1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2017-89787 Dok.nr.: 330-2018-583632 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Dagsordenen godkendes
2. Kommunale faciliteter til kulturelle aktiviteter (B)
2. Kommunale faciliteter til kulturelle aktiviteter (B)
Sagsnr.: 330-2019-8187 Dok.nr.: 330-2019-46473 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til anvendelse
og behov for takster for brug af kommunens faciliteter på kulturområdet.
Baggrund
På kulturområdet stilles en række faciliteter gratis til
rådighed til diverse kulturaktiviteter, og enkelte lejes ud til kommercielle
aktiviteter.
Administrationen ønsker at få fastlagt retningslinjer, der
klart beskriver de enkelte faciliteters primære brug, for at sikre en ensartet
sagsbehandling i forhold til udlån og –leje af faciliteterne samt sikre en
effektiv udnyttelse af lokaler og områder.
Overblik over faciliteter
Lokaler og områder har af historiske og praktiske grunde
forskellige formål og forskellig anvendelse. For at skabe overblik over
faciliteterne og ensrette brug og lån/leje mest muligt fremlægger administrationen
i denne sag (bilag):
·
et overblik over faciliteterne: Opdelt i Udstillingslokaler,
Udendørsfaciliteter, Teatre og Kulturhuse,
·
forslag til fastlæggelse af primær brug:
·
evt. mulighed for udlejning til kommercielle aktiviteter ved
ledig kapacitet.
Typen af det enkelte arrangement er afgørende for, hvorvidt
faciliteterne kan stilles gratis til rådighed, eller om der skal betales leje. For
enkelte faciliteter skal der efterfølgende fastsættes takst for leje i
forbindelse med Budget 2020.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper beskriver, at
·
Kommunen kan stille lokaler gratis til rådighed til aktiviteter,
som kommunen selv lovligt kunne stå for, fx kunstudstillinger, koncerter,
teaterforestillinger m.m., der har offentlig adgang/er åbne for alle.
·
Kommunen kan leje faciliteterne ud til en række aktiviteter, der
falder uden for kommunale formål, fx velgørende eller kommercielle
arrangementer, dog udlejes de indendørs faciliteter ikke til private fester
eller lignende.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, at
a. Faciliteterne
anvendes primært kulturelle aktiviteter. Hvis en kulturel aktivitet har kommercielt
fokus skal der betales leje. Herudover kan faciliteterne udlejes til
kommercielle erhvervsarrangementer o. lign., hvis det kan kombineres med de
primære kulturelle aktiviteter.
Det
Røde Pakhus stilles udelukkende gratis til rådighed og kan ikke lejes til
kommercielle arrangementer o. lign.
b. Faciliteterne
udelukkende anvendes til kulturelle aktiviteter, med eller uden kommercielt
fokus. Kommercielle aktører vil herefter henvises til andre faciliteter.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at der er behov for en
præcisering af retningslinjerne for lån og leje af faciliteterne på
kulturområdet. Faciliteterne understøtter Kulturstrategiens tematikker: Børn og
unges møde med kulturen, frivilligt engagement, det professionelle og
inddragende kulturliv, autentiske events og kulturliv i det offentlige rum.
Med udgangspunkt heri anbefaler Kulturafdelingen, at brugen
af faciliteterne målrettes kulturelle arrangementer. Ved kommercielle,
kulturelle arrangementer betales leje, øvrige kulturelle arrangementer benytter
lokalerne vederlagsfrit.
Kommercielle erhvervsarrangementer o. lign. kan afvikles i
lokalerne mod betaling af leje, hvis faciliteterne ikke er optaget af
kulturelle arrangementer.
Det Røde Pakhus stilles udelukkende gratis til rådighed og
kan ikke lejes til kommercielle arrangementer o. lign.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om anvendelse af kommunens
faciliteter på kulturområdet som beskrevet i handlemulighed a.
3. Obligatorisk tidsbestilling i Borgerservice (B)
3. Obligatorisk tidsbestilling i Borgerservice (B)
Sagsnr.: 330-2019-20845 Dok.nr.: 330-2019-121340 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal træffe beslutning om overgang
til obligatorisk tidsbestilling til borgerservice.
Baggrund
Slagelse Byråd besluttede i oktober 2016 at fusionere
biblioteker og borgerservice til virksomheden Slagelse Biblioteker og
Borgerservice. Fusionen er kommet godt på plads, og borgerne har taget godt
imod, at ydelser omkring Pas, Kørekort, NemID, Boligindskudslån m.v. nu
håndteres i bibliotekerne i Korsør, Skælskør og Slagelse.
Fusionen indebar, at åbningstiden i Borgerservice blev
tilpasset til Bibliotekets og dermed steg markant. Alene i Slagelse med 14
timer ugentligt. Desuden indebar fusionen en besparelse på Borgerservice på
400.000 kr. årligt. Erfaringer viser, at der i dele af åbningstiden er travlt
og serviceres mange borgere (med deraf følgende ventetid), mens der på andre
tidspunkter møder ganske få borgere op, hvorved medarbejdernes tid er mindre
effektivt anvendt, selv om der arbejdes med baglandsopgaver i muligt omfang.
Samtidigt medfører den øgede åbningstid, at driftssituationen er presset.
På den baggrund foreslår administrationen, at Borgerservice
overgår til obligatorisk tidsbestilling, efter at der hidtil har været mulighed
for (men ikke krav om) tidsbestilling til pas og kørekort. Dette vil forbedre
servicen og reducere ventetiden for borgerne, og det vil forbedre ressourceudnyttelsen
i driften betydeligt. I den forbindelse bemærkes, at en overgang til
obligatorisk tidsbestilling vil bringe Slagelse Kommune på linje med en række
kommuner landet over, herunder Næstved, Roskilde og Ringsted, der har gode
erfaringer med obligatorisk tidsbestilling. Borgerne er glade for ordningen.
Hvad indebærer forslaget om overgang til obligatorisk
tidsbestilling?
Forslaget indebærer, at borgerne fremover skal bestille tid
til ydelserne i borgerservice. Det kan ske via nettet, telefon eller ved
personlig henvendelse. Ved tidsbestilling skal det angives, hvilken ydelse det
drejer sig om. På den måde sikres, at borgeren kommer til hos en medarbejder
med netop de kompetencer, som opgaven kræver.
Tidsbestillingen gør, at borgeren kan planlægge sit ærinde,
som det fx sker med tandlægebesøg, optiker, frisørbesøg m.v. Dermed undgår
borgeren ventetid, idet der er afsat tid til ydelsen. Den obligatoriske
tidsbestilling vil omfatte kategorierne: NemID, Pas,
Kørekort, Legitimationskort, Lægeskift, Flytning, Vielser, Beboerindskudslån,
Hjælp til digital selvbetjening samt Andre henvendelser. Ad hoc-henvendelser af anden art ekspederes uden
tidsbestilling. Det kan fx være vedrørende gebyrer, billetsalg, hjælp til
print/kopi o.lign.
