Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 1. februar 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2015-536649                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.      Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2015-536655                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Udvalget deltog i afsløringen af arkitektkonkurrencen for Ny Trelleborg den 29. januar 2015. Et flot arrangement og en vigtig milepæl i projektet.
Administrationen har deltaget i KL|s turismekonference den 25. januar 2015. KL|s udspil til turismestrategi blev kort drøftet.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.      Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2015-536662                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.455.505
2.038.100
417.405
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
658.842
0
658.842
Markedsføringspuljen
979.871
615.000
364.871
Puljen til selvorganiserede
223.801
0
223.801
Puljen til diverse tilskud (FOU)
Ikke vedtaget
Partnerskabspuljen (FOU)
Ikke vedtaget
Udviklingspuljen (FOU)
Ikke vedtaget
Kulturområdet:
Lokalradioer
Kulturafdelingen indgik i 2012 aftaler med både Nærradio Korsør og Radio Solskin i Skælskør, som konkret viser de aktiviteter med kulturelle formål, som lokalradioerne modtager tilskud til fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Der er aftalt, at lokalradioernes sendetid skal have fokus på kommunens kulturelle aktiviteter og arrangementer med henholdsvis 10 % for Nærradio Korsør og 50 % for Radio Solskins vedkommende.
Ifølge aftalen er lokalradioerne forpligtede til løbende at indsende dokumentation i form af programoversigter. Oversigt over den kulturelle del af sendefladen i 4. kvartal 2015 for Nærradio Korsør er vedlagt som bilag – oversigt fra Radio Solskin er ikke modtaget på tidspunktet for udsendelse af dagsorden.
Spil Dansk
Slagelse Kommune og Herning Kommune kåres i 2016 som årets Spil Dansk-kommune(r)!
Spil Dansk-prisen udgør 20.000 kr. – til deling, så Slagelse Kommune modtager 10.000 kr.
Præmien skal bruges til talentudvikling i form af en sangskriverworkshop i Slagelse Kommune med deltagelse af mindst én professionel sangskriver samt 3-6 lokale talenter. Opgaven på workshoppen er at skrive en ”lokal” sang, der bl.a. kan benyttes i forbindelse med Spil Dansk og andre naturlige sammenhænge.
Da prisen er delt mellem de to kommuner, er det tanken, at der bygges bro mellem de to kommuner, så deltagerne fra Slagelse Kommune deltager i workshoppen i Herning og omvendt.
Spil Dansk afvikles hvert år i uge 44 med fokus på torsdag i ugen og har fokus på dansk musik i bredeste forstand – kort sagt musik og diverse aktiviteter, hvor musikken kan være såvel på dansk som udenlandsk men med dansk oprindelse.
Besøgstal – Slagelseleksikon.dk
Slagelse Arkiverne har haft 304.892 besøgende på slagelseleksikon.dk sidste år. Det er ca. 80.000 flere end sidste år. Der har været en jævn stigning siden 2011, hvor der var 88.537 besøgende.
Topscorer i 2015 var artiklen om Årets Jesper efterfulgt af Store Frederikslund.
Fæstningsprojektet – Fortælling, formidling, forbedring
En stor del af projektet er finansieret ved støtte fra NaturErhvervstyrelsen, de såkaldte LAG-midler. Afsluttende regnskab og rapportering er indsendt til NaturErhvervstyrelsen, og der forventes et tilskud på ca. 700.000 kr., hvis alle elementer og udgifter bliver godkendt af styrelsen.
Kulturafdelingen har netop modtaget tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen til renoveringsarbejder på området. Arbejderne omfatter hovedsageligt ændring af belægninger, trapper til voldene, markering af fundamentet for Korsør Slot, samlet diskret renovationsløsning og justering af beplantning.
Disse elementer, der finansieres af kommunens anlægsmidler, udføres i løbet af foråret. I øjeblikket udfører Center for Teknik og Miljø renovering af kloakeringen på området.  
Der arbejdes på et indvielsesarrangement i maj/juni måned til markering af renoveringen af Fæstningstårnet og selve området samt øget formidling af områdets historie.
Det Røde Pakhus – isolering til helårsbenyttelse
Projektet med isolering af Det Røde Pakhus, så huset kan benyttes hele året, afsluttes med udgangen af januar måned. Huset kan nu igen benyttes i fuldt omfang og danne ramme om endnu flere aktiviteter, da anvendelsen vil være uafhængig af udendørstemperaturen. Brugerbestyrelsen for huset arbejder på et indvielsesarrangement.
Fritidsområdet:
Slagelse Stadion
Næstved Boldklub og HB Køge har hver især henvendt sig til kommunen vedr. brug af Slagelse Stadion som backup for deres egne hjemmebaner i tilfælde af frost i banen. Ingen af de to klubber har varme i banen.
Status på Sportscollege
Byggeriet skrider planmæssigt fremad. Byggeridelen omhandlende tribunetaget er blevet forsinket, men det får ingen indflydelse på den endelige deadline, der er den 23. august 2016.
Eliteidrætsklasserne
Ansøgningsfristen var den 16. januar 2016, og 18 har søgt om optagelse i den nye 7. klasse. Ansøgerne har været til en fysisk screening, og i første del af februar gennemføres idrætsspecifikke screeninger. Vi er dog i dialog med yderligere 4 elever, så vi håber at kunne sammensætte en klasse med 20 elever. Det ved vi efter samtalerne i februar.
Der bliver desuden optaget en ny elev i den eksisterende klasse. Her var der 6 ansøgere, som nu er blevet til 3. Den endelige elev kendes den 29. januar 2016.
Team Danmark og Slagelse Talent og Elite
Fritidsafdelingen forventer at klargøre en ansøgning til Team Danmark medio februar. TD har bestyrelsesmøde den 23. februar 2016. Næste møde er i maj måned, hvor en ny bestyrelse skal sammensættes.
Det nedsatte eliteboard har første møde 27. januar 2016.
Vinteraktiviteter i kommunen
Her i sneperioden har Slagelse Bike Park været benyttet aktivt som snowboardbane, ligesom Korsør Golfklub har anlagt et langrendsspor på banen.
Turismeområdet:
Vækst via oplevelser
Vækst via oplevelser skrider nu fremad. Den 24. februar 2016 afholdes inspirationsdag for virksomheder på Borreby Teater. Her introduceres virksomhederne for mulighederne ved at arbejde med oplevelser som et strategisk værktøj. Umiddelbart efter inspirationsdagen udvælges 4-5 virksomheder, der vil indgå i det intensive udviklingsforløb i marts/april måned.
Der er et godt samarbejde med Slagelse Erhvervscenter omkring projektet, og Business Slagelse vil også gerne inddrages. Invitationen er sendt til de tre erhvervsforeninger, og Slagelse Erhvervscenter udsender ligeledes i deres netværk. Det afsøges i øjeblikket, om der er basis for en artikelserie om de deltagende virksomheder i samarbejde med Vestsjællandske Distriktsblade.
Visit Vestsjælland
Poul Buur er udpeget af Slagelse Kommune som repræsentant for turismeerhvervet i kommunen. Poul Buur er imidlertid flyttet ud af Slagelse Kommune, og der er dermed basis for at udpege en anden repræsentant. Det er aftalt, at Poul Buur fortsætter som repræsentant indtil den kommende ordinære generalforsamling, der afholdes senere på foråret.
Opdateret liste over bestyrelsen i Visit Vestsjælland:
Bestyrelsesformand: Poul Buur
Svend Erik Autzen, byrådsmedlem Kalundborg Kommune
Torben Toft Andersen, byrådsmedlem Kalundborg Kommune
Jens Worsøe, Danhostel Kalundborg
Troels Christensen, byrådsmedlem Slagelse Kommune
Lis Tribler, byrådsmedlem Slagelse Kommune
Michael Lauritsen, regionsdirektør, Comwell Hotels
Gitte Fyrkov, centerleder Musholm Ferie, Sport og Konference
Anne Madsen, byrådsmedlem Sorø Kommune
Bo Christensen, byrådsmedlem Sorø Kommune
Charlotte Sabroe, direktør Sorø Kunstmuseum
Niels Aalbæk Jensen, direktør Parnas Natur- og Aktivitetspark
Lars Nielsen, direktør VisitVestsjælland
Udviklingsproces for turistforeningerne
Der er indkaldt til koordinationsmøde mandag den 08. februar 2016 i tidsrummet 17.30 – 20.30 i Løvegade 7, 4200 Slagelse vedrørende udarbejdelse af samlet handlingsplan for aktiviteter inden for Slagelse Kommune i 2016. Modtagne og behandlede ansøgninger fra de tre turistforeninger vedrørende tildeling af økonomiske midler for 2016 danner bl.a. baggrund for udarbejdelsen af den samlede handlingsplan for 2016.
Det er aftalt, at hver turistforening kan stille med to medarbejdere på koordinationsmødet. Fra Slagelse Turistforening møder Anders Riber og Per Thuesen. Caroline Sørensen giver fremmøde på vegne af Visit Vestsjælland.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.

4. Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

4.      Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

Sagsnr.: 330-2015-86744               Dok.nr.: 330-2016-22738                                            Åbent
Kompetence: Stående udvalg
Beslutningstema
Udvalget orienteres om, at Økonomiudvalget den 7. december 2015 har besluttet, at der etableres udvalgsstyrede puljer, således at det enkelte stående udvalg og Økonomiudvalget selv har mulighed for at prioritere midlerne til egne interne aktiviteter.
Baggrund
Ønske fra udvalgene om mulighed for prioritering af økonomi til egne aktiviteter er fra og med 1. januar 2016 udmøntet som en pulje til det enkelte udvalg. Puljens størrelse er fastsat ud fra antallet af medlemmer i det enkelte udvalg.
Udvalgets pulje fyldes op hvert år med baggrund i det vedtagne budget. Ikke anvendte midler i udvalgets pulje videreføres fra budgetår til budgetår, dog således at puljen ophører, når det siddende Byråd fratræder med udgangen af 2017. Det betyder, at udvalget har mulighed for at spare op f.eks. til en større rejse i 2017.
Det er samtlige udgifter til udvalgenes egne aktiviteter, der afholdes fra puljen, bortset fra udvalgsvederlag og kørepenge til det enkelte udvalgsmedlem ved ordinær mødeaktivitet.
Uddannelse omfatter deltagelse i kurser f.eks. på COK, hvor enkelte udvalgsmedlemmer deltager for personligt at opdatere sig. Møder og rejser omfatter fællesaktiviteter i udvalget som f.eks. mødeforplejning, konferencedeltagelse og egentlige udvalgsrejser.
Puljen omfatter udgifterne til såvel udvalgsmedlemmer som de embedsmænd, der bistår udvalget.
Det er naturligvis fortsat sådan, at udvalget har mulighed for at søge om en tillægsbevilling, hvis udvalget ønsker at afholde aktiviteter, som ikke kan finansieres indenfor den fastsatte ramme.
Udvalgets sekretær står for den daglige administration af puljen.
Pulje
Økonomiudvalget
67.083
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
47.917
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
67.083
Handicap- og Psykiatriudvalget
47.917
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
67.083
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
47.917
Sundheds- og Seniorudvalget
47.917
Uddannelsesudvalget
67.083
Retligt grundlag
Økonomiudvalget er tillagt opgaven med tilrettelæggelse af den økonomiske forvaltning inden for de af byrådet fastsatte rammer. Der er tale om fastlæggelse af økonomisk praksis.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger - der disponeres inden for konto 0120.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og vicekommunaldirektøren indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Niels Christian Nielsen (A)
Til orientering.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.

5. Drøftelse af indsatser i udviklingsaftale 2016 (D)

5.      Drøftelse af indsatser i udviklingsaftale 2016 (D)

Sagsnr.: 330-2016-4651                 Dok.nr.: 330-2016-32008                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Kommune har i perioden 2010 til 2015 arbejdet med et aftalestyringskoncept med henblik på, dels at fagudvalgene indgår udviklingsaftaler for de enkelte politikområder, dels at centrene inden for rammerne af udviklingsaftalerne indgår virksomhedsaftaler med virksomhederne.
Dette koncept er nu blevet opdateret med henblik på at lægge større vægt på aftaleprocessen med målformulering samt et øget fokus på effekt.
Formål:
Formålet med aftalestyringen er at skabe et politisk forankret styringsinstrument, som kan understøtte Slagelse Kommunes øgede fokus på mål og effekt. Det justerede aftalestyringskoncept skal sikre:
· At der tages udgangspunkt i de politiske ønsker til fokusområder og mål
· At der er fokus på tværs af organisation og politikområder
· At der formuleres mere effektorienterede mål
Tidsplan:
Tidsplanen i 2016 er en undtagelse. Her vil der være en drøftelse af temaer/overordnede mål for udvalgsmøder i februar med henblik på endelig godkendelse af effektmål i marts.
Fremadrettet vil processen med drøftelse og godkendelse af udviklingsaftalerne foreligge på udvalgsmøder i henholdsvis november og december. Det vil sige, at processen for drøftelse og godkendelse af udviklingsaftaler for 2017 foregår på udvalgsmøderne i november og december 2016.
Udover at understøtte forankring i Byrådet og kobling til den politiske budgetaftale så sikrer tidsplanen en komprimeret aftaleproces i udvalgene. Derved understøtter processen det politiske ønske om, at aftalerne er relevante og nutidige.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan drøfte de af administrationen fremlagte forslag og justere disse i udvalgets interesse. Udvalget kan desuden pege på andre indsatsområder.
Vurdering
Ved udvælgelse af indsatsområder i aftalen skal der være en kobling til politiske mål, jf. budget, vision, udfordringer eller lignende.
På kultur-, fritids- og turismeområdet er det væsentligt at koble udviklingsaftalen til Visionen, til Vækst i Balance, til idrætspolitikken, til sundhedspolitikken og til børn- og ungepolitikken.
Af hensyn til den komprimerede proces i 2016 anbefaler Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og Centerchefen for Vækst og Plan, at udvalget vælger få indsatsområder, som har et særligt politisk fokus i 2016.
Følgende er forslag til indsatsområder, hvor det er værd at bemærke, at indsatserne er på forskellige niveauer – det vil sige, at nogle befinder sig i startfasen, mens andre er mere modnede og klar til igangsætning. Forslag til indsatsområder:
Natur- og Kystturisme
Vækst i Balance har udpeget fem Her og Nu-tiltag, som skal skabe grundlag for fremtidig vækst i kommunen. Ét af dem er udvikling af kystturismen, som skal øge turismen ved den sjællandske vestkyst. Projektet er tværgående og har afledte effekter i forhold til bl.a. bosætning, kultur, natur og miljø. Projektet skal desuden udvikles i tæt samarbejde med Visit Vestsjælland og de lokale turistforeninger.
Turismestrategi
Med udgangspunkt i Vækst i Balance skal formuleres en turismestrategi, der tager afsæt i en situationsanalyse af forbrugsmønstre og kapacitetsudnyttelse, og som koordineres tæt med bl.a. Visit Vestsjællands ”Sjællands Vestkyst Marketingsstrategi 2015”. Strategien skal lede frem til en øget professionalisering af turismeindsatsen med mere klare rammer for såvel de frivillige aktører som for de mere organiserede. Strategien skal desuden understøtte de tværgående indsatser i forhold til bosætning samt kultur- og fritidsområdet.
Idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer
Med udgangspunkt i Idrætspolitikken og projekterne Slagelse Open og HEL Fritid tages der afsæt i ”Bevæg dig for livet 25 – 50 – 75”, hvor den aktuelle status viser, at 41 % af befolkningen er medlem af en idrætsforening, og 68 % er idrætsaktive. Væsentlige områder i Idrætspolitikken, der skal sættes øget fokus på, er områderne: Analyse af idrætsdeltagelsen i Slagelse Kommune, øget fokus på børn/unge uden tilknytning til foreningslivet, idræt for handicappede, bredde-voksne, ældre-idræt og selvorganiserede. Projekterne Slagelse Open og HEL Fritid koordineres pt i Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.
Talent og elite
Med udgangspunkt i Idrætspolitikken og Slagelse Talent og Elitestrategi igangsættes en proces mod at blive Team Danmark kommune i 2016. Dette inkluderer et øget tilbud til studerende på ungdomsuddannelser, et styrket foreningstilbud til talentgruppen, et sportscollege, der rummer boliger til de studerende, samt et netværk af folk, som bakker op om de studerendes idrætstalenter. Indsatsen forventes på sigt at have en afsmittende effekt på borgernes aktivitetsprocent, jfr. ”25-50-75”, samt på bosætning og vækst. Indsatsen koordineres pt. i Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Effektmål på bosætning skal afstemmes med Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget.
Effektmål på sundhed skal afstemmes med Sundheds- og Seniorudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og centerchefen for Vækst og Plan indstiller,
1.    at Udvalget drøfter indsatsområder i udviklingsaftalen 2016 med henblik på at udvælge indsatser, som skal godkendes på udvalgsmødet i marts
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Drøftet.
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice supplerede med et indsatsområde om den kommende kulturstrategi med fokus på bosætning og turisme.
Udvalget ser gerne de foreslåede indsatsområder | herunder kulturstrategi | er beskrevet kort og fokuseret i udviklingsaftalen| suppleret med indsatsområdet: Kultur i landområderne

