Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 5. maj 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787                 Dok.nr.: 330-2019-508236          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budgetopfølgning 2 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 2 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-13835                 Dok.nr.: 330-2020-135796          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Kultur- og Fritidsudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2020 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 1,8 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 2,1 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 vil denne budgetopfølgning være forbundet med en vis usikkerhed, idet de endelige konsekvenser endnu ikke kendes fuldt ud – herunder i hvilket omfang evt. ekstraudgifter foranlediget af COVID-19 bliver kompenseret af kommunerne.
I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2019 godkendt af Byrådet d. 23. marts 2020.
Lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID19
Økonomiudvalget har på ekstraordinært møde d. 2. april 2020 besluttet, at overførsler kategoriseret som ” Overført i henhold til regler – men uden begrundelse” tilbageføres til særlig pulje under Økonomiudvalget til hjælpepakke til understøttelse af erhvervs-, kultur- og foreningslivet i Slagelse Kommune. For Kultur- og Fritidsudvalget udgør beløbet 0,35 mio. kr. jf. nedenstående oversigt.
Enheder, som bidrager til COVID19 hjælpepakke
(1.000 kr.)
Overføres til hjælpepakke
5.1 – Kultur, Fritid og Borgerservice
350
i alt
350
Drift
Kulturafdelingen forventer et mindreforbrug på 1,5 mio. kr. vedrørende midler øremærket til Puljen til kulturelle formål i 2021-23.
Slagelse Bibliotekerne forventer budgetoverholdelse i 2020.
Fritidsafdelingen forventer et merforbrug på 0,4 mio. kr. pga. faldende indtægter fra udlejning af faciliteter.
Svømmehallerne forventer et merforbrug på ca. 1,8 mio. kr. pga. faldende indtægter fra svømmehaller.
Borgerservice vedrørende Begravelseshjælp og Kørsel til speciallæge forventer budgetoverholdelse i 2020
Handleplan er vedlagt som bilag.
Anlæg
Det forventes, at anlægsprojekter på kulturområdet ender ud med et mindreforbrug på 2,1 mio. kr. vedrørende anlægsprojektet Kabeldepotet i 2020, da projektet udføres i vinteren 2020/21 efter aftale med brugerne i forhold til planlagte aktiviteter.
Det forventes, at anlægsprojekter på fritidsområdet balancerer.
Overførsler fra drift til anlæg – besluttet på mødet i marts
Der er søgt om, at 1,55 mio. kr. bliver overført fra drift til anlæg. 1,05 mio. kr. overføres til Trelleborgprojektet til medfinansiering af yderligere et langhus samt 0,5 mio. kr. til rådgiverudgifter i forbindelse med renovering af Skælskør Gl. Rådhus.
Overførsel fra Kultur til Bibliotekerne – besluttet på mødet i marts
Kulturafdelingen indstiller, at 0,3 mio. kr. tilbageføres fra Kultur til Bibliotekerne. KFU besluttede i december at tilføre midler til Puljen til kulturelle formål fra Bibliotekets forventede mindreforbrug, men udvalget har efterfølgende besluttet, at puljen i stedet forhøjes med overførte midler fra det centrale kulturområde.
Fremrykning af anlægsprojekter fra 2021 til 2020
Økonomiudvalget godkendte på ekstraordinært møde den 14. april 2020, at fire anlægsprojekter skal have fremrykket budget fra 2021 til 2020. På Kultur- og Fritidsudvalget drejer det sig om Svømmehallerne med 20 mio. kr.
Omplaceringer mellem årene reguleres via kassen og godkendes af Byrådet.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres fire årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ult. marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2020
2021
2022
2023
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift - Kultur
5.1
-1.850
 
 
 
Drift - Biblioteker
5.1
300
 
 
 
Anlæg - Trelleborg
5.1
1.050
 
 
 
Anlæg – Skælskør Gl. Rådhus
5.1
500
 
 
 
 
 
Anlæg – Renovering Svømmehaller
5.1
20.000
-20.000
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
 
-20.000
20.000
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Forebyggelses- og Seniorudvalget behandler og videresender anbefaling om omplacering af budget til finansiering af Fun2Move under Kultur- og Fritidsudvalget. Der søges om at flytte 60.000 kr. i 2021 og 90.000 kr. i 2022 til Fritid.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2 for 2020 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at Overførsel af 0,3 mio. kr. fra Kultur til Bibliotek godkendes af Kultur- og Fritidsudvalget.
3.    at Overførsel af 1,55 mio. kr. fra drift til anlæg indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.
4.    at Overførsel af anlægsbudget på 20 mio. kr. fra 2021 til 2020 godkendes af Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
V og B taget til orientering.
Udvalget anmoder om, at budgetopfølgningen tages op igen på udvalgets møde i juni 2020.
At 2: Godkendt.
At 3: Indstilles til Økonomiudvalgets godkendelse.
At 4: Godkendes af Økonomiudvalget og Byrådet.

3. Budget 2021 Dialogmøder - KFU (B)

3.     Budget 2021 Dialogmøder - KFU (B)

Sagsnr.: 330-2020-19263                 Dok.nr.: 330-2020-177506          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Fagudvalget skal beslutte dialogproces for eget budgetområde for budget 2021-24.
Baggrund
På grund af Covid19 er der indført forsamlingsforbud, og hvornår der bliver givet mulighed for at mødes i forsamlinger på mere end 10 personer, er uvist. De allerede planlagte budgetdialogmøder i april og maj er derfor aflyst.
Fagudvalget skal for eget budgetområde fastlægge dialogprocessen – både form, og hvem der skal afvikles dialogmøder med.
På udvalgets møde i juni samles op på input og forslag. Derudover skal anlægsprogram, budgetrammer mv. drøftes på mødet i juni.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen. Økonomiudvalget skal senest den 15. september 2020 udarbejde budgetforslag til Byrådet.
Handlemuligheder
Dialogmøderne skal have fokus på, hvordan vi sikrer den bedst mulige anvendelse af udvalgets ressourcer og budgetrammer.
Fagudvalget kan vælge af afvikle dialogmøder som digitale møder, hvor der kan veksles mellem webinar, plenum og gruppedialoger.
Alternativt kan dialogen gennemføres skriftligt, hvor fagudvalget sender spørgsmål til dialogparterne.
Vurdering
Med de muligheder, der findes, vil det være muligt at gennemføre dialogmøderne digitalt. Formen fordrer dog en vis digital modenhed hos deltagerne samt adgang til pc med netadgang, kamera mv.
Den skriftlige dialog giver begrænsede muligheder for at få uddybning af input og forslag, ligesom de høringsberettigede parter kun i begrænset omfang kan kommentere på hinandens forslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Fagudvalget fastlægger form og deltagerkreds på deres dialogmøde.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Administrationen udarbejder et overskueligt og enkelt oplæg ift. indhold og form med udgangspunkt i indholdet på temamøderne, som forelægges Kultur- og Fritidsudvalget til juni-mødet.
Endvidere at der virtuelt/analogt udsendes et skema til brugere og foreninger til afdækning af deres forventninger til meromkostninger i driften, når der er lukket op for drift efter Corona.

4. Orientering om beslutning vedr. renovering af klimaskærm i svømmehaller (O)

4.     Orientering om beslutning vedr. renovering af klimaskærm i svømmehaller (O)

Sagsnr.: 330-2020-7685                   Dok.nr.: 330-2020-180123          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om beslutning i Økonomiudvalget vedrørende renovering af klimaskærm på svømmehallerne.
Baggrund
Den opståede situation som følge af Covid-19 med nedlukning af svømmehallerne har skabt et behov for at øge den kommunale anlægsaktivitet, og Økonomiudvalget har derfor besluttet at fremrykke renovering af klimaskærm på svømmehallerne.
Arbejderne i Slagelse Svømmehal omfatter: Tag over 25-meters bassin, øvningsbassin og springbassin samt ny facade og sikring af akustikflåder.
Arbejderne i Korsør Svømmehal omfatter: Sikring af fæste for facade.
Arbejderne er en del af den samlede sag ”Udbygning og renovering af svømmehaller”, som også er på dagsordenen til nærværende udvalgsmøde.
Fremrykningen af renoveringen karambolerer med den oprindelige plan, hvor der skulle bygges forud for renovering. Dette udløser en kapacitetsudfordring, da Slagelse Svømmehal vil skulle være helt lukket i en længere periode.
Aktiviteterne fra Slagelse Svømmehal (og Gerlev Svømmehal) vil skulle presses sammen i Korsør Svømmehal. Der vil derfor skulle ske omlægning af klubtider, skoletider, offentlige tid og private tider for bedst muligt at tilgodese behovene hos alle, og især Slagelse Svømmeklub vil blive ramt, da udbuddet af holdtilbud, mængden af konkurrencesvømning samt indtægtsgivende arrangementer vil blive stærkt minimeret.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Dele af Korsør og Slagelse Svømmehaller er i dårlig forfatning, og renovering af svømmehallerne er derfor påkrævet.
Renoveringen af Slagelse Svømmehal forudsætter, at hallen er lukket til og med august måned i år, hvilket vil medføre et større økonomisk tab pga. manglende billetindtægter og manglende indtægter fra udlejninger. Derudover vil lukningen give kapacitetsudfordringer, da aktiviteter fra 3 svømmehaller skal samles i én svømmehal.
Renoveringen af Korsør Svømmehal kan udføres uden nedlukning af hallen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbudget:
Arbejderne kan finansieres af det afsatte rådighedsbeløb til udbygning og renovering af svømmehaller.
Driftsbudget:
Fremrykningen af renoveringen medfører, at indtægtsgrundlaget fra nyopført svømmehal ikke supplerer de manglende billetindtægter og indtægter fra udlejning. Samlet regner Fritidsafdelingen med et merforbrug på svømmehallerne i 2020 på ca. 1,8 mio. kr. som beskrevet i Budgetopfølgning 2.
Lukningen af Slagelse Svømmehal som følge af renovering vil betyde et tab på ca. 1.025.000 kr. i billetindtægter samt et tab på 363.000 kr. fra manglende udlejninger til foreninger, private skoler og virksomheder. Hertil kommer yderligere merforbrug som følge af øvrige udfordringer på området.
I budget 2020 er svømmehallerne tilført et ekstra budget på 482.000 kr. til at dække manglende indtægter under oprindelig planlagt renovering af svømmehallen – uden dette budget ville merforbruget have været tilsvarende større.
Konsekvensbeskrivelse ved lukning af Slagelse Svømmehal er uddybet i vedlagte bilag.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

