Kompetence
Klima- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Klima- og Miljøudvalget skal tage stilling til om en ny bidragsfordeling i kystbeskyttelsesprojektet ved Værftet i Halsskov, Område 2, kan sendes i offentlig høring.
Udvalget skal endvidere tage stilling til om ændringer til Vedtægt for Digelaget Værftet kan godkendes og samtidig sendes i offentlig høring.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1. at Klima- og Miljøudvalget godkender, at ny bidragsfordeling sendes i offentlig høring,
2. at Klima- og Miljøudvalget godkender, at ændringer til Vedtægt for Digelaget Værftet samtidig sendes i offentlig høring.
Sagens indhold
I Halsskov er der tre lavtliggende boligområder, der er i risiko for oversvømmelse ved stormflod. Grundejere har et ønske om at få sikret deres boliger. Kommunen løfter opgaven i henhold til en såkaldt Kap. 1a. proces efter kystbeskyttelsesloven. De tre områder fremgår af oversigtskortet, bilag 3.
Kommunen, forsyningsselskaber og grundejere betaler udgiften til digerne. De bliver pålagt et bidrag, som er fordelt ved en nærmere partsfordeling. I hvert af områderne oprettes et digelag og digelagene bliver bygherre på deres kystbeskyttelsesprojekt.
Administrationen traf den 31. januar 2022 afgørelse i kystbeskyttelsesprojektet for Område 3, herunder bidragsfordelingen. Afgørelsen vedrørende bidragsfordelingen med forsyningsselskaber blev påklaget og klagenævnet hjemviste sagen til fornyet behandling. Udvalget skal derfor tage stilling til ny bidragsfordeling for Område 2, da der er anvendt sammen bidragsmodel i de to kystbeskyttelsesprojekter for Område 3 og Område 2.
Der henvises i øvrigt til indstillingerne af 8. marts 2023:
- ”Kystbeskyttelse Område 3 – Høring af ny bidragsfordeling og ændringer til Vedtægt for Strandvej Halsskov”.
- ”Bidragsfordeling med ledningsejere i kystbeskyttelsessager", for en nærmere uddybning af klagenævnets afgørelse.
Væsentlige politiske beslutninger i kystbeskyttelsesprojektet for Område 2
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede den 5. januar 2015 at fremme digeprojektet for Område 2.
Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget godkendte d. 4. juni 2018, at bidragsfordeling og projektbeskrivelsen blev sendt i offentlig høring.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte den 1. februar 2021, at bidragsfordeling og forslag til digelagets vedtægt, Vedtægt for Digelaget ved Værftet, blev sendt i fornyet høring i fire uger.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede endvidere på samme udvalgsmøde, at der oprettes et digelag, som bliver bygherre og som de bidragsydende skal være medlem af.
Det samlede kystbeskyttelsesprojekt blev sendt i offentlig høring fra 19. februar – 19. marts 2021.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte den 6. december 2021 digelagets ”Vedtægt for Digelaget Værftet”, til kystbeskyttelsesprojektet i Område 2. Udvalget godkendte samtidig bidragsfordelingen mellem kommune, forsyningsselskaber og grundejere i projektet.
Forsyningsselskaber klager over afgørelse i kystbeskyttelsesprojektet for Område 3
Administrationen traf den 31. januar 2022 en samlet afgørelse i kystbeskyttelsesprojektet ved Strandvej i Halsskov, Område 3. Afgørelsen omfattede også en bidragsfordeling, hvor forsyningsselskaber pålægges en part per 30 kunder.
Afgørelsen blev påklaget til Miljø- og Fødevareklagenævnet af tre forsyningsselskaber, som var pålagt bidragspligt.
Forsyningsselskaber var sat i bidrag efter sammen princip i alle Halsskov-projekterne. Administrationen besluttede derfor at afvente klagenævnets afgørelse før, der blev truffet afgørelse i kystbeskyttelsesprojektet for Område 2.
Klagenævnet fandt, at Slagelse Kommunes pålæggelse af bidragspligt for forsyningsselskaberne ikke lå inden for rammerne af kystbeskyttelsesloven, og hjemviste derfor kommunens afgørelse til fornyet behandling.
Nye principper for partsfordeling i forhold til tekniske installationer
Administrationen har på baggrund af klagenævnets afgørelse udarbejdet nye principper for partsfordeling for forsyningsselskaberne, som er beskrevet i indstillingen om "Bidragsfordeling med ledningsejere i kystbeskyttelsessager" af 8. marts 2023.
