Klima- og Miljøudvalget – Referat – 6. september 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Der var afbud fra Jørgen Grüner (F).

At 1: Godkendt med bemærkning om, at sag 10 behandles efter sag 4.

Det blev præciseret, at pkt. 4 er en drøftelsessag og pkt. 5 er en beslutningssag.

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende dagsordenen.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget godkender dagsorden.

 

2. Orientering om status på indgåelse af frivillige aftaler i boringsnære beskyttelsesområder (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget orienteres om status og det videre arbejdet med at beskytte de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Klima- og Miljøudvalget besluttede på sit møde den 3. maj 2023, at administrationen opfordres til fortsat at være i dialog med vandværker og lodsejere for at bidrage til, at der indgås frivillige aftaler i det omfang, det er muligt.

Regeringen har den 6. juni 2023 fremlagt et forslag til en akutplan for BNBO, men den er endnu ikke blevet til et lovforslag. Detaljerne kendes derfor ikke.

Følgende kendes dog om forslaget:

  • Lovforslaget forventes at blive udarbejdet, så det kan træde i kraft i midten af 2024.
  • Det bliver en skal-opgave for kommunerne at påbyde sprøjtestop i de BNBO’er, der er vurderet til at skulle beskyttes. Et sådant påbud skal med de nuværende regler vedlægges et erstatningstilbud.

Der er lagt op til, at kommuner og vandværker fortsætter arbejdet med at indgå frivillige aftaler i perioden frem til, at pligten til påbud træder i kraft.

Kommunerne vil formentlig blive kompenseret for den ekstra administrative arbejdsopgave, de pålægges. Det forventes derimod, at det som hidtil vil være vandforbrugerne, der via vandtaksten skal betale kompensationen til lodsejeren.

Siden sidste status, som blev fremlagt for Klima- og Miljøudvalget den 3. maj 2023 under punkt 4, er der den 21. juni 2023 afholdt et kendelsesmøde i jordfordelingskommissionen vedr. Erdrup Kildeplads, som berørte 7 BNBO fordelt på 9 lodsejere.

Der arbejdes på at lave tilsvarende jordfordelingsaftaler med berørte lodsejere på Agersø og Omø, som forventes at blive indgået ved årets udgang.

I efteråret vil administrationen indbyde vandværkerne til endnu et møde, hvor vi vil drøfte status og udfordringer på indgåelse af frivillige aftaler samt forsøge at finde løsninger der kan fremme indgåelsen af frivillige aftaler.

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning, LBK. nr. 1476 af 17/12/ 2019 Miljøbeskyttelseslovens § 24.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Det vurderes, at incitamentet for vandværkerne til at indgå frivillige aftaler bliver meget reduceret, når det lægges op til, at kommunen fra 2024 skal meddele påbud.

I alle de aftaler der er indgået på nuværende tidspunkt, har der været en ekstern rådgiver involveret. Det er administrationens vurdering, at der vil være behov for ekstern bistand i forbindelse med erstatningsfastsættelsen inden Kommunen meddeler påbud.

Vandværkerne har tidligere tilkendegivet, at en af de store udfordringer ved at skulle indgå frivillige aftaler er beregningen af erstatningstilbud. Hvis kommunen bistår med dette arbejde, så vurderes det, at der kan indgås flere frivillige aftaler. 

Da vi ikke kender den økonomiske kompensation til det administrative arbejde, er det ikke til at vurdere, om der skal afsættes ekstra midler i budget 2024 til denne opgave.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Det administrative arbejde med at meddele påbud er en tidsmæssig stor opgave, som kræver tilførsel af ressourcer til Center for Teknik, Plan og Erhverv. Tidsforbruget skønnes til ca. 1-1½ årsværk i 2024, idet der tages forbehold for at lovforslaget og dermed den præcise opgavebeskrivelse, ikke er kendt endnu. Skulle en større del af sagerne blive påklaget og/eller ende i taksation/overtaksation, vil der desuden være behov for yderligere ressourcer i de følgende år.

Der vil blive behov for ekstern bistand i de sager, hvor kommunen skal meddele påbud, blandt andet til ejendomsmæssige forundersøgelser og udarbejdelse af erstatningstilbud til de berørte lodsejere. Det vurderes, at udgifterne hertil vil ligge mellem 500.000 - 800.000 kr. Desuden kan der komme udgifter til taksationskommissioner og tinglysning af påbud. Udgifterne afhænger af antallet af sager, der ikke kan opnås en frivillig aftale. Der mangler pt. at blive indgået ca. 80 lodsejer aftaler. Tinglysningsomkostningerne skønnes til 2.500 kr. pr. sag. Taksationsomkostningerne forventes af være ca. 10.000 pr. sag. Skulle der være sager, der ønskes indbragt for overtaksationskommissionen må der forventes omkostninger for kommunen på 150.000 kr. pr. sag.

