Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 3. september 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-583636                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Anlægsbevilling - Kabeldepotet, renovering og isolering (B)

2.     Anlægsbevilling - Kabeldepotet, renovering og isolering (B)

Sagsnr.: 330-2019-58144               Dok.nr.: 330-2019-329836                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 300.000 kr. til projektering af renovering og isolering af Kabeldepotet på Korsør Fæstning. Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb, der ønskes omfordelt på de enkelte år.
Baggrund
Byrådet har ved vedtagelsen af budget 2019 afsat et rådighedsbeløb på 5 mio. kr. til Kabeldepotet, herunder isolering til helårsbrug.
Kabeldepotet, der som navnet siger, tidligere har været depot for søværnets kabler, er indrettet som værksted og stilles til rådighed for foreningen Kunstnerværkstedet Kabeldepotet. Foreningens medlemmer arbejder med en lang række forskellige udtryksformer inden for det kunstneriske område samt gør Kabeldepotet til en attraktion for såvel borgere som turister. Bygningen er bevaringsværdig og ligger på et fredet område, og Slots- og Kulturstyrelsen skal give tilladelse til ændring på bygningen, både udvendigt og indvendigt.
Bygherrerådgivningen anslår, at opgaven med renovering og isolering af Kabeldepotet vil beløbe sig til mere end det afsatte rådighedsbeløb. Der udarbejdes derfor et overblik over de samlede opgaver med en beskrivelse af de enkelte elementer. Disse kan efterfølgende prioriteres og udføres separat. Der søges anlægsbevilling på 300.000 kr. til projekteringsarbejdet (bilag).
Foreningens ønsker til renovering og indretning indgår i projektet, og foreningen inddrages i forløbet.
Bygningsmæssige ændringer samt isolering:
·         Bygningens facade trænger i høj grad til renovering, og det skal undersøges, om der er underliggende skader for at afklare omfang og udgift for denne opgave.
·         Taget skal gennemgås for utætheder og evt. omlægges til det oprindelige udtryk med listetagpap.
·         Mulige løsninger for isolering af bygningen skal afklares. Isolering af bygningen kan evt. udføres i etaper.
·         Mulighed for inddragelse af 1. salen. Lokalerne opfylder ikke krav til brandsikkerhed, og udgiften til at renovere lokalerne og brandsikre adgangsvejen vil blive estimeret.
·         Udvidelse af vandinstallation, renovering af el-installation, yderligere plads til udstillinger m.m.
Når der er udarbejdet økonomisk estimat for elementerne, fremlægges disse til prioritering, og det resterende anlægsbudget søges frigivet. På baggrund af den konkrete tidsplan for projektet ønskes rådighedsbeløbet omfordelt på de enkelte år.
Foreningen Kunstnerværkstedet Kabeldepotet har en løbende brugsretsaftale for brugen af lokalerne med et opsigelsesvarsel på seks måneder til den 1. april eller 1. oktober. Det er planen, at aftalen revideres, når renovering og isolering af bygningen er afsluttet.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale, at rådighedsbeløbet omfordeles.
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til projektering vedr. Kabeldepotet på 300.000 kr.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at der gives anlægsbevilling til Kabeldepotet, samt at rådighedsbeløbet justeres iht. forventet tidsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
5.01
300
4.200
500
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
5.01
-100
-500
-4.400
 
Kassen
 
-200
-3.700
3.900
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget over for Byrådet anbefaler,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 0,3 mio. kr. til projektering af renovering og isolering af Kabeldepotet på Korsør Fæstning, delvist finansieret af det afsatte rådighedsbeløb i 2019 på 0,1 mio. kr.
2.    at det resterende beløb på 0,2 mio. kr. til anlægsbevillingen i 2019 finansieres fra kassen,
3.    at det afsatte rådighedsbeløb til projektet justeres yderligere via kassen, således at der tilføres 3,7 mio. kr. i 2020 og fratrækkes 3,9 mio. kr. i 2021.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse.
At 2: Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse.
At 3: Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse.

3. Anlægsbevilling - Ny Trelleborg - Den genskabte borg - Fondsdonationer (B)

3.     Anlægsbevilling - Ny Trelleborg - Den genskabte borg - Fondsdonationer (B)

Sagsnr.: 330-2018-73649               Dok.nr.: 330-2019-348840                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 17,5 mio. kr. samt indtægtsbevilling på 12,8 mio. kr. til projekt Ny Trelleborg, Den genskabte borg. Indtægtsbeløbet dækker to fondsdonationer.
Baggrund
Projekt Ny Trelleborg Oplevelses- og Videncenter har fået endeligt tilsagn om tilskud fra Augustinus Fonden og Trelleborg Fonden til etablering af Den genskabte borg – i alt 15,5 mio. kr. (beløbet udgør 12,8 mio. kr. ekskl. fondsmoms).
De første elementer omhandler en rekonstruktion af vold og palisade samt voldgrav og bro. Projektet forventes igangsat i efteråret 2019.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudget frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling på 12,8 mio. kr. vedr. fondsdonationer til projekt Ny Trelleborg.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at der gives anlægsbevilling til projektet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, indtægter
5.01
-12.788
 