5. Anlægsbevilling - Renovering af klimaskærm på svømmehaller (B)

5.     Anlægsbevilling - Renovering af klimaskærm på svømmehaller (B)

Sagsnr.: 330-2020-7685                   Dok.nr.: 330-2020-183364          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 18,6 mio. kr. til renovering af klimaskærm på svømmehallerne.
Anlægsbevillingen finansieres af afsat rådighedsbeløb til udbygning og renovering af svømmehaller.
Baggrund
Den opståede situation som følge af Covid-19 med nedlukning af svømmehallerne har skabt et behov for at øge den kommunale aktivitet, og Økonomiudvalget har derfor besluttet at fremskynde renovering af klimaskærm på svømmehallerne.
Arbejderne i Slagelse Svømmehal:
Tag over bassinrummet er slidt, og isoleringen er flere steder opfugtet. De bærende ståltrapezplader er flere steder med stor korrosion og har behov for lokal udskiftning.
Facaderne er nedslidte, dårligt isolerede og meget utætte. De skrå udadrettede facader er midlertidigt sikret mod nedstyrtning med en begrænset levetid.
Ophæng af de nedhængte loft-akustikflåder er rustet op, og der er fare for nedstyrtning. Pladerne skal hænges op på ny med ny fæste.
Arbejderne i Korsør Svømmehal:
Selve aluminiumsfacaden er i god stand, men fæsterne for stålbjælkerne, der holder facaden, er ikke udført, så de tåler det aggressive indeklima, og de skal derfor udbedres.
Arbejderne i de to svømmehaller er af ekstern konsulent (Sweco) kalkuleret til 18,6 mio. kr.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling på 18,6 mio. kr. til renovering af klimaskærm på svømmehallerne, finansieret af afsat rådighedsbeløb til udbygning og renovering af svømmehaller.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der gives anlægsbevilling til renovering af klimaskærm på svømmehallerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevilling
I hele 1.000 kr.
Tidligere
afgivet
Ansøgt
i denne sag
I alt
Rest
Udbygning og renovering af svømmehaller
1.800
18.600
149.645
129.245
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for Byrådet anbefales,
1.    at  der gives anlægsbevilling på 18,6 mio. kr. til renovering af klimaskærm på svømmehallerne, finansieret af afsat rådighedsbeløb til udbygning og renovering af svømmehaller.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

6. Udbygning og renovering af svømmehaller - valg af samlet løsning og prioritering af tiltag (B)

6.     Udbygning og renovering af svømmehaller - valg af samlet løsning og prioritering af tiltag (B)

Sagsnr.: 330-2020-7685                   Dok.nr.: 330-2020-45580            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale valg af samlet løsning og prioritering af tiltag indenfor det afsatte rådighedsbeløb til udbygning og renovering af svømmehaller.
Baggrund
Byrådet vedtog 24.10.2019 følgende:
·       At 1 - Økonomiudvalget anbefaler over for Byrådet, at der arbejdes videre med handlemulighed 1a og 1b (Ny svømmehal inkl. Renovering). Økonomiudvalget ønskede en supplerende ekstern vurdering af alternative tekniske og økonomiske muligheder for udvidelse af svømmehal og renovering af eksisterende svømmehaller.
·       Økonomiudvalget anbefaler bemærkninger fra Kultur- og Fritidsudvalget om, at projektet tager højde for fremtidens teknologiske muligheder samt bæredygtighed. Endvidere at der ved anlæg tænkes i muligheder for flere funktionaliteter.
Der er i den anledning udarbejdet 3 rapporter af Sweco i samarbejde med Slagelse Kommune; bygningssyn for Korsør Svømmehal, bygningssyn for Slagelse Svømmehal samt ny tilbygning til Slagelse Svømmehal indeholdende et 50 m bassin.
I vurdering af et nyt 50-meters bassin er ønsket om mulighed for flere funktionaliteter indarbejdet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Anbefale over for Byrådet, at administrationens anbefaling til valg af løsning (skitseret under ”Vurdering”) følges.
b)   Anbefale overfor Byrådet, at der foretages supplerende, opklarende undersøgelser efter nærmere anvisning.
Vurdering
Opsummering ekstern vurdering
Sweco har i samarbejde med Slagelse Kommune udført bygningssyn af svømmehallerne.
De enkelte bygningsdele er gennemgået, tilstandsvurderet, og der er foretaget en vurdering af tiltag indenfor de næste ti år.
Tiltagene er opdelt i to grupper; ”Skal” - Akutte renoveringsbehov, hvor restlevetiden er minimal, og hvor der er risiko for svigt/nedbrud, samt ”Bør” - Værdisikrende renoveringsbehov, der bør udføres inden for en årrække, og inden restlevetiden udløber.
Der er planlagt bygning af et nyt 50-meters bassin i tilknytning til Slagelse Svømmehal. Det nye bassin foreslås placeret sydvest for springbassinet med tilknytning til eksisterende bassinanlæg, hvor udgangsdør i dag er placeret, så der bygges videre på eksisterende logistik i huset
Der er udredet to alternativer; Alternativ A - ”et kompakt og økonomisk optimeret projekt” med et 20x50 meters bassin (8 baner) og nødvendigt opvarmningsareal samt Alternativ B - ”et mere luftigt projekt i højere bygningsmæssig kvalitet” med et 25x50 meters bassin (10 baner), nødvendigt opvarmningsareal og tillægsareal til andre bassinfunktioner.
Nedenstående viser et referenceprojekt for Alternativ A; tilbyg til DGI- svømmehal i Vejle: https://my.matterport.com/show/?m=a1DLZEVMJX1
Planen om en ny tilbygning med 50 m bassin til Slagelse Svømmehal åbner for, at de eksisterende svømmehaller i forbindelse med renovering ombygges/opgraderes, så de i stedet får mere karakter af familiehaller med svømning, leg og wellness.
Forslag til opgradering kan være wellness med sauna, vandrutsjebane, varmtvandsbassin og udvidelse af børnebassin.
Renoveringsbehovet ”Skal - Akutte renoveringsbehov” er kalkuleret til:
Korsør Svømmehal: 17,7 mio. kr.
Slagelse Svømmehal: 39,0 mio. kr.
Renoveringsbehovet ”Bør - Værdisikrende renoveringsbehov” er kalkuleret til:
Korsør Svømmehal: 15,2 mio. kr.
Slagelse Svømmehal: 13,3 mio. kr.
Nyt 50-meters bassin er kalkuleret til:
Alternativ A - 20x50 meters bassin med 8 baner: 77,6 mio. kr.
Alternativ B - 25x50 meters bassin med 10 baner: 112,2 mio. kr.
Wellness-aktiviteter er kalkuleret til:
Korsør Svømmehal: 10,6 - 13,2 mio. kr.
Slagelse Svømmehal: 5,7 - 8,3 mio. kr.
Opsummering - flere funktionaliteter
Et 50-meters bassin med fast dybde og flytbar delt bro vil give stor brugsfleksibilitet med forskellige opdelinger af bassinet og samtidig give en god balance mellem fleksibilitet og økonomi.
Der etableres rumlige depoter for udstyr med en mindre fast tribune ovenpå.
Det rumlige opvarmningsareal øger kapaciteten i bassinet og kan rumme en midlertidig tribune ved større arrangementer.
Administrationens anbefaling til valg af løsning
Projekternes usikkerhed i kompleksitet og den igangsatte forcering af dele af projekterne gør, at det vil være hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at afsætte et rammebeløb, som først disponeres, når der foreligger en mere præcis økonomisk afklaring.
Administrationen anbefaler følgende disponering af den samlede økonomiske ramme:
Post
Budget
Renovering af Korsør Svømmehal ” Skal - Akutte renoveringsbehov”
* 17.700.000
Renovering af Slagelse Svømmehal ” Skal - Akutte renoveringsbehov”
* 39.000.000
Nyt 20x50-meters bassin alternativ A (8 baner)
77.600.000
Wellness-aktiviteter Korsør Svømmehal, varmtvandsbassin og Wellness-område
5.300.000
Rammebeløb grundet usikkerhed
10.000.000
Restbeløb
45.000
SUM
149.645.000
* Fremrykket vedligehold som følge af Covid 19 indgår i dette beløb
Forvaltningen skal gennem optimering af løsninger og udbud arbejde målrettet på at finde løsninger, der muliggør realisering af en del af renoveringsbehov ”Bør - Værdisikrende renoveringsbehov”
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsbevilling søges, når der foreligger beslutning om valg af løsning.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet anbefales
1.    at administrationens anbefaling til valg af løsning følges som skitseret under ”Vurdering”.
2.    at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler følgende disponering til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse:
Renovering af Korsør Svømmehal "Skal - Akutte renoveringsbehov" - 17,7 mio. kr.
Renovering af Slagelse Svømmehal "Skal - Akutte renoveringsbehov" - 39 mio. kr.
Nyt 20x50 meters bassin alternativ A med de udvidelser, så vandpolomål imødekommes - 77,6 mio. kr. + 9,5 mio. kr.
Wellness-aktiviteter i Korsør Svømmehal, varmtvandsbassin og Wellness-område - 5,3 mio. kr.
Rammebeløb grundet usikkerhed - 0,5 mio. kr.
Restbeløb - 0,045 mio. kr.
(V) anbefaler alternativ B - 112 mio. kr.
(B) undlod i forhold til valget mellem alternativ A og B at stemme og afventer behandlingen i Byrådet.
Udvalget ønsker, at der til Økonomiudvalget foreligger notat fra Rådgiver om baggrunden for det anbefalede "Rammebeløb grundet usikkerhed" 10 mio. kr. samt notat, der beskriver forslaget om udvidelse af bassin, model A til vandpolomål, med en budgetudvidelse på 9,5 mio. kr.
Den Grønne Nøgle skal være retningsgivende for den kommende drift og de valgte konstruktioner.