Den borger, der møder op uden at have bestilt tid, kan få
hjælp til at bestille en tid, eller han/hun kan afvente, om der opstår en
mulighed for en akut-tid, omtrent svarende til hvis man træder ind hos en
frisør eller optiker uden tidsbestilling. Det er en tilgang, der efter
erfaringerne møder forståelse hos borgerne, idet de kender den fra andre
sammenhænge.
En overgang til obligatorisk tidsbestilling indebærer, at
tiderne i øget omfang orienteres mod efterspørgslen. Hvor der erfaringsmæssigt
kommer få borgere, skrues der ned for antallet af tider. Personaleressourcerne
anvendes i stedet til at øge kapaciteten af tidsbestillingsmulighederne på de
mere populære tidspunkter (se bilagte baggrundsnotat). Der vil alle dage
(mandag – torsdag) være mindst ét betjeningssted (Korsør, Skælskør eller
Slagelse), hvor der kan bestilles tid frem til kl. 17. Der vil med forslaget
fremover tilbydes tider til pas om lørdagen på fast basis mod hidtil kun på
udvalgte lørdage i højsæsonen.
Torsdag afkortes telefontiden, så den fremover afsluttes kl.
15 mod nu kl. 17. Det skal ses i lyset af, at kun 253 personer gennem det
seneste år har ringet i den del af telefontiden, hvorfor ressourcen kan
indsættes langt bedre, når den fokuseres mod efterspørgslen.
Det foreslås, at der fastlægges et servicemål om, at
borgerne altid skal have mulighed for at få tid inden for maksimalt 7 hverdage.
De 7 dage foreslås med inspiration fra Roskilde. Her er erfaringen, at det
realiserede mål er væsentligt lavere, hvorfor de 7 dage skal ses som et
værstefaldsscenarie i en spidsbelastningsperiode. I mange tilfælde vil borgeren
kunne få tid indenfor 1-3 dage.
Tidsplan:
Implementering i Slagelse i juni
2019
Implementering i Korsør og
Skælskør i 3. kvartal 2019.
Retligt
grundlag
Styrelsesvedtægten og den gældende kompetenceplan, der
beskriver, at byrådet har beslutningskompetencen vedrørende serviceniveau for
borgerne.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge:
a) At tiltræde det
beskrevne forslag om overgang til obligatorisk tidsbestilling, samt at
telefontiden i Borgerservice torsdag afkortes i tidsrummet kl. 15 – 17, at der
indføres mulighed for pas om lørdagen, at der fastlægges et servicemål om
maksimalt 7 dage til førstkommende ledige tid, og at den nye servicemodel
evalueres efter et års drift.
b) At forkaste forslaget.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og
Borgerservice vurderer, at forslaget skaber værdi for alle parter: Bedre
service til borgerne, bedre ressourcestyring til organisationen og bedre
forhold for personalet. Erfaringerne med tidsbestillinger er gode, idet
borgerne oplever, at der ingen ventetid er. Borgere, der ikke kan bestille tid
via nettet, vil fortsat blive hjulpet ved fysisk fremmøde til at bestille tid
eller blive hjulpet med det samme, hvis der er mulighed for det.
Derfor anbefaler centret, at
forslaget tiltrædes, jf. indstillingen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Forslaget vil stabilisere driftssituationen i Borgerservice
til gavn for borgerne, økonomistyringen samt personalet. Forslaget medfører
ingen ændringer i den eksisterende økonomiske ramme, men bidrager mod
budgetoverholdelse. I 2018 sås et beskedent merforbrug. I 2020 – 2022 skal der
realiseres en effektivisering i medfør af Budget 2019 – 2022.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget, at det
indstilles til Byrådet, at der indføres obligatorisk tidsbestilling i
borgerservice, hvor betjeningstiden orienteres mod efterspørgslen, som
beskrevet i handlemulighed a.
4. Kongegaarden - Tilskud til fremtidssikring og forretningsudvikling (B)
4. Kongegaarden - Tilskud til fremtidssikring og forretningsudvikling (B)
Sagsnr.: 330-2017-8451 Dok.nr.: 330-2019-113604 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kongegaardsfonden søger engangstilskud på 200.000 kr. i 2019
til forretningsudvikling og fremtidssikring af Kongegaarden.
Baggrund
Ved de seneste års bevilling af tilskud til driften af
Kongegaarden har Kultur- og Fritidsudvalget haft stort fokus på Kongegaardsfondens
planer for fremtidssikring af institutionen og for udvikling af stedets
aktiviteter og initiativer.
Bestyrelsen for Kongegaardsfonden har i det seneste halve år
gennemarbejdet Kongegaardens koncept, indhold, struktur og organisation med sparring
fra ekstern virksomhedskonsulent. På baggrund heraf arbejder Kongegaarden
målrettet på at skærpe profilen som regionalt center for kunst og musik.
Kongegaarden arbejder på at kunne øge egenindtægten ved at
udvikle flere og bredere kulturtilbud af høj kvalitet samt skabe oplevelser,
der åbner stedet for flere målgrupper. Herudover arbejdes der på at udvide
gruppen af frivillige, som støtter op om arrangementer og er vagter i
åbningstiden. Aktuelt står Kongegaarden over for at skulle ansætte ny leder og
påtænker i den forbindelse at ændre organiseringen. Som en væsentlig kilde til
øgede indtægter via fondsmidler ønsker Kongegaarden at ansætte en fundraiser,
som på sigt kan tjene sin egen løn via tilskud fra fonde m.m.
Til at igangsætte dette
udviklingsarbejde søger Kongegaarden et engangsbeløb på 200.000 kr. til de
initiativer og aktiviteter, der skal fremtidssikre Kongegaarden og skabe
mulighed for den ønskede forretningsudvikling.
Retligt
grundlag
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at
fagudvalgene har kompetencen ift. fagområdets økonomiske ramme.
Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle
aktiviteter til gavn for borgerne og med henblik på at fremme den lokale
turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a. Imødekomme
Kongegaardsfondens ansøgning om 200.000 kr. i 2019 til at igangsætte
initiativer og aktiviteter til forretningsudvikling og fremtidssikring af
Kongegaarden
b. Imødekomme
ansøgningen med et andet beløb i engangstilskud
c. Give afslag på
ansøgningen, hvorefter Kongegaarden må udskyde initiativer og aktiviteter og
forsøge at finde andre måder at finansiere udgifterne til igangsætning af
forretningsudviklingen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Kongegaardsfondens bestyrelse
har igangsat en række væsentlige initiativer til udvikling og fremtidssikring
af Kongegaarden ud fra de drøftelser, som institutionen har haft med Kultur- og
Fritidsudvalget.
