Klima- og Miljøudvalget – Referat – 9. august 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Der var afbud fra Jørgen Grüner

At 1: Godkendt med den bemærkning, at punkt 4 rykkes til punkt 2.

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget godkender dagsorden.

 

2. Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence: Klima- og Miljøudvalget. 

 

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende ”budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023” for udvalgets økonomi, som indgår i den samlede budgetopfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at    Klima- og Miljøudvalget godkender budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 og aktuelle handleplaner

Sagens indhold

Formålet med at gennemføre budgetopfølgning 2 - forventet regnskab 2023 er at vurdere det forventede regnskab for 2023.  Med baggrund i kommunens økonomiske situation er der skærpet fokus på, at det forventede resultatet af budgetopfølgningen er så nøjagtigt som muligt.

Situationen er på nuværende tidspunkt den, at kommunens økonomi udvikler sig positivt, men fortsat vil være udfordret med risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af servicerammen.

Et retvisende billede giver udvalget mulighed for at foretage de nødvendige økonomiske tilpasninger, således at udvalgets samlede budgetramme overholdes ved forventet merforbrug og tilsvarende, at forventet mindreforbrug lægges i kassen.

Budgetopfølgning 2 - forventet regnskab tager derfor udgangspunkt i:
Det korrigerede budget pr. ultimo juni 2023, aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, forventninger til forbrugsudviklingen resten af året

Forventet resultat på drift

Drift

For Klima- og Miljøudvalget forventes ved budgetopfølgning 2 et samlet forbrug for driften på 21,8 mio. kr. og dermed et mindreforbrug på ca. 7,9 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget. Heraf udgør det brugerfinansierede område 2,3 mio. kr. i mindreforbrug og serviceudgifterne udgør 5,6 mio. kr. i mindreforbrug.
Nedenstående tabel viser forventet resultat for budgetopfølgning 2- forventet resultat 2023 og forventet resultat ved forrige budgetopfølgning (1), opdelt på serviceudgifter og øvrige udgifter.

 

Drift  
(mio.kr)

Vedtaget
budget

Korrigeret
budget

Forventet
resultat
BO2

Forventet
resultat
B01

Afvigelse
BO2

Klima og Miljø

21,7

29,7

21,8

23,8

7,9

Resultat serviceudgifter

24,8

32,8

27,2

26,9

5,6

Resultat brugerfinans. udgifter

-3,1

-3,1

-5,4

-3,1

2,3

I alt for udvalget

21,7

29,7

21,8

23,8

7,9

 

I bilag 1 er forbruget på drift specificeret nærmere.

Klima og Miljø 

Der forventes ved denne budgetopfølgning et mindreforbrug på serviceudgifterne på 5,6 mio. kr.

 

Miljø
Der forventes et mindreforbrug på 4,3 mio. kr. 
Skovrejsningsprojekt til grundvandsbeskyttelse. Der er i budget 2023 og frem afsat 1,8 mio. kr. årligt. Midlerne er afsat for, at Slagelse Kommune kan indgå en samarbejdsaftale om skovrejsning med Naturstyrelsen og SK Vand A/S. Der pågår en proces omkring udarbejdelse af en aftale, som skal godkendes af byrådet i august. Den realistiske forventning er at rammeaftalen og dermed 1. ratebetaling først træder i kraft pr. 1. januar 2024.
Oprensning af PFAS forurening af kolonihaver. Der er i 2023 afsat ca. 6,0 mio. kr. til projektet. Der forventes anvendt ca. 4,5 mio. kr. inkl. 1,0 mio. kr. til deponering og dermed et mindreforbrug på ca. 1,5 mio. kr. Udgifter til deponering er usikre og afhængig af den valgte løsning.
Derudover forventes et mindreforbrug på ca. 1,0 mio. kr. vedrørende jordflytning og procesomkostninger til jordfonden.

