Kompetence
Klima- og Miljøudvalget.
Beslutningstema
Klima og Miljøudvalget orienteres om den udarbejdede redegørelse om vandindvindingsstrategi. Udvalget kan godkende den foreslåede procesplan for det videre arbejde med vandindvindingsstrategiplanen.
Indstilling
Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,
1. at Klima- og Miljøudvalget tager den udarbejdede redegørelse om vandindvinding til efterretning
2. at Klima- og Miljøudvalget godkender den vedlagte procesplan for det videre arbejde med vandindvindingsstrategiplanen
Sagens indhold
Byrådet besluttede den 26. april 2021 i tilknytning til vedtagelsen af indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse i Slagelse-drikkevandsområdet, at der skal udarbejdes en vandindvindingsstrategiplan. Planen er en del af den "grundvandsaftale", som Byrådet godkendte den 31. august 2020.
På store dele af Sjælland indvindes der mere vand, end der er bæredygtigt. Jo nærmere man kommer Hovedstadsområdet, jo værre ser det ud. I Slagelse Kommune vurderes indvindingen at ligge nær eller over, hvad der er bæredygtigt. Indvindingen begrænses mange steder i kommunen af stigende indhold af salt i grundvandet ved for stor indvinding. På den næststørste kildeplads sætter pesticider også en grænse for, hvor meget vand der kan indvindes.
De almene vandværker indvinder i dag 5,3 mio. m3/år, hvoraf SK Vand A/S indvinder ca. 75 %. Byrådet pålagde den 19. juni 2023 SK Forsyning A/S at fremskaffe mulighed for indvinding af ekstra 1 mio. m3/år, for at selskabet også i fremtiden har kapacitet til at dække det forventede vandbehov, og har plads til at forsyne nye forbrugere.
Der kan ikke indvindes drikkevand i hele kommunen. Det kræver dels, at der er et tilstrækkeligt vandførende jordlag (normalt sand) til stede, dels at vandkvaliteten er tilfredsstillende. De største kildepladser indvinder fra en begravet dal med tykke sandlag, der går nord-syd fra Havrebjerg til Skælskør. I den sydligste del af kommunen kan der desuden være mulighed for at indvinde drikkevand fra den øverste del af kalken.
Administrationen har bedt det rådgivende ingeniørfirma NIRAS om at udarbejde en redegørelse over status og muligheder for vandindvinding til Slagelse Kommunes borgere og virksomheder. Redegørelsen (bilag 1) er udarbejdet i tæt samarbejde med administrationen. Konklusionsafsnittet er skrevet, så det kan læses selvstændigt.
Redegørelsen viser overordnet, at der ikke er mulighed for at erstatte de vigtigste kildepladser med ny indvinding andre steder i kommunen eller af import af vand ude fra. Ud fra den eksisterende viden (grundvandsmodellen) synes der at være et samlet potentiale for at indvinde i størrelsesordenen 2-3 mio. m3/år fordelt på 9 områder, hvor der ikke i dag sker indvinding. Heraf vurderes ca. 1 mio. m3/år at kunne indvindes i skovområdet øst for Slagelse By. De øvrige områder ligger hvor den primære arealanvendelse er intensiv landbrugsdrift. Uanset hvad grundvands-modellen viser, kan man dog først få fastslået hvilken vandmængde og vandkvalitet, der kan indvindes, og hvilke konsekvenser en indvinding vil have for omgivelserne (natur mv.), når der er udført en prøveboring, foretaget prøvepumpning og analyseret vandprøver. Hvis man ønsker at indvinde større vandmængder andre steder end vi gør i dag, er det derfor ikke kun et økonomisk spørgsmål, men måske i endnu højere grad et spørgsmål om, at man introducerer en række usikkerheder om vandmængde, vandkvalitet og konsekvenser for omgivelserne. Der er en risiko for, at de penge man investerer i forundersøgelser og prøveboringer er tabt, hvis det viser sig, at der ikke kan etableres en god indvindingsboring det nye sted.
Redegørelsen viser, at det eneste sted, hvor en ny indvinding vil være beskyttet af skov eller udyrkede arealer, er i området øst for Slagelse By. For de fleste vandværker kan der udpeges mindre skovområder eller udyrkede områder i nærheden, men disse områder vil i langt de fleste tilfælde kun kunne beskytte nærområdet til boringen, og ikke en større del af oplandet til boringen.
Redegørelsen indeholder en vurdering af mulighederne for at importere drikkevand fra en af nabokommunerne. Mulighederne skal vurderes i sammenhæng med den generelle indvindingssituation på Sjælland, som samlet set ikke er bæredygtig, og hvor der er et stigende vandbehov i Hovedstadsområdet og til industrierne i Kalundborg. Det er derfor ikke alene Slagelse Kommune, der er på jagt efter mere vand. Det største potentiale vurderes at være i Næstved, hvor NK-Vand A/S har en reservekapacitet på 2,5 mio. m3/år. Størrelsen er dog usikker, da konsekvenserne af en så stor indvinding ikke er kendt.
