Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 3. november 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2020-354814                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes

2. Budgetopfølgning 4 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 4 for 2020 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2020-130370             Dok.nr.: 330-2020-397457                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 4 for 2020 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Budgetopfølgningen viser et forventet mer-/mindreforbrug for driftsudgifterne på 2,4 mio. kr. og et mer-/mindreforbrug for anlægsudgifterne på 42,6 kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Byrådet godkendte i forbindelse med Budgetopfølgning 3, at der blev afsat en pulje på 18,3 mio. kr. til kompensation af COVID19-relaterede udgifter og efterfølgende fordeling.
Administrationen har med henblik på fordeling af pulje til kompensation af COVID19-relaterede udgifter bedt virksomheder og centre vurdere deres mer- og mindreforbrug relateret til COVID19 for hele 2020. Det vurderes, at de samlede nettoudgifter til COVID19 kan finansieres inden for den afsatte pulje på nær et par specifikke områder, som fortsat er under afklaring. 
Virksomheder og centre er i oktober 2020 kompenseret for deres merudgifter til COVID19. Områder, som har haft et mindreforbrug på grund af COVID19, har bidraget til finansiering af de samlede” merudgifter. 
Afholdte COVID19-udgifter
Kultur- og Fritidsudvalget har beregnet 2,2 mio. kr. i COVID-19-relaterede udgifter (hovedsageligt i form af færre indtægter) i det forventede resultat for 2020. Disse mindreindtægter vedrører primært svømmehallerne med 1,6 mio. kr.
I svømmehallernes mindreindtægter er der medregnet manglende billetindtægter og haludlejninger for lukkeperioden i forbindelse med COVID-19 og renovering. Slagelse Svømmehal forventes at åbne igen til januar 2021.
Forbrugsprocenter for september perioden 2018-2020
Kultur- og Fritidsudvalget
 
2018
September
2019
September
2020
September
5.1 – Kultur- og Fritidsudvalget
75,3
75,8
74,9
I alt for fagudvalget
75,3
75,8
74,9
Forbrugsprocenterne viser, hvor stor en procentmæssig andel forbruget til og med september 2020 udgør af det korrigerede budget.
Forbrugsprocenterne viser ingen ekstraordinære udsving af forbruget i september grundet Covid-19.
Drift
Kulturafdelingen forventer et mindreforbrug på 2,4 mio. kr. hovedsageligt vedrørende midler øremærket til Puljen til kulturelle formål i 2021-23.
Slagelse Bibliotekerne forventer budgetoverholdelse i 2020.
Fritidsafdelingen forventer et merforbrug på 0,5 mio. kr. uden kompensation i forbindelse med Covid-19
Svømmehallerne forventer et merforbrug på ca. 2,1 mio. kr. pga. faldende indtægter fra svømmehallerne som følge af lukkeperiode pga. COVID-19, fremrykning af renovering og forøget vagtplan grundet restriktioner fra regeringen.
Borgerservice vedrørende Begravelseshjælp og Kørsel til speciallæge forventer budgetoverholdelse i 2020
Anlæg
Det forventes, at anlægsprojekter på Kultur- og Fritidsområdet ender ud med et mindreforbrug på 42,6 mio. kr. Mindreforbruget vedrører renovering af svømmehallerne, Ny Trelleborg, Skælskør Rådhus og B73. Af bilag 1 fremgår en nærmere forklaring.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: Primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.   at  Budgetopfølgning 4 for 2020 samt handleplan godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.

3. Slagelse Musikhus - evaluering af driftsaftale for 2018-20 (B)

3.     Slagelse Musikhus - evaluering af driftsaftale for 2018-20 (B)

Sagsnr.: 330-2020-111421             Dok.nr.: 330-2020-411069                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning.
Baggrund
1. januar 2018 overgik Slagelse Musikhus og Badeanstalten fra at være en kommunal institution til at være selvejende og drevet som erhvervsdrivende fond.
Overgangen udsprang af beslutning fra Budget 2016, hvor Byrådet ønskede, at der skulle ske en professionalisering af Musikhuset, herunder udpegning af en professionel bestyrelse med kulturfaglige og virksomhedsdriftsfaglige kompetencer.
Slagelse Kommune indgik en treårig aftale om tilskud til Musikhuset for perioden 2018-2020. Medio 2020 skal aftalen om driftstilskud og de foregående års aktiviteter evalueres af Slagelse Kommune. Evalueringen skal forelægges for Slagelse Byråd og bestyrelsen for fonden for Musikhuset. Evalueringen er vedlagt sagen som bilag.
Den treårige aftale (vedlagt) med Musikhuset beskriver de aktiviteter, der er grundlag for aftalen. Aktiviteterne spænder fra konkrete mål om min. 50 koncerter og arrangementer om året, arrangementer målrettet børn og unge, samarbejder med Musikskolen og øvrige kommunale og regionale kulturaktører. Alle aktiviteter understøtter Musikhusets rolle som musikalsk kraftcenter, der medvirker til at markedsføre Slagelse Kommune.
Evalueringen tager udgangspunkt i årsberetningerne for 2018 og 2019 fra Slagelse Musikhus (vedlagt).
Inden aftalens udløb skal der indgås ny aftale for 2021 og frem. Udkast hertil behandles i Kultur- og Fritidsudvalget i løbet af efteråret 2020.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for tilskud til kulturinstitutioner. Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at det relevante fagudvalg har kompetencen for indgåelse af driftsaftaler med selvejende institutioner.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    indstille til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning
b)    bede administrationen uddybe evalueringen.
Vurdering
Aktiviteter:
Det er administrationens vurdering, at aktiviteterne i Musikhuset, som fremgår af de to årsberetninger, fuldt ud opfylder aftalens mål og krav. Musikhuset er en aktiv og markant kulturaktør, der - i kraft af et stort og varieret udbud af koncerter, shows m.m. - bidrager til at opfylde kommunens vision om oplevelser, der gør kommunen attraktiv at bo i og bidrager til øget bosætning.
Som professionel kulturinstitution understøtter Musikhuset det lokale musikliv, hvor især unge talenter og lokale bands kan prøve kræfter med det professionelle miljø.
Administrationen vurderer, at Musikhuset er et kulturelt fyrtårn for kommunen, hvor et engageret samarbejde med aktører i hele landet bidrager til at sætte kommunen ”på landkortet”. I forlængelse af overgangen til selveje har Fonden Slagelse Musikhus udviklet den kommercielle del af driften og udvidet samarbejdet med en række erhvervsaktører. Lukkede arrangementer falder uden for driftsaftalen med Slagelse Kommune, men bidrager positivt til driften og udviklingen af Musikhuset.
Musikhuset har løbende arbejdet på at blive regionalt spillested; en titel, der yderligere vil styrke Musikhusets position som betydningsfuld aktør såvel i regionen som i hele landet. Musikhusets ansøgning for perioden 2021-2024 blev ikke imødekommet, og institutionen har mulighed for at søge igen for perioden fra og med 2025.
Derudover bidrager Slagelse Musikhus til udviklingen af kulturlivet generelt i kommunen gennem bl.a. deltagelse i kulturlederforum, gennemførelse af arrangementer som De Dødes Nat og Skt. Michaels Nat, og samarbejde med bl.a. Slagelse Musikskole, SDU og EASJ.
Økonomi:
Musikhuset opnåede et overskud i 2018 på ca. 200.000 kr. og i 2019 var overskuddet ca. 145.000 kr.
Årets resultat i 2020 er vanskeligt at estimere pga. lukkeperioden som følge af Covid19.
Musikhuset er stærkt udfordret af usikkerheden om mulighederne for afvikling af efterårets koncerter og arrangementer samt de betingelser, der vil gælde for det. Musikhuset har foreløbig refunderet over 24 % af billetsalget på de arrangementer, der er aflyst eller flyttet. Alt øvrigt billetsalg gik stort set i stå 11. marts, og Musikhuset vurderer, at gæsterne afventer udmelding om nye betingelser for forsamlinger, koncertsale og spillesteder.
Flere koncerter er flyttet frem til foråret 2021; derfor vil konsekvenserne for billetsalget og eventuelle kapacitetsrestriktioner også kunne mærkes i 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilskuddet udgjorde i 2018 3.760.000 kr. Beløbet reduceres med 50.000 kr. årligt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 11. august 2020:
Fraværende: 
Sagen udsat med henblik på indhentning af yderligere oplysninger, herunder regnskaber for 2018-19.
Genoptaget
Regnskab for 2018 og 2019 samt overblik over takster for både Slagelse Musikhus, Badeanstalten og Slagelse Teater for 2020 er vedhæftet som yderligere bilag.
Jf. vedtægterne for Fonden Slagelse Musikhus består bestyrelsen af 6 medlemmer, det ene medlem er den til enhver tid værende kulturchef, eller tilsvarende stillingsbeskrivelse i Slagelse Kommune. Den tidligere chef for Kultur, Fritid og Borgerservice Mette Mandrup har siden januar fungeret som kommunens repræsentant i bestyrelsen, efter godkendelse af borgmesteren, da der pga. pågående organisations-udviklingsprojekt ikke er udpeget en afløser for Mette Mandrup. Slagelse Musikhus er som erhvervsdrivende fond ikke forpligtet til at have kommunal repræsentation i bestyrelsen, men kan vælge dette i kraft af det store kommunale tilskud. Ligeledes kan Slagelse Kommune stille som vilkår for et kommunalt tilskud, at kommunen er repræsenteret i bestyrelsen ved enten byrådspolitiker eller medarbejder.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 1. september 2020:
Fraværende: 
At 2: Udsat til næste møde | udvalget ønsker sagen behandlet først på dagsordenen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. oktober 2020:
Fraværende:  Jørgen Andersen (A)
Udvalget besluttede at udsætte sagen mhp at få besvaret konkrete spørgsmål samt at få mulighed for dialog med repræsentanter fra Musikhusets bestyrelse om de fremtidige driftsvilkår.
Genoptaget
Fonden Slagelse Musikhus’ lejekontrakt på Slagelse Musikhus og Badeanstalten er vedhæftet som yderligere bilag.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget indstiller til Byrådet, at evaluering af driftsaftale med Slagelse Musikhus og Badeanstalten tages til efterretning.

