Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (2014-2017) – Dagsorden – 6. november 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2013-106364             Dok.nr.: 330-2016-672225                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)

Sagsnr.: 330-2013-106407             Dok.nr.: 330-2016-672236                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2013-106411             Dok.nr.: 330-2016-672284                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.458.605
2.353.049
105.556
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
673.458
665.769
7.689
Markedsføringspuljen
1.011.269
1.010.000
1.269
Puljen til selvorganiserede
152.754
44.534
108.220
Gadeidrætspuljen
75.000
36.640
38.360
Udviklingspuljen (FOU)
104.165
50.125
54.040
TURISME:
 
 
 
Pulje til Korsør Fæstning
400.000
130.000
270.000
Turismepulje
1.214.000
958.000
256.000
Kulturområdet:
Lokalradioerne
Nærradio Korsør og Radio Solskin i Skælskør modtager tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Aftalerne med de to lokalradioer er fornyet pr. 1. januar 2017, og andelen af kulturelle aktiviteter skal udgøre mindst 30 % for begge radioers vedkommende.
Ifølge aftalen er lokalradioerne forpligtede til løbende at indsende dokumentation i form af programoversigter. Oversigterne over den kulturelle del af sendefladen i 3. kvartal 2017 for de to lokalradioer er vedlagt som bilag.
Børnemusikfestival
I midten af september var der for 3. år i træk børnemusikfestival i Musikhuset og Badeanstalten. 3 dage med 6 forskellige koncerter i begge huse og besøg af næsten 2.000 små og lidt større glade børn fra kommunens institutioner og dagplejere. Det er færre deltagere end sidste år, hvor der både var koncerter kl. 9.30 og kl. 11.00. Det kunne ikke lade sig gøre i år, da en af musikorganisationerne fravalgte at støtte festivalen i år.
Festivalen er finansieret af midler fra musikorganisationen DPA (Danske Populærautorer), DMF (Dansk Musikerforbund) og Slagelse Kommunes Center for Børn og Familie. Musikhuset lægger hus til og sørger for alt det praktiske med personale, logistik, tilmeldinger og administration.
Formidling af kunst i det offentlige rum
På baggrund af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets beslutning om at igangsætte formidlingsprojekt omkring kunst i det offentlige rum er projektet startet op i sensommeren. Projektet kaldes MinKunst.
Indtil videre er der gennemført en række offentlige byvandringer og foredrag, og en foto-stafet er igangsat på Facebook-siden Min Kultur - i Slagelse Kommune.
Projektet fortsætter med udvikling af nyt materiale om den offentlige kunst i kommunen til hjemmesiden kulturarv.slagelse.dk, som i den forbindelse vil blive omdannet til at have fokus på kultur i et bredere perspektiv end kulturarv. Derudover vil projektet omfatte udvalgte skilte i byrummet, undervisningsmateriale og evt. midlertidig kunstinstallation i samarbejde med f.eks. Slagelse Festuge eller Skt. Michaels Nat, hvis ekstern støtte opnås.
Slagelse Kommunes Kunstfond
Kulturafdelingen har igangsat en gennemgang af Kunstfondens samling med henblik på at fremlægge forslag til, hvordan fonden i fremtiden kan udvikles, for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i starten af 2018.
Slagelse Musikhus modtager pris
Slagelse Musikhus er et af 10 spillesteder, der modtog en ærespris ved det netop afholdte Live Music Summit (Dansk Lives Efterårsseminar). Musikhuset fik prisen for godt arbejde med tilgængelighed og en god beskrivelse af, hvad spillestedet er i gang med. Med prisen følger 10.000 kr.
Hovedprisen på 20.000 kr. gik til spillestedet Gimle i Roskilde.
Fritidsområdet:
Markedsføringspuljen
Der er ansøgningsfrist den 1. december for aftaler for året 2018 eller sæsonen 2018/2019. På udvalgsmødet i januar bliver alle modtagne ansøgninger præsenteret for udvalget mhp. Fordeling/indgåelse af aftaler.
Idrætsweekend
Idrætsweekenden, der var et led i Sundhedsuge 41, åbnede dørene op til haller i Slagelse og Skælskør samt udearealer i Vemmelev. Mere end 150 børn og voksne prøvede i løbet af weekenden kræfter med idrætterne: Selvforsvar, fodbold, badminton, klatring, petanque, krolf og tæppecurling.
Slagelse Talent & Elite afholder nationalt ”Fysisk Træner seminar”:
I samarbejde med Team Danmark afholdte Slagelse Talent & Elite fredag den 27. oktober 2017 et seminar for fagpersonerne inden for fysisk træning i Elitekommunerne. Der var stor opbakning fra landets kommuner og næsten 60 deltagere fra hele landet. Seminaret skal være begyndelsen på øget sparring og videndeling Elitekommunerne imellem.
Nyt Get2Sport-samarbejde i Slagelse
Der er etableret et Get2Sport-samarbejde med Slagelse Idrætsklub omkring boligområdet ved Ringparken. Slagelse IK har hidtil været en seniorklub, men har også startet et U13-hold og et U5-hold op og er på vej til at starte et U8-hold op. Klubbens ambition er at anvende fodboldaktiviteter til en integrationsindsats i Ringparken. DIF Get2Sport støtter i første omgang klubben med spillersæt, trænertøj, trænerkursus og 20-25 bolde. Slagelse IK er kommet godt i gang med at skabe positive fodboldoplevelser for områdets børn og unge.
Generel opdatering på Åben Skole Partnerskaber
DIF roser Slagelse Kommune for Åben Skole samarbejder på tværs af foreninger og skoler. På baggrund af en gennemgang og sammenligning af partnerskabsaftalerne for perioden 2015-2017 er der beregnet et årligt gennemsnit på antallet af partnerskabsforløb. Tallene viser, at der årligt er gennemført mellem 542-723 partnerskabsforløb for mellem 220-250 klasser. Dvs. at 4.200-4.800 børn har fået glæde af kommunens Åben Skole Partnerskabsaftaler.
Partnerskabspuljen støtter Slagelse Gymnastikforening
Partnerskabspuljen, der blev oprettet i marts 2017, har støttet Slagelse Gymnastikforening, som skal prøve kræfter med et Åben Skole Partnerskabsforløb med fokus på rytme og behændighed. Foreningen samarbejder med specialforbundet GymDanmark med henblik på at sikre kvalitet i forløbet.
Genforhandling af Åben Skole Partnerskab med Sørbymagle Hockey Klub
Sørbymagle Hockey Klubs Åben Skole Partnerskabsaftale er blevet genforhandlet for perioden fra september 2017 til og med december 2018. Foreningen skal bidrage med 12 partnerskabsforløb i indskolingen og mellemskolingen med fokus på hockeyaktiviteter, som er koblet op på de Fælles Mål for idrætsundervisningen.
Partnerskabspuljen gav Slagelse Basketball Klub mod på og lyst til mere
Slagelse Basketball Klub fik i foråret 2017 støtte fra den nyetablerede partnerskabspulje til at prøve kræfter med Åben Skole Partnerskabsforløb. Gode basketballoplevelser og evalueringer har resulteret i, at der er indgået et Åben Skole Partnerskab med Slagelse Basketballklub for perioden fra oktober 2017 til og med december 2018. Det etablerede partnerskab går på tværs af klubben, Danmarks Basketball Forbund og BørneBasketFonden. Samarbejdet med BørneBasketFonden betyder, at de deltagende skoler modtager basketbolde samt inspirations- og undervisningsmateriale, så de selv kan fortsætte aktiviteten efterfølgende.
Tak for tiden i Godsbanebygningen
Multistreetzonen i Godsbanebygningen har gennem det seneste år skabt glæde for gadeidrætsaktive børn, unge og voksne i Slagelse Kommune. Til december 2017 overgår bygningen til Professionshøjskolen Absalon. Fritidsafdelingen er derfor på udkig efter nye rammer til gadeidrætten. For at takke af for nu er Campusteamet og Fritidsafdelingen koordinatorer for en afslutningsevent fredag den 17. november fra kl. 15.00-18.00. Ved arrangementet inviteres Godsbanebygningens brugere ind til en hyggelig eftermiddag, hvor der vil være musik, graffiti-workshops, street sport workshops ved Streetmoves, information om Campusprojektets fremtid samt mad og drikke ved indbudte foodtrucks.
Erstatning af pagajer til Korsør Roklub
Puljen til selvorganiserede har ydet tilskud til Korsør Roklub på 7.200 kr. som erstatning for pagajer mistet i forbindelse med samarbejde med Ungdomsskolen.
Samarbejde mellem Broen Slagelse og HEL Fritid
HEL Fritid har til dags dato hjulpet 206 børn i 2017. 21 er stoppet grundet økonomi. Administrationen oplever, at flere familier sidder stramt i det, og at der er en stigning i antallet af henvisninger. Broen Danmark hjælper samme målgruppe, men drives af frivillige, og der søges midler gennem fonde. HEL Fritid vil fortsat kunne guide nye medlemmer ud i foreningerne og give dem en god start ved hjælp af en guide. Når HEL Fritid stopper med at yde tilskud til kontingent, eller møder familier der ikke kan købe udstyr, kan Broen Slagelse træde til. Samarbejdet gør det muligt at fastholde flere børn og unge i deres fritidsaktiviteter.
Broen Slagelse har for nyligt valgt bestyrelse og forventer at kunne hjælpe de første børn i januar 2018.
Tidsplan for undersøgelse af lejekontrakter mellem udlejere og foreninger
Undersøgelsen af de folkeoplysende foreningers lejekontrakter er overdraget til BDO, hvilket har givet en forskydning i den tidligere udmeldte tidsplan. BDO vil i oktober/november 2017 indsamle data, beregne nøgletal, udarbejde modeller for leje af faciliteter, lave benchmarking på området og udarbejde en analyse. I december/januar vil resultatet af analysen blive forelagt KFT-udvalget.
Læserbrev fra Gimlinge IF
Byrådet har modtaget et læserbrev fra Gimlinge IF. I læserbrevet beskriver foreningen deres oplevelse af et sagsforløb vedr. en tidligere aftale indgået i 1983 med Hashøj Kommune, som ikke automatisk blev overført til Ny Slagelse Kommune i 2007. Herudover udtrykker foreningen utilfredshed med, at en ny aftale ikke kan indgås med kommunen.
Administrationen svarer på vegne af KFT-udvalget. I svaret lægges der vægt på, at der er indgået forlig med foreningen ift. den gamle aftale, samt at der ikke er hjemmel til at indgå ny aftale, da der ikke foregår folkeoplysende aktiviteter på det pågældende areal.
Turismeområdet:
Stillinge Strand:
Interessent-workshop blev afholdt den 9. oktober i god stemning med 32 deltagere fra nærområdet. Indkomne forslag bliver behandlet og bearbejdet som led i projekt Kyst- og Naturturisme ultimo 2017.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.