Staten lægger op til at kompensere kommunerne for deres indsats. Vi kender pt. ikke omfanget af denne kompensation. Det skal sikres, at det beløb som kommunen kompenseres med, bliver overført til Center for Teknik, Plan og Erhverv.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

 

Klima- og Miljøudvalget vil blive orienteret, når administrationen kender konsekvenserne af vedtagelsen af akutpakken.

3. Konkret redegørelse for vandløbenes målopfyldelse (O)

Beslutning

Nikolaj Thyssen Dam og Jannick Balduin Berg fra forvaltningen deltog under oplysning af punktet.

At 1: Taget til efterretning. 

Forvaltningen udarbejder en prioriteret proces og tidsplan. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget orienteres om konkret redegørelse for vandløbenes målopfyldelse.

 

Indstilling

Chefen for Teknik-, Plan- og Erhverv indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget tager redegørelsen til efterretning.

 

Sagens indhold

Sagen udspringer fra arbejdet med vandplanerne.

17. maj 2021 besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, at der skulle udarbejdes en konkret redegørelse for, hvordan der kan sikres målopfyldelse i kommunens vandløb.

Vandplanerne er i virkeligheden et "katalog" over de indsatser, som staten kræver, at kommunen skal gennemføre, for at kunne opnå en god økologisk tilstand i vandløb inden for smådyr, vandplanter, fisk og kemisk tilstand. Alligevel skal der reelt mere til, hvis det skal lykkedes. 

Administrationen har nu udarbejdet en redegørelse for, hvad der vurderes at der skal til, for at få målopfyldelse i kommunens vandløb (se bilag 1).

Her er hvert enkelt af kommunens 30 målsatte (142 km.) vandløb vurderet i forhold til, hvilke indsatser/restaureringer der er nødvendige, hvis vandløbet skal nå målopfyldelse. Vandløbene er blevet prioriteret, så de 9 vandløb der er tættest på målopfyldelse tages først.

I de gode vandløb kan det være "småting", der gør at målsætningen ikke er opfyldt. Måske kan en opfyldelse af målsætningen nås med en overskuelig indsats fx i forhold til en mere varieret flora. I andre vandløb skal der mere til. Det kan være åbning af rørlagte strækninger, egentlige restaureringsprojekter som fx genslyngning eller inddragelse af lavbundsområderne i en ådal.

Der er beskrevet mere end 50 restaureringsprojekter i kommunens målsatte vandløb, som vurderes nødvendige for at få forbedret de fysiske forhold til et niveau hvor man kan forvente målopfyldelse i vandløbene.

Redegørelsen beskriver ikke nærmere indsatsen på spildevandsområdet/kemisk tilstand, men også den indsats er nødvendig, hvis vi skal nå i mål med en god økologisk tilstand i vores vandløb. Arbejdet med indsatser ift. den kemiske tilstand beskrives nærmere i spildevandsplanen.

Til slut er der behov for skånsom vedligeholdelse af vandløbene, som sikres igennem revision af regulativerne og dygtige åmænd, som forstår at skære med hensyntagen til miljøforholdene.

Det er vigtigt at se arbejdet bredt. Målopfyldelse kan ikke nås, uden at der arbejdes både med spildevandsindsatsen, restaurering af vores åer og de å-nære arealer (lavbundsprojekter), samt sørger for skånsom vedligeholdelse.

På mødet vil administrationen nærmere redegøre for sagen.

Retligt grundlag

Kravet om vandløbenes målopfyldelse stammer fra EU's Vandrammedirektiv, som i dansk lovgivning er implementeret ved Lov om vandplanlægning, BEK nr. 126, 26. januar 2017.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

De foreslåede indsatser i vandløbene og de vandløbsnære arealer er afgørende for at kunne nå en målopfyldelse, men det skal understreges, at målopfyldelse ikke kan nås, hvis der ikke også sættes ind på spildevandsområdet (rensning, overløb, miljøfremmede stoffer etc.). Denne del beskrives i spildevandsplanen.

Prisoverslag er beregnet på erfaringstal fra tilsvarende projekter og pristalsreguleret til dagens priser. Beregningerne skal tages med et væsentligt forbehold, da der er rigtig mange parametre, der bestemmer den endelige anlægspris, men det giver alligevel en indikation af omfanget.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Samlet set vurderes det at der er behov for omkring 48 mio. kr. fordelt på mere end 50 restaureringsprojekter i kommunens målsatte vandløb, for at de fysiske forhold bliver forbedret nok til at man kan forvente målopfyldelse i vandløbene.