 
 
Anlæg, udgifter
5.01
8.158
9.303
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
5.01
4.630
-9.303
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller, at Kultur- og Fritidsudvalget samt Økonomiudvalget over for Byrådet anbefaler,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 17,5 mio. kr. til projekt Ny Trelleborg, Den genskabte borg, som delvist finansieres af det afsatte rådighedsbeløb på 4,7 mio. kr.
2.    at der meddeles indtægtsbevilling på 12,8 mio. kr. til finansiering af det resterende beløb af anlægsbevillingen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse.
At 2: Anbefales til Økonomiudvalget og Byrådets godkendelse.

4. Fremtidig anvendelse af Skælskør Rådhus (B)

4.     Fremtidig anvendelse af Skælskør Rådhus (B)

Sagsnr.: 330-2019-42725               Dok.nr.: 330-2019-333390                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal på baggrund af indkomne forslag til fremtidig anvendelse af Skælskør Rådhus beslutte, hvilken retning administrationen skal arbejde videre med.
Baggrund
I budgetaftale 2019-2022 er der afsat samlet 5 millioner kroner til udvikling og omdannelse af Skælskør Rådhus, så huset i fremtiden kan rumme kulturelle aktiviteter.
Tirsdag d. 21. maj 2019 afholdt Kulturafdelingen åbent hus i Skælskør Rådhus. Alle interesserede var indbudt til at opleve bygningen og komme med idéer til den fremtidige anvendelse. Efterfølgende var det også muligt at indsende idéer til Kulturafdelingen.
Kulturafdelingen har modtaget 9 bud på den fremtidige anvendelse, som alle er vedlagt sagen som bilag. Forslagene spænder vidt, bl.a. er der indsendt forslag til forskellige former for udstillingsbygning, lokaler til events, børnekulturcenter og ler-eksperimentarium. Flere af forslagene peger på muligheden for at etablere vandrehjem eller café som supplement til andre aktiviteter.
Skælskør Rådhus består både af et råd-, ting- og arresthus fra 1896. Hele komplekset, inklusiv de tre indre gårde og de omsluttende mure, blev fredet i 2001. Fredningen betyder, at alle ændringer skal godkendes af Slots- og Kulturstyrelsen. Bygningsændringer med forkerte materialer eller forkert udførelse kan nemlig medføre, at en bygning mister de værdier og det særpræg, der gjorde den fredningsværdig. Det betyder også, at ændringer, der kan gøre det sværere at aflæse bygningens historie, ofte ikke godkendes. I tilfældet med Skælskør Rådhus kunne det eksempelvis være tilladelse til at indsætte større vinduer i arrestbygningen, hvilket ville være nødvendigt, hvis bygningen skulle bruges til kontorer pga. arbejdsmiljølovgivning. Dette ville højest sandsynlig blive afvist af styrelsen, da de nuværende små vinduer netop er med til at tydeliggøre bygningens historie som arrest. Kommunale Ejendomme uddyber i det vedhæftede notat betydningen af fredningen ift. ændringer.
Masterplan for Skælskør by fra december 2017 peger på, at Skælskørs rige kulturliv er en vigtig faktor for både bosætning og turisme, og at de mange arrangementer, hvor kunst og kultur er omdrejningspunkt, medvirker til at skærpe Skælskørs identitet og særpræg indenfor kunstner- og kulturliv. Masterplanen pointerer, at denne udvikling skal understøttes og forsøges forstærket yderligere til gavn for kommune, borgere og besøgende.
En foreløbig procesplan for udvikling af Skælskør Rådhus er vedlagt som bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper beskriver, at
·         Kommunen kan stille lokaler gratis til rådighed til aktiviteter, som kommunen selv lovligt kunne stå for, fx kunstudstillinger, koncerter, teaterforestillinger m.m., der er åbne for alle, evt. mod betaling af entré.
·         Kommunen kan leje faciliteterne ud til en række aktiviteter, der falder uden for kommunale formål, fx velgørende eller kommercielle arrangementer. Dog udlejes de indendørs faciliteter ikke til private fester eller lignende.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a.    Beslutte, hvilken retning administrationen skal arbejde videre med i forhold til udvikling af Skælskør Rådhus.
Vurdering
Kulturafdelingen oplever en stor interesse i udviklingen af Skælskør Rådhus. Det kom både til udtryk ved åben hus-arrangementet og gennem de indsendte forslag, men også i en løbende, generel interesse fra borgere, foreninger og organisationer i byen.
En stor del af de indsendte forslag understøtter på forskellig vis udviklingen af Skælskørs identitet som kunst- og kulturby. Forslagene indeholder i varierende grad tanker omkring, hvordan de foreslåede aktiviteter skal drives. Kulturafdelingen vil arbejde for, at de aktiviteter, der skal foregå i huset, ikke varetages af kommunen. For at dette kan lade sig gøre, forudsætter det, at dem, der står for aktiviteterne, er organiseret i en form, eller at der udvikles en organisering, der kan varetage denne opgave.
Med de erfaringer, der er opnået fra f.eks. Ny Trelleborg-projektet, er det Kulturafdelingens vurdering, at muligheden for at søge eksterne fondsmidler blandt andet afhænger af, at projektet er skarpt defineret, adskiller sig fra lignende tiltag, er solidt organiseret, har en plan for bæredygtig, fremtidig drift og bidrager med en betydelig egenfinansiering.
Kulturafdelingen vurderer, set i sammenhæng med Masterplanen for Skælskør By, overvejelser ift. fredningen af bygningen, behov for organisering omkring aktiviteter og drift af bygningen samt mulighederne for at søge fondsmidler, at Kunstnerlavet KIT’s idé om et Ler-eksperimentarium med tilhørende café er det af de indsendte forslag, der er mest relevant at arbejde videre med. Forslaget kan eventuelt kombineres med etablering af vandrehjem i dele af rådhuset. Et vandrehjem, der kan supplere økonomien i huset.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De 5 millioner kroner afsat i budgetaftale 2019-2022 som anlægsmidler skal ”frigives”, inden renoveringen kan igangsættes.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter de indsendte forslag og vælger, hvilken retning udvalget ønsker, at administrationen skal arbejde videre med i forhold til udviklingen af Skælskør Rådhus.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
At 1: Drøftet.
Udvalget besluttede, at der afholdes et åbent møde i Det Røde Pakhus, hvor forslagsstillerne tilbydes at præsentere deres forslag og indgå i en åben dialog med udvalgsmedlemmer og fremmødte borgere til brug for udvalgets efterfølgende proces og beslutning.
Forslagsstillerne opfordres til på mødet at præsentere deres projekter og gerne overvejelser om den økonomiske bæredygtighed.
Forvaltningen fremsender forslag til mødedatoer til udvalget.