4. Budgetopfølgning pr. ultimo september 2017 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

4.     Budgetopfølgning pr. ultimo september 2017 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-1997                 Dok.nr.: 330-2017-559710                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved udgangen af september 2017.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal godkende budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017 at have et mindreforbrug på driftsudgifterne på 2,8 mio. kr. og et mindreforbrug på 0,5 mio. kr. for anlægsudgifterne. 
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Kulturområdet forventes at have et samlet mindreforbrug på driftsudgifterne på 0,7 mio. kr., da udvalget har iværksat flere projekter, der har fået bevilget midler til hele projektperioden, men hvor udgifterne først forfalder i 2018–2019: Det drejer sig om Scenefaciliteter på Korsør Fæstning, Ungedreven Udvikling samt kunst- og skulpturprojektet Min Kunst.
Derudover er der reserveret et beløb på 400.000 kr. til eventuelle udgifter i forbindelse med Musikhusets overgang til selveje.
Fritidsområdet forventes at have et samlet mindreforbrug på 1,1 mio. kr. Beløbet består hovedsageligt af midler fra voldgiftssag om stadion, der afventer politisk behandling. Midlerne forventes først disponeret, når det nye fagudvalg er nedsat primo 2018, og der kan træffes beslutning om nedsættelse af §17,4 udvalg samt konkret projekt.
Turismeområdet forventes at have et mindreforbrug på 1,0 mio. kr. Beløbet består af uforbrugte midler i Pulje til aktiviteter på Korsør Fæstning, der ønskes overført til 2018, samt midler i udviklingspulje, hvor der skal træffes politisk beslutning om anvendelse. Her afventes valg af nyt udvalg på området, der kan prioritere nye tiltag og projekter i begyndelsen af 2018.
Anlægsprojekterne forventes at have et mindreforbrug på 0,5 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger; primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren og erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo september 2017 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

5. Kyst- og naturturisme: Genskiltning af Sjællandsleden (B)

5.     Kyst- og naturturisme: Genskiltning af Sjællandsleden (B)

Sagsnr.: 330-2017-68517               Dok.nr.: 330-2017-602821                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der skal bevilges 200.000 kr. fra Turismepuljen til gennemgang og genskiltning af den nationale vandrerute Sjællandsleden i Slagelse Kommune.
Baggrund
Som en del af kommunens kyst- og naturturismeindsats er der kommet fokus på nationale cykelstier og vandrestier. Sjællandsleden er et projekt gennemført af Slagelse og Roskilde Kommuner, Dansk InfoDesign, Biomedia, Berens & Jeppesen og Østdansk Turisme i arbejdsgruppen Regionalt netværk for Rekreative ruter i Region Sjælland i 2006. Projektet blev støttet af EU, Østdansk Turisme og Region Sjælland. Sjællandsleden.dk var forløberen til Friluftsguiden.dk. Vandrestien er ikke blevet vedligeholdt, efter projektet sluttede, og er i dag mangelfuld, ligesom informationen om ruterne er falmende.
Sjællandsleden går langs vores kyst og igennem vores kommune, og det er en stor attraktion både for de hærdede vandrere og for dagsvandrere. Sjællandsleden i Slagelse Kommune består af ruterne Musholmleden, Lagune Stien og Fjernvandreruten (Korsør-København) samt Fodsporet.
Camønoen er også startet op i regi af Sjællandsleden og er efterfølgende blevet videreudviklet
På netværksmødet med lokale turistaktører afholdt i marts 2017 blev der skabt kontakt til den lokale vandrer og repræsentant i Dansk Vandrelaug Jørgen Nordtorp, som gerne vil deltage i en arbejdsgruppe omkring projektet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) bevilge midlerne til gennemgang og genskiltning af Sjællandsleden
b) afslå at bevilge midler til gennemgang og genskiltning
Vurdering
På Møn og Røsnæs ser man stor interesse for vandreture, og en genskiltning af Sjællandsleden i Slagelse Kommune vil kunne synliggøre vores natur for både lokale og vandreturismen og give dem mulighed for at genopdage den.
Administrationen vurderer, at det vil have stor betydning og give fornyet interesse for turismen at få gentænkt og genskiltet Sjællandsleden, som ikke er blevet videreudviklet siden 2006.
Der er i projektet også potentiale ift. at koble oplevelser på Sjællandsleden bedre op på kulturelle mål på turen, således at oplevelsen bliver komplet. På Camønoen har man blandt andet succes med at opsætte bænke i specielt design sponsoreret af det lokale erhvervsliv på ruten. Et lignende tiltag er oplagt at tænke ind i arbejdet.
Ligeledes vil ruten kunne blev indstillet til Dansk Vandrelaugs særlige kvalitetsrute-klassificering og på sigt via Visit Vestsjælland komme til at indgå i det Østersøiske samarbejde REACT.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Entreprenørservice har fremsendt et tilbud på gennemgang og genskiltning på 250.000 kr. De 50.000 kr. tildeles fra Kyst- og Naturturisme-projektet, og der søges derfor om 200.000 kr. fra Turismepuljen under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Eventuelle oplevelsesstop undervejs søges i eksterne puljer eller med sponsorater.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget bevilger 200.000 fra Turismepuljen til gennemgang og genskiltning af Sjællandsleden i Slagelse Kommune