23 af projekterne er indsatser, som er beskrevet i statens vandplaner. Disse projekter skal være gennemført senest 22. december 2027 ifølge Indsatsbekendtgørelsen.
For at kunne nå realisering af disse projekter vurderes det, at der er behov for mindst 2 medarbejdere på fuld tid i 2024-2027. Der er for øjeblikket ansat én medarbejder til arbejdet med  vandplansprojekter og klima- lavbundsprojekter.
Vandplanindsatserne er statslig finansieret, så en stor del af lønudgifterne og alle anlægsudgifter vil blive tilbagebetalt efter udførsel af hvert projekt.

Udover vandplansprojekterne er der beskrevet yderligere 29 projekter. 9 af disse er Klima- Lavbundsprojekter, som kommunen allerede arbejder på at få realiseret. Der er tilskudsordninger til disse indsatser.

Anlægsudgifter til realisering af de resterende 20 projektet vil udgøre 6 mio. kr. Hertil skal lægges ca. 7 årsværk svarende til ca. 3,5 mio. kr. Der er ikke nogen tidsfrist eller statslig finansiering til disse indsatser

Projektarbejderne vil derudover også afføde ekstra myndighedsarbejde for vandløbs- natur- og planmyndigheden. Det vil betyde mindre tid til andre sagsområder.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

4. Politik for vandløbsområdet (B)

Beslutning

Nikolaj Thyssen Dam og Jannick Balduin Berg fra forvaltningen deltog under oplysning af punktet. 

At 1: Udvalget drøftede sagen og besluttede, at forvaltningen sender politikken i høring i vandsynsrådet, hvor vandsynsrådets medlemmer kan afgive separate høringssvar. 

Bemærkninger til administrationen: specificere at sten og grus, der er taget op, skal lægges tilbage, i vandløb m.m.

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal drøfte politik for vandløb med henblik på udarbejdelse af et revideret oplæg, som efterfølgende forelægges udvalget til endelig godkendelse

 

Indstilling

Teknik-, Plan- og Erhvervschefen indstiller,

1. at politik for vandløb drøftes

 

Sagens indhold

Politik for vandløb blev vedtaget i Byrådet d. 25. november 2019 efter forudgående behandling i det daværende Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget d. 19. september 2019.

Politikken er tænkt som en overordnet ramme, der sætter retningslinjerne for, hvordan kommunen arbejder med vandløbsadministrationen og vandløbsvedligeholdelsen.

Politikken ønskes genbesøgt med henblik på udarbejdelse af en revision af politikken.

Politikken omfatter følgende områder:

• Regulativrevision og omklassificering

• Kontrol af vandløb

• Grødeskæring

• Vandløbsrestaurering

• Omlægning af rørlagte vandløb

• Inddragelse og digitale løsninger

• Robusthedsanalyser

Administrationen foreslår 3 mindre tilretninger.

Den første tilretning er på side 2, hvor der står to steder med lidt forskellig ordlyd, at "Administrationen af kommunens vandløb skal sikre, at vandløbene kan aflede vand".
Det foreslås at disse formuleringer ændres til at "Administrationen af kommunens vandløb skal tilstræbe, at vandløbene kan aflede vand". Dette ændrer ikke på, hvordan administrationen varetager opgaven, men den nye ordlyd, som er nærmere vandløbslovens formålsparagraf, vurderes at være mere retvisende.

Den anden tilretning er på side 2 hvor der står: "Målet er, at vedtage 6-10 nye regulativer om året." Dette ændres til 5 -7 regulativer om året .

Den tredje tilretning er på side 3, hvor der i afsnittet om Grødeskæring står: "Grødeskæringen udføres med det formål at sikre vandføringen i vandløbene om sommeren". Her tilføjes ", og efteråret" i slutningen af sætningen, da dette er mere retvisende.

Tilretningerne er indarbejdet i vedlagte nuværende politik (med rødt)

På mødet vil administrationen nærmere gennemgå politikken og administrationens foreslåede tilretninger.

Retligt grundlag

I følge Vandløbsloven (LBK nr. 1217 af 25/11/2019) skal administrationen tilstræbe at sikre, at vandløb kan benyttes til afledning af vand under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten.

Kravet om økologisk målopfyldelse af vandløbene stammer fra EU's vandrammedirektiv, som i dansk lovgivning er implementeret ved Lov om vandplanlægning, BEK nr. 126, 26. januar 2017.

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget drøfter og kommer med forslag til eventuelle ændringer herunder nye indsatser og mål til politikken.

Vurdering

Politikken drøftes

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

 

Sagens videre forløb

Udvalget vil på næstkommende møde - på baggrund af drøftelsen og eventuelle forslag til ændringer af politikken - blive forelagt et revideret oplæg til endelig godkendelse

 

5. Samlesag Anlægsregnskaber Klima- og Miljøudvalget

Beslutning

At 1-4: Indstilles til Byrådets godkendelse. 

Kompetence

Byrådet.

