Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Referat – 6. marts 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2016-672216                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2016-672228                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Troels Christensen orienterede om igangværende rekrutteringsproces ift. ny direktør i Visit Vestsjælland
Jens Jørgensen har deltaget i bestyrelsesmøde i Kulturrådet
Udvalget drøftede tidsperspektivet i analysen vedrørende rideklubber. Udvalget stiller sig undrende over for, at et nyt oplæg først kan fremlægges til maj.
Udvalget drøftede tilskud til Musholm vedr. Café Hack | administrationen kontakter DR med henblik på at oplyse om det kommunale tilskud, der er bevilget, på samlet 30.000 kroner.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2016-672241                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.458.605
1.878.500
580.105
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
673.458
66.800
606.658
Markedsføringspuljen
1.011.269
971.500
*39.769
Puljen til selvorganiserede
152.754
36
152.718
Gadeidrætspuljen
75.000
0
75.000
Udviklingspuljen (FOU)
100.000
0
100.000
TURISME:
 
 
 
Pulje til Korsør Fæstning
400.000
0
400.000
Turismepulje
1.192.000
678.000
514.000
*Disse midler er som udgangspunkt reserveret til Ecco Tour jf. beslutning på mødet i juni 2016.
Kulturområdet:
Status på Ny Trelleborg
Generel status og kapitalrejsning:
· Ny Trelleborg-projektet forløber planmæssigt i henhold til den af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkendte strategi og tidsplan den 7/4 2015.
· Vi har netop afsendt en stor fondsansøgning. Behandlingstiden og udfaldet af behandlingen kan påvirke tidsplanen.
· Som beskrevet i tidsplanen godkendt af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7/4 2015 er det meget vanskeligt at sætte nøjagtig tid på, hvor lang tid det tager at afslutte kapitalrejsningen efter projektkonkurrencens afslutning, da det er meget sjældent, at ansøgningerne går glat igennem. Typisk er der behov for flere dialog-/tilretningsmøder med de interesserede fonde, inden selve ansøgningen udarbejdes. Herefter skal den behandles på et eller oftest flere kvartalsvise bestyrelsesmøder hos fondene. Den indsatte tidsperiode til kapitalrejsning er stram, og der kan støde yderligere til. Projektets tidsplan revideres i givet fald, i takt med at udfordringerne opstår.
· I foråret 2017 forberedes og indledes de næste ansøgningsprocesser og fondsdialoger.
· Dialogen med fondene betyder, at der i forår og efterår 2017 forventes at kunne klargøres yderligere en række ansøgninger. Behandlingstid for svar er typisk 3-9 måneder.
Arkæologiske forundersøgelser
· I forbindelse med de arkæologiske undersøgelser blev det meste af matrikel 17c på Trelleborg gravet op. Jorden er genplaceret, og så snart frosten går af jorden, skal græsarealet gensås til sæson 2017.
· Takkebrev for den økonomiske støtte til de arkæologiske forundersøgelser er sendt til Dronning Margrethes og Prins Henriks Fond. Brev og rapport om de arkæologiske forundersøgelser uddeles til orientering.
Kommunikation
· Den næste Trelleborgavis udarbejdes pt. og udkommer ugen inden påske. Avisen uddeles til Byrådsmødet i april.
Fritidsområdet:
Afgørelse fra Statsforvaltningen vedr. kommunens markedsføringsaftale med FCV
Statsforvaltningen har på baggrund af en borgerhenvendelse dateret den 24. august 2014 undersøgt kommunens markedsføringsaftale og lejeaftale med fodboldklubben FCV. Baggrunden var, at den pågældende borger mente, at kommunen havde ydet ulovlig støtte til FCV i form af markedsføringsbidrag, der ikke modsvarede værdien af modydelserne, samt udleje af stadion og stadionnavn, der ikke modsvarede markedslejen.
Statsforvaltningen har på baggrund af en gennemgang af de indsendte bilag besluttet, at der ikke er anledning til at rejse en tilsynssag mod kommunen, da Statsforvaltningen vurderer, at en nærmere undersøgelse af sagen ikke vil føre til en konstatering af, at kommunen har overtrådt lovgivningen.
Som begrundelse herfor nævner Statsforvaltningen bl.a., at kommunen har oplyst, at der ligger en analyse til grund for størrelsen af FCVs markedsføringsbidrag, og at markedsføringsaftalen skulle afspejle den reelle markedsføringsværdi. Samt at kommunen har oplyst, at den har anvendt Konkurrencestyrelsens redegørelse fra 2003 til fastsættelse af stadionlejen, og at salget af navnerettigheder skulle ske på markedsvilkår.
Studietur til SønderjyskeElite
Deltagere fra Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har sammen med administrationen været på studietur til Sønderjylland ifm. projekt ”Udvikling af stadionområdet” i Slagelse. Her blev stadion i Haderslev besøgt, hvor repræsentanter fra kommune og erhvervsliv berettede om opbygning af stadion samt samarbejde mellem kommune og erhvervsliv i den forbindelse. Turen gik herefter til Vojens, hvor organisationen bag de sønderjyske, succesfulde idrætspræstationer – SønderjyskeElite – berettede om opbygning, struktur og drift af selskabet, hvilket har medført en øget aktivitet samt skabt et forpligtende fællesskab på tværs af tre kommuner og har løftet en landsdel.
Eliteboardet:
På udvalgsmødet den 3. oktober 2016 fastsatte udvalget en række retningslinjer for uddeling af de 250.000 kr. til prioriterede idrætter som en del af Team Danmark aftalen. Beløbet er en del af det samlede budget til Slagelse Talent og Elite. På samme møde overdrog udvalget kompetencen til uddelingen til et kompetencesammensat eliteboard med rødder i og erfaring med talentudvikling og eliteidræt. På et møde den 22. februar 2017 har Eliteboardet fordelt midlerne til i alt 7 indkomne ansøgninger fra prioriterede idrætter, som fremgår af bilag 1.
Eliteboardet har også enstemmigt fundet kandidaten til Slagelse Talent og Elite prisen (offentliggøres ved Slagelse Guld 21. april).
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Supplerende orientering fra centerchefen:
Der er søgt aktindsigt på tilskud til Musholm i forbindelse med Café Hacks besøg i sommeren 2016. Der er bevilget 15.000 kroner i kulturmidler til afholdelse af arrangementet ift. lys og lydudstyr samt 15.000 kroner i turismemidler for den markedsføringsmæssige værdi. Tilskuddene er udbetalt til Musholm og ikke til produktionsselskabet.
26 elever har fået optag i den kommende 7. klasse (Eliteidrætsklasse på Nymarkskolen). 5 fik afslag.
3 elever har fået tilsagn om plads i nuværende 8. klasse, og 6 fik optag til nuværende 7. klasse.
Til Slagelse Talent og Elite er 24 optaget til næste sæson, og 1 har fået afslag.
Centerchefen er - sammen med Visit Vestsjælland og de to andre ejerkommuner | i gang med at udarbejde en leveranceaftale, hvoraf forventningsafstemning mellem kommuner, selskab og øvrige aktører tydeligt fremgår.

4. Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

4.     Regnskabsresultat for 2016 og overførsel til 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-11615               Dok.nr.: 330-2017-91487                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2016. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2017.
Baggrund
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat for 2016 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017 tager udgangspunkt i ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” som godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug. Heraf fremgår at:
· For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, der viser plan for afvikling af merforbruget inden for 2 år.
· For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene
· For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte rådighedsbeløb overføres fuldt ud.
· For det brugerfinansierede område overføres over-/underskud via status, og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har budgetter under Budgetramme 1 og Budgetramme 3.
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiudvalget behandler på mødet d. 20. marts 2017 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 27. marts 2017.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2016 viser for drift et samlet forbrug på 94,0 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 96,5 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2016
Regnskab 2016
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
5.1 Kultur, Fritid og Turisme
 
 
 
Serviceudgifter
101,3
94,0
7,3
Mindreforbruget skyldes generelt, at alle områderne har udvist påpasselighed i forhold til indkøb og større udgiftskrævende initiativer, som der blev udmeldt centralt fra pga. presset på servicerammen. Herudover har udvalget også en række projekter, som løber over en årrække, men hvor det fulde budget til projekterne er tildelt i 2016.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2015
til 2016
Overført
fra 2016
til 2017
Tilføres
kassen
5.1. Kultur, Fritid og Turisme
9,2
7,3
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
Kulturområdet
Kulturområdet med tilhørende institutioner har et mindreforbrug på 2,5 mio. kr., hvilket primært skyldes et mindreforbrug på Center for Kultur på 2,1 mio. kr. Mindreforbruget skyldes, at der er bevilget midler til flere projekter i 2016, hvor projekterne løber over en årrække.
Fritidsområdet
Fritidsområdet med tilhørende institutioner har ligeledes et mindreforbrug på 2,5 mio. kr. Afvigelsen skyldes dels et mindreforbrug på Center for Fritid på 1,6 mio. kr., som skyldes et modtaget provenu vedrørende voldgiftssagen på stadionbanen. Anvendelsen af provenuet er disponeret i 2017. Herudover har svømmehallerne også et mindreforbrug på 0,9 mio. kr., som skyldes, at midlerne til et nyt garderobenøglesystem samt en del af midlerne til nedrivning af vandrutsjebane ikke er anvendt i 2016 pga. presset på servicerammen. Midlerne vil i stedet blive anvendt i 2017.
Turismeområdet
Turismeområdet har et mindreforbrug på 2,3 mio. kr., hvilket til dels skyldes, at projekterne løber over flere år, men også at der har foregået en afklaring af projekter og dispositioner i efteråret 2016, hvorved ikke alle midlerne er blevet disponeret.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2016 viser for anlæg samlet uforbrugte rådighedsbeløb på 2,7 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 0,6 mio. kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget

Mio.kr.
Overføres
fra 2016
til 2017
5.1. Kultur, Fritid og Turisme
2,7
Heraf overføres til 2018
(1,4)
Total til overførsel til 2017
1,3
Mindreforbruget på anlæg vedrører primært anlægsprojekterne Etablering af Volleyarena og Ny Trelleborg. Etablering af Volleyarena vil blive færdiggjort i starten af 2017, mens Ny Trelleborg først forventer at anvende deres mindreforbrug på 1,4 mio. kr. i 2018.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” afsnit 1.3.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2016 til 2017 som angivet i bilag 1.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 2,7 mio. kr., hvoraf de 1,4 mio. kr. overføres til 2018.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
5.1
7.301
 
 
 
Anlæg (rådighedsbeløb)
5.1
1.338
1.392
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
-8.639
-1.392
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2016 tages til efterretning
2.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 5.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 7,301 mio. kr.
3.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 5.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 2,73 mio.kr., hvoraf de 1,392 mio. kr. overføres til 2018.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Ad 1: Til efterretning.
Ad 2: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget, at der til drift på politikområde 5.1 til fordeling på de respektive enheder overføres et samlet mindreforbrug på i alt 7,301 mio. kr.
Ad 3: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget, at der på politikområde 5.1 overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb til anlæg på i alt 2,73 mio.kr., hvoraf de 1,392 mio. kr. overføres til 2018.