7. Tal på idrætten i Slagelse Kommune (O)

7.     Tal på idrætten i Slagelse Kommune (O)

Sagsnr.: 330-2020-29879                 Dok.nr.: 330-2020-179747          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om de seneste medlemstal på idrætten i Slagelse Kommune fra DIF, DGI og Firmaidrætten.
Baggrund
National udvikling af foreningsidrætten
Den 15. april 2020 blev de seneste tal på foreningsidrætten i Danmark offentliggjort af DIF, DGI og Firmaidrætten. På nationalt plan er der i 2019 samlet set 2.664.907 medlemmer fordelt på 11.507 idrætsforeninger, som yderligere fordeler sig på tværs af DIF, DGI og Firmaidrætten (tallet er justeret for medlems- og foreningsoverlap mellem de tre hovedorganisationer). De seneste tal viser en fremgang på i alt 52.760 medlemmer set i forhold til antallet af foreningsmedlemskaber hos DIF, DGI og Firmaidrætten i 2018 (se bilag 1).
Hvis man ser på udviklingen i forhold til DIF og DGI’s ’Bevæg dig for livet’ vision, så er det første gang siden visionens start i 2013, at der er tale om en medlemsmæssig fremgang. Ud af fremgangen på de i alt 52.760 medlemmer står DIF og DGI for en stigning på 49.274 af medlemmerne. Til trods for en flot, markant stigning fra 2018 til 2019 må det tages i betragtning, at fremgangen ud fra et kritisk perspektiv ikke alene kan tilskrives nye foreningsaktive medlemmer. Årsagerne til fremgangen kan også findes i tilgang til eksisterende foreninger, etablering af nye idrætsforeninger, som melder sig ind hos DIF eller DGI, eller allerede eksisterende foreninger, som melder sig ind hos DIF eller DGI. Fremgangen er dog i høj grad udtryk for en positiv tendens for foreningsidrætten i Danmark.
Udvikling af foreningsidrætten i Slagelse Kommune
De seneste medlemstal fra DGI og DIF’s ’Bevæg dig for livet’ samarbejde viser en positiv udvikling for foreningsidrætten i Slagelse Kommune. I perioden fra 2018 til 2019 er de lokale idrætsforeninger gået 337 medlemmer frem, hvilket er en stigning set i forhold til den forrige periode fra 2017 til 2018, hvor fremgangen talte 286 medlemmer. For 2019 viser tallene fra DGI og DIF, at der i alt er 26.025 medlemmer fordelt på kommunens 132 foreninger. Når vi medtager Firmaidrætten og kigger på det samlede foreningstal i Slagelse Kommune, er der 30.453 medlemmer fordelt på 135 foreninger.
Ifølge medlemstallene ses en særlig medlemsvækst fra 2018 til 2019 hos følgende foreninger:
Forening
Medlemstal 2018
Medlemstal 2019
Procentvis medlems-vækst
Antal nye medlemmer
Medlems-udvikling fra 2013 til 2019
IF62
379
539
+42,4 %
160
601-539
Slagelse IK
47
108
+129,8 %
61
93-108
Slagelse Motionsklub
371
442
+19,1 %
71
350-442
Tårnborg Idræts-forening
334
477
+42,8 %
143
653-477
Sørbymagle IF
1152
1378
+19,6 %
226
675-1378
*Medlemstal for øvrige foreninger kan undersøges nærmere på www.dif.dk/medlemstal og www.dgi.dk/medlemstal.
Fremgangen i foreningerne hænger sammen med den generelle udvikling i idrætsdisciplinerne hos DGI og DIF i Slagelse Kommune. Her ses i perioden fra 2018 til 2019 en særlig medlemsvækst i discipliner som rullesport (+208,9 %, 117 medlemmer), Esport (+141,5 %, 392 medlemmer), squash (+69,9 %, 16 medlemmer), streetsport og gadeidræt (+27,3 %, 6 medlemmer), floorball (+22,5 %, 40 medlemmer), løb (+12,3 %, 88 medlemmer) og fodbold (+5,2 %, 115 medlemmer). Lokalt ses en tilbagegang i flere kampsportsdiscipliner som fx karate, taekwondo og boksning samt en mindre tilbagegang i discipliner som fx triatlon, basketball og atletik. Gymnastik, fodbold og svømning er – ligesom IDAN-undersøgelsen fra 2018 også viste det – stadig de største foreningsidrætter i Slagelse Kommune i 2019. Nationalt ses en generel fremgang for både gymnastik og svømning, mens der ses en tilbagegang for fodbold, som dog ellers er gået frem i Slagelse Kommune.
Set i forhold til aldersgrupper har Slagelse Kommune særligt mange foreningsmedlemmer blandt børn i alderen 7-12 år (5.228 medlemmer) og mange voksne i alderen 40-59 år (5.194 medlemmer). Der ses dog en tilbagegang på 155 unge piger mellem 13-18 år, på 119 kvinder mellem 40-59 år og på 99 mænd i alderen 25-39 år. Denne tilbagegang er bemærkelsesværdig, da den nationale udvikling viser, at flere piger og kvinder er blevet medlemmer af foreningslivet fra 2018 til 2019. Udfordringen i forhold til at fastholde og tiltrække unge piger og kvinder til foreningsidrætten i kommunen sås også i Idans undersøgelse fra 2018. I forhold til mænd i alderen 25-39 år viste undersøgelsen dog, at antallet af aktive mænd i 30-39 års alderen var mere end dobbelt så stort som antallet af aktive mænd i 20-29 års alderen, hvorfor frafaldet fra 2018 til 2019 på 99 mænd er interessant at undersøge nærmere.
Når vi ser på de samlede medlemstal for DGI, DIF og Firmaidrætten er Slagelse Kommune med 30.453 medlemmer den kommune med næstflest foreningsmedlemmer ud af de 17 kommuner på Sjælland. Roskilde Kommune indtager førstepladsen med 51.561 medlemmer, og Næstved Kommune følger efter Slagelse på tredjepladsen med 30.282 medlemmer.
Til sidst må det nævnes, at medlemstallene fra DIF, DGI og Firmaidrætten ikke alene er udtryk for idrætsdeltagelsen i Slagelse Kommune, da kommunen også har mange borgere, der dyrker motion på egen hånd og i kommercielt regi.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget skal tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Fremgangen for foreningsmedlemmer i Slagelse Kommune kan i høj grad tilskrives foreningslivets mange aktiviteter og initiativer målrettet eksisterende og nye målgrupper. Fremgangen kan også tilskrives indsatser med særligt fokus på at tiltrække nye medlemmer til foreningslivet som fx HEL Fritid, Esportscenteret, Åben Skole og Dagtilbud Partnerskaber mellem hhv. idrætsforeninger, skoler og dagtilbud samt DIF Get2Sport-indsatsen i de boligsociale områder. Set i forhold til idrætspolitikken er den positive udvikling i antallet af foreningsmedlemmer i kommunen et skridt i den rigtige retning.
Fremadrettet vurderer administrationen, at det – ud over at fortsætte udviklingsarbejdet med eksisterende indsatser – vil være særligt relevant at arbejde målrettet med at få flere unge piger (13-18 år), voksne kvinder (40-59 år) og mænd (25-39 år) inviteret ind i og fastholdt i foreningslivet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

8. 4H Slagelse - tilskud til Naturcampus Slagelse (B)

8.     4H Slagelse - tilskud til Naturcampus Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-25137                 Dok.nr.: 330-2020-163309          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der skal ydes et tilskud på 120.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til 4H Slagelse til etablering af shelter-kompleks som led i projekt 4H Naturcampus Slagelse.
Baggrund
4H Slagelse har sammen med ZBC Jernbjerggaard (Slagelses center for de grønne erhvervsuddannelser) en fælles vision om at skabe et udendørs miljø kaldet 4H Naturcampus Slagelse, som skal ligge på C.A. Olesens Vej 2, 4200 Slagelse (ZBC Jernbjerggaard).
Formålet med projektet er at skabe et attraktivt miljø for læring i og om naturen og derigennem danne fællesskaber på tværs af sociale og kulturelle skel, skabe bedre sammenhængskraft i lokalområdet og øge fokus på bæredygtig omgang med naturen. Hjørnestenene i 4H Naturcampus Slagelse vil være: Fællesskab, bæredygtighed, sammenhængskraft og læring.

4H Naturcampus Slagelse skal indeholde en omfattende fælleshave, drivhus, udekøkken, bålplads, overnatningsfaciliteter, klublokale til kreative aktiviteter og et bevægelsesområde.

Disse faciliteter skal understøtte aktiviteterne i Naturcampus Slagelse, der bl.a. vil omfatte: Undervisning i havebrug, hobbydyrehold, bæredygtighed, vildmarksmad, alm. madlavning og sund ernæring, madskoler, naturforståelse og bevægelseslege.