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget godkende nedenstående anlægsregnskab punkt A samt delanlægsregnskab punkt B.

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller:

1. at Byrådet godkender anlægsregnskab for Naturpark Skælskør.

2. at Byrådet beslutter, at anlægsbevillingen for Naturpark Skælskør tilpasses det afsatte rådighedsbeløb.

3. at Byrådet godkender, at delanlægsregnskab 81. Tudeå og 82. genslyngning af Tudeå, og de afsatte rådighedsbeløb samles på projekt Tude å.

4. at Byrådet godkender, at anlægsprojekt 82.Genslyngning af Tudeå og 81.Tudeå lægges sammen til ét projekt og rådighedsbeløbene og anlægsbevillinger samles på anlægsprojekt 81. Tudeå

 

Sagens indhold

Når et anlægsprojekt er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab. Regnskabet skal redegøre for anlægsbevillingens anvendelse, herunder eventuelle afvigelser i økonomi og projektforudsætninger. I forbindelse med aflæggelse af regnskabet skal der tages stilling til finansiering af over- eller underskud.

Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug. Merforbrug finansieres som hovedregel af øvrige bevillinger inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller andre anlægsprojekter, hvor der forventes et mindreforbrug.

Samlet oversigt ses her:

Pkt.  Nr. Anlægsnavn Forbrug                  Anlægsbudget    Resultat              
 A. 80 Naturpark Skælskør 227227  0
      
   Delanlægsregnskab   
 B. 81 /82Tudeå / Genslyngning af Tudeå 4.5023.465 -1.037
      
     
       

Alle beløb er i 1.000 kr.

I det nedenstående er de enkelte anlægsregnskaber beskrevet.

Pkt. A. Naturpark Skælskør 

Området fra Omø, Agersø og fra Skælskør langs dobbeltkysten over Glænø og Bisserup blev i Kommuneplan 2017 udpeget med potentiale som naturpark.

Der er i alt afholdt 227.000 kr. i projektet. Størstedelen er anvendt til personalelønninger, mens en mindre del er brugt til afholdelse af borgermøder (leje af mødelokaler og mødeforplejning) og markedsføring.  

Der er oprindeligt i 2018 afsat 2,0 mio. kr. Budgettet er reduceret af flere gange og sidste gang i forbindelse med budgetaftalen for 2023 - 2026 og derefter balancerer anlægsbudgettet og de afholdte udgifter. 

Se bilag 1.

Pkt. B Genslyngning af Tudeå og Tudeå Projektet

Samlet for anlægsnummer 81 og 82. Aktivitet i perioden på 4,5 mio. kr. har været projektering, enkelte beløb til engangserstatninger, samt bidrag til Tjæreby ydre Vejle pumpelag. Anlægsprojekt 82 ønskes nedlægges og overføres til anlægsprojekt 81, mhp. sammenlægning af to anlægskonti på Tude Å Projektet, så der fremadrettet kun er én anlægskonto på projektet. Det gælder både for anlægsbudget i 2023 samt i overslagsårene.

Se bilag 2.

 

Retligt grundlag

Når anlægsprojektet er afsluttet, skal der aflægges et særskilt anlægsregnskab til udvalgets godkendelse. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune fastsætter, at anlægsrammer ikke må afviges uden godkendelse i Byrådet, idet bevillingskompetencen er byrådets. Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.

 

Handlemuligheder

Byrådet kan godkende anlægsregnskab pkt. A på foreliggende grundlag eller bede om yderlige beskrivelse.

Byrådet kan godkende delanlægsregnskab pkt. B på foreliggende grundlag eller bede om yderlige beskrivelse.

Byrådet kan godkende en sammenlægning af anlægsprojekt 81 Tudeå projekt og anlægsprojekt 82 genslyngning af Tudeå samt godkende mindreforbrug og rådighedsbeløb i overslagsårene på anlægsprojekt 82 genslyngning overføres til anlægsprojekt 81 Tudeå projektet.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at anlægsregnskab pkt. A. og delanlægsregnskab pkt. B. godkendes.

Mindreforbrug i 2023 samt rådighedsbeløb i overslagsårene på anlægsprojekt 82. Genslyngning af Tudeå overføres til Anlæg 81. Tudeå Projektet

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2023

2024

2025

2026

Bevillingsønske

 

 

 

 

 

Genslyngning af Tude å

 

-1.450

-3.450

 

 

Tude å

 

    1.450

3.450

 

 

 

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

6. Tillæg til vandforsyningsplan 2010-2020 - Nyt vandværk (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til Byrådets godkendelse.

Kompetence

Byrådet

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima- og Miljøudvalget beslutte at vedtage Tillæg 3 til Vandforsyningsplan 2010-2020 (se bilag 1). 

 

Indstilling

Teknik-, Plan- og Erhvervschefen indstiller,

1. at Byrådet beslutter handlemulighed A og beslutter Tillæg 3 til Vandforsyningsplan 2010-2020.

