Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 7. august 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-43730                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Godkendt

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-43753                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Jørgen Andersen orienterede om møde med Kosmorama vedrørende økonomiske udfordringer. Input fra mødet vil blive bearbejdet af administrationen og oplæg forelægges for udvalget i forbindelse med tilskudssagerne for år 2019.
Jørgen Andersen orienterede om møde vedrørende adgangsveje til Storebæltshallen med Tårnborg Håndboldklub.
Troels Brandt orienterede om kommende Middelalderfestival i Ringsted.
Orienteringen taget til efterretning.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-43777                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.286.056
2.090.433
195.623
FRITID:
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
682.684
467.450
215.234
Markedsføringspuljen
1.022.065
920.065
102.065
Puljen til selvorganiserede
154.385
46.841
107.544
Gadeidrætspuljen
74.278
39.311
34.967
Udviklingspuljen (FOU)
102.324
52.000
50.324
Kulturområdet:
Nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål
Kultur- og Fritidsudvalget valgte op udvalgsmødet i juni, at sende nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål i høring ved Slagelse Kulturråd. Kulturrådet har udbedt sig længere høringsfrist grundet sommerferien. Efter dialog med udvalgsformanden har kulturrådet fået forlænget høringsfristen. Det betyder at nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål først vil blive fremlagt for udvalget til endelig godkendelse ved udvalgets møde d. 4. september.
Normalt er der ansøgningsfrist for ansøgning om driftstilskud d. 1. oktober, mens der er er ansøgningsfrist for ansøgning om aktivitetstilskud d. 1. november. Kulturafdelingen har besluttet at udskyde ansøgningsfristen for driftstilskud til d. 15. oktober grundet udskydelsen af godkendelsen af nye retningslinjer.
Kongegaarden, Korsør
Kulturafdelingen er i dialog med bestyrelsen for Kongegaardsfonden om udviklingsplaner for Kongegaarden og har deltaget i fondens seneste bestyrelsesmøde. Kulturafdelingen bidrager med sparring og vejledning samt iværksætter et forløb om forretningsudvikling for bestyrelsen.
Skilte MinKunst
Det tidligere Kultur-, Fritids- og Turismeudvalg besluttede at igangsætte formidlingsprojekt omkring kunst i det offentlige rum, der startede op i sensommeren 2017. Projektet kaldes MinKunst.
Indtil videre er der gennemført en række offentlige byvandringer og foredrag, og en foto-stafet er igangsat på Facebook-siden Min Kultur - i Slagelse Kommune, og der arbejdes på at omdanne den eksisterende hjemmesiden kulturarv.slagelse.dk til også at have fokus kunst i det offentlige rum, og dermed på kultur i et bredere perspektiv end kulturarv.
Derudover vil projektet omfatte udvalgte skilte i byrummet i Slagelse, Korsør og Skælskør. Skiltene udarbejdes i samarbejde med forfattere Gitte Broeng, der har stor erfaring med, på alternativ vis, at formidle kunst. Ved at blande fakta, historie, fiktion, fortid og nutid i form af prosatekst, videregives der viden om kunsten på stedet gennem tekst, der fanger læseren.
Efterfølgende arbejdes der med at udvikle undervisningsmateriale.
Lokalradio
Nærradio Korsør modtager i 2018 tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af programoversigter. Oversigt over den kulturelle del af sendefladen i 2. kvartal 2018 er vedlagt som bilag. Kommunen stiller lokaler i Korsør til rådighed for foreningen, og som en del af aftalen for 2018 stiller kommunen også lokaler i Skælskør til rådighed, da radioen har udvidet sendeområdet via radiosignalet. Herudover kan udsendelserne høres i hele landet via internettet.
Overblik over tilskud
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om de samlede tilskud i 2018 til diverse foreninger og institutioner m.fl. fra kultur-, turisme- samt landdistriktsområdet (se bilag), da Erhvervs- og Teknikudvalget har bedt om et overblik over tilskud og støttebeløb. Begge udvalg orienteres derfor på møderne i august.
Fritidsområdet:
Driftstilskud til BUS
Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd Slagelse (BUS), der er en interesseorganisation, som repræsenterer spejdere, FDF, DUI Leg og Virke og andre idébestemte børne- og ungdomsforeninger i Slagelse Kommune, har søgt og fået bevilget 6.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til rådets driftsudgifter, fx udgifter til møder, transport, kontorhold m.v. Samrådet har eksisteret siden kommunesammenlægningen og har også tidligere modtaget driftstilskud.
Medlemstilskud 2018
Fritidsafdelingen har behandlet ansøgninger vedr. medlemstilskud for 2018. Der kan udbetales max 325 kr. til børn mellem 0 og 18 år og 150 kr. til unge mellem 19 og 24 år. Medlemstilskuddet kan højst udgøre medlemmets kontingent til foreningen.
Der har i 2018 været afsat 3,6 mio. kr. til medlemstilskud. Det afsatte beløb er opbrugt.
Tilskud til leder- og instruktøruddannelse, 1. halvår 2018
Fritidsafdelingen har behandlet ansøgninger vedr. tilskud til leder- og instruktøruddannelse, 1. halvår 2018.
Budgettet for 2018 er på 600.000 kr., hvilket vil sige 300.000 kr. pr. halvår. Ansøgningerne for 1. halvår 2018 overstiger samlet set den fastsatte ramme, hvilket betyder, at alle ansøgninger er blevet nedsat med 5,5 %.
Tilskud fra Udviklingspuljen
Udviklingspuljen har tidligere været administreret af Folkeoplysningsudvalget. Administrationen har ved FOU’s ændrede kompetencer overtaget administrationen af puljen. Puljen yder tilskud til udviklingsarbejde, rekvisitter, arrangementer og nye initiativer med et folkeoplysende sigte. De modtagne ansøgninger for 1. halvår 2018 er nu blevet behandlet, og følgende har modtaget tilskud fra puljen:
· Ørslev Bjerge IF Gymnastik har modtaget 10.000 kr. til air track.
· Eggeslevmagle SG&IF Gymnastik har modtaget 10.000 kr. til team-track kile.
· Slagelse MTB har modtaget 10.000 kr. til udstyr til MTB-orientering (MTBO)
· DDS Solskinstroppen har modtaget 10.000 kr. til patruljetelte.
· Korsør Amatør Bokseklub har modtaget 12.000 kr. til projekt Den Gode Skole.
Administrationen har modtaget 9 ansøgninger på i alt 187.403 kr. Der har været 52.000 kr. i puljen til fordeling.
GAME Street Event i Ringparken den 6. juni
Gadeidrætsorganisationen GAME besøgte Ringparken ved deres Street Event den 6. juni, hvor der var mulighed for gadeidrætsaktiviteter som street basket, panna fodbold og street fit (fitness på asfalten). Der var god opbakning til arrangementet fra både drenge og piger i Ringparken, særligt viste pigerne interesse for street basket. GAME er i dialog med Helhedsplanen samt de ansatte i Nordhuset i Ringparken om at fortsætte aktiviteterne i fremtiden.
Nyoprettet Gadeidrætsnetværk
Efter at der i april blev afholdt netværksmøde for aktører inden for gadeidræt og selvorganiseret idræt, er der nu blevet etableret et organiseret Gadeidrætsnetværk. Den primære målgruppe for netværket er selvorganiserede aktører, der har interesse for samt tager initiativ til gadeidrætsaktiviteter. Den sekundære målgruppe er aktører, som deltager i forskellige typer af aktiviteter inden for gadeidræt og selvorganiseret idræt, og som på sigt udvikler sig til at være initiativtagere/ildsjæle. Netværket har til formål at skabe et forum, hvor aktører kan dele viden og erfaringer på tværs. For at facilitere dette afholder administrationen løbende netværksmøder og uformelle sparringsmøder, og derudover er der oprettet en Facebookgruppe kaldet ”Gadeidrætsnetværk”, hvor aktørerne ligeledes kan kommunikere på tværs. Netværket rummer indtil videre repræsentanter fra bl.a. Dream On, DalmoseGruppen, Sk8-Laden og Streetmoves, men er også åbent for nye aktører.
DalmoseGruppen vil etablere faciliteter til bl.a. parkour og skateboard
Den lokale gruppe DalmoseGruppen, herunder Dalmose Ungdom, har et brændende ønske om at få etableret en facilitet til parkour og calisthenics (udendørs fysisk træning) nær hallen ved IF62 samt en skatepark med ramper mv. ved stationen. Administrationen er i dialog med DalmoseGruppen herom.
Prioritering af Åben Dagtilbud
Ved udvalgsmødet i juni besluttede Børne- og Ungeudvalget at prioritere en bæredygtig økonomi til Åben Dagtilbud. Dette betyder, at Fritidsafdelingen i perioden fra 2018-2020 modtager 180.000 kr. til at indgå Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber på tværs af daginstitutioner og foreninger.
Aktørerne bag Korsør Aqtive Days fortsætter udviklingen af Halsskov Færgehavn
Arrangementet Korsør Aqtive Days var vellykket, og både nybegyndere, let øvede, børn og voksne prøvede kræfter med bl.a. vandski, havkajak, wakeboard, prøvedyk, stand up paddling og meget mere. Intentionen med at vise området og dets potentiale frem må derfor siges at være indfriet. Aktørerne bag arrangementet har nu taget initiativ til at ansøge Nordea Fondens Kystpulje om midler til at skabe et attraktivt møde- og opholdssted i området omkring de eksisterende toiletfaciliteter på færgehavnen. Ansøgningen sendes af sted i samarbejde med Slagelse Kommune samt DGI, og der er deadline for at ansøge puljen den 10. juli.
DIF get2sport-sommerferieaktiviteter i de udsatte boligområder
I løbet af sommeren har flere DIF get2sport-foreninger stået for aktiviteter for børn og unge i de udsatte boligområder. Volleyklubben Vestsjælland har stået for volleyaktiviteter i Ringparken i Slagelse, på Motalavej i Korsør og på Parkvej og Præstevangen i Skælskør. FC Storebælt har siden maj stået for ugentlige fodboldtræninger på Motalavej. Slagelse Basketball Klub og Slagelse Idrætsklub har stået for hhv. basket- og fodboldaktiviteter i Ringparken, og Skælskør Boldklub og Idrætsforening har stået for fodboldaktiviteter på Parkvej og Præstevangen. Formålet med get2sport-sommerferieaktiviteterne er at introducere børn og unge i boligområderne for de lokale foreningers faste aktiviteter samt skabe relationer til børn og unge i boligområderne.
Slagelse Talent & Elite bag STE CAMP 2018
23 børn mellem 8-12 år deltog i uge 27 i årets STE Camp, hvor 7 foreninger og over 20 STEatleter hver dag præsenterede børnene for en ny sport. I år var det følgende foreninger, der bød på en smagsprøve: Slagelse Svømmeklub og Svøm Korsør, Slagelse Boldklub & Idrætsforening, Slagelse Atletik DELTA, Slagelse Cykle Ring, AK Atlas og Korsør Golfklub. Det var en stor succes, der gentages for 3. gang næste år.
Markedsføringspuljen
Slagelse Boldklub & Idrætsforening har valgt ikke at indgå en markedsføringsaftale med Slagelse Kommune i 2018. De reserverede 100.000 kr. er derfor blevet tilbageført til puljen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Administrationen orienterede supplerende om, at spejderne i kommunen har rettet henvendelse om afholdelse af landslejr i 2022. Udvalget vil få forelagt oplæg herom.
Der er igen i år slået tilskuerrekord ved Trelleborgs Vikingefestival. Der vil i løbet af efteråret blive fremlagt oplæg for udvalget til løsning af nogle af de gentagne parkeringsproblemer i forbindelse med festivalen.
Trelleborg og Musikhuset ønskes medtaget i oversigter om tilskud til aktiviteter i kommunens områder.
Orienteringen blev taget til efterretning.