6. Væksttiltaget kreativ klynge i Skælskør (B)

6.     Væksttiltaget kreativ klynge i Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2017-73204               Dok.nr.: 330-2017-639530                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal anbefale overfor Økonomiudvalget, hvordan der skal arbejdes videre med væksttiltaget kreativ klynge (tidligere bo- og oplevelsesklynge) i Skælskør på baggrund af den vedhæftede kortlægning af effekterne af Skælskørs design- og kunstmiljø.
Baggrund
Indledningsvis skal det defineres, hvad der i det følgende menes med begrebet klynge. Definitionen er inspireret af Skive Kommune, som arbejder med turismeudvikling i oplevelsesklynger: ”Gruppe af virksomheder, foreninger eller enkeltpersoner, der er lokaliseret tæt ved hinanden geografisk/tematisk, og som samarbejder på et strategisk niveau med andre virksomheder, offentlige myndigheder og vidensmiljøer, fordi det giver konkurrencemæssige fordele, som en enkelt virksomhed ikke kan opnå”.
Økonomiudvalget har med kommunens strategi ”Vækst i Balance” fra juni 2015 ønsket at få afdækket potentialet i en indsats, der kaldes ”Kreativ klynge i Skælskør” med henblik på dels at løfte Skælskør ind i et nyt strategisk samarbejde, dels at lære af ”Skælskør-modellen” for at udbrede den til andre steder i kommunen.
Skælskør er en by, som er i en positiv udvikling, og hvor kunsten og kulturen er en del af denne udvikling. Men hvilke konkrete effekter har det specialiserede keramik-, design- og kunstmiljø haft for byens udvikling? Hvilke effekter har det for Slagelse Kommune? Hvordan er effekterne skabt? Hvad kan andre lære af Skælskør? Og hvordan kan en strategisk satsning på videreudvikling og positionering af miljøet være driver for positiv by- og erhvervsudvikling også i fremtiden?
Der er nu foretaget en systematisk kortlægning af, hvilke effekter der er skabt og hvordan. Kortlægningen er udarbejdet i en rapport sammen med de relevante aktører i Skælskør. For nærmere metodebeskrivelse se bilag. Rapporten sammenfatter effekterne af Skælskørs design- og kunstmiljø i forhold til erhvervs- og byudvikling med fokus på resultater, effekter og læring. Der er endvidere udviklet anbefalinger til, hvordan man styrker og udbreder effekterne til gavn for både Skælskørs udvikling samt som inspiration til øvrige miljøer med tilsvarende potentiale.
Rapportens konklusion
Der stilles skarpt på tre overordnede forandringer, der har skabt fundamentet for succes.
1. Styrket mulighed for at engagere sig og opleve kunst og kultur
Der er en høj grad af tilgængelighed omkring et ellers meget specialiseret miljø. Det er opnået via et dedikeret relations- og netværksarbejde, der har bygget bro mellem borgere, kunstnere og erhvervsaktører.
2. Nye iværksættere og mere nytænkning i byens erhverv
Der er en kritisk masse af kunstneriske talenter og dermed en høj grad af videndeling og netværk. Der er gode støttefunktioner for iværksætterne, og de har en afsmittende effekt på særligt detailhandlen.
3. Skælskørs identitet træder frem for både nye borgere og turister
Fortællingen om Skælskør vækker stolthed blandt borgerne, og historien har sat fysiske spor i byrummet og det lokale handelsliv. Der er overensstemmelse mellem byens fortælling, brand for byen og det oplevelsestilbud, som byen rummer.
Rapportens anbefalinger
Hvis den positive udvikling skal fortsætte, er der behov for en strategisk indsats, der kan positionere Skælskør yderligere.
1. Skælskør skal stå stærkere som destination for kunstinteresserede
Der skal arbejdes målrettet med området som destination og oplevelsestilbud for turister med særlig interesse for kunst og design såvel som for talenter, der ønsker gode rammer for udvikling.
2. Talentmassen og de kreative erhverv som fyrtårn
Det høje faglige niveau og iværksætteriet indenfor særligt keramik skaber et potentiale for et nyt erhvervsmæssigt fyrtårn i kommunen. De kreative iværksættere skal anerkendes og behandles som en selvstændig erhvervsgruppe, og der skal iværksættes aktiviteter og services, der kan videreudvikle og understøtte deres udvikling. Bl.a. gennem kompetenceudvikling indenfor hhv. talent- og forretningsudvikling.
3. Ildsjælenes arbejde skal understøttes
En stor del af udviklingen hviler på skuldrene af et stort frivilligt engagement. Der er behov for at understøtte dette engagement med tværgående koordinering og samarbejde samt nem og fleksibel adgang til udviklingsmidler. Dertil at kommunen bør hjælpe med at dokumentere effekten af de frivilliges arbejde.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Anbefale overfor Økonomiudvalget, at der arbejdes videre med rapportens anbefalinger sammen med aktørerne i Skælskør
b) Bede forvaltningen komme med yderligere oplysninger
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at den systematiske kortlægning er et vigtigt fundament for at arbejde fokuseret på at løfte Skælskørs succes ind i et nyt strategisk samarbejde samt at bruge viden om, hvordan effekterne er skabt, til at udnytte potentialer i andre dele af kommunen.
Administrationen anbefaler, at kortlægningen bruges til at udarbejde en samlet handleplan for, hvordan kommune, ildsjæle, kunstnere og erhvervsdrivende kan udvikle Skælskør til en attraktiv kreativ klynge. Handleplanen skal udvikles sammen med de nævnte aktører på baggrund af rapportens anbefalinger.
En handleplan vil kunne fremlægges for nye udvalg primo 2018. Handleplanen bør være med til at skabe merværdi i forhold til de midler, som kommunen allerede investerer i lokale aktiviteter og projekter i Skælskørområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Byrådet besluttede den 29. juni 2015 at forankre Vækstdagsordenen i Økonomiudvalget. Økonomiudvalget besluttede på mødet den 14. marts 2016, at projektet skulle forankres i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. En handleplan bør fremlægges for et fremtidigt erhvervsudvalg, da der vil være indsatser, der relaterer sig til erhvervsfremme.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget, at der arbejdes videre med rapportens anbefalinger for at løfte Skælskørs potentiale ind i en kreativ klynge

7. Bykontorernes økonomi (D)

7.     Bykontorernes økonomi (D)

Sagsnr.: 330-2017-61246               Dok.nr.: 330-2017-666059                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
I forbindelse med udvalgets behandling af sag om evaluering af Skælskør og Korsør Bykontor den 2. oktober 2017 bad udvalget administrationen om en oversigt over de to bykontores anvendelse af kommunale midler i 2017.
Administrationen har indhentet følgende oplysninger om forbrug af midler:  
Økonomi for Skælskør Bykontor
Ifølge resultatopgørelse fra Skælskør Bykontor pr. 1. januar-30. september 2017 har der været en samlet indtægt på 516.873 kr. Den kommunale støtte udgør 260.000 kr., og støtte fra øvrige fonde udgør 124.910 kr. Derudover har der været en samlet indtægt på 131.963 kr. fra provisionsindtægter, samarbejdsaftaler, honorarindtægter m.m.
Udgifterne fordeler sig som følgende:
Underskud ved arrangement
   3.384,00 kr.
Lønomkostninger
324.154,00 kr.
Markedsføringsomkostninger
  60.826,00 kr.
Lokaleomkostninger, Algade 11
  38.053,00 kr.
IT-omkostninger
    8.127,00 kr.
Administrationsomkostninger
    9.446,00 kr.
Samlede omkostninger
443.989,00 kr.
Renteudgift
       101,00 kr.
Samlede udgifter i alt
444.090,00 kr.
Status (516,873,00 kr. – 444.090,00 kr.)
   72.783,00 kr.
For 4. kvartal 2017 forventes yderligere indtægter på 118.536,00 kr. og udgifter på 193.011 kr. (se bilag).
Opgørelse for Korsør Bykontor:
Korsør Bykontor har fået bevilget 260.000 kr. for perioden 1. august 2016 – 31. december 2017. Oversigten viser midlernes anvendelse:   
Salær til advokat i forbindelse med oprettelse af foreningen Korsør Bykontor
 10.000,00 kr.
Annoncering - stillingsopslag
   5.175,40 kr.
Husleje
   4.000,00 kr.
Anskaffelse af udstyr – PC, telefon og domænenavn
 31.143,13 kr.
Samlede udgifter
 50.318,53 kr.
Status (260.000 kr. – 50.318,53 kr.)
209.681,47 kr.
Opgørelsen viser, at der er 209.681.47 kr. tilbage på Korsør Bykontors konto. Bykontoret forventer en udgift på omkring 33.675 kr. for resten af året til husleje, løn m.m. (se bilag). 
Korsør Bykontor har rettet henvendelse til administrationen og anmodet om, at ubrugte midler pr. 31. december 2017 bliver overført til 2018 (se bilag).
Skælskør Bykontor har sammen med resultatopgørelsen sendt en ansøgning til kommunen om 500.000 kr. i støtte for 2018. Bykontoret begrunder ansøgningen med, at det har vist sit værd som driver for lokalturismen, som inspirator for og koordinator af lokale samarbejder, og at det ønsker at udvikle de mange potentialer gennem øget samarbejde og synergi i lokalmiljøet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har følgende handlemuligheder:
a) Udvalget kan beslutte at overføre endnu ubrugte midler fra den kommunale bevilling til Korsør Bykontor til 2018 for at give det nyetablerede bykontor mulighed for at komme i gang med sine aktiviteter.
b) Udvalget kan kræve, at Korsør Bykontor tilbagebetaler ubrugte midler pr. 31. december 2017. Restbeløbet vil eventuelt kunne anvendes til andre lokale aktiviteter, som skaber synlighed og fællesskab i Korsør. Administrationen vurderer, at Korsør Bykontor må lukke som konsekvens af en sådan beslutning.
Vurdering
Korsør Bykontor er etableret som forening den 9. november 2016 og er nu åbnet ved Korsør Madmarked. Placeringen i forbindelse med Korsør Madmarkeds cafe giver mulighed for at supplere et besøg på bykontoret med ophold i caféen, således at det kommer til at fungere som socialt samlingssted for borgere og besøgende.
Den nyansatte medarbejder på Korsør Bykontor er ifølge oplysninger, som administrationen har modtaget, i gang med at skabe et netværk af frivillige, som skal hjælpe med at skabe synlighed om bykontorets virke og byen generelt. Der pågår desuden forhandlinger med Korsør Posten om deling af kontorfaciliteter, hvilket giver mulighed for at skabe synergi omkring videndeling om og synliggørelse af aktuelle tiltag.
Set i lyset af at Korsør Bykontor har haft et begrænset forbrug af midler grundet sin lange opstartsperiode, vurderer administrationen, at der ikke er grundlag for at yde Korsør Bykontor yderligere støtte for 2018. I stedet anbefales det at overføre overskydende ubrugte midler for perioden 1. august 2016 – 31. december 2017 til 2018 for at give Korsør Bykontor mulighed for at udfolde sit potentiale.
Hvad angår Skælskør Bykontor, så peger kommunens evaluering på, at det har udviklet sig til en velfungerende institution, der spiller en vigtig rolle for videndeling og koordinering af aktiviteter i Skælskør. Det anbefales, at den fremsendte ansøgning om støtte til Bykontoret for 2018 behandles på udvalgets næste møde i december i forbindelse med en drøftelse af kommunens rolle i forhold til at understøtte bykontorets virke i 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Korsør Bykontor har modtaget 260.000 kr. for perioden fra den 1. august 2016 til den 31. december 2017. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget har hver bevilget 130.000 kr. til formålet.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen forelægges også til drøftelse på Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalgets møde den 6. november 2017.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at oversigten over anvendelse af økonomiske midler for bykontorene i Korsør og Skælskør tages til efterretning.
2.    at ubrugte midler fra den kommunale bevilling for perioden 1. august 2016 – 31. december 2017 til Korsør Bykontor overføres til foreningen Korsør Bykontor i 2018.
3.    at der udarbejdes en sag om bevilling af midler til Skælskør Bykontor til behandling på udvalgets møde i december 2017.