 

Sagens indhold

Byrådet vedtog den 22. maj 2023, at sende Tillæg 3 til Vandforsyningsplan 2010-2020 i offentlig høring. Tillægget etablerer de planmæssige rammer for at etablere et nyt vandværk til SK Vand A/S samt etablere nye råvands- og rentvandsledninger til og fra det nye vandværk.

SK Vand A/S ønsker at nedlægge Valbygård Vandværk og erstatte det med et nyt vandværk. Valbygård Vandværk er opført i 1934. Vandværket er baseret på datidige principper, som medfører en forhøjet forureningsrisiko i forhold til nutidig vandbehandling med lukkede systemer. Behandlingskapaciteten på Valbygård Vandværk er desuden ikke tilstrækkelig i forhold til den forventede udvikling i vandbehovet.

SK Vand A/S ønsker at erstatte Valbygård Vandværk med et nyt vandværk med en mere hensigtsmæssig placering og med en indretning og kapacitet, som lever op til nutidige og fremtidige krav. Det nye Antvorskov Vandværk ønskes etableret ved Trafikcenter Allé i den sydlige kant af Slagelse By. Placeringen er hensigtsmæssig i forhold til de vandledninger, der forbinder forsyningsområderne Slagelse, Korsør og Skælskør. I forhold til energioptimering er det en fordel, at vandværket kommer til at ligge højere i terrænet end det gamle Valbygård Vandværk, og på sigt gør placeringen ved siden af varmeværket det muligt at udnytte varmen fra grundvandet. Det nye vandværk ligger også gunstigt i forhold til en eventuel ny kildeplads øst for Slagelse.

For at føre råvandet fra de eksisterende boringer frem til det nye vandværk, er det nødvendigt at konvertere eksisterende rentvandsledninger til råvandsledninger samt etablere nye råvandsledninger. For at koble drikkevandet fra det nye vandværk på forsyningsnettet til drikkevand, er det nødvendigt at etablere nye rentvandsledninger. Nye råvands- og rentvandsledninger etableres i vejarealer, udyrket areal langs motorvejen samt eventuelt i eller parallelt med Fodsporet. Den endelige placering af ledningerne fastlægges først ved detailprojekteringen.

Byrådet har på møde den 27. februar 2023, pkt. 14 vedtaget lokalplan for Vandværk ved Trafikcenter Allé, Slagelse, lokalplan nr. 1280 med kommuneplantillæg nr. 17. Lokalplanen fastlægger bestemmelser for etablering af et vandværk i det eksisterende erhvervsområde ved Trafikcenter Allé.

Tillæg 3 til vandforsyningsplanen har været i offentlig høring fra den 23. maj 2023 til den 20. juni 2023. Tillægget er desuden sendt til udtalelse hos SK Vand A/S. Der er ikke kommet indsigelser eller ændringsforslag til tillægget.

Retligt grundlag

Vandforsyningslovens § 14 og Bekendtgørelse om vandforsyningsplanlægning.

Det fremgår af vandforsyningslovens § 14a, stk. 2, at almene vandforsyninger ikke må anlægge vandledninger i strid med vandforsyningsplaner. Det fremgår af bekendtgørelse om vandforsyningsplanlægning § 3, stk. 7, at vandforsyningsplanen skal angive, om der skal etableres, nedlægges eller udbygges almene vandforsyninger for at sikre en tilstrækkelig og hensigtsmæssig forsyning i kommunen. Ved behov for at etablere nye almene behandlingsanlæg og ledningsanlæg, udarbejder kommunen tillæg til vandforsyningsplanen.

 

Handlemuligheder

Byrådet har følgende handlemuligheder:

  1. Vedtage Tillæg 3 til Vandforsyningsplan 2010-2020, som beskrevet i bilag 1. 

  2. Forkaster Tillæg 3 til Vandforsyningsplan 2010-2020 med henblik på, at der udarbejdes et alternativt forslag til plantillæg.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at tillægget til vandforsyningsplanen vedtages. Administrationen er enig i, at Valbygård Vandværk ikke er tidssvarende. Der skal enten foretages en gennemgribende renovering af vandværket eller etableres et nyt vandværk. Placering af et nyt vandværk ved Trafikcenter Allé har en række fordele, som ikke kan opnås på den nuværende placering ved Valbygård. Som konsekvens af vandværkets ændrede placering er det nødvendigt at etablere flere nye råvands- og rentvandsledninger. Administrationen vurderer, at både vandværkets og ledningernes placering er hensigtsmæssig, dog kan det ved detailprojekteringen vise sig nødvendigt at justere den skitserede placering af ledninger i Fodsporet til en alternativ placering.