4H søger om tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til etablering af et shelter-kompleks, som vil blive opbygget i en skala, der gør det muligt at invitere andre foreninger og lokale skoleklasser på besøg, så flere kan få gavn af aktiviteter og tilbud i 4H Naturcampus Slagelse.
Alle aktiviteter, som bliver afholdt på 4H Naturcampus Slagelse, vil være åbne for alle børn og unge i Slagelse Kommune og deres forældre. Mange af aktiviteterne kræver ikke medlemskab. Der er desuden et særligt fokus på at involvere andre lokalforeninger og lokale skoler.
Der vil ikke være deltagerbetaling, hvis andre foreninger, skoler mm. ønsker at bruge faciliteterne. Brug af faciliteterne skal dog ske efter forudgående aftale, så man undgår dobbeltbookinger osv.
Økonomi og medfinansiering
De samlede udgifter til etablering af 4H Naturcampus Slagelse er budgetteret til 345.000 kr., hvoraf udgifterne til etablering af shelter-kompleks udgør 120.000 kr. 4H Slagelse søger det fulde beløb (120.000 kr.).
De øvrige budgetposter finansieres især af tilskud fra private fonde og puljer. 4H Slagelse har modtaget tilskud fra Nordea-fonden (90.000 kr.) og 4H Danmark (25.000 kr.), mens Trelleborg-fonden har givet tilsagn om 75.000 kr. under forudsætning af, at 4H Slagelse opnår finansiering til overnatningsfaciliteterne (shelter-komplekset) fra anden side.
Derudover bidrager 4H Slagelse selv med 5.000 kr. til projektet, mens ZBC Jernbjerggaard bidrager med en stor del af arbejdskraften – både ift. at forberede arealet (træfældning og planering) samt opføre et evt. shelter. 4H Slagelse dækker desuden udgifter til fremtidig drift og vedligehold (forventes at udgøre 3-5.000 kr. pr. år)
4H Slagelse kom ud af 2019 med et overskud på 92.217,08 kr. og har samme beløb i egenkapital, da der er tale om en ny forening. Det store overskud/egenkapital skyldes dog de tildelte projektmidler fra henholdsvis Nordea Danmark og 4H Slagelse.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Bevilge de ansøgte 120.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til etablering af shelter-kompleks.
b)   Bevilge et andet beløb fra Idræts- og Fritidspuljen til projektet, fx 100.000 kr.
c)    Afvise at yde tilskud til projektet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Idræts- og Fritidspuljen kan støtte projektet, idet denne pulje bl.a. giver tilskud til etablering af nye faciliteter. Derudover vurderer administrationen, at ansøgningen opfylder følgende bærende principper for ansøgninger til puljen:
·       Medfinansiering – Størstedelen af midlerne til projektet kommer fra eksterne fonde og puljer. Derudover bidrager 4H Slagelse selv økonomisk til projektet (både til realisering og til fremtidig drift og vedligehold), mens ZBC Jernbjerggaard bidrager med en stor del af arbejdskraften.
·       Børn og Unge – Målgruppen for aktiviteterne i Naturcampus Slagelse er bl.a. børn og unge i Slagelse Kommune fra 4-17 år samt deres forældre.
·       Omfang – Mange aktiviteter i Naturcampus Slagelse kræver ikke medlemskab, og foreningen har stort fokus på, at skoler, andre foreninger m.fl. også gratis skal kunne gøre brug af faciliteterne. Mange borgere i kommunen vil dermed kunne få gavn af projektet.
·       Idrætspolitik – Bevægelse i uderummet vil udgøre en stor del af aktiviteterne i Naturcampus Slagelse, og indkøb af bevægelsesudstyr er en af projektet. Projektet er dermed i god tråd med vision og mål i kommunens idrætspolitik.
På baggrund af ovennævnte vurderer administrationen, at der skal ydes et tilskud på 100.000 kr. til projektet, således at der også sker en mindre medfinansiering til shelter-komplekset.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er pt. 443.228 kr. tilbage i årets Idræts- og Fritidspulje. Der er på dette møde to andre ansøgninger til Idræts- og Fritidspuljen. De tre ansøgninger har en samlet værdi på i alt 585.340 kr. Administrationen har indstillet tilskud for i alt 255.000 kr. i de tre sager.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 100.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til 4H Slagelse til etablering af shelter-kompleks som led i Naturcampus Slagelse.
2.    at Tilskuddet bevilges under forudsætning af, at relevante tilladelser indhentes.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt.
Udvalget ønsker en tilbagemelding vedrørende medlemstal i 4H, samt hvordan det konkrete samarbejde mellem 4H og ZBC forventes realiseret.

9. Vemmelev SG&IF - Tilskud til skydebaneanlæg (B)

9.     Vemmelev SG&IF - Tilskud til skydebaneanlæg (B)

Sagsnr.: 330-2020-24615                 Dok.nr.: 330-2020-151562          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om der skal ydes tilskud til skydeafdelingen i Vemmelev SG&IF på 150.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til installering af elektronisk markering på standpladserne på skydeanlægget.
Baggrund
Vemmelev SG&IF har gennem de senere år igangsat en gennemgribende renovering af deres skydeanlæg. Der er monteret 9 hæve/sænkeborde, ny belysning over standpladserne samt beklædning af vægge og loft med gipsplader og maling af disse. Derudover er der lagt nyt gulv i opholdslokalet.
Sidste fase er montering af elektronisk markering. Men midlerne til dette er ikke til stede. Foreningen håber at kunne installere dette, inden skoleskydningen for 5. klasserne går i gang til september/oktober.
Foreningen vurderer, at baner med elektronisk markering vil gøre det nemmere at fastholde børn og unge, da de forbedrede træningsmuligheder atter vil gøre det attraktivt at gå til skydning. Det bliver et anlæg, hvor skytten kan se sit skud på en skærm, uden at vedkommende som tidligere skal trække skiven ind til standpladsen.
Foreningen oplyser, at dette er nyskabende i VSG&I, da foreningen aldrig har haft et sådant anlæg før. Men at dette findes i de omkringliggende skytteforeninger.
Skydeafdelingen i VSG&I har 14 ud af de seneste 16 år vundet DM for foreningshold på 200 meter bane.
Vemmelev SG&IF kom ud af regnskabsåret 2019 med et underskud på 3.189 kr. Foreningen har en likvid beholdning på i alt 22.405 kr. Skydeafdelingen har 40 medlemmer, hvoraf de 6 medlemmer er mellem 0 og 24 år.
Den samlede økonomi for projektet med montering af elektronisk markeringsanlæg er 368.785 kr. Skydeafdelingen bidrager selv med 20.000 kr. Foreningen har derudover ansøgt 4 fonde og 4 puljer. Foreningen har ikke fået nogen tilbagemelding på disse ansøgninger.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    Bevilge de ansøgte 150.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen.
b)   Bevilge et andet beløb i tilskud, f.eks. 75.000 kr., fra Idræts- og Fritidspuljen under forudsætning af, at Vemmelev SG&IF selv finansierer restbeløbet ved egenfinansiering, sponsorater og/eller fonde.
c)    Give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Fritidsafdelingen vurderer, at ansøgningen fra Skydeafdelingen i Vemmelev SG&IF lever op til betingelserne i retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen, da puljen bl.a. støtter etablering af nye faciliteter og renovering af eksisterende faciliteter.
Det vurderes, at tilskuddet bør ydes under forudsætning af, at Vemmelev SG&IF Skydeafdeling selv finder restbeløbet gennem egenfinansiering, sponsorater og/eller fonde.
Bærende principper
Det er Fritidsafdelingens vurdering, at foreningen kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet det nye anlæg er i overensstemmelse med følgende bærende principper for ansøgninger til puljen:
-      Nytænkning. Foreningen har ikke tidligere haft et elektronisk anlæg.
-      Børn og unge. Håbet er at kunne fastholde og udvide antallet af børn og unge i skydeafdelingen.
-      Medfinansiering. Foreningen har kun mulighed for en mindre medfinansiering, men har også søgt fonde og andre puljer.
-      Idrætspolitik. Fokus på optimering af faciliteterne til gavn for medlemmerne i klubben ift. at rekruttere og fastholde nuværende medlemmer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er pt. 443.228 kr. tilbage i årets Idræts- og Fritidspulje. Der er på dette møde tre ansøgninger til Idræts- og Fritidspuljen. De tre ansøgninger har en samlet værdi på i alt 585.340 kr. Administrationen har indstillet tilskud for i alt 255.000 kr. i de tre sager.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 75.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til montering af elektronisk markering under forudsætning af, at Vemmelev SG&IF selv finansierer restbeløbet gennem egenfinansiering, sponsorater og/eller fonde.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

10. Tårnborg IF - Tilskud til udvidelse af redskabsrum i Tårnborghallen (B)

10.   Tårnborg IF - Tilskud til udvidelse af redskabsrum i Tårnborghallen (B)

Sagsnr.: 330-2020-21686                 Dok.nr.: 330-2020-129692          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det vil bevilge 315.340 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til Tårnborg Idrætsforenings projekt med udvidelse af redskabsrum i Tårnborghallen.
Baggrund
Tårnborg Idrætsforening har i takt med foreningens ekspansion behov for mere plads til opbevaring af rekvisitter og redskaber. Flere nye afdelinger i foreningen har medført et behov for mere redskabsplads. Den nuværende opbevaringssituation i Tårnborghallen udfordrer afdelingerne i det daglige. Foreningen søger derfor om tilskud til etablering af et nyt redskabsrum i forlængelse af det eksisterende redskabsrum. Tidsplanen for udvidelsen er en byggeperiode fra august 2020 til oktober 2020.
Tårnborg Idrætsforening har pr. 31. dec. 2019 et medlemsantal på 478.
Tårnborg Idrætsforenings årsregnskab 2019 viste et overskud på 142.338,86 kr. Foreningen har en likvid beholdning på i alt 778.236,43 kr.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Bevilge de ansøgte 315.340 kr. i tilskud
b)    Bevilge et andet beløb i tilskud, fx 80.000 kr.
c)    Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at Tårnborg Idrætsforening kan opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da puljen støtter etablering af nye og renovering af eksisterende faciliteter. Ansøgningen vurderes desuden at være i fin tråd med følgende bærende princip for puljen:
·        Idrætspolitikken: Fokus på optimering af faciliteterne til gavn for bredden i klubben ift. rekruttering og fastholdelse af medlemmer gennem bedre opbevaringsforhold for eksisterende og nye aktiviteter.
Det vurderes, at tilskuddet bør ydes under forudsætning af, at Tårnborg Idrætsforening finder restbeløbet gennem egenfinansiering, sponsorater og/eller fonde. Dette med henvisning til projektets størrelse samt foreningens økonomi.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er pt. 443.228 kr. tilbage i årets Idræts- og Fritidspulje. Der er på dette møde tre ansøgninger til Idræts- og Fritidspuljen. De tre ansøgninger har en samlet værdi på i alt 585.340 kr. Administrationen har indstillet tilskud for i alt 255.000 kr. i de tre sager.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalget bevilger 80.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen. Tilskuddet bevilges under forudsætning af, at Tårnborg Idrætsforening selv finansierer restbeløbet gennem egenfinansiering, sponsorater og/eller fonde.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1: Udsat mhp. indhentning af uddybende bilag.