4. Budgetopfølgning 3 for 2018 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

4.     Budgetopfølgning 3 for 2018 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-88919               Dok.nr.: 330-2018-278097                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde.
Kultur- og Fritidsudvalget godkender handleplaner og budgetopfølgning 3, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 0,4 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,3 mio. kr.  Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Anlægsprojekter fremgår af Bilag 1a.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ult. marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der er udarbejdet handleplan for Svømmehallerne, der forventer et merforbrug på 0,4 mio. kr. Merforbruget skyldes færre billetindtægter.
Handleplanen fremgår af bilag 2.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at budgetopfølgning 3 og handleplan godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
I forbindelse med handleplan for Svømmehallerne anbefaler administrationen, at fagudvalget godkender omplacering af budgetmidler fra Fritidsafdelingen til Svømmehallerne. Driften af svømmehallerne finansieres via indtægter fra billetsalg og øvrige aktiviteter i faciliteterne. Årets resultat afhænger derfor meget af bl.a. sommervejret og generel aktivitet fra klubber og andre eksterne aktører, og der forventes et merforbrug i 2018.
Administrationen anbefaler, at fagudvalget godkender overførsel af anlægsmidler på 1,0 mio. kr. til 2019 og videresender denne til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Svømmehaller
5.1
400
 
 
 
Fritidsafdelingen
5.1
-400
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 3 for 2018 samt handleplan godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at Budgetomplaceringen på 0,4 mio. kr. fra Fritidsafdelingen til Svømmehallerne godkendes.
3.    at Overførsel af anlægsmidler på 1,0 mio. kr. til 2019 anbefales til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
At 1 | godkendt og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
At 2 | godkendt.
At 3 | Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
Sag vedrørende Volley Arena forelægges til Erhvervs- og Teknikudvalgets behandling på møde i september 2018.
Der udarbejdes sag til september vedrørende overførsel af Turismepuljen til Kulturudvalget.