6. Væksttiltag for Natur- og Kystturisme (O)

6.      Væksttiltag for Natur- og Kystturisme (O)

Sagsnr.: 330-2016-5117                 Dok.nr.: 330-2016-34647                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om udkast til procesplan vedrørende igangsætning af væksttiltaget for Natur- og Kystturisme.
Baggrund
Baggrunden for igangsætning af væksttiltaget er Økonomiudvalgets møde den 23. november 2015.
Økonomiudvalget besluttede at igangsætte projektet, herunder at bevilge kr. 500.000 fra Økonomiudvalgets Udviklingspulje i 2016 og af de fremtidige puljemidler kr. 500.000 i 2017 og tilsvarende i 2018.
Sagen blev herefter oversendt til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, da projektet hører under udvalgets kompetenceområde. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget blev bedt om at sikre, at der koordineres med Visit Vestsjælland A/S i forhold til virksomhedens aktiviteter omkring kystturisme.
Dette vil sikres ved at etablere følgende proces, der leder frem til en egentlig projektbeskrivelse:
· Væksttiltaget forventes etableret som et tværgående samarbejde mellem kultur- og fritidsområdet, miljøområdet, turismeområdet samt planområdet og i tæt samarbejde med Visit Vestsjælland samt turistforeningerne. 
· Opstarten på arbejdet er primo februar, hvor parterne mødes med henblik på kick off.
· Det forventes, at der foreligger en projektbeskrivelse ultimo maj måned 2016 til godkendelse.
· Det overvejes i forbindelse med kick off, hvordan projektressourcerne bedst kan bringes i spil, enten ved ansættelse af en projektmedarbejder eller ved ad hoc konsulentbistand.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan tage orienteringen til efterretning med mulighed for kommentering.
Vurdering
Centerchefen for Vækst og Plan anbefaler igangsætning af væksttiltaget for Natur- og Kystturisme med afsæt i ovennævnte proces, der leder frem til en projektbeskrivelse og projektstyring, der skal sikre fremdrift og indfrielse af resultatkrav, jf. Kommissoriet for væksttiltaget (Bilag).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af projektbeskrivelsens endelige indhold kan der være berøringsflader til Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Vækst og Plan indstiller,
1.    at ovennævnte orientering tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.
Væksttiltaget skal ses i sammenhæng med de øvrige indsatser i Visit Vestsjælland-regi. Projektbeskrivelsen | herunder ressourceanvendelse - skal forelægges Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

7. Kabeldepotet - ansøgning om aktivitetstilskud til indkøb af ovne (B)

7.      Kabeldepotet - ansøgning om aktivitetstilskud til indkøb af ovne (B)

Sagsnr.: 330-2015-97190               Dok.nr.: 330-2015-704896                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til ansøgning fra foreningen Kunstnerværkstedet Kabeldepotet om tilskud på 48.000 kr. til køb af rakuovn og glasovn.
Baggrund
Kunstnerværkstedet Kabeldepotet søger om midler til indkøb af en rakuovn og en glasovn til henholdsvis brænding af keramik og glaskunst. Raku er en særlig form for keramikbrænding.
Økonomi:
Rakuovn inkl. tilbehør                   kr.    9.000
Glasovn                                     -     39.000
I alt                                          kr.  48.000
Kunstnerværkstedet Kabeldepotet er et arbejdende værksted, hvor lokale kunstnere, der er bosiddende i Slagelse Kommune, udøver og fremviser deres kunst. Foreningen har ca. 40 medlemmer. Foreningens formål er at give lokale kunstnere mulighed for at arbejde med en lang række forskellige udtryksformer inden for det kunstneriske område.
Slagelse Kommune stiller Kabeldepotet til rådighed for foreningen, og foreningen er medvirkende til at gøre Kabeldepotet til en attraktion for borgere og turister. Foreningen oplyser, at der i perioden fra maj til september 2015 var et besøgstal på over 1600.
Retligt grundlag
Retningslinjerne i Puljen til kulturelle formål.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
a) kan vælge at give afslag på ansøgningen
b) kan vælge at imødekomme ansøgningen på hele beløbet eller en del af beløbet og dermed give dispensation for principperne for puljen.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at foreningen og dens aktiviteter lever op til retningslinjerne i Puljen til kulturelle formål, især i forhold til områderne Inddragelse af borgere og Nytænkning. Derudover er foreningen med til at sætte fæstningsområdet i spil som ramme om mange og varierede kulturaktiviteter.
Imidlertid giver retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål ikke mulighed for tilskud til indkøb af udstyr. Centret indstiller derfor, at der gives afslag på ansøgningen. Hvis udvalget vælger at dispensere fra principperne for puljen, anbefaler centret, at udvalget drøfter, om der er behov for at revidere principperne.
Centret har kontaktet Center for Kommunale Ejendomme, der i skrivende stund vurderer driftsomkostningerne til to nye ovne, da centret afholder disse udgifter.
Centret anbefaler derudover foreningen at kontakte fx Guldagergaard eller Kunstnerlavet KIT for at undersøge mulighederne for et samarbejde og lån af udstyr samt undersøge mulighederne for tilskud fra anden ekstern side.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget giver afslag på ansøgningen fra Foreningen Kunstnerværkstedet Kabeldepotet, da retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål ikke giver mulighed for tilskud til indkøb af udstyr.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget besluttede at imødekomme ansøgningen. Midlerne skal findes inden for de overførte midler. Udvalget ønsker, at der i budget 2017 afsættes midler til rekvisitter på kulturområdet

8. Danmark bliver til - Aktivitetstilskud til Kongens Togt (B)

8.      Danmark bliver til - Aktivitetstilskud til Kongens Togt (B)

Sagsnr.: 330-2016-3725                 Dok.nr.: 330-2016-28713                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til bevilling af aktivitetstilskud på 100.000 kr. til Kongens Togt 2016.
Baggrund
I 2013 blev ”Togtet” afviklet på Fæstningsområdet i Korsør i regi af Kulturregion Midt- og Vestsjælland – i Slagelse Kommune i et samarbejde med Trelleborg, Korsør Middelaldermarked og Gerlev Legepark.
I juli 2016 gentages projektet med ”Kongens Togt”, hvor en flåde af vikingeskibe fra Roskilde med Havhingsten i front kommer til Korsør, Vordingborg, Kalundborg, Rørvig, Lejre, Holbæk, Frederikssund og Roskilde.
Kulturregion Midt- og Vestsjælland med projektet ”Danmark bliver til” står i spidsen for festivalen. Med Kongens Togt samles alle områdets vikinge- og middelalderattraktioner til en fælles satsning på tværs af kommunegrænser.
Skibene lægger til i Korsør fredag aften den 15. juli. Lørdag den 16. juli er havnen og Fæstningsområdet ramme om aktiviteter under fem hovedtemaer/platforme – leg, laboratorium, fordybelse, debat og smag. Søndag morgen den 17. juli sejler vikingeskibene af sted mod Vordingborg.
Kongens Togt bliver en altfavnende festival, hvor de besøgende kan udforske, smage og lege sig ind i vikingetiden og middelalderen og den del af Danmark, som kongerne af den tid var med til at skabe.
Årets tema, Kongens Togt, refererer til, at Knud den Store i 2016 kan fejre 1000 års jubilæum for sin erobring af England, godt på vej til at blive hersker over hele Nordsøen.
For at muliggøre Kongens Togt beder projektet ”Danmark bliver til” de medvirkende kommuner om at bidrage økonomisk til arrangementet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan beslutte
a. At bevilge 100.000 kr. i tilskud til Kongens Togt
b. At bevilge et tilskud af en anden størrelse
c. Ikke at bevilge tilskud til arrangementet.
Vurdering
Arrangementet ligger tidsmæssigt samtidig med Vikingeborgen Trelleborgs store årlige satsning, Vikingefestivalen, der åbner samme dag. Dette giver udfordringer i forhold til Trelleborgs mulighed for at afvikle aktiviteter begge steder samtidig. Allerede før sommeren 2015 gjorde kommunen opmærksom på sammenfald af datoer, men projektet har ikke ændret datoer af den grund.
I 2016 – ligesom tidligere år - yder Slagelse Kommune tilskud til Kulturregion Midt- og Vestsjælland med 3 kr. pr. indbygger – ca. 220.000 kr.
Kulturafdelingen vurderer, at arrangementet profilerer Slagelse Kommune - og Korsør i særdeleshed. I en regional kontekst sætter Kongens Togt fokus på områdets kulturarv og særkende.
Størrelsen af de øvrige kommuners tilskud er af varierende størrelse. Da nogle af de deltagende kommuner ikke indgår i Kulturregion Midt- og Vestsjælland, bidrager disse kommuner naturligt med et relativt højt bidrag/tilskud. Ikke alle kommuner i kulturregionen har taget stilling til deres bidrag, men fx Odsherred Kommune bidrager med 40.000 kr.
Kulturafdelingen vurderer, at afviklingen af Kongens Togt bør afholdes inden for budgettet for Kulturregion Midt- og Vestsjælland i kraft af det nuværende tilskud fra Slagelse Kommune og indstiller derfor, at udvalget giver afslag på ansøgningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget giver afslag på ansøgningen fra ”Danmark bliver til” om tilskud til Kongens Togt.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Såfremt arrangementet flyttes til fredag den 14. juli 2016, og skibene anløber fredag eftermiddag, bevilliger udvalget 50.000 kroner til arrangementet.