11. Kunstgræsbane ved B73 (B)

11.   Kunstgræsbane ved B73 (B)

Sagsnr.: 330-2020-1664                   Dok.nr.: 330-2020-62373            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Med udgangspunkt i budget 2020, hvor der er prioriteret 5 mio. kr. til etablering af en ny kunstgræsbane hos fodboldklubben B73, skal Kultur- og Fritidsudvalget godkende dispositionsforslaget, således at arbejdet kan igangsættes.
Baggrund
Gennem en årrække har B73 ønsket en udvidelse af kapaciteten på Stadion Vest og med en kunstgræsbane som største ønske. Denne banetype øger muligheden for at træne og spille fodbold udendørs hele året, hvilket er meget efterspurgt af klubbens mere end 600 medlemmer. Klubbens ønske er, udover muligheden for flere timer på græs i vinterperioden, mest muligt græsareal. Dette indebærer, at projektforslaget viser en kunstgræsbane med granulat, som er placeret således, at der udover kunstgræsbanen vil være så meget græsareal som muligt. Kunstgræsarealet vil blive 111 x 76m med opstregning til 11-mands (68 x 105m), 8-mands (51,5 x 68m) og 5-mands (30 x 40m). Baneudformningen kan ses på vedlagte bilag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen hjemmel til drift, vedligehold og udvikling af idrætsfaciliteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende dispositionsforslaget og fremsende information om projektet til naboerne til deres orientering
b)   Afvise dispositionsforslaget
Vurdering
Administrationen vurderer, at der gennem en dialog med B73 om de væsentligste prioriteringer hos klubben, og i tæt sparring med rådgiver, fremlægges et dispositionsforslag, der tilgodeser klubbens ønsker. Placeringen af kunstgræsbanen giver det størst mulige græsareal ved siden af kunstgræsbanen, hvilket skaber de bedste betingelser for aktivitet på arealet.
Marievang IF har kroket-aktivitet på græsarealet og er blevet hørt ift. placeringen af kunstgræsbanen. Kroketafdelingen ser positivt på, at placeringen af den nye kunstgræsbane har fokus på at skabe det størst mulige græsareal udenom banen.
Administrationen vurderer, at etablering af en kunstgræsbane på arealet vil betyde øget aktivitet i området, hvilket de omkringliggende huse vil kunne opleve. På den baggrund prioriteres det derfor, at etableringen af lys vil være med et nyt LED-lysanlæg. Et LED-lysanlæg kan målrette sit lys, så det kun fokuserer på banen og dermed skaber meget lidt gene for de omkringliggende huse. Samtidig vil der som på de andre lysanlæg ved kunstgræsbaner i kommunen blive installeret et sluktidspunkt og dermed et sluttidspunkt for aktivitet på området. Det anbefales, at der udsendes information om projektet til naboerne til deres orientering. Naboerne vil dermed være orienteret om de tiltag, der foretages for at sikre mindst mulig gene ved en øget aktivitet.
Banen vil efter planen stå klar til brug slut september. Banen vil derfor efter tidsplanen stå til rådighed for aktivitet til denne vintersæson.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalget godkender dispositionsforslaget og fremsender information om projektet til naboerne til deres orientering.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
Udvalget anbefaler, at der fremadrettet indtænkes "grønne løsninger", og at det oplyses, hvad det vil koste i den konkrete anlægssag.

12. Administrativ fordeling af timer i haller og på kunstgræs pga. Covid 19-nedlukning (B)

12.   Administrativ fordeling af timer i haller og på kunstgræs pga. Covid 19-nedlukning (B)

Sagsnr.: 330-2020-28931                 Dok.nr.: 330-2020-172092          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om administrationen i år, pga. Covid 19-nedlukning og forsamlingsforbud, administrativt kan fordele den kommende sæsons timer i haller og på kunstgræsbaner, uden at der afholdes fordelingsmøder.
Baggrund
Hvert år fordeler Center for Kultur, Fritid og Borgerservice med input fra foreningerne og SIR timer i haller og på kunstgræsbaner for den kommende sæson.
Timefordelingen foregår jf. de politisk vedtagne retningslinjer for fritidsområdet normalt på følgende møde:
Efter ansøgningsfristen den 1. marts udarbejder Fritidsafdelingen på baggrund af Folkeoplysningsloven, principper og prioriteringsrækkefølge i retningslinjerne samt indhentede data/input/ønsker et forslag til fordeling af timer.
I perioden medio april-medio maj afholdes fordelingsmøder minimum 3 steder i kommunen (Slagelse, Korsør og Skælskør) samt evt. et møde for landområderne og evt. et fælles møde om kunstgræsbanerne.
Hvis der ikke er opnået enighed på timefordelingsmøderne, tager Center for Kultur, Fritid og Borgerservice stilling til evt. konflikter.
Den af Center for Kultur, Fritid og Borgerservice godkendte fordeling udmeldes omkring den 20. maj til foreningerne. Herefter har foreningerne 2 ugers klageadgang. Center for Kultur, Fritid og Borgerservice behandler indkomne klager over fordelingen. Først når evt. indkomne klager er behandlet, og hele fordelingsplanen dermed er endeligt godkendt, kan den træde i kraft i den enkelte facilitet. Fordelingen skal være endelig inden sommerferien.
Foreslået ændring som følge af Covid-19
Fritidsafdelingen har som følge af den aktuelle Covid 19-nedlukning, herunder det gældende forsamlingsforbud, været nødt til at aflyse de planlagte fordelingsmøder med foreninger og SIR. Og det er uklart, hvornår det igen vil være muligt at afholde fordelingsmøder.
Samtidig oplever Fritidsafdelingen et stigende ønske fra foreningerne om afklaring af fordelingen af haltid og tid på kunstbaner, så de kan planlægge udbud af næste sæsons hold mv.
Administrationen foreslår derfor, at administrationen bemyndiges til i år at kunne foretage fordelingen af timerne administrativt uden afholdelse af fordelingsmøder.
Fordelingen vil som altid ske med udgangspunkt i foreningernes timeønsker samt Folkeoplysningsloven og den prioriteringsrækkefølge og de fordelingsprincipper, som står skrevet i de politisk vedtagne retningslinjer for fritidsområdet.
Foreningerne vil også som normalt blive inddraget ved behandling af tvister, ligesom de vil have 2 ugers adgang til at klage over fordelingen.
SIR har accepteret, at fordelingen rent undtagelsesvist kan ske på den foreslåede måde (se vedlagt svar). 
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven og retningslinjerne for fritidsområdet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende, at administrationen i år, som følge af Covid 19-nedlukning og forsamlingsforbud, administrativt fordeler den kommende sæsons timer i haller og på kunstgræsbaner, uden at der afholdes fordelingsmøder. Fordelingen vil ske på baggrund af foreningernes ønsker samt Folkeoplysningsloven og rækkefølgen og principperne i retningslinjerne for fritidsområdet.
b)   Afvise, at fordelingen af timer sker uden afholdelse af fordelingsmøder. Dette vil betyde, at foreninger potentielt skal vente længe, før de får vished om deres timer i den kommende sæson, hvilket vil besværliggøre deres planlægning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at den foreslåede model vil være i fin tråd med retningslinjerne for fritidsområdet, da administrationen i forvejen har kompetencen til at komme med udkast til fordeling, afgøre evt. tvister mellem foreningerne samt behandle evt. klager over fordelingen.
Fordelingen vil desuden som altid ske med baggrund i foreningernes timeønsker samt Folkeoplysningsloven og den prioriteringsrækkefølge og de fordelingsprincipper, som står skrevet i de politisk vedtagne retningslinjer for fritidsområdet. 
Administrationen vurderer, at der er et stort ønske fra foreningerne om at få vished om timefordelingen i den kommende sæson, så foreningerne får mulighed for at planlægge og synliggøre hold, finde trænere, fastholde medlemmer osv. Og det vurderes, at ønsket om hurtig afklaring langt overstiger ønsket om at vente på afholdelse af fordelingsmøder.
Det skal understreges, at modellen kun gælder i år, og at der næste år igen vil blive afholdt fordelingsmøder i tråd med retningslinjerne for fritidsområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalget godkender, at administrationen, som følge af Covid 19-nedlukning og forsamlingsforbud, administrativt fordeler timer i haller og på kunstgræsbaner for den kommende sæson, uden at der afholdes fordelingsmøder.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.