Partsfordelingen tager udgangspunkt i antallet af tekniske installationer med overjordisk adgang indenfor projektområdet.
I Område 2 indebærer den vedtagne bidragsmodel, at forsyningsselskaber tildeles 1 part for hver 60 installationer. Forsyningsselskaber skal dog minimum have 60 installationer indenfor projektområdet for at blive sat i bidrag.
Der henvises i øvrigt til indstillingen af 8. marts 2023, for en nærmere baggrund for den ændrede partsfordeling, herunder i forhold til iagttagelse af nytte- og proportionalitetsprincippet
Ny bidragsfordeling i Område 2
På baggrund af den nye partsfordeling for ledningsejere er der beregnet en ny bidragsfordeling mellem kommune, forsyningsselskaber og grundejere.
Det samlede anlægsbudget er anslået til kr. 10.700.000. Med statens puljemidler til kystbeskyttelse på kr. 2.217.000 skal kr. 8.483.000 fordeles mellem de bidragsydende, som vist i nedenstående skema. Alle beløb herunder er angivet inkl. moms, da det ikke er lovpligtigt, at digelagene lader sig momsregistrere. Beløb er afrundet til hele 1000 kr.:
Anlægsudgift | 10.700.000 kr. |
Statens puljemidler | 2.217.000 kr. |
Til fordeling i alt | 8.483.000 kr. |
Herefter bliver fordelingen for anlægsudgift og den årlige drift- og vedligeholdelsesudgift, som vist i nedenstående skema:
| Kommunen 20 % | Forsyningsselskaber | Grundejere |
Anlægsudgift | 1.697.000 kr. | 332.000 kr. | 6.455.000 kr. |
Drift pr. år | 32.000 kr. | 6.000 kr. | 122.000 kr. |
- Kommunen betaler 20 %, som afspejler kommunens interesser i området i form af offentlige veje og ejendomme.
- Grundejere tildeles som udgangspunkt 1 part, hvis matriklen oversvømmes, og 2 parter, hvis boligen også oversvømmes. Det er en ligelig og simpel fordeling, da behovet for beskyttelse, og dermed den opnåede beskyttelse og/eller anden fordel for de enkelte grundejere, er sammenlignelig.
- Forsyningsselskaber tildeles 1 parts pr. 60 installationer
For den enkelte grundejer betyder det, i forhold til anlægsudgiften, at 1 part koster kr. 5.500 (oversvømmet matrikel) og kr. 2 parter koster kr. 11.000 (oversvømmet bolig og matrikel).
En mere detaljeret partsfordeling fremgår af digelagets vedtægt, bilag 1, side 11.
Forskel i bidragsfordeling ved kunde- og installationsprincip
Ændringen i bidragsmodellen fra et kunde- til installationsprincip betyder, at forsyningsselskaber sammenlagt betaler kr. 787.000 mindre i anlægsudgift, som så pålægges grundejerne. For den enkelte grundejer, der betaler 2 parter, betyder det en anslået merudgift på kr. 1.400. Kommunens andel på 20 % af anlægsudgiften er uændret, der skal herefter i alt fordeles kr. 6.787.000 mellem grundejere og forsyningsselskaber. Den samlede forskel er vist i nedenstående skema.
| Kommune | Forsyningsselskaber | Grundejere |
Princip | Installation/kunder | Installationer | Kunder | Installationer | Kunder |
Anlægsudgift | 1.697.000 kr. | 332.000 kr. | 1.119.000 kr. | 6.455.000 kr. | 5.668.000 kr. |
Drift pr. år | 32.000 kr. | 6.000 kr. | 21.000 kr. | 122.000 kr. | 107.000 kr. |
Ændringer til Vedtægt for Digelaget Værftet
Udover ændringer i partsfordelinger er der også tilføjet følgende væsentlige ændringer til Vedtægt for Digelaget Værftet.
- Digelagets vedtægt tinglyses ikke på ejendomme, det er kun grundejeres medlemspligt, der tinglyses på ejendomme, da det er lovpligt og nemmere at håndtere, hvis der fremadrettet sker ændringer til vedtægten.
- Forsyningsselskabers medlemspligt tinglyses ikke, da medlemspligt ikke kan tinglyses på et forsyningsanlæg.