8. Status på idrætspolitikkens implementering (O)

8.     Status på idrætspolitikkens implementering (O)

Sagsnr.: 330-2017-7780                 Dok.nr.: 330-2017-576376                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Udvalget får hermed en status på implementeringen af idrætspolitikken.
Baggrund
Slagelse Kommune fik den 30/11 2015 en ny, ambitiøs idrætspolitik, der hviler på DIF og DGI’s fælles 25-50-75-vision. Det vil sige, at der i 2025 skal være 50 % af borgerne, der er medlemmer af en idrætsforening, og 75 % af borgerne der er fysisk aktive.
Idrætspolitikken blev udarbejdet i et tæt samspil med foreningslivet og en lang række øvrige interessenter på idræts- og fritidsområdet. Efter vedtagelsen blev der i samarbejde med relevante centre og afdelinger, Slagelse Idræts Råd samt input fra arbejdsgrupper og høringssvar udarbejdet en dynamisk handleplan til brug for implementeringen af idrætspolitikken.
I Idrætspolitikken står skrevet, at den skal evalueres i starten og i midten af en valgperiode. Men da politikken blev vedtaget midtvejs i nærværende valgperiode, vurderer administrationen, at det er hensigtsmæssigt med en kort status på, hvordan det går med implementeringen af politikken, og hvilke tanker der er gjort om fremtidige evalueringer af den.
Implementering af idrætspolitikken
Administrationen har i vedlagte bilag 1 oplistet de tiltag i idrætspolitikkens handleplan, der er blevet sat i værk/afsluttet. Med andre ord handlinger, der enten allerede er udført, eller som er godt på vej til at blive det.
Administrationen har til brug for denne sag desuden bedt SIR om en status på deres indsatser ifm. implementeringen af idrætspolitikken samt deres syn på, hvordan det går med udmøntningen af idrætspolitikken generelt. De modtagne input fra SIR kan findes i Bilag 2-6.
Planer for fremtidige evalueringer
Oplistningen i Bilag 1 viser, at der de seneste to år er igangsat mange gode initiativer, som bidrager til opfyldelsen af idrætspolitikkens vision og mål. Men der findes pt. ingen valide data på, hvordan idrætsdeltagelsen er i kommunen, og dermed hvor vi ligger ift. 25-50-75.
DIF og DGI anvender selv IDANs undersøgelse af Danskernes Motions- og Sportsvaner (udkommer typisk hvert fjerde år) til at måle udviklingen. DIF foretager desuden to årlige stikprøver til internt brug. Ingen af disse undersøgelser/målinger kan dog bruges til at sige noget validt om idrætsdeltagelsen i Slagelse Kommune. DIF anbefaler derfor, at Slagelse Kommune får foretaget en repræsentativ befolkningsundersøgelse af idrætsdeltagelsen i kommunen.
Administrationen har indhentet tilbud fra bl.a. IDAN, der har udført lignende undersøgelser for andre kommuner. Administrationen har været i kontakt med tre af disse kommuner, og erfaringerne herfra med undersøgelsen har været positive. Den har bl.a. givet et detaljeret indblik i idrætsdeltagelsen i kommunen, herunder hvordan kommunen ligger ift. andre kommuner, og hvor der skal sættes mere ind. Undersøgelsesresultaterne har desuden været et meget brugbart prioriteringsværktøj ift. beslutninger om faciliteter, projekter mv. Alle 3 kommuner mener, at undersøgelsen har været pengene værd. Dog er der også en administrativ opgave forbundet med at understøtte udarbejdelsen af undersøgelsen (fx levering af data).
Administrationen vil arbejde videre med planerne og vil desuden selv i højere grad end tidligere gøre brug af fx spørgeskemaundersøgelser til at evaluere på konkrete projekter samt til at få et indblik i foreningerne og andre interessenters holdning til idrætslivets tilstand, konkrete indsatser og deres brug af idrætspolitikken.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og idrætspolitikken.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det går planmæssigt fremad med implementeringen af idrætspolitikken, og at der de seneste to år er igangsat mange gode initiativer, som bidrager til at få endnu flere til at bevæge sig. Det gælder for alle fire kapitler i idrætspolitikken.
Administrationen vurderer dog også, at der på sigt bliver behov for, at kommunen får foretaget en egentlig undersøgelse af borgernes idrætsdeltagelse, så man kan sige noget mere validt om, hvordan vi ligger ift. 25-50-75-visionen, og hvor der evt. skal sættes mere ind. Andre kommuner har haft positive erfaringer med lignende undersøgelser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager orienteringen til efterretning.

9. Selvejende haller - driftsaftale + udmøntning af ramme for 2018 (O)

9.     Selvejende haller - driftsaftale + udmøntning af ramme for 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2017-75198               Dok.nr.: 330-2017-655034                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget orienteres om udmøntning af ramme til de selvejende haller for 2018 og opdatering af drifts- og samarbejdsaftale.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vedtog den 7/11 2016 et årshjul for samarbejdet med de selvejende haller. Ifølge dette årshjul kan Fritidsafdelingen efter Byrådets vedtagelse af budget beslutte udmøntning af budgettet med de selvejende haller.
Herefter skal udmøntningen udmeldes til de selvejende haller, og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal orienteres om udmøntningen.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vedtog den 3/4 2017 følgende principper for udmøntning af ramme til de selvejende haller:
· Realkreditudgifter (fuld dækning – ud fra forventet udgift i budgetåret og evt. efterfølgende regulering)
· Forbrugsudgifter (fuld dækning – ud fra gennemsnit de seneste 3 regnskabsår)
· Personaleudgifter (politisk besluttet maks. beløb 700.000 kr. – ud fra gennemsnittet de seneste 3 regnskabsår)
· Udgifter til nyanskaffelser (maks. beløb på 20.000 kr., hvilket svarer til tildelingen til en kommunal hal)
· Evt. restbeløb inden for budgetrammen fordeles efter hallernes størrelse (fratrukket arealer, der ikke kan ydes tilskud til)
Administrationen har på baggrund af ovennævnte principper samt den af Byrådet vedtagne ramme til de selvejende haller foretaget en fordeling af rammen.
Oversigt over hallernes driftstilskud i 2018:
 
m2
Driftstilskud 2017
Driftstilskud 2018 (maks. 700.000 til løn)
Fordeling efter størrelse*
I alt driftstilskud
Agersøhallen
531
387.689
400.221
55.918
456.139
Dalmosehallen
3381
1.754.791
1.444.722
356.042
1.800.764
Skælskørhallen
2361
2.081.661
1.989.374
248.629
2.238.003
Slagelsehallen
2067
1.653.697
1.685.844
217.669
1.903.513
Stillingehallen
1536
1.275.534
1.002.712
161.751
1.164.463
Sørbyhallen
1996
1.793.768
1.446.485
210.192
1.656.678
Vesthallen
2386
1.698.753
1.556.847
251.262
1.808.109
 
14258
10.645.893
9.526.204
1.501.465
11.027.669
*Restramme - fordeles efter hallernes størrelse (fratrukket arealer, der ikke kan gives tilskud til)
Beregningsgrundlaget for driftstilskuddet er teknisk ændret, men det samlede udbetalte beløb er (efter prisfremskrivning mv.) det samme.
Tilskud til pleje af grønne arealer i 2018:
Tilskuddet, som Sørbyhallen og Dalmosehallen modtager til pleje af grønne arealer, er ikke endeligt fastlagt på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at KFT-udvalget på mødet i december skal udmønte den i Budget 2018 vedtagne reduktion på 500.000 kr. på idrætsarealer. Såfremt der ikke foretages reduktion i de to hallers tilskud til pleje af grønne arealer, vil de modtage følgende tilskud i 2018:
Sørbyhallen: 430.146,55 kr.
Dalmosehallen: 379.405,75 kr.
Drifts- og samarbejdsaftale
Derudover har administrationen bl.a. på baggrund af tidligere modtagne input fra de selvejende haller opdateret aftaleteksten, således at aftalen 2018 er lettere at navigere efter for alle parter, er i tråd med gældende retningslinjer for fritidsområdet samt er i overensstemmelse med de krav, der stilles til kommunale haller. Den nye aftaletekst er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunen kan understøtte foreningsdannelse efter Folkeoplysningsloven samt borgernes aktive fritidsliv efter kommunalfuldmagtsreglerne.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at orienteringen om udmøntning af ramme og opdatering af aftaletekst tages til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager orienteringen om udmøntningen af rammen til de selvejende haller og opdatering af driftsaftalen til efterretning.