9. Ny kulturstrategi med fokus på bosætning og turisme (B)

9.      Ny kulturstrategi med fokus på bosætning og turisme (B)

Sagsnr.: 330-2016-4699                 Dok.nr.: 330-2016-32203                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte sig for en proces mod udvikling af en ny kulturstrategi med fokus på bosætning og turisme, som det er beskrevet i Vækst i Balance. Der er her tale om en overordnet procesplan.
Baggrund
Slagelse Kommunes nuværende kulturpolitik ”En dynamisk og visionær kulturpolitik” er udarbejdet i 2008. Meget har ændret sig i samfundet siden da, og da kulturen afspejler det omkringliggende samfund og tendenser heri, er det på tide at sætte retning for kulturen i Slagelse Kommune. I ”Vækst i Balance” godkendt af Byrådet den 29. juni 2015 fremgår det, at:
”Slagelse Kommune skal arbejde for, at der udarbejdes en konkret kulturstrategi, som prioriterer de kulturelle tilbud, så de i endnu højere grad end i dag bliver klare fyrtårne med henblik på turisme og bosætning.”
Kulturrådet vil gerne spille en aktiv rolle i udarbejdelsen af kulturstrategien. Det er Kulturrådets anbefaling, at strategien får lov at vokse ”nedefra” græsrødderne. Samtidig ønskes en smidig proces under hensyntagen til de ressourcer, der er på området. Følgende proces kan imødekomme begge ønsker:
Dato/ måned
Aktivitet
Bemærkninger
Aktører
Februar
Processen afklares med KFT
Herunder økonomi
KFT
Februar
Udforskning med henblik på at udpege temaer i strategien
- Vigtigt her at rammen er de politiske visioner i Slagelse Kommune
Der skal indsamles viden om, hvilke temaer en kulturstrategi skal indeholde, hvis den skal sætte retning ift turisme og bosætning. Hvad har andre gjort? Hvad vil være relevant for Slagelse Kommune?
Kulturafd.
Kulturråd
”Eksperter” på kulturområdet
 
Planlægning af Kultur Topmødet
Fastlægning af datoer
Invitation
Proces
Oplægsholdere
 
Kulturafd
Kulturråd
Marts
Temaer er udpeget
Vigtig forberedelse til Topmødet
KFT forelægges temaerne i marts
April
Topmøde – herunder nedsættelse af arbejdsgrupper
Fx lørdag den 9. april i det Røde Pakhus fra kl. 10 - 13
Kulturafd.
KFT
Andre udvalg/Byråd
Kulturråd
Borgere med kultur på hjerte
Medio april  - medio  maj
Arbejdsgrupperne arbejder
Kvalitetssikring af produkt
 
Arbejdsgrupper
Ekstern bistand til kvalitetssikring
Juni
Udkast til ny kulturstrategi forelægges for KFT
 
 
Kulturtopmødet
Det foreslås, at der inviteres bredt til mødet, dels for at få så mange perspektiver med som muligt, dels for at sikre den brede opbakning. Under mødet vil deltagerne blive inspireret af oplæg og spørgsmål. Deltagerne kan afslutningsvis melde sig ind i en arbejdsgruppe.
Af oplægsholdere foreslås Jens Birk (Erhvervscentret) for koblingen mellem kultur og erhverv, Lars Nielsen (Visit Vestsjælland) for koblingen mellem kultur og turisme, Kitte Wagner (tidligere direktør for Nørrebro teater, kulturdebattør på P1 og DR2) for koblingen mellem kultur og bosætning.
Kulturrådet har foreslået en lørdag i april fra 10 – 13. Arbejdsgrupperne vil få mulighed for at arbejde mellem kl. 13 – 15.
Arbejdsgrupper
Der fastlægges 3 til 4 temaer, som der arbejdes med at udbygge på kulturtopmødet. Der udpeges på forhånd en tovholder for hvert tema. Fx en fra Kulturrådet, Kulturafdelingen eller Vækstafdelingen. Arbejdsgrupperne får en konkret opgave med at relatere temaet til de muligheder, der er i Slagelse Kommune, herunder at komme med forslag til konkrete handlinger.
Kvalitetssikring af kulturstrategien
Kulturafdelingen vurderer, at det vil være værdifuldt med en sparringspartner på udarbejdelsen af strategien, men selve processen styres fra Kulturafdelingen. Der er derfor tale om et par timers konsultation af en ekstern ”kulturekspert”.
Retligt grundlag
”Vækst i Balance” godkendt af Byrådet den 29. juni 2015.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende forslag til proces, justere i procesforslag eller ønske nyt forslag til udarbejdelse af kulturstrategi.
Vurdering
Centerchefen vurderer, at det er vigtigt at bruge processen mod udarbejdelse af en ny kulturstrategi til at skabe en bred forankring hos kommunens kulturaktører. Derfor er det meget positivt, at Kulturrådet har meldt sig aktivt på banen.
Centerchefen anbefaler endvidere, at selve kulturstrategien bliver et kort og fokuseret dokument, der sætter retning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Centerchefen anbefaler, at der afsættes 60.000 kroner til udarbejdelse af en ny kulturstrategi. Midlerne kan findes inden for de overførte kulturmidler for 2015.
Konsekvenser for andre udvalg
Kulturstrategien udarbejdes i samarbejde med Center for Vækst og Plan.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget godkender forslag til proces for udarbejdelse af ny kulturstrategi med fokus på bosætning og turisme
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget godkender processen, men ønsker en drøftelse af rammerne for ny kulturstrategi på udvalgsmødet i marts med afsæt i kulturpolitik 2008.

