Klima- og Miljøudvalget – Referat – 1. november 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt med tillægsdagsorden.


Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget godkender dagsorden.

 

2. Kompetence vedrørende AffaldPlus' KOD-anlæg og Næstved Biobrændsel (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget, beslutte om AffaldPlus har kompetencen til at foretage anmeldelse til Forsyningstilsynet, på vegne af Slagelse Kommune, om den fortsatte drift af AffaldPlus' KOD-anlæg og Næstved Biobrændsel.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,

1.     at handlemulighed A, at AffaldPlus har kompetencen til at foretage anmeldelsen om deltagelse i overgangsperioden til Forsyningstilsynet, på vegne af Slagelse Kommune, besluttes.

Sagens indhold

I Lov om ændring af Lov om miljøbeskyttelse og Lov om Forsyningstilsynet er der fastsat et forbud mod, at kommunerne kan deltage i aktiviteter forbundet med behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse. Forbuddet er gældende fra 1. juli 2022, hvor loven træder i kraft.

Loven indeholder en overgangsordning, som sikrer en overgangsperiode på fem år, hvor kommunerne fortsat kan deltage i aktiviteterne omkring behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse. Kommuner har pligt til at anmelde om deltagelse i overgangsordningen til Forsyningstilsynet. 

Anmeldelsen er indgivet af AffaldPlus, til Forsyningstilsynet indenfor tidsfristen, og er vedlagt som bilag 1.

Forsyningstilsynet angiver, at hvis anmeldelsen foretages af et kommunalt fællesskab (efter kommunestyrelseslovens § 60), skal der fremsendes bekræftelse på at man har fået overdraget den tilstrækkelige kompetence til at foretage anmeldelsen og den efterfølgende kommunikation med Forsyningstilsynet herom, på vegne af kommunalbestyrelsen i ejerkommunerne. Denne bekræftelse skal sendes til Forsyningstilsynet senest 31. december 2022.

AffaldPlus har anmodet Slagelse kommune om overdragelse af kompetence til at foretage anmeldelse til Forsyningstilsynet  om deltagelse i ordningerne, samt den efterfølgende kommunikation med Forsyningstilsynet herom, Behandling af affald egnet til materialenyttiggørelse og Fortsat ejerskab af automatiserede forsyningsanlæg.

Retligt grundlag

Lov om ændring af Lov om miljøbeskyttelse og Lov om Forsyningstilsynet nr. 898 af 21. juni 2022.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1.  at det besluttes at AffaldPlus har kompetencen til at foretage anmeldelsen om deltagelse i overgangsperioden til Forsyningstilsynet, på vegne af Slagelse Kommune eller,

  2. at det besluttes at AffaldPlus ikke har kompetencen til at foretage anmeldelsen om deltagelse i overgangsperioden til Forsyningstilsynet, på vegne af Slagelse Kommune.

Vurdering

Administrationen vurderer at kompetenceoverdragelsen til AffaldPlus, om at foretage anmeldelse på vegne af Slagelse Kommune, er omfattet af §3 i vedtægterne for AffaldPlus, som er vedlagt som bilag 2. I vedtægterne er det beskrevet at AFfaldPlus bl.a. skal planlægge, etablere og drive de fornødne anlæg, og desuden skal løse administrative og driftsmæssige opgaver (jf. §3, pkt. 1 og 7).

Hvis det besluttes at AffaldPlus ikke har kompetencen til at foretage anmeldelsen på vegne af Slagelse Kommune, vil det betyde at der ikke er indgivet anmeldelse indenfor tidsfristen, og dermed at der ikke kan deltages i overgangsperioden med fortsat brug af de nævnte anlæg. Dermed kan Forsyningstilsynet beslutte at anlæggene ikke længere må anvendes. 

AffaldPlus har igangsat en proces omkring frasalg af anlæggene, som loven foreskriver, men det er vigtigt for bl.a. behandlingen af madaffald fra AffaldPlus kommunerne at driften fortsætter indtil frasalget er realiseret.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

3. Kommunal indsamling af genanvendeligt erhvervsaffald (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Erhvervsforeningerne involveres i det videre arbejde .

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget, samt Økonomiudvalget beslutte, om erhverv skal have mulighed for at benytte de kommunale ordninger for indsamling af genanvendeligt affald.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,

1.     at handlemulighed A vælges, at erhverv får mulighed for at benytte de kommunale ordninger for indsamling af genanvendeligt affald.

Sagens indhold

Det er kommunens opgave, at indsamle affald hos alle private husstande i Slagelse Kommune. Hidtil har der været lovhjemmel til at tilbyde erhverv, typisk mindre erhverv, at de kunne få afhentet dagrenovationslignende affald til forbrænding, hvis det svarer i mængde til hvad en almindelig husstand har. Der har hidtil ikke været lovhjemmel til at tilbyde erhverv at få hentet de genanvendelige fraktioner, som madaffald, pap/papir, plast, metal og glas. Erhverv har derfor været nødt til at få afhentet deres genanvendelige fraktioner af private renovatører, da de er forpligtet til at bortskaffe disse til genanvendelse.

Det er nu blevet muligt for kommunerne, at tilbyde erhverv at få afhentet genanvendeligt affald, så længe art og mængde af de genanvendelige fraktioner svarer til det, der produceres i en almindelig husstand. Denne mulighed er en kan-opgave, hvorfor det skal besluttes om det ønskes at gøre brug af denne mulighed i Slagelse Kommune. 

De kommunale institutioner har hele tiden været undtaget, og har derfor haft mulighed for at få afhentet genanvendelige fraktioner i den kommunale ordning.

Hvis ordningen for indsamling af genanvendeligt affald hos erhverv ønskes indført, vil det være hensigtsmæssigt at dette bliver en mulighed, når den nye affaldsordning træder i kraft i 2024, da det vil give et godt samspil med arbejdet med udrulning af den nye affaldsordning.

Administrationen vurderer hvilke typer beholdere der kan tilbydes til erhverv, for at overholde kravet til, at art og mængde skal svare til, hvad der produceres i en almindelig husstand.

Retligt grundlag

Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet nr. 898 af 21. juni 2022.

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. at erhverv får mulighed for at benytte de kommunale ordninger for indsamling af genanvendeligt affald eller,

  2. at erhverv ikke får mulighed for at benytte de kommunale ordninger for indsamling af genanvendeligt affald.

Vurdering

Der er mulighed for at det vil bidrage positivt til genanvendelsen at lade erhverv benytte den kommunale ordning, og det forventes at være en stor hjælp for de mindre erhverv, da det kan være både omstændigt og dyrt at lave en aftale med en privat renovatør om afhentning af deres mindre mængder af affald. Dette er dog et skøn, da der ikke er data for de mængder der ikke indsamles i dag.