10. Lokaletilskudsfordeling til rideklubber (B)

10.   Lokaletilskudsfordeling til rideklubber (B)

Sagsnr.: 330-2017-25310               Dok.nr.: 330-2017-675839                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget forelægges høringssvar fra rideklubber, ridecentre samt Folkeoplysningsudvalget.
Udvalget skal træffe beslutning om evt. ny lokaletilskudsordning for rideklubber i Slagelse Kommune.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede på mødet den 8/5 2017 at sende ”Analyse af udbetalinger af lokaletilskud til rideklubber”, udarbejdet af BDO, i høring hos kommunens rideklubber og ejere af ridecentre samt Folkeoplysningsudvalget med anbefalingen om at bruge medlemstallet som grundlag for det fremtidige tilskud fra 2018 som anbefalet af BDO. 
Administrationen har modtaget høringssvar fra rideklubber og -centre samt Folkeoplysningsudvalget. De modtagne høringssvar samt en opsummering af deres indhold er vedlagt sagen som bilag.
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Beslutte at følge BDOs anbefalede tilskudsordning, hvor der udbetales lokaletilskud på grundlag af medlemstallet, med 1.650 kr. per tilskudsberettiget medlem, dog max. 85 %, hvilket vil afstedkomme et mindreforbrug på ca. 105.000 kr.
B. Beslutte at følge FOUs indstilling, hvor medlemstallet er grundlaget for udbetaling af lokaletilskuddet med 2.000 kr. per tilskudsberettiget medlem, dog max. 85 %.
C. Beslutte et andet grundlag for udbetaling af lokaletilskud.  
Vurdering
Administrationen vurderer, at Folkeoplysningsudvalget grundlæggende tilslutter sig KFT-udvalgets indstilling vedr. medlemstallet som grundlag for lokaletilskud fra 2018.
Det er administrationens vurdering, at høringssvarene fra rideklubber og ridecentrene bærer præg af, at især rideklubberne ikke er helt klar over de økonomiske konsekvenser af valget, og under hvilke betingelser tilskuddet ydes. Her tænkes der især på, om der ydes tilskud til de medlemmer, der evt. kommer fra andre kommuner. Udenbys medlemmer medregnes pt. i beregningen, hvorfor dette også vil ske fremadrettet, således at tilskud også ydes til disse medlemmer.
Administrationen vurderer, at der skal udarbejdes et mere detaljeret aftalegrundlag med en tydeligere definition og ensartethed af krav til dokumentation, regnskab mv., uanset hvilket grundlag der vælges for udbetaling af lokaletilskud fremadrettet
Såfremt handlemulighed A vælges, vil det afstedkomme et mindreforbrug, som kan tilføres den samlede pulje for lokaletilskud.
Såfremt handlemulighed B vælges, vil det kunne medføre, at nogle rideklubber vil kunne skrue op for driftsudgifterne og alligevel holde sig indenfor 2.000 kr. grænsen. Dette vil dog give et merforbrug, ift. hvad der tidligere har været ydet af tilskud.
Såfremt handlemulighed C vælges, vil administrationen skulle foretage en økonomisk beregning ud fra grundlaget for at kunne synliggøre konsekvenserne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
BDO vurderer, at der ved et gennemsnitligt tilskud pr. medlem på 1.650 kr. genereres et mindreforbrug på ca. 105.000. kr. Dette vil, i forhold til lokaletilskudskontoen generelt, bevirke, at det forventede merforbrug på lokaletilskudskontoen ikke bliver lige så stort.
Folkeoplysningsudvalgets indstilling på 2.000 kr. pr. medlem (dog max. 85 % lokaletilskud) vil bevirke, at 2 af rideklubberne vil få tilskud som tidligere. En rideklub vil ligge på næsten det samme tilskud som tidligere, og den 4. rideklub vil få ca. 20.000 kr. mindre i lokaletilskud.
Såfremt de 2 rideklubber, som ikke får tilnærmelsesvis 2.000 kr. pr. medlem, skulle få væsentligt flere driftsudgifter, og dermed et højere tilskudsgrundlag, ville dette også være indenfor retningslinjerne. Dog vil en beløbsgrænse på 2.000 kr. kunne bevirke, at det samlede tilskud til rideklubberne vil kunne overstige det beløb, som rideklubberne p.t. får i samlet tilskud.
Der kan ydes 1.650 kr. eller 2.000 kr. per medlem, dog max. 85 % af foreningens udgifter til lokaler.
Antal
Modtaget
Tilskud v.
Op til 2.000 kr.
Tilskud v.
Op til 1.650 kr.
medl.
lokaletilskud
2.000 kr.
dog max. 85 %
1.650 kr.
dog max. 85 %
Rideklub:
u. 25 år
i 2016
pr. medlem
lokaletilskud
pr. medlem
lokaletilskud
Hashøj
96
71.074
192.000
71.074
158.400
71.074
Vemmelev
105
144.699
210.000
144.699
173.250
144.699
Møllebakken
124
236.254
248.000
236.254
204.600
204.600
Slagelse
150
321.300
300.000
300.000
247.500
247.500
I alt
773.327
950.000
752.027
783.750
667.873
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter grundlag for fremtidigt lokaletilskud til kommunens rideklubber. 
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:  ingen
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tilslutter sig for en model der tager udgangspunkt i medlemstallet med et max. på 85 % af driftsudgifterne. Om taksten er 1.650 kroner eller 2.000 kroner besluttes når budgetforudsætningen for budget 2018 er fastlagt.
Genoptagelse
Administrationens bemærkninger
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede på mødet den 7. august 2017 at tage udgangspunkt i medlemstallet med et max. på 85% af driftsudgifterne. Om satsen skulle være 1.650 kr. eller 2.000 kr. skulle besluttes, når budgetforudsætningen for Budget 2018 var fastlagt.
For Budget 2018 og overslagsårene er det nu blevet besluttet at nedsætte lokaletilskudsprocenten fra 85% til 65% over en 4-årig periode med 5 procentpoint pr. år.
Udover nedjusteringen af budgettet skal Folkeoplysningsudvalget på deres næste møde indstille fordeling til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget for de enkelte områder.
Når Folkeoplysningsudvalget indstiller fordelingen til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, skal Folkeoplysningsudvalget også tage stilling til det beløb, der sættes til side til timekøb i eksterne faciliteter. Derudover skal Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget senere tage stilling til sagen omkring lejekontrakter mellem foreninger og udlejere og kommunens evt. involvering i disse.
Administrationen forventer, at dette kan forelægges Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget på januar-mødet, og at det umiddelbart herefter kan udmeldes til rideklubberne.
På grund af elementernes kompleksitet samt administrationens og Folkeoplysningsudvalgets kulegravning af hele lokaletilskudsområdet vurderer administrationen, at beslutningen om sats til lokaletilskud til rideklubber må afvente indstillingen til fordeling af rammen på det folkeoplysende område generelt, så øvrige foreningers tilskud ikke skævvrides i forhold til rideklubbernes.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget beslutter, at grundlaget for fremtidigt lokaletilskud til rideklubber afventer Folkeoplysningsudvalgets indstilling vedr. fordeling af det folkeoplysende budget for 2018. 