Natur
Der forventes et mindreforbrug ca. 1,4 mio. kr. Der er overført et mindreforbrug fra 2022 på 2,8 mio. kr. vedrørende natur og vandløbs-projekter, som havde årsag i en generel tilbageholdenhed i 2022 som følge af den økonomiske situation. Det er midler herfra, som ikke er disponeret i 2023, men som forventes anvendt i 2024.

Klima
Alle driftsmidler til bæredygtighedsstrategi, implementering af klimaplaner mv. forventes anvendt i 2023.

Renovationen (brugerfinansieret område)
Der forventes ved denne budgetopfølgning en merindtægt på renovationen på 2,3 mio. kr. Hvilket betyder at renovationen vil komme ud med et samlet overskud på 5,4 mio. kr. Årsagen til de øgede indtægter, er at opkrævning af gebyr fra kommunale institutioner ikke blev opkrævet af AffaldPlus i 2022, men først er udført pr. 30. maj 2023. Overskuddet på renovationen skal anvendes til investeringer i forbindelse med implementering af den ny affaldsordning pr. 1. maj 2024. Her forventes investeringer for ca. 20 mio. kr. Renovationen havde efter regnskab 2022 et opsparet overskud på 8,5 mio. kr. fra tidligere år.

Anlæg 

Forventninger til alle anlægsprojekter behandles i særskilt sag til Økonomiudvalg og Byråd.
Der er igen foretaget en vurdering af anlægsrammen 2023 i forhold til hvor meget der kan udskydes og flyttes til 2024.  På baggrund af administrationens vurdering til forventet forbrug på de enkelte anlægsprojekter og forslag til redisponering, forventes Byrådet på møde d. 28. august 2023 at godkende at der på udvalgets anlægsramme omplaceres 2,4 mio. kr. til 2024. 

I bilag 1 er forventet forbrug på anlægsprojekter for KMU specificeret nærmere.

 

Retligt grundlag

Det fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativet, at der som udgangspunkt ikke gives tillægsbevillinger, der er kassefinansierede. Ved forventede budgetoverskridelser skal fagudvalgene finde kompenserende besparelser inden for egen budgetramme.

Styrelseslovens § 40 omhandler, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger, som ikke er en del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden kommunalbestyrelses bevilling. 

 Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. I Kasse- og regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

  

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder i forhold til at sikre budgetoverholdelse:

Administrationen bemærker at der ikke er problemer med budgetoverholdelse indenfor udvalget. Men set i lyset af den økonomiske situation må der fortsat henstilles til en generel tilbageholdenhed, hvor det er muligt, for sikre overholdelse af kommunens samlede budget.

Vurdering

Det er administrationens vurdering at det forventede regnskab ved budgetopfølgning 2 er retvisende ud fra de på nuværende tidspunkt kendte præmisser.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

På baggrund af Klima- og Miljøudvalgets beslutning omkring ophør med fjernelse af tang fra de kommunale strande vil der i forbindelse med Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalgets budgetopfølgning blive indstillet at det afsatte budget overføres til Klima- og Miljøudvalget. 0,425 mio. kr. i 2023 og 0,650 mio. kr. i overslagsårene.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger


3. Samarbejde om etablering af skov og natur til beskyttelse af drikkevand (B)

Beslutning

At 1-2: Indstilles til Byrådets godkendelse, med den bemærkning, at Klima- og Miljøudvalget ønsker, at kontraktens punkt 4.4 uddybes med en faglig begrundelse.

Kompetence

 

Byrådet

 

Beslutningstema

 

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget godkende rammeaftalen for samarbejdet mellem Naturstyrelsen, SK Vand A/S og Slagelse Kommune om etablering af skov og natur.
Byrådet kan herunder godkende, at formål og varighed af Slagelse Kommunes jordfond udvides til at kunne dække ekstraordinære likviditetsbehov i relation til samarbejdsaftalen.