5. Aktivitetstilskud 2017: Folkemusik på Fattiggården - Amatøraftner (B)

5.     Aktivitetstilskud 2017: Folkemusik på Fattiggården - Amatøraftner (B)

Sagsnr.: 330-2017-11061               Dok.nr.: 330-2017-106582                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Foreningen Folkemusik på Fattiggården ansøger om aktivitetstilskud på 10.000 kr. til to amatøraftner.
Foreningen har allerede modtaget 20.000 kr. i aktivitetstilskud for 2017 til dels et børnearrangement og dels et voksenarrangement. Ansøgningen blev administrativt behandlet januar 2017. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal derfor beslutte, om der skal gives yderligere tilskud, da det samlede tilskud evt. vil overstige 25.000 kr., hvilket er beløbsgrænsen for administrativ behandling af ansøgninger.
Baggrund
Foreningen Folkemusik på Fattiggården har til formål at udbrede kendskabet til den musikalske kulturarv ved at holde liv i de gamle lokale danse- og spilletraditioner samt fremme og støtte op om det lokale amatørmusikmiljø.
Foreningen ønsker derfor at afholde amatøraftner, hvor den musik og sang, der ofte foregår mere eller mindre skjult, får mulighed for at komme frem i lyset og blive præsenteret for et publikum. Foreningen planlægger to arrangementer i 2017 – et i april og et i efteråret.
Da det er en ny aktivitet for foreningen, og da foreningen ønsker at kommunikere bredt ud, både om muligheden for at optræde og for at være publikum, søger de om 10.000 kr. til markedsføring af arrangementet.
Budget for Foreningen Folkemusik på Fattiggårdens amatøraftner 2017
Udgifter:
· Annoncer
-
10.000
· Tryksager, pjecer m.m.
-
2.000
· Transport og diverse
-
3.000
Udgifter i alt
kr.
15.000
Indtægter:
· Overskud ved salg af drikkevarer, sandwich/kage o.l.
-
5.000
· Ansøgt tilskud fra Slagelse Kommune
-
10.000
Indtægter i alt
kr.
15.000
Foreningen planlægger ikke at tage entré til arrangementerne, og der vil ikke blive udbetalt honorar til de optrædende.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) bevilge de ansøgte 10.000 kr. i aktivitetstilskud for 2017
b) bevilge et beløb af en anden størrelse
c) give afslag på ansøgningen
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at Foreningen Folkemusik på Fattiggårdens amatøraftner ikke lever op til de fire hovedprincipper for Puljen til kulturelle formål - Nytænkning, Kulturarv, Inddragelse af borgere og Børn og unge.
Selv om aktiviteten er ny for foreningen, er der en række lignende aktiviteter i kommunen, som allerede opnår tilskud fra Puljen til kulturelle formål. Det drejer sig om picnickoncerter i Slagelse, Skælskør og Korsør og Musisk Forening Skælskør. Baggrunden for at disse opnår tilskud er bl.a., at sidstnævnte aktivitet kombinerer koncerter med kendte professionelle kunstnere og lokale bands som opvarmning, mens picnickoncerterne er en stor tradition i kommunen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget giver afslag på ansøgningen.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget tiltræder indstillingen.

6. Ungedreven Udvikling/Kulturcyklen status på projektet (E)

6.     Ungedreven Udvikling/Kulturcyklen status på projektet (E)

Sagsnr.: 330-2016-68871               Dok.nr.: 330-2017-107367                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget om status på Ungedreven Udvikling/Kulturcyklen. Udvalget skal tage orienteringen til efterretning.
Baggrund
Siden september 2016 har projektet Ungedreven Udvikling været videreført i samarbejde med Slagelse Bibliotekerne, Slagelse Musikhus, Trelleborg, Museum Vestsjælland v. Slagelse Museerne og Gerlev Idrætshøjskole og Legepark. Projektperioden løber frem til og med juni 2018. Hver kulturvirksomhed ansætter en studentermedarbejder, der både løser driftsopgaver for virksomheden og bidrager til Ungedreven Udvikling/Kulturcyklen.
De fem studentermedarbejdere er alle i gang med deres kandidatstudie og er efter planen færdige i sommeren 2018. Tre af medarbejderne er vokset op i kommunen og har derfor stort kendskab til ungelivet i kommunen.
Kulturcyklen har valgt i denne projektperiode at have særligt fokus på at ændre de negative fortællinger om at være ung i provinsen/Slagelse Kommune. De ønsker at sætte fokus på alle de tiltag og aktiviteter, der er for unge og de ønsker at skabe debat om ungelivet i Slagelse Kommune. Gennem Kulturcyklens aktiviteter opnår kulturvirksomhederne og kommunen større indsigt i, hvilke rammer der kræves for, at unge både forbruger og skaber kultur. Se bilag for Kulturcyklens foreløbige plan frem til sommeren 2018.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede om yderligere oplysninger.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at Kulturcyklen bidrager til at understøtte kulturstrategiens tema Børn og Unge. Kulturcyklen skaber opmærksomhed om aktiviteter og tiltag for unge i kommunen generelt. Deres fokus på at ændre de negative fortællinger om at være ung i Slagelse Kommune understøtter kommunens ambition om at være attraktiv som studieby.
Kulturcyklen er et vigtigt bindeled i kommunens dialog med de unge. Igennem Kulturcyklen kan de mange kulturtilbud i kommunen kommunikeres ud, og kommunen og kulturvirksomhederne kan samtidig få et indblik i de unges interesser og behov på kulturområdet, både ift. at forbruge og skabe kultur.
Samtidig er Kulturcyklen medvirkende til at skabe langt større samarbejde på tværs af kulturvirksomhederne, også udover Kulturcykel-regi. Dette er en vigtig sidegevinst ved projektet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Taget til efterretning.