5. Dansk Kulturarv - Rammer og projekter (B)

5.     Dansk Kulturarv - Rammer og projekter (B)

Sagsnr.: 330-2018-24579               Dok.nr.: 330-2019-335859                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte rammerne for puljen til Dansk Kulturarv, således at midlerne kan disponeres inden for rammerne af puljen. Derudover skal udvalget tage stilling til forslag om renovering af Frederikshøj.
Baggrund
Udvalget har på mødet i august behandlet forslag vedr. kulturarvsprojekter. Udvalget ønskede supplerende oplysninger om løbende driftsudgifter vedr. Frederikshøj, inden endelig beslutning. Bilag med beskrivelse af projekt er vedlagt sagen. Årlig drift efter renovering er beregnet til 42.000 kr. (ekskl. nuværende minimumsdrift.)
I forlængelse af behandlingen af de to sager ønskede udvalget en fornyet drøftelse af rammerne for midlerne til kulturarv. I denne sag fremlægges en oversigt over, hvilke bygninger udvalget har ansvar for at vedligeholde, samt en definition på kulturarvsbegrebet. Det vil udgøre rammerne for fremtidig anvendelse af midlerne.
Udvalget skal i denne sag drøfte oplæg til rammerne og give administrationen input til at arbejde videre indenfor rammerne. Udvalget råder over ca. 2 mio. kr. til Dansk Kulturarv i 2019 inkl. midler fra 2018. En lille del af midlerne anvendes til løbende vedligehold på Antvorskov Klosterruin og Korsør Fæstning.
Fredet kulturarv – en definition[1]
Kulturarv kan bredt defineres som: Spor og elementer fra fortiden, som man kan lære af og bruge i nutiden. Bygninger fra før 1536 er automatisk fredet kulturarv, ellers er der altid tale om en helhedsvurdering ud fra følgende kriterier: Mængde, Anvendelse, Miljø, Arkitektur, Proveniens (beviseligt tilhørsforhold, fx bygherre eller lokalområde).
Eksempel på ikke-kulturarv - Et enkeltstående fiskerhus: Er i sig selv ikke kulturarv, fordi der findes mange fiskerhuse i området, som anvendelsesmæssigt og arkitektonisk er ens. Ingen speciel proveniens eller beliggenhed. Hvis fiskerhuset skulle betragtes som værende kulturarv, skulle det ligge som en del af et samlet kulturmiljø, med fx flere huse, bådepladser m.m., hvor det er selvforklarende, at der her er tale om et enkeltstående særegent miljø.
Eksempel på kulturarv - Peder Reedtz' Gård, Skælskør: Borgerhuset regnes som kulturarv fordi: Ikke mange toetages borgerhuse i området. Opført i bindingsværk, der som materiale er forgængeligt (fx ved ildebrand) og er en uddød byggemetode. Endvidere har huset tydelig proveniens, da man kender bygherren.
Ud fra ovenstående gennemgang kan fx ”Carl Petter” i Korsør Havn ikke være kulturarv og falder derfor ikke under kommunens fredede kulturarv med tilhørende ansvar. Der er tale om et levn fra en ikke-fredet bro, afløst af en ny bro. Hverken arkitektonisk eller mht. proveniens har levnet national eller regional betydning, og da der er en ny bro opført på havnen, indgår levnet ikke i et samlet miljø.
Ovenstående eksempel taler måske for, at udvalget arbejder med en ramme, som, udover defineret fredet kulturarv, fokuserer på de elementer, som har lokal kulturarvsværdi, som fx den gamle port ind til Slagelse Idrætspark eller bygningen, der rummer Restaurant Sommerlyst. Disse er ikke fredede bygninger, men de har så stor lokalhistorisk værdi, at det er kulturarv for lokalområdet. På den anden side kan det være svært at lokalisere denne form for lokalkulturarv, idet det kan være en individuel oplevelse af, hvad der er bevaringsværdigt.
Muligheder for ekstern funding
Private fonde støtter ikke drift og vedligehold af bygninger, men aktiviteter og nye tiltag. Den nationale besparelse på kulturområdet har medført, at samtlige private fonde i fællesskab officielt har meldt ud, at de ikke vil dække driftsopgaver, som bliver ramt af besparelsen. Derimod kan der søges fondsstøtte eller støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen til yderligere forbedringer, når de lovpligtige renoveringer er udført.
Retligt grundlag
Vedligeholdelsen og driften af den fredede, byggede kulturarv i kommunen – herunder kulturarvsmiljøer - er Slagelse Kommunes ansvar jf. Lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 685 af 9. juni 2011. Kapitel 3 § 9: ”En fredet bygning skal af ejeren eller brugeren holdes i forsvarlig stand, herunder tæt på tag og fag”.
Handlemuligheder
·         Udvalget skal drøfte, hvilke rammer der skal gælde for puljen til Dansk Kulturarv, således at der kan fremlægges en sag, hvor midlerne foreslås disponeret ud fra rammerne. Udvalget kan tage afsæt i forslag til definition af kulturarv i denne sag eller drøfte andre rammer, der skal gælde for puljen.
·         Udvalget skal træffe beslutning om renovering af Frederikshøj.
Vurdering
Puljen til Dansk Kulturarv
Som det fremgår af ovenstående, har kommunen en forpligtigelse til at vedligeholde fredet kulturarv. Et overblik over bygninger på kulturområdet er bilag til sagen.
Det er administrationens anbefaling, at udvalget prioriterer den fredede kulturarv og dernæst de kulturelle elementer, der kan udgøre en lokal kulturarvsværdi.
Frederikshøj
Administrationen vurderer, at Frederikshøj har potentiale til yderligere anvendelse til større musik- eller teaterarrangementer samt til fx idrætsaktiviteter for selvorganiserede grupper og etablerede foreninger samt aktiviteter for diverse institutioner m.fl.
Administrationen anbefaler, at der ved reetableringen lægges vægt på at optimere vilkårene for den løbende vedligeholdelse. Da fx græsklipning, vedligehold af grusbelægning, ukrudtsbekæmpelse m.m. er forholdsvis omfattende på området, anbefaler administrationen alternativet med omlægning af trapperne til betonelementer fremfor trapper med græsbelægning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget drøfter rammerne for Puljen til Dansk Kulturarv med henblik på at give input til en sag, hvor midlerne foreslås disponeret.
2.    at Udvalget træffer beslutning om renovering af Frederikshøj.
[1] https://www.kulturarv.dk/fbb/bevaringsvaerdier.htm
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
At 1: Drøftet.
Udvalget ønsker, at oversigten suppleres med overblik over renoveringsbehov, samt at der gives plads til lokale fortolkninger af klassifikationen af kulturarv og dermed, at udvalget beslutter en udvidelse af listen.
Udvalget spurgte til eventuel henvendelse til forvaltningen fra Foreningen Koen og ønsker, at denne kommer på listen over kulturarv.
Ved bevillinger til renovering skal efterfølgende vedligeholdelsesniveau og ansvar belyses, så der kan tages højde herfor ved beslutningen.
At 2: Udvalget godkendte at bevilge 691.013 kr. til Friluftsteateret Frederikshøj jfr. ansøgning.
Ved disponering af de resterende kulturarvsmidler genoptages sag vedrørende Sommerlyst og den justerede liste.