10. Udnyttelse af stadionanlæg - godkendelse af præmisser, proces og tidsplan (B)

10.   Udnyttelse af stadionanlæg - godkendelse af præmisser, proces og tidsplan (B)

Sagsnr.: 330-2016-6635                 Dok.nr.: 330-2016-48080                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til administrationens udkast til præmisser for fremtidig udnyttelse af stadionanlægget i Slagelse samt administrationens forslag til proces og tidsplan.
Baggrund
Som følge af FCVs konkurs skal der findes en anden anvendelse af stadionanlægget i Slagelse. Inden konkursen lejede FCV både stadionanlægget til klubbens kampe, ligesom klubben også lejede Ny tribune som base for den daglige drift (kontorer, mødelokaler, opholdsrum mv.). FCV var reelt eneste lejer af anlægget, og både stadion og Ny Tribune står derned nu uden faste brugere/lejere.
Administrationen har derfor udarbejdet udkast til overordnede præmisser for fremtidig udnyttelse af stadionanlægget samt forslag til den videre proces og tidsplan. Begge dele præsenteres nedenfor.
Udkast til overordnede præmisser for fremtidig udnyttelse af stadion:
· Kommunen vil tilstræbe ikke at anvende flere penge på anlægget, end den hidtil har gjort, gerne færre
· Anlægget skal kunne bruges både til offentlige og kommercielle formål
· Tribunerne skal kunne understøtte aktiviteterne på anlægget.
Det er vigtigt, at stadionanlægget anvendes til at understøtte lovlige kommunale formål, fx som ramme for sportskampe og kulturelle aktiviteter. Såfremt stadion anvendes til disse formål, vil det være i overensstemmelse med kommunalfuldmagten, at lokalerne i Ny tribune fx udlejes til en privat virksomhed, hvis de ikke kan bruges af kommunen.
Der er tale om anvendelse af stadion som helhed. Altså både opvisningsbane, ny og gammel siddetribune, ståtribuner bag de to mål samt indvendige lokaler i Ny Tribune.
Forud for informationsmødet (se nedenfor) vil Fritidsafdelingen i samarbejde med kommunens jurister kvalificere ovennævnte præmisser yderligere. En af kommunens jurister vil desuden deltage i informationsmødet.
Proces og tidsplan:
Bred involvering:
Administrationen foreslår, at alle, der kan have interesse i at komme med forslag til fremtidig udnyttelse af stadionanlægget, inviteres til at deltage i en idégenereringsproces. Herunder også parter, der kan have en kommerciel interesse i at byde ind med aktiviteter og leje af lokaler.
Invitationen skal sendes bredt ud til idrætsforeninger, erhvervsforeninger, kulturelle foreninger osv. Invitationen vil også fremgå af kommunens hjemmeside samt Facebookside. Af invitationen vil det fremgå, hvilke arealer der er i spil, ligesom administrationens forslag beskrives (økonomi, evt. samarbejdspartnere, behov for rengøring og vedligehold, værdiskabelse for Slagelse Kommune mv.). For at kvalificere inputs inviteres alle til et informationsmøde på stadion, hvor der dels vil være fremvisning og dels vil blive holdt et oplæg om, hvilke rammer der er for anvendelse.
Forslag til tidsplan for involvering:
Dato
Aktivitet
3. februar 2016
Invitation udsendes med tilhørende information om rammer for anvendelse
Februar 2016
Infomøde kl. 15.00–16.00 og kl. 16.00–17.00 (to hold) - Oplæg om rammer for anvendelse og rundvisning
1. marts 2016
Frist for indsendelse af forslag til Fritidsafdelingen
Medio april 2016 (efter politisk beslutning)
Alle forslagsgivere får en tilbagemelding.
Den politiske proces:
I idégenereringsfasen er det KFT-udvalget, der er politiske ejere af processen. Beslutning vedr. model til fremtidig anvendelse af stadionanlæg træffes ligeledes af KFT-udvalget, mens LTE-udvalget orienteres om de fremlagte modeller.
Såfremt KFT-udvalget ikke finder en model, hvor stadion fuldt ud anvendes til idræt og kultur, kan området disponeres af LTE-udvalget.
Forslag til tidsplan for politisk proces:
Udvalgets mødedato
Beslutningstema
KFT: 1. februar 2016 
LTE: 1. februar 2016
Proces til godkendelse
Proces til orientering
KFT og LTE: 7. marts 2016
Orientering om indkomne forslag
KFT: 4. april 2016
(Orientering LTE samme dag om fremlagte modeller)
Forslag til modeller for udnyttelse af stadionanlæg fremlægges til politisk beslutning
LTE: 2. maj 2016
Evt. godkendelse af overdragelse af arealer til anden anvendelse samt godkendelse af evt. afledte driftsudgifter
Såfremt nogle af modellerne vil indeholde kontrakter indgået med professionelle foreninger, skal disse godkendes af Økonomiudvalget.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Godkende administrationens udkast til præmisser, proces og tidsplan
b) Godkende administrationens udkast til præmisser, proces og tidsplan med konkrete bemærkninger/ændringer.
c) Afvise at godkende administrationens udkast til præmisser, proces og tidsplan
Vurdering
Administrationen vurderer, at den skitserede proces og tidsplan vil sikre en bred involvering af alle parter, herunder at alle relevante input og idéer bliver inddraget, når der skal udarbejdes modeller for anlæggets fremtidige udnyttelse. Administrationen anbefaler derfor, at udkastet til præmisser, proces og tidsplan godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen er på som en orienteringssag til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets møde. Mødet afholdes samme dag som KFT-udvalgets møde. 
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget godkender administrationens udkast til præmisser, proces og tidsplan.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

11. Slagelse Idræts Råd - Ansøgning om driftstilskud 2016 (B)

11.   Slagelse Idræts Råd - Ansøgning om driftstilskud 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-2590                 Dok.nr.: 330-2016-20945                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget 
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om der skal ydes driftstilskud til ansøgning fra Slagelse Idræts Råd på 48.500 kr.
Baggrund
Slagelse Idræts Råd (SIR) ansøgte primo 2007 om et årligt tilskud til idrætsrådets drift. Midlerne skal jf. ”Samarbejdsaftale mellem Slagelse Kommune og Slagelse Idræts Råd” anvendes til udgifter til aktiviteter, møder, foredrag og lignende.
Det daværende Fritidsudvalg besluttede på et møde i april 2007 at imødekomme idrætsrådets ansøgning om et årligt driftstilskud. Idrætsrådet har de forløbne år indsendt budget, hvorefter der er sket en udbetaling til det pågældende års drifts af idrætsrådet.
SIR er en sammenslutning, som alle idrætsforeninger i Slagelse Kommune har mulighed for at være medlem af. Det koster ikke noget for foreningerne at være medlem af idrætsrådet. SIR arbejder for at fremme idrætsliv i Slagelse Kommune og varetager idrættens interesser som kommune og andre samarbejdspartnere. Rådet arbejder for at skabe de bedst mulige rammer for klubliv og udøvelse af de forskellige idrætsgrene. Det gælder både bredde og elite.
Budget for 2016:
Konference/efteruddannelse
5.000
10 interne møder pr. år (forplejning)
3.500
Telefonomkostninger
2.500
Dialogmøder rundt om i kommunen
5.000
Transportgodtgørelse
5.000
Medlemsmøder (1 til 2 pr. år)
15.000
Drift af website og nye mailadresser
12.500
48.500
Slagelse Idræts Råds regnskab for 2014 viser et underskud på 10.333 kr. Rådet har pr. 31.12.2014 en egenkapital på 1.533 kr.
Driftstilskuddet blev i starten imødekommet med 25.000 kr. om året. Dette beløb er steget gennem årene, og i 2015 blev der ydet et tilskud på 50.000 kr.
Udover denne ansøgning om driftstilskud for 2016 har idrætsrådet indsendt ansøgning om tilskud på 14.500 kr. til afholdelse af generalforsamling/repræsentantskabsmøde. Administrationen vil meddele afslag på ansøgningen med henvisning til, at dette må afholdes inden for det bevilgede driftstilskud.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede ved budgetlægningen for 2016, at der skulle afsættes et budget på 25.000 kr. til Slagelse Idræts Råd. Såfremt udvalget beslutter et højere tilskud end tidligere vedtaget, skal der findes besparelse andetsteds.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende handlemuligheder:
A. Ansøgningen imødekommes med 48.500 kr. Udvalget anviser, hvorfra beløbet ud over de 25.000 kr. skal finansieres
B. Ansøgningen imødekommes med 25.000 kr. som afsat i budgettet
C. Idrætsrådet kan udover driftstilskuddet ansøge om tilskud til at understøtte aktiviteter og arrangementer i forlængelse af idrætspolitikken
D. Der gives afslag på ansøgningen
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at ansøgningen kan modtage tilskud med den begrundelse, at dette er aftalt jf. samarbejdsaftalen fra 2010 og under forudsætning af ny samarbejdsaftale i 2016.
Administrationen anbefaler, at det overfor SIR understreges, at fremtidige ansøgninger om tilskud til udgifter ifm. generalforsamling, møder, netværk og uddannelse m.m. skal afholdes inden for det bevilgede driftsbudget. Der kan alene ansøges til aktiviteter og arrangementer i forlængelse af idrætspolitikken.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Ansøgningen imødekommes med 25.000 kr. som afsat i budgettet
2.    at Idrætsrådet udover driftstilskuddet kan ansøge om tilskud til at understøtte aktiviteter og arrangementer i forlængelse af idrætspolitikken
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
AD 1: Godkendt under forudsætning af at der bliver indgået ny samarbejdsaftale i 2016.
AD 2: Godkendt.