13. Tilskud på kulturområdet og fremrykning af driftstilskud for 2020 (B)

13.   Tilskud på kulturområdet og fremrykning af driftstilskud for 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2020-23515                 Dok.nr.: 330-2020-173423          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ændrede vilkår for tilskud fra Puljen til kulturelle formål 2020 og Puljen til børn og unges møde med kunst og kultur, samt faste driftstilskud til kulturinstitutioner på baggrund af restriktioner pålagt kulturaktører ifm. COVID-19.
Baggrund
Tilskud fra Puljen til kulturelle formål og Puljen til børn og unges møde med kunst og kultur 2020
De to puljer har i 2020 ydet støtte til en række aktiviteter og drift af kulturelle aktører, der bliver ramt af aflysninger, ændringer eller udskydelser af aktiviteter i forbindelse med restriktionerne for at begrænse smitte med COVID-19.
På baggrund af henvendelser fra kulturaktørerne oplever Kulturafdelingen, at de kulturelle foreninger, institutioner og aktører rammes på meget forskellig vis. Blandt andet vil:
·       nogle opleve, at deres aktiviteter reduceres eller helt aflyses, og at de derigennem har ingen eller færre udgifter. Hvis de har modtaget tilskud fra kommunen, har de måske ikke behov for dette tilskud eller vil kunne benytte tilskuddet til tilsvarende aktiviteter i 2021.
·       andre få reduceret eller må aflyse deres aktiviteter, men stadig have samme udgifter, samtidig med at de ingen indtægter har. Nogle af disse kan klare sig igennem ved at beholde deres tilskud, og/eller ved at de har en opsparing, der kan benyttes.
·       nogle aktører have mulighed for at ændre deres aktiviteter, så de stadig kan afholdes, men under andre forudsætninger end det ansøgte.
For at afhjælpe nogle af de udfordringer, aktørerne møder, foreslår Kulturafdelingen, at modtagere af tilskud fra Puljen til kulturelle formål og Puljen til børn og unges møde med kunst og kultur, som på grund af restriktioner i forbindelse med COVID-19 er nødsaget til at aflyse, ændre eller udskyde deres aktiviteter, kan få mulighed for at beholde deres tilskud.
Kulturafdelingen foreslår, at det tildelte tilskud i 2020 kan benyttes til at dække udgifter til de oprindeligt ansøgte aktiviteter, som det ikke har været muligt at undgå på trods af aflysning, til at gennemføre ændrede aktiviteter, der dog skal leve op til puljernes retningslinjer, eller til at gennemføre tilsvarende aktivitet(er) i 2021.
Kulturafdelingen foreslår, at foreninger m.fl. kan beholde bevilget tilskud for 2020 ud fra de retningslinjer, der er beskrevet i bilaget.
Faste driftstilskud
Kulturafdelingen foreslår, at faste driftstilskud til kulturinstitutioner, der ellers udbetales hvert kvartal, fremrykkes, så tilskud for 3. kvartal udbetales midt maj 2020 fremfor 1. juli, hvis institutionen ønsker dette. Overblik over faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2020 er vedlagt som bilag.
Driftstilskuddene dækker institutionernes drift, som ofte er uafhængig af muligheden for f.eks. at holde åbent for gæster. Det kan eksempelvis være lønudgifter til medarbejdere, som nu arbejder hjemme, selv om institutionen er lukket. Det kan derfor også betyde, at de aktiviteter, det var forventet, at kulturinstitutionen skulle gennemføre, ikke er mulige at gennemføre, eller at det medfører ændring eller flytning af aktiviteter.
Fremrykningen af tilskuddet vil betyde, at trængte kulturinstitutioner får øget deres likviditet, frem til de får mulighed for at åbne op igen og generere en indtægt.
En fremrykning af udbetalingen af driftstilskuddet vil følge Kulturministeriets linje, da det er besluttet, at udbetalingen af de statslige tilskud til kulturinstitutioner også fremrykkes.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver mulighed for støtte til kulturelle aktiviteter, samt Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2020 og Puljen til børn og unges møde med kunst og kultur.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Afgøre, under hvilke vilkår det skal være muligt at beholde tilskud fra Puljen til kulturelle formål og Puljen til børn og unges møde med kunst og kultur i 2020.
b)   Beslutte, at det ikke skal være muligt at beholde tilskud fra Puljen til kulturelle formål og Puljen til børn og unges møde med kunst og kultur i 2020, hvis aktiviteter aflyses, ændres eller udskydes.
c)    Beslutte, om udbetalingen af faste driftstilskud til kulturinstitutioner for 3. kvartal skal fremrykkes til midt maj 2020.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at en fastholdelse af tilskud fra 2020 vil være til stor hjælp for en lang række af kommunens kulturaktører. Både ift. at kunne dække udgifter, det ikke har været muligt at undgå, men også for allerede nu at kunne planlægge aktiviteter i 2021 og eksempelvis bevare bookinger og aftaler indgået i år.
Hvis aktiviteter udskydes til 2021, og tilskuddet fastholdes til gennemførsel, vil det betyde, at der ikke søges om tilskud i 2021, og der vil dermed potentielt være midler i puljen til nye aktiviteter, der kan understøtte udviklingen af kulturlivet efter et svært år i 2020.
Det er derudover vigtigt, at foreninger og institutioner i denne periode gør deres yderste for selv at begrænse deres tab. Det er også Kulturafdelingens oplevelse, at foreninger og institutioner har stort fokus på dette.
Fremrykning af udbetaling af de faste driftstilskud vil være en håndsrækning til kommunens kulturinstitutioner i en svær periode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis tilskud fastholdes til at dække udgifter til de oprindeligt ansøgte aktiviteter, det ikke har været muligt at undgå på trods af aflysning, vil det betyde, at aktøren ikke skal søge den af Økonomiudvalget afsatte Corona-hjælpepulje til kultur- og fritidsområdet, som ellers kan dække samme udgifter.
Fremrykning af udbetalingen af faste driftstilskud for 3. kvartal til udbetaling midt maj 2020, vil ikke have betydning for det samlede udbetalte beløb til faste driftstilskud i 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at det skal være muligt at beholde tilskud fra Puljen til kulturelle formål og Puljen til børn og unges møde med kunst og kultur i 2020 til dækning af udgifter til de oprindeligt ansøgte aktiviteter på trods af aflysning, gennemførsel af ændrede aktiviteter, der lever op til puljernes retningslinjer, og gennemførsel af tilsvarende aktivitet(er) i 2021.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender de foreslåede retningslinjer for fastholdelse af tilskud fra Puljen til kulturelle formål og Puljen til børn og unges møde med kunst og kultur i 2020.
3.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at udbetalingen af faste driftstilskud til kulturinstitutioner for 3. kvartal skal fremrykkes til midt maj 2020.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 til 3: Godkendt.
Udvalget tilkendegiver opmærksomhed i forhold til kulturinstitutionernes generelle økonomiske situation.

14. Slagelse Festuge - mulighed for udskydelse af 3-årig aftale frem til 2022 (B)

14.   Slagelse Festuge - mulighed for udskydelse af 3-årig aftale frem til 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2018-18450                 Dok.nr.: 330-2020-186042          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på udvalgsmødet 7. august 2018, at der skulle indgås en 3-årig aftale med Slagelse Festuge.
Støtten finansieres fra Puljen til Kulturelle formål med 400.000 kr. i 2019, 350.000 kr. i 2020 og 300.000 kr. i 2021.
Den 3-årige aftale baserer sig på Slagelse Festuges udviklingsplan, der både understreger vigtigheden af at bevare succesfulde, eksisterende arrangementer, men samtidig udvikle nye elementer. Den 3-årige aftale dækker køb af aktiviteter, der markedsfører Slagelse som en handels- og uddannelsesby for både borgere og turister, hvorfor involveringsgraden af detailhandel, lokale fødevareproducenter og studerende er høj forud for planlægningen af festugen.
Intentionen med aftalen er ligeledes, at festugen arbejder hen imod en bæredygtig økonomi, der betyder, at festugen efter aftalens ophør kan drives uden kommunalt tilskud. Festugen finansieres i dag i høj grad af sponsorer, barsalg og billetsalg udover det kommunale tilskud. Aftalen er vedlagt som bilag.
På grund af restriktionerne i forbindelse med COVID-19 har Slagelse Festuge været nødsaget til at aflyse årets festuge.
Aflysningen betyder dels, at festugen ikke har haft mulighed for at udvikle arrangementer ift. de i aftalen og visionen for festugen ønskede indsatsområder, herunder økonomisk uafhængighed af kommunalt tilskud.
Derudover havde festugen budgetteret med udgifter på 2,5 mio. kr. i 2020, og selv om de har aflyst alle de aftaler, det var muligt at aflyse, har festugen stadig udgifter på ca. 430.000 kr. i 2020 og forventer ingen indtægter. Slagelse Festuge har derfor søgt og er blevet tildelt tilskud fra Slagelse Kommunes Corona-hjælpepulje. Tilskuddet er givet under forudsætning af, at Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning omkring festugens tilskud i 2020 kan betyde, at tilskuddet fra hjælpepakken skal tilbagebetales.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper om støtte til kulturelle aktiviteter samt aktiviteter, der har turismefremmende karakter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)   Beslutte, om Slagelse Festuges treårige aftale skal udskydes med 1 år, så aftalen løber frem til 2022.
b)   Beslutte, hvordan det tildelte tilskud i 2020 skal benyttes.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Slagelse Festuge med den 3-årige aftale har fået mulighed for at udvikle festugen både indholdsmæssigt og økonomisk. I og med festugen ikke har haft mulighed for at gennemføre aktiviteterne i 2020, har det ikke været muligt at udvikle festugen i den ønskede retning i år. Kulturafdelingen vurderer derfor, at en udskydelse af Slagelse Festuges aftale frem til og med 2022 vil give festugen mulighed for i højere grad at imødekomme intentionerne i den 3-årige aftale.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Midlerne til den 3-årige aftale med Slagelse Festuge tages fra Puljen til kulturelle formål. Hvis udvalget beslutter at udskyde Slagelse Festuges aftale frem til 2022 vil dette derfor have betydning for, hvor mange midler der er tilbage i puljen frem til 2022.
Hvis udvalget beslutter, at det tildelte tilskud i 2020 på 350.000 kr. skal benyttes til at dække festugens underskud i 2020, betyder det, at Slagelse Festuge kun har behov for ca. 80.000 kr. fra Slagelse Kommunes Corona-hjælpepulje. Dette vil samtidig betyde, at midlerne ikke tilbagebetales til Puljen til kulturelle formål og dermed ikke kan benyttes til andre kulturelle aktiviteter i 2020. Samtidig vil det også betyde, at der skal udbetales tilskud fra Puljen til kulturelle formål til festugen i 2021 – enten på 350.000 kr. eller 300.000 kr. jf. udvalgets beslutning omkring en mulig forlængelse af aftalen.
Hvis udvalget beslutter, at det tildelte tilskud i 2020 skal benyttes til afholdelse af Slagelse Festuge i 2021, betyder det, at Slagelse Festuge har behov for de ca. 430.000 kr. tildelt fra Slagelse Kommunes Corona-hjælpepulje. Dette vil samtidig betyde, at midlerne ikke tilbagebetales til Puljen til kulturelle formål og dermed ikke kan benyttes til andre kulturelle aktiviteter i 2020, men at der ikke skal udbetales tilskud i 2021, og at puljen derfor næste år vil indeholde flere midler til andre aktiviteter.
Hvis udvalget beslutter, at Slagelse Festuge skal tilbagebetale tilskuddet i 2020, betyder det dels, at Slagelse Festuge har behov for de ca. 430.000 kr. tildelt fra Slagelse Kommunes Corona-hjælpepulje, og at midlerne kan bruges til andre kulturelle formål i 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at Slagelse Festuges tre-årige aftale skal forlænges med 1 år, så aftalen løber frem til 2022.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om det tildelte tilskud i 2020 skal benyttes til at dække festugens underskud i 2020, til afholdelse af festugen i 2021 eller tilbagebetales.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Godkendt at det tildelte tilskud kan anvendes til dækning af festugens underskud i 2020.