Som følge af de begrænsede muligheder for at indvinde drikkevand i skov eller udyrkede områder, indeholder redegørelsen anbefalinger om at styrke indsatsen for at beskytte de kildepladser, som er så vigtige for forsyningssikkerheden, at der ikke kan accepteres en risiko for, at de forurenes.
Redegørelsen kortlægger potentialet for at erstatte godt grundvand til formål der ikke kræver drikkevandskvalitet med vand fra andre kilder, f.eks. overfladevand, renset spildevand, grundvand af ringe kvalitet o.l. Der vurderes at være et potentiale på 0,5-1,5 mio. m3/år. Langt størstedelen er knyttet til vandforbruget på RGS Nordic, der forsynes fra Stigsnæs Vandindvinding I/S. Der skønnes at være et potentiale på skønsmæssigt 0,2 mio. m3/år på andre virksomheder og institutioner med et større vandforbrug samt et potentiale på 0,07 mio. m3/år knyttet til boliger.
Administrationen har udarbejdet et forslag til procesplan for det videre arbejde med vandindvindingsstrategiplanen (bilag 2). Selvom der ikke er krav herom, foreslås det, at Grundvandsrådet og de almene vandværker inddrages i det videre arbejde med planen. Det foreslås desuden, at der afholdes et fælles temamøde mellem SK Vands bestyrelse og Klima- og Miljøudvalget, før Udvalget tager stilling til indhold og fokus i planen.
Retligt grundlag
Der er ikke noget krav om, at kommunerne udarbejder vandindvindingsstrategiplaner. Der er derfor heller ingen krav til planens indhold eller form, eller til processen frem mod planen. Det er op til Slagelse Kommune, om der skal udarbejdes en plan, og hvad der i givet fald skal stå i den.
For at udmønte eventuelle retningslinjer eller indsatser i vandindvindingsstrategiplan, vil der derfor skulle søges hjemmel hertil i den generelle lovgivning indenfor området. Hvilke hjemler afhænger af hvilke initiativer, planen sætter i gang. Særligt vandforsyningsloven og miljøbeskyttelsesloven forventes at være relevante. Der er grænser for, hvad Slagelse Kommune kan pålægge vandværkerne at foretage af anlægsændringer.
Hvis retningslinjer og indsatser indarbejdes i vandforsyningsplanen eller indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse, kan der være bedre juridiske muligheder for kommunen til at regulere vandindvindingen og påvirke udviklingen i en ønsket retning.
Handlemuligheder
Klima- og Miljøudvalget har følgende handlemuligheder:
- Godkende den vedlagte procesplan for det videre arbejde med vandindvindingsstrategiplanen, eventuelt med visse mindre justeringer
- Anmode om en ny procesplan, der lægger en anden retning for det videre arbejde med vandindvindingsstrategiplanen
Vurdering
Administrationen vurderer, at redegørelse giver et godt grundlag for videre drøftelser af, hvilken strategi kommunen skal have for den fremtidige drikkevandsindvinding og -anvendelse. Administrationen vurderer, at en strategi kan give en tydeligere retning for kommunens arbejde med vandindvinding og grundvandsbeskyttelse.
Administrationen vurderer, at drikkevandsforsyningen i fremtiden i vid udstrækning må baseres på indvinding i de områder, hvor de største kildepladser er i dag, idet der ikke findes andre områder, hvor det er muligt at placere den væsentligste del af vandindvindingen. Skovområdet øst for Slagelse By er det eneste sted, hvor der kan etableres en ny større kildeplads beskyttet af eksisterende skov eller udyrkede områder. Der gøres opmærksom på, at det i vid udstrækning vil være op til vandværkerne, hvor de vil forsøge at etablere nye boringer, og at nye boringer først kan forventes etableret i takt med, at der bliver behov for dem.
Hvis det ønskes, at indvindingen foregår i skov og udyrkede områder, må der derfor i stedet arbejdes på at få etableret sådanne områder i oplandet til de eksisterende større kildepladser. Hvis indsatsen for at beskytte den vigtigste drikkevandsindvinding ønskes styrket, bør dette ske gennem en revision af indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse.
Administrationen vurderer, at import af vand fra nabokommuner er en tvivlsom mulighed, der under alle omstændigheder kun vil kunne udgøre en støtte- eller nødforsyning.
Administrationen finder det hensigtsmæssigt, at der arbejdes på at erstatte forbruget af godt grundvand på RGS Nordic på Stigsnæs med vand fra andre vandkilder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Hvis procesplanen godkendes, vil redegørelsen blive drøftet med Grundvandsrådet og vandværkerne, og der vil blive afholdt fælles temamøde for Klima- og Miljøudvalget og SK Forsynings bestyrelse. Udvalget vil herefter blive anmodet om at tage stilling til planens overordnede indhold og fokus. Den endelige vandindvindingsstrategiplan vil skulle vedtages af Byrådet efter indstilling fra Klima- og Miljøudvalget.