12. Korsør Skytteforening - Tilskud til beklædning og isolering af 15 m skydebane (B)

12.   Korsør Skytteforening - Tilskud til beklædning og isolering af 15 m skydebane (B)

Sagsnr.: 330-2016-901                   Dok.nr.: 330-2016-4974                                              Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om der skal ydes tilskud til ansøgning fra Korsør Skytteforening på 35.062 kr. til beklædning og isolering af foreningens indendørs 15 m skydebane.
Baggrund
Korsør Skytteforening har indsendt ansøgning om tilskud til beklædning og isolering af foreningens indendørs 15 m skydebane. Væggene er pt. beklædt med rockwool, hvilket – selv med moderne ventilation – ikke er sundhedsmæssigt godt, ligesom det heller ikke er den bedste støjdæmpende foranstaltning.
Foreningen anfører i ansøgningen, at de i stedet ønsker at beklæde væggene med Gyptone-plader på et 130 m2 stort areal. Foreningen har indhentet tilbud på 30.062 kr. Hertil kommer udgifter til lægter mv. på 5.000 kr.
Korsør Skytteforening ønsker jf. anbefalingerne fra ”Skydebaneforeningen i Danmark” at reducere efterklangtiden for at skåne medlemmernes hørelse. Pladerne har endvidere en lys og rengøringsvenlig overflade samt afdækning af den fritliggende mineraluld.
Korsør Skytteforenings regnskab for 2014 viser et overskud på 127.726 kr. Foreningen har pr. 31.12.2014 en egenkapital på 5.631.283 kr., hvoraf de likvide midler udgør 158.533 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Imødekomme ansøgningen med 35.062 kr.
B. Imødekomme ansøgningen med et mindre beløb f.eks. 17.500 kr., da foreningen selv har en del likviditet
C. Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at foreningen er berettiget til at modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet denne pulje bl.a. yder tilskud til etablering/renovering af faciliteter.
Administrationen har modtaget ansøgningen fra foreningen før udmøntningen af de netop vedtagne bærende principper og deres effektuering. Foreningen har derfor ikke haft mulighed for at inddrage de bærende principper i deres ansøgning. Det vurderes, at foreningen selv kan bidrage økonomisk til isolering og beklædning af skydebanen, da foreningens likvide midler udgør 158.533 kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger .
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Ansøgningen imødekommes med 17.500 kr. til isolering af foreningens indendørs 15 meter skydebane.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

13. Markedsføringsaftale med VK Vestsjælland (B)

13.   Markedsføringsaftale med VK Vestsjælland (B)

Sagsnr.: 330-2015-94550               Dok.nr.: 330-2016-29815                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til, om man ønsker at indgå en markedsføringsaftale med VK Vestsjælland for en 1-årig periode.
Baggrund
Markedsføringspuljen har til formål at markedsføre og synliggøre Slagelse Kommune som en attraktiv kommune og i særdeleshed som en attraktiv idrætskommune. Markedsføringspuljen skal være med til at styrke den positive omtale af Slagelse Kommune og fremme den branding og profilering af kommunen, der til stadighed arbejdes på fra mange sider. Ligeledes skal puljen styrke business to business samt Slagelse Kommunes generelle imagepleje i forhold til at tiltrække nye borgere. Retningslinjerne for Markedsføringspuljen er vedhæftet som bilag og blev revideret af udvalget på mødet den 7. september 2015.
Hovedpuljen blev fordelt på udvalgsmødet den 4. januar 2016, men dette tilbud er kommet efterfølgende.
Markedsføringspuljen er i 2016 på 978.871 kr., og efter udvalgsmødet den 4. januar 2016 er restmidlerne på i alt 364.871 kr. til løbende indkomne tilbud om markedsføring.
Sport One har skrevet følgende i deres vurdering:
”Sport One Danmark er blevet bedt om at vurdere markedsføringsværdi af Volleyklubben Vestsjælland, bl.a. baseret på klubbens tilbud om markedsføring for sæson 2016/17.
Det er vores vurdering, at klubben har godt styr på sit arbejde i forhold til medier, og i det hele taget er proaktive og initiativrige.
Man må dog konstatere, at en placering i den næstbedste række kun i begrænset omfang når videre end lokale medier, mv.
Vi vil vurdere, at markedsføringsværdien andrager kr. 40.000 baseret på det nuværende sportslige niveau.
Skulle klubbens herre- eller damehold sikre sig oprykning til den bedste række, vil vi foreslå, at beløbet hæves til kr. 75.000.”
På seneste KFT-møde valgte udvalget 50.000 kr. som beløbsramme for 4 aftaler (Golf Team Storebælt, Slagelse Cykle Ring, Korsør Slagelse Elitehåndbold og Mikkel C).
VK Vestsjælland har ikke tidligere haft en markedsføringsaftale med Slagelse Kommune.
Puljer som VK Vestsjælland modtager midler fra af Slagelse Kommune (2015)
- Åben skole – Kidsvolley på alle kommunens skoler: 130.000 kr.
- Dørtrinsindsatser: I aftale med DIF og Slagelse Kommune. 3000 kr.
- Get2sport: I samarbejde med DIF og Slagelse Kommune: Ingen modtagne midler i 2015
- Sports Team Slagelse: Midler til talentudvikling: 75.000,00 kr.
- Eliteidrætsklassen 2015/Morgentræning: 8.125,00 kr.
Som note til ovenstående bør det fremgå, at VK Vestsjælland løfter en rigtig stor opgave både i forhold til socialt udsatte målgrupper, skoleindsatser og talentudvikling, og at ovenstående midler er konkret bundet op på specifikke målbare og succesfulde indsatser.
Markedsføringspuljen er ingen støtteordning, men en ydelse (logo på tøj), som Slagelse Kommune køber.
Retligt grundlag
Slagelse Kommune kan indgå markedsføringsaftaler i henhold til loven om støtte til eliteidræt. Aftalerne skal afspejle den reelle markedsføringsværdi.
Handlemuligheder
Administrationen ser følgende handlemuligheder:
A. Udvalget følger indstillingerne fra Sport One
B. Udvalget vælger en anden prioritering af Markedsføringspuljen med det fokus, at aftalerne skal afspejle den reelle markedsføringsværdi. Eksempelvis 50.000 kr., som udvalget på seneste møde besluttede som beløbsramme for 4 aftaler
C. Udvalget ønsker ikke, at Slagelse Kommune skal indgå markedsføringsaftale med VK Vestsjælland.
Vurdering
Administrationen mener, at der er grundlag for at indgå en markedsføringsaftale med VK Vestsjælland. De er en af de dygtigste foreninger i kommunen og favner både breddeindsatser for skole, flygtninge og socialt udsatte, samtidig med at de er en vigtig samarbejdspartner i talentudviklingen. På eliteplan er både klubbens herrer og damer på vej i den bedste liga, hvilket gør dem langt mere eksponerede end tidligere.
Administrationen er enig i Sport Ones vurdering ud fra et markedsføringsmæssigt udgangspunkt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget følger indstillingen fra Sport One, og at der indgås markedsføringsaftale med VK Vestsjælland på baggrund af vurderingen på 40.000 kr.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Godkendt.

14. Orientering fra Ejendomsservice om drift af haller (O)

14.   Orientering fra Ejendomsservice om drift af haller (O)

Sagsnr.: 330-2016-1796                 Dok.nr.: 330-2016-10982                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget får hermed en orientering fra Kommunale Ejendomme vedr. Ejendomsservice og drift af haller.
Baggrund
Den nye ordning, hvor Ejendomsservice forestår de praktiske opgaver i hallerne, trådte i kraft d. 1/1 2016. Der har derfor i skrivende stund kun været knap 2 ugers drift at berette om.
I denne periode har der ikke været konstateret nogen nævneværdige udfordringer.
En enkelt bruger har oplevet store udsving i temperaturen på vandet i bruseren. Først var det for varmt, senere for koldt. Fejlen skyldtes, at CTS’en (central temperaturstyring) var indstillet til at tænde for sent på dagen. Fejlen var Ejendomsservices.
Generelt er der udfordringer med informationsstrømmen. Lige nu er Fritid omdrejningspunktet for brugernes ønsker til lokaler. Fritid skal så kommunikere disse ønsker videre til områdelederne i Ejendomsservice. Områdelederne skal herefter informere de respektive medarbejdere i hallerne. Dette info-flow er sårbart.
Da nøglen i samarbejdet og info-flow er foreningsportalen Webbook, vil Ejendomsservice derfor snarest sende udvalgte medarbejdere på kursus i Webbook, så de fremadrettet selv vil kunne orientere sig om, hvilke arrangementer der er/kommer i ”deres” haller. Når dette er implementeret, vil der fremover være større sikkerhed for, at arrangementer forløber uden komplikationer.
En stor udfordring er, at brugerne ikke er specielt gode til at give besked om ændringer, aflysninger og arrangementer inde i Webbook. Dette er langt fra en ny udfordring, men er noget, som halinspektører, øvrige halmedarbejdere og Fritid også oplevede som et problem inden den nye ordning.
Ejendomsservice er afhængig af oplysninger fra brugerne om ændringer, aflysninger og arrangementer, hvis de skal kunne løse opgaverne i hallerne til alles tilfredshed. Derfor er det vigtigt, at brugerne får klar besked om, at de skal give besked om ændringer, aflysninger og arrangementer inde i Webbook.
Ejendomsservice er i dialog med Fritid om, hvordan vi sammen bedst kan informere brugerne om vigtigheden af, at de skal informere om ændringer mv. 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Orienteringen taget til efterretning. Udvalget ønsker, at der bliver gennemført en evaluering senest i forbindelse med budget 2017.