15. Agersø Møllelaug og Museumsforening - Ansøgning om tilskud til vedligehold (B)

15.   Agersø Møllelaug og Museumsforening - Ansøgning om tilskud til vedligehold (B)

Sagsnr.: 330-2020-26615                 Dok.nr.: 330-2020-161880          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Agersø Møllelaug og Museumsforening søger om 35.000 kr. i tilskud til renovering af Agersø Mølle.
Baggrund
Agersø Mølle er opført i 1892 og har været privatejet og malet mel indtil 1959. I 1964 overgik møllen til foreningseje og har siden 2003 været ejet af Agersø Møllelaug og Museumsforening, der også driver Historiestalden på Agersø.
Foreningen søger om tilskud til spån- og malerarbejde på Agersø Mølle. Projektet er udførligt beskrevet i bilaget.
Foreningen har søgt støtte fra flere fonde og søger Kultur- og Fritidsudvalget om den resterende del.
Budget
Udgifter:
Renovering og maling                                          93.400    kr.
Indtægter:
Crowdfunding                                                    15.400    kr.
Overført tilskud fra 2019, KFU                                8.000    -
Tilskud fra Trelleborgfonden                                 35.000    -
Ansøgt tilskud fra KFU                                         35.000    -
Budgettet balancerer med det ansøgte tilskud.
Foreningen har i 2020 fået 24.800 kr. i driftstilskud til drift og aktiviteter i Agersø Mølle og Historiestalden.
Foreningens foreløbige regnskab for 2019 viser et underskud på ca. 1.000 kr. og en likvid kapital på ca. 70.000 kr., hvoraf foreningen bidrager med egne midler til projektet.
Derudover har foreningen brug for en vis ”buffer” til reparation af fx akut opståede skader på møllen.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper om støtte til kulturarv.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan imødekomme ansøgningen med det ansøgte beløb, et beløb af en anden størrelse eller afslå ansøgningen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Agersø Mølle er en vigtig del af kulturarven i Slagelse Kommune og har stor betydning for det lokale kulturliv samt som turistattraktion. Administrationen indstiller, at ansøgningen imødekommes, således at foreningen har mulighed for at sikre den løbende, større vedligeholdelse af møllen som grundlag for fortsatte aktiviteter og historisk formidling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udvalget råder over ca. 1,3 mio. kr. til Dansk Kulturarv i 2020. Heraf er ca. 900.000 kr. disponeret til projekter vedtaget i 2019 samt til løbende vedligehold på Antvorskov Klosterruin og Korsør Fæstning. Der er således ca. 400.000 kr. til rådighed til Dansk Kulturarv i 2020.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 35.000 kr. i tilskud til Agersø Møllelaug og Museumsforening til renovering af Agersø Mølle
2.    at Tilskuddet bevilges fra midler til Dansk Kulturarv.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt.

16. Mulighed for udvidet åbningstid ved Slagelse Bibliotek (D)

16.   Mulighed for udvidet åbningstid ved Slagelse Bibliotek (D)

Sagsnr.: 330-2020-30487                 Dok.nr.: 330-2020-185597          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte en mulig udvidelse af åbningstiden ved Slagelse Bibliotek. Sagen forventes genoptaget som beslutningssag på junimødet, hvis drøftelsen viser, at der er politisk interesse for forslaget.
Baggrund
I modsætning til, hvad der er normen i både små og store byer landet over, er der for nuværende ikke morgen-, aften- og weekendåbent på hovedbiblioteket i Slagelse.
Slagelse Bibliotek er for nuværende åbent mandag til torsdag kl. 10 – 18, fredag kl. 10 – 16 og lørdag kl. 10 – 13.
Lokalt gælder, at Slagelse Biblioteker og Borgerservice driver aftenkulturelle tilbud i Skælskør (biblioteket) og Korsør (Kulturhuset), men ikke i Slagelse.
Det er virksomhedens vurdering, at der er gode grunde til at overveje dette, herunder:
·       En udvidelse af åbningstiden er god service for borgerne
·       Slagelse er en studieby. Mange studerende har glæde af biblioteket, men er begrænset af dets åbningstid
·       Biblioteket er et godt sted for børn og familier, der kan have svært ved at prioritere besøg i den nuværende åbningstid
·       Slagelses mange pendlere kan have svært ved at nå på biblioteket i den nuværende åbningstid
·       Erfaringerne fra andre byer og kommuner tilsiger, at det vil blive populært, og at mange(!) flere vil få glæde af bibliotekstilbuddet. Om morgenen. Om aftenen. I weekenden.
·       Et mere tilgængeligt tilbud matcher tidens krav. Biblioteket er fællesskab, uddannelse og deleøkonomi
·       De faste udgifter er afholdt, og meromkostningerne er derfor overskuelige.
Konkret ses følgende mulighed for udvidelse af åbningstiden:
Morgen
Biblioteket kan – med få ændringer på de indre linjer – udvide åbningstiden med en time om morgenen i hverdagene, så der er adgang for publikum allerede kl. 9. Dog med en nedsat grad af bemanding og uden betjening i timen kl. 9 – 10, hvor der forekommer en del mødeaktivitet, administrative opgaver m.v.
Der er ingen udgifter forbundet med denne udvidelse, der kan klares ved justering af bibliotekets daglige praksisser.
Aften
Biblioteket kan udvide åbningstiden om aftenen, fx fra kl. 18 – 20/21 mandag – torsdag og til kl. 17/18 fredag, alt efter hvad der viser sig at være publikum til.
Denne udvidelse kræver, at biblioteket indrettes til selvbetjent bibliotek, hvilket anslås at koste 500.000 kr. til tekniske installationsanlæg, herunder tilpasning af døre, adgangsscannere, lyssensorer, udvidet videoovervågning m.v.
Herudover vil der være driftsomkostninger til en let bemanding i den udvidede åbningstid, - med forbillede i erfaringerne fra Skælskør. Niveauet vil være ca. 450.000 kr. årligt for aften og weekend.
Endelig vil der komme udgifter til afledt tilpasning af indretningen. Fx vurderes det, at kælderen ikke på en for brugerne tryg måde lader sig anvende i en udvidet, mere sparsomt bemandet åbningstid, hvorfor materialer herfra skal integreres på stueplan og 1. sal. Anslået udgift 400.000 kr.
Weekend
Udvidelse af åbningstiden i weekenden, fx til kl. 17/18 lørdag og søndag, forudsætter de samme installationer til selvbetjent bibliotek, som knytter sig til udvidet aftenåbent.
Det bemærkes, at den udvidede åbningstid morgen / aften / weekend er baseret på selvbetjening med let bemanding, sidstnævnte primært af trygheds- og sikkerhedshensyn. Der vil således ikke være mulighed for hjælp og vejledning i nær samme omfang og kvalitet som i den hidtidige åbningstid. Ikke desto mindre vurderes det, at en væsentlig forøgelse af bibliotekets tilgængelighed vil komme mange til gavn og vil resultere i en væsentlig forøgelse af besøgstallet. Besøgstallet ved Slagelse Bibliotek udgjorde i 2019 180.000, når besøg i mødeafdelingen udelades.
Retligt grundlag
Biblioteksloven. Loven stiller ikke krav om særlige åbningstider. Serviceniveauet besluttes derfor lokalpolitisk.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan drøfte:
a)   Udvidelse af åbningstiden om morgenen fra kl. 9 – 10
b)   Udvidelse af åbningstiden om morgenen + aften + weekend. Dette kræver, at der kan anvises finansiering (anlæg) på 500.000 kr. + afledte driftsudgifter til let bemanding / biblioteksværter, anslået 450.000 kr. årligt
c)    Forkaste forslaget for nuværende, fx med henblik på at lade det indgå i prioriteringen i processen om Budget 2021.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at der med fuld implementering af forslaget (handlemulighed b) anvises en ganske betydelig serviceforøgelse for en begrænset udgift.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Morgenudvidelse alene (handlemulighed a): Ingen konsekvenser.
Fuld implementering af den foreslåede udvidelse morgen/aften/weekend (handlemulighed b), 500.000 kr. i etablering/anlæg. 450.000 kr. i årlig drift.
Omkostninger til den nødvendige omindretning (anslået 400.000 kr.) kan finansieres af virksomheden indenfor rammen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter sagen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Principgodkendelse af handlemulighed b. Der fremlægges egentligt beslutningsoplæg til næste møde.
Udvalget opfordrer til, at der fortsat er opmærksomhed på at skabe udvidet åbningstid i forhold til biblioteket i Korsør.

17. Egnsteater (B)

17.   Egnsteater (B)

Sagsnr.: 330-2018-39693                 Dok.nr.: 330-2020-187663          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal på baggrund af Byrådets beslutning d. 27/4 2020 drøfte samarbejdet med Holbæk Kommune omkring Holbæk Egnsteater og beslutte, i hvilken form der skal arbejdes videre med etablering af egnsteater.
Baggrund
Byrådet bekræftede på Byrådsmødet d. 27/4 2020 Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning om, at der ikke afsættes bevilling til egnsteater ud over 1 mio. kr. årligt.
Byrådet besluttede, at Kultur- og Fritidsudvalget inden for dette mandat kunne tage kontakt til Holbæk Kommune for fornyet drøftelse af egnsteater eller anden form for teatersamarbejde efter involvering af udvalget.
Formanden for Kultur- og Fritidsudvalget orienterer på dette udvalgsmøde om den efterfølgende dialog med Holbæk Kommune. Kultur- og Fritidsudvalget skal på baggrund af denne dialog tage stilling til, hvordan udvalget ønsker, at der skal arbejdes videre med etablering af egnsteater.
Retligt grundlag
Lov om scenekunst - LBK 30 af 14/01/2014.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a.    Beslutte, i hvilken form der skal arbejdes videre med egnsteater i Slagelse Kommune.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at både indgåelse af en egnsteater-aftale eller udvikling af et samarbejde med den valgte kandidat frem mod ansøgning om egnsteater i 2025 vil være en styrkelse af kommunens kultur- og teaterliv, da Holbæk Teater med sine professionelle kompetencer indenfor producerende teater kan bidrage med nye kompetencer til kommunen. Kompetencer, der blandt andet kan bringes i spil i forhold til børn og unge.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på udvalgsmødet 14. januar at afsætte et nettobeløb på 1.000.000 kr. årligt i tilskud til en egnsteater-aftale for 2021-2024.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter mulighederne for samarbejde med Holbæk Kommune om egnsteater og beslutter, hvordan der skal arbejdes videre med etablering af egnsteater.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget blev orienteret om de pågåede forhandlinger og mulighederne for samarbejdsaftale efter drøftelse med Holbæk Kommune.
Udvalgets beslutning fra møde i januar 2020 til ønsker om samarbejde, herunder den økonomiske ramme på 1,25 mio. kr. årligt, kan imødekommes af Holbæk Kommune. Udvalget bakker derfor op om, at der udarbejdes fælles egnsteateransøgning med Holbæk Kommune. Udvalget får tilsendt den endelige ansøgning om fælles egnsteater, der afsendes 15. maj 2020.

18. Kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet (O)

18.   Kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-29162                 Dok.nr.: 330-2020-173800          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om Børne- og Ungeudvalgets prioritering af kulturelle initiativer på børne- og ungeområdet.
Baggrund
Økonomiudvalget besluttede den 2/4 2020, at ”Der skal findes utraditionelle løsninger mht. hjælp til kulturinstitutioner, klubber, events og lignende. Gerne via voucher til billetter gennem skoler og daginstitutioner (fx 100 kr. pr. barn) og/eller delvis dækning af dokumenteret mistede billetindtægter. Forvaltningen udarbejder konkret forslag (forslag fra BUU og KFU).”
På Økonomiudvalgets møde d. 14/4 2020 besluttede udvalget på baggrund af forslag til initiativer, at Børne- og Ungeudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget skulle prioritere forslagene, og at Økonomiudvalget fastlægger rammen. I dialog mellem Kulturafdelingen og Center for Børn og Unge er det efterfølgende besluttet, at Børne- og Ungeudvalget prioriterer på udvalgets møde 4. maj, og at Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om dette.
Kulturafdelingen og Center for Børn og Unge har foreslået følgende prioritering af initiativerne:
1.    Medlemskab/årskort – 50.000 kr.
2.    Vouchers/entrebillet- 50.000 kr.
3.    Partnerskaber på skole- og dagtilbudsområdet – 500.000 kr.
4.    Pulje til transport – 500.000 kr.
5.    Indkøb af flere klip til kulturbussen - 52.500 kr. til indkøb af 15 ekstra klip (klippene koster ca. 3.550 pr. stk.)
6.    Del af anlægsbudget til kunst – budgettet afhænger af anlægsbudgetter
Den foreslåede prioritering tager udgangspunkt i, hvilke initiativer der vil være muligt at igangsætte hurtigst, og hvilke initiativer der vil have størst effekt lokalt. De foreslåede initiativer understøtter grundprincipperne fra blandt andet Puljen til kulturelle formål og Åben Skole.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttig interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at alle de foreslåede initiativer vil bidrage til både at understøtte kommunens kulturliv og dagtilbuds- og skoleområdet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis alle initiativer prioriteres, skal der afsættes 1.152.500 kr. samlet.
Herudover vil dele af anlægsbudgettet øremærkes til kunst.
Økonomiudvalget fastlægger den økonomiske ramme for initiativerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

19. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

19.   Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794                 Dok.nr.: 330-2019-508261          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget opfordrede til, at der fremadrettet, bl.a. i forhold til ansøgning til regionalt spillested, tages fat i bedre tid for at understøtte mulighederne for at skabe kulturelle fyrtårne.

20. Centerets orientering til Udvalget (O)

20.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818                 Dok.nr.: 330-2019-508160          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.423.432
2.423.800
-368
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
708.516
265.288
443.228
Markedsføringspuljen*
1.063.297
145.000
918.297
Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse
237.506
237.506
0
Udviklingspuljen (FOU)
158.789
0
158.789
*950.000 kr. af de i alt 1.063.297 kr. i Markedsføringspuljen er disponeret. Det giver et restbeløb på 113.297 kr.
I vedlagt bilag kan udvalget få et overblik over modtagne ansøgninger til den af Økonomiudvalget nedsatte Corona-hjælpepulje, herunder hvad der er bevilget af tilskud fra puljen indtil videre.
Fritidsområdet:
Tour de France:
26. februar blev der afholdt idémøde og kickstart på en gul fest. 140 fremmødte gav gode idéer. Kommunen har afsat 2x600.000 kr. I år vil midlerne gå til at understøtte allerede eksisterende events og arrangementer i kommunen og næste år til en pulje, som foreninger og lokale kan søge til tiltag med fokus på 100 dage før tourstart samt under selve afholdelsen. Flere idrætsforeninger har allerede meldt sig til at være frivillige under afholdelsen.
Salg af haltider efter Dyhrs Skole:
Pr. 1. april 2020 har Dyhrs Skole åbnet egen idrætshal på skolen og har derfor opsagt deres timer i kommunens idrætsfaciliteter: UV-hallen, Gym. salen på Østre Skole samt Det Gl. Gymnasium. Administrationen har lagt en plan mhp. at forsøge at udleje overskudskapaciteten i dagtimerne for at minimere den manglende indtægt på ca. kr. 400.000. Planen er overordnet at kontakte kommunale institutioner, private foreninger samt erhvervslivet i Slagelse, som kan købe sig ind på de ledige dagtider til idræt/bevægelse for personalet.
Gadeidrættens Dag 2020
Gadeidrættens Dag er grundet corona flyttet fra den 16. maj til den 12. september 2020.
Opsamling på Åben Skole Idrætspartnerskaber 2019
I 2019 har der i alt været ni partnerskabsaftaler med hhv. Slagelse Tennis Klub, Slagelse Badminton Klub, Volleyklubben Vestsjælland, Korsør Atletik og Motion, Yoga Tribe, Trelleborg Golfklub, AK Atlas vægtløftning, Slagelse Fægteklub og Slagelse American Football Club. Der er i alt afviklet 188 partnerskabsforløb bestående af i alt 435 undervisningsgange og 17 eventdage på tværs af 18 folkeskoler, 4 specialskoler og X-class. Ud fra en gennemsnitsberegning af, at klassekvotienten er 21,3 børn pr. klasse, så har 4.465,2 børn fået glæde af indsatsen (hvor det dog må tages i betragtning, at nogle børn har deltaget i flere forløb og derfor tæller flere gange). Til sammenligning havde 4.350 børn glæde af indsatsen i 2018.
Foreningerne og idrætsaktørerne oplever stor glæde ved at udbrede deres idræt i folkeskolerne, og flere foreninger, heriblandt Volleyklubben Vestsjælland, Slagelse American Football Club og Slagelse Badminton Klub, oplever også øget medlemstilgang. Ifølge kvalitetsrapporten for skoleområdet 2018-2019 benytter alle skoler sig af partnerskabssamarbejde med idrætsforeninger. Skolerne er generelt positive overfor partnerskabsaftalerne og oplever, at der bliver tilført idræt af kvalitet til undervisningen, samt at eleverne stifter bekendtskab med andre idrætter, end de ellers ville gøre.
Opsamling på Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber 2019
I 2019 har der i alt været fire Åben Dagtilbud Partnerskabsaftaler med hhv. FC Storebælt, Slagelse Badminton Klub, Volleyklubben Vestsjælland og Yoga Tribe. Derudover har der været partnerskabsaftaler med fire andre idrætsaktører, som dog først igangsætter afviklingen af forløb i 2020, hvorfor de ikke er talt med i opsamlingen for 2019.
I 2019 er der i alt afviklet 36 partnerskabsforløb bestående af i alt 109 aktivitetsgange og 1 eventdag i og på tværs af 29 forskellige dagtilbud. Hvis vi antager, at der gennemsnitligt er 16 børn pr. storbørnsgruppe, så har 464 børn fået glæde af indsatsen med Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber (hvor det dog, ligesom på skoleområdet, må tages i betragtning, at nogle børn har deltaget i flere forløb og derfor tæller flere gange). Til sammenligning fik 336 børn glæde af indsatsen i 2018.
Idrætsaktørerne oplever stor glæde ved at udbrede deres idræt i dagtilbuddene, og flere foreninger, herunder særligt Volleyklubben Vestsjælland og Slagelse Badminton Klub, oplever også øget medlemstilgang.
Nye Åben Skole/Dagtilbud Partnerskabsaftaler med Yoga Tribe og Danse-Huset
Der er indgået aftale med Yoga Tribe om, at de i løbet af 2020 afvikler yderligere seks forløb med fokus på yoga i dagtilbud og 10 forløb i skolerne. Derudover er der etableret et nyt partnerskabssamarbejde med Danse-Huset, som har danseskoler i både Slagelse, Korsør og Sorø. Danse-Huset vil i perioden fra august 2020 til og med juni 2021 afvikle 10 forløb med fokus på dans i folkeskolen og 5 forløb i dagtilbud.
Slagelse Talent & Elite online forum
I Slagelse Talent & Elite-regi er der for at bevare det gode miljø blandt atleter i denne periode oprettet et online forum (på facebook), hvor atleterne kan dele deres tanker, frustrationer, træningsprogrammer og videoer af deres træning med hinanden. Forummet er tiltænkt en rolle som inspirationsrum for atleterne. Her kan de få et glimt af hinandens træninger og blive inspireret til at holde egen træning vedlige under karantænen.
Slagelse Talent & Elite online træning
Der er arrangeret online-morgentræning for alle STE’s atleter for at understøtte dem i deres træning. Atleterne får ligeledes udleveret inspirationsmateriale med fokus på hjemmetræning og planlægning, således at de kan få ny inspiration og kan variere deres træning, så meget som karantænen tillader.
Kulturområdet:
Ny Trelleborg:
Der udarbejdes i foråret 2020 byggeprogram for Den Genskabte Borg. Arbejdet med nedrivning af pavilloner og forundersøgelser af det sidste areal forventes påbegyndt i efteråret 2020. Orienteringssag med en generel opdatering kommer på næste udvalgsmøde. Forårets nyhedsbrev er vedlagt som bilag.
3-årig driftsaftale med Guldagergaard
I november 2019 godkendte Kultur- og Fritidsudvalget en 3-årig driftsaftale med Guldagergaard. Guldagergaard har pr. 27/4 2020 besluttet at indgå denne aftale, som løber frem til og med 2022. Når Guldagergaard, som forventet, ændrer juridisk konstruktion til erhvervsdrivende fond, ophører aftalen, og Slagelse Kommune kan herefter indgå ny aftale om aktivitetstilskud med den erhvervsdrivende fond.
Indstilling
Direktøren for Børn og Unge indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Udvalget blev orienteret om skift i lederstillingen på Fritid og Idræt.

21. Emner til pressen (B)

21.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840                 Dok.nr.: 330-2019-512838          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 5. maj 2020:
Fraværende: 
Drøftet.