Initiativerne hænger tæt sammen med processen omkring
ansættelse af ny leder samt øget fokus på fundraising som baggrund for
udvikling af initiativerne og sikring af Kongegaardens rolle som regionalt
center for kunst og musik. Kongegaarden arbejder målrettet på at udvide
aktiviteterne og tilbyde flere kunst- og musikarrangementer inkl. formidling af
Isensteinsamlingen. Administrationen anbefaler på den baggrund, at udvalget
bevilger de ansøgte 200.000 kr. til fortsat udvikling og fremtidssikring af
Kongegaarden. Tilskuddet finansieres af udvalgets midler til udvikling.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 200.000 kr. i tilskud i 2019 til
fremtidssikring og udvikling af Kongegaarden.
5. Guldagergaard - tilskud til fremtidssikring og forretningsudvikling 2019 (B)
5. Guldagergaard - tilskud til fremtidssikring og forretningsudvikling 2019 (B)
Sagsnr.: 330-2018-60590 Dok.nr.: 330-2019-128684 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til bevilling af 200.000 kr. til
Guldagergaard som et engangsbeløb i 2019 til fremtidssikring og
forretningsudvikling.
Baggrund
Udvalget har på mødet i januar 2019 bevilget 1,2 mio. kr. i
driftstilskud til Guldagergaard i 2019. Bevilling af yderligere 200.000 kr. til
Guldagergaard har afventet budgetaftaleparternes drøftelser om udmøntning af
beslutningerne fra vedtagelsen af budget 2019.
Retligt
grundlag
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at fagudvalgene
har kompetencen ift. fagområdets økonomiske ramme. Kommunalfuldmagtens
principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter til
gavn for borgerne og med henblik på at fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a. Bevilge 200.000
kr. til Guldagergaard som et engangsbeløb i 2019 til fremtidssikring og
forretningsudvikling.
b. Bevilge et
tilskud af en anden størrelse.
Vurdering
Guldagergaard er en af kommunens
professionelle kulturaktører, og Kulturafdelingen vurderer, at
Guldagergaard bidrager til det lokale kulturliv via
formidling og kulturmøder. Det forhøjede tilskud kan bidrage til at fastholde
og udvikle disse aktiviteter. Tilskuddet finansieres af de ekstraordinære midler
til driftstilskud, der er afsat i Budget 2019.
Midlerne kan bevilges til enten
aktiviteter i skulpturparken eller til udvikling og fondssøgning til
fremtidssikring af Guldagergaard.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter bevillingsformål med det nævnte
beløb 200.000 kr. til Guldagergaard i 2019.
6. Ny Trelleborg - Udvidelse af parkeringsareal (B)
6. Ny Trelleborg - Udvidelse af parkeringsareal (B)
Sagsnr.: 330-2018-59152 Dok.nr.: 330-2019-112570 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til et
endeligt forslag om udvidelse af planlagt parkerings- og ankomstplads ved
Trelleborg. Hvis pladsen skal udvides, skal Kultur- og Fritidsudvalget over for
Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 820.000 kr. vedr.
Trelleborgprojektet i 2019.
Baggrund
Den 2. oktober godkendte udvalget at igangsætte en udvidelse
af parkeringsfeltet ved Trelleborg. Projektet var estimeret af intern rådgiver til
at koste 2,1 mio. kr., finansieret af Ny Trelleborg-projektet.
Ud fra de ønsker, projektet har haft, fondenes anbefalinger
og nødvendige justeringer i forhold til den tidligere politiske sag, har en
ekstern rådgiver udarbejdet et konkret forslag ud fra de givne forhold. Dette
forslag er der indhentet tilbud på til en samlet pris på 2,92 mio.
Forslaget indeholder de ønsker, der har været til
parkeringsarealet mht. markant forøget antal pladser, mere simpel logistik,
busholdepladser, adgang for de frivillige, arbejdsvej til Ny
Trelleborg-projektet og sikker adgang for gæsterne.
Den endelige pris for pladsen overstiger det først afsatte
beløb på 2,1 mio. med 820.000 kr. Denne forskel fra estimat til tilbud er
aktuel, da det har vist sig, at opgaven er mere kompliceret end estimeret.
Dertil kommer en generel prisstigning i markedet det seneste halve år. Det
faktum, at de seneste måneders fondsdialog har bekræftet vigtigheden af, at
området bliver gearet til besøgstallet, og at gæstens generelle oplevelse af
mødet med Trelleborg også har vigtighed i arealets udtryk.
Projektet kan opdeles i 2 etaper. Første etape koster 2,1
mio. kr., og anden etape koster 820.000 kr. Denne pris er den konkrete pris for
hele parkeringsarealet, såfremt det etableres på en gang.
Såfremt projektet skal udføres i to etaper, bliver udgiften
højere end i det nuværende tilbud, da maskinel skal køre ud to gange. Desuden
skal der også beregnes en udgift til at plane og tilså området med græs, da det
ikke kan efterlades råt.
Etape 1 består af 150 markerede parkeringspladser
Etape 2 består yderligere af 54 markerede pladser og 40
græsparkeringspladser. De 40 græsparkeringspladser giver mulighed for, at
området i ydertidspunkterne har en mere fleksibel brugsmulighed i forhold til
gæsterne og andre brugere.
Reelt antal pladser: 244 pladser, som er 26 færre pladser
end estimeret i det tidligere projekt.
Der er afsat et smalt areal midt på pladsen af både
praktiske og æstetiske hensyn for at skabe symmetri i pladsen i forhold til
udstillingsbygningen og dermed understøtte gæsternes oplevelse og modtagelse på
Trelleborg. Denne er tænkt som aktivitetsplads i forhold til evt. madmarked
eller lign. Dette svarer til ca. 26 pladser, men er vurderet vigtig i forhold
til publikumsoplevelsen, muligheden for relaterede aktiviteter i området og
trafiksikkerhed samt det samlede udtryk.
Forslaget fremgår af det vedhæftede bilag. Ved igangsættelse
omkring 1. april er første etape klar 1. maj og 2. etape senest til
sommerferien.
I påsken, hvor der erfaringsmæssigt er mange gæster på
Trelleborg, står Trelleborg for at etablere midlertidig parkering.
Retligt
grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a. Godkende og
igangsætte det fulde projekt. Udvalget skal over for Byrådet anbefale, at der
gives anlægsbevilling på 820.000 kr. i 2019 af det afsatte rådighedsbeløb.
b. Igangsætte etape
1 af udvidelsen af parkerings- og ankomstpladsen for det allerede afsatte beløb
og afvente evt. etablering af etape 2 på et senere tidspunkt.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det endelige forslag til
parkerings- og ankomstpladsen ved Trelleborg vil give gæsterne en komplet
oplevelse af stedet allerede inden entréen på selve museet og på vikingeborgen.