 

Indstilling

 

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Byrådet godkender forslag til "Rammeaftale om etablering af skov og natur til beskyttelse af drikkevand i Slagelse Kommune" vedlagt som bilag 1

2. at Byrådet godkender, at formålet med og varigheden af den eksisterende kommunale jordpulje/"Jordfond" på 43 mio. kr. udvides således, at den kan anvendes til dækning af ekstraordinære likviditetsbehov ved projekter indenfor samarbejdsaftalen i hele aftalens 20-årige løbetid.

 

Sagens indhold

 

Klima- og Miljøudvalget besluttede den 3. maj 2022 (punkt 12), at Slagelse Kommune skulle arbejde for at indgå en samarbejdsaftale med Naturstyrelsen og SK Forsyning (SK Vand A/S) om skovrejsning og etablering af lysåben natur for at beskytte de vigtigste drikkevandsressourcer. Der er i budget 2023-2026 afsat 1,775 mio. kr. pr. år til Slagelse Kommunes deltagelse i et sådant samarbejde.

Naturstyrelsen, SK Vand A/S og Slagelse Kommunes administration har nu i fællesskab udarbejdet et forslag til en 20-årig rammeaftale. Aftaleudkastet er vedlagt som bilag 1. Et tidligere udkast til aftale har været forelagt bestyrelsen i SK Vand samt Direktionen i Naturstyrelsen.

De 3 parter skal ifølge aftaleudkastet i fællesskab etablere minimum 500 hektar skov og natur i oplandet til SK vand A/S' vigtigste kildepladser, med det formål at beskytte drikkevandsressourcen til disse kildepladser. Andre natur- og miljømål samt rekreative og lokale interesser skal i videst muligt omfang indarbejdes. Aftalen vil understøtte Slagelse Kommunes arbejde med grundvandsbeskyttelse, bæredygtighed, biodiversitet, bosætning og klima.

Udmøntningen af aftalen sker ved, at der i fællesskab udpeges ét eller nogle få projektområder, hvor der over en kortere eller længere årrække opkøbes jord for at etablere skov og natur. Naturstyrelsen bliver ejer af de erhvervede arealer. Udover fredskovspligt på nye skovarealer tinglyses der deklarationer på de erhvervede projektarealer med forbud mod brug af pesticider, gødskning mv. Slagelse Kommune er påtaleberettiget på disse deklarationer.

Omkostningerne til erhvervelse af arealer til ny skov og natur, fordeles efter følgende nøgle: Naturstyrelsen 30 %, SK Vand A/S 45 % og Slagelse Kommune 25 %. Omkostningerne til erhvervelse af arealer er skønnet til 100 mio. kr.

Naturstyrelsen står for at opkøbe arealer og finansierer etableringen af skov på de arealer, hvor det er muligt at etablere skov. Hvor der ikke kan rejses skov, etableres lysåben natur. Konvertering af landbrugsjord til lysåben natur finansieres af Naturstyrelsen og Slagelse Kommune i fællesskab (50/50 %). De samlede omkostninger hertil er skønnet til 6 mio. kr. Naturstyrelsen står for driften af de erhvervede arealer.

Procesomkostninger finansieres som udgangspunkt af Naturstyrelsen. Procesomkostninger dækker tab på gensolgte arealer og bygninger, handels- og berigtigelsesomkostninger. Overstiger procesomkostningerne 10 % i en konkret ejendomshandel, fordeles den del af omkostningerne, der overstiger 10 % dog efter følgende nøgle: Naturstyrelsen 39 %, SK Vand A/S 37,5 % og Slagelse Kommune 23,5 %. Sådanne ekstraordinære omkostninger er konservativt skønnet til 10 mio. kr.

Finansieringen sker i udgangspunktet via en årlig indbetaling fra de 3 parter - for Slagelse Kommunes vedkommende 1.250.000,-/år til jordkøb og 275.000,-/år til etablering af natur og ekstraordinære procesomkostninger. Denne finansieringsmodel minder om den, der gælder for "Nordskoven".