Administrationen anbefaler at handlemulighed A besluttes, så der gives mulighed for at lade erhverv benytte de kommunale ordninger for indsamling af genanvendeligt affald.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der skal fastsættes og opkræves en pris svarende til markedsprisen, hvis kommunen tilbyder indsamling af genanvendeligt erhvervsaffald. Det kræver at der føres særskilte regnskaber for de omfattende aktiviteter, og at omkostninger og indtægter opgøres efter opdelingen i det kommunale budget- og regnskabssystem. 

Alternativt kan markedsprisen fastsættes ved at tillægge de samlede omkostninger, forbundet med en ordning, et rimeligt procentuelt overskudstillæg. Overskuddet for ordningerne må ikke benyttes til at finansiere omkostningerne for andre affaldsordninger, som skal hvile i sig selv.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

4. Beslutning om vedtagelse af regulativ for jord, som er affald (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

 

Gebyrindtægten dækker udgifter til sagsbehandling.

Kompetence

Byrådet.

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget godkende vedlagte regulativ.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Byrådet beslutter, at godkende revision af gældende af gældende regulativ for jord som er affald.

 Sagens indhold

I henhold til bekendtgørelsen om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører mv. skal Byrådet fastsætte og opkræve gebyr hos erhverv, der anmelder jordflytning.

Gebyret opkræves hos virksomheder, der anmelder flytning af jord, som erhvervsaffald, i henhold til jordflytningsbekendtgørelsens regler om anmeldelsespligt.

Jorden er ifølge affaldsbekendtgørelsen affald, når man planlægger at skille sig af med den eller er forpligtiget til at skille sig af med den.

Jordflytningsbekendtgørelsens anmeldepligt omfatter:

  • Flytning af jord, der er forurenet,
  • Flytning af jord fra et kortlagt område eller fra et område der er klassificeret,
  • Flytning af jord fra et areal, som anvendes til offentlig vej og
  • Flytning af jord bort fra et godkendt modtageranlæg for jord.

Byrådet besluttede i forbindelse med vedtagelse af budget 2023 – 2026 10. oktober, at der pr. 1. januar 2023, indføres et fast jordflytningsgebyrer på 140 kr. pr, anvisning og 520 kr. pr. påbegyndt 0.30 time.

For at kunne opkræve gebyret skal nuværende regulativ fra 2012 for jord som er affald revideres: 

Revideringen omfatter udelukkende en henvisning til rette lov, hvor gebyrpligten indføres.

[1] Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyr og –aktører m.v. BEK nr. 938 af 20/06/2022

[2] Bekendtgørelse om anmeldelse og dokumentation i forbindelse med jordflytning, BEK. nr. 1452 af 07/12/2015

Handlemuligheder

Byrådet kan

  1. Godkende udkast til revideret regulativ for jord, som er affald,
  2. Komme med justeringer til regulativet.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er ca. i gennemsnit 350 jordflytningsanmeldelser pr. år, som er omfattet af gebyrordning.

Ved vedtagelse af regulativet og de angivne takster forventes en indtægt på ca. kr. 300.000.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

5. Tillæg til indsatsplan (B)

Beslutning

Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget godkende vedlagte tillæg til indsatsplanen for Slagelse-drikkevandsområdet, der har være i offentlig høring. Tillægget ændrer på afgrænsningen af de prioriterede indsatsområder.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,

1.     at tillægget til indsatsplan med tilhørende miljøvurderingsscreening vedtages.

 

Sagens indhold

Byrådet besluttede på mødet den 20. juni 2022 at sende forslag til tillæg til indsatsplanen for Slagelse-drikkevandsområdet i 12 ugers offentlig høring. Tillægget ændrer afgrænsningen af de prioriterede indsatsområder, indenfor hvilke Slagelse Kommune af hensyn til drikkevandsbeskyttelsen vil arbejde for at begrænse erhvervsmæssig anvendelse af pesticider og dyrkning. Indsatsen supplerer den beskyttelsesindsats overfor pesticider, der foregår i de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO).

Baggrunden for ændringerne er, at der er meddelt eller forventes meddelt ny indvindingstilladelse med en ændret vandmængde til de pågældende vandværker. For Valbygaard er ændringen dog foreslået for at rette op på en fejl i de strømningsberegninger, som Staten foretog i forbindelse med grundvandskortlægningen, og som ligger til grund for afgrænsningen af områderne.

Forslaget til plantillæg har været i offentlig høring i perioden 27. juni til 19. september 2022. Der er indkommet ét høringssvar - se bilag 2.

Høringssvaret har ikke givet anledning til ændring af forslaget til plantillæg. 

Den problematik om små arealer der bliver rejst i høringssvaret, vil blive håndteret ved behandlingen af den enkelte sag. Administrationen vil således i udmøntningen af indsatsplanen i hver enkelt sag foretage en afvejning af indsatsens betydning for grundvandsbeskyttelsen og de gener og omkostninger, som indsatsen medfører for den konkrete lodsejer. Afgrænsningen af de prioriterede indsatsområder, som de fremgår af plantillægget, vil være udgangspunktet for indsatsen, men i særlige tilfælde, hvor der er tale om meget små arealer, og hvor indsatsen har særlig store konsekvenser for lodsejeren, kan afvejningen af hensynene føre til, at indsatsen indskrænkes.

 

Retligt grundlag

Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i vandforsyningslovens § 13. Ændringer af indsatsplaner skal vedtages efter samme procedure.

Påbud om dyrkningsrestriktioner o.l. kan meddeles med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 26a, når det er nødvendigt for at opfylde målet med en vedtaget indsatsplan. 

Byrådet har dog i indsatsplanen for Slagelse-drikkevandsområdet besluttet, at indsatsen i de prioriterede indsatsområder alene kan gennemføres via frivillige aftaler, medmindre andet besluttes af Byrådet på et senere tidspunkt.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende det vedhæftede tillæg til indsatsplanen, der ændrer afgrænsningen af de prioriterede indsatsområder i Slagelse-drikkevandsområdet. Byrådet kan også beslutte, at tillægget skal ændres og sendes i ny offentlig høring, eller at grundvandsbeskyttelsesindsatsen skal ske med udgangspunkt i de områder, der pt. er udpeget i indsatsplanen.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at de prioriterede indsatsområder opdateres som foreslået i plantillægget, og at grundvandet beskyttes indenfor disse områder. Det begrundes med, at de opdaterede områder bedst svarer til den fremtidige indvindingssituation, der i dag forventes.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En ændring af de prioriterede indsatsområder vil have betydning for de udgifter, som de pågældende vandværker vil have til erstatninger til de berørte lodsejere.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Ændringsforslag for udmøntning af budget 2023-26 (B)

Beslutning

Udvalget fastholder det vedtagne budget, og fastholder den politiske beslutning om principper for tangrensning. 

 

Økonomi overføres til KMU.

Kompetence

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Klima- og Miljøudvalget.

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte en række faglige ændringsforslag for budget 2023-26, som samlet set ikke ændrer det økonomiske udgangspunkt for besparelser i Entreprenørservice.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender ændringsforslagene for udmøntningen af Budget 2023-26.