5. Offentliggørelse af referater fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

5.     Offentliggørelse af referater fra lukkede punkter på udvalgsmøder (B)

Sagsnr.: 330-2018-42027               Dok.nr.: 330-2018-353309                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte retningslinjer for offentliggørelse af referater fra lukkede punkter på udvalgsmøder. De stående udvalg og Økonomiudvalget skal drøfte og anbefale retningslinjerne til Byrådet.
Baggrund
Alle beslutninger i Byrådet skal offentliggøres, inkl. oplysninger om hvem der stemte for eller imod. Det gælder også for beslutninger på lukkede punkter i Byrådet. Det følger af, at Byrådsmøder som udgangspunkt er åbne.
For de stående udvalg og Økonomiudvalget er det modsat, da udvalgsmøder som udgangspunkt er lukkede. For udvalgene er der ikke lovkrav om offentliggørelse af dagsorden, indstillinger eller beslutninger, hverken for åbne eller lukkede punkter.
Det eneste lovkrav for udvalgsmøder er, at der offentliggøres en fortegnelse over sager, der skal behandles.
Praksis for udvalgsmøder i Slagelse Kommune har længe været, at vi ved åbne punkter offentliggør dagsorden, indstillinger, bilag og beslutninger. Mens vi ved lukkede punkter kun offentliggør overskriften på punktet og ikke andet.
I Slagelse Kommune ønsker vi at være så åbne og transparente som muligt. Administrationen foreslår derfor, at Byrådet træffer beslutning om, at kommunen fremover offentliggør beslutninger og afstemningsforhold fra lukkede punkter fra de stående udvalg.
Det kræver, at protokollen fremover skrives, så beslutningerne bliver forståelige, selv om indstillingen ikke er offentliggjort, samtidig med at der ikke røbes fortrolige oplysninger.
For at sikre at Byrådet træffer beslutning om retningslinjerne på et oplyst grundlag, får de stående udvalg og Økonomiudvalget mulighed for at afgive høringssvar til Byrådet, hvor fordele og ulemper kan beskrives, inden Byrådet træffer beslutning.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 8 og § 20.
Handlemuligheder
Byrådet har kompetence til at beslutte retningslinjerne for de stående udvalgs offentliggørelse af dagsorden, indstillinger og beslutninger. Byrådet kan beslutte at fastholde de nuværende retningslinjer eller fastsætte nye retningslinjer.
Byrådet kan overlade det til de stående udvalg og Økonomiudvalget selv at fastsætte egne retningslinjer for offentliggørelse af lukkede punkter.
Vurdering
Administrationen vurderer, at offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter vil give offentligheden bedre indsigt i de kommunale beslutningsprocesser. Samtidigt vil det være nemmere for udvalgsmedlemmerne efterfølgende at diskutere udvalgets beslutninger med borgere eller presse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Konstitueret kommunaldirektør indstiller,
1.    at Udvalgene drøfter retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter og afgiver høringssvar til Byrådets videre behandling
2.    at Byrådet beslutter nye retningslinjer for offentliggørelse af beslutninger fra lukkede punkter på stående udvalg og Økonomiudvalg
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker størst mulig åbenhed, hvorfor indstillingen anbefales.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
At 1 | drøftet. Udvalget ønsker forslag til konkrete retningslinjer forelagt før stillingtagen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
At 1 | drøftet. Udvalget forventer, at der fremlægges forslag til konkrete retningslinjer.