Naturstyrelsen kan fungere som kassekredit på mindre arealopkøb. Ved eventuelle større opkøb, hvor der er et ekstraordinært likviditetsbehov, foreslås det i aftaleudkastet, at likviditeten sikres via et ekstraordinært indskud fra Slagelse Kommune via Slagelse Kommunes "jordfond", som efterfølgende tilbagebetales via reduktion i de årlige indbetalinger.

"Jordfonden" i Slagelse Kommune blev oprettet i tilknytning til vedtagelsen af indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse for at understøtte jordfordeling som redskab til at beskytte de boringsnære beskyttelsesområder og prioriterede indsatsområder. I budgetaftalen 2021-2024 blev der til dette formål reserveret 43 mio. kr. til en "Jordfond". Byrådet traf på mødet 25. januar 2021 (punkt 20) beslutning om rammer og kompetenceforhold i relation til jordfonden/jordpuljen - se bilag 2.

For at give mulighed for at anvende denne "Jordfond" i relation til erhvervelser indenfor rammeaftalen med Naturstyrelsen og SK Vand A/S, er det nødvendigt, at Byrådet godkender denne ændring af jordfondens formål og godkender, at beløbet til jordfonden reserveres i hele rammeaftalens 20-årige løbetid.

Det første projekt, der vil blive igangsat, er en sondering af muligheder og interesse hos lodsejere i oplandet til SK Vands Nordre Kildeplads ved Eggeslevmagle. SK Vand A/S har tilladelse til årligt at indvinde godt 1 mio. m3 drikkevand på denne kildeplads.

Der vil ske politisk inddragelse, når der er udarbejdet et forslag til projektafgrænsning og -plan.

Det skal bemærkes, at SK Vand A/S i aftalen har taget forbehold for, at SK Vand A/S kan opnå fuldt tillæg til indtægtsrammen for SK Vands omkostninger i medfør af aftalen, og at omkostningerne holdes uden for benchmarking og effektiviseringskrav. Afgørelse herom træffes af Forsyningssekretariatet i medfør af vandsektorloven. Bliver disse betingelser ikke oplyst vil rammeaftalen derfor bortfalde eller alternativt skulle genforhandles. SK Vand A/S vil så snart der foreligger en endelige aftale anmode Forsyningssekretariatet om en forhåndsgodkendelse om spørgsmålet.

 

Retligt grundlag

 

Slagelse Kommune kan i medfør af kommunalfuldmagten iværksætte lokale tiltag, der har til formål at forbedre miljø, natur eller klima, når dette har almennyttig karakter.

 

Handlemuligheder

 

Byrådet har følgende handlemuligheder:

A. Godkende at Slagelse Kommune indgår samarbejdsaftalen som den fremgår af bilag 1 og herunder godkende ændringerne af rammer og varigheden af "Jordfonden", så den kan indgå som beskrevet i aftalen.

B. Godkende at Slagelse Kommune indgår samarbejdsaftalen i bilag 1 med visse mindre ændringer, herunder ændringer i forhold at anvende jordfonden. Ændringer af aftalen forudsætter, at de to øvrige parter er indforstået med ændringerne. Er de ikke det, kan konsekvensen i yderste fald være, at aftalen bortfalder.

C. Afvise det nuværende udkast til samarbejdsaftale, herunder den foreslåede brug af jordfonden, og anmode administrationen om at forsøge at opnå en anden aftale

D. Beslutte at Slagelse Kommune ikke skal indgå en samarbejdsaftale med Naturstyrelsen og SK Vand A/S om etablering af skov og natur.

 

Vurdering

 

Det er administrationens vurdering, at Slagelse Kommune indenfor kommunalfuldmagtens rammer kan indgå aftalen med Naturstyrelsen og SK Vand A/S.