2. at forslag 1 og forslag 2 vedrørende strandrensning videresendes til Klima- og Miljøudvalgets godkendelse.

Sagens indhold

Forud for 2. behandlingen af Budget 2023-26 fremsatte Entreprenørservice MED udvalg fem fagligt anbefalede ændringsforslag, der sikrer den samme besparelse indarbejdet som var opnået ved 1. behandlingen af budgettet. Forslagene blev ikke umiddelbart medtaget i endelig vedtagelse af budgettet

Ændringsforslagene 1 - 5 beskrives kortfattet herunder og findes yderligere belyst i bilag 1, der udgør Entreprenørservice MED-udvalgets høringssvar.

Forslag 1 - Fasthold badebroerne via justering på tangfjernelse

Forslaget vedr. prioriteringsforslag 8.6.2.06 (Blomster, vandkunst, badebroer) og 8.6.2.10 (tangfjernelse).

Forslaget reducerer budget til tangfjernelse/strandrensning med yderligere 200.000 kr. til 450.000 kr., mod at øge indsatsen til sommerbadebroerne med samme beløb.

Kyster og strande er et væsentligt aktiv for kommunen i.f.t. bosætning og turisme m.v. og her danner de kommunale strandes faciliteter (herunder badebroerne) erfaringsmæssigt en vigtigere ramme for mange besøgende/brugere end fjernelse af tang på strandene.

Forslag 2 - Helt at ophøre med tangfjernelse til fordel for drift af springvand og blomster m.v.

Forslaget vedr.  prioriteringsforslag 8.6.2.06 (Blomster, vandkunst, badebroer) og 8.6.2.10. (tangfjernelse).

Såfremt forslag 1 gennemføres, vil det vil efter Entreprenørservices opfattelse give større værdi for brugerne af de kommunale arealer helt at ophøre med tangfjernelse, for til gengæld at sikre blomster, springvand og offentlige toiletter m.v. i midtbyerne.

Forslag 3 - Oprethold indsats på renhold

Forslaget vedrører prioriteringsforslag 8.6.2.06 (Blomster, vandkunst, badebroer), 8.6.2.07 (vejdrift).

Affald i kommunens bymiljøer, i naturen og langs veje m.v. er en fortsat stor og væsentlig opgave og bør opprioriteres frem for neddrosles. Det vil være hensigtsmæssigt ikke at reducere på de tiltag, som er udviklet og implementeret for at gøre det nemmere at bidrage til renholdelsesopgaven som frivillige enkeltpersoner, gruppe eller forening og som herved bidrager til en renere kommune og natur.

På baggrund af ovenstående foreslås det at reducere besparelsen på renholdelsesområdet fra 1 mio. kr. til 0,5 mio. kr., og samtidig gå fra en meget konkret udmøntning til en mere generel servicereduktion, som bl.a. vil medføre mindre weekendrenhold i vinterhalvåret og nogen reduktion i antallet af skraldespande. Herved neddrosles indsatsen kun minimalt og engagementet med de frivilliges indsats opretholdes. Til at opveje den mindre besparelse på renhold foreslås det at øge besparelsen tilsvarende på grønne områder med 0,3 mio. kr. (indarbejdes i prioriteringsforslag 8.6.2.06) og vejdrift med 0,2 mio. kr.

Forslag 4 – Ændring vedr. offentlige toiletter

Vedrører prioriteringsforslag 8.6.2.05 (toiletter) og 8.6.2.07 (vejdrift).

Der er i besparelsesforslaget for offentlige toiletter indarbejdet 0,22 mio. kr. ved at forhandle to toiletter ud af en samlet kontrakt på byinventar m/reklamemulighed (kontrakt udløber i 2026). Det er på nuværende tidspunkt usikkert om de kan forhandles ud og derfor peges der på at omplacere de 0,22 mio. kr. fra budget offentlige toiletter og til vejdrift.

Forslag 5 – Ændring på Vejdrift til at være en generel servicereduktion

Vedrører prioriteringsforslag 8.6.2.07 (vejdrift).

I forhold til rabatslåning foreslås det at fastholde de indsatser og den praksis som gennem 2 år er tilpasset og indarbejdet. En praksis, der sikrer øget biodiversitet på den plads der resterer når krav til trafiksikkerhed og oversigtsarealer er overholdt. Dette mod en generel servicereduktion på skilte og vejudstyr, samt at den generelle tilstand vedr. belægninger, afvanding m.v. sænkes.  Nærværende forslag forslag skal ses i forhold til forslagene 3 og 4, og efterlader på vejområdet en samlet besparelse på området på 0,9 mio. årligt.

Ændringsforslagene 1 - 5 giver Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget  mulighed for en mere detaljeret udmøntning af dele af budgettet. Herved sikres fastholdelse af en række faciliteter og aktiviteter i det offentlige rum, som ellers vil blive skåret ind til et minimum med den vedtagne udmøntning af budgettet.

Ændringsforslag 1 og 2 vil helt eller delvis betyde at Klima- og Miljøudvalgets beslutning af 3. maj 2022 pkt. 10 ændres.

Retligt grundlag

Kasse- og regnskabsregulativet.

Handlemuligheder

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan godkende/videresende ændringsforslagene.
  2. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende/videresende en eller flere af ændringsforslagene.
  3. Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan fastholde det vedtagne budget.

Vurdering

Center for Miljø-, Plan- og Teknik vurderer at brugerne af de offentlige arealer kommer til at mærke de budgetmæssige reduktioner i langt mindre grad hvis ændringsforslagene godkendes.

Den i 2022 stærkt nedsatte aktivitet på fjernelsen af tang viser med al tydelighed, at behovet for fjernelse af tang ved strandene ikke er udpræget stort. Derfor vurderes det at budgettet finder bedre anvendelse på eksempelvis sommerbadebroer, sommerblomster, springvand m.m.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

De fremlagte ændringsforslag for udmøntningen af budget 2023-26 forudsætter en reduktion af det resterende budget for tangfjernelse - i alt 650.000 kr. Budgettet for tangfjernelse er afsat under Klima- og Miljøudvalget og skal erstatte faciliteter og aktiviteter der ellers er sparet bort i det aktuelt vedtagne budget under Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget. 

Ændringsforslagene for udmøntning af budget 2023-26 ændrer ikke i omfanget af den nødvendige personalereduktion i Entreprenørservice, men ændrer grundlaget for hvilke stillinger der bør fastholdes.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Efter behandling i Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget videresendes sagen til Klima- og Miljøudvalget.

Sagens forløb

31-10-2022 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget

At 1: Godkendt med undtagelse af forslag 1 og 2.

Udvalget fastholder det vedtagne budget, og ønsker at fastholde den politiske beslutning om principper for tangrensning.