6. Aftale med Slagelse Festuge om tilskud i 2019-2022 - genoptagelse (B)

6.     Aftale med Slagelse Festuge om tilskud i 2019-2022 - genoptagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-18450               Dok.nr.: 330-2018-318116                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget, Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Bestyrelsen for Slagelse Festuge har i ansøgningen om tilskud til 2018 søgt om flere midler end de forudgående år. I de nuværende retningslinjer, som baserer sig på Kulturstrategien, fandtes der ikke hjemmel til at anbefale overfor udvalget, at ansøgningen på 400.000 kroner kunne imødekommes. Udvalgene godkendte administrationens indstilling om 225.000 kroner (kultur- og turismemidler), dog med dispensation til at festugen kunne beholde overskud af tidligere kommunalt tilskud kr. 136.000,-
Administrationen har haft en dialog med bestyrelsen for Slagelse Festuge vedrørende udviklingsplaner og støttemuligheder. I det følgende fremlægges bestyrelsens forslag til en udviklingsplan som input til en flerårig aftale med kommunen om støtte.
Vision – Slagelse Festuge
Festugen afholdes altid i uge 26. Festugen er en frivillig forening med en ulønnet bestyrelse bestående af 6 ildsjæle. Der er tilknyttet en lønnet koordinator for festugen. Den første festuge fandt sted i år 2000, og i dag gæster op mod 40.000 gæster Slagelse i løbet af festugen (festugens egne tal).
For bestyrelsen er det vigtigt, at der indgår nye elementer i festugen, samtidig med at succesfulde, eksisterende arrangementer bevares, som fx Dyrenes Dag og Sankt Hans Aften.
Festugens visioner går bl.a. på at inddrage flere af kommunens foreninger i at bidrage med kulturelle begivenheder. Festugen har planer om at lave satellit-arrangementer i hele kommunen samt at udbyde et bredere sortiment af musikgenrer. Det er et stort ønske fra bestyrelsen, at der kan tilbydes gratis koncerter.
Den overvejende del af finansieringen af udviklingsplanen kommer fortsat fra sponsorer. Dog ser bestyrelsen gerne, at der indgås en 3-årig tilskudsaftale med Slagelse Kommune.
Festugens oplæg til udviklingsplan er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper om støtte til kulturelle aktiviteter samt aktiviteter, der har turismefremmende karakter.
Handlemuligheder
Det er administrationens vurdering, at udvalgene har følgende handlemuligheder:
1. 4-årig aftale med fastlagte mål, som understøtter indsatser i Slagelse Kommune. Forslag til aftale er vedlagt som bilag
2. Nuværende ansøgningspraksis fastholdes
Vurdering
Generelt til udviklingsplanen har administrationen følgende kommentarer:
Bestyrelsen ønsker at lave satellit arrangementer i hele kommunen. Administrationen vil anbefale, at festugen fokuserer på at lave aktiviteter i Slagelse Bymidte for at markedsføre Slagelse by. Der findes byfester rundt i kommunen arrangeret af mindre foreninger.
Ydermere anbefaler administrationen, at festugen også fokuserer på at inddrage studerende og uddannelsessøgende i byen, da Slagelse er en uddannelsesby. Dette kan gøres via kulturelle aktiviteter.
Handlemulighed 1 – 4-årig aftale med fastlagte mål
Med en 4-årig aftale vil det være muligt for festugen at arbejde hen imod en bæredygtig økonomi, der betyder, at der ikke skal søges om kommunalt tilskud. Det er administrationens anbefaling, at der skal udarbejdes en aftale med tydelige mål, således at tilskuddet dækker køb af aktiviteter, der markedsfører Slagelse som en handelsby og en uddannelsesby. Aftale er vedlagt som bilag.
Med denne aftale kan festugen ikke søge andre midler i Slagelse Kommune.
Økonomi:
- Køb af kulturaktiviteter 300.000 kr. (kulturmidler)
- Køb af markedsføring samt andre understøttende foranstaltninger 100.000 kr. (turismemidler)
Handlemulighed 2 – nuværende praksis fastholdes
Festugen søger årligt Puljen til kulturelle formål og bliver udelukkende vurderet ud fra retningslinjerne til denne pulje. Retningslinjerne bygger på Kulturstrategien.
Herudover oplever administrationen, at festugen søger andre puljer, hvorfor der bliver brugt forholdsvis mange ressourcer på at sagsbehandle ansøgninger fra festugen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Handlemulighed 1 giver mulighed for at tænke tilskud fra både kulturmidler og turismemidler.
Handlemulighed 2 vurderes kun ud fra Puljen til kulturelle formål, som bliver skåret med 2 % hvert år frem til år 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Handlemulighed 1 vil kræve, at Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget disponerer midler til festugen. Herudover bør der i aftalerne tænkes flere af kommunens strategier ind, fx udvikling af detailhandel, campus og lokale fødevarer.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at indgå en 4-årig aftale med Slagelse Festuge, jf. aftalen som er vedlagt som bilag. Støtten udgør 300.000 kroner og finansieres fra Puljen til kulturelle formål
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter at indgå en 4-årig aftale med Slagelse Festuge, jf. aftalen som er vedlagt som bilag. Støtte udgør 100.000 kroner, som finansieres af turismemidlerne.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 4. juni 2018:
Fraværende: 
Sagen udskudt til udvalgsmøde i august med henblik på at få overblik over samtlige bevillinger.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 12. juni 2018:
Fraværende:
Ad 1: Sagen udskydes til udvalgsmødet i august med henblik på at få overblik over samtlige bevillinger til Slagelse Festuge.
Genoptagelse
Supplerende oplysninger fra Center for Kultur, Fritid og Borgerservice:
Tilskud m.m. fra Slagelse Kommune til Slagelse Festuge i 2017:
105.000 kr.
Bevilget fra Puljen til kulturelle formål, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
 
120.000 kr.
Bevilget fra Turismepuljen, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
 
  29.046 kr.
Udgifter til Entreprenørservice, betalt af Ledelsessekretariatet til:
Afspærringsmateriale, skiltning, affaldsbeholdere, flydeponton til Skt. Hans-bål samt kørsel af flydepontonen.
 
15.000 kr.
Energidag, Center for Teknik og Miljø
 
15.000 kr.
Sundhedsdag, Center for Sundhed og Ældre
 
284.046 kr.
I alt
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
3.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at indgå en 4-årig aftale med Slagelse Festuge, jf. aftalen som er vedlagt som bilag. Støtten udgør 300.000 kroner og finansieres fra Puljen til kulturelle formål
4.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter at indgå en 4-årig aftale med Slagelse Festuge, jf. aftalen som er vedlagt som bilag. Støtten udgør 100.000 kroner, som finansieres af turismemidlerne.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget ønsker en 3-årig aftale.
Udvalget ønsker en nedtrapning (trappemodel) med et startbeløb på 400.000 kr., reduceret til 300.000 kr. ved aftalens afslutning.
Aktiviteter skal målrettes Slagelse By.
Udvalget er åbne over for tilsvarende ordninger andre steder i kommunen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Kultur- og Fritidsudvalget godkendte, at der indgås en 3 årig aftale med Slagelse Festuge jfr. den fremlagte aftale. Støtten finansieres fra Puljen til Kulturelle formål med 300.000 kr. i 2019, 275.000 kr. i 2020 og 250.000 kr. i 2021. Der ydes tilsvarende tilskud fra Erhvervs- og Teknikudvalget på 100.000 kr., 75.000 kr. og 50.000 kr.
De aktiviteter der er omfattet af tilskuddet skal målrettes afvikling af arrangementer i Slagelse by.
Udvalget henstiller til, at der i forbindelse med indgåelse af aftalen med Slagelse Festuge aftales nærmere om Festugens udlån/udleje af udstyr til andre aktører.
Udvalget er åben overfor lignende ordninger for andre aktiviteter af tilsvarende karakter. Forvaltningen undersøger ønsker og behov.