6. Slagelse Guld - fremtidige rammer, økonomi mv. (B)

6.     Slagelse Guld - fremtidige rammer, økonomi mv. (B)

Sagsnr.: 330-2019-49264               Dok.nr.: 330-2019-333117                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til administrationens oplæg til fremtidige, overordnede rammer for idrætshonoreringen Slagelse Guld, herunder økonomi, opgavefordeling mv.
Baggrund
Hvert år hyldes lokale guldvindere og ildsjæle til Slagelse Guld. Evalueringen af dette års arrangement viste stor tilfredshed med showet hos foreningerne. Evalueringen er vedlagt.
Planlægningen af dette års arrangement afslørede dog et stort behov for at få præciseret rammerne for arrangementet, herunder ansvars- og opgavefordeling, økonomi mv.
På baggrund af disse erfaringer og modtagne input fra foreninger, samarbejdspartnere mv. har administrationen derfor udarbejdet et oplæg til fremadrettede rammer for Slagelse Guld, der skal supplere de eksisterende, politisk vedtagne retningslinjer for Slagelse Guld (bilag).
Administrationens oplæg til fremtidige rammer skal sikre en mere smidig planlægning og afvikling af Slagelse Guld, herunder at foreninger, leverandører og øvrige eksterne samarbejdspartnere får rettidig og entydig information om arrangementet og aftaler. Derudover skal de nye rammer sikre en klar ansvars- og rollefordeling mellem kommunen og SIR, herunder at Fritidsafdelingen som projektejer og økonomisk ansvarlig for arrangementet kan eksekvere hurtigt, når det gælder detailplanlægning og koordinering. Samtidig sikrer oplægget, at SIR fortsat inddrages i arrangementet, men at det sker med hensyntagen til, at SIR består af frivillige kræfter, der ikke kan lægge samme antal arbejdstimer som ansatte i Fritidsafdelingen, hvorfor der er behov for, at inddragelse sker på strategisk udvalgte områder, så unødige forsinkelser og uklarheder undgås. Endelig giver oplægget et bud på en bæredygtig økonomi. 
Administrationens oplæg er vedlagt som bilag. Udvalgte punkter præsenteres nedenfor.
Ansvars- og opgavefordeling + mødefrekvens
Fritidsafdelingen er projektleder og ansvarlig for arrangementet og står for al detailplanlægning samt al koordinering og aftaleindgåelse med leverandører og samarbejdspartnere.
SIR’s opgave er bl.a. at bidrage til markedsføringen af arrangementet via egne kanaler og via ansigt-til ansigt-kommunikation, fx ifm. foreningsmøder. SIR har en vigtig rolle her, idet de bedre end Fritid kan ”prikke” til specifikke foreninger og få dem til at købe billet.
Derudover har SIR en vigtig rolle ift. at udnytte sit netværk til dels at skaffe øget synlighed om arrangementet i medier (fx Tv Øst) samt at indhente sponsortilbud og rabatter (fx på vin, tøj og annoncer). SIR holder desuden en af åbningstalerne til arrangementet, ligesom SIR uddeler egne idrætspriser til arrangementet. I forhold til sidstnævnte er der en række leverancer, som SIR har ansvaret for at levere rettidigt (se oplæg).
Fremadrettet bliver der afholdt max 3 møder mellem Fritid og SIR om Slagelse Guld (1 opstartsmøde, 1 statusmøde undervejs og 1 evalueringsmøde).
Økonomi
Der er behov for en mere bæredygtig økonomi til arrangementet. Dette skal ses i sammenhæng med det løft af arrangementet, der er foretaget i de senere år, samt at dette års arrangement, på trods af billetsalg og øgede sponsorindtægter, gav et underskud. Derudover er det tvivlsomt, om der kan opnås samme gunstige aftaler med leverandører næste år, da der ikke længere er tale om et nystartet samarbejde.
Derfor foreslår administrationen, at der tilføres 100.000 kr. årligt fra Budgetaftalens pkt. 36 (markedsføring af talenter, OL-atleter/rollemodeller mv.), da mange deltagere ved Slagelse Guld er medlemmer af Slagelse Talent & Elite, og da Slagelse Guld bidrager til at synliggøre atleterne og deres foreninger, STE samt kommunen. Hvis der ikke tilføres midler, er det nødvendigt at skære i Slagelse Guld, fx afskaffe præmiepengeordningen (ca. 35-40.000 kr.).  