4. Sjællands Teater på Slagelse Teater 2021-2022 (B)

4.     Sjællands Teater på Slagelse Teater 2021-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2018-39693               Dok.nr.: 330-2020-374270                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, på hvilke vilkår Sjællands Teater skal leje Slagelse Teater i 2021 og 2022.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget drøftede på udvalgsmødet d. 6. oktober principper for Sjællands Teaters leje af Slagelse Teater. Udvalget besluttede, at administrationen skulle udarbejde et beslutningsoplæg, hvor typen af arrangementer skulle ligge til grund for forslag til leje for Sjællands Teater. Denne sag fremlægger på denne baggrund forslag til vilkår for leje.
Forslag til takst er vedhæftet sagen som bilag. Forslaget tager udgangspunkt i Musicalscenens og Vestsjællands Teaterkreds lejevilkår, og skelner mellem Sjællands Teaters egne produktioner og saloner, og indkøbte stand-up shows.
Kultur– og Fritidsudvalget har igennem 2019 og 2020 arbejdet med udviklingen af et egnsteater i Slagelse Kommune hjemmehørende på Slagelse Teater for herigennem at skabe mere liv på teatret og udvikle kommunens samlede kulturliv og kulturtilbud til borgerne.
Statens Kunstfond har i september 2020 godkendt samarbejdet mellem Holbæk og Slagelse Kommune om Sjællands Teater som egnsteater.
Sjællands Teaters faste årlige egenproducerede forestilling på Slagelse Teater vil være en familieforestilling, som også henvender sig til kommunens skoler. Teatrets erfaringer fra mange års lignende program i Holbæk Kommune er, at skolerne i højere grad har plads i deres skemaer til eksempelvis at benytte teatertilbud i 1. halvår. Sjællands Teater har derfor planlagt forestilling på Slagelse Teater i februar 2021, hvor der var ledige pladser i bookingkalenderen. Der vil være tale om 3 øvedage, d. 12.-14. februar, 10 spilledage, d. 15.-24. februar, og 1 nedpakningsdag, d. 25 februar.
I 2022 vil der være tale om ca. en uges prøveperiode og 14 spilledage.
Sjællands Teater ønsker derudover at benytte Slagelse Teater til 4-5 årlige stand-up shows samt fem seniorsaloner og fire champagnesaloner. Teatret er fleksible med planlægningen af disse arrangementer ift. andre aktørers planlægning.
De nuværende takster for Slagelse Teater afhænger af, om lejeren er kommerciel/erhverv eller en af de faste lokale lejere af teatret – Oplysningsforbundet/VUC, kommunens institutioner/skoler, Musikskolen, Vestsjællands Teaterkreds og Musicalscenen – som også har forskellige lejesatser afhængig af, hvilke behov der er til lejen, og som alle har benyttet teatret gennem en længere årrække. Taksterne er vedlagt sagen som bilag.
Forpagteren benytter teatret gratis, og forpagterens indtjening på udlejning vil afhænge af de valgte takster.
Takster på Slagelse Teater er siden indgåelsen af forpagtningsaftalen med Slagelse Musikhus i 2018 fastsat i samråd mellem Kulturafdelingen og forpagteren af Slagelse Teater. De nuværende takster har udgangspunkt i de politisk godkendte takster for 2017 for Slagelse Teater for de ovenover nævnte lejere.
Den nuværende forpagtningsaftale udløber ved udgangen af 2021, og da egnsteatret er ny aktør på Slagelse Teater allerede fra 2021, ønsker Kulturafdelingen at involvere udvalget i lejefastsættelsen for 2021 og 2022. Taksten for 2022 kan ændres i forbindelse med ny forpagtningsaftale.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, til hvilken takst Sjællands Teater skal leje Slagelse Teater.
Vurdering
Med indgåelse af en egnsteateraftale med Sjællands Teater styrker Slagelse Kommune det professionelle kulturliv i kommunen, hvilket er et af fokusområderne i kommunens kulturstrategi.
Administrationen vurderer, at Sjællands Teater som ny, større teateraktør i Slagelse Kommune vil bidrage positivt til kulturlivet i Slagelse Kommune. Ikke kun i form af forestillinger på Slagelse Teater, men som et teaterfagligt supplement, der kan indgå samarbejder med andre dele af kulturlivet, men også med f.eks. skole-, daginstitutions- eller ældreområdet. Derved kan Sjællands Teater også medvirke til at styrke fokusområderne Børn og Unge i kommunens kulturstrategi.
Men teatret er også en ny aktør blandt kommunens kulturliv, der, på udvalgets ønske, skal etablere sig fra bunden i Slagelse Kommune. Dette bliver en spændende proces, hvor mange nye muligheder vil opstå i løbet af den første 4-årige aftaleperiode, og hvor nye samarbejder skal opdyrkes, men hvor også erfaringer, både gode og dårlige, vil gøres. Derfor kan det også være en mulighed at understøtte denne udvikling ved at vælge en trappemodel for Sjællands Teaters leje af Slagelse Teater ved egenproduceret forestilling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, på hvilke vilkår Sjællands Teater kan leje Slagelse Teater i 2021 og 2022.

5. Faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2021 (B)

5.     Faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2020-146241             Dok.nr.: 330-2020-409581                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende forslag til faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2021.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget yder driftstilskud til en række institutioner på kulturområdet. Tilskud til
·         Slagelse Musikhus og Badeanstalten
·         Guldagergaard
·         Museumssamarbejdet Museum Vestsjælland samt
·         Nationalmuseet, der varetager driften af Vikingeborgen Trelleborg,
er vedtaget separat ved behandling i udvalget og i Byrådet. I denne sag behandles faste driftstilskud til øvrige kulturinstitutioner.
Forslag til tilskud i 2021:
Institution
Tilskud
Kongegaardsfonden inkl. varetagelse af Isensteinsamlingen
1.148.162,03 kr.
Korsør By- og Overfartsmuseum
200.033, 32 kr.
Det Gamle Trykkeri/Grafisk Støtteforening
23.973,60 kr.
I alt
kr.
Af de vedhæftede bilag fremgår indhold og vilkår for de indstillede tilskud.
Driftsaftale med Skovsgaard Mølle og Bagerimuseum forventes forelagt for udvalget på mødet i december.
Retligt grundlag
Kompetenceplanen.
Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter til gavn for borgerne og med henblik på at fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    godkende de fremlagte forslag til faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2021.
b)    bevilge tilskud af en anden størrelse eller på andre vilkår til enkelte eller samtlige institutioner.
Vurdering
Baggrund for aftaler og indstilling af tilskud:
Kongegaarden
Kongegaardsfonden varetager arbejde med bevaring og formidling af Isensteinsamlingen, og tilskuddet til fonden indeholder tilskud hertil.
Forenings- og fondsdrevne museer
Der ydes faste driftstilskud til Korsør By- og Overfartsmuseum, Skovsgaard Mølle- og Bagerimuseum samt Det Gamle Trykkeri/Grafisk Museum. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i 2015 besluttet at harmonisere tilskud til foreningsdrevne museer, herunder ydes der som udgangspunkt ikke tilskud til lønudgifter. Tilskuddene justeres årligt ud fra en vurdering af foreningernes budgetter og planlagte aktiviteter.
I 2019 og 2020 er der indgået aftale om fast driftstilskud med Danmarks Busmuseum, der tidligere har søgt aktivitets- og driftstilskud. Museet har efter dialog med Kulturafdelingen valgt i 2021 at søge driftstilskud fra Puljen til kulturelle formål fremfor fast driftsaftale.
I aftalerne indgår, at bestyrelsesformanden eller direktøren for institutioner, der modtager tilskud på 500.000 kr. eller derover, stiller sig til rådighed for dialogmøde med Kultur- og Fritidsudvalget. Der er planlagt dialogmøde 10. februar 2021, hvortil bestyrelsesformænd/direktører er indbudt.
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender de fremlagte aftaler og tilskud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De faste driftstilskud reguleres ud fra KL’s pris- og lønskøn (P/L) en gang årligt. I 2021 er reguleringen negativ med 1,14%, hvilke betyder, at alle tilskud er 1,14% mindre end i 2020.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget har i 2017 besluttet, at foreningen Korsør Miniby får lejede lokaler stillet vederlagsfrit til rådighed. Udgiften på ca. 80.000 kr. afholdes af det samlede budget til driftstilskud.
De resterende midler til driftstilskud reserveres til udgifter til udstillingslokaler samt samarbejder og nye initiativer på tværs mellem kulturinstitutionerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Enkelte institutioner får indirekte tilskud i form af at få kommunale bygninger stillet vederlagsfrit til rådighed. Erhvervs- og Teknikudvalget afholder driftsudgifterne hertil.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender forslag til faste driftstilskud for kulturinstitutioner i 2021.