Byrådet har allerede vedtaget en lokalplan, som giver mulighed for placering af et vandværk på Trafikcenter Allé. Dette taler også for, at Byrådet vedtager Tillæg 3 til Vandforsyningsplan 2010-2020.

Hvis Byrådet undlader at vedtage tillægget, vil etablering af det nye vandværk ikke være i overensstemmelse med vandforsyningsplanen, og anlæggelse af de nødvendige ledninger vil være i direkte strid med bestemmelsen i vandforsyningsloven.

Administrationen ser ikke nogen oplagte alternativer til det fremlagte plantillæg.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ved handlemulighed A - Byrådets endelige vedtagelse af planen annonceres.

Ved handlemulighed B - Administrationen optager forhandling med SK Vand A/S på grundlag af Byrådets ønsker med henblik på at udarbejde et alternativt forslag til plantillæg. Alternativt plantillæg forelægges efterfølgende til Byrådets behandling.

 

7. Orientering om forslag til ændringer i den kollektive trafik ifm. busbestilling 2024 (O)

Beslutning

At 1: Taget til orientering.

Udvalget bemærkede, at det kan blive sværere for borgere at komme ud i naturen - særligt i weekender/helligdage, hvis ikke der er kollektiv trafik, og at færre busser kan være medvirkende til øget miljøbelastningen, pga. flere biler på vejene. 

 

Kompetence

Børn- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget.

 

Beslutningstema

Børn- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget orienteres om de justeringsforslag til ændringer i serviceniveauet for kommunens bustrafik som Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget har sendt i offentlig høring med mulighed for at fremkomme med kommentarer til justeringsforslagene. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Børn- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget tager sagen til orientering. 

 

Sagens indhold

Administrationen har bedt Movia om at udarbejde forslag til reduktioner i serviceniveauet for den kommunale bustrafik svarende til ca. 12. mio. kr. 

På den baggrund besluttede Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget 7. august 2023, at sende forslagene i offentlig høring, samt til orientering og mulighed for at fremkomme med kommentarer til justeringsforslagene i de respektive fagudvalg.  

På mødet vil administrationen redegøre nærmere for forslagene. 

 

Retligt grundlag

Lovbekendtgørelse 2023-03-01 nr. 215 om trafikselskaber (Trafikselskabsloven) Loven fastlægger rammerne for den offentlige bustrafik i Danmark, dvs. trafikselskabernes opgaver, takster, rutetilladelser, passagerrettigheder, trafikinformation mv. Loven fastlægger ligeledes rammerne for kommunernes opgaver.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

Ingen bemærkninger. 

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Movias sparekatalog for Slagelse indeholder 12 justeringsforslag, hvor det er vurderet, at der med justeringsforslagene 1 til 9 kan tilvejebringes driftsbesparelser på ca. 10,4 mio. kr. Justeringsforslagene 10 til 12 kan ikke direkte sammenlægges med justeringsforslagene 1 til 9. Samlet set er det Movias vurdering, at der ud fra indholdet af sparekataloget kan findes justeringer for 12 mio. kr. 

 

Tværgående konsekvenser

Reduktioner i serviceniveauet for den kollektive trafik, vil medføre reduktioner i den velfærd der stilles til rådighed for kommunens borgere og virksomheder.

 

Sagens videre forløb

Eventuelle kommentarer vil sammen med høringssvarene fra den offentlige høring behandles efterfølgende af Teknik- Plan og Landdistriktsudvalget den 2. oktober 2023. 

Sagens forløb

04-09-2023 Sundhedsudvalget

Christian Schou Rasmussen deltog under punktets behandling.

At 1: Sagen taget til orientering med følgende bemærkning:

Sundhedsudvalget vil følge sagen og have en særlig opmærksomhed på betydningen for mennesker, der skal benytte tilbud under sundhedsudvalgets område

Oplægget lægges på referatet.


05-09-2023 Seniorudvalget

Christian Schou Rasmussen deltog under punktets behandling.

At 1: Sagen taget til orientering.

Seniorudvalget bemærker at de vil følge sagen og have en særlig opmærksomhed på betydningen for mennesker, der skal benytte tilbud under seniorudvalgets område. Særligt med henblik på, om evt nedlæggelse af busruter vil forøge omkostningerne til eks flex trafik.


05-09-2023 Børne- og Ungeudvalget

At 1: Taget til orientering.

Udvalget ønsker at følge udviklingen tæt, idet udvalget er opmærksomme på konsekvenserne for børn og unge. Udvalget opfordrer til, at busdriften tænkes sammen med den nye skolestruktur.

Christian Schou Rasmussen fra Teknik, Plan og Erhverv deltog under oplysningen af punktet. 


8. Beslutning om at deltage i Sjællands Klimaalliance (B)

Beslutning

At 1: Godkendt. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal beslutte, om Slagelse Kommune skal deltage i Klimaalliancen.