Dette både i forhold til det anbefalede antal parkeringspladser (min. 200) samt
ophold, sikker trafik mv.
Forslaget er ikke tynget af unødvendige detaljer eller
ekstra materiel, men er tænkt med praktiske løsninger, hvor eks. belysning
genanvendes, og hvor afvanding er tænkt ind i udseende med volde og grøfter, så
det harmonerer med Trelleborgs dna. Desuden tager tilbuddet højde for
UNESCO-nomineringen omkring udsyn til monumentet i ankomstsituationen.
I drøftelserne med fondene de seneste måneder er det blevet
bekræftet, at netop denne faktor i ankomstzonen er af stor betydning i forhold
til seriøsiteten omkring attraktionen og dermed deres velvilje for projektet.
Administrationen anbefaler, at det fulde projekt udføres inden
maj/juni i år, således at gæsterne på Trelleborg kan få glæde af faciliteterne
allerede fra den kommende sommersæson. Dermed er arealet også klar til den
kommende udvidelse af Trelleborg med elementerne fra den Genskabte Borg.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | |||||
Drift | |||||
Anlæg | 820 | ||||
Afledt drift | |||||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | -820 | ||||
Kassen |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at godkende den planlagte
parkerings- og ankomstplads ved Trelleborg efter konkret tilbud.
2.
at Kultur- og Fritidsudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives
anlægsbevilling på 820.000 kr. vedr. Trelleborgprojektet i 2019.
7. Aktivitetstilskud 2019: Metal i Byen (B)
7. Aktivitetstilskud 2019: Metal i Byen (B)
Sagsnr.: 330-2018-72703 Dok.nr.: 330-2019-117169 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Metal i Byen søger om 150.000 kr. i aktivitetstilskud i 2019
til 1 open air-festival, 2 minifestivaler og 8 mindre koncerter.
Baggrund
Metal i Byen har siden 2017 arbejdet for at skabe flere
musikoplevelser i Slagelse Kommune. Metal i Byen skaber arrangementer omkring
metalmusik til glæde for både borgere med denne musikinteresse og besøgende.
Metalmusik tiltrækker et publikum i alle aldre, som brænder for netop denne
genre.
Musikken leveres af både lokale,
nationale og internationale kunstnere. Der sættes både fokus på ny dansk
undergrundsmusik og større udenlandske navne, der kan tiltrække flere folk.
Metal i Byen håber herved også på at trække turister til byen.
Foreningen har fra start haft en
ambition om, at være selvfinansierende, men det kræver, at den først bliver mere
etableret og derigennem får flere medlemmer.
Metal i Byen drives af
frivillige kræfter både i bestyrelsen og under arrangementerne.
I 2019 planlægger Metal i Byen
følgende aktiviteter:
- 2 x 1-dags minifestivaler i
henholdsvis april og oktober
- 8 mindre koncerter
- 1 Open-air-festival, gerne
over 2 dage
Foreningen søgte i 2018 om
100.000 kr. i støtte fra Puljen til kulturelle formål til samme række af
aktiviteter. Foreningen fik sammenlagt 94.400 kr. i tilskud fra Puljen til
kulturelle formål og Turismepuljen – reduceringen ift. det ansøgte beløb
skyldtes et budgetteret overskud. Det er især udgifter til honorar til musikere
og indhegning, der er steget siden 2018.
Foreningens målsætning er at
blive selvfinansierende.
Metal i Byens budget for 2019 er vedlagt som bilag. Der
budgetteres med et overskud på 3.000 kr., hvis det ansøgte aktivitetstilskud
fra Puljen til kulturelle formål bevilges.
Metal i Byens regnskab for 2017
viste et underskud på 6.605 kr.
Metal i Byen havde ved
regnskabets afslutning i 2017 en egenkapital på 1.078 kr.
Retligt
grundlag
Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2019, der
bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) bevilge de
ansøgte 150.000 kr. i aktivitetstilskud for 2019.
b) bevilge et andet
beløb i aktivitetstilskud for 2019.
c) give afslag på
ansøgningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Metal i Byen understøtter
fokusområdet events i retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål. Metal
i Byens events bidrager til et alsidigt musiktilbud i Slagelse, der i forvejen
er kendt som en god musikby. Et alsidigt musikliv bidrager til Slagelses
ambition om at være en attraktiv by for studerende.
Den særlige, mere nicheprægede musikgenre, som Metal i Byen
har fokus på, trækker både besøgende til byen, men sikrer også, at de af
kommunens borgere, der gerne vil opleve koncerter inden for denne genre, ikke
altid behøver at søge andre steder hen.
Foreningens aktiviteter understøtter derfor også kommunens
vision om øget bosætning og vækst ved at bidrage til alsidige, attraktive
oplevelser for borgerne. Foreningens aktiviteter understøtter derudover Slagelse
Kommunes ambition om at trække turister til området.
Metal i Byen er et relativt nystartet initiativ, der også
har en grad af egenfinansiering i form af både kontingenter, billetindtægter og
salg af drikkevarer, hvilket er en generel prioritering i vurderingen af
ansøgninger til Puljen til kulturelle formål. Metal i Byen har fra start haft
en ambition om at blive selvfinansierende, og Kulturafdelingen opfordrede
sidste år foreningen til at udvikle på disse aspekter og måske tage kontakt til
kommunens erhvervscenter for sparring. Kulturafdelingen har forståelse for, at
det kan tage tid at blive etableret som forening og øge egenfinansieringen. Men
det er beklageligt, at foreningen i 2019 søger om 50.000 kr. mere end i 2018
til de samme aktiviteter, hvilket er en forøgelse på 50 % i ansøgte
tilskudsmidler. Andre indtægter øges ikke tilsvarende fra 2018 til 2019.
Kulturafdelingen indstiller på den baggrund, at Metal i Byen
bevilges et aktivitetstilskud på 100.000 kr. for 2019, svarende til tilskuddet
i 2018. Men da restbeløbet i puljen er herunder, kan ansøgningen kun
imødekommes med restbeløbet i puljen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger restbeløbet i Puljen til kulturelle
formål i aktivitetstilskud til Metal i Byen i 2019 til 1 open air-festival, 2
minifestivaler og 8 mindre koncerter.
8. Aktivitetstilskud 2019: Historic Viking Rally (B)
8. Aktivitetstilskud 2019: Historic Viking Rally (B)
Sagsnr.: 330-2019-20896 Dok.nr.: 330-2019-119605 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Historic Viking Rally søger om 25.000 kr. i
aktivitetstilskud i 2019 til afholdelse af Historic Viking Rally 2019.
Baggrund
Da Historic Viking Rallys ansøgninger om tilskud tidligere
har givet anledning til drøftelse i både nuværende og forrige kulturudvalg,
vurderer Kulturafdelingen, at ansøgningen skal fremlægges for Kultur- og
Fritidsudvalget, selv om ansøgningen ikke er over 25.000 kr.