11. Regnskaber for driftstilskud over 500.000 kr. til kulturinstitutioner 2016 (O)

11.   Regnskaber for driftstilskud over 500.000 kr. til kulturinstitutioner 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2016-78854               Dok.nr.: 330-2017-582029                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskaber for institutioner, der har fået tilskud på over 500.000 kr. af midler på udvalgets område i 2016.
Baggrund
Kommunalfuldmagtens principper for god forvaltning angiver, at kommunen skal føre tilsyn med foreningers anvendelse af kommunal støtte. På kulturområdet, hvor der udbetales tilskud til diverse kulturaktiviteter, ledsages bevillingen af tilskud med krav om, at foreninger og andre tilskudsmodtagere skal indsende regnskab med dokumentation for anvendelsen af tilskuddet.
Administrationen godkender regnskaberne, og for tilskud over 300.000 kr. til foreninger og tilskud over 500.000 kr. til selvejende institutioner skal udvalget orienteres om denne godkendelse.
I denne sag orienteres udvalget om godkendelsen af regnskab for de kulturinstitutioner, der har modtaget tilskud over 500.000 kr. Det drejer sig om: Vikingeborgen Trelleborg, Museum Vestsjælland, Guldagergaard og Kongegaardsfonden.
Herudover har udvalget i forbindelse med bevilling af tilskud for 2017 ønsket en orientering om regnskabet for Borreby Teater, der i 2016 modtog driftstilskud på 400.000 kr.
Udvalget har på mødet i december 2015 bevilget driftstilskud til kulturinstitutioner, og de øvrige kulturinstitutioner har modtaget tilskud på mellem 23.000 kr. og 265.000 kr.
Udvalget bevilger løbende tilskud til foreninger m.fl. fra Puljen til kulturelle formål. Det største tilskud i 2016 er på 225.000 kr., og alle regnskaber godkendes således rent administrativt. Evt. bemærkninger til foreningernes regnskaber vil fremgå ved udvalgets behandling af ansøgninger om tilskud fra Puljen til kulturelle formål for 2018.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Kommunens regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn beskriver, at udvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskaber for foreninger, der får tilskud over 300.000 kr. og selvejende institutioner, der får tilskud over 500.000 kr.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede om yderligere specifikation af oplysningerne.
Vurdering
Administrationen har gennemgået regnskaberne fra de fire institutioner, der har modtaget tilskud over 500.000 kr. – de konkrete tilskud i 2016 udgør:
Vikingeborgen Trelleborg                      2.423.779  kr.
Museum Vestsjælland                          2.333.556  kr.
Guldagergaard (ekskl. ph.d.-stilling)       1.256.709  kr.
Kongegaardsfonden, inkl. Isensteinsaml. 1.079.224  kr.
Administrationens kommentarer til de enkelte regnskaber:
Vikingeborgen Trelleborg
Ud over det kommunale tilskud har museet en næsten tilsvarende indtægt fra rundvisninger, arrangementer, vikingefestival og museumsbutik. Hertil kommer en indtægt på ca. 100.000 kr. fra forpagtningsindtægt og tilskud fra LAG-midler til formidling. I forhold til 2015 er indtægterne steget med ca. 300.000 kr.
Den største udgiftspost er personaleudgifter, da museets hovedaktivitet er formidling.
Regnskabet viser et lille overskud på ca. 20.000 kr., der anvendes til formidling i efterfølgende budgetår.
Regnskabet udgør en del af Nationalmuseets samlede regnskab og giver ikke anledning til særlige bemærkninger fra administrationen.
Museum Vestsjælland
Driften af Museum Vestsjælland finansieres hovedsageligt af kommunale tilskud på i alt ca. 20 mio. kr. samt statstilskud på ca. 9,5 mio. kr. Herudover har institutionen indtægter fra regioner og ikke-offentlige aktører på mere end 3 mio. kr. samt indtægter fra entré og kioskvirksomhed på ca. 2,3 mio. kr.
På udgiftssiden er hovedposten personaleudgifter på 19,7 mio. kr. Herudover fordeler udgifterne sig på lokaleudgifter, formidling og undersøgelser.
Årets resultat inden henlæggelser til projekter, der strækker sig ind i 2018, udgør ca. 900.000 kr.
Fonden har en egenkapital på ca. 6,7 mio. kr.
Som offentlig hovedtilskudsyder og tilsynsførende myndighed skal Slots- og Kulturstyrelsen godkende regnskabet. Regnskabet er godkendt uden kommentarer.
Regnskabet giver tilsvarende ikke anledning til bemærkninger fra administrationen.
Guldagergaard
Ud over driftstilskud fra Slagelse Kommune modtager Guldagergaard tilskud fra Kulturregionen på ca. 1,1 mio. kr. Herudover har institutionen indtægter fra brugerbetalinger: Artist-in-residence, workshops, brændinger m.m. på ca. 760.000 kr. samt sponsorater på ca. 630.000 kr.
Den største udgiftspost er personaleudgifter, herunder udgifter til konferencer, kurser, rejser, befordring/diæter samt administration på i alt ca. 2,4 mio. kr. Herudover fordeler udgifterne sig på drift og vedligehold af bygningerne, projekter og seminarer, hvoraf Keramikfestivalen udgør den største post, samt markedsføring.
Regnskabet viser et overskud på ca. 85.000 kr.
Revisionsprotokollatet indeholder en bekymring i forhold til institutionens egenkapital, der pr. 31. december 2016 er negativ: ca. -450.000 kr.
Institutionen er i 2017 overgået til bogføring via ekstern bogholder. Revisionsprotokollatet for 2016 indeholder en bemærkning om, at ledelsen skal føre udvidet opsyn i forhold til, at der på grund af institutionens størrelse ikke har været funktionsadskillelse mellem bogholder og kasserer, ligesom der er udstedt alenefuldmagter til institutionens bankkonti. Revisoren er dog ikke bekendt med forhold, der indikerer eller vækker mistanke om besvigelser af betydning for årsregnskabet.
Administrationen deler revisorens bekymring i forhold til den negative egenkapital. Institutionen opfordres til at udvise øget sparsommelighed og fastholde indsatsen omkring ekstern finansiering af projekter og aktiviteter for at styrke likviditeten.
Kongegaardsfonden
Kongegaardsfonden modtager udelukkende tilskud fra Slagelse Kommune.
Fondens udgifter fordeler sig på personale, omkostninger til tilknyttede foreninger til aftalte aktiviteter samt til lokaler og administration.
Fondens regnskab inkl. afskrivninger og finansielle omkostninger viser et underskud på ca. 28.000 kr.
Fonden har pr. 31. december 2016 en likvid beholdning på ca. 1,6 mio. kr. Midlerne er reserveret til renovering af Kongegaarden i 2017.
På grund af institutionens størrelse indeholder revisionsprotokollatet for 2016 en bemærkning om, at ledelsen skal føre udvidet opsyn i forhold til, at der ikke er funktionsadskillelse mellem bogholder og kasserer. Revisoren er dog ikke stødt på forhold, der kunne give anledning til nogen mistanke om besvigelser.
Administrationen vurderer, at regnskabet ikke giver anledning til kommentarer. Der pågår dialog med fonden om fremtidssikring og udvikling af Kongegaarden.
Borreby Teater
Ud over driftstilskud fra Slagelse Kommune har Borreby Teater modtaget tilskud for 175.000 kr. fra eksterne fonde. Borreby Teater har haft indtægter ved billetsalg, rundvisninger, cafésalg m.m. på ca. 410.000 kr.
Udgifterne fordeler sig med ca. 220.000 kr. til honorarer, royalty og øvrige udgifter vedr. teaterproduktion inkl. café. Hertil kommer lokaleomkostninger på ca. 500.000 kr. samt administrations- og lønomkostninger på ca. 110.000 kr.
Regnskabet viser et resultat på 58.000 kr. inden afskrivninger og øvrige finansielle omkostninger. Resultatet inkl. disse poster er ca. -165.000 kr.
Tilsvarende var resultatet i 2015 hhv. -630.000 kr. og -840.000 kr. ekskl./inkl. afskrivninger og øvrige finansielle omkostninger.
Fonden har en negativ egenkapital på ca. -600.000 kr.
Borreby Teater har i 2016 haft fokus på organisationen og har ansat ny bogholder samt eventmanager. Teatret gennemførte som egenproduktion, gæstespil eller som konsulent: Store Bededags Aften, Slaget om Trelleborg, Koncert med DRs vokalensemble, Designing Your Life, Kulturel Folkefest, Rædslernes Borg, De Dødes Nat og Julekoncert.
Regnskabet giver ikke anledning til bemærkninger fra administrationen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fornyet bevilling af driftstilskud til institutionerne forelægges for udvalget på mødet i december.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.