 

Indstilling

Teknik-, Plan- og Erhvervschefen indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalg beslutter, at Slagelse Kommune deltager i Klimaalliancen.

 

Sagens indhold

Byrådet besluttede den 5. oktober 2020 (punkt 10), at Slagelse Kommune skal deltage i DK2020-samarbejdet, som er et klimapartnerskab mellem Kommunernes Landsforening (KL), regionerne og Realdania.

Den 19. december 2022 (punkt 26) godkendte byrådet Slagelse Kommunens DK2020 Klimaplan. Klimaplanen viser, hvordan kommunen som geografisk område senest i 2050 vil opnå netto-nuludledning af CO2, og hvilke tiltag kommunen vil tage for at tilpasse sig klimaforandringer. Klimaplanen er udviklet efter en international standard, og er godkendt af det internationale netværk C40.

DK2020 samarbejdet udløber her til sommer, når næsten alle danske kommuner har vedtaget en DK2020 Klimaplan. 

Slagelse Kommune har fået en henvendelse fra KKR (Kommunekontaktråd, som er et tværkommunalt samarbejde under KL) om deltagelse i Klimaalliancen. Klimaalliancen er et nyt 5 årligt partnerskab mellem Realdania, KL, de 5 regioner og den grønne tænketank Concito. Klimaalliancen skal afløse DK2020-klimasamarbejdet. 

Formålet med Klimaalliancen er at sikre:

  • At der fortsat er en fælles national ramme, som understøtter kommunernes implementering af klimahandlingsplanerne,
  • At planerne revideres løbende, så det høje ambitionsniveau, fokus og tempo i omstillingen fastholdes.
  • At koordinere indsatser og udvikle strategiske og tværgående initiativer og klimaudviklingsspor, der tager afsæt i kommunernes og regionernes klimaarbejde og de udfordringer, der er forbundet med dette arbejde.
  • At tiltrække ekstern medfinansiering – nationalt og internationalt – og derigennem få et større volumen på lokale og regionale initiativer.
  • At bidrage med viden og erfaringer til og mellem alle kommuner, regioner og andre klimaaktører.

Klimaalliancen er et nationalt samarbejde, men de regionale organiseringer, som der blev etableret i forbindelse med DK2020 projektet, bibeholdes. KKR Sjælland har den 26. april 2023 (punkt 2.2) besluttet, at Klimaalliancen lokalt skal hedde Sjællands Klimaalliance. 

Klimaalliancen starter den 1. juni 2023, når DK2020 projektet udløber og varer frem til 2027. Klimaalliancen er finansieres af Realdania fonden, KL, regionerne og kommunerne. 

 

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

 

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Udvalget kan beslutte, at Slagelse Kommune deltager i Klimaalliancen

B. Udvalget kan beslutte, at Slagelse Kommune ikke deltager i Klimaalliancen

 

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at det vil være fordelagtigt at deltager i Klimaalliancen. Det vil understøtte kommunens DK2020 klimaarbejde, og sikre at kommunen har adgang til netværk, viden og værktøjer, som kan kvalificere og lette vores klimaarbejde. Det forventes, at Klimaalliancen også kan tiltrække ekstern finansiering.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er afsat både drifts- og anlægsmidler til at understøtte arbejdet med klima og bæredygtighed. Medlemskabet til Klimaalliancen dækkes af driftsmidlerne. Slagelse Kommune skal bidrage med 0,5 kr. pr. indbygger i 2023 og i 2024-2027 med 1 kr. pr. indbygger, dvs. i 2023 afsættes der 35.000 kr. til formålet og i 2024-2027 69.000 kr. årligt. 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

 

9. Kriterier for pulje til afdækning af nærvarme (B)

Beslutning

At 1: Udvalget besluttede, at der laves ansøgningsfrist for puljen 2023 d. 1. december 2023 i stedet for først-til-mølle princippet. 

Ansøgningsfrist i 2024 bliver i foråret og efteråret 2024.

(I) stemte imod og foreslog, at puljen i 2023-2024 nedlægges. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalg.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalg skal beslutte de kriterier, som ligger til grund for borgerpuljen til afdækning af muligheder for nærvarme; jf. DK2020 klimaplan, handling 3: Grønne landsbyer- fælles energi og varme. 

 

Indstilling

Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender kriterierne for borgerpuljen om nærvarme.

Sagens indhold

Den 19. december 2022 vedtog byrådet DK 2020 klimaplanen og dermed også, at der skulle oprettes en pulje på 300.000 kr. i 2023 og 300.000 kr. i 2024. Puljen skal kunne søges af borgergrupper, som ønsker at få undersøgt mulighederne for en mindre, fælles varmeløsning (nærvarme) i deres område, hvor der ikke kommer traditionel fjernvarme.

