Beslutning
Udvalget konstaterer at forureningen i Agersøsund og de indre danske farvande er af et omfang, der betyder at grænseværdierne på en række områder allerede er overskredne. Dette kan ikke i sig selv begrunde et forbud mod udledning, men den udledning, der gives godkendelse til, skal være så begrænset, at det fortsat vil være muligt at opnå de målkrav, der er formuleret.
Som ny metode arbejdes, der med en blandingszone, der i realiteten giver en fortyndingsfaktor på op til 200 gange. På trods af denne høje fortyndingsfaktor er der stoffer, der har behov for en yderligere fortyndingsfaktor.
Udvalget ønsker, at Slagelse Kommune indhenter en udtalelse fra Miljøstyrelsen, der konkret forholder sig til de undersøgelser og målinger som Slagelse Kommune har fået foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af miljøgodkendelsen, herunder en stillingtagen til den generelle forureningsgrad i farvandene. Denne udtalelse foreligges udvalget inden miljøgodkendelsen sendes i høring.
(A) ønsker ikke at der sker opblanding af spildevand med råvand ifm. rensning og ønsker begrænsning af spildevandsudledningen.
Udvalget ønskes en udtalelse fra Miljøstyrelsen om lovligheden af processen fsva. opblandning
(A) havde en række spørgsmål, som tilsendes udvalget og som besvares af administrationen ifm. med den videre sagsbehandling.
Kompetence
Klima og Miljøudvalget
Beslutningstema
Klima og Miljøudvalget skal beslutte, om udkast til miljøgodkendelse RGS Nordic A/S skal sendes i høring blandt de høringsberettigede med en frist på 4 uger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller:
1. at Klima og Miljøudvalget beslutter at sende udkast til miljøgodkendelse RGS Nordic A/S i høring hos høringsberettigede personer/organisationer med en frist på 4 uger.
Sagens indhold
Slagelse kommune har foretaget en revision af miljøgodkendelse af 26. november 2008 med senere tillægsgodkendelser til RGS Nordic A/S.
Udkast til miljøgodkendelsen indeholder:
En afgørelse med dertil hørende godkendelsesvilkår, herunder:
- Vilkår for generelle forhold
- Vilkår for indretning og drift
- Vilkår for luftforurening og lugt
- Vilkår for spildevand, herunder udledningskrav
- Vilkår for støj
- Vilkår for produceret affald og spild
- Vilkår for jord og grundvand (ikke råvand)
- Vilkår for indberetning og rapportering
- Vilkår for driftsforstyrrelser og uheld
- En begrundelse for afgørelsen
Af ovenstående vil nye og skærpede vilkår især vedrøre pkt. 2, 4 og 8.
De enkelte skærpede vilkår gennemgås af administrationen på udvalgsmødet.
Retligt grundlag
Miljøbeskyttelseslovens kap. 5 Forurenende virksomhed.
Handlemuligheder
Klima og Miljøudvalget har flg. valgmuligheder:
A. Udkast til miljøgodkendelse besluttes sendt i høring i 4 uger
B. Udkast til miljøgodkendelse hjemvises til yderligere sagsbehandling
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at RGS Nordic A/S kan drives uden væsentlige miljømæssige gener for naboer og havmiljøet.
Agersø Sund er som recipient robust, men indeholder i dag allerede koncentrationer af eks. PFOS, som ligger over miljøkvalitetskravet på 0,13 ng PFOS/l.
Dette skyldes den regionale udbredelse af PFOS i de vandige miljøer, idet der i den vestlige Østersø er målt 0,4 ng PFOS/l (https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/publikation/long/3319.pdf) og 0,3 ng/l i Agersø Sund. Ved udløb fra Kattegat til Skagerrak kan der forventes tilsvarende niveauer.
Baggrundsforureningen med PFOS kommer fra flere kilder, herunder floders udløb i Østersøen, samt danske bidrag i bælthavet, udløb fra renseanlæg og åer og atmosfærisk.
Eksempelvis har Tude å ved udløb til Storebælt et indhold af PFAS4 på 1,9 ng/l, hvoraf 0,68 ng/l udgøres af PFOS.
Miljøstyrelsen foreskriver, at hvis det generelle kvalitetskrav eller maksimumkoncentrationen for et givet stof i vand allerede er overskredet i vandområdet, må udledningen ikke medføre en forhøjelse af den i forvejen forekommende koncentration ved blandingszonens rand på mere end 5 % af værdien af stoffets generelle kvalitetskrav for vand.
Det vil være problematisk, ud fra konkurrenceforvridende forhold og ligebehandling, at nægte en virksomhed tilladelse til udledning af PFAS med henvisning til, at miljøkvalitetskravet allerede er overskredet i de danske indre farvande, da PFOS forureningen hovedsagelig kommer fra landene omkring Østersøen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Ifald Klima- og Miljøudvalget vælger administrationens indstilling sendes sagen i 4 ugers høring hos høringsberettigede personer /organisationer.
I høringsperioden afholdes et infomøde med udvalget og byrådet orienteres.
Efter høringsfristens udløb gennemgås samtlige høringssvar og samles sammen med administrationens bemærkninger i en hvidbog.
Hvidbog og evt. tilrettet udkast til miljøgodkendelse forelægges udvalget på ekstraordinært møde i september.
Efter udvalgsmødet og såfremt udvalget godkender udkast til miljøgodkendelse offentliggøres sagen med en 4 ugers klagefrist.
Indløber der klager indenfor klagefristen fremsendes sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFK). MFK træffer afgørelse om sagen får opsættende virkning eller ej.
Administrationen forventer dog ikke at sagen for opsættende virkning.