Foreningen Historic Viking Rally ønsker, at afholde rally
for historiske biler med start og mål på Nytorv i Slagelse og frokostpause i
Skælskør.
Eventen afholdes i samarbejde med Business Slagelse, Bilbyen
Slagelse, som udstiller nye biler på pladsen, TV Øst og Sjællandske Medier
v/Ugenyt, som står for kommunikationen i forbindelse med eventen.
Historic Viking Rallys budget for 2019 er vedlagt som bilag.
Historic Viking Rallys regnskab for 2017/18 (forskudt regnskab)
viser et overskud på 9.779 kr.
Historic Viking Rally havde ved regnskabets afslutning en egenkapital
på 11.556,85 kr.
Historic Viking Rally blev i 2018 tildelt 12.000 kr. i
tilskud til telte. Tilskuddet var fordelt med 6.000 kr. fra Puljen til
kulturelle formål og 6.000 kr. fra Turismepuljen.
Retligt
grundlag
Dels retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2019,
der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle
aktiviteter.
Og dels retningslinjerne for Markedsføringspuljen for events
på kulturområdet, der bygger på kommunalfuldmagtens principper om støtte til
arrangementer af generel kulturel karakter samt almindelige folkeforlystelser.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) bevilge de
ansøgte 25.000 kr. i aktivitetstilskud i 2019.
b) bevilge et andet
beløb i aktivitetstilskud i 2019.
c) give afslag på
ansøgningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Historic Viking Rally ikke
understøtter de fire fokusområder i principperne for Puljen til kulturelle
formål.
Fokusområdet Frivillighed/ikke-professionelle og
professionalisme understøttes ikke, da der ikke skabes rammer for et møde
mellem frivillige/ikke-professionelle og professionelle, hvor deltagerne
udvikler deres færdigheder og får ny viden.
Fokusområdet Børn og unge understøttes ikke, da børn
og/eller unge ikke inddrages aktivt i aktiviteten.
Fokusområderne Kultur i det offentlige rum samt Events
vurderer Kulturafdelingen ikke understøttes, da arrangementet i højere grad har
karakter af et rallyløb, hvor de kulturelle elementer i arrangementet er
minimale.
Kulturafdelingen indstiller på den baggrund, at Historic
Viking Rally gives afslag på tilskud fra Puljen til kulturelle formål.
Da Kulturafdelingen vurderer, at arrangementet i højere grad
har karakter af at være et erhvervs- og turismerettet arrangement, indstiller
afdelingen derfor, at Kultur- og Fritidsudvalget sender ansøgningen til
behandling i Erhvervs- og Teknikudvalget. Erhvervs- og Teknikudvalget administrerer
de på Budget 2019 afsatte 1,5 millioner kroner pr. år i en treårig
forsøgsperiode til at skabe større arrangementer og oplevelser i Slagelse,
Korsør og Skælskør.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget sender ansøgningen til Erhvervs- og
Teknikudvalget for at vurdere, om puljen til at skabe større arrangementer og
oplevelser i købstæderne kan imødekomme ansøgningen.
9. Brugerrådet for Korsør Kulturhus: Ansøgning om støtte til forberedelse til kunst foran Korsør Kulturhus (B)
9. Brugerrådet for Korsør Kulturhus: Ansøgning om støtte til forberedelse til kunst foran Korsør Kulturhus (B)
Sagsnr.: 330-2019-18721 Dok.nr.: 330-2019-106156 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Brugerrådet i Korsør Kulturhus, i samarbejde med Halsskov
Lokalråd og Venneforeningen i Korsør Kulturhus, søger om 225.200 kr. til
forberedelse af område foran Korsør Kulturhus til opstilling af kunst.
Baggrund
Brugerrådet i Korsør Kulturhus samarbejder med Halsskov
Lokalråd og Venneforeningen i Korsør Kulturhus om et ønske om opstilling af
kunst foran Korsør Kulturhus. Forud for opstillingen ønskes området forberedt
og reetableret, således at hækken fjernes, og der etableres en belægning af
granitsten. Herudover omlægges lyskassen til lavere højde. Projektets detaljer
samt budget fremgår af de vedhæftede bilag.
Gruppen oplever, at fonde og øvrige sponsorer udelukkende er
interesserede i at give tilskud til selve kunsten på området og ikke ønsker at
dække udgifter til forberedelse af arealet. Kommunens vedligeholdelsesplaner
for grønne områder og arealer omkring kommunale bygninger indeholder ikke pt.
en prioritering af det pågældende område ud over den løbende drift med fx
klipning af hæk.
Arealet er på ca. 100 m2, og gruppen søger om 225.200 kr.
til projektet.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for tilskud til kulturelle
formål.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a. Imødekomme
ansøgningen på 225.200 kr. til forberedelse af område foran Korsør Kulturhus
til opstilling af kunst.
b. Imødekomme
ansøgningen med et beløb af en anden størrelse.
c. Give afslag på
ansøgningen. Projektet med opstilling af kunst foran Korsør Kulturhus må
udskydes, til der kan findes finansiering til forberedelse af pladsen foran
bygningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at der er tale om et ambitiøst
projekt, som ikke umiddelbart falder ind under puljer på Kultur- og
Fritidsudvalgets område, da omlægningen af arealet vedrører bygningsmæssige
forhold og pleje af grønne områder.
Udvalget behandler i en anden sag på dette møde forslag om
samlokalisering af Korsør Kulturhus og Korsør Bibliotek. Hvis det besluttes at
arbejde videre med dét forslag, anbefaler Kulturafdelingen, at ønsker om
ændring af udendørsarealerne tages med i planerne for ændret anvendelse og
indretning af faciliteterne i og omkring Korsør Kulturhus. Mulighederne for at
indrette bevægelses- og opholdsrum udendørs, evt. i kombination med skiltning
til aktiviteterne i huse, kan dermed indgå i en samlet og fleksibel løsning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Erhvervs- og Teknikudvalget har ikke puljemidler eller
tilsvarende til projektet. Der er ikke tale om en opgave, der pt. er
prioriteret i Entreprenørservices driftsopgaver.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget tager stilling til ansøgningen fra
Brugerrådet i Korsør Kulturhus i samarbejde med Halsskov Lokalråd og
Venneforeningen i Korsør Kulturhus om tilskud til forberedelse af område foran
Korsør Kulturhus til opstilling af kunst.
10. Markering af 100 års jubilæum for nordisk samarbejde (B)
10. Markering af 100 års jubilæum for nordisk samarbejde (B)
Sagsnr.: 330-2018-6810 Dok.nr.: 330-2019-88580 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal tage stilling til forslag om lokal
markering af 100-året for etableringen af Foreningen Norden.