7. Egnsteater i Slagelse Kommune (O)

7.     Egnsteater i Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2018-39693               Dok.nr.: 330-2018-336060                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget har ønsket en orientering om rammerne for et muligt egnsteater i Slagelse Kommune.
Baggrund
Historik
I 2015 ansøgte Slagelse Kommune Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst om at etablere et egnsteater i kommunen, lokaliseret på Borreby Teater. Projektstøtteudvalget valgte at give afslag på ansøgningen med den begrundelse, at ansøger ikke levede op til det generelle niveau hos landets øvrige egnsteatre. Et højt, professionelt niveau er essentielt for godkendelse af et egnsteater.
Hvad er et egnsteater?
Egnsteatre er professionelt producerende teatre uden for København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg Kommune. Kommuner og teatre indgår fireårige egnsteateraftaler, som godkendes af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og af Slots- og Kulturstyrelsen. Flere kommuner kan gå sammen om at støtte et egnsteater. Projektstøtteudvalget vurderer ansøgers faglige og kunstneriske niveau og de økonomiske, organisatoriske og fysiske rammer. Der kan også indgås aftale om opstartsprojekter, der gennemføres før ansøgning om en fireårig aftale med henblik på, at teateret kan opnå status som egnsteater i den kommende aftaleperiode.
Et egnsteaters primære opgave er at producere og opføre teaterforestillinger, herunder f.eks. danseteater, musikteater, opera, performanceteater eller eksperimenterende teater for voksne, børn og unge. Turnévirksomhed kan indgå i egnsteatrenes aktiviteter, men en del af virksomheden skal være stationær. Egnsteatrene skal endvidere bidrage til at udvikle scenekunsten i det lokalmiljø, de er forankret i.
Et egnsteater skal bl.a. have minimum to produktioner årligt, et fast spillested, lokal forankring og være finansieret helt eller delvist af en eller flere kommuner.
Proces
Der kan indgås nye fireårige aftaler med start fra 1. januar 2021. Ansøgning om godkendelse af nye fireårige egnsteateraftaler skal indsendes til Slots- og Kulturstyrelsen senest den 1. april 2020.
Derudover kan der søges om støtte til opstartsprojekter med henblik på, at teateret kan opnå status som egnsteater i den kommende aftaleperiode.
Ansøgning om igangsættelse af opstartsprojekter i samarbejde mellem teater og kommune, og med medfinansiering fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, kan indsendes årligt i januar eller juni.
Økonomi
Staten yder delvis refusion af kommunernes driftstilskud til egnsteatre, såfremt der er indgået en godkendt fireårig egnsteateraftale mellem egnsteatret og kommunen.
Refusionen kan maksimalt udgøre 50 % af de kommunale udgifter og varierer fra år til år ift. størrelsen af finanslovsbevillingen til egnsteatre, og hvor mange teatre der indgår i ordningen. I 2018 er refusionsprocenten 36,7%, mens den i 2017 var 36,3%.
Der ydes kun refusion af udgifter forbundet med egnsteatrenes primære aktiviteter – at producere og opføre scenekunstforestillinger og aktiviteter i umiddelbar tilknytning hertil.
Det årlige kommunale driftstilskud til det enkelte egnsteater skal ligge indenfor et minimums- og maksimumbeløb, som fastsættes på finansloven. Driftstilskuddet til teatret skal i dag ligge mellem 2.777.787 kr. og 9.525.894 kr. Ved samarbejde mellem flere kommuner er maksimumbeløbet højere.
Egnsteatres udgifter til husleje må maksimalt udgøre 15 pct. af teatrets samlede offentlige tilskud.
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst kan medfinansiere et opstartsprojekt mellem et teater og én eller flere kommuner. Beslutning om evt. tilskud træffes af Projektstøtteudvalget på baggrund af en ansøgning.
Retligt grundlag
Lov om scenekunst - LBK 30 af 14/01/2014
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Slagelse Kommune har et rigt og alsidigt teaterliv, men de eksisterende producerende teatre drives af frivillige foreninger, hovedsageligt med ikke-professionelle. Et professionelt, lokalt forankret egnsteater vil potentielt kunne understøtte det nuværende teaterliv, tiltrække publikum fra nabokommunerne og bidrage til at udvikle kulturlivet generelt i kommunen. Et egnsteater vil også kunne udvikle tilbud, der er centreret om teatrets kvaliteter, men bidrager til udviklingen på f.eks. børne- og ungeområdet eller skoleområdet.
Et egnsteater kan både være et supplement og en konkurrent til de eksisterende tilbud på teaterområdet. Kulturafdelingen vurderer, at det er vanskeligt at forudsige, om et egnsteater vil øge den samlede publikumsinteresse for teater i Slagelse Kommune, eller om publikumsantallet i mindre grad afhænger af det konkrete tilbud, men er en forholdsvis fast størrelse.
Etablering af et egnsteater i Slagelse Kommune vil være i nøje overensstemmelse med kommunens vision med fokus på erhverv, oplevelser og uddannelse, og et egnsteater vil kunne være medvirkende til at markedsføre Slagelse Kommune i kraft af et fyrtårn med kulturtilbud på højt fagligt niveau.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at der skal arbejdes videre med tanken om at etablere et egnsteater i Slagelse Kommune, skal midlerne hertil enten findes ved omprioritering inden for Kulturområdet eller ved at afsætte midler til driftstilskud til et egnsteater i forbindelse med budgetprocessen omkring Budget 2019.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning, idet udvalget principielt er positiv overfor muligheden for egnsteater.

8. Kulturregion Midt- og Vestsjælland - forlængelse af aftale i 2019 (B)

8.     Kulturregion Midt- og Vestsjælland - forlængelse af aftale i 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-18451               Dok.nr.: 330-2018-344537                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og fritidsudvalget orienteres om forlængelse af Kulturregionsaftalen mellem Kulturministeriet og de 8 kommuner i Kulturregion Midt- og Vestsjælland i 2019, og skal beslutte hvorvidt Slagelse Kommune skal deltage i forlængelsesperioden.
Baggrund
8 kommuner (Holbæk, Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted, Roskilde, Slagelse og Sorø) har siden 2007 indgået kulturaftaler med Kulturministeriet om samarbejde i Kulturregion Midt- og Vestsjælland. En kulturaftale strækker sig normalt over fire år og beskriver samarbejdsgrundlaget for større fælleskommunale kulturprojekter, herunder indsatser og økonomi.
Den nuværende kulturaftale udløber med udgangen af 2018.
Kulturministeren lancerede i foråret 2018 et servicetjek af det eksisterende kulturaftalekoncept. Som led i servicetjekket inviterede ministeren d. 6. april 2018 de politiske formænd for kulturregionerne til dialogmøde for at drøfte et fremtidigt koncept for kulturaftaler mellem stat og kommuner.
Kulturministeren har efterfølgende besluttet, at der skal afsættes mere tid til arbejdet med at justere kulturaftalekonceptet, da ministeren ikke finder det muligt at få en ny ordning på plads inden udgangen af 2018. Kulturministeren forestiller sig, at den nye ordning skal være klar 1. januar 2020.
Kulturministeren har derfor valgt at forlænge de nuværende aftaler med er ekstra år, for de kommuner, der ønsker at indgå i en forlængelse.
Den etårig forlængelse tager afsæt i den nuværende aftale både hvad angår økonomi og indhold. Det vil sige, at de to nuværende indsatsområder; Kulturarv og identitet og Børn, unge og udsyn fortsat er pejlemærker for aktiviteter i aftalen.
Økonomisk vil det betyde, at kommunerne fortsat bidrager med 3 kr. pr. indbygger, der fordeles som i gældende aftale med 2,50 kr. til projektstøtte og med 0,50 kr. pr. til sekretariatsdrift. Derudover vil rammebevillingerne til opsøgende børneteater, amtsmidler og projektmidler til udfoldelse af indsatsområderne forsat bliver lagt ud til Kulturregionen.
Udkast til en forlængelsesaftale skal indsendes til Slots- og Kulturstyrelsen, som administrerer kulturregionsaftalerne, senest d. 1. oktober 2018 med henblik på godkendelse og underskrift ved udgangen af 2018.
Kulturregionssekretariatet har udarbejdet en oversigt over den anslåede forventede økonomi ved en forlængelse af kulturaftalen frem til 31. december 2019:
 