6. Udbygning og renovering af svømmehaller - godkendelse af organisering og faseopdeling (B)

6.     Udbygning og renovering af svømmehaller - godkendelse af organisering og faseopdeling (B)

Sagsnr.: 330-2020-7685                 Dok.nr.: 330-2020-412284                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om det vil godkende administrationens forslag til faseopdeling af anlægsprojekterne, organisationsdiagram, grundlæggende principper samt foreløbig tidsplan for den kommende fase af projektet.
Baggrund
På Byrådsmødet den 25. maj 2020 behandlede udvalget sagen om udbygning og renovering af svømmehaller, hvor de skulle vælge en samlet løsning og prioritering af tiltag.
Byrådet godkendte:
·         Renovering af Korsør Svømmehal "Skal - akutte renoveringsbehov" - 17,7 mio. kr.
·         Renovering af Slagelse Svømmehal "Skal - akutte renoveringsbehov" - 39 mio. kr.
·         Nyt 20 x 50 meters bassin alternativ A med de udvidelser, så vandpolomål imødekommes - 77,6 mio. kr. + 9,5 mio. kr. (tages fra afsat rammebeløb på 10 mio. kr. til uforudsete udgifter.
·         Wellness-aktiviteter i Korsør Svømmehal, vamtvandsbassin og wellness-område - 5,3 mio. kr.
·         Rammebeløb grundet usikkerhed - 0,5 mio. kr.
·         Restbeløb - 0,045 mio. kr.
·         Wellness i Slagelse Svømmehal - 8 mio.kr.
·         Udvidelse af Slagelse Svømmehal - 7 mio. kr.
På Byrådsmødet i august 2020 nedsatte Byrådet en politisk følgegruppe, som på første møde den 25. september 2020 blev præsenteret for faser og organisering. Disse blev også præsenteret for en følgegruppe bestående af svømmehallernes brugerråd, relevante samråd og andre relevante interessenter. Både denne følgegruppe og den politiske følgegruppe var positive overfor både organisering, faseopdeling og tidsplan.
Grundlæggende principper:
Svømmehalsprojekterne gennemføres på baggrund af følgende grundlæggende principper, som dermed også bliver retningsgivende for tilrettelæggelse og gennemførelse af udbuddene i projekterne:
·          Arbejdsgruppen skal inddrage interessenter, herunder politisk følgegruppe og brugere i relevante dele af projektet.
·          Arbejdsgruppen benytter sig af udbudslovens muligheder for at tilrettelægge udbudsprocesserne, som tilgodeser små- og mellemstore virksomheder (Dvs. eksempelvis lokale virksomheder) i videst muligt omfang.
·          Arbejdsgruppen ser på muligheder for at aktiverer entreprenøren i endelige løsningsvalg
·          Arbejdsgruppen skal gennem deres arbejde være med til at underbygge de to svømmehallers forskellige profiler.
·          Arbejdsgruppen skal have fokus på tilgængelighed for alle, herunder sikre de bedst mulige handicapfaciliteter.
Derudover gennemføres processen med iagttagelse af byrådets indkøbspolitik og bæredygtighedsstrategien. Indkøbsafdelingen udbyder kontrakterne, og der nedsættes en arbejdsgruppe med relevante fagligheder til at gennemføre opgaven under iagttagelse af ovenstående hensyn.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Byrådet kan
a)    Godkende administrationens forslag til:
a.    Organisationsdiagram
b.    Faseopdeling
c.    Tidsplan
d.    Grundlæggende principper for projekterne
b)    Beslutte noget andet
Vurdering
Som en del af svømmehalsprojektet er der udarbejdet et forslag til organisationsdiagram for anlægssagerne. Heri fremgår både en resursegruppe, hvor interne og eksterne eksperter, som har særlig viden om svømmehalsbyggerier, samles. Desuden etableres en følgegruppe af brugerne bredt samt andre relevante interessenter – herunder blandt andre Handicaprådet. Dermed inddrages bredt i forskellige faser af byggeriet.
Den politiske følgegruppe skal sikre koblingen til borgerne via følgegruppen og dermed også sikre, at relevante input fra brugerne indarbejdes i projektet på de områder, hvor der er frie midler til wellness / udvikling af faciliteterne.
Første inddragelse starter medio november 2020, hvor der samles op på den inddragelsesproces, der foregik under Aqua Park-projektet. Dette skal danne baggrund for de faciliteter, der skal etableres udover 50 meters bassin og renovering af det eksisterende bassin i Slagelse i foråret 2021.
Det betyder, at prioritering og valg af wellness-aktiviteter udvikles og afklares i tæt samarbejde med brugerne af hallerne og efterfølgende behandles i den politiske følgegruppe.
Samme anbefaling gælder bevillingen til udvidelse af Slagelse Svømmehal, nyt 50 meters bassin. Dette bakkes op af de principper, der er fastsat for byggerierne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter handlemulighed A.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. oktober 2020:
Fraværende:  Ebbe Jens Ahlgren (V), Jørgen Andersen (A)
Udsat til næste møde, idet udvalget ønsker beslutningsgrundlaget suppleret med bl.a. referat af bruger- og følgegruppemøde samt oplæg om Aqua Park-projektet.
Genoptagelse 3. november 2020
Kompetencen er ændret fra Byrådet til Kultur- og Fritidsudvalget, ligesom det er Kultur- og Fritid, der indstiller.
Kultur- og Fritidsudvalget ønskede yderligere bilag til sagen for at få et overblik over processen. Følgende bilag er tilføjet:
-      Organisationsdiagram inkl. politisk ophæng.
-      Projektfaser, tidsplan og økonomi inkl. forklaring jfr. præsentation for politisk følgegruppe og følgegruppe.
-      Rapport fra Aqua Park-projektet, som kan indgå i det videre arbejde på relevante områder.
-      Referat fra politisk følgegruppemøde den 25. september 2020.
-      Referat fra følgegruppemøde den 24. september 2020.
-      Kommissorium for politisk følgegruppe godkendt på Byrådet august 2020 inkl. tilretning fra politisk følgegruppe vedr. formål jfr. Byrådets beslutning.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
A)   Godkende administrationens forslag til:
·         Organisationsdiagram
·         Faseopdeling
·         Tidsplan
·         Grundlæggende principper for projekterne
B)   Foreslå andre grundlæggende principper for byggeriet eller et andet forslag til organisering og faseinddeling.
Vurdering
Den oprindelige vurdering suppleres med, at det jfr. Organisationsdiagram og kommissorium for politisk følgegruppe fremgår tydeligt, at det politiske ophæng er i Kultur- og Fritidsudvalget.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
2.    at Udvalget beslutter handlemulighed A.

7. Afregning 2019 - aftenskolerne - tilskud til undervisning (B)

7.     Afregning 2019 - aftenskolerne - tilskud til undervisning (B)

Sagsnr.: 330-2020-11836               Dok.nr.: 330-2020-407366                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende de aflagte regnskaber for tilskud til den folkeoplysende voksenundervisning for 2019 samt træffe beslutning om, hvordan de tilbagebetalte, uforbrugte midler skal anvendes.
Baggrund
Aftenskolerne har aflagt regnskab for modtagne tilskud til voksenundervisning i 2019.
Tilskuddet er ydet til aftenskolerne til aflønning af lærere og ledere inden for den folkeoplysende voksenundervisning. Af det samlede tilskud skal der afsættes 10% til debatskabende aktiviteter, der kan afregnes på andre udgiftstyper end leder- og lærerløn.
Ved aflæggelse af regnskab for tilskuddet skal der ske tilbagebetaling af uforbrugte midler.
Af de udarbejdede bilag fremgår det, at der skal ske en tilbagebetaling på 146.842,29 kr. af uforbrugte tilskud til aflønning af lærere og ledere samt 12.034,60 kr. af uforbrugte tilskud til debatskabende aktiviteter (10%-midler), i alt 158.876,89 kr.
Der har i 2019 været ydet et tilskud på sammenlagt 5,2 mio. kr. til aftenskolerne til aflønning af lærere og ledere.
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 8.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende aflæggelsen af de modtagne regnskaber fra aftenskolerne for 2019.
b)    Beslutte ikke at godkende de modtagne regnskaber for 2019.
c)    Beslutte, at det tilbagebetalte mindreforbrug på 158.876,89 kr. for 2019 skal anvendes til f.eks. ”Idræts- og Fritidspuljen” eller ”Tilskud til særlige lokaler”. På grund af Corona-problematikken kan beløbet alternativt fordeles forholdsmæssigt mellem alle aftenskoler jfr. fordelingsnøglen for 2020.
d)    Beslutte, at mindreforbruget på 158.876,89 kr. for 2019 skal henstå uforbrugt på kontoområdet i 2020.
Vurdering
Administrationen vurderer, at aftenskolernes brug af tilskud til ledere og lærere for 2019 er anvendt i overensstemmelse med retningslinjerne og bestemmelserne i Folkeoplysningsloven.
Administrationen anbefaler, at mindreforbruget tilbagebetales og fordeles forholdsmæssigt mellem alle aftenskoler jfr. fordelingsnøglen for 2020. Det skal ses i lyset af Corona-problematikken, hvor aftenskolerne har været ramt af aflyste hold, manglende mulighed for afbooking af særlige lokaler, øget administration m.v.
Kultur- og Fritidsudvalget har tidligere besluttet, at uforbrugte midler for 2020 må overføres til 2021.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De udbetalte tilskud til leder- og lærerlønninger i aftenskolerne er bevilget og udbetalt i 2019 og vil derfor ikke påvirke kommunens budget for 2020 eller 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Udvalget godkender aflæggelsen af de modtagne regnskaber for 2019.
2.    at  Udvalget træffer beslutning om anvendelse af mindreforbruget for 2019.