Baggrund
Foreningen Norden blev startet
som en fredsbevægelse i Danmark, Sverige og Norge efter afslutningen af 1.
verdenskrig i 1914. I Danmark blev Foreningen Norden officielt stiftet den 15.
april 1919. Lokalforeningerne i Slagelse og Korsør er stiftet i 1940’erne under
2. verdenskrig.
100-års jubilæet for
landsforeningen fejres i de tre nordiske lande med en række arrangementer. De
to lokalafdelinger i Slagelse Kommune foreslår etablering af to værker som
symbol på det nordiske samarbejde:
·
En skulptur udført af en lokal kunstner, der symboliserer det
nordiske samarbejde.
·
Otte træer plantet i en klynge som symbol på samarbejdet mellem
Danmark, Norge, Sverige, Island, Finland, Færøerne, Åland og Grønland.
Entreprenørservice udpeger en placering til træerne.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver adgang til at give
tilskud til kunst og kultur.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan beslutte at
a. Afsætte 200.000
kr. til at købe et kunstværk af en lokal kunstner. Værket skal symbolisere det
nordiske samarbejde.
b. Afsætte 80.000
kr. til at plante otte træer i en klynge.
c. Give afslag på
ønsket om permanent markering af 100-året for etableringen af Foreningen
Norden.
Vurdering
Foreningen Nordens arbejde er rettet mod fortid såvel som
fremtid. Foreningen medvirker til at fastholde interessen og fokus på de
seneste 100 års nordiske samarbejde og de historiske begivenheder forud for
etableringen. Samtidig arbejder foreningen på et fortsat stærkt fælles nordisk
samarbejde, herunder målet om fredelig sameksistens.
Markeringen af 100-året for etableringen af landsforeningen
og efterfølgende etablering af lokalforeningerne, er et nationalt anliggende
som kommunen og lokalforeningerne kan vælge at støtte op om.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Udgiften til kunstværk og træer finansieres af Økonomiudvalgets
puljemidler. Det er ligeledes Økonomiudvalget, der finansierer øvrige tilskud
til Foreningen Norden.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Økonomiudvalget træffer beslutning om lokal markering af 100-året for
etableringen af Foreningen Norden.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. marts 2019:
Fraværende:
At 1 - Økonomiudvalget besluttede at oversende sagen til
Kultur og Fritidsudvalget med anbefaling om, at der plantes 8 træer i en
klynge.
11. Facilitetsplan for Slagelse Kommune (B)
11. Facilitetsplan for Slagelse Kommune (B)
Sagsnr.: 330-2016-72553 Dok.nr.: 330-2019-105683 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om man vil
tiltræde en ny facilitetsplan.
Baggrund
Nye befolkningssammensætninger og nye idrætsvaner kræver nye
løsninger. Derfor skal en samlet facilitetsplan overskueliggøre de behov og
tiltag, som er nødvendige for at kunne følge med tidens udvikling inden for
idrætslivet.
Facilitetsplanen skal bruges som
et dialogværktøj for politikere til borgere i Slagelse Kommune. Planen skal
også bruges til at skabe dialog mellem kommunen og foreningslivet samt de
selvorganiserede brugere af kommunens idrætsfaciliteter.
Den skal samtidig bruges som et
arbejdsværktøj af medarbejdere internt i kommunen. Den skal skabe en bedre
dialog og udnyttelse af de forskellige centres ressourcer, så der kommer de
bedste resultater for foreningslivet og brugernes idrætsfaciliteter.
Administrationen vil bruge
facilitetsplanen til at prioritere indkomne ansøgninger fra foreningerne eller
andre brugere i forhold til renovering, modernisering og nyetableringer.
Facilitetsplanen skal
overskueliggøre og skabe synergi mellem forskellige initiativer og indsatser på
tværs af afdelingerne i kommunen i det strategiske arbejde vedrørende
idrætsfaciliteterne. Den skal være med til at sikre en større fleksibilitet,
større kapacitetsudnyttelse og en mere flerfunktionel anvendelse af de
eksisterende faciliteter gennem en målrettet plan for renovering, drift og
større kapacitetsudnyttelse, så der i sidste ende vil komme mere idræt for
samme penge.
Planen har til formål at
præsentere forskellige anbefalinger i form af indsatser for de forskellige
facilitetsområder. Målgruppen er både de organiserede og selvorganiserede
udøvere og vil omhandle de traditionelle idrætsfaciliteter og dem i naturen og
gaderummet.
Proces
Facilitetsplanen tager sit
udgangspunkt i idrætspolitikken og er blevet til på baggrund af
erfaringsudveksling på tre forskellige workshops, der blev faciliteret af
Danmarks Idræts Forbund. Her deltog interne fagpersoner i kommunen og medlemmer
fra Slagelse Idræts Råd.
Alle deltagere til de tre
forskellige workshops har bidraget med forskellige forslag til målsætninger og
tilhørende indsatsområder. De forskellige forslag er derefter blevet samlet og sammenskrevet
til den facilitetsplan, der er vedhæftet sagsfremstillingen som bilag.
Retligt
grundlag
Idrætspolitikken og Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Godkende
facilitetsplanen
b) Afvise
facilitetsplanen
c)
Sende facilitetsplanen i høring
Vurdering
Administrationen vurderer, at facilitetsplanen er i god tråd
med Idrætspolitikken og derfor er med til at understøtte den fælles vision om,
at i år 2025 skal 50 % af danskerne dyrke idræt i en idrætsforening, og 75 % af
danskerne skal være fysisk aktive.
Administrationen vurderer, at facilitetsplanen
vil være et værdifuldt værktøj til at overskueliggøre og prioritere behov og
valg i forbindelse med udviklingen på facilitetsområdet. Planen vil desuden
være et værdifuldt dialogværktøj.
Administrationen vurderer, at
det vil være hensigtsmæssigt som et led i processen at sætte facilitetsplanen i
høring for herved at sikre, at processen for så omfangsrig en plan bliver
udført med mulighed for, at foreninger, selvorganiserede og gadeidrætsudøvere,
samt andre borgere i Slagelse Kommune, får mulighed for at tilføje svar til
planen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Facilitetsplanen indeholder indsatser og prioriteringer, som
kan have økonomiske muligheder og konsekvenser. Indsatserne er derfor prioriteret
på kort og på langt sigt ift. ressourcer og prioriteringer.
Konsekvenser
for andre udvalg
Efter at facilitetsplan for Slagelse kommune er blevet
behandlet i Kultur- og Fritidsudvalget, vil sagen blive sendt til orientering
på følgende udvalg: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og
Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og
Borgerservice indstiller,
1.
at Facilitetsplanen sendes i høring.
12. Slagelse Svømmehaller - retvisende budget (B)
12. Slagelse Svømmehaller - retvisende budget (B)
Sagsnr.: 330-2019-11455 Dok.nr.: 330-2019-106324 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til, hvordan
der skabes et retvisende budget for Slagelse Svømmehaller.