Udvalget besluttede, at badebroer skal sættes op evt. i samarbejde med lokale (f.eks. Grundejerforeninger, lokalråd eller lign.).

At 2: Godkendt.

(A) kunne tilslutte sig At 1 og 2.


7. 2022 Budgetopfølgning 4 - Klima- og Miljøudvalget (B)

Beslutning

Godkendt.

 

Kompetence: Klima- og Miljøudvalget  

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende budgetopfølgning 4 og forventet regnskab 2022 for udvalgets økonomi, herunder skal udvalget beslutte nødvendige tiltag for at overholde udvalgets samlede budgetramme.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

at  Klima- og Miljøudvalget godkender budgetopfølgning 4 og aktuelle handleplaner, som indarbejdes i den samlede budgetopfølgning, der godkendes af Byrådet.

 

Sagens indhold

Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 4 for 2022 med rapportering og godkendelse af forventet regnskab for 2022 på udvalgets område.

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i:

  • det korrigerede budget pr. 30. september 2022
  • i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata
  • forventninger til forbrugsudviklingen resten af året
  • igangsatte eller planlagte handleplaner
  • hvis handleplaner ikke er tilstrækkelige, så andre tiltag for at overholde udvalgets budgetramme, herunder administrationens forslag til kompenserende besparelser

 

I budgetopfølgningen er der fokus på budgetområder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, og som derfor kræver særlig handling eller forklaring. Der forelægges handleplaner for de områder, der kræver særlige indsatser i 2022.

Der er fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt. Det skærpede fokus skal ses i lyset af resultatet af budgetopfølgning 3, udviklingen i forbrugsprocenterne, den forventede overskridelse af servicerammen samt de stigende priser.

 

Forventet resultat på drift og anlæg 

Drift

Center for Miljø, Plan og Teknik forventer ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug for driftsudgifterne på 9,1 mio. kr.

Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 4 og forventet resultat ved sidste budgetopfølgning.

 

Drift  
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO4

Forventet
resultat
BO3

Afvigelse
BO4

Klima og Miljø

18,0

26,6

17,5

21,5

9,1

Resultat serviceudgifter

21,3

29,9

21,8

25,8

8,1

Resultat brugerfinans. udgifter

-3,3

-3,3

-4,3

-4,3

1,0

I alt for udvalget

18,0

26,6

17,5

21,5

9,1

 

 

Bemærkninger til forventet driftsresultat.

Der forventes mindreforbrug på alle områder indenfor miljø, natur og klima.

På miljøområdet forventes et mindreforbrug på 3,5 mio. kr. Det er specielt de nye driftsbevillinger til jordfond (procesomkostninger) og PFAS forureningen, der ikke forventes at blive anvendt fuldt ud i 2022.

På naturområdet forventes et mindreforbrug på 3,0 mio. kr. Der er udskudt projekter, dels har den økonomiske situation gjort det uklart hvad der kunne sætte i gang og dels har der været generel tilbageholdenhed med at sætte projekter i gang.

På klimaområdet forventes et mindreforbrug på 1,5 mio. kr. Forvaltningen har grundet den generelle budgetsituation besluttet at udskyde planlagte projektansættelser.

 

Anlæg  

Byrådet har efter indstilling fra Økonomiudvalget d. 31. oktober 2022 sideløbende med fagudvalgenes behandling af Budgetopfølgning 4. taget budgetmæssigt stilling til overførelse af forventet mindreforbrug til 2023, samt anlægsbudgetter som skal til føres kassen.

Forskellen imellem korrigeret anlægsbudget pr. 30. september 2022 og forventet forbrug vil således blive overført til 2023 eller tilført kassen i 2022. Der henvises til beslutning i sagen.

Bemærkninger til forventet resultat for anlæg.

Center for Miljø, Plan og Teknik forventer et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 9,1 mio. kr.

Der forventes et mindreforbrug på 7,5 mio. kr. i 2022 på PFAS til rensningsanlæg på engen. Det har vist sig, at det er muligt at lave et fællesanlæg med Beredskabet /brandskolens renseanlæg til 5,8 mio. kr. Det betyder, at der som medfinansiering af det fælles anlæg, skal omplaceres 1,8 mio. kr. til Beredskabets anlægsprojekt under Økonomiudvalget. Den resterende del af rådighedsbeløbet på 7,5 mio. kr. skal bruges på det eksisterende projekt "Oprensning af PFAS på engområde". På trods af opstart af aktivitet i efteråret 2022, forventes det at midlerne skal søges overført til 2023.

Bæredygtighed, energirenovering mv. Der er indgået kontrakter for samlet 1,157 mio. kr. i 2022, grundet anlægstop er de resterende projekter stoppet i 2022.

 

I bilag 1 er forbruget på drift og anlæg specificeret nærmere.

 

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling.  

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Fagudvalgenes behandling af budgetopfølgning 4 for 2022 indgår i samlet sag til behandling i Økonomiudvalget den 21. november 2022 og Byrådet den 28. november 2022.  

 

 


8. Borgerrådgiverens årsrapport (D)

Beslutning

Drøftet.

 

Udvalget ønsker en af rapportering ift. sagsbehandlingstider mv.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal drøfte borgerrådgiverens årsrapport med henblik på evt. igangsættelse af indsatser, der kan tage hånd om de påpegede udfordringer.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget drøfter borgerrådgiverens årsrapport med henblik på igangsættelse af indsatser, der kan tage hånd om de påpegede udfordringer.

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 30. maj 2022, at Borgerrådgiverens årsberetning for 2021 skal drøftes i alle relevante udvalg for at sikre implementering af de forslag og anbefalinger, som borgerrådgiveren har fremlagt i årsberetningen. Årsberetningen er vedlagt som bilag 1.

Borgerrådgiveren redegør i beretningen for antallet af henvendelser og klager.

I perioden fra 1. januar til 31. december 2021 har der været 391 henvendelser til Borgerrådgivningen. Til sammenligning var der 401 henvendelser i 2020 og 372 henvendelser i 2019. Antallet af klager over sagsbehandlingen i 2021 var 106. Til sammenligning var der 64 klager i 2020 og 90 i 2019.

Borgerrådgiveren konkluderer i årsberetningen, at kommunen på nogle specifikke områder ikke har levet op til god forvaltningsskik, lovgivningens krav og de vedtagne servicemål for borgerkontakt. Sagsbehandlingstiden er fortsat det område, som fører til flest klager, men borgerne klager også over, at de ikke er blevet tilstrækkeligt inddraget i sagsforløbet, og at vejledningen ikke har været tilstrækkelig.

På baggrund af rapportens konklusioner fremsatte borgerrådgiveren slutteligt tre overordnede anbefalinger, der hver følges op med konkrete forslag til indsatser og initiativer:

1 - At nye medarbejdere gennemgår et introduktionsforløb, hvor myndighedsrollen og grundlæggende forvaltningsretlige regler indgår.