8. Aftenskoleområdet - Justering vedr. afregningsmuligheder (B)

8.     Aftenskoleområdet - Justering vedr. afregningsmuligheder (B)

Sagsnr.: 330-2020-36717               Dok.nr.: 330-2020-422947                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage beslutning om, hvorvidt aftenskolerne kan anvende de uforbrugte midler fra 2020 til 2021 til andet end leder- og lærerlønninger.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på deres møde den 9. juni 2020, at uforbrugte midler i 2020 kunne overføres til 2021.
Aftenskolesamrådet har henvendt sig og ønsker, at denne beslutning udvides til, at uforbrugte og overførte uforbrugte tilskud i 2020 kan anvendes til andre udgifter end leder- og lærerlønninger, f.eks. aftenskolens faste omkostninger, ekstra nødvendige annonceringer, ekstra rengøring, værnemidler, ekstra administration, aflyste lokaler, booking af større lokaler for at leve op til Corona-restriktionerne m.v.
Kulturministeren opfordrer i sit brev til kommunen til, at der gives udvidede muligheder for aftenskolerne. F.eks. ”Der kan gives tilladelse til, at aftenskoler anvender dele af deres tilskud til ekstraordinære udgifter, der er relateret til at forebygge COVID-19-smitte, herunder øget rengøring, værnemidler m.v., samt øgede administrative udgifter.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Beslutte at fastholde den tidligere beslutning om, at overførte midler kun kan anvendes til leder- og lærerlønninger i 2021.
b)    Beslutte, at aftenskolernes uforbrugte midler for 2020 også kan anvendes til andet end leder- og lærerlønninger i 2020 og 2021.
Vurdering
Administrationen vurderer, at anmodningen skal imødekommes, da aftenskoleområdet er i en situation, hvor det økonomisk er svært at drive deres virksomhed og opretholde aktiviteterne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  aftenskolernes uforbrugte midler for 2020 også kan anvendes til andet end leder- og lærerlønninger i 2020 og 2021.

9. Udlejning af VIP-lokale, Ny tribune, Harboe Arena Slagelse (B)

9.     Udlejning af VIP-lokale, Ny tribune, Harboe Arena Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-127973             Dok.nr.: 330-2020-395920                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om man vil udleje 100 m2 i stueetagen i Ny tribune, VIP-lokalet, Harboe Arena Slagelse, som erhvervslejemål.
Baggrund
Forbundet Esport Danmark har i sommeren 2020 henvendt sig til administrationen vedr. muligheden for at leje m2 i stueetagen i Ny tribune, Harboe Arena Slagelse.
Som en midlertidig akutløsning har administrationen udlejet ca. 100 m2 til Esport Danmark efter gældende takstblad, indtil det afgøres, om udvalget ønsker at inddrage VIP-lokalet i stueetagen til erhvervslejemål.
De nuværende brugsaftaler i Ny tribune, Harboe Arena Slagelse:
-      Sørby Esport har en brugsaftale af m2 på 1. sal. Aftalen løber til den 31. december 2021.
-      SBI har en brugsaftale af m2 på 1. sal. Aftalen løber til den 30. juni 2022.
-      SIR har en brugsaftale af m2 i stueetagen. Aftalen løber til den 31. dec. 2021
I den politisk vedtaget samarbejdsaftale med SBI er der indskrevet i afsnittet om leje af Ny tribune, at fra 2020 og frem kan der blive tale om leje af hele Ny tribune (minus Center for Esport).
Esport Danmark ønsker at indgå en erhvervslejekontrakt på 100 m2 af stueetagen på Ny tribune, som svarer til ca. 1/3 af lokalet.
Lokalet i stueetagen benyttes i dag til VIP-/Lounge-lokale og udlejes i forbindelse med afholdelse af divisionskampe, nationale stævner/kampe (herunder Mermaid Bowl og landskampe) og andre events (fx temamøder) og indgår dermed i Fritidsafdelingens indtægtsbudget.
Ved en fast aftale om et erhvervslejemål af 1/3 af VIP-lokalet i stueetagen, vil taksterne for udleje af de resterende m2 blive nedskrevet med 1/3 for VIP-lokalet svarende til det udlejede areal.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Træffe beslutning om, hvorvidt man ønsker at udleje 100 m2 i stueetagen på Ny tribune på Stadion som erhvervslejemål i en begrænset periode.
b)    Træffe beslutning om, hvorvidt man ønsker udlejning af stueetagen på Stadion som et fortløbende erhvervslejemål.
c)    Træffe beslutning om ikke at udleje lokalet i stueetagen på Stadion som fast erhvervslejemål og dermed fastholde lokalet som et VIP-lokale til brug for afholdelse af arrangementer og kampe på Stadion.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der både er fordele og ulemper ved en fast udlejning.
En fast udleje af 100 m2 i stueetagen vil begrænse mulighederne for brug af VIP-lokalet til arrangementer både i al almindelighed, men særligt i den nuværende COVID19-situation og med de gældende afstandskrav pr. person. Ligesom det kan være svært at tiltrække nye lejere, hvis VIP-lokalet kun er delvist tilgængeligt.
Der afholdes omkring 20 arrangementer om året i VIP-lokalerne, hvoraf 1-3 af disse vil være meget udfordrede af en fast udlejning.
Såfremt lokalet udlejes fast, vil der ved udlejning til arrangementer være en justeret takst grundet det reducerede areal, der er til rådighed. Her nedskrives taksten med 1/3 svarende til det udlejede areal.
En fast lejer vil omvendt give en fast indtægt på lokalet, samtidig med at det vil skabe forøget aktivitet i hverdagen, hvilket er med til at skabe tryghed i området.
Administrationen påpeger, at et eventuelt lejemål skal følge almindelig erhvervslejeret, og at lejemålet bør følge samme tidshorisont som eksisterende brugsaftaler i bygningen. Det vil sige, at lejemålet udløber med udgangen af 2021.
Lejemålet vil høre under Center for Kommunale Ejendomme, der jf. Byrådet står for kommunens erhvervslejemål. 
Eventuel udlejning bør koordineres med SBIs mulighed for at leje hele Ny tribune (minus Center for Esport) fra 2020. Denne mulighed har SBI ikke ønsket at gøre brug af i 2020.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Udvalget beslutter, hvordan man ønsker at benytte stueetagen på stadion fremadrettet.