Ingen fusion med Sports Team Slagelses støtteuddeling
Begrundelsen herfor er bl.a., at de to arrangementer har vidt forskelligt formål. Mens Slagelse Guld er et Award-show, hvor præstationer for det forgangne år hyldes, er Sports Team Slagelses arrangement en bevilling af tilskud til fremadrettede indsatser. Det bemærkes, at kommunen også uddeler tilskud til foreninger, men at dette sker uden for Slagelse Guld.
Derudover ville en sammenlægning gøre arrangementet uforholdsmæssigt langt. Dette skal ses i sammenhæng med, hvad andre kommuners arrangementer varer, at en stor del af deltagerne i Slagelse Guld er børn og unge, og at evalueringen af arrangementet viste stor tilfredshed med arrangements nuværende form og længde, men også tegn på, at det ikke skulle vare længere. Samtidig vurderer administrationen, at det er vigtigt for foreningerne, at de fortsat bliver honoreret enkeltvis for deres præstationer.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Slagelse Guld og kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende administrationens oplæg til fremtidige rammer for Slagelse Guld
b)    Godkende administrationens oplæg med konkrete ændringer/tilføjelser
c)    Afvise af godkende administrationens oplæg
Vurdering
Administrationen vurderer, at oplægget til fremtidige rammer for Slagelse Guld udgør en passende balance mellem SIR’s ønske om at blive inddraget og nødvendigheden af en mere smidig planlægning, så Fritidsafdelingen som projektejer og økonomisk ansvarlig kan eksekvere hurtigt, når det gælder detailplanlægning og koordinering, og foreninger, leverandører, samarbejdspartnere mv. kan få entydig og rettidig information. Samtidig vurderer administrationen, at opgave- og ansvarsfordelingen i oplægget sikrer, at SIR’s netværk og kompetencer udnyttes, men at det sker på en måde, der tager hensyn til smidig planlægning, og at SIR består af frivillige med en travl kalender. Derudover svarer fordelingen i høj grad til den opgave- og ansvarsfordeling, som der traditionelt har været til Slagelse Guld. Endelig vurderer administrationen, at oplægget vil sikre arrangementet en bæredygtig økonomi.
Administrationen kan ikke anbefale en sammenlægning af Slagelse Guld og Sports Team Slagelses støtteuddeling, da der er tale om to vidt forskellige arrangementer (awardshow vs. fordeling af tilskud), og en sammenlægning vil gøre arrangementet for langtrukkent. Administrationen vurderer, at der vil skulle foretages store ændringer i de to arrangementer, hvis de skulle kunne slås sammen. Med tanke på, at Slagelse Guld gik i luften med et nyt koncept i år, som der er stor tilfredshed med hos alle interessenter, ikke mindst foreningerne, vurderer administrationen ikke, at det er tidspunktet for flere store ændringer af Slagelse Guld.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det afsatte budget til Slagelse Guld er pt. 250.000 kr. Det foreslås, at der tilføres 100,000 kr. årligt som led i Budgetaftalens pkt. 36. Dertil kommer indtægter fra billetsalg og sponsorater.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget godkender administrationens oplæg til fremtidige rammer for Slagelse Guld, herunder at der tilføres 100.000 kr. årligt fra Budgetaftalens pkt. 36, og at arrangementet ikke slås sammen med Sports Team Slagelses støtteuddeling. 
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
Udvalget orienteres om drejebog for arrangementet. Underholdningen skal have et professionelt niveau gerne inden for egne rækker. Ex. Musikskolen.
Udvalget tilsluttede sig, at arrangementet ikke sammenlægges med Sport Team Slagelses støtteuddeling, men at det overvejes, om der er andre tilsvarende, større arrangementer, hvor der kan opnås en synergi ved sammenhængende planlægning og afvikling.
V og B ønskede, at det fremadrettet igen vurderes, om der skal ske en sammenlægning mellem Slagelse Guld og Sports Team Slagelses støtteuddeling.