- Privatvej i tilknytning til en ejendom er omfattet af grundejernes bidrag. Det er en præcisering af, hvordan private vej er omfattet af bidragsfordelingen. Det ændrer ikke på selve partsfordelingen.
Yderligere, men mindre ændringer, fremgår af afsnittet "Senere ændringer til vedtægten" på side 8, bilag 1 og 2.
Ingen yderligere ændringer til kystbeskyttelsesprojektet for Område 2
Der er ingen yderligere ændringer til det samlede kystbeskyttelsesprojektet i forhold til Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalgets beslutning den 6. december 2021.
Retligt grundlag
Kommunale fællesprojekter om kystbeskyttelse behandles efter kystbeskyttelsesloven. LBK nr. 705 af 29/05/2020, jf. Kap. 1 a, kap. 1 c og kap. 2, herunder § 9a og § 7.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende og beslutte, om ændringer i bidragsfordelingen og Vedtægt for Digelaget Værftet kan sendes i offentlig høring sammen med projektbeskrivelsen og udkast til tilladelse.
Vurdering
Kommunen kan pålægge ejere af fast ejendom, der opnår beskyttelse eller anden fordel, en bidragspligt. Det betyder, at kommune, grundejere og forsyningsselskaber kan pålægges bidrag i kystbeskyttelsesprojektet for Område 2.
Der ændres ikke i de grundlæggende principper for partsfordelingen. Kommunen tildeles 20 % og grundejere tildeles 1 part ved oversvømmet matrikel og 2 parter, når boligen også oversvømmes. Administrationen vurderer, at principperne giver en rimelig fordeling og afspejler den nytte kommunen og grundejerne har ved kystbeskyttelsesprojektet.
Forsyningsselskaber pålægges bidrag som godkendt af Klima- og Miljøudvalget den 8. marts 2023.
Administrationen vurderer, at forsyningsselskaber med tekniske installationer med overjordisk adgang har nytte af kystbeskyttelsen af Område 2. Administrationen vurderer, at den nye partsfordeling bedre afspejler nytten, som kan bestå af direkte beskyttelse mod oversvømmelse - og dermed sparede skader og reducerede vedligeholdelsesudgifter til installationerne.
Administrationen vurderer derfor, at et mindre bidrag til forsyningsselskaber er rimelig.
Administrationen vurderer, det er vigtigt at få præciseret, at hvis der er privat vej i tilknytning til en ejendom, er vejen omfattet af grundejernes bidrag. Partsfordelingen ændres ikke ved denne præcisering.
Administrationen vurderer endvidere, at ændringer til Vedtægt for Digelaget Værftet er rimelige og viser den ændrede partsfordeling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kommunens andel på kr. 1.697.000 er afsat i kommunens budget.
Tværgående konsekvenser
Digelaget bliver bygherre på projektet og kan på et senere tidspunkt ansøge Byrådet om byggekredit, som efter anlægsarbejdet kan konverteres til et kommunalt garanteret lån.
Bidrag for den enkelte ejendom opkræves via ejendomsskatten.
Bidrag for det enkelte forsyningsselskab opkræves via manuel faktura medmindre de har en ejendom/adresse i området, hvorfra bidraget kan opkræves via en ejendomsskat.
Sagens videre forløb
Ændringer til bidragsfordelingen og Vedtægt for Digelaget Værftet sendes i offentlig hørring sammen med projektbeskrivelsen og udkast til en samlet afgørelse i kystbeskyttelsesprojektet.
Efter offentlig høring fremlægges følgende til godkendelse i udvalget:
- Hvidbog på baggrund af høringssvar
- Samlet tilladelse til projektet, herunder
- Pålæg om bidragspligt
- Projektbeskrivelsen med kortbilag
samt
- Vedtægt for Digelaget Værftet
Herefter kan administrationen sende en samlet afgørelse og vedtægt til de bidragsydende og øvrige interessenter.
Afgørelsen kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. En klage har opsættende virkning på processen, medmindre klagenævnet bestemmer, at klagen ikke har opsættende virkning.
Kystbeskyttelsesprojektet overdrages til digelaget, som bliver bygherre. Diget forventes anlagt i 2023 - 2024. I den sammenhæng vil digelaget forventeligt ansøge kommunen om byggekredit, der efterfølgende kan konverteres til et kommunalt garanteret lån. Afdrag til lån og vedligeholdelsesudgift opkræves via ejendomsskatten.