7. Hashøj IF - Udskiftning af vinduer i klubhus (B)

7.     Hashøj IF - Udskiftning af vinduer i klubhus (B)

Sagsnr.: 330-2017-6900                 Dok.nr.: 330-2017-51652                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til Hashøj IF’s ansøgning om tilskud på 29.857 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til udskiftning af vinduer i klubhus.
Baggrund
Hashøj IF har ansøgt om tilskud til udskiftning af vinduesparti i gavlen af klubhuset samt nye vinduer i køkken og mødelokale.
Hashøj IF er en flergrenet forening, der har deres aktiviteter på Gerlev Idrætshøjskole. Foreningen har et klubhus i tilknytning til en af højskolens haller, hvor foreningens medlemmer samles før og efter deres aktiviteter. Klubhuset ejes af idrætsforeningen, men ligger på lejet grund.
Foreningen oplyser, at vinduerne er utætte, og en del af vinduerne er punkteret. Ligeledes er trærammerne begyndt at rådne og smuldre. Ifølge foreningens optegnelser har vinduerne siddet der siden 1974, hvor klubhuset blev bygget, så udskiftningen er tiltrængt.
Hashøj IF har indhentet et tilbud på 29.857 kr., og frivillige medlemmer vil sørge for udskiftningen, så der vil ikke være nogen udgifter til arbejdsløn.
Udskiftningen af vinduer kan ikke ansøges som et lokaletilskud, da der er tale om forbedringer. Hvis foreningen i stedet havde ansøgt om maling af vinduerne, vil dette have været at betragte som en vedligeholdelse, hvilket der ydes lokaletilskud til efter retningslinjerne i Folkeoplysningsloven.
I forhold til kommunens idrætspolitik har klubben aktiviteter for medlemmer i alle aldre og på alle niveauer samt mulighed for sociale fællesskaber, hvor bl.a. foreningens klubhus er med til at danne rammen om det sociale liv.
Hashøj IF har pr. 31.12.2016 588 medlemmer, hvoraf de 405 er mellem 0 og 24 år. Hashøj IF tilbyder 7 forskellige idrætter til alle aldersgrupper.
Hashøj IF’s regnskab for 2016 viser et underskud på 3.594 kr., hvor de 733.445 kr. er indtægter, og 737.039 kr. er udgifter. Balancen udviser pr. 31.12.2016 omsætningsaktiver på 359.178 kr., og at der er egenkapital på 350.189 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge et tilskud på 29.857 kr. til udskiftning af vinduer i klubhus
B. Bevilge et mindre beløb, fx 20.000 kr., til udskiftning af vinduer i klubhus
C. Meddele afslag på ansøgningen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Hashøj IF vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a. støtter etablering eller tilskud til renovering af eksisterende baner eller andre faciliteter.
Administrationen vurderer, at udskiftningen af vinduer i klubhuset er i god tråd med idrætspolitikkens mål om optimering af faciliteter.
Administrationen vurderer, at foreningens medlemmer kun i mindre udstrækning bidrager med arbejdskraft og dermed medfinansiering i udskiftningen af vinduer. Derfor anbefales det at foreningens ansøgning imødekommes med 20.000 kr.
Bærende principper
I overensstemmelse med de bærende principper er det centerets vurdering, at Hashøj IF kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet udskiftningen af vinduer:
- I en vis udstrækning inddrager medlemmerne aktivt, ved at de selv står for udskiftningen af vinduer.
- I forhold til medfinansiering bidrager foreningen selv med den arbejdskraft, der skal til for at udskifte vinduerne og betaler ikke håndværkere for at udføre opgaven.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Hashøj IF bevilges et tilskud på 20.000 kr.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Godkendt.

8. Godkendelse af nye retningslinjer for lån af lokaler, haller og anlæg (B)

8.     Godkendelse af nye retningslinjer for lån af lokaler, haller og anlæg (B)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2017-103420                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til forslag til nye retningslinjer for udlån af lokaler, haller og anlæg.
Baggrund
Administrationen og Folkeoplysningsudvalget har igangsat en revidering af retningslinjerne for hele fritidsområdet, deriblandt retningslinjerne for udlån af lokaler, haller og anlæg, der på en række områder ikke længere er tidssvarende og dækkende, hvilket gør dem svære at navigere efter i konkrete sager.
Administrationen har derfor med hjælp fra bl.a. kommunens jurister, praksis/erfaringer i andre kommuner samt sparring med ekspert på området udformet et udkast til nye retningslinjer. Udkastet er vedlagt som bilag.
Som eksempel på ændringer/tilføjelser i retningslinjerne kan nævnes: Opdatering af anvisningsrækkefølge, så den er i tråd med Folkeoplysningsloven. At der er indsat en række fordelingsprincipper, som fx finder anvendelse i situationer, hvor der er flere ligestillede ansøgere til samme tid. Principperne bygger bl.a. på nuværende praksis i kommunen, men også på erfaringer fra andre kommuner samt mål i kommunens idrætspolitik mv.
Det er blevet tydeliggjort, hvilke faciliteter der anvises, og hvornår man som forening mv. kan låne en facilitet, og hvornår man skal betale leje. Dette skal ses i sammenhæng med allerede vedtagne retningslinjer for udleje. Der er blevet ændret i fordelingsprocessen, hvilket betyder, at der som udgangspunkt ikke længere afholdes fordelingsmøder, men at et fordelingsudvalg nedsat af Folkeoplysningsudvalget behandler administrationens forslag til fordeling. Endelig er både regler for booking/anvisning og de generelle ordensregler blevet opdateret, så de passer til nuværende praksis, organisation og bookingsystem, og der er indsat et gebyr for gentagne udeblivelser fra tildelte tider. Dette skal tilskynde foreninger til at melde afbud, når de ikke skal bruge en/flere af deres tider, så andre kan få glæde af tiden.
Administrationens forslag til nye retningslinjer blev behandlet af Folkeoplysningsudvalget den 22/2. Folkeoplysningsudvalgets input er vedlagt sagen. Folkeoplysningsudvalget ønsker, at der på nær få konkrete tilføjelser skal ske en dybere gennemgang af og dialog omkring retningslinjerne som helhed, før de fremsættes/vedtages.
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 2, 21 og 22, Folkeoplysningsbekendtgørelsen og kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Godkende administrationens udkast til nye retningslinjer for udlån
b) Godkende administrationens udkast med konkrete ændringer/tilføjelser
c) Imødekomme Folkeoplysningsudvalgets ønske om en dybere gennemgang af og dialog omkring retningslinjerne som helhed, før de fremsættes/vedtages.
d) Afvise at godkende udkastet til nye retningslinjer.
Vurdering
Administrationen finder det vigtigt, at der af hensyn til fordelingsprocessen, som starter op nu (fristen for ansøgninger udløb 1/3), bliver vedtaget nye og mere brugbare retningslinjer for udlån, da de gamle retningslinjer ikke længere er tidssvarende og dækkende, hvilket giver udfordringer ifm. fordeling af faciliteter og i konkrete sager.
Administrationen vurderer, at udkastet til nye retningslinjer vil gøre fordelingsprocessen mere forståelig og gennemsigtig for alle parter og give administrationen nogle brugbare fordelingsprincipper til de situationer, hvor fx flere ligestillede ansøgere ønsker samme tid, hvilket i høj grad mangler i de gamle retningslinjer.
Samtidig vurderes de nye retningslinjer at være i god tråd med idrætspolitikkens 25-50-75-vision og mål om at optimere brugen af faciliteter, optimere og udvikle booking af faciliteter samt skabe attraktive og fleksible muligheder for idræt. De vurderes også at være i fin tråd med den vedtagne talent- og elitestrategi og Team Danmark-samarbejdet, hvor kommunen bl.a. har forpligtet sig til at sikre tilstrækkelig adgang til idrætsfaciliteter for de prioriterede idrætter og talenterne inden for disse samt adgang til morgentræningspas for atleter under Slagelse Talent og Elite. Retningslinjerne giver nogle brugbare kriterier for, hvordan netop talent- og elitetræning skal vurderes/prioriteres, hvilket mangler i de gamle retningslinjer.
Hvad angår proces, gør administrationen opmærksom på, at processen med revidering af retningslinjer blev igangsat sammen med Folkeoplysningsudvalget for et halvt år siden som resultat af 360-graders analysen, og at der undervejs har været afholdt møde med repræsentanter fra Folkeoplysningsudvalget om emnet som helhed. Administrationen har desuden ultimo januar 2017 modtaget konkrete input/ønsker til indhold i retningslinjer for udlån fra Folkeoplysningsudvalgets formand, og disse input er i stor udstrækning blevet integreret i det færdige udkast, som Folkeoplysningsudvalget efterfølgende er blevet forelagt.
Såfremt Folkeoplysningsudvalgets ønske om udsættelse imødekommes, vil det efter administrationens opfattelse give udfordringer i den kommende fordelingsproces, fx mht. prioritering af ansøgninger (herunder hvordan talent- og elitetræning skal tilgodeses) samt tidsplanen for fordelingen. Disse udfordringer løses ikke med de tilføjelser, som Folkeoplysningsudvalget foreslår gennemført nu og her.
Administrationen anbefaler derfor, at de nye retningslinjer vedtages i deres helhed, men at der foretages en evaluering af retningslinjerne i anden halvdel af 2017 baseret på erfaringerne fra dette års fordeling, således at evt. uhensigtsmæssigheder hurtigt kan blive rettet. Evalueringen foretages i dialog med Folkeoplysningsudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget godkender administrationens forslag til nye retningslinjer for udlån af lokaler, haller og anlæg.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Sagen udsættes til april. Det forventes, at administrationen og Folkeoplysningsudvalget udarbejder et beslutningsoplæg sammen.

