Kompetence
Klima- og Miljøudvalget.
Beslutningstema
Klima- og miljøudvalget gives en orientering om arbejdet med udarbejdelse af ny spildevandsplanen, og planens fokusområder drøftes.
Indstilling
Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller:
1. at arbejdet med spildevandsplanen tages til efterretning
2. at planens fokusområder drøftes
Sagens indhold
Administrationen og Envafors har siden møde i Klima- og Miljøudvalget d. 1. marts 2022 arbejdet på en ny spildevandsplan.
Spildevandsplanen er en lovpligtig, overordnet rammeplan (sektorplan under kommuneplanen). Planen skal revideres hver 4. år. Planen sætter rammerne for spildevandshåndteringen i kommunen i en planperiode på 12 år. Planen er samtidig en forhåndsorientering til borgere og virksomheder om de kommende års tiltag og initiativer på spildevandsområdet.
Den reviderede plan, som skal afløse spildevandsplan 2019 -2023, udarbejdes med udgangspunkt i, at planen skal følge de nye rammer i kommuneplanen og overholde kravene i Miljøbeskyttelsesloven og EU-direktiver.
Den reviderede plan har følgende fokuspunkter:
1 Miljøfremmede stoffer (MFS)
2. Udledning af regnvand til recipient, primært åer, og reduktion af overløb fra fælleskloak
3. Spildevandsrensning i det åbne land
4. Klimatilpasning
Ad.1 Miljøfremmede stoffer (MFS)
Vandmiljøet i vandløb og havet har generelt en dårlig kemisk og økologisk kvalitet. Det gælder både i Slagelse Kommune og i resten landet. Den dårlige kemiske kvalitet skyldes især tilførsel af tungmetaller og i stigende grad andre MFS, som pesticider, PFAS og medicinrester. Der findes p.t. ikke standard-udledningskrav til MFS for offentlige renseanlæg.
EU-Kommissionen har fremlagt et forslag til et nyt byspildevandsdirektiv, som forventes at blive forhandlet på plads inden for kort tid. Det handler bl.a. om at sikre bedre rensning af miljøfarlige stoffer i spildevandet. Direktivet indfører også et udvidet producentansvar, som betyder, at der stilles særlige krav til medicin- og kosmetikindustrien.
Det nye byspildevandsdirektiv er endnu ikke vedtaget eller implementeret i dansk lovgivning. Administrationen forventer dog, at direktivet vil få stor indflydelse på de fremtidige rensekrav.
Derfor foreslås følgende for spildevandsanlæg, som er ejet af Envafors:
Der skal inden 2030 etableres et rensetrin for MFS på Slagelse Renseanlæg, der sikrer en rensegrad på mere end 90% for alle MFS oplistet i direktivet. Rensekravet for udvalgte MFS i det kommende byspildevandsdirektiv bliver 80% rensning. Slagelse kommune anser en rensegrad på 80% for MFS for uambitiøst og skærper derfor kravene i forhold til det kommende EU-direktiv.
Administrationen lægger altså op til, at Slagelse, Korsør og Skælskør renseanlæg inden 2035 alle skal rense minimum 90 % af alle MFS oplistet i direktivet, og ikke kun 80 % som er mindstekravet i direktivet. Dette krav anser administrationen som både opnåelig og inden for en proportional investering. Efter gennemførelse af ovennævnte krav vil tilførslen af MFS til Tude Å og Agersø Sund fra spildevand blive kraftigt reduceret. Oplæg fremgår af bilag 1.
Ad. 2 Udledning af regnvand til recipient, primært åer og reduktion af overløb
Regnvandsbetingede udledninger (RBU) står for en ikke uvæsentlig del af udledningen af MFS til kommunens åer og kystvande. Der er 214 regnvandsudløb fra separatkloakerede områder og 60 overløbsudløb fra fælleskloakerede områder i Slagelse kommune fordelt på 776 oplande.
Miljøstyrelsen har varslet, at alle ældre RBU uden tilladelser skal have udledningstilladelser i nærmeste fremtid.