 
Note
Ikke disponeret beløb i kulturaftale 2015 – 18
620.000
 
Tilskud fra kommuner 2019 – 3 kr. pr. indb.
1.230.000
1.
Forventet overførsel fra Rammebevilling børneteater
50.000
2.
Fra den de tidligere amtslige tilskud uden for lov
1.100.000
 
Projektstøtte fra udlodningsmidlerne
1.500.000
3.
Udgift sekretariat
-210.000
 
Total
4.290.000
 
Note 1: Det er forudsat at alle 8 kommuner også i 2019 er med i kulturaftalen.
Note 2: Refusion af børne- og opsøgende teater er lagt ud i rammeaftale og udbetales til kulturregionens kommuner. Mindre forbrug på denne aftale anvendes til projektstøtte. Beløbet er anslået.
Note 3: Kulturregionen har i perioden 2015 – 2018 samlet modtaget 6 mio. kr.
            til projekter fra Udlodningsmidlerne, hvilket svarer til 1,5 mio. kr. pr. år.
På kulturgruppemødet i Kulturregionen den 14. maj 2018 fremgik det, at ikke alle kommuner var interesseret i at indgå i en ny kulturaftale. Kulturregionssekretariatet anmoder derfor om en tilkendegivelse fra de enkelte kommuner om, hvorvidt man ønsker at trække sig ud af kulturaftalesamarbejdet ved udgangen af 2018 eller om man vil deltage i kulturaftalen i forlængelsesperioden.
Tilbagemeldingerne fra de 8 kommuner fremlægges på Kulturgruppemødet den 3. september 2018. Her vil Kulturgruppen beslutte processen med forlængelse af aftale samt proces for prioritering af midler i forlængelsesperioden.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at støtte kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. beslutte at Slagelse Kommune ikke skal deltage i en forlængelse af den nuværende kulturregionsaftale frem til udgangen af 2019.
b. beslutte at Slagelse Kommune skal deltage i en forlængelse af den nuværende kulturregionsaftale frem til udgangen af 2019.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at en et-årig forlængelse af kulturregionsaftalen for Midt- og Vestsjælland kan være relevant for Slagelse Kommune at deltage i.
Da Kulturministeren endnu ikke har taget stilling til et fremtidig koncept for kulturregionerne, er det usikkert hvad der træder i stedet. Slagelse Kommunes fortsatte involvering i den nuværende aftale medvirker til, at kommunen kan bidrage til ministerens overvejelser om den fremtidige form.
Kulturafdelingens arbejde med at opbygge et tværkommunalt kultursamarbejde med Sorø, Kalundborg og Ringsted Kommuner, som Kultur- og Fritidsudvalget drøftede på udvalgsmødet d. 3. april 2018, kan fortsætte sideløbende med en et-årig forlængelse af kulturregionsaftalen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at Slagelse Kommune skal deltage i en forlængelse af den nuværende kulturregionsaftale for Midt- og Vestsjælland frem til udgangen af 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Godkendt at Slagelse Kommune deltager i en forlængelse af den nuværende kulturregionale aftale for Midt- og Vestsjælland frem til udgangen af 2019.

9. Ny Trelleborg - ændret fondsstrategi - Den Genskabte Borg (O)

9.     Ny Trelleborg - ændret fondsstrategi - Den Genskabte Borg (O)

Sagsnr.: 330-2017-40012               Dok.nr.: 330-2018-397471                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om Ny Trelleborg og det nye projekt, som kommunen i samarbejde med Nationalmuseet arbejder efter.
Baggrund
Byrådet besluttede den 26. juni 2017, at fondsstrategien for Ny Trelleborg skulle ændres, således at der søges midler til et nyt projekt med fokus på et formidlingskoncept inde/ude og en helt ny udstilling i eksisterende ombyggede/udbyggede bygninger. Denne genudvikling af projektet kører på med fuld styrke, er omfattende og har på samme tid indeholdt organisatoriske ændringer.
Organisering:
I sommerferien 2017 tiltrådte Nationalmuseets nye direktør Rane Willerslev, som efterfølgende har takket ja til at indtræde i projektets styregruppe. Rane Willerslev er eliteforsker, eventyrer og begejstret for Trelleborg. Erik Als, som er vicedirektør i Nationalmuseet, indtræder ligeledes i styregruppen.
Projekt Ny Trelleborg fortsætter derfor med samme høje ambitionsniveau i et fortsat stærkt samarbejde mellem Slagelse Kommune og Nationalmuseet om driften, udviklingen og markedsføringen af Trelleborg.
Slagelse Kommunes repræsentanter i styregruppen er børne- og ungedirektøren og centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice (der også repræsenterer Slagelse Kommune i Trelleborgs forestående UNESCO-optagelsesproces).
Disse organisatoriske ændringer gør sammen med det stærke fundament fra det hidtidige arbejde, at projektet forventes at forløbe planmæssigt.
Fondsnyt:
Der har været afholdt opfølgende dialog med fonde, som tidligere har vist interesse for projektet. Tilbagemeldingen på det reviderede oplæg har været positiv.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at støtte kulturelle og turismefremmende aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Projektgruppen har arbejdet intensivt med et justeret Ny Trelleborg-projekt og præsenterer nu det endelige, overordnede projekt i vedhæftede dokumenter.
Der arbejdes med 4 zoner:
- Ankomsten
- Udstillingen
- Den Genskabte Borg
- Monumentet
Se beskrivelse i sagens bilag, som det kommende prospekt også bygges op omkring.
Dette projekt vurderes at tage højde for alle indkomne anbefalinger, tidens trend og en høj publikumsoplevelse, der rækker ind i fremtiden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den hidtil afsatte anlægsramme påvirkes ikke af det ændrede projekt.
Konsekvenser for andre udvalg
Udviklingen/udbygningen af Ny Trelleborg understøtter udmøntningen af Slagelse Kommunes vision om at etablere et kulturelt fyrtårn.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