9. DBU Velfærdsalliance (B)

9.     DBU Velfærdsalliance (B)

Sagsnr.: 330-2017-9558                 Dok.nr.: 330-2017-75105                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om man vil tiltræde en 2-årig velfærdsalliance med Dansk Boldspil Union (DBU).
Baggrund
Administrationen har i samarbejde med DBU arbejdet på at definere indholdet af en velfærdsalliance. En alliance, der skal imødekomme nogle konkrete, kommunale problemstillinger og udfordringer samt tilgodese udviklingen inden for den prioriterede idræt, fodbold. I Velfærdsalliancen tages der således hånd om udfordringer, der styrker områder bredt i kommunen.
Der er desuden positive tilkendegivelser fra Center for Skole samt Center for Sundhed og Ældre, som har været involveret i det forud liggende arbejde.  
Følgende hovedområder ønskes styrket gennem Velfærdsalliancen:
· Fokus på sundhed – målrettet bestemte grupper – f.eks. KOL-patienter eller ældre.
· Oplevelser for borgerne i kommunen - Aktivering af Slagelse Stadion.
· Styrkelse af foreningslivet – Klubudviklingsforløb samt nye medlemsgrupper.
· Den åbne skole og Get2Sport – FIFA 11th for Health – fodbold i folkeskolen.
· Slagelse Kommune på landkortet – Landskampe og repræsentantskabsmøde.
· Arbejdsmarkedsområdet – Aktivering af ledige i foreningslivet (EDANS-projekt).
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten samt kommunens idrætspolitik.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a) godkende tiltrædelsen af Velfærdsalliancen
b) takke nej til tiltrædelse af Velfærdsalliancen
c) tiltræde elementer i Velfærdsalliancen
Vurdering
Administrationen vurderer, at en tiltrædelse af Velfærdsalliancen vil øge kendskabet til Slagelse Kommune som en aktiv idrætskommune, hvor foreningslivet løfter et væsentligt socialt ansvar. Det vil samtidig være i tråd med kommunens idrætspolitik bl.a. indenfor områderne: ”Idrætten sætter Slagelse Kommune på landkortet” og ”Idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer” samt den overordnede vision ”Bevæg dig for livet”, hvor der i år 2025 skal være 50 % af kommunens borgere, som dyrker idræt i en idrætsforening, og 75 % af kommunens borgere som er idrætsaktive.
Ved at få store kommercielle landskampe til byen, får kommunen benyttet Slagelse Stadion samt sat kommunen på landkortet bl.a. via presse og tv-eksponering. Desuden vil det tilføre væsentlig omsætning i kommunen via hotelovernatninger, restaurantbesøg og shopping.
DBU stiller op med spillere, trænere samt følge til kampene, som foreningerne kan benytte ifm. træning og oplæg samt netværk og dermed en styrkelse af viden ved inddragelse af trænere/ledere, som er af stor værdi for foreningslivet.
De lokale klubber involveres i selve afviklingen på stadion ved at bidrage med frivillige, omdeling af markedsføring forud for kampe, salg i boder, bolddrenge/-piger samt bemanding i VIP-lounge – så de også får et økonomisk udbytte til klubben. Kommunens borgere inviteres desuden til landskamp på stadion.
Elever fra kommunens 5. klasser deltager i ”FIFA 11th for health” – en indsats, der foregår i samarbejde med Syddansk Universitet. DBU tilbyder samtidig klubudviklingsforløb med fokus på fodboldfaglig udvikling til at kunne indgå partnerskaber med folkeskolen og dermed understøtte folkeskolereformen.
Endvidere er der EDANS projekter, hvor udvalgte målgrupper via forløb kan dyrke fodboldfitness, så der støttes op om kommunens idrætspolitik og 25-50-75-målsætningen.
Intentionen i Velfærdsalliancen er desuden, at der arbejdes for et samarbejde med arbejdsmarkedsområdet for at få gjort ledige foreningsaktive og dermed styrke deres kompetencer i retning af en tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen har fået markedsføringsværdien af Velfærdsalliancen vurderet af Sport One, som vurderer værdien til samlet 100.000 kr.
Velfærdsalliancen finansieres af Fritidsafdelingens aktivitetsbudget i 2017 og 2018 med 70.000 kr. årligt.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tiltræder en 2-årig Velfærdsalliance med DBU.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Sagen udsættes og ønskes suppleret med konkrete eksempler på indsatser.