12. Forsamlingshuse - model for tilskud i perioden 2018-20 (B)

12.   Forsamlingshuse - model for tilskud i perioden 2018-20 (B)

Sagsnr.: 330-2017-60200               Dok.nr.: 330-2017-537820                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Den nuværende aftale med Kontaktudvalget for forsamlingshusene om tildeling af tilskud til forsamlingshuse udløber med udgangen af 2017. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til model for tilskud for de kommende år.
Baggrund
Der er 24 forsamlingshuse i Slagelse Kommune – husenes beliggenhed fremgår af bilaget. Husene ejes hovedsageligt af foreninger og private sammenslutninger. Husene danner ramme om kulturaktiviteter og private fester og selskaber arrangeret af gæsterne selv eller via forpagter. Der er stor variation i forsamlingshusenes aktivitetsniveau og mulighed for at afvikle aktiviteter pga. beliggenhed, lokale forskelle og opbakning, og husene danner i varierende grad ramme om kulturelle aktiviteter
I de seneste år har der været afsat 460.000 kr. til en pulje, som forsamlingshusene har søgt midler fra til større renoveringsprojekter. Kontaktudvalget for forsamlingshusene i Slagelse Kommune har efterfølgende vurderet ansøgningerne og på baggrund heraf udarbejdet en handleplan for renovering. Planen godkendes af Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, der forvalter tilskuddene, og planen forelægges for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Den seneste aftale om tilskud til vedligehold af forsamlingshuse har omfattet perioden 2015-17. Kontaktudvalget foretrækker fortsat en treårig periode - kalenderårene 2018-2020 - for de kommende tilskud. En længere, sammenhængende periode giver mulighed for et godt overblik over vedligeholdelsesopgaverne samt bedre mulighed for at imødekomme større ansøgninger, da der samlet set disponeres over et større beløb over flere år.
Den treårige periode har været drøftet med de forsamlingshuse, der deltog i fællesmødet i foråret 2017, og på mødet var der ligeledes stemning for at fortsætte den aktuelle model.
Retligt grundlag
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har kompetencen vedrørende retningslinjer for tildeling af midler til forsamlingshuse jf. Slagelse Kommunes Kompetenceplan.
Principperne i Kommunalfuldmagten giver mulighed for at yde tilskud til forsamlingshuse, såfremt disse løfter en kommunal opgave og/eller danner ramme om kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan beslutte
a) en forlængelse af den eksisterende tilskudsmodel for 2015-17 til perioden 2018-2020
b) indstillingsret til Kontaktudvalget for forsamlingshuse på fordeling af tilskudsmidlerne til forsamlingshuse
c) at bevilge 460.000 kr. i tilskud til forsamlingshuse i 2018. Budgetrammen for tilskud i 2019 og 2020 fastlægges i forbindelse med budget 2019 og 2020.
d) alternativt kan udvalget beslutte ikke at forlænge aftalen om tilskud eller at reducere tilskuddet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at tilskuddene er med til at sikre en løbende vedligeholdelse af forsamlingshusene, der spiller en vigtig rolle som samlingssteder og ramme om kulturelle aktiviteter. Aktivitetsniveauet er meget forskelligt for de enkelte huse, men flere af husene har vanskeligt ved at tiltrække deltagere til kulturelle arrangementer og finde ressourcer til at iværksætte nye tiltag ud over den daglige drift af huset som ramme om fester og selskabsaktiviteter. Administrationen vurderer, at tilskud til driften af husene kan frigøre ressourcer til at arbejde med nye initiativer og tiltag.
I forlængelse af dialog med forsamlingshusene og Kontaktudvalget for forsamlingshusene anbefaler administrationen, at der indgås en aftale for 2018-2020 om tilskud til vedligehold og renovering af forsamlingshusene. Administrationen vurderer, at en længere periode er hensigtsmæssig i forhold til vurdering og administration i modsætning til bevilling af tilskud for ét år ad gangen
Kontaktudvalgets indstilling af tildeling af tilskud forventes at blive forelagt for Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i januar 2018.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilskuddet på 460.000 kr. for 2018 er afsat i budgettet på kulturområdets driftsmidler i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2018.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget forlænger den eksisterende model for tilskud til forsamlingshuse til perioden 2018-20
2.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget giver Kontaktudvalget for forsamlingshuse indstillingsret på fordeling af tilskudsmidler til forsamlingshuse
3.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget bevilger 460.000 kr. i tilskud til forsamlingshuse i 2018.

13. Slagelse Arkiverne - ændring af vedtægter 2017 (B)

13.   Slagelse Arkiverne - ændring af vedtægter 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2017-73689               Dok.nr.: 330-2017-642914                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal indstille til Økonomiudvalget, at ændring af vedtægterne for Slagelse Arkiverne godkendes.
Baggrund
Slagelse Arkiverne består af Slagelse Stadsarkiv, der har ansvaret for kommunale arkivalier, samt de kommunale lokalarkiver i Korsør, Skælskør og Slagelse, der har ansvaret for private arkivalier.
Politisk refererer arkiverne til Økonomiudvalget, når det gælder alle Stadsarkivets funktioner, og til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, når det handler om lokalarkiverne.
Økonomiudvalget har i 2011 godkendt ændring af vedtægterne med fokus på forhold omkring arkivering af elektroniske data.
Slagelse Arkiverne har tidligere været en selvstændig virksomhed på kulturområdet. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i september 2016 vedtaget ny organisering af Slagelse Arkiverne med virkning pr. 1. oktober 2016. Slagelse Stadsarkiv hører herefter organisatorisk under Center for Kultur, Fritid og Borgerservice, og stadsarkivaren refererer til centerchefen. Stadsarkivaren er tilknyttet Kulturafdelingen for at kunne fokusere på kvalitetssikring af kommunens arbejde med arkivering iht. Arkivloven. Lokalarkiverne hører under Slagelse Bibliotekerne og under bibliotekschefens ledelse.
Vedtægterne beskriver, at stadsarkivaren er heltidsansat. Stadsarkivarens opgaver er ændrede efter organisationsændringen, og fuldtidsansættelse er ikke længere en forudsætning for varetagelse af opgaverne.
I denne sag fremlægges forslag om at ændre vedtægternes krav om, at Stadsarkivaren er heltidsansat samt redaktionelle ændringer og tilpasning af vedtægterne, således at forhold, der er beskrevet i Arkivloven og vedtægter for andre aktører, udgår.
Oversigt over ændringerne fremgår af bilaget.
Retligt grundlag
Kapitel 1 beskriver, at offentlige arkivalier skal arkiveres af Rigsarkivet eller kommunale arkiver. Kapitel 11 beskriver, at private arkivalier tilsvarende kan arkiveres af arkiverne.
Ifølge vedtægterne for Slagelse Arkiverne skal Økonomiudvalget godkende ændringer.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan indstille til Økonomiudvalget
a) At de reviderede vedtægter for Slagelse Arkiverne godkendes
b) At de foreslåede ændringer af vedtægterne afvises. Dette vil medføre en uhensigtsmæssig anvendelse af ressourcerne i forhold til Slagelse Arkiverne.
Vurdering
Administrationen anbefaler de foreslåede ændringer af vedtægterne for Slagelse Arkiverne for at smidiggøre arbejdet i Slagelse Arkiverne og optimere driften.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at de reviderede vedtægter for Slagelse Arkiverne godkendes.

14. Fremtidssikring af Kongegaarden (B)

14.   Fremtidssikring af Kongegaarden (B)

Sagsnr.: 330-2017-8451                 Dok.nr.: 330-2017-658243                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
I 2016 bad udvalget om et oplæg til fremtidssikring af Kongegaarden forud for beslutning om driftstilskud for 2018. Oplægget fremlægges i det følgende, og udvalget skal beslutte, om oplægget giver anledning til at godkende fortsat økonomisk støtte til Kongegaarden.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har med bevilget tilskud for 2017 bedt Kongegaarden om at udarbejde et oplæg til fremtidssikring af Kongegaarden forud for et tilskud for 2018.
I den forbindelse har fondsbestyrelsen for Kongegaardsfonden holdt en række møder med dels nuværende foreninger i huset dels potentielle brugere af Kongegaarden for at få input til et oplæg.
Følgende temaer er omdrejningspunktet for en fremtidssikring af Kongegaarden:
- Bygningsvedligeholdelse
- Aktiviteter målrettet nye og gamle målgrupper
- Økonomi, inkl. daglig drift
- Ledelse og personalesituation (frivillige og faste)
Temaerne uddybes i det følgende.
Bygningsvedligeholdelse
Kongegaarden er en fredet rokokobygning på 2000 m2 fra 1761. Der er til stadighed behov for løbende vedligehold efter de forskrifter for fredede kulturejendomme, som huset er underlagt fra Slots- og Kulturstyrelsen.
Desværre har vedligeholdelsesopgaverne siden 1992 ikke i tilstrækkelig grad været varetaget, hvilket nu viser sig ved en ”pukkel” af presserende vedligeholdelsesopgaver. Det er derfor nødvendigt at få udarbejdet en vedligeholdelsesplan for fremtiden.
Kommunale Ejendomme i Slagelse Kommune bistår fondsbestyrelsen med at udarbejde en vedligeholdelsesplan, så fonden hen over de kommende år kan prioritere midler til vedligehold, herunder søge fonde til større opgaver.
Aktiviteter målrettet nye og gamle målgrupper
Kongegaarden er et regionalt center for kunst og musik. Det er visionen. Det er fondens ambition, at huset skal åbnes for aktører, som kan byde på kvalitative oplevelser indenfor kunst og kultur. I højere grad end det sker i dag. Husets kapacitet til aktiviteter skal udnyttes bedre – herunder også aktiviteter i haven.
Legatboligen i stuen nedlægges foreløbigt et år, således at der er mere plads til udstillinger i huset. Nedlæggelse af den ene legatbolig vil i sidste ende kræve en fundatsændring med inddragelse af Civilstyrelsen.
Der skal udarbejdes en årsplan for husets aktiviteter. Det vil betyde, at såvel foreninger som andre aktører skal melde aktiviteter ind på faste tidspunkter, således at aktiviteter koordineres, og udnyttelsen af kapaciteten effektiviseres.
Økonomi inkl. daglig drift
Udvikling kræver investering, og fonden har brug for midler til at øge aktivitetsniveauet (se temaet ledelse) samt til bygningsvedligehold, så huset fremstår indbydende. Det kommunale tilskud skal derfor suppleres med kommercielle indtægter. Disse indtægter skal dels komme fra caféen, som drives fra kælderplan på frivillig basis og som accessorisk virksomhed. Dels skal der oprettes en venneforening, som kan drive indtægtsgivende arrangementer. Ligeledes vil en øget udlejning til aktiviteter kunne indbringe midler til fonden.
Det anbefales endvidere, at det kommunale tilskud til Isensteinsamlingen fremover udbetales til fonden, således at samlingen i højere grad udstilles og indgår som en naturlig del af husets aktivitetsplanlægning.
Ledelse og personalesituation (frivillige og faste)
For at drive huset effektivt og indfri de visioner, som fonden har for huset, er der behov for at ansætte en leder, som har kunstnerisk indsigt og forretningsforståelse i forhold til det at drive en kulturinstitution i spændet mellem offentlige midler og kommercielle indtægter. Lederen skal samtidig evne at samarbejde med foreninger og andre aktører, der udstiller og har aktiviteter, samt frivillige, som yder en indsats i cafeen og under aktiviteterne.
Det er ikke nødvendigvis en leder på fuld tid, hvorfor der er dialog med Slagelse Kommune om et evt. samarbejde på tværs af flere kulturinstitutioner eller kulturaktiviteter i Korsør.
Retligt grundlag
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at fagudvalgene har kompetencen for fagområdets økonomiske ramme.
Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter til gavn for borgerne samt med henblik på at fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan
a. Beslutte at fastholde den hidtidige økonomiske støtte til Kongegaarden i forlængelse af oplægget til fremtidssikring af institutionen
b. Beslutte, at den økonomiske støtte til institutionen skal forøges eller reduceres i forhold til tidligere
c. Bede om at få forelagt yderligere oplysninger til belysning af sagen i forhold til bevilling af støtte.
Vurdering
På baggrund af oplægget fra Kongegaardsfonden om fremtidssikring vurderer administrationen, at Kongegaarden kan opnå tilskud til drift. Oplægget lægger vægt på øget aktivitetsniveau, kommercielle indtægter og professionel ledelse samt en varetagelse af den fredede bygning.
For at styrke fondens muligheder for at skabe aktiviteter i huset vurderer administrationen, at fonden fremover bør varetage Isensteinsamlingen. Det er Slagelse Kommune, der ejer samlingen, og det vurderes, at kommunen vil få mere værdi for pengene, såfremt samlingen i højere grad tænkes ind i husets muligheder for at skabe aktiviteter.
Såfremt udvalget godkender oplægget og bevilger tilskud til Kongegaarden, udarbejder administrationen ny driftsaftale med Kongegaardsfonden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilskud i 2018:
Kongegaardsfonden:                998.369 kr.
Foreningen Isensteinsamlingen: 129.192 kr.
Beløbene kan indeholdes i udvalgets ramme til driftstilskud.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kongegaarden modtager driftstilskud på i alt 1.127.561 kr. inkl. tilskud til Foreningen Isensteinsamlingen.
2.    at Tilskud til Isensteinsamlingen fremover udbetales til Kongegaardsfonden.