For det tekniske område er det særligt et indsatsområde at sikre tilstrækkelige lovgivningsmæssige og forvaltningsretlige kompetencer og vi løbende tilbydes målrettet uddannelse i forvaltningsretlige regler, så det sikres, at medarbejderne er opdateret om reglerne.

2 - At forvaltningen giver konkrete tilbagemeldinger til det politiske niveau om, hvilke initiativer borgerrådgiverens anbefalinger har givet anledning til.

Anbefalingen kan udmøntes i følgende forslag:

  • At det ledelsesmæssigt sikres, at det enkelte fagområde inddrager borgerrådgiverens anbefalinger og borgernes henvendelser samt hjemvisninger og ændringer fra klageinstanser i vurderingen af behovet for læring.
  • At det enkelte fagområdes iværksatte initiativer indgår i en samlet tilbagemelding fra forvaltningen til Byrådet.

3 - At forvaltningen styrker sin indsats vedrørende sagsbehandlingstiden og kommunikationen med borgerne på dette område.

Anbefalingen kan udmøntes i følgende forslag:

  • At der sikres en hurtig ledelsesmæssig opfølgning, når en uventet stigning i antallet af sager fører til en generel lang sagsbehandlingstid.
  • At der laves en forventningsafstemning ved første kontakt, så borgeren er klar over, hvad han eller hun kan forvente i forhold til svartider m.v.
  • At der altid gives besked ved sagsbehandlerskift.
  • At der gives ny mødedato samtidig med aflysning af møde.
  • At der gives besked til borgeren, hvis sagsbehandlingstiden overskrides.

Særlige opmærksomhedspunkter for Klima- og Miljøudvalget 

  • Efteruddannelse i den konkrete lovgivning og de forvaltningsretlige principper.
  • Bedre og smidigere kommunikation, så borgerne altid får kvittering og svar på hvornår sagen bliver behandlet jf. ovenstående.

Retligt grundlag

Kommunestyrelseslovens § 2, hvoraf det fremgår, at kommunernes anliggender styres af kommunalbestyrelsen.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

9. Politisk mødekalender 2023 (B)

Beslutning

Udsat.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Udvalget skal fastlægge møder for 2023.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Udvalget beslutter mødeplan for 2023.

Sagens indhold

Byrådet har på møde d. 26. september vedtaget politisk mødekalender for 2023.

På den baggrund foreslås, at udvalget holder sine møder følgende tirsdage kl. 15.00-

18.00:

10. januar

31. januar

7. marts

28. marts

2. maj

30. maj

8. august

5. september

3. oktober

7. november

5. december

Retligt grundlag

Slagelse Kommunes forretningsorden.

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. At godkende mødekalenderen uden ændringer.

  2. At godkende mødekalenderen med ændringer.

Vurdering

Mødekander for 2023 besluttes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

10. Affald og Genbrug - diverse orienteringer til udvalget (O)

Beslutning

Orienteringen taget til efterretning.

 

Udvalget er bekymret for AffaldPlus' forslag om reduceret aftenåbningstider for genbugsstationerne.

 

Der udarbejdes et notat om forskellige selskabsdannelser inden for affaldsområdet.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal tage følgende punkter til orientering:

  • Selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser
  • Regulering af affaldsgebyret
  • Haveaffaldsplads i Stillinge området
  • Ændring af åbningstider på genbrugspladser
  • Ny dispensationsansøgning til Miljøstyrelsen

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget tager sagen til orientering.

Sagens indhold

Administrationen vil give en kort status på affaldsområdet, herunder:

Selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser

Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har bl.a. lavet en aftale om at kommunernes levering af affaldsydelser skal selskabsgøres. Det er besluttet for at imødegå den opståede konkurrenceforvridning, som følge af Landsskatterettens afgørelse fra oktober 2020, da selskabsgørelsen skal sikre at leveringen af affaldsydelser til husholdninger igen bliver momspligtig.

Det forventes, at et lovforslag kan træde i kraft i 2024. Der vil være en overgangsperiode fra lovens ikrafttrædelse, og frem mod, at kommunerne skal have selskabsgjort leveringen af affaldsydelser.  Administrationen har påbegyndt undersøgelser af mulighederne, for selskabsgørelse i Slagelse Kommune.

Regulering af affaldsgebyret

Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har desuden lavet en aftale om at de kommunale affaldsgebyrer skal være mere gennemsigtige, bl.a. ved at sammenligne og offentliggøre affaldsgebyrerne i kommunerne. Samtidig indføres der et prisloft over de gebyrerne. Det forventes, at et lovforslag om prisloft kan træde i kraft i 2025, hvorefter der vil være en overgangsperiode på forventet to år, før prisloftet udmeldes.

Haveaffaldsplads i Stillinge området

Det blev politisk besluttet af udvalget  3. maj 2022 at der ønskes en haveaffaldsplads i Stillinge området. AffaldPlus har siden beslutningen, undersøgt mulighederne for placering af en ny plads, og er i gang med forhandling om et muligt køb af et areal. Udvalget vil igen blive orienteret når AffaldPlus indgår en aftale, og der er lavet en tidsplan for åbning af haveaffaldspladsen. 

Ændring af åbningstider på genbrugspladser

AffaldPlus agter at ændre åbningstiderne på de genbrugspladser der har B-status, fra kl. 11-18, til kl. 9-16. Antal åbne timer vil være det samme, men ændringen ønskes for at holde åbent i de lyse timer, for dermed at kunne spare på strømmen i form af lys på pladserne.

Genbrugspladsen med B-status i Slagelse Kommune er Skælskør Genbrugsplads.

Ny dispensationsansøgning til Miljøstyrelsen

Slagelse Kommune har tidligere søgt om dispensation vedr. implementeringsfristen for de ti fraktioner. Miljøstyrelsen gav tidligere dispensation til udgangen af 2022.

Da flere kommuner har udfordringer med at nå implementeringsfristen, er der igen givet mulighed for at søge om fornyet dispensation. Dispensationen kan bl.a. gives ved udfordringer ved levering af materiel. Det forudsætter indgåede kontrakter/udbud i 2022. 

Administrationen har været i dialog med Miljøstyrelsen omkring den fornyede mulighed for ansøgning om dispensation, og administrationen vil i løbet af 2022 søge om fornyet dispensation.

Indførelsen af den nye affaldsordning med ti fraktioner, planlægges fortsat med opstart fra 1. maj 2024.

Retligt grundlag

Opfølgning på Aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi fra 2020, publiceret af Miljøministeriet 1. september 2022.

Affaldsbekendtgørelsen nr. 2512 af 10. december 2021.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Det er administrationens vurdering at Klima- og Miljøudvalget skal tage sagen til orientering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

11. Offentligt tilgængelige ladepunkter i Slagelse Kommune (O)

Beslutning

Taget til efterretning.