10. Godkendelse af reklametakst-ændring (B)

10.   Godkendelse af reklametakst-ændring (B)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2017-99777                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om det i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater vil godkende en ændring i nøglen for fordeling af indtægter ved foreningers reklamesalg på kommunale idrætsfaciliteter (reklametaksten).
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har på mødet den 9/1 2017 vedtaget nye retningslinjer for udleje af idrætsfaciliteter samt reklamer og sponsorater på disse.
Baggrunden for de nye retningslinjer er bl.a., at de tidligere retningslinjer havde vist sig forældede og utilstrækkelige i flere konkrete sager i efteråret. Det var fx meget begrænset, hvad der stod om muligheder og rammer for reklamesalg på idrætsfaciliteter.
De nye retningslinjer betyder bl.a., at flere foreninger/brugere end tidligere kan få lov til at opstille/sælge reklamer på kommunale idrætsfaciliteter. I de gamle retningslinjer var det reelt kun bestemte klubber på specifikke anlæg, der havde denne mulighed.
Derudover er der foretaget en mindre ændring, hvad angår nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger/opstiller reklamer på kommunale idrætsfaciliteter, således at kommunen nu har ret til 15 % af bruttoindtægten fra reklamesalget (mod 10 % i dag).
En del af kommunens andel af indtægterne vil dog gå til vedligehold/udvikling af kommunens idrætsfaciliteter og kommer dermed alle foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen.
Ovennævnte fordelingsnøgle gælder dog i overensstemmelse med lovgivningen kun, når der er tale om foreninger mv., som kommunen lovligt kan støtte efter Folkeoplysningsloven, kommunalfuldmagten mv.
Når der er tale om kommercielle aktører, professionelle klubber mv. gælder der andre regler, hvilket er beskrevet nærmere i de vedtagne retningslinjer.
Retligt grundlag
Byrådet har kompetencen til at vedtage takstændringer jf. kompetenceplanen og kommunalfuldmagten.
Både kommunalfuldmagten og Reklameloven giver adgang til, at kommunen kan sælge reklamepladser, navnerettigheder mv. på idrætsfaciliteter til markedspris.
Handlemuligheder
Byrådet kan:
a) Godkende den beskrevne ændring i reklametaksten.
b) Afvise at godkende den beskrevne ændring i reklametaksten. Det vil betyde, at de nyligt vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater igen skal revideres.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ændringen i nøglen for fordeling af indtægter, når foreninger mv. efter forudgående tilladelse sælger reklamer på idrætsfaciliteter, er rimelig med tanke på, at der er tale om kommunalt ejede faciliteter, og at en del af kommunens andel af indtægterne vil blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne og dermed kommer alle foreninger og øvrige brugere af faciliteten til gavn og ikke kun en forening/bruger af hallen/anlægget.
Administrationen anbefaler derfor, at Byrådet i tråd med de af KFT-udvalget vedtagne retningslinjer for udleje, reklamer og sponsorater godkender den beskrevne ændring i reklametaksten, og at denne ændring træder i kraft med umiddelbar virkning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. Byrådet godkender ændringen i reklametaksten, og at denne træder i kraft med umiddelbar virkning. 
Beslutning i Økonomiudvalget den 23. januar 2017:
Fraværende:  Troels Christensen (I)
Sagen sendes tilbage til fagudvalget med henblik på en nærmere drøftelse af de økonomiske konsekvenser for foreningerne.
Administrationens bemærkninger
Administrationen har undersøgt, hvad der er blevet opkrævet af foreninger for reklamer (væg-, gulv- og bandereklamer) i de senere år. Tallet i parentes er, hvis reklametaksten havde været 15 % i stedet for de nuværende 10 %.  
Daværende Haller Vest (Storebæltshallen, håndbold):
2012: 10.800 kr. (16.200 kr.)
2013: 10.000 kr. (15.000 kr.)
2014: 8.000 kr. (12.000 kr.)
I alt: 28.800 kr. (43.200 kr.)
Vemmelevhallen (VSG&I)
2014/2015: 2.330 kr. (3.495 kr.)
Der var ikke reklamer i hallerne i daværende Haller Øst. Administrationen har ikke fundet opkrævninger for reklamer på stadions.
Administrationen vil i den kommende tid sende opkrævninger ud for reklameaftaler omhandlende 2016 samt kortlægge området, således at der skabes overblik over alle eksisterende reklameaftaler på kommunens faciliteter og aftalernes længde, indhold og prisniveau, samt at reklamer tages ned, hvis aftalen er udløbet, således at andre kan sælge reklamepladsen.
På baggrund af ovenstående vurderer administrationen fortsat, at det vil være rimeligt at ændre taksten for reklamer (væg-, gulv- bandereklamer o.l.) fra 10 til 15 %. Langt de fleste reklameaftaler (både nuværende og evt. fremtidige) vurderes ikke at have et økonomisk niveau, der gør, at ændringen vil få store økonomiske konsekvenser for den reklametegnende forening. Derudover vurderer administrationen, at der fortsat vil være tale om en meget favorabel ordning for foreningerne (kan beholde 85 % af indtægterne fra reklamesalg på kommunens ejendom/anlæg). Ikke alle kommuner tilbyder samme favorable vilkår. 
En del af kommunens andel af indtægterne vil som nævnt ovenfor blive brugt til renovering/udvikling af faciliteterne til gavn for alle brugere. Og administrationen finder det rimeligt, at en større del af indtægterne fra reklamesalg kommer foreningslivet som helhed til gode, da der normalt er tale om faste reklamer, som også er opsat, når andre end den reklametegnende forening har aktiviteter i den pågældende facilitet. Det er således normalt ikke kun den reklametegnende forenings medlemmer/tilskuere, der eksponeres for reklamerne, og det må antages at påvirke prisen på reklamen (og dermed indtægten) i opadgående retning.
Endelig er det værd at bemærke, at den nuværende takst ikke er blevet ændret i mange år og således har været den samme uanset ændringer i budgettet for fritidsområdet.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1. at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ændringen i reklametaksten godkendes og træder i kraft med umiddelbar virkning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Udvalget ønsker at få udarbejdet et oplæg, hvor konsekvenser ved ingen opkrævning af reklametakst bliver beskrevet.