7. Slagelse Idræts Råd - Ansøgning om driftstilskud 2019 (B)

7.     Slagelse Idræts Råd - Ansøgning om driftstilskud 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2019-56069               Dok.nr.: 330-2019-319433                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om der skal ydes driftstilskud til Slagelse Idræts Råd på de ansøgte 50.000 kr.
Baggrund
Slagelse Idræts Råd (SIR) har ansøgt om driftstilskud for 2019 til idrætsrådets drift. Jfr. Samarbejdsaftale af 12. marts 2019 yder Slagelse Kommune SIR et årligt tilskud på maksimalt 25.000 kr. til dækning af udgifter til egen mødeafholdelse, generalforsamling, foredrag og lignende.
SIR er en sammenslutning, som alle idrætsforeninger i Slagelse Kommune har mulighed for at være medlem af. Det koster ikke noget for foreningerne at være medlem af idrætsrådet. SIR arbejder for at fremme idrætsliv i Slagelse Kommune og varetager idrættens interesser sammen med kommunen og andre samarbejdspartnere. Rådet arbejder for at skabe de bedst mulige rammer for klubliv og udøvelse af de forskellige idrætsgrene. Det gælder både bredde- og eliteidræt.
SIR har senest modtaget:
2017:    47.000 kr. (finansieret dels fra budgettet, dels fra Idræts- og Fritidspuljen)
2018:    25.000 kr. (finansieret fra budgettet jfr. samarbejdsaftale)
SIR’s budgetønske for 2019 : 50.000 kr. Budgettet er vedlagt sagen.
SIR’s regnskab for 2018 udviser et overskud på 401,38 kr. Rådet har en egenkapital på 22.676 kr. Regnskabet for 2018 er vedhæftet sagen.
En administrativ undersøgelse fra 2018 viste, at 28 ud af 34 idrætsråd, som administrationen har modtaget/fundet information om, opkræver kontingent af deres medlemsforeninger. Mange idrætsråd graduerer kontingentet efter foreningens størrelse, men der findes også idrætsråd, hvor alle medlemsforeninger betaler det samme i kontingent.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A)   Bevilge de ansøgte 50.000 kr. i driftstilskud til SIR med 25.000 kr. fra det afsatte budget og resten via anden finansiering, f.eks. 25.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen
B)   Bevilge 25.000 kr. som afsat i budgettet
C)   Bevilge et andet beløb
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at SIR kan modtage tilskud med begrundelse i den indgåede samarbejdsaftale og det afsatte budget for 2019. SIR afholder såvel interne som eksterne møder med foreningslivet, hvorfor administrationen finder det vigtigt at understøtte det dialogbaserede arbejde, der finder sted mellem SIR og de folkeoplysende foreninger i kommunen.
Administrationen anbefaler, at SIR fremadrettet overvejer at indføre brugerbetalt medlemskab, ligesom en lang række andre idrætsråd har gjort, hvilket vil kunne imødekomme ønsket om et større budget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget delvist imødekommer ansøgningen om driftstilskud for 2019 med 25.000 kr. til interne/eksterne møder og generalforsamling.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.