 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal træffe beslutning om frivillig opsætning af ladestandere på offentlige vejarealer jf. Bilag 1, kan sendes i udbud. Udvalget skal samtidig overfor Økonomiudvalget anbefale udbud af ladestandere kommunen skal etablere på kommunale ejendomme jf. Ladestanderbekendtgørelsen (Bilag 2), samt at disse gøres offentligt tilgængelige. Der skal endvidere træffes beslutning om eventuel opsætning af frivillige ladestandere på kommunale arealer, jf. Bilag 3.

Klima- og Miljøudvalget skal derfor sideløbende orienteres i sagens indhold.

 

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Sagens indhold

Slagelse Kommune skal implementere Ladestanderbekendtgørelsen regler om opsætning af ladestandere på lokationer rundt om i Slagelse Kommune (Obligatoriske lokationer på kommunale arealer). Det er ladestanderbekendtgørelsen, som beskriver Slagelse Kommunes forpligtelse til at etablere ladestandere på en række af kommunens matrikler. Se bilag 2.

Lov om infrastruktur for alternative drivmidler (AFI-loven) beskriver en række processuelle regler for etablering af ladestandere og indeholder en række bekendtgørelser, som beskriver blandt andet tekniske krav, indkøbsregler mm. AFI-loven gør det endvidere muligt at gøre ladestandere offentligt tilgængelige. AFI-loven åbner endvidere op for muligheden for at udpege lokationer ud over de obligatoriske til opsætning af ladestandere (frivillige lokationer på kommunalt ejede arealer, som kan være ejendomme eller vejarealer).

Både kommunens overholdelse af ladestanderbekendtgørelsen (obligatorisk), samt beslutningen om at gøre ladestandere offentligt tilgængelige og i tillæg om Slagelse Kommunes valg af ’frivillige’ lokationer for ladepunkter er dermed omfattet i nærværende orientering.

De 'frivillige' ladelokationer er udvalgt blandt andet på baggrund af en online borgerdialog.

Slagelse Kommune har i august gennemført markedsdialog omhandlende etableringen af ladeinfrastruktur i Slagelse Kommune. Slagelse Kommune har via en annoncering inviteret interesserede operatører til at indgå i dialog. Fire forskellige ladestanderoperatører har deltaget i dialogen. Baseret på denne markedsdialog, vurderer administrationen, at det formentlig er muligt at etablere ladestandere som en koncessionskontrakt.

Koncessionskontrakten indebærer, at Slagelse Kommune alene stiller arealer til rådighed for en ladestanderoperatør. Som udgangspunkt uden medfinansiering fra kommunens side, således at udgiften for Slagelse Kommune minimeres.

Overordnet set er det vigtigt at formidle, at Slagelse kommune ikke er sikret bud på opgaven som ’ren’ koncessionskontrakt. Dvs. helt uden kommunal medfinansiering. Det har derfor været en opgave for administrationen at sikre en mulig kommende leverandør et så godt forretningsgrundlag som muligt, for derved at sikre mindst mulig kommunal medfinansiering til løsning af opgaven.

Af disse årsager er Slagelse Kommune også nødt til at imødekomme leverandørerne på blandt andet følgende punkter:

  1. Leverandøren skal have mulighed for at opsætte flere ladepunkter på lokationerne ud over de lovpligtige.
  2. Leverandøren skal have mulighed for at vælge, hvilken ladestandertype, det er relevant at opstille på de enkelte lokationer (Hurtig/langsom/antallet af udtag mv.).
  3. Slagelse Kommune står for og bekoster skiltning og afmærkning af alle parkeringsbåse som alene kan anvendes af el-biler og plug-in-hybridbiler i forbindelse med opladning.

Opgaven inddeles i delaftaler af hensyn til den fremtidige konkurrencesituation. Den inddeles i ’klumper’ af lokationer. Hver ’Klump’ af lokationer får derved deres egen aftale (en delaftale). De to største delaftaler bliver uden mulighed for kommunal medfinansiering.

Den tredje delaftale indeholder de lokationer, hvor kommunen forventer, at forretningsgrundlaget er så begrænset, at der bør gives mulighed for kommunal medfinansiering. Udbuddet tilrettelægges således, at hvis en tilbudsgiver tilbyder en lav grad (eller måske ingen) af medfinansiering på den tredje delaftale, så vil denne med meget stor sandsynlighed vinde delaftalen. Der tildeles med andre ord med stor vægt på at minimere kommunens medfinansiering.

Administrationen forventer offentliggørelse af udbuddet primo december 2022 og forventer at have tilbud i hænde primo januar 2023. Slagelse Kommune kender først her den endelige medfinansieringsgrad. Herefter skal Klima- og miljøudvalget behandle en frigivelsessag.

Slagelse Kommune modtager en etableringsplan fra leverandøren indeholdende oplysninger om, hvor og hvornår de forskellige ladepunkter etableres. Udrulningen forventes at forløbe med ca. 50% i 2023 og 50% i 2024, men med mulighed for at leverandøren etablerer ladestandere tidligere, hvis denne har mulighed for det.

Såfremt Slagelse Kommune skal yde medfinansiering på projektet, så vil der være mulighed for at søge om vejdirektoratets puljemidler indtil 30. april 2023. Her vil det være muligt at modtage støtte på op til 50% af medfinansieringer eller op til maksimum DKK 2.7 mio. Derfor er der også behov for, at det godkendes, at administrationen har mulighed for at genudbyde uden forudgående politisk proces, så genudbuddet kan gennemføres inden fristen for ansøgning om puljemidler.

Retligt grundlag

LBK nr. 1178 af 23/09/2016 (Byggeloven) med senere ændringer og følgende bekendtgørelse:

  1. BEK nr. 181 af 05/03/2020 (Ladestanderbekendtgørelsen)

Lov nr. 1520 af 27/12/2014 (Vejloven) med senere ændringer

Lov nr. 412 af 04/04/2022 (AFI-loven)

Lov nr. 1564 af 15/12/2015 (Udbudsloven) med senere ændringer.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger

 

Vurdering

Tilrettelæggelse af udbuddet af ladestandere vurderes af forvaltningen at være med til at minimere udgiften for Slagelse Kommune. Samtidig giver det, uden -eller med minimal- merudgift for kommunen, mulighed for at imødekomme den ekstra efterspørgsel på ladepunkter der måtte komme.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2022

2023

2024

2025

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Drift

 

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Udgifterne til både drift og anlæg dækkes af bæredygtighedspuljen. Midlerne skal frigives af Klima- og Miljøudvalget, når vi har en vindende tilbudsgiver, jf. ovenfor.

De samlede omkostninger til etablering af skiltning og afmærkning for én parkeringsbås til opladning af el-bil og plug-in-hybridbiler vil overslagsmæssigt beløbe sig til kr. 5.850,00 (prisniveau 2022). Den anslåede årlige drift pr. p-bås anslås til at beløbe sig til kr. 300,00 (prisniveau 2022).