De seneste afgørelser fra Miljø- og Fødevareklagenævnet skærper kravene til nye udledningstilladelser til RBU'er, hvilket bl.a. omfatter krav til rensebassiner på regnvandsudløb og begrænsning i udløbsmængden. De skærpede udlederkrav vil stille større krav til vedligehold af både eksisterende ledningsanlæg, bassiner og til ny anlæg.
Envafors og administrationen har med baggrund i bl.a. ovennævnte arbejdet på rammerne for "Fremtidens afløbssystem”, som angiver rammerne for ny anlæg og renovering af kloaksystemet, samt prioritering af rækkefølgen for udførelse af arbejderne.
De landsbyer, som kun afleder via et bundfældningsanlæg eller anden mekanisk rensning til en recipient, er prioriteret højest.
Prioriteringen af RBU foretages efter følgende model:
1) Miljø dvs. målopfyldelse for vandløbene, søer, moser og Natura 2000
2) Renoveringsbehov (ledninger og bassiner)
3) Restkapacitet på renseanlæggene
4) Byudvikling
5) Oversvømmelser
6) Afløbstype (Fælles/Separat)
Modellen er relativt robust, idet det er de samme 10-13 oplande, som ligger højeste i prioriteringen for alle 6 punkter, og i alle tilfælde ligger det samme opland højest i prioriteringen.
Reduktion af overløb
Når det regner kraftigt i områder, der er fælleskloakeret, kan der opstå situationer, hvor renseanlæggene og kloakkerne får tilført så meget vand på én gang, at de ikke kan følge med. Til sådanne situationer er der overløbsbygværker, som leder spildevandet forbi renseanlægget og ud i vandløb eller i havet. Der sker dog en enkel rensning gennem et mekanisk filter, hvor de største dele som fx toiletpapir fjernes. Spildevandet er desuden fortyndet med regnvand. Formålet med overløbet er at forhindre, at spildevandet stuver baglæns op i de tilkoblede ejendomme og veje samt at skåne renseanlæggene for en overbelastning, som efterfølgende vil forringe renseeffektiviteten.
I udkast til nyt byspildevandsdirektiv er der lagt op til, at 1% af den samlede modtagne mængde spildevand må udledes som overløb. Seneste opgørelse over overløb fra 2022 for Slagelse kommune viser, at 1,5 % af det modtagne spildevand til ledningsnettet går i overløb. Indsatsen for at nedbringe mængden af spildevand, der udledes via overløb, iværksættes efter samme model som indsatsen for regnvandsudløb.
Administrationen vurderer, at der skal gennemføres følgende:
Der skal inden 2030 være gennemført tiltag til reduktion af overløb, hvor der aflastes mere end 1000 m3/år/bygværk. Dette omfatter 15 bygværker.
Administrationen forventer at pålægge Envafors, at kravet om maks. 1% af det modtagne spildevand må udledes via overløb, skal overholdes inden 2030.
Oplæg fremgår af bilag 2 og 3.
Ad. 3 Spildevandsrensning i det åbne land
I det åbne land kan der være langt mellem husene, og det kan derfor være uforholdsmæssigt dyrt at kloakere alle ejendomme. Spildevandet renses derfor ved den enkelte ejendom, i stedet for at spildevandet skal transporteres gennem meget lange rør til renseanlægget. Spildevandet afledes typisk til dræn, som løber til åbne vandløb.
I Slagelse Kommune har ca. 700 ejendomme i det åbne land siden 2019 fået påbud om at forbedre spildevandsrensningen, for at man kan få bedre miljøforhold i søer og åer. Husspildevandet indeholder bl.a. organisk stof, fosfor og kvælstof, der er med til at belaste recipienterne.
Kommunen har meddelt påbud om forbedret spildevandsrensning til alle ejendomme indenfor 750 meter fra de mest udsatte vandløb. Den forbedrede rensning skal bidrage til, at vandløbene kan opfylde målene i vandområdeplanen.