Aftalen vurderes at kunne være et væsentligt bidrag til at opnå en bedre beskyttelse af de vigtigste drikkevandsressourcer i Slagelse Kommune. Det arealmæssige omfang af ny skov og natur, der sigtes efter med aftalen, vil være væsentligt større, end hvad der sikres via beskyttelsesindsatsen i de boringsnære beskyttelsesområder og via indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse i Slagelse-området. Aftalen vil derfor være et vigtigt supplement til de nuværende beskyttelsesindsatser.

Aftalen vil desuden være et vigtigt redskab i kommunens arbejde indenfor biodiversitet og klima, og vil kunne give nye rekreative områder i kommunen til gavn for de nuværende borgere og bosætningen i Slagelse Kommune.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Som tidligere nævnt er der afsat 1,775 mio. kr. pr. år i budgetaftalen for 2023-2026 til at indgå i samarbejdet. Der er derfor ikke behov for yderligere bevilling i disse år. Da aftalen imidlertid gælder i 20 år, vil der være behov for, at bevillingen videreføres i hele aftalens 20-årige løbetid. 

De samlede omkostninger for Slagelse Kommune er skønnet til 35,5 mio. kr. over 20 år. Omkostningerne fordeler sig således: Jordkøb (25 mio. kr.), etablering af natur (3 mio. kr.), procesomkostninger (2,5 mio. kr.) og egen konsulentbistand (5 mio. kr.). De årlige beløb, der er afsat på budget 2023-2026, dækker 1/20 af disse omkostninger.

Opkøb forudsætter at parterne har opnået fornøden bevilling. Slagelse Kommune har endvidere betinget sig, at opkøb, som kræver ekstraordinær likviditet så jordfonden skal aktiveres, forinden skal godkendes politisk. I så fald vil der som en del af den pågældende sag, skulle indgå en vurdering af, om købet vil påvirke Slagelse Kommunes anlægsramme.

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

 

Når der foreligger et konkret forslag til projektafgrænsning og -plan, vil dette forslag blive forelagt for Klima- og Miljøudvalget.

4. Forebyggende miljøundersøgelser (B)

Beslutning

Punktet blev behandlet som punkt 2 på dagsordenen.

Martin Poulsen deltog under punktets oplysning.

At 1: Godkendt med den bemærkning, at udvalget ønsker, at Spegerborgrenden og Maderenden kommer med i den indledende fase i tillæg til de 7 første lokationer, administrationen har udpeget.

Udvalget ønsker en sag om spørgsmålet, når resultatet foreligger, forventeligt 1. kvartal 2024.

Præsentation givet på mødet vedlægges referatet som bilag 2.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal tage stilling til administrationens oplæg til program for "Forebyggende Miljøundersøgelser" er i overensstemmelse med udvalgets ønsker og ideer.

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender administrationens oplæg til program for "Forebyggende Miljøundersøgelser", jævnfør handlemulighed A.

Sagens indhold

Klima- og Miljøudvalget har i budget 2022 og 2023 afsat årligt kr. 1.800.000,- til udførelse af en række opsøgende/forebyggende miljøundersøgelser i det vandmiljøet.

Der er mange udløb - herunder ca. 24 renseanlæg -  der udleder til vores vandløb. Det vil derfor her være relevant at fokusere på kildeopsporing. 

En grundlæggende svaghed ved den normale måde at undersøge miljøet for uønskede stoffer er, at der kun undersøges for en meget lille delmængde af de kemikalier, som anvendes i f.eks. husholdningerne, industrien og indenfor medicinalbranchen.

Vandrammedirektivet opererer f.eks. i øjeblikket med 45 prioriterede stoffer sammenholdt med de anslået 100.000 kemiske stoffer industrien anvender i dag og den store mængde stoffer som løbende kommer til hvert år.
 
Administrationen  vil derfor foreslå  kildeopsporing og analyseprogram med udgangspunkt i vandløbene.