Baggrund
Slagelse Svømmehaller har i 2019 et netto-driftsbudget på
1.821.451 kr.
Driften af svømmehallerne finansieres hovedsageligt via
indtægter fra billetsalg og aktiviteter. Udgifternes hovedpost er løn til
livreddere, hvor sikkerhedskravene sætter rammerne for minimumsbemanding.
Indtægterne er varierende fra år til år og er afhængige af fx sommervejret samt
aktiviteter i klubber og foreninger.
Renoveringer, hvor svømmehallerne er lukkede, er ligeledes
kostbare, idet der ikke skabes indtægter.
I 2018 har det varme sommervejr givet udfordringer i forhold
til lavere billetsalg, og derudover giver lukkeperioder pga. renovering af
bassiner m.m. lavere indtægter end forventet. I 2018 beløb de samlede indtægter
sig til 3.967.020 kr.,
og i 2018 er det forventede underskud i svømmehallerne dækket af 800.000
kr. af driftsmidler fra Fritidsafdelingen.
Administrationen forudser, at der fortsat vil være
væsentlige udsving i indtægterne i svømmehallerne samt større investeringer i
udstyr.
Retligt
grundlag
Det retlige grundlag for budgettet fremgår af Den kommunale
Styrelseslov §§ 37-40. I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for
Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af
bevillinger mv. Heraf fremgår det, at sammenlægning af budgetter skal godkendes
af Byrådet. Omplaceringer godkendes af fagudvalget.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte at
a. Sammenlægge
budgettet for Fritid og Svømmehallerne fra og med 2019. Dette vil give større
fleksibilitet i forhold til udsving i økonomien for svømmehallerne, hvor
udgifter til indkøb af større udstyr og lavere indtægter fra billetsalg og
aktiviteter løbende dækkes af Fritids driftsmidler.
b. Omplacere et
fast budget på 500.000 kr. fra Fritid til Svømmehallerne i 2019 og
efterfølgende år. En fast overførsel årligt vil give svømmehallerne råderum til
år med lave entréindtægter samt mulighed for investeringer i nyt udstyr og
aktiviteter i år med højere entréindtægter.
c. Budgettet
fortsat er opdelt i to separate enheder.
Handlemulighed a og b medfører en nedprioritering af øvrige
faciliteter på Fritidsområdet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der er et permanent behov for
at opjustere driftsbudgettet for svømmehallerne, da driften af svømmehallerne
primært er finansieret af entréindtægterne. Økonomien er derfor sårbar over for
især vejrforhold, og årets resultat svinger fra år til år.
Den foreslåede sammenlægning af budgetterne betyder, at en
virksomhed lægges ind under et myndighedsområde. Derved vil Fritids- og
Svømmehalsbudgetterne fremover disponeres under ét, hvorved der frit kan
flyttes budget mellem Fritidsområdet og Svømmehallerne.
Administrationen betragter svømmehallerne som en facilitet i
lighed med kommunens andre haller, hvor Fritids driftsbudget afholder udgiften
til drift, indkøb og udskiftning af udstyr. I svømmehallerne er der løbende
behov for renovering af fx handicaplift og lignende større udstyr, som ikke kan
rummes i svømmehallernes nuværende budget, men falder naturligt ind under
Fritids midler til faciliteter.
Administrationen anbefaler derfor, at budgettet for
Svømmehallerne og Fritid lægges sammen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | |||||
Drift, Fritid | 5.01 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 |
Drift, Svømmehaller | 5.01 | -1.800 | -1.800 | -1.800 | -1.800 |
Anlæg | |||||
Afledt drift | |||||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet at sammenlægge
budgetterne for Svømmehallerne og Fritid.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 5. marts 2019:
Fraværende:
At 1: Udsat.
Ved næste møde fremlægges supplerende oplysninger i
forlængelse af de på mødet rejste spørgsmål.
Genoptagelse på udvalgets møde i april:
Regnskaberne for svømmehallerne i de seneste år giver ikke
et entydigt billede af ét retvisende budget, da ikke to år er ens. Indtægterne
svinger afhængigt af især sommervejret samt det øvrige aktivitetsniveau ved
udlejninger. Bilaget viser et overblik over perioden 2015-2018.
I forhold til udskiftning og opgradering af inventar er der
et efterslæb fra tidligere, hvor svømmehallernes budget ikke giver råderum til
udskiftning af fx skabe i omklædningsrum, billetautomater og indgangssystemer
samt øvrigt udstyr til billetsystemer og udstyr i selve svømmehallerne. Disse
udgifter afholdes i høj grad af driftsmidler på Fritidsområdet til faciliteter.
Ud fra en vurdering af regnskabstallene for de seneste år
vurderer administrationen, at der er behov for at øge nettobudgettet for
svømmehallerne med et beløb på mellem 400.000 og 700.000 kr. årligt. Hvis
budgetterne for Svømmehallerne og Fritid lægges sammen, vil der være mulighed
for at tage højde for den nødvendige fleksibilitet i forhold til udsving i
indtægter og behov for indkøb af udstyr, hvorimod omplacering af et fast
budgetbeløb i nogle år vil være for højt og i andre for lavt. Fleksibiliteten
vil yderligere give mulighed for at anvende midlerne til andre faciliteter i de
år, hvor indtægterne i svømmehallerne er højere end gennemsnittet.
Organisatorisk vil en sammenlægning ikke ændre på de
nuværende forhold. Svømmehallerne vil fortsætte som selvstændige virksomheder
under den nuværende ledelse.
Administrationen anbefaler på den baggrund, at budgetterne
for Svømmehallerne og Fritid lægges sammen af hensyn til fleksibiliteten i
forhold til den daglige drift og optimale vilkår for øvrige faciliteter.
Antal brugere i svømmehallerne:
Brugerne består af en bred vifte af personer: Brugere i den
offentlige åbningstid, elever fra skoler og daginstitutioner, medlemmer af
svømmeklubber og øvrige foreninger samt brugere ved udlejninger til fx
fødselsdag, polterabend m.m.
I Korsør er antallet af brugere uden for den offentlige
åbningstid ca. 70.000 om året, i Slagelse er antallet ca. 105.000.
Antallet af brugere i den offentlige åbningstid har været
stigende i de seneste år: i Korsør fra 17.409 i 2016 til 22.010 i 2018. I
Slagelse er tallet steget fra 46.517 i 2016 til 60.791 i 2018.
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
2.
at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet at sammenlægge
budgetterne for Svømmehallerne og Fritid.
13. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)
13. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)
Sagsnr.: 330-2017-89794 Dok.nr.: 330-2018-583642 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt
inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
14. Centerets orientering til Udvalget (O)
14. Centerets orientering til Udvalget (O)
Sagsnr.: 330-2017-89818 Dok.nr.: 330-2018-583652 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om
alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete
puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR: | Pulje | Forbrug | Restbudget |
Puljen til kulturelle formål | 2.559.000 | 2.478.650 | 80.350 |
FRITID: | |||
Idræts- og Fritidspuljen | 699.215 | 125.509 | 573.509 |
Markedsføringspuljen | 1.048.812 | 1.000.000 | 48.812 |
Puljen til selvorganiserede | 158.426 | 4.400 | 154.026 |
Gadeidrætspuljen | 76.222 | 0 | 76.222 |
Udviklingspuljen (FOU) | 157.333 | 0 | 157.333 |
Kulturområdet:
Eksperter på Trelleborg:
I forbindelse med Ny Trelleborg-projektet var ca. 15
eksperter samlet på Trelleborg den 26. februar for at vurdere, hvordan
Trelleborg med den nyeste viden om Ringborgene ville se ud. Arbejdet munder ud
med en arkæologisk rapport, som skal danne grundlag for det videre arbejde med
”Den genskabte borg”.
Spil Dansk
Styregruppen bag Spil Dansk i Slagelse Kommune mødtes i marts måned for at begynde planlægningen af årets aktiviteter, som afvikles i løbet af uge 44. I 2020 er det 75 års jubilæum for Danmarks befrielse, hvor Spil Dansk vil have fokus på Alsang. Som optakt til det vil styregruppen i år arbejde på at udvikle og afprøve nye aktiviteter, hvor fællessang er i fokus. Derudover vil de udvide aktiviteterne ved at forsøge at inddrage nye samarbejdspartnere som fx varmestuer og afdelinger på Slagelse Sygehus, hvor mange kan få glæde af initiativerne.
Kulturtopmøde
Kulturtopmødet bliver i år afholdt den 9. maj i Korsør Kulturhus. Årets tema er ’Dannelse’.
Der vil være oplæg og paneldebat
om temaet samt involvering af borgerne ift. budget 2020 på kulturområdet.
Invitation sendes ud primo april.
Fritidsområdet:
Mermaid Bowl
Slagelse American Football Club
har annonceret, at de ikke kommer til at afholde Mermaid Bowl i Slagelse i 2019
grundet manglende personlige og økonomiske ressourcer. Tildelt beløb på 20.000
kr. fra Markedsføringspuljen er ført tilbage til puljen.
Fritidsguider (i samarbejdet
mellem Slagelse Kommune, DIF Get2Sport og Helhedsplanen)
Bestyrelsen i Helhedsplanen har
vedtaget tiltaget ’Fritidsguider’. Slagelse Kommune, DIF Get2Sport og
Helhedsplanen samarbejder om at få unge i fritidsjob i nogle af de DIF
Get2Sport-støttede foreninger med henblik på at bidrage til DIF
Get2Sport-indsatsen og sikre, at flere børn og unge fra boligområderne bliver
en del af fællesskaberne i de lokale idrætsforeninger samt får erfaring med
foreningsledelse.
Åben Dagtilbud Partnerskabsaftaler med Slagelse
Gymnastikforening og Slagelse Hockey Klub
Fritidsafdelingen har indgået et partnerskab med Slagelse
Gymnastikforening og Slagelse Hockey Klub, som i løbet af 2019 laver
partnerskabsforløb bestående af hver fire aktivitetsgange i forskellige
dagtilbud med fokus på hhv. gymnastik, motorik og leg samt hockey og leg.
Slagelse Gymnastikforening bidrager med seks partnerskabsforløb, og Slagelse
Hockey Klub bidrager med et partnerskabsforløb til kommunens dagtilbud.
Succesfuldt Åben Skole og Åben Dagtilbud Partnerskab med
Slagelse Badminton Klub
Partnerskabssamarbejdet med Slagelse Badminton Klub er et
godt eksempel på, hvordan indsatsen bidrager til at få flere aktive i
foreningsregi. Siden efteråret 2018 har klubben fået 64 nye medlemmer som følge
af partnerskabsarbejdet i skole og dagtilbud.
Indvielse af Boeslundes skate- og løbehjulsområde
Boeslunde Boldklub er nu færdige med det skate- og
løbehjulsområde, som de har fået støtte til fra Landdistriktspuljen og
Gadeidrætspuljen. Den 4. maj afholder Lokalrådet og idrætsforeningen en
indvielsesevent, hvor de forventer 150-200 besøgende.
Unge gadeidrætsaktører med i ’Bevæg dig for livet’
gadenetværk
Lørdag den 9. marts deltog to unge løbehjulsaktører fra
Sk8-Laden til ’Bevæg dig for livet’ gadenetværk i Roskilde. Aktørerne fik en
masse god viden hjem om det gode projekt, den gode facilitet, fundraising og
samarbejde med kommuner. Konkret vil de to aktører arbejde videre med fokus på
at skabe rammer for gadeidræt i Slagelse.
Bookingsystem
I tråd med idrætspolitikken
og de nationale krav til, at lån af faciliteter skal ske ved digital løsning
har administrationen undersøgt muligheden for at styrke den digitale
understøttelse af foreningslivet ved et eventuelt skifte til et nyt
bookingsystem og herunder en ny portal for tilskudsansøgning. Afsættet har været en grundig markedsanalyse med
inddragelse af udbydere, foreninger og administrativt personale. Hertil en
intern, nedsat styregruppe med projektleder.
Administrationen vurderer, at det vil være den bedste
løsning for nuværende at forblive med nuværende leverandør af bookingsystem og
indgå forpligtende udviklingsaftale. Dette er en vurdering ud fra både et
ressourcemæssigt og kvalitets-/servicemæssigt perspektiv. Det vurderes, at et
skifte til en ny leverandør ikke vil give et markant serviceløft og samtidig
vil indebære en mærkbar forandringsproces og en markant forhøjet pris både ved
anlæg og drift.
Samtidig vil denne tilgang (forblive med nuværende
leverandør) ikke risikere at ”skuffe” brugerne med et nyt system, der ikke
reelt forbedrer, samtidig med at der for få midler vil kunne opnås positive og
mærkbare forandringer ved udviklingstiltag og undervisning gennem 2019 med
nuværende leverandør.
Der er opstillet 25
udviklingspunkter, der alle har deadline fordelt på de resterende tre kvartaler
i 2019. Punkterne er prioriteret ift. at kunne give et serviceløft og en
forbedret brugsoplevelse for brugerne af systemet. Som eksempler på
udviklingspunkter kan eksempelvis nævnes: Lovpligtig krav om Nem-login,
forbedret brugeroplevelse ved booking, forbedret proces for administrativt
personale m.fl. Udviklingsprocessen indeholder en løbende undervisningsindsats
overfor foreningslivet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
15. Emner til pressen (B)
15. Emner til pressen (B)
Sagsnr.: 330-2017-89840 Dok.nr.: 330-2018-583723 Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af
mødets punkter, der skal laves presseomtale på.