Klima- og Miljøudvalget – Referat – 8. august 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og og Teknikchefen indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget godkender dagsorden.

 

2. Budgetopfølgning 3 for 2022 - Klima- og Miljøudvalget (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence

 Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende budgetopfølgning 3 og forventet regnskab 2022 for udvalgets økonomi, herunder skal udvalget beslutte nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget godkender budgetopfølgning 3 for 2022, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 3 for 2022 med rapportering og godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:

  • det korrigerede budget pr. 30. juni 2022 (dvs. inklusive driftsoverførsler 2021-2022 og konsekvenser af genåbning af budget 2022) 
  • i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

Der er fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 2, genåbning af budget 2022, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser.

Forventet resultat på drift og anlæg

Drift

Center for Miljø, Plan og Teknik forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 5,1 mio. kr.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 3 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning opdelt på serviceudgifter og brugerfinansierede udgifter.

Drift  
(mio.kr)

BO2

BO3

Korrigeret budget

Forventet resultat

Afvigelse

Korrigeret budget

Forventet resultat

Afvigelse

Klima og Miljø

26,2

26,2

0,0

26,6

21,5

5,1

Resultat serviceudgifter

29,5

29,5

0,0

29,9

25,8

4,1

Resultat brugerfinans. udgifter

-3,3

-3,3

0,0

-3,3

-4,3

1,0

I alt for udvalget

26,2

26,2

0,0

26,6

21,5

5,1

Bemærkninger til forventet driftsresultat

Mindreforbruget skyldes budgetforskydninger på natur , klima og affaldsområdet. På miljøområdet er der rekrutterings- /ressourceudfordringer, hvorfor det bl.a ikke kan nås at gennemføre forebyggende undersøgelser for miljøfremmede stoffer. Samtidig er der et mindreforbrug til jordfond og BNBO, idet arbejdet med at indgå frivillige aftaler går langsommere end forventet.

Anlæg

Center for Miljø, Plan og Teknik forventer et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 6,6 mio. kr.  

Der forventes et mindreforbrug på 6,8 mio. kr. i 2022 på PFAS til rensningsanlæg på engen. Det har efterfølgende vist sig, at det er muligt at lave et fællesanlæg med Beredskabet /brandskolens renseanlæg. Det betyder, at der kun anvendes ca. 5,5 mio. kr. af de afsatte midler til projektet, hvoraf de 2,5 mio. kr. afholdes i 2022

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.
Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 3 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 22. august 2022 og Byrådet den 31. august 2022.  

3. Principbeslutning om ekspropriationsviljen ifm. etablering af en biogasledning fra Hashøj biogas til Skælskør (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

At 2: Det indstilles overfor Byrådet, at Jørgen Grüner (F) deltager som repræsentant for Byrådet i en evt. ekspropriation.

Kompetence

Byrådet 

Beslutningstema

Byrådet kan, efter indstilling fra Klima- og Miljøudvalget, beslutte om Slagelse Kommune vil gøre brug af muligheden for at ekspropriere rettigheder til etablering af biogasledninger fra Hashøj Biogas, hvis det ikke er muligt for EVIDA (gasselskabet) at indgå frivillige aftaler med lodsejerne.

Byrådet skal desuden udpege en repræsentant fra byrådet, som kan deltage i en eventuel ekspropriation.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet træffer beslutning om, at Slagelse Kommune vil ekspropriere rettigheder til etablering af biogasledninger fra Hashøj Biogas, hvis det ikke er muligt for EVIDA (gasselskabet) at indgå frivillige aftaler med lodsejerne.

2.     at Byrådet udpeger en repræsentant fra Byrådet, hvis det bliver nødvendigt at ekspropriere.

Sagens indhold

Hashøj Biogas vil opgradere deres biogas til naturgas-kvalitet og levere det til naturgasnettet.

Gasselskabet EVIDA er jf. lovningen forpligtet til at modtage gassen.

I første etape skal der lægges en gasledning frem til gasnettet i Skælskør. I anden etape planlægger Hashøj Biogas at udvide deres produktionskapacitet. Hvis det realiseres, bliver en ledning mod Herlufmagle i Næstved Kommune også aktuel.