Ejerne har en frist på tre år fra de får et påbud, til de skal have etableret forbedret spildevandsrensning. Der mangler færdiggørelse af påbudt, forbedret spildevandsrensning for 115 ejendomme, hvor det sidste anlæg forventes etableret i august 2024. Herefter anses indsatsen i det åbne land for afsluttet i forhold til kommunens hidtil vedtagne indsats på området.
Dog er der stadig 68 ejendomme, som ligger mere end 750 meter fra et vandløb uden målopfyldelse, som ikke er påbudt forbedret rensning, jf. beslutning på møde 6. juni 2017 af daværende Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalg.
Begrundelsen for ikke at meddele påbud var en forestilling om, at alene afstanden til vandløbet gør, at spildevandet ikke når frem til vandløbet, fordi det inden da nedsiver i dræn. Det argument holder ikke. Det er korrekt, at spildevandet i tørre perioder med lav grundvandsstand helt eller delvist nedsiver i drænene, inden det når frem til vandløbene. Det betyder samtidigt, at der ophobes slam og lign. i drænene, som så udledes koncentreret til vandløbene i våde perioder. Det kan skade vandløbene.
Administrationen vurderer, at de 68 ejendomme bør meddeles påbud om forbedret spildevandsrensning.
Ad. 4 Klimatilpasning
Klimaforandringer og ekstreme vejrhændelser kræver en lang række indsatser for at håndtere de øgede vandmængder og mindske risikoen for oversvømmelser og erosion.
Det nuværende serviceniveau for spildevandssystemet skal sikre, at separatkloakerede områder kan håndtere en 5-års regnhændelse, og fælleskloakerede områder kan håndtere en 10- års regnhændelse uden overløb. Disse serviceniveauer vil administrationen ikke ændre.
Da spildevandsplanen bliver en rammeplan, foreslås det, at evt. skærpede serviceniveauer i områder, hvor der måtte vise sig behov for dette, fastsættes ved udarbejdelse af tillæg til spildevandsplanen. Der kan derfor opstå varierende serviceniveauer fra opland til opland afhængigt af behovet.
På mødet vil administrationen nærmere redegøre for status og fokusområder.
Retligt grundlag
Miljøbeskyttelsesloven, § 32.
Handlemuligheder
Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder:
A. Udvalget skal drøfte, hvorvidt krav til rensegrad for MFS skal følge det kommende byspildevandsdirektiv eller følge administrationens indstilling om, at der stilles skærpede krav.
B. Udvalget skal drøfte, hvorvidt model for prioritering af oplande skal anvendes, eller der skal foretages andre prioriteringer/vurderinger.
C. Udvalget skal drøfte, om der er de nødvendige tiltag for imødegåelse af overløb.
D. Udvalget skal drøfte, om de 68 ejendomme, som ligger mere end 750 meter fra et vandløb uden målopfyldelse, skal påbydes forbedret spildevandsrensning.
E. Udvalget skal drøfte, om der generelt skal fastsættes højere serviceniveauer i spildevandsplanen.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de beskrevne tiltag vil medføre en betydelig forbedring i vores recipienter.
Oplæg til ny spildevandsplan vil prioritere anlægsarbejder således, at der opnås mest vandmiljø for pengene. Det betyder, at eks. kloakoplande, som skal ny-kloakeres, udføres efter højeste miljøscore, hvor miljøet vægter mest, jf. modellen for fremtidens afløbssystem.
Planen vil også implementere byspildevand- og miljøkvalitetsdirektivet, om end direktiverne endnu ikke er endeligt besluttet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Alle tiltag beskrevet i oplæg til ny spildevandsplan skal udføres og finansieres af Envafors.
Der er på nuværende tidspunkt ikke udarbejdet en tids- og investeringsplan, men arbejderne skal kunne udføres indenfor Envafors indtægtsramme, som fastsættes af forsyningssekretariatet.
Krav fastsat af kommunen i en spildevandsplan, vil normalt medføre et tillæg til indtægtsrammen.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Udvalgets input indarbejdes i udkast til spildevandsplan, som forelægges udvalget på møde i februar 2024. Eventuelle ændring indarbejdes i et endeligt forslag i marts, som godkendes af udvalg og Byråd, hvorefter den sendes i 8 uger offentlig høring.