11. Eliteboard - Fordeling af midler til prioriterede idrætter (O)

11.   Eliteboard - Fordeling af midler til prioriterede idrætter (O)

Sagsnr.: 330-2016-34894               Dok.nr.: 330-2017-117227                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Eliteboardets fordeling af midler til prioriterede idrætter under Team Danmark-aftalen for 2017.
Baggrund
På udvalgsmødet den 3. oktober 2016 fastsatte udvalget en række retningslinjer for uddeling af de 250.000 kr. til prioriterede idrætter som en del af Team Danmark aftalen. Beløbet er en del af det samlede budget til Slagelse Talent og Elite. På samme møde overdrog udvalget kompetencen til uddelingen til et kompetencesammensat eliteboard med rødder i og erfaring med talentudvikling og eliteidræt. På et møde den 22. februar 2017 har Eliteboardet fordelt midlerne som følger:
Indsats/forening
Søger til
Beløb
Tildelt
Slagelse Cykle Ring
Mentalforberedelse til hold DM
30.000
Afventer ydlr. (1)
 
Slagelse Cykle Ring
Etablering af BMX-afdeling
10.000
Afslag (2)
Slagelse Badmintonklub
Morgentræning
50.000
50.000
Slagelse Badmintonklub
Talentsparringsforløb
25.000
25.000
Slagelse Boldklub & Idrætsforening
Double Pass, klubudviklingsforløb
75.000-125.000
75.000
VK Vestsjælland
Scouting-system
12.500
12.500
Slagelse Svømmeklub
Trænerudviklingsforløb de 5. stilarter
25.000
25.000
Slagelse Svømmeklub
Træningsbesøg Bo Jacobsen
10.000
10.000
STE på vegne af foreningerne samlet
Tilskud til samlet mentalforløb for trænernetværk – indsats 6 årgange for i alt 125 atleter.
25.000
25.000
I alt uddelt
 
 
222.500 kr.
Der var enighed i Eliteboardet om, at alle tilskud er rammetilskud, hvor en efterfølgende afrapportering og indberetning af konkret økonomi kan resultere i refusion af uforbrugte midler.
De resterende midler vil stå til eventuelle pludseligt opståede muligheder for samarbejdsklubberne. 30.000 kr. er reserveret til Slagelse Cykle Ring og forberedelse til DM.
(1) Slagelse Cykle Ring bedes indsende konkret budget. Indsatsen er godkendt, men beskrivelsen og budgettallene blev vurderet til ikke at være konkrete nok.
(2) BMX er endnu ikke officielt godkendt som aktivitet under SCR. Derfor vurderes det ikke, at indsatsen på nuværende tidspunkt er på et niveau, hvor det er relevant at støtte den i dette regi.
Retligt grundlag
Loven om Eliteidræt samt kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget har følgende muligheder:
a) Tage orienteringen til efterretning
Vurdering
Administrationen finder, at Eliteboardet har vurderet alle ansøgninger ud fra de vedtagne kriterier samt reflekteret over indhold og budget. Da ansøgerforeningerne alle indgår i et tæt samarbejde omkring Team Danmark og dermed har pålagt sig selv forøgede udgifter som følge af den forøgede indsats, er foreningernes niveau og seriøsitet omkring talentarbejdet indledningsvis afklaret.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Taget til efterretning.