Tilslutningsledningen til Skælskør er en plastledning der ligger ca. 1,6 m under jorden og har en diameter på 12,5 cm. Ledningen fører gas under tryk på 7 bar, og forventes af føre op til 3000 kubikmeter gas i timen. Biogassen erstatter fossilt naturgas 1:1. 

Biogasledningen (tilslutningsledning) mellem Hashøj Biogas og Skælskør skal være driftsklar den 1. januar 2023.

Som udgangspunkt træffes der frivillige aftaler med lodsejerne. Ekspropriation kommer kun på tale, hvis der ikke kan opnås en frivillig aftale.

Byrådets beslutning om at have viljen til ekspropriation, har også betydning for gennemførelsen af de frivillige aftaler. En positiv tilkendegivelse fra Byrådet betyder, at de frivillige aftaler kan gennemføres på "ekspropriationslignende vilkår". Hermed stilles lodsejerne bedre rent skattemæssigt.

Hvis forhandlingerne med en lodsejer ender med, at der ikke kan gennemføres en frivillig aftale, vil ekspropriationsprocessen blive sat i gang og forelagt Byrådet til beslutning.

Retligt grundlag

Gasforsyningsloven (LBK nr. 126 af 6. februar 2020) kapitel 12 §55

Handlemuligheder

Byrådet kan:

  1. vælge at gøre brug af muligheden for at ekspropriere rettigheder til etablering af biogasledninger fra Hashøj Biogas, hvis det ikke er muligt for EVIDA at indgå frivillige aftaler med lodsejerne.
  2. vælge ikke at gøre brug af muligheden for at ekspropriere rettigheder til etablering af biogasledninger fra Hashøj Biogas.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Byrådet bør tilkendegive, at kommunen har viljen til at ekspropriere til formålet. Hermed kan de frivillige aftaler ske på ekspropriationslignende vilkår, og lodsejerne tilbydes ikke dårligere vilkår end ved en egentlig ekspropriation.

Med indgåelse af frivillige aftaler om, at gasledningen må ligge på lodsejerens jord, forventer EVIDA, at anlægsarbejdet kan være afsluttet inden 1. januar 2023.

Da det opgraderede biogas kommer til at erstatte fossilt naturgas vil tilslutningsledningen bidrage positivt til kommunens klimamål.

Økonomiske og personalemæssige

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Hvis forhandlingerne med den berørte lodsejer ender med, at der ikke kan laves en frivillig aftale, vil ekspropriationsprocessen blive sat i gang og sagen vil afslutningsvist blive forelagt Byrådet igen til beslutning.

4. Revision af miljøgodkendelse RGS Nordic A/S (B)

Beslutning

Udvalget konstaterer at forureningen i Agersøsund og de indre danske farvande er af et omfang, der betyder at grænseværdierne på en række områder allerede er overskredne. Dette kan ikke i sig selv begrunde et forbud mod udledning, men den udledning, der gives godkendelse til, skal være så begrænset, at det fortsat vil være muligt at opnå de målkrav, der er formuleret.

 

Som ny metode arbejdes, der med en blandingszone, der i realiteten giver en fortyndingsfaktor på op til 200 gange. På trods af denne høje fortyndingsfaktor er der stoffer, der har behov for en yderligere fortyndingsfaktor.

 

Udvalget ønsker, at Slagelse Kommune indhenter en udtalelse fra Miljøstyrelsen, der konkret forholder sig til de undersøgelser og målinger som Slagelse Kommune har fået foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af miljøgodkendelsen, herunder en stillingtagen til den generelle forureningsgrad i farvandene. Denne udtalelse foreligges udvalget inden miljøgodkendelsen sendes i høring. 

 

(A) ønsker ikke at der sker opblanding af spildevand med råvand ifm. rensning og ønsker begrænsning af spildevandsudledningen.

 

Udvalget ønskes en udtalelse fra Miljøstyrelsen om lovligheden af processen fsva. opblandning

 

(A) havde en række spørgsmål, som tilsendes udvalget og som besvares af administrationen ifm. med den videre sagsbehandling.