 

Tværgående konsekvenser

Såfremt det bliver aktuelt med medfinansiering, så oppebæres denne udgift af bæredygtighedspuljen. Derfor skal Klima- og Miljøudvalget frigive midler, når tid er.

Kræver i administrationen koordinering på tværs af flere områder. F.eks. Ejendomsområdet, entreprenørservice, vejområdet, mm. Opgaven med denne koordinering overleveres til kontraktansvarlig, når kontrakten er indgået.

 

Sagens videre forløb

Når Teknik-, Plan-, og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget har truffet beslutning, udbydes opgaven umiddelbart herefter.

Klima- og Miljøudvalget modtager sag om frigivelse af midler, efter endt udbudsprocedure, hvor kommunen kender omfanget af medfinansiering.

12. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Administrationen orienterede om afgørelse i Klagenævnet ifbm partsfordeling/kystsikring Halsskov.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalgets medlemmer og administration orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

  • KIMO konference
  • Møde med Rent Havmiljø

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3. Orientering fra administrationen

 

13. Input til kommende møder (B)

Beslutning

Der udarbejdes en plan for kommende sager.

 

Temadag om energi.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen  indstiller,

 

  1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

 

 

14. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

Godkendt.

Kompetence: Klima og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, 

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender referatet.

 

 

15. Fremskyndet varmeplanlægning - udlægning til borgere (B)

Beslutning

At 1: Indstiller at Byrådet tager det til efterretning.

 

At 2: Indstiller at Byrådet tager til efterretning, at ejendomme i de resterende områder uden fjernvarme, hvor der ikke er samfunds- og virksomhedsøkonomi i at anlægge fjernvarme, informeres om at der ikke kommer fjernvarme inden 2028.

 

At 3: Indstiller at Byrådet beslutter, at ejere af ejendomme i områder hvor det er samfunds- og virksomhedsøkonomisk rentabelt, herunder:

         

A. nye projektområder i Slagelse øst og vest 

B. Skælskør

C. Vemmelev/Forlev

D. Øvrige områder i Slagelse 

E. Halsskov/Svenstrup

 

og evt. flere informeres om, at mulighed for fjernvarme undersøges i løbet af 2023.

Kompetence

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte hvilken information, der skal gives til ejendomsejere i Slagelse Kommune i forhold til mulighed for tilslutning til fjernvarme inden 2028.

Ejendomsejerne skal oplyses, om deres ejendom ligger inden for et område, hvor det henholdsvis 1) kommer fjernvarme inden 2028, 2) ikke kommer fjernvarme inden 2028 eller 3) det skal undersøges nærmere, om der kan komme fjernvarme inden 2028.  

Indstilling

Miljø, Plan og Teknikchefen indstiller,

  1. at Byrådet tager til efterretning, at ejere af ejendomme i de godkendte fjernvarmeområder informeres om, hvornår de kan få fjernvarme.
  2. at Byrådet tager til efterretning, at ejendomsejere i de resterende gasområder, heriblandt gasområder i Slagelse og Halsskov/Svenstrup informeres om, at der ikke kommer fjernvarme inden 2028.
  3. at Byrådet beslutter, at ejere af ejendomme i
    1. nye projektområder i Slagelse øst og vest
    2. Skælskør
    3. Vemmelev/Forlev

     informeres om, at mulighed for fjernvarme undersøges i løbet af 2023.

Sagens indhold

Som følge af de stigende naturgaspriser og ønsket om at udfase brugen af naturgas, er regeringen og KL blevet enige om, at kommunerne skal fremskynde varmeplanlægningen.

Det betyder bl.a., at kommunen inden årets udgang skal sende et brev til ejendomsejerne med gas- eller oliefyr med information om, hvorvidt de kan/ikke kan få fjernvarme inden 2028 (ja/nej-breve), eller om de bor i et område, hvor muligheden for fjernvarme undersøges nærmere i løbet af 2023 (måske-breve). 

I gasområder, som er godkendt til fjernvarme, vil ejendomssejere informeres om, at de har mulighed for at blive tilsluttet fjernvarme (ja-breve).

Men derudover er der mange andre gasområder i både Slagelse, Halsskov og Svenstrup, Skælskør, Vemmelev og Forlev og de andre gaslandsbyer.

Her er det vigtigt, at ejendomsejerne får så retvisende informationer som muligt ift., om der er sandsynlighed for, at de kan få fjernvarme inden 2028 (måske-breve), eller om de selv skal sørge for en varmeløsning, fx selv etablere mindre fælles varmeløsninger eller udskiftning af gasfyr til individuel varmepumpe (nej-breve).

Det er den politiske vurdering af sandsynlighed, der er centrum for denne sag.

Kendte fremtidsplaner for udrulning af fjernvarme:

Der findes godkendte udbygningsplaner (ja-områder) for Slagelse og Korsør.

Derudover har SK Varme fremsendt fire ansøgninger (projektforslag) om at udbygge fjernvarme i Slagelse øst og vest (Bilag 1). Projektforslagene omfatter i alt ca. 2.800 ejendomme, som kan tilsluttes til fjernvarme inden 2028. Ejendomsejerne i disse områder vil modtage et måske-brev, fordi udbygningsplanerne endnu ikke er godkendt.

Hvor kan der ellers komme fjernvarme inden 2028?

Ud over de resterende gasområder i Slagelse, Halsskov og Svenstrup er der en række byer/landsbyer i kommunen, som er forsynet med gas.

Heraf er Skælskør og Vemmelev og Forlev de største. Administrationen har fået screenet gasbyerne for muligheden for fjernvarme. I screeningen indgår byens størrelse, varmetætheden, skønnede investeringsomkostninger mv. for at vurdere, om fjernvarmeprisen for forbrugerne vil være rimelig. I screeningen peges bl.a. på Skælskør og Vemmelev/Forlev som mulige fjernvarmeområder.

Men der er også en række andre faktorer, som indgår i en vurdering af sandsynligheden for, at der kan komme fjernvarme i et bestemt område inden 2028:  

  • Fjernvarmebranchen beretter om flaskehalse og kapacitetsbegrænsninger ift. at kunne etablere mange nye fjernvarmesystemer samtidigt, hvilket kan presse tidsplanerne for etableringen.
  • På grund af den almindelige prisudvikling kan det forventes, at priserne for nye fjernvarmekunderne er højere, end de er for eksisterende fjernvarmekunder i Slagelse og Korsør. Det afvejes måske af det faktum, at fjernvarmekunder ikke skal reinvestere i varmepumper, som skal fornyes efter ca. 15 år.
  • Det er også en usikkerhedsfaktor ift. hvem der vil etablere et nyt anlæg. Hvis ikke et eksisterende forsyningsselskab vil stå for etableringen af et nyt anlæg, vil det kræve, at borgerne selv tager initiativ og danner et nyt selskab.
  • Desuden kan et nyt fjernvarmeprojekt kun godkendes, hvis det er samfunds-, selskabs- og brugerøkonomisk fordelagtigt.