12. Orientering om ændringer til folkeoplysningsloven (O)

12.   Orientering om ændringer til folkeoplysningsloven (O)

Sagsnr.: 330-2017-7354                 Dok.nr.: 330-2017-100438                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om de ændringer, der er sket i Folkeoplysningsloven pr. 1. januar 2017.
Baggrund
Baggrunden for ændringen af Folkeoplysningsloven er en udmøntning af den politiske aftale fra maj 2016, som regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik. Aftalen omhandlede en række initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som søger at undergrave dansk lov og danske værdier og understøtte parallel retsopfattelse.
Lovforslaget bestod af følgende seks overordnede ændringer:
1. Opstramning af betingelser for at opnå støtte til folkeoplysende foreninger efter Folkeoplysningsloven samt opstramning af kommunalfuldmagten, således at kommuner heller ikke med hjemmel i kommunalfuldmagten skal kunne yde støtte til foreninger, der modarbejder demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
2. Kommunernes tilsynspligt skal styrkes, således at kommunerne kan standse udbetaling, kræve allerede udbetalt støtte tilbage eller fratage foreninger anviste lokaler.
3. Kommunerne skal løbende offentliggøre en liste over foreninger, der modtager støtte eller får anvist lokale. Endvidere skal kommunerne offentliggøre de pågældende foreningers regnskaber for tilskud efter loven samt offentliggøre en liste over de foreninger, der får afslag på tilskud eller får anvist lokale.
4. Kommunerne skal orientere SKAT, når der træffes afgørelse om manglende overholdelse af det foreslåede krav om ikke at modarbejde eller underminere demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
5. Forbuddet mod at yde støtte til gudsdyrkelse eller kirkelige handlinger, der i dag følger af bekendtgørelse nr. 1251 af 12. december 2011 om støtte til folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde (Folkeoplysningsbekendtgørelsen), bliver lovfæstet.
6. SKAT skal af egen drift underrette andre offentlige myndigheder om afslag på en ansøgning om — og tilbagekaldelse af — godkendelse som almennyttig eller almenvelgørende forening mv. efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, når oplysningen vil være relevant for den pågældende myndighed.
Den endelige lov ”Lov om ændring af Folkeoplysningsloven” med undertemaet ”Indsats mod foreninger, som modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder” blev vedtaget den 13. december 2016 med virkning fra den 1. januar 2017.
Den fulde tekst til lovændringen fremgår af vedhæftede bilag. Nedenfor omtales særlige paragraffer, der skal tages i betragtning:
§ 1: Påse at foreningens formål bygger på ”demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
§ 4: Foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, kan ikke ydes tilskud eller anvises lokaler efter denne lov.
§ 29: Kommunen offentliggør de regnskaber, som foreningen aflægger efter stk. 1.
§ 33: Der ydes ikke tilskud til aktiviteter som har karakter af gudsdyrkelse eller kirkelige handlinger.
§ 33: Kommunen skal føre tilsyn med, at foreninger, der modtager tilskud eller anvises lokaler efter denne lov, overholder loven eller regler fastsat i medfør heraf f.eks. fratage foreningerne tilskud (tilbagebetaling) og fratage foreningerne retten til det kommunale lokale.
§ 35: Kommunen skal offentliggøre en fortegnelse over foreninger, der modtager tilskud eller anvises lokaler efter denne lov eller regler fastsat i medfør heraf.
Derudover skal kommunen offentliggøre en fortegnelse over foreninger, der har fået afslag på tilskud eller anvisning af lokaler.
§ 44: Kommunen kan ikke på andet grundlag end efter Folkeoplysningsloven yde tilskud eller anvise lokaler til foreninger, hvis formål eller adfærd modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at orienteringen kan tages til efterretning.
Ændringen i Folkeoplysningsloven vil bevirke, at administrationen skal igangsætte systematisk tilsyn med foreningerne. Dette vil give et øget tidsforbrug for både administration og foreninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at den nye lovændring ikke vil generere så store udgifter, hvad angår regulering i diverse tilskud som medlemstilskud m.v. Derimod skal der findes finansiering til udgifterne til eksterne revisorer i forbindelse med revision af foreningsregnskaber og tilskud.
Den nye lovændring vil også have en del personalemæssige konsekvenser. Tiden, der skal bruges på at offentliggøre regnskaber, tilskudslister m.v., vil tage en del af personalets tid. Derudover vil det øgede tilsyn med foreningerne også bevirke en omprioritering af medarbejdernes tid.
Konsekvenser for andre udvalg
I Slagelse Kommune har Folkeoplysningsudvalget kompetence til at yde tilskud og anvise lokaler til de i kommunen godkendte folkeoplysende foreninger. I forlængelse af lovændringen skal Folkeoplysningsudvalget påse, at de foreninger, der får tilskud eller anvist lokale, også er berettiget til dette jfr. de nye ændringer.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Taget til efterretning.

13. Ny Åben Skole partnerskabspulje (E)

13.   Ny Åben Skole partnerskabspulje (E)

Sagsnr.: 330-2016-63617               Dok.nr.: 330-2017-90249                                            Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om etablering af en ny Åben Skole partnerskabspulje målrettet idrætsforeninger og folkeskoler, som ønsker at samarbejde omkring idrætsundervisningsforløb i skolen. Midlerne til den nye pulje hentes i ’DIF Partnerskabspuljen” og vil bestå af 30.000 kr.
Baggrund
Administrationen har pt. indgået 9 større partnerskabsaftaler (+4 kommende) med forskellige idrætsforeninger i kommunen, der som modydelse for økonomisk tilskud skal tilbyde x-antal Åben skole samarbejder til kommunens folkeskoler.
Partnerskabsaftalerne bliver indgået med de mere ressourcestærke foreninger i kommunen, som har mulighed for at dedikere sig til større aftaler end mindre foreninger. Netop at ressourcestærke foreninger får mulighed for at indgå i partnerskaber, som ifølge forskning på området bidrager til medlemsløft, betyder en forstærkning af kommunens allerede stærke foreninger. Det er med udgangspunkt i en sådan risiko for at understøtte en polarisering af kommunens idrætsforeningsliv, at tanken om at etablere en ny Åben Skole partnerskabspulje er opstået.
Den nye Åben Skole partnerskabspulje målrettes alle andre idrætsforeninger end partnerskabsforeningerne samt folkeskoler i kommunen, som i forsøget på at etablere enkeltstående eller mindre Åben Skole partnerskaber med hinanden støder på økonomiske udfordringer. En sådan pulje vil give alle idrætsforeninger i kommunen mulighed for at kunne indgå i et Åben Skole samarbejde.
Tanken er, at både folkeskoler og ’ikke-partnerskabsforeninger’ skal kunne søge midler fra den nye Åben Skole partnerskabspulje. Ved at åbne puljen op for skolerne, kan initiativrige idrætslærere, som gerne vil samarbejde med foreninger, der ikke har ressourcerne, vælge at søge midler på foreningens vegne til et samarbejde. 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning
b) Ønske yderligere oplysninger
Vurdering
Idrætspolitikken understreger nødvendigheden af, at vi som kommune understøtter og holder fast i bredden i vores idrætsliv, hvilket en ny partnerskabspulje vil kunne bevirke. I forlængelse heraf vil en sådan ny pulje kunne øge både antallet af samarbejder mellem skoler og idrætsforeninger i kommunen samt bidrage til kvaliteten af samarbejderne – elementer, som også går hånd i hånd med kommunens idrætspolitik.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at udvalget vælger at tage orienteringen omkring etableringen af en ny Åben Skole partnerskabspulje på 30.000 kr. til efterretning. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Orienteringen er ligeledes givet til formanden for Uddannelsesudvalget.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på vegne af forvaltningen,
1.    at orienteringen omkring etablering af en ny Åben Skole partnerskabspulje tages til efterretning.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Godkendt.

14. Emner til pressen (B)

14.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2016-672293                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A), Lis Tribler (A)
Drøftet.