Kompetence

Klima og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima og Miljøudvalget skal beslutte, om udkast til miljøgodkendelse RGS Nordic A/S skal sendes  i høring blandt de høringsberettigede med en frist på 4 uger.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller:

1.     at Klima og Miljøudvalget beslutter at sende udkast til miljøgodkendelse RGS Nordic A/S i høring hos høringsberettigede personer/organisationer med en frist på 4 uger.

Sagens indhold

Slagelse kommune har foretaget en revision af miljøgodkendelse af 26. november 2008 med senere tillægsgodkendelser til RGS Nordic A/S.

Udkast til miljøgodkendelsen indeholder:

En afgørelse med dertil hørende godkendelsesvilkår, herunder:

  1. Vilkår for generelle forhold
  2. Vilkår for indretning og drift
  3. Vilkår for luftforurening og lugt
  4. Vilkår for spildevand, herunder udledningskrav
  5. Vilkår for støj
  6. Vilkår for produceret affald og spild
  7. Vilkår for jord og grundvand (ikke råvand)
  8. Vilkår for indberetning og rapportering
  9. Vilkår for driftsforstyrrelser og uheld
  10. En begrundelse for afgørelsen

Af ovenstående vil nye og skærpede vilkår især vedrøre pkt. 2, 4 og 8.

De enkelte skærpede vilkår gennemgås af administrationen på udvalgsmødet.

Retligt grundlag

Miljøbeskyttelseslovens kap. 5 Forurenende virksomhed.

Handlemuligheder

Klima og Miljøudvalget har flg. valgmuligheder:

A.               Udkast til miljøgodkendelse besluttes sendt i høring i 4 uger

B.               Udkast til miljøgodkendelse hjemvises til yderligere sagsbehandling

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at RGS Nordic A/S kan drives uden væsentlige miljømæssige gener for naboer og havmiljøet.

Agersø Sund er som recipient robust, men indeholder i dag allerede koncentrationer af eks. PFOS, som ligger over miljøkvalitetskravet på 0,13 ng PFOS/l.

Dette skyldes den regionale udbredelse af PFOS i de vandige miljøer, idet der i den vestlige Østersø er målt 0,4 ng PFOS/l (https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/publikation/long/3319.pdf) og 0,3 ng/l i Agersø Sund. Ved udløb fra Kattegat til Skagerrak kan der forventes tilsvarende niveauer.

Baggrundsforureningen med PFOS kommer fra flere kilder, herunder floders udløb i Østersøen, samt danske bidrag i bælthavet, udløb fra renseanlæg og åer og atmosfærisk.

Eksempelvis har Tude å ved udløb til Storebælt et indhold af PFAS4 på 1,9 ng/l, hvoraf 0,68 ng/l udgøres af PFOS.

Miljøstyrelsen foreskriver, at hvis det generelle kvalitetskrav eller maksimumkoncentrationen for et givet stof i vand allerede er overskredet i vandområdet, må udledningen ikke medføre en forhøjelse af den i forvejen forekommende koncentration ved blandingszonens rand på mere end 5 % af værdien af stoffets generelle kvalitetskrav for vand.

Det vil være problematisk, ud fra konkurrenceforvridende forhold og ligebehandling, at nægte en virksomhed tilladelse til udledning af PFAS med henvisning til, at miljøkvalitetskravet allerede er overskredet i de danske indre farvande, da PFOS forureningen hovedsagelig kommer fra landene omkring Østersøen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb

Ifald Klima- og Miljøudvalget vælger administrationens indstilling sendes sagen i 4 ugers høring hos høringsberettigede personer /organisationer.

I høringsperioden afholdes et infomøde med udvalget og byrådet orienteres.

Efter høringsfristens udløb gennemgås samtlige høringssvar og samles sammen med administrationens bemærkninger i en hvidbog.

Hvidbog og evt. tilrettet udkast til miljøgodkendelse forelægges udvalget på ekstraordinært møde i september.

Efter udvalgsmødet og såfremt udvalget godkender udkast til miljøgodkendelse offentliggøres sagen med en 4 ugers klagefrist. 

Indløber der klager indenfor klagefristen fremsendes sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFK). MFK træffer afgørelse om sagen får opsættende virkning eller ej.
Administrationen forventer dog ikke at sagen for opsættende virkning.

5. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence:

Klima og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

1.     at Klima- og Miljøudvalget godkender referatet.