 I den indledende fase udtages prøver i 7 knudepunkter , som følger: 

 

  1. Tude å øvre løb
  2. Skovsø/Gudum å
  3. Tude å efter udløb af Jernbjerg å (spildevand fra Slagelse)
  4. Bjerg å nedre løb
  5. Seerdrup å nedre løb
  6. Vårby å nedre løb
  7. Tude å udløb

Udgiften i den indledende fase estimeres til ca. 300.000 kr.

De fleste af renseanlæggene udleder til en å, hvorfor der er størst sandsynlighed for at finde stofferne i åerne.

En grundlæggende svaghed ved den normale måde at undersøge for uønskede stoffer i miljøet er, at der kun undersøges for en meget lille delmængde af de kemikalier, som anvendes i f.eks. husholdningerne, industrien eller indenfor lægevidenskaben. Eksempelvis opererer vandrammedirektivet i øjeblikket med 45 prioriterede stoffer. Til sammenligning anvendes der anslået 100.000 kemiske stoffer i industrien ligesom der kommer et meget stort antal nye stoffer til hvert år.

Se vedlagte bilag.

Som noget helt nyt vil de indledende undersøgelserne bestå af metoden “non-target" analyser.

Metoden gør det muligt at screene for flere tusind stoffer end vi gør i dag med de traditionelle såkaldte ”target-analyser”.

Udgangspunktet er, at vi ikke ved, hvad vi leder efter, men det kan ”non-target” analysen så afdække. 

Udgangspunktet er ,at vi ikke ved, hvad vi leder efter, men det kan Non-target analysen så afdække.

Når resultaterne fra Non-target analyserne foreligger udpeges de prøvesteder, der skiller sig ud, hvor der efterfølgende udtages normale prøver, samt forsøg på identificering af særlige stoffer. 

Herefter udarbejdes rapport, samt GIS kort over de gennemførte analyser og en evt. kildeopsporing kan iværksættes. 

Retligt grundlag

Frivilligt tiltag

Handlemuligheder


Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. at godkende administrationens oplæg til program for "Forebyggende miljøundersøgelser"

  2. at hjemsende oplæg til program for "Forebyggende miljøundersøgelser" til yderligere sagsbehandling.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den systematiske og udvidet tilgang startende med non-taget analyser som metode giver mest miljø for pengene.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Som følge af kommunens økonomiske situation blev alle ikke igangværende projekter standset i 2022. I 2023 er der således i alt kr. 2.445.000 kr. til rådighed, idet der udover de afsatte 1.800.000  kr. blev overført ca.  645.000 kr. fra 2022.

Udgiften til de indledende ”non target” undersøgelser estimeres til ca. 300.000 kr. De resterende midler afsættes til udtagning af ”normale” prøver og kildeopsporing.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

I forbindelse med Klima- og Miljøudvalgets godkendelse af  oplæg til kampagnen "Forebyggende Miljøundersøgelser" og resultaterne af vores sceeningsundersøgelse iværksættes den egentlige kildeopsporing.

5. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Administrationen orienterede om, at opstart af oprydning i kolonihaverne afventer en løsning på opmagasinering. 

Administrationen orienterede om, at den nye renovationsordning forventes at opstarte i maj 2024. Udrulning af nye beholdere starter i foråret 2024.

Der planlægges møde for øerne vedrørende orientering om kollektiv varmeforsyning. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalgets medlemmer og administration orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

1. Orientering fra udvalgsformand

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer

3. Orientering fra administrationen

Administrationen orienterer omkring vandløbspolitikken. 

Administrationen orienterer omkring oprydningen af tang og økonomi. 

Administrationen orientere omkring status på oprydningen af forurenet jord i kolonihaver. 

Administrationen orienterer om status på dræn på engen. 

6. Input til kommende møder (B)

Beslutning

 
At 1:
Udvalget ønskede orientering om kommende miljøgodkendelser, idet udvalget har udbedt sig en sådan i maj 2023.

Udvalget ønskede ligeledes en sag vedrørende dimensionering af Skovsøbassinet i forhold til afvanding. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

 

 

7. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender referatet.