Information til borgerne om puljen og ansøgningsproceduren er vedlagt som bilag 1. Indholdet vil blive tilgængeligt på kommunens hjemmeside. Puljen åbner kort tid efter den politiske godkendelse og borgergrupper kan elektronisk søge om puljen.

Kriterierne for at søge puljen er at:

  • Den fælles varmeløsning skal som minimum forsyne ca. 10 huse fra før 2010, som har forskellige ejere
  • Boligerne ligger uden for de områder, hvor der kommer fjernvarme eller andre fælles varmeløsninger 
  • Hovedparten af boligerne skal have naturgas, olie, træpillefyr eller ældre varmepumpe som eksisterende varmekilde
  • Løsningen skal være baseret på grøn og bæredygtig varme, som ikke omfatter træpillefyr og anden biomasse

Indkomne ansøgninger vil blive behandlet ud fra et først-til-møllle-princip, så længe midler haves. De borgergrupper som søger puljen, forpligter sig til at formidle deres resultater til andre. 

 

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

 

Handlemuligheder

Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder:

A. Udvalget kan godkende kriterierne for borgerpuljen om nærvarme.

B. Udvalget kan ændre kriterierne for borgerpuljen om nærvarme.

 

Vurdering

Administrationen anbefaler, at udvalget godkender kriterierne. Kriterierne ift. antal af husene og deres alder er valgt ud fra overvejelserne om, hvornår en fælles løsning kan være rentabelt og for at give mulighed for mindre borgergrupper at søge om bistand.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Der er i hhv. 2023 og 2024 på klima og bæredygtighedskonti afsat 300.000 kr. til arbejdet med borgerpuljen

Tværgående konsekvenser

Nærvarme-løsninger berører både Klima- og Miljøudvalget (KMU) og Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget (TPL). Solide og fagligt velfunderede fælles energiløsninger vil bidrage til at styrke fællesskab mellem naboer og den enkeltes økonomi i mindre landsbysamfund og bydele.

 

Sagens videre forløb

Status på, hvordan det går med borgerpuljen, vil blive fremlagt til politisk orientering i slutingen af året. 

Sagens forløb

04-09-2023 Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutning ikke frigivet

10. Orientering om miljøgodkendelser (O)

Beslutning

Jan Jørgensen fra forvaltningen deltog under oplysning af punktet.

At 1: Udvalget modtog orienteringen. 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 

Beslutningstema

Der gives en status over Slagelse Kommunes arbejde med miljøgodkendelser.

 

Indstilling

Teknik, Plan og Erhvervschefen indstiller, at status tages til efterretning.

 

Sagens indhold

Der gives en status over afsluttede og igangværende miljøgodkendelser.

En miljøgodkendelse er et juridisk dokument, meddelt af kommunen som giver en virksomhed ret til
at foretage en aktivitet, typisk en produktion, som medfører forurening ud over det, som ellers er

lovligt i medfør af almindeligt gældende lovgivning. En miljøgodkendelse indeholder typisk en række
vilkår, hvor nogle indeholder krav, som virksomheden skal overholde for at begrænse påvirkningen
af miljøet.

Status er vedlagt i bilag 1.

 

Retligt grundlag

Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed nr. 1083 af 09/08/2023.

Bekendtgørelsen fastsætter regler om godkendelsesordningen i miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 for listevirksomhed, herunder om revurdering af listevirksomheder.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

 

Vurdering

Ingen bemærkninger.

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

  

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

11. Gensidig orientering (O)

Beslutning

At 1: På mødet blev der orienteret om følgende: 

- Anders deltager i sin egenskab af næstformand i uddeling af Klimapris 2023

- Samarbejde om fundraising med regionen drøftet

- KIMO

- DK 2020 konference d. 25. september 2023

- Inspirationsarrangement om energiløsninger 

- Klima+ partnerskaber

-RGS overdragelse til Miljøstyrelsen forløber planmæssigt med deadline d. 15. september 2023. 

 

 

 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalgets medlemmer og administration orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller,

1.     at Klima- og Miljøudvalget orienteres.

 

Sagens indhold

 

1. Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)

3. Orientering fra administrationen

-  Inspirationsarrangement om energiløsninger.

-  Klima + partnerskab

-  DK 2020 afslutningskonference 25. september 2023

-  RGS

 

12. Input til kommende møder (B)

Beslutning

At 1: Punkter til kommende møde blev drøftet. 

 

Kompetence

Klima- og Miljøudvalget.

 

 Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik  indstiller,

  1. at Klima- og Miljøudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder.

 

 

 

 

13. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence:

Klima- og Miljøudvalget.

 

Beslutningstema

Klima- og Miljøudvalget skal godkende referatet.

 

Indstilling

Direktøren for Erhverv, Ejendomme og Teknik indstiller, 

1. at Klima- og Miljøudvalget godkender referatet.