10. Vedligeholdelsesplaner for haller (B)

10.   Vedligeholdelsesplaner for haller (B)

Sagsnr.: 330-2018-38798               Dok.nr.: 330-2018-328139                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte vedligehold/renovering af idrætshaller, herunder beslutte om de selvejende haller skal udarbejde en opdateret vedligeholdelsesplan.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget bad på mødet den 12/6 2018 om et samlet overblik over vedligeholdelsesplaner for hallerne.
Vedligehold i kommunale haller:
Der er ikke udarbejdet detaljerede vedligeholdelsesplaner for de kommunale haller. Kommunale Ejendomme har dog et godt overblik over, hvilke vedligeholdelsesopgaver vedr. henholdsvis klimaskærm, teknik og omklædningsfaciliteter der allerede kendes til eller kan forventes at komme over de kommende år (1-10 år), herunder udgifterne til disse opgaver.
En oversigt over kommende vedligeholdelsesopgaver i kommunale haller er vedlagt som bilag.
Da der ikke er foretaget egentlige indvendige bygningssyn, har Kommunale Ejendomme på nuværende tidspunkt ikke detaljeret kendskab til kommende vedligeholdelsesopgaver i eksempelvis kontorer, mødelokaler og lignende, hvorfor disse ikke er medtaget i oversigten.
Hvis der er ønske herom, kan Kommunale Ejendomme udarbejde estimerede planer for hver enkelt hal. Det er dog en større opgave, der fordrer mere tid.
Vedligehold i selvejende haller:
Der er ikke udarbejdet vedligeholdelsesplaner for de selvejende haller.
Dog blev der tilbage i foråret 2012 udarbejdet en rapport over skærpet bygningstilsyn for hver selvejende hal. Det var Kommunale Ejendomme, der udarbejdede rapporterne, der blev finansieret af Fritid. Rapporterne blev udarbejdet forud for indgåelse af aftaler om køb af haltid i de selvejende haller (den tidligere aftalemodel). 
I rapporterne (vedlagt som bilag) er bygningernes stand beskrevet (både overordnet og for de enkelte delelementer), ligesom det er beskrevet, hvad der bør udbedres + tidshorisont og prisoverslag. 
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver hjemmel til drift og vedligehold af idrætsfaciliteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Drøfte fremtidig renovering/vedligehold af hallerne, herunder beslutte om de selvejende haller skal udarbejde opdaterede vedligeholdelsesplaner.
Vurdering
Da en del af de vedligeholdelsesopgaver/-behov, som er beskrevet i de ovennævnte rapporter om skærpet bygningstilsyn i de selvejende haller, er blevet udbedret i mellemtiden og dermed ikke længere er aktuelle, og da der desuden kan være opstået nye vedligeholdelsesopgaver/-behov i de 6 år, der er gået, siden rapporterne blev udarbejdet, anbefaler administrationen, at udvalget beder de selvejende haller om at få udarbejdet en vedligeholdelsesplan med fx et 10-årigt perspektiv.
Dette for at give et overblik over bygningernes aktuelle stand, og hvad der forventes af vedligeholdelsesopgaver i de kommende år, herunder hvad der bør udbedres, og hvad det vil koste.
Kommunale Ejendommes erfaring er, at vedligeholdelsesplaner er vigtige redskaber i periodisering af udgifter til planlagt vedligehold.
Administrationen anbefaler, at udarbejdelse af vedligeholdelsesplaner indskrives som en leverance i driftsaftalen med hallerne, og at vedligeholdelsesplanerne også bør indeholde overvejelser om finansiering af udbedringer. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget drøfter fremtidig renovering/vedligehold af hallerne, herunder beslutter, at de selvejende haller skal udarbejde vedligeholdelsesplaner med tilhørende overvejelser omkring finansiering af udbedringer.
2.    at Udarbejdelse af vedligeholdelsesplaner skrives ind som en leverance i driftsaftalen med hallerne.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
At 1 | Drøftet.
Udvalget ønsker, at de selvejende haller ajourfører de udarbejdede rapporter fra det reviderede bygningssyn i 2012 til efterfølgende forelæggelse for udvalget.
Udvalget ønsker tillige oplyst, hvordan der arbejdes med vedligeholdelsesplaner for de kommunale planer.