10. Genforhandling med Team Danmark om elitekommunesamarbejde (B)

10.   Genforhandling med Team Danmark om elitekommunesamarbejde (B)

Sagsnr.: 330-2019-86690               Dok.nr.: 330-2020-357483                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal træffe beslutning om, hvorvidt Slagelse Kommune skal indgå en ny aftale med Team Danmark om elitekommunesamarbejde for perioden 2021-2024.
Baggrund
Slagelse Kommune har i perioden 2016-2020 haft et formaliseret samarbejde med Team Danmark og har i denne periode været elitekommune. Dette på baggrund af et konkret indsatsområde i idrætspolitikken – kapitel 2.
Ordningen har fra begyndelsen sat atleten i centrum og indeholder både prioriterede idrætter, en idrætsskole og ungdomsuddannelser. De prioriterede idrætter består af 6 idrætter udvalgt ud fra 8 parametre og i et lokalt perspektiv. De 6 prioriterede idrætter er Fodbold, Svømning, Landevejscykling, Badminton, Golf og Volleyball. Volleyball har været en lokal prioritet, men sporten fremgår ikke af Team Danmarks program. Volleyball har dog været med på lige fod og med samme opmærksomhed som de andre.
Nymarkskolen, som har idrætstalentklasser fra 7. – 9. klasse, er i perioden blevet den første danske folkeskole certificeret som Idrætsskole under DIF og Team Danmark. Desuden er der samarbejde med samtlige ungdomsuddannelser i Slagelse om at skabe fleksible rammer for atleterne på ordningen, til stor gavn for atleterne. Slagelse Gymnasium er desuden blevet udpeget som Team Danmark uddannelsespartner i 2019 – 2021.
Der er ca. 150 atleter på ordningen. Ordningen har siden begyndelsen vækstet i antallet af atleter hvert år. Flere og flere atleter oplever herved at have bedre rammer for at dyrke deres sport og deres skole.
Samarbejdet med Team Danmark og specialforbundene hos de prioriterede idrætter har også medført samarbejdsaftaler med nogle af forbundene om at få events til kommunen, som bidrager til markedsføring af kommunen, fx volleylandskampe, Kvindelandskampe og herre U-landskampe i fodbold samt DM i cykling.
Samarbejdet har også bidraget til indsatser på breddeidrætsområdet, hvor flere prioriterede idrætter fx leverer store indsatser ift. at vise deres idrætter frem i folkeskoleregi gennem skolepartnerskaber eller via den årlige STE Camp.
Den nye Team Danmark-aftale
En ny Team Danmark-aftale vil være for perioden fra den 1. januar 2021 – 31. december 2024.
Der har på baggrund af den første aftale, som har udløb den 31. december 2020, været gennemført et evalueringsarbejde igangsat af Eliteboardet med samarbejdspartnerne, herunder atleter, foreninger og uddannelsesinstitutioner (bilag 7). Samarbejdspartnerne er positive overfor en ny aftale og dermed at fortsætte samarbejdet. Evalueringsarbejdet har vist nogle områder, som er særligt interessante og relevante at arbejde videre med i en ny aftaleperiode for dermed at udvikle ordningen og idrætten i Slagelse Kommune. De særlige indsatser er:
1)    Klubudvikling og træneruddannelse
2)    Modernisering og vedligehold af centrale faciliteter for talent- og elitesporten
3)    Udvikling af idrætter, som ikke er prioriterede, men som har et potentiale
Den nye aftale fortsætter det udviklende arbejde med hver prioriteret idræt jf. deres handleplaner (bilag 2), Nymarkskolens indsatser for både den generelle bevægelse i skolen og idrætstalentklasserne fra 7. – 9. klasse samt ungdomsuddannelsernes fortsatte arbejde og gode rammer for atleterne på ordningen. Arbejdet med videregående uddannelser fortsættes også i en ny aftale.
Desuden er der en kontinuerlig udvikling af supportfunktionerne (den fysiske træning, sportsernæring, sportsmedicinsk behandling og sportspsykologi) og et udviklende arbejde med trivsel hos atleterne.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten, kommunens idrætspolitik og loven om eliteidræt.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Anbefale overfor Byrådet, at der indgås en ny Team Danmark-aftale for perioden den 1. januar 2021 til den 31. december 2024 og på de i aftalen nævnte vilkår.
b)    Anbefale overfor Byrådet, at der indgås en ny Team Danmark-aftale på andre vilkår end de i aftalen nævnte.
c)    Afvise, at der skal indgås en ny Team Danmark-aftale. Det vil betyde, at samarbejdet stopper ved årsskiftet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at samarbejdet med Team Danmark har haft betydning for alle områder af idrætspolitikken, herunder både punkt om breddeidrætten, udvikling af talent- og eliteidrætten, faciliteter til idrætten samt at sætte Slagelse Kommune på landkortet.
Aftalen har i høj grad medvirket til at styrke foreningerne og deres arbejde. Den har endvidere været med til at styrke og udvikle uddannelsesinstitutionerne, og den har medvirket til at skabe en ordning, hvor atleter får bedre muligheder for at mestre deres prioriteringer i et liv med både sport og uddannelse.
Indsatserne i både folkeskolen og på ungdomsuddannelserne har i flere tilfælde bidraget til, at ressourcestærke familier er flyttet til kommunen, ligesom samarbejdet har givet positiv omtale af Slagelse Kommune i et idrætspolitisk forum.
Administrationen vurderer, at grundlaget for den nye aftale og indsatserne i denne ligger fuldt i tråd med både idrætspolitikken, men også bosætningsstrategien og Kommuneplanen.
Derfor anbefaler administrationen, at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler aftalen og dens vilkår overfor Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved tilføjelse af nye prioriterede idrætter er der en meromkostning på estimeret 75.000 kr. årligt pr. ny prioriteret idræt.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler overfor Byrådet, at der indgås en ny aftale med Team Danmark gældende for perioden den 1. januar 2021 til den 31. december 2024 og på de i aftalen skitserede vilkår.