8. Den selvejende institution Sørbyhallen - Tilskud til delvis udskiftning af tag (B)

8.     Den selvejende institution Sørbyhallen - Tilskud til delvis udskiftning af tag (B)

Sagsnr.: 330-2019-55602               Dok.nr.: 330-2019-335897                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ansøgning fra Den selvejende institution Sørbyhallen om tilskud på 465.767 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til delvis udskiftning af tag på Sørbyhallen.
Baggrund
Den selvejende institution Sørbyhallen er beliggende i den østlige del af kommunen. I en mindre by grænsende op til Næstved Kommune.
Hallen ansøger om tilskud til udskiftning af utæt tag på den del, der ikke allerede er udskiftet. I 2017 har Sørbyhallen for egne midler udskiftet 4 sektioner af hallens tag, da tagpladerne var utætte. Denne udskiftning finansierede hallen af eget budget med 193.381 kr.
I 2018 ansøgte hallen om et lignende tilskud til udskiftning af tag og fik dengang bevilget 100.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til en delvis udskiftning.
Sørbyhallen anfører i sin ansøgning, at som følge af den nye driftsaftale med Slagelse Kommune er tilskuddet til Sørbyhallens drift i 2018 og 2019 reduceret med 194.000 kr. i forhold til 2017. Derudover er der ikke flere henlagte midler i Sørbyhallen, hvilket gør, at hallen ikke har mulighed for selv at finansiere udskiftningen af taget.
Såfremt tagpladerne ikke udskiftes, vil det være med risiko for gulvskader på grund af vand med yderligere udgifter til følge. Hallens bestyrelse anfører endvidere, at det er afgørende nødvendigt med udskiftning, idet vand på halgulvet udgør en betydelig risiko for brugerne under træning og kamp.
Hallens bestyrelse oplyser, at der er indhentet flere tilbud, hvor tilbuddet på den medsendte prioriteringsliste var det billigste. I ansøgningen henviser bestyrelsen til prioritering 2 og 4 som den foretrukne løsning.
Bestyrelsen indsendte i april 2018 en liste med 5 prioriteringer, hvor det var nødvendigt at udskifte 160 plader i 2018 til en pris af 118.881 kr. incl. moms, hvor hver plade kostede 743 kr. I årene fra 2018 til 2021 bør der ske en løbende udskiftning af hele tagfladen for at undgå vandindtrængning. Her vil den gennemsnitlige tagpladepris ligge på mellem 486 kr. og 681 kr. pr. stk., alt efter hvilken løsning der vælges fremadrettet. Da hallens bestyrelse har valgt at skifte til en anden pladestørrelse, er det ikke muligt at udskifte enkelte plader. Hallen må i stedet skifte taget i sektioner. Hallens prioritering er vedhæftet sagen.
Den selvejende institution Sørbyhallens regnskab for 2018 udviser et underskud på 76.590 kr. Balancen udviser pr. 31.12.2018 en egenkapital på 35.077 kr., hvoraf de 2.252.707 kr. er hallens ejendomsværdi. Hallens regnskab viser, at der er et likvidt indestående på 73.261 kr. og værdipapirer for 122.763 kr.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A)   Bevilge et mindre beløb i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen end det ansøgte, fx 75.000 kr., da puljens restbudget ikke kan imødekomme det ansøgte beløb.
B)   Beslutte ikke at yde tilskud til udskiftning af tagplader på Sørbyhallen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Den selvejende institution Sørbyhallen lever op til betingelserne i retningslinjerne for puljen, da puljen bl.a. støtter renovering af eksisterende faciliteter.
Administrationen finder det hensigtsmæssigt, om hallen lægger en handleplan for finansiering af udskiftningen inden for eget budget. Evt. kunne hallens bestyrelse søge Sørbymarkedet om tilskud til udskiftning af taget. Sørbymarkedet er drevet af de frivillige foreninger i området. De samme foreninger, som modtager tilskud fra markedet, er brugere af hallen, og dermed ville det komme dem alle til gavn, hvis Sørbymarkedet ydede et tilskud til udskiftningen.
Bærende principper
Det er centerets vurdering, at Den selvejende institution Sørbyhallen kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet en delvis udskiftning af taget på Sørbyhallen er i overensstemmelse med følgende bærende princip for ansøgninger til puljen:
-      Idrætspolitik: Skabe velfungerende rammer for idræt og bevægelse i de mindre byer ved at have tidssvarende og vedligeholdte anlæg.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det vil ikke være muligt at imødekomme ansøgningen med det fulde beløb, idet Idræts- og Fritidspuljen har et restbudget på ca. 133.000 kr. Derudover er der andre sager på dagsordenen, der kan få betydning for puljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at bevilge 75.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til delvis udskiftning af tag på Sørbyhallen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
Udvalget ønsker at tilkendegive overfor hallen, at man vil være sindet at yde et tilsvarende tilskud i 2020, såfremt der skaffes supplerende privat eller anden finansiering, så renovering af hele taget bliver mulig.
Udvalget efterspurgte en status for større vedligeholdelsesarbejder i de kommende år for kommunens selvejende idrætshaller.

9. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

9.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-583646                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
Troels Brandt (B) orienterede om deltagelse i Kulturtopmøde på Mors herunder samtale med kulturministeren om, at omstillingsbidrag i forhold til kulturinstitutionerne antageligt ikke fjernes.
Når datoen for næste års Kulturtopmøde og årsmøde i Biblioteksforeningen kendes, bookes udvalgets medlemmer.

10. Centerets orientering til Udvalget (O)

10.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-583656                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.559.000
2.559.000
0
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
    699.215
    565.221
    133.994
Markedsføringspuljen
1.048.812
 1.033.500
15.312
Puljen til selvorganiserede
158.426
97.160
61.266
Gadeidrætspuljen
76.222
37.015,02
39.206,98
Udviklingspuljen (FOU)
157.333
78.500
78.833
Kulturområdet:
Kunst i Slagelse by:
Slagelse Forskønnelsesselskab er på vej med donation af ny kunst til opstilling i Slagelse: Vandkunst i Smedegadeparken og Ny Slagelsepige på Rådhuspladsen. Opstillingen foregår i dialog med kommunens Planafdeling i forhold til placering, tilladelser og øvrige praktiske forhold.
Åbning af parkeringspladsen ved Trelleborg:
Den 28. august 2019 åbnede den nye parkeringsplads ved Trelleborg med snoreklip, rundvisning og taler.
Fritidsområdet:
HEL Fritidsgruppe afsted til Copenhagen Historic Grand Prix
Grundet fribilletter til Slagelse Kommune fra racerkører Mikkel C. Johansen havde vi muligheden for at give nogle udsatte unge en enestående oplevelse til CHGP. Vi gav muligheden til en gruppe fra HEL Fritid. To forældre med et søskendepar og dertil to enkelte børn med deres ledsager. Alle unge var minimum 13 år gamle. Alle var enormt taknemmelige over dette tilbud.
Stor succes med Post Nord Danmark Rundt 2019:
Hele kommunen var højt gearet, da Niklas Larsen i front kørte fra Korsør over Skælskør til Slagelse og videre til Stillinge Strand mod Asnæs. Alle bidrog til en fest i godt vejr, og Niklas løb med den samlede sejr samt ungdomstrøjen. Slagelse Kommune har en markedsføringsaftale med Niklas Larsen.
Åben Skole og Dagtilbud Partnerskab med Slagelse Badminton Klub
Fritidsafdelingen har indgået nye partnerskabsaftaler med Slagelse Badminton Klub, som indbefatter, at foreningen i perioden fra september 2019 til og med december 2020 vil bidrage med 15 partnerskabsforløb i kommunens folkeskoler og seks partnerskabsforløb i kommunens dagtilbud.
The Padel Club inviterer kommunens folkeskoler til gratis padel-sport
The Padel Club er åbnet på Fabriksvej i Slagelse mhp. at udbrede padel-sporten (tidligere kaldet padel tennis), som er i en rivende udvikling i Danmark. Padel er en blanding af 80 % tennis og 20 % squash, og man spiller to mod to på en bane omgivet af vægge. For at Åben Skole Partnerskabstilbuddene afspejler de samfundsmæssige idrætstendenser har Fritidsafdelingen og Afdelingen for Pædagogisk Udvikling og Inklusion indgået en aftale med The Padel Club om, at skoler frit kan booke sig ind til og med september 2019. Herefter vil grundlaget for en Åben Skole Partnerskabsaftale ml. The Padel Club og Slagelse Kommune blive vurderet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
Udvalget opfordrede til, at der fremlægges sag med overblik over de eksisterende puljer og forklaring på baggrunden for de enkelte puljer.
Udvalget orienteres efterfølgende om afvikling af Metal-koncerter.

11. Emner til pressen (B)

11.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-583727                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 3. september 2019:
Fraværende: 
Drøftet.
12. Lukket: Stillingtagen til scenarier for fremtidig drift af facilitet (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.