15. Retningslinjer for Billedskolepuljen til særlige aktiviteter (B)

15.   Retningslinjer for Billedskolepuljen til særlige aktiviteter (B)

Sagsnr.: 330-2017-70685               Dok.nr.: 330-2017-659621                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte retningslinjer for den nyetablerede pulje, Billedskolepuljen til særlige formål.
Baggrund
Byrådet har ved vedtagelse af Budget 2017 afsat 100.000 kr. årligt til særlige billedskoleaktiviteter. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, hvilke retningslinjer der fremover skal ligge til grund for uddelingen af midlerne i puljen.
Kulturafdelingen har udarbejdet et forslag til retningslinjer, som har været forelagt de tre billedskoler i kommunen, der allerede modtager tilskud fra Puljen til kulturelle formål – Slagelse Billedskole, Skælskør Billedskole og Kreativ Fritid i Korsør. Billedskolerne har ikke haft nogen kommentarer til forslaget til retningslinjer.
I indeværende år har Kulturafdelingen været i dialog med de tre kommunalt støttede billedskoler om de muligheder midlerne kan give. Bl.a. blev billedskolerne opfordret til at indgå samarbejde på tværs og derigennem søge om at benytte midlerne i puljen i 2017. Dette kunne desværre ikke lade sig gøre.
Resultaterne af denne dialog ligger til grund for forslaget til retningslinjer. 
Kulturafdelingen foreslår, at formålet med puljen er:
- At understøtte børn og unges sansende, skabende og eksperimenterende møde med kunsten.
- At fremme børn og unges kunstneriske kompetencer.
- At understøtte særlige billedskole-aktiviteter, som f.eks. ferie- og weekendworkshop, værkstedsbesøg eller feltture, og ikke et længerevarende forårs- og/eller efterårsforløb.
Retningslinjerne skal understøtte dette.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan vælge
a) At godkende det fremlagte forslag til retningslinjer.
b) At godkende det fremlagte forslag til retningslinjer med angivne tilføjelser og/eller ændringer.
c) Ikke at godkende det fremlagte forslag til retningslinjer og dermed bede Kulturafdelingen fremlægge et nyt forslag.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at de foreslåede retningslinjer for Billedskolepuljen til særlige aktiviteter vil medvirke til at skabe flere aktiviteter for børn og unge, hvor de kan møde kunst sansende og skabende. Denne form for møde med kunsten skaber større læring og viden om kunsten og en større fremtidig interesse.
Puljen vil derfor også medvirke til at understøtte Kulturstrategi 2017’s tema om børn og unge, som har fokus på, at børn og unge skal have mulighed for at undersøge, sanse og eksperimentere med selv at skabe kultur.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender det fremlagte forslag til retningslinjer for Billedskolepuljen til særlige aktiviteter.

16. Ny Trelleborg tids-/procesplan (B)

16.   Ny Trelleborg tids-/procesplan (B)

Sagsnr.: 330-2017-75996               Dok.nr.: 330-2017-662575                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forlængelse af Byrådets beslutning den 26. juni 2017 om ændret fondsstrategi for Ny Trelleborg og heraf udarbejdelse af ny projektbeskrivelse skal Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget over for Byrådet anbefale, at den kommende tids-/procesplan for projektet godkendes.
Baggrund
Byrådet besluttede den 26. juni 2017, at fondsstrategien for Ny Trelleborg skal ændres således, at der søges midler til et nyt projekt med fokus på et formidlingskoncept inde/ude og en helt ny udstilling i eksisterende ombyggede/udbyggede bygninger. Denne genudvikling af projektet kører på med fuld styrke, er omfattende og har på samme tid indeholdt organisatoriske ændringer.
Organisering:
I sommerferien tiltrådte Nationalmuseets nye direktør Rane Willerslev, som efterfølgende har takket ja til at indtræde i projektets styregruppe. Rane Willerslev er eliteforsker, eventyrer og begejstret for Trelleborg. Erik Als, som er Nationalmuseets slotschef, indtræder ligeledes i styregruppen.
Projekt Ny Trelleborg fortsætter derfor med samme høje ambitionsniveau i et fortsat stærkt samarbejde mellem Slagelse Kommune og Nationalmuseet om driften, udviklingen og markedsføringen af Trelleborg.
Slagelse Kommunes repræsentanter i styregruppen er børne- og ungedirektøren og centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice (der også repræsenterer Slagelse Kommune i Trelleborgs forestående UNESCO optagelsesproces).
Disse organisatoriske ændringer gør sammen med det stærke fundament fra det hidtidige arbejde, at projektet forventes at forløbe planmæssigt efter nedenstående tidsplan.
Tids-/procesplan:
Som øvrige eksternt finansierede anlægsprojekter er Ny Trelleborg afhængig af fondsmidler, hvorfor idéerne undervejs skal trykprøves hos en række fonde. Typisk er der behov for flere dialog- og tilretningsmøder med interesserede fonde, inden den endelige ansøgning udarbejdes. Herefter skal den behandles på et eller oftest flere kvartalsvise bestyrelsesmøder hos fondene. Den angivne tids-/procesplan er stram, og der kan støde yderligere til. Projektets tidsplan revideres i givet fald, i takt med at udfordringerne opstår.
Efterår 2017: Udarbejdelse af kommissorier (styregruppe, projektgruppe), udvikling af projektbeskrivelse/prospekt, tidsplan, indledende fondsdialoger, organisering mv., risiko- og interessentanalyser etc.
Vinter/forår 2018: Politisk godkendelse af projektbeskrivelse/prospekt. Fondsdialoger og igangsætning af udbudsproces, udbudsmateriale mv.
Ultimo 2018-primo 2019: Udvikling af Ny Trelleborg sammen med totalrådgiver. Herunder løbende dialog og justering med de involverede fonde.
2019-20: Afsluttende kapitalrejsning, projektering og byggefase.
2021: Åbning af Ny Trelleborg.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Administrationen vurderer, at Byrådet har følgende valgmulighed:
a) Byrådet principgodkender tids-/procesplan for Ny Trelleborg med mulighed for mindre justeringer efter styregruppens konstituering og dialog med fondene.
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at udviklingen af Ny Trelleborg er sikret et fortsat godt fundament i det stærke samarbejde mellem Slagelse Kommune og Nationalmuseet og anbefaler derfor, at tids-/procesplanen godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den hidtil afsatte anlægsramme påvirkes ikke af den ændrede tids-/procesplan.
Konsekvenser for andre udvalg
Udviklingen/udbygningen af Ny Trelleborg understøtter udmøntningen af Slagelse Kommunes vision om at etablere et kulturelt fyrtårn.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at tids-/procesplanen godkendes.

17. Emner til pressen (B)

17.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2014-34250               Dok.nr.: 330-2016-672301                                          Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.