11. Fodsporet 2.0 - Videreudvikling af stiprojekt - kobling til naturprojekter, naturpark, skovrejsning mv. (B)

11.   Fodsporet  2.0 - Videreudvikling af stiprojekt - kobling til naturprojekter, naturpark, skovrejsning mv. (B)

Sagsnr.: 330-2018-59012               Dok.nr.: 330-2020-243569                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Ejendoms- og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes, om administrationen skal arbejde videre med ansøgning om fondsmidler fra NordeaFonden i samarbejde med Sorø og Næstved kommuner samt Naturstyrelsen.
Baggrund
Sagen om ”Fodsporet 2.0” blev senest behandlet på Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. juni 2019, hvor det blev besluttet, at bakke op om en Fondsansøgning med op til 2 mio. kr. primært med fokus på at få Fodsporet helt frem til Campusområdet.
Ansøgningen og arbejdet handler ikke alene om Fodsporet, så projektnavnet er til orientering ændret til en mere dækkende arbejdstitel som er ”På Sporet af Sydvestsjællands Natur”
Som beskrevet i et ideoplæg til den tidligere indstilling, er det overordnede mål at få skabt en grøn korridor fra Slagelse syd til Nordskoven via eksisterende stier og nye stibroer. Oprindeligt blev der arbejdet på en idé om, at aktivere et Banedanmark areal, og få Fodsporet ført over Kalundborgvej.
Strandede forhandlinger med Banedanmark og dialogen med NordeaFonden har imidlertid gjort, at Slagelse Kommune har ændret fokus, så projektet målrettes mere i forhold til Fondens fokusområder.
Administrationen foreslår derfor, at Slagelse Kommune lægger en ansøgning ind på følgende tiltag:
Aktive grønne byrum
Store dele af stisystemerne fra Fodsporet og frem til Nordskoven, forløber gennem ret monotone grusstier med plænegræs på hver side. I projektansøgningen fokuseres på at aktivere arealerne i et samarbejde mellem boligselskaber, grundejerforeninger og kommunen
Entreprenørservice arbejder desuden med biodiversitet, som kan være en del af indholdet.
Understøttelse af Landsbyråd
Et gennemgående tema i landsbyrådene er sti-sløjfer ud i lokalområdet. Ønskerne ”dør” ofte, fordi det skal løftes igennem i forhold til lodsejere og myndigheder mv.
Man kunne forestille sig, at en del af landdistriktsmidlerne blev brugt til en konsulent, som kunne hjælpe de landsbyråd, der ønsker stisløjfer, i første omgang fra Fodsporet.
Ruter/ skilte
Der er allerede mange mulige ruter af stier og veje fra Fodsporet og frem til interessante kerneområder som fx Trelleborg, Nordskoven og Kongskilde. Udfordringen er, at mange ikke ved, hvor de skal køre hen.
Som cyklist og gående er det en fordel at få skiltet en brugbar rute. De længere ruter går til Kongskilde i Sorø Kommune, middellange ruter er fx til Trelleborg, og helt lokalt kan det være gennem eksisterende bystier i Slagelse By frem til Nordskoven.
Arbejdet vil være at finde den optimale rute. En dialog med lodsejere, hvis ruten med fordel kan slå et smut af private veje, og produktion og opsætning af skilte der angiver ruten.
Ansøgningen forventes at ligge klar ultimo 2020. Projektomkostninger i Slagelse Kommune er på 2.200.000, som finansieres 50/50 af hhv. Slagelse Kommune og NordeaFonden. Projektøkonomien fordeles over 3 år i perioden 2021-2023.
Se sumfordelingen mellem udvalgene i økonomi-skemaet længere nede.
Foreløbige udkast til projektansøgning samt oversigt over økonomien i projektet er bilagt.
Ud over projekterne i Slagelse Kommune arbejder Sorø tilsvarende med, hvordan naturen kan bruges aktivt af forskellige grupper inden for pleje og omsorgsområdet mv.. Næstved Kommune arbejder på en udvikling af deres nye bynære skovområder samt en stirute over Susåen op mod Kongskilde. Naturstyrelsen arbejder med en udbygning af de rekreative støttepunkter bl.a. i Nordskoven, infopunkter, rutemarkering af de nationale stiruter, formidling, evaluering og projektledelsen. Det er meningen, at projektparterne deler erfaringerne i arbejdet med hinanden.
Retligt grundlag
Arbejdet gennemføres inden for kommunalfuldmagtens område
Handlemuligheder
Det kan besluttes, at Slagelse kommune fortsat samarbejder med Naturstyrelsen samt Næstved og Sorø Kommuner om en fondsansøgning, og hermed bakker op om en bred tilgang til at udvikle adgang til naturen i Sydvestsjælland.
Det kan også besluttes, at kommunen trækker sig helt ud af projektet.
Vurdering
Administrationen anbefaler fortsat deltagelse i samarbejdet, så der kan bygges oven på Fodsporets succes, som den mest anvendte fritidsaktivitet i kommunen og Fodsporets potentiale til at understøtte mobilitet på en bæredygtig måde.
Et positivt tilsagn ville kunne understøtte opgaver som Slagelse Kommune allerede har interesse i at gennemføre. Nordea-Fonden lægger stor vægt på samarbejdet og den brede tilgang som de tre kommuner har. En fælles fondsansøgning vurderes at stå stærkere, end hvis kommuner og styrelse fx skulle søge hver for sig.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den samlede kommunale medfinansiering ses af bilagte regneark.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
På Sporet af Sydvestsjællands natur (Drift)
MPL - Miljø og Natur 3.1
367
367
367
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Landdistriktsmidlerne (Drift)
MPL – Landdistriktsudvikling 3.3
-50
-50
-50
 
Entreprenørservice (Drift)
ETU – Drift og Teknik 6.2
-50
-50
-50
 
Turismemidler (Drift)
ETU – Erhverv og Turisme 6.4
-167
-167
-167
 
Aktivering af byrum til kreativ og fysisk udvikling (Drift)
KFU – Kultur og Fritid 5.1
-100
-100
-100
 
Konsekvenser for andre udvalg
Projektet gennemføres i samarbejde med Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget som skal godkende det afsatte driftsmidler under deres kompetenceområder.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Slagelse Kommune fortsat bakker op om en ansøgning til NordeaFonden med et indhold som det beskrevne og med en medfinansiering som skitseret
2.    at sagen behandles i Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget i forhold til anvendelsen af de afsatte driftsmidler.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 19. oktober 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

12. Udmøntning af budgetaftalens pkt. 36 - 2021 (B)

12.   Udmøntning af budgetaftalens pkt. 36 - 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2020-141749             Dok.nr.: 330-2020-390779                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til udmøntning af de resterende ca. 700.000 kr. i Budget 2019 punkt 36 for 2021.
Baggrund
Byrådet vedtog i forbindelse med Budget 2019 at tilføre driftsmidler til yderligere indsatser på idrætsområdet. Der blev afsat 1 mio. kr. i 2019 stigende til 2 mio. kr. i 2022.
I 2021 skal udmøntes i alt 1.532.271 kr. Dog er en del af dette beløb allerede udmøntet gennem tidligere politiske beslutninger. Nedenfor kan ses historik for tidligere udmøntninger samt administrationens forslag til udmøntning for 2021.
Udmøntning af 1,0 mio. kr. i 2019:
·         Selvejende haller (breddeidræt): 375.000 kr.
·         Markedsføring (talenter, OL-talenter/rollemodeller, e-sport): 250.000 kr.
·         Markedsføring gennem aftaler med foreninger og forbund inden for de prioriterede idrætter: 375.000 kr.
Udmøntning af 1,5 mio. kr. i 2020:
1.    Slagelse Guld – sikring af bæredygtig økonomi: 100.000 kr.
2.    Køb af haltimer - Dyhrs Skole: 300.000 kr. (Breddeidræt) - Udmøntes efter fordelingsmøde.
3.    Skælskør Badmintoncenter - indgåelse af driftsaftale: 550.000 kr. (Breddeidræt)
4.    Partnerskaber specialforbund: 400.000 kr.
(Aftaler med prioriterede idrætters specialforbund (DBU, Volleyball DK m.fl.)
5.    Hel Fritid – flere kontingenter: 50.000 kr. (Breddeidræt)
(Mulighed for at give kontingentstøtte til flere børn, så de kan blive en del af foreningslivet)
6.    Sørby E-Sport, Tårnborg eSport og Korsør Gokart Klub: 100.000 kr. (Partnerskabsaftale) og (SimRacing online simulator Race) (Breddeidræt)
Allerede udmøntede midler for 2021:
1.    Slagelse Guld – sikring af bæredygtig økonomi: 100.000 kr. – allerede besluttet på udvalgsmødet den 3/9 2019.
2.    Skælskør Badmintoncenter - indgåelse af driftsaftale: 550.000 kr. (Breddeidræt) – er allerede besluttet på udvalgsmødet den 3/9 2019. Beløbet er regnskabsteknisk blevet flyttet til rammen for de selvejende haller.
3.    Opretholdelse af det nuværende serviceniveau på lysanlæg samt overholdelse af lovkrav til lysanlæg: 185.000 kr. – er allerede besluttet på udvalgsmødet den 3/3 2020.
Forslag til udmøntning af de resterende ca. 700.000 kr. i 2021
1.    Fortsat køb af haltimer på Dyhrs Skole i 2021: 300.000 kr. (Breddeidræt) - Udmøntes efter fordelingsmøde.
2.    Fodsporet og udvikling af aktiviteter langs Fodsporet: Det foreslås i særskilt dagsordenspunkt, at der gives 100.000 kr. hertil i både 2021 og 2022.
3.    Udskiftning af belægning på kommunens atletikstadions
4.    Punkt 7 i Budget 2021: Ungeindsats med udgangspunkt i foreningsliv og mestring af eget liv
5.    Punkt 26 i Budget 2021: Intensivering af samarbejde med Team Danmark – tilskud til ny prioriteret idræt (vurderes at koste ca. 75.000 kr. pr. ny prioriteret idræt)
6.    Punkt XXV i tillæg til budgetaftalen: Supplerende 2-årige aftaler med SBI/VKV/TSS
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Beslutte, hvordan de resterende ca. 700.000 kr. i Budget 2019 punkt 36 for 2021 skal udmøntes.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ovennævnte forslag er i tråd med de politiske ønsker i Budget 2019 pkt. 36 samt de indsatser, som Byrådet har vedtaget i forbindelse med Budget 2021. Samtidig repræsenterer forslagene en blanding af indsatser inden for breddeidræt, talent og elite samt facilitetsområdet og vil således komme mange til gavn.
Det er dog ikke muligt økonomisk at fremme alle de nævnte forslag via de resterende ca. 700.000 kr. i pkt. 36, hvorfor Kultur- og Fritidsudvalget bedes prioritere et eller flere af forslagene.
Administrationen gør i den forbindelse opmærksom på, at timekøb på Dyhrs Skole pt. finansieres via driftsmidler fra pkt. 36. Fortsat køb af timer på Dyhrs Skole i 2021 er således afhængig af, at der bevilges midler hertil fra pkt. 36 i 2021.
Derudover kan det nævnes, at punktet vedr. supplerende 2-årige aftaler med SBI/VKV/TSS er det eneste af de nævnte punkter fra Budget 2021, hvor det er blevet politisk besluttet, at finansieringen skal ske via eksisterende, uforbrugte driftsmidler.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Som det er beskrevet ovenfor, er der ca. 700.000 kr. i Budget 2019 pkt. 36, som udvalget mangler at udmønte i 2021.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om udmøntning af de resterende ca. 700.000 kr. i Budget 2019 punkt 36 for 2021.

13. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

13.   Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2020-354819                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning

14. Centerets orientering til Udvalget (O)

14.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2020-354822                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.450.064
2.443.432
6.632
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
708.516
670.018
38.498
Markedsføringspuljen
1.063.297 
1.019.500
20.031
Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse
237.506
237.506
0
Udviklingspuljen (FOU)
158.789
48.000
110.789
Fritidsområdet:
Naturmotionsguide-kursus for foreninger og frivillige
D. 6/11 afholder Fritidsafdelingen og Forebyggelse i Center for Sundhed og Ældre et Naturmotionsguide-kursus med Dansk Arbejder Idrætsforbund. Kurset er både for frivillige i foreninger samt kommunale medarbejdere, der kan bruge det i deres daglige arbejde med borgerne, fx aktivitetsmedarbejdere og livsstilskonsulenter. På kurset bliver deltagerne klædt på til at kunne afvikle motiverende ture med træning i naturen og bliver præsenteret for en lang række øvelser, som egner sig til naturmotion. På denne måde kan flere foreninger få inspiration til motion i naturen og til at oprette udendørs motionshold, hvilket er meget aktuelt under coronakrisen. Kurset tilpasses COVID19-restriktionerne.
Sagen om etablering af ny kunstgræsbane ved B73 rykkes til mødet i december
Administrationen har afholdt et møde med en entreprenør på baggrund af et skriv til udvalget om toplaget på en ny kunstgræsbane ved B73. På baggrund af mødet udarbejdes der et notat om erfaringer med kork som infill og vurderinger af disse. Sagen genoptages på Kultur- og Fritidsudvalgets møde i december.
Åben Skole Partnerskabssamarbejde med Slagelse Fægteklub
Slagelse Fægteklub har modtaget tilskud som modydelse for afvikling af to undervisningsforløb med fokus på fægtning på hhv. Rosenkildeskolen og Marievangsskolen. Efter afvikling af forløbene har foreningen oplevet øget medlemstilgang.
Bright Over Night 2020
Innovationssamarbejdet med Slagelse Gymnasium og Syddansk Universitet om ”Bright Over Night” afvikles den 10.-11. december på Slagelse Gymnasium. Slagelse Kommune skal i år bidrage med to cases, hvor omdrejningspunktet er Halsskov Færgehavn og Færgen MF/Broen. Gymnasieeleverne skal arbejde med innovative løsninger til, hvordan unge kan motiveres og engageres i at skabe og organisere idræts-, bevægelses- og fællesskabsaktiviteter på og omkring færgen, samt hvordan den fysiske ramme kan udvikles, så den inviterer til idræt, bevægelse og fællesskab.
Reetablering af Korsørhallens gulv
Efter en renovering af Korsørhallens gulv i begyndelsen af 2017 har der efterfølgende været en udfordring med det udførte arbejde. Nogle samlinger har ikke været gode nok, hvilket har betydet, at der ved gulvvask var risiko for, at der kom vand ned til undergulvet, hvilket kunne medføre stor skade. For at undgå en større udskiftning af gulvet er der nu lagt et nyt toplag på og med nye streger, der sikrer, at gulvet kan vaskes uden risiko for, at gulvet bliver ødelagt.
Get2Sport-møde i Slagelse
Direktør Morten Mølholm og Lars Kruse fra DIF afholder 11. november 2020 møde med borgmester, udvalgsformand og administrationen omkring Get2Sport-indsatserne i Slagelse Kommune samt udviklingspotentialer i forhold til blandt andet ny helhedsplan på Motalavej og i Ringparken.
Temamøde 9. december som Webinar
Grundet COVID19 afholdes udvalgets sidste temamøde i år som et Webinar. Temaet er læring omkring Corona, og hvordan foreningslivet kan udvikle sig i en ny hverdag.
Svømmehallerne:
Online billetkøb
Svømmehallerne igangsætter ultimo 2020 online booking og billetkøb samt billetmaskine-funktion i Korsør Svømmehal.
Vandleg for babyer og småbørn
I samarbejde med svømmehallen, Fritid og Helhedsplanen arrangeres der den 27. november første gang baby/børne-vandleg i Korsør Svømmehal. Tilbuddet er en videreudvikling af svømmehallens tilbud til barselsforældre og børn.
Kulturområdet:
Booking-, forenings- og tilskudssystem
Kultur og Fritid igangsætter forventet ultimo 2020 implementeringen af et nyt booking-, forenings- og tilskudssystem på tværs af de kulturelle foreninger og fritidsforeningerne. Indkøb af systemet finansieres delvist af midler fra kommunens IT-udviklingspulje, midler fra Fritid samt Kulturs udviklingsmidler.
Livestreaming fra Korsør Kulturhus
Korsør Kulturhus har med succes afprøvet livestreaming, da Korsør Lokalråd den 9. oktober 2020 havde inviteret til borgermøde med emnet ”Tryghed i Korsør” i Kulturhusets KulturCafé. Det var en spændende aften med gode debatemner, online-spørgsmål fra borgere til det inviterede debatpanel samt besøg af TV2 ØST. Kulturhuset har samarbejdet med FGU omkring teknikken. Der planlægges flere livestreaminger fra Kulturhuset, der dermed håber at kunne nå ud til et større publikum ved udvalgte arrangementer fremover.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.

15. Emner til pressen (B)

15.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2020-354823                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
16. Lukket: Driftsaftale med kulturinstitution (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.