11. Justering af reklameregler i retningslinjer for udleje af faciliteter (B)

11.   Justering af reklameregler i retningslinjer for udleje af faciliteter (B)

Sagsnr.: 330-2016-79349               Dok.nr.: 330-2018-344915                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om reklamereglerne i kommunens retningslinjer for udleje af idrætsfaciliteter skal ændres, således at foreninger ikke længere skal overdække egne reklamer, når andre arrangører/lejere skal bruge reklamepladsen til et arrangement.
Baggrund
SBI ønsker en ændring af reklamereglerne i kommunens retningslinjer for udleje af haller, lokaler og anlæg, da klubben efter eget udsagn ikke har ressourcer til at overdække egne solgte reklamer, når andre brugere skal bruge pladsen. Gældende reklameregler er vedlagt.
SBI’s reklamering på stadion:
SBI har som bruger af Harboe Arena Slagelse jf. retningslinjerne for udlejning af haller, lokaler og anlæg (vedtaget af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget i januar 2017) mulighed for at sælge bandereklamer til egne kampe/arrangementer på stadion, hvilket klubben gør.
SBI havde sidste år indtægter på i alt 212.416 kr. fra bandereklamer på stadion, hvilket må formodes at være endnu højere i år som følge af klubbens oprykning.
SBI (og andre foreninger) skal fra og med i år ikke længere betale reklameafgift til kommunen (var tidligere 10 % af indtægten). Foreninger kan derfor nu helt gratis sælge reklamer på kommunale idrætsfaciliteter og beholde hele indtægten herfra.
Gældende retningslinjer for overdækning af reklamer:
Ifølge ovennævnte retningslinjer ”har foreningen, der har opsat/solgt reklamen, ansvaret for at dække den til/fjerne den, når kommunen eller andre skal bruge den pågældende reklameplads til et arrangement”.
SBI (og andre foreninger) skal derfor jf. gældende retningslinjer selv overdække de bandereklamer, som klubben har solgt, når andre skal bruge reklamepladsen til et arrangement (fx DBU), eller alternativt betale kommunen for at udføre opgaven.
Såfremt kommunen (Entreprenørservice) skal udføre opgaven, er prisen 330 kr. pr. mandetime (indenfor normal arbejdstid) og hertil bil på 92 kr. pr. time samt kostpris for materialer til afdækning. Entreprenørservice vurderer, at det vil koste 1.980 kr. i mandetimer og 600 kr. i materialer at overdække reklamer forud for et arrangement på stadion.
Baggrunden for ovennævnte regel er bl.a., at foreningers reklamer på idrætsfaciliteter, herunder SBI’s reklamer på stadion, regnes som gentagne enkeltdagsreklamer, hvilket vil sige, at de vedrører foreningens egne kampe/arrangementer, men ikke andres arrangementer på faciliteten. Andre brugere/lejere af faciliteten skal med andre ord også have mulighed for at kunne gøre brug af reklamepladserne, hvis de ønsker det.
Arrangører forventer desuden, at de kan råde over hele faciliteten (og dermed også reklamepladser), når de betaler leje, og at de ikke selv skal overdække andre klubbers reklamer. Arrangørerne forventer desuden, at det er dem, og ikke 3. mand, der skal tjene penge på den synlighed, som arrangementet giver købere af reklamepladser.
Det skal dog understreges, at reklamerne kun skal overdækkes, hvis en arrangør/lejer rent faktisk ønsker at bruge reklamepladserne til et arrangement, eller hvis reklamerne kolliderer med arrangørens samarbejdspartnere/interesser. I praksis er det derfor meget få arrangementer i løbet af et år, hvor overdækning af reklamer er påkrævet.
Retligt grundlag
Retningslinjer for udleje af lokaler, haller og idrætsanlæg samt kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Ophæve bestemmelsen, således at foreninger ikke længere selv skal overdække egne solgte reklamer, når arrangører/lejere skal bruge pladserne til et arrangement.
b) Ophæve bestemmelsen i retningslinjerne og erstatte den med forslaget i bilag 2.
c) Afvise at ophæve bestemmelsen i retningslinjerne.
Vurdering
Administrationen har forståelse for, at det er bøvlet at skulle overdække sine reklamer.
Administrationen finder det dog rimeligt, at det er foreningen, som har solgt de pågældende reklamer, og som høster hele indtægten herfra, der skal sørge for, at reklamerne bliver overdækket, når andre skal bruge pladsen, eller alternativt betale kommunen for at gøre det.
Denne vurdering skal ses i lyset af, at det er meget få gange i løbet af et år, hvor overdækning er påkrævet, at reklamerne vedrører foreningens egne arrangementer og ikke andres arrangementer, og at klubberne (i dette tilfælde SBI) har en ikke ubetydelig indtægt fra reklamesalget. Derudover er den nuværende ordning med til at understøtte arbejdet med at tiltrække flere arrangementer og give arrangører gode vilkår.
Såfremt bestemmelsen om overdækning af reklamer ønskes ophævet, foreslår administrationen, at det i stedet tydeliggøres i retningslinjerne, at reklamer bliver overdækket/fjernet, hvis pladsen skal bruges af andre arrangører/lejere til et arrangement, eller hvis reklamerne kolliderer med arrangørens interesser/forpligtelser/samarbejdspartnere. Og at opgaven med at overdække/fjerne reklamer før arrangementet og fjerne overdækning/genetablere reklamer efter arrangementet påhviler arrangøren, men at hjælp fra servicepersonale kan tilkøbes. Forslag til ny bestemmelse er vedlagt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt opgaven med at overdække reklamer kommer til at ligge hos kommunen, vil det betyde en stigning i driftsomkostningerne til stadion.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, om bestemmelsen i reklamereglerne skal ændres.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at bestemmelserne i reklamereglerne ændres, i overensstemmelse med det fremlagte forslag i bilag 2, således at opgaven med at overdække/fjerne reklamer påhviler den arrangør, som ønsker at gøre brug af reklamepladserne.
For stemte 5; Jørgen Andersen(A), Britta Huntley(A), Stén Knuth(V), Ebbe J Ahlgren(V) og Troels Brandt(B).
Imod stemte 2; Anne Bjergvang(A) og Anders Nielsen(A).

12. Fra Eliteidrætsklasser til Idrætstalentklasser (B)

12.   Fra Eliteidrætsklasser til Idrætstalentklasser (B)

Sagsnr.: 330-2014-80089               Dok.nr.: 330-2018-348762                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget samt Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalgene skal beslutte, om Eliteidrætsklasserne skal omdøbes til Idrætstalentklasser.
Baggrund
Da projektet omkring særlige klasser med tilbud til børn, der dyrker idræt på særligt højt niveau, blev en realitet i Slagelse Kommune i 2015, havde projektet indledningsvis mange forskellige navne i de forskellige dokumenter og sagsfremstillinger. Eksempelvis idrætsklasser, talentklasser, sportsklasser mv. For at samle alt under et navn og samtidig give tilbuddet en sproglig styrke, det havde brug for, for at kunne beskrive det bedst muligt, så forældre også ville prioritere Nymarkskolen fremfor eksempelvis privatskoler, blev det samlet til Eliteidrætsklasser.
Efter Slagelse Kommune er blevet Team Danmark Elitekommune, og efter at tilbuddet på Nymarkskolen har forankret og udviklet sig, lægger kommunen sig mere op ad Team Danmarks anbefalinger. De anbefaler ikke, at man omtaler unge i sporten som ”Elite”.
Dertil kommer, at tilbuddet til unge, der er dygtige inden for kunst, musik eller scene, hedder Kunsttalentklasser.
Retligt grundlag
Ifølge kommunalfuldmagten kan udvalgene vælge at ændre tilbuddets navn.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget og Børne- og Ungeudvalget kan:
a) Ændre navnet fra Eliteidrætsklasser til Idrætstalentklasser
b) Beholde det eksisterende navn
Vurdering
Administrationen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at ændre navnet til Idrætstalentklasser, da det skaber en stærk rød tråd til kunsttalentklasserne og dermed skaber en bedre synergi og ligestilling mellem de to ordninger.
Ordet ”Elite” er først relevant i sportssammenhæng, når vi når til Team Danmark-atleter som eksempelvis den lokale speedskater Viktor Hald Thorup, og derfor er det lidt misvisende at sidestille 7.-9. klasser med elite.
Tilbuddet vil stadig være det samme stærke tilbud med indhold, der skaber rammer for unge, der vil både deres skole og deres sport.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen er på dagsordenen i både Børne- og Ungeudvalget samt i Kultur- og Fritidsudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice samt centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalgene ændrer navnet fra Eliteidrætsklasser til Idrætstalentklasser.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
Godkendt.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende:  Stén Knuth (V)
At 1 | godkendt.

13. Emner til pressen (B)

13.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-43708                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Der udarbejdes en pressemeddelelse vedrørende aftale med Slagelse Festuge.
14. Lukket: Salg af navn på idrætsfacilitet (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
15. Lukket: Ændring af aftale om salg af navn på idrætsfacilitet (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.