15. Idræts- og Bevægelseskonference (O)

15.   Idræts- og Bevægelseskonference (O)

Sagsnr.: 330-2016-3713                 Dok.nr.: 330-2016-26247                                            Åbent
Kompetence: Udvalget for Kultur, Fritid og Turisme, Uddannelsesudvalget samt Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget for Kultur, Fritid og Turisme, Uddannelsesudvalget samt Sundheds og Seniorudvalget orienteres om afholdelse af en fælles konference på Musholm den 11. maj 2016 om Slagelse Kommunes idræts- og bevægelsesindsatser.
Baggrund
Center for Kultur og Fritid, Center for Sundhed og Omsorg og Center for Uddannelse planlægger en konference, der skal give viden om og inspirere til flere initiativer ift. idræt, bevægelse – og folkesundhedsområdet i det hele taget. Konferencen er eksternt rettet og selvfinansierende.
Formålet med konferencen er at:
· Give konferencedeltagerne konkret inspiration til at igangsætte lign. projekter i egen kommune/forening.
· Synliggøre Slagelse Kommunes arbejde med folkesundhed, idræt og bevægelse i endnu højere grad end det er tilfældet i dag.
I Slagelse Kommune er der siden 2010 blevet arbejdet målrettet med sundhedsinitiativer indenfor især idræts- og bevægelsesområdet på institutioner, skoler og i foreninger.
Siden Slagelse Kommune i 2014 indgik en partnerskabsaftale med Danmarks Idrætsforbund om at være rollemodelskommune i forhold til arbejdet med idræt og bevægelse på skoleområdet, har administrationen oplevet en massiv interesse fra kommuner, DIF, KL, Dansk Skoleidræt m.m. for de mange idræts- og bevægelsesprojekter, der er udviklet i løbet af de sidste 6 år.
Den konkrete anledning til at afholde konferencen er, at de tre centre oplever at få mange henvendelser fra eksterne (særligt forskellige kommunale enheder samt foreninger), der gerne vil have et indtryk af, hvordan vi arbejder med bevægelse/idræt/folkesundhed på tværs af de typiske kommunale ’skel’ (rent organisatorisk ml. centre/forvaltninger).
Målgruppen for konferencen er kommunale konsulenter, ledere og praktikere fra skole, fritids- og sundhedsområdet.
Der er sammensat et varieret program, hvor virksomhedsledere, praktikere og konsulenter fra Slagelse Kommune vil holde oplæg, der formidler erfaringer og resultater fra idræts- og bevægelsesindsatser, der er igangsat i kommunen. Desuden er en række oplægsholdere fra organisationer, som kommunen har samarbejdet med i løbet af de sidste par år, inviteret til at holde oplæg. Her kan nævnes DIF, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Gerlev Legepark, University College VIA og SDU.
Følgende temaer berøres på konferencen:
· Slagelse Kommunes politikker og strategier på folkesundheds-, idræts- og bevægelsesområdet
· Den åbne skole – samarbejde mellem skoler og idrætsforeninger
· Inklusion i idrætten – Hel Fritid, Bobu og Jump4Fun
· Certificeringer af bevægelsesinstitutioner
· Udeskoleprojekt
· Sundhed i Folkeskolen
· Kompetenceløft i idræt og bevægelse af lærere og pædagoger
· Integrationsfremmende idrætsindsatser i fritiden
· De aktive frikvarterer – Legeagenter
Konferencen afholdes i tråd med såvel Sundhedspolitikken som Idrætspolitikken.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det er administrations vurdering, at konferencen vil tiltrække mellem 150-200 deltagere. Desuden er det vurderingen, at konferencen og kommunikationsindsatsen i forbindelse med konferencen, vil bidrage til en omfattende positiv omtale af Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det er målet, at konferencen er selvfinansierende via egenbetaling fra konferencedeltagerne
Pædagogisk Udvikling og Inklusion har stillet en underskudsgaranti ved færre end 150 tilmeldte.
Budget for konference
Ved 200 deltagere
· Lokaler og forplejning 450 kr. pr. person                                          90.000 kr.
· Oplægsholdere                                                                                16.000 kr.
· Pr. materiale inkl. FB annoncering og tilmeldingssystem.                  20.000 kr.  
· Kursusmateriale med tips og idéer (opsætning og tryk).                   10.000 kr.
· Diverse (skilte, navneskilte mv).                                                      5.000 kr.
I alt.                                                                                          141.000 kr.
· Indtægt ved deltagerbetaling (200 x 850 kr.)                                170.000 kr.
Ved 150 deltagere
· Lokaler og forplejning 450 kr. pr. person                                          67.500 kr.
· Oplægsholdere                                                                                16.000 kr.
· Pr. materiale inkl. FB annoncering og tilmeldingssystem.                  20.000 kr.  
· Kursusmateriale med tips og idéer (opsætning og tryk).                   10.000 kr.
· Diverse (skilte, navneskilte mv).                                                      5.000 kr.
I alt.                                                                                          118.500 kr.
· Indtægt ved deltagerbetaling (150 x 850 kr.)                                127.500 kr.
Ved 100 deltagere
· Lokaler og forplejning 450 kr. pr. person                                          45.000 kr.
· Oplægsholdere                                                                                16.000 kr.
· Pr. materiale inkl. FB annoncering og tilmeldingssystem.                  20.000 kr.  
· Kursusmateriale med tips og idéer (opsætning og tryk).                   10.000 kr.
· Diverse (skilte, navneskilte mv).                                                      5.000 kr.
I alt.                                                                                            96.000 kr.
· Indtægt ved deltagerbetaling (100 x 850 kr.)                                  85.000 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne fra Kultur, Fritid og Borgerservice, Center for Uddannelse og Center for Sundhed og Omsorg indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Niels Christian Nielsen (A)
Til orientering.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Til efterretning.

16. Emner til pressen (B)

16.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2015-536642                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.

Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Drøftet.

17. Genoptagelse - Budget 2016 - Folkeoplysningsområdet

17.   Genoptagelse - Budget 2016 - Folkeoplysningsområdet

Sagsnr.: 330-2015-24037               Dok.nr.: 330-2016-55650                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte fordelingen af budget for 2016 på det Folkeoplysende område samt størrelsen på de 3 puljer. Budgettet på det folkeoplysende område er på 15.706.414 kr i 2016.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede på mødet den 4. januar 2016 at sende sagen tilbage til Folkeoplysningsudvalget der skulle forholde sig til idrætspolitikken og de bærende principper, som KFT-udvalget har vedtaget – herunder prioriteringen af børn og unge.
Folkeoplysningsudvalget har behandlet sagen på et ekstraordinært møde den 26. januar 2016 og har følgende indstilling til fordeling af budget for 2016 på de enkelte områder. Ændringerne i forhold til sidste indstilling er markeret med fed skrift:
FOU's forslag til fordeling af budget for 2016
FOU's budget for 2015
Forskel på de enkelte områder
Forbrug pr. 31.12.2015
Folkeoplysende voksenundervisning:
Tilskud til løn
            5.600.000
5.870.000
      -270.000
       5.806.679
Tilskud til handicappede
               200.000
200.000
                -  
          202.000
Lokaletilskud
                45.000
85.000
        -40.000
           33.885
Særlige lokaler
               368.000
442.915
        -74.915
          384.670
Aftenskole.nu
                  7.000
10.000
          -3.000
             7.080
          6.220.000
6.607.915
-387.915
6.434.314
Frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde:
Medlemstilskud
          3.775.000
4.175.000
      -400.000
       4.074.081
Tilskud til leder- og instruktøruddannelse
             661.414
1.025.000
      -363.586
          867.388
Lokaletilskud
          4.950.000
4.805.786
       144.214
       5.470.944
          9.386.414
10.005.786
    -619.372
   10.412.413
Puljen Diverse tilskud
0
357.567
-357.567
          353.075
Udviklingsarbejde
               100.000
150.000
-50.000
          145.257
Partnerskabspulje
0
300.000
-300.000
          256.725
Samlet budget
        15.706.414
    17.421.268
  