Alle disse faktorer har en indflydelse på, om nye fjernvarmeprojekter kan realiseres inden 2028.

Retligt grundlag

Varmeforsyningsloven LBK nr. 2068 af 16/11/2021 og regeringens aftale med KL den 29. juni 2022.  

Handlemuligheder

Byrådet kan følge administrationens anbefaling om at sende måske-breve til ejendomsejere i de nye projektområder i Slagelse øst og vest, Skælskør, Vemmelev og Forlev. Dermed sendes et signal ift. den politiske prioritering.

Alternativ kan Byrådet beslutte, at der kun skal sendes måske-breve til ejendomsejere i de nye projektområder i Slagelse øst og vest og Skælskør, fordi der knytter sig flere usikkerhedsfaktorer til et evt. projekt i Vemmelev og Forlev.

Alternativ kan Byrådet også beslutte, at der skal sendes måske-breve ud til ejendomsejere i flere områder.

Som konsekvens af Byrådets beslutning sendes nej-breve ud til ejendomsejerne i alle andre gasområder.

Måske-breve betyder ikke, at der kommer fjernvarme. Det betyder, at mulighed for fjernvarme undersøges i løbet af 2023.

Nej–breve betyder, at kommunen ikke undersøger nærmere for udbygning af fjernvarme. Der kan stadig godt være potentiale for fælles projekter, men de lokale borgere selv skal tage initiativ til at undersøge mulighederne.

Vurdering

Fjernvarme i Slagelse og Korsør/Halsskov og Hashøj/Dalmose:

SK Varme har oplyst, at selskabet prioriterer udrulningen af fjernvarme i Slagelse og Korsør og Halsskov ud fra økonomiske aspekter. Dvs. at de områder, hvor der er bedst økonomi, etableres først. Jo længere fra bykernerne fjernvarmen kommer, jo mindre bliver varmetætheden, og jo mindre bliver det økonomisk rentabelt at etablere fjernvarme. Samtidigt er det vigtigt for selskabet, at eksisterende kunder ikke belastes af nye projekter. Disse kriterier har ligget til grund for de 4 nye ansøgninger/projektforslag, som SK Varme har fremsendt. Da projektforslagene endnu ikke er godkendt, vil borgerne modtage et måske-brev.

Mht. de resterende gasområder i Slagelse og Halsskov og Svenstrup har SK Varme udtalt, at fjernvarme i disse områder først vil blive udbygget efter 2028, fordi varmetætheden ikke er særlig høj. Derfor vil selskabet prioritere andre områder først. Det er administrationens anbefaling, at borgerne modtager en nej-brev, omend det vil udløse frustration hos de borgere, som er umiddelbare naboer til fjernvarmen.

Hashøj Kraftvarmeforsyning har oplyst, at man ikke ønsker at udbygge fjernvarmenettet, fordi det ikke må blive dyrere for eksisterende kunder. Derfor vurderer administrationen, at dette forsyningsområde ikke udbygges.

Gasforsynede byer/landsbyer:

Skælskør er den største af de gasforsynede byer, og der er potentiale for at etablere fjernvarme. Det er administrationens vurdering, at der er så mange forbrugere, at kommunen aktivt skal arbejde for fjernvarme i byen. Byens størrelse vil gøre det attraktivt for et selskab at engagere sig. SK Varme har vist interesse i at etablere fjernvarme i Skælskør inden 2028, og projektet virker til at være relativ langt i projektudvikling. Derfor er det administrationens anbefaling, at ejendomsejerne i Skælskør modtager et måske-brev. Den tilgang fremmer sandsynligheden for et fremtidigt fjernvarmeprojekt, idet nogle borgere måske vil vente med at etablere individuelle løsninger, indtil der er kommet en afklaring i 2023.

I den næststørste gaslandsby Vemmelev og Forlev er der mange forbrugere, varmetætheden er relativ stor, og der findes overskudsvarme i området. SK Varme har oplyst, at det kunne være interessant for dem at lægge fjernvarme ud til Svenstrup, Vemmelev og Forlev, men det vil først ske efter 2028. Energiselskabet Det kan være at et andet fjernvarmeselskab har  interesse i at undersøge mulighed for at etablere fjernvarme inden 2028. Men realisering af fjernvarme i Vemmelev og Forlev vil kræve en høj lokal tilslutning, og muligvis at borgerne selv skal danne et selskab. Da brevene skal sendes inden årsskriftet, har der ikke været tid til de nødvendige afklaringsprocesser. Der er det betydelig mere usikkert, om fjernvarme kan etableres i Vemmelev og Forlev inden 2028. Derfor er det her i højere grad en politisk vurdering, om man ønsker at sende måske-breve til borgerne.

Som konsekvens af måske-brevene vil administrationen i 2023 arbejde for, at der udarbejdes projektforslag for projekterne. Hvis projekterne bliver godkendt, vil borgerne få besked om, hvornår de kan få fjernvarme. Godkendte projektforslag medfører, at borgerne mister mulighed for økonomisk støtte til individuelle løsninger. Derimod får fjernvarmeselskabet mulighed for at søge om økonomisk støtte til etablering af fjernvarme, hvilket vil gøre fjernvarmen billigere for borgerne.

I de resterende gaslandsbyer Boeslunde, Slots Bjergby, Havrebjerg, Øster Stilling, Kirke Stillinge, Rosted, Gimlinge og Sørbymagle peger screeningen på, at det vil være dyrt at etablere traditionel fjernvarme, om end der stadig kan være et potentiale for andre fælles løsninger, fx fælles jordvarmeanlæg. Administrationen anbefaler, at ejendomsejere i disse områder modtager nej-breve. Det betyder, at kommunen ikke undersøger nærmere for udbygning af fjernvarme, men at de lokale borgere selv skal tage initiativ til at undersøge mulighederne.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen.

Tværgående konsekvenser

Tiltagene kommer til at indgå i kommunes nye klimaplan (DK2020). Planen vil også indeholde tiltag som understøtter borgergrupper i de områder hvor bygningsejeren modtager nej-breve.  

Sagens videre forløb

På baggrund af byrådets beslutning kan administrationen sende breve til alle borgere i de berørte områder dvs. borgerne med gas– og oliefyr, men også dem med anden opvarmning som fx træpiller.

I løbet af 2023 vil administrationen arbejde for, at der bliver udarbejdet projektforslag iht. varmeforsyningsloven for de områder, som skal undersøges.

I slutningen af 2022 afholdes et møde med lokalrådene. Det forventes også, at der i 2023 vil blive afholdt en række borgermøder mv. i de områder, som skal undersøges nærmere.

På baggrund af denne indstilling og afklaringsprocesserne i 2023 vil der blive udarbejdet en varmeplan som viser udbygningen frem til 2028. Det forventes dog, at fjernvarme udbygningen fortsætter efter 2028.