   17.601.784
I det fremsatte forslag til budgetfordeling fra FOU er der taget hensyn til besparelserne på henholdsvis 700.000 kr og 1.250.000 kr.
Besparelsen har Folkeoplysningsudvalget valgt at fordele på følgende vis:
1. Aftenskoleområdet/voksenundervisning reduceres med i alt 387.915 kr, 22,6%
2. Folkeoplysende foreningsarbejde reduceres med i alt 619.372 kr 36,1%
3. De folkeoplysende puljer reduceres med 707.567 kr, 41,3%. Puljerne ansøges primært til det folkeoplysende foreningsarbejde (foreninger).
I forhold til den tidligere behandlede sag er forbruget pr. 31.12.2015 anført i yderste kolonne.
KFT-udvalget sendte sagen tilbage til FOU for at bede udvalget om at forholde sig til idrætspolitikken og de bærende principper, herunder prioriteringen af børn og unge.
Af ovenstående skema fremgår det, at der udelukkende er sket en omfordeling indenfor foreningsområdet og ikke på det samlede folkeoplysende område.
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 6 og 36.
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende muligheder:
A. Udvalget beslutter, at den budgetfordeling, som FOU indstiller, godkendes.
B. Udvalget beslutter, at der omprioriteres 350.000 kr med henholdsvis 200.000 kr fra tilskud til handicappede og 150.000 kr fra tilskud til lærerlønninger til lokaletilskudskontoen til foreninger.
C. Udvalget træffer anden beslutning om budgettets fordeling.
Vurdering
Administrationen kan af udregningen se, at der udelukkende er sket en omfordeling inden for foreningsområdet og ikke på det samlede område i forhold til KFT-udvalgets beslutning om at se på hele det folkeoplysende område.
Administrationen kan også konstatere, at der er sket en ulig procentvis placering af besparelsen på de to områder på henholdsvis 22,6% på aftenskoleområdet og 36,1% på foreningsområdet. Derudover er der sket en besparelse på 41,3% på puljerne, som primært ansøges af foreningerne.
Administrationen vurderer, at budgettet på 4.950.000 kr til lokaletilskud ikke er tilstrækkelig til at dække de ansøgninger der vil komme fra foreningerne. Administrationen vurderer, at 5.300.000 kr vil være mere realistisk. En løsning på dette kan være en tilførsel til området fra aftenskoleområdet eller en nedjustering af tilskudsprocenten fra 85% til f.eks. 80%. Administrationen foreslår, at dette finansieres med henholdsvis 200.000 kr fra ”tilskud til handicappede” og 150.000 kr fra tilskud til lønninger på aftenskoleområdet.
Administrationen foreslår, at foreningerne fremadrettet indsender budget for ansøgningen til det kommende år i starten af efteråret, så det i højere grad bliver muligt at vurdere det likvide behov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at   Udvalget beslutter, at der omprioriteres 350.000 kr med henholdsvis 200.000 kr fra tilskud til handicappede og 150.000 kr fra tilskud til lærerlønninger til lokaletilskudskontoen til foreninger.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget besluttede at godkende den budgetfordeling, som Folkeoplysningsudvalget havde indstillet.

18. Genoptagelse - Forslag til fordeling af tilskud på folkeoplysningsområdet 2016

18.   Genoptagelse - Forslag til fordeling af tilskud på folkeoplysningsområdet 2016

Sagsnr.: 330-2015-73495               Dok.nr.: 330-2016-55546                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til, om de af Folkeoplysningsudvalget indstillede tilskudsbrøker til aftenskoleløn, lokaltilskudsprocenter, beløbssatser til medlemstilskud m.v. kan godkendes.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede på mødet den 4. januar 2016 at sende sagen tilbage til Folkeoplysningsudvalget der skulle forholde sig til idrætspolitikken og de bærende principper, som KFT-udvalget  har vedtaget – herunder prioriteringen af børn og unge.
Folkeoplysningsudvalget har behandlet sagen på et ekstraordinært møde den 26. januar 2016 og har følgende indstilling til fordeling af tilskud på de enkelte områder. Ændringerne i forhold til sidste indstilling er markeret med fed skrift:
Satser for 2015
FOU's forslag til 2016
FOU's indstillede budget
Kommentarer
Folkeoplysende voksenundervisning:
- Lønudgift til almene hold                       *
1/3-del
1/3-del
 
Fordeles for-holdsmæssigt
- Tilskud til instrumentalundervisning       *
5/7-del
5/7-del
5.600.000
- Lønudgift til hensyntagne hold               *
8/9-del
8/9-del
 
- Tilskud til handicappede på hensyntagne hold                                                      *
100 kr
100 kr
200.000
Overskridelse er muligt
- Lokaletilskud
100%
100%
45.000
Lokaler på Omø
- Lokaletilskud, særlige lokaler
 
 
368.000
Fordeles for-holdsmæssigt
- Hjemmesiden: Aftenskole.nu
 
 
7.000
Iflg. regning
Folkeoplysende foreningsarbejde:
- Medlemstilskud                                    *
350 kr / 175 kr
325 kr / 150 kr
3.775.000
Fordeles for-holdsmæssigt
- Tilskud til leder- og instruktøruddannelse*
75% til kursus / 100% til transport
75% til kursus / 100% til transport
661.414
Fordeles for-holdsmæssigt
- Lokaletllskud til foreninger
85%
85%
4.950.000
Overskridelse   er muligt
Puljen Diverse tilskud
 
 
0
Minus overskridelse
Udviklingspulje
 
 
100.000
Retningslinjer Minus overskridelse
Partnerskabspulje
 
 
0
Retningslinjer Minus overskridelse
*Maksimalt tilskud
Folkeoplysningsudvalget supplerer omprioriteringen med følgende:
1. Såfremt der på aftenskoleområdet skal ske tilbagebetaling af ikke forbrugte midler hvad angår tilskud til løn, indstiller FOU, at dette mindreforbrug anvendes til børn og unge på det folkeoplysende område.
2. Såfremt der andre steder på det folkeoplysende område opstår mindreforbrug, indstiller FOU, at FOU selv beslutter på hvilket området dette kan anvendes, uden beslutning i KFT.
3. Hvis der opstår merforbrug på lokaletilskudskontoen inden for det folkeoplysende foreningsarbejde, nedsættes tilskudsprocenten (nu 85%).
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 6 og § 35.
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende muligheder:
A. Udvalget beslutter, at godkende de af FOU indstillede tilskudsbrøker til aftenskoleløn, lokaletilskudsprocenter, beløbssatser til medlemstilskud m.v.
B. Udvalget beslutter, at godkende de indstille tilskudsbrøker m.v., incl. lokaletilskudsprocenten på 85% med finansiering af yderligere 350.000 kr fra aftenskoleområdet.
C. Udvalget beslutter, at godkende de indstillede tilskudsbrøker m.v. med undtagelse af lokaletilskudsprocenten, der nedsættes til 80%.
D. Udvalget beslutter en anden fordeling af tilskud på det folkeoplysende område.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de af FOU indstillede fordelingsnøgler/tal til dels er dækkende for området.
Hvad angår FOU’s pkt. 1 kan det på forhånd ikke beregnes hvorvidt der vil være et mindre forbrug på området ”Tilskud til løn voksenundervisning”. Det vil endvidere kræve en del administration hvis der skal genudbetales et supplerende tilskud efter den 1. bevilling er foretaget.
Hvad angår FOU’s pkt. 3 kan udvalget ikke med tilbagevirkende kraft bruge en mindre tilskudsprocent end den først angivne (på 85%). Dette vil bevirke at alle foreninger vil modtage en regning på for meget udbetalt lokaletilskud.
Det er administrationens vurdering at rammen til lokaletilskud på 4.950.000 kr ikke er tilstrækkelig til at dække ansøgningerne om lokaletilskud. FOU vurderede at 350.000 kr var udtryk for udgifter der ikke ville komme i 2016. Administrationen vurderer dog, at øgede udgifter i andre foreninger, end dem i 2015 vil være sandsynlig, da det ikke på forhånd er muligt at forudsige hvad foreningerne har haft af driftsudgifter i det forgangne år.
Dette estimerede merforbrug kan afhjælpes ved at tilføre lokaletilskudsområdet (til foreninger) yderligere 350.000 kr som tidligere indstillet. Modsat kan tilskudsprocenten nedsættes fra 85% til 80%. Dette vil dog betyde, at foreningerne får mindre i tilskud til børne- og ungearbejdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Udvalget beslutter, at godkende de indstille tilskudsbrøker m.v., incl. lokaletilskudsprocenten på 85% med finansiering af yderligere 350.000 kr fra aftenskoleområdet
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  ingen
Udvalget godkendte tilskudsbrøkerne inkl. lokaletilskudsprocenten på 85 %, men med budgetfordelingen indstillet af Folkeoplysningsudvalget.
Udvalget ønsker en sag, der uddyber lokaletilskudskontoen - herunder principper for tildeling, årsag til merforbrug i 2015 i forhold til 2014 samt forslag til ny arbejdsgang, der har fokus på balancen på kontoen.