Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 8. juni 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2020-422261                                          Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender dagsordenen.

2. Budgetønsker til budgetforhandlinger om Budget 2022 (B)

2.     Budgetønsker til budgetforhandlinger om Budget 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2021-10012               Dok.nr.: 330-2021-164173                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Udvalget skal beslutte, hvilke budgetønsker, som under udvalgets 2. behandling af budgetønsker til Budget 2022-2025 skal indgå i den videre budgetproces for Budget 2022-2025.

Sagens indhold

Byrådet har den 14. december 2020 vedtaget tidsplan for processen for behandling og vedtagelse af Budget 2022-2025. Kultur- og Fritidsudvalget besluttede proces for budgetønsker på kultur- og fritidsområdet på mødet den 12. januar 2021.

Som led i denne proces, har aktører på kultur- og fritidsområdet haft mulighed for at indgive ønsker. Den 20. april har ansøgerne kunnet præsentere deres ønske for Kultur- og Fritidsudvalget. Indsendte præsentationer fra ansøgernes pitch er samlet i bilag 2.

Udvalgets 1. behandling af ønsker var på udvalgsmødet i maj.

Udvalgets 2. behandling af ønsker er på udvalgsmødet i juni.

Administrationen har udarbejdet en oversigt over budgetønsker (Bilag 1). Oversigten er en ikke-prioriteret liste af både kulturelle ønsker, forslag fra administrationen til kommunale vedligeholdelses- og udviklingsprojekter samt indkomne ønsker fra foreninger og selvejende institutioner.

Administrationen har til udvalgets 2. behandling udarbejdet skemaer for hvert enkelt budgetønske (Bilag 3). Skemaerne er udarbejdet på baggrund af informationer fra hver enkelt ansøger. De udvalgte budgetønsker, der skal videre i budgetprocessen, vil efterfølgende blive yderligere kvalificeret. Der gøres omkring anlægsønsker opmærksom på, at mangel på materialer og prisændringer kan påvirke den samlede økonomi og tidshorisonten for anlægsønskerne.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 omkring kommuners budgetlægning samt den politisk vedtaget budgetproces for Budget 2022-2025.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

a)    Beslutte, hvilke budgetønsker der skal videre i budgetprocessen for Budget 2022-2025.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at udvalget, på baggrund af de vedtagne politikker, strategier og planer på kultur- og fritidsområdet, beslutter, hvilke budgetønsker der skal videre i budgetprocessen.

Det skal bemærkes, at budgetønsket fra FDF Korsør er taget ud, da administrationen forsøger at realisere projektet på driften.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at Udvalget beslutter, hvilke budgetønsker der skal videre i budgetprocessen for Budget 2022-2025.

Bilag

330-2021-184494

Bilag 1

330-2021-147257

Bilag 2

330-2021-187953

Bilag 3

3. Puljen til kulturelle formål - Retningslinjer 2022 (B)

3.     Puljen til kulturelle formål - Retningslinjer 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2021-20844               Dok.nr.: 330-2021-95020                                            Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2021 skal forlænges til også at gælde i 2022, eller om Kultur- og Fritidsudvalget ønsker ændringer i retningslinjerne.

Sagens indhold

Kultur- og Fritidsudvalget godkendte på udvalgsmødet d. 11. august 2020 de nuværende retningslinjer for Puljen til kulturelle formål.

Retningslinjerne tager udgangspunkt i Slagelse Kommunes Kulturstrategi, der ligeledes er godkendt af udvalget på udvalgsmødet d. 11. august 2020. Der er ikke ændret i kulturstrategien siden pulje-retningslinjernes godkendelse.

Da kulturstrategien, som retningslinjerne bygger på, ikke er ændret, og for at sikre størst mulig stabilitet for kulturlivet, indstiller Kulturafdelingen, at retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål i 2021 forlænges til også at gælde for tilskud i 2022.

Formålet med retningslinjerne

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål er både Kultur- og Fritidsudvalgets samt Kulturafdelingens værktøj til vurdering af ansøgninger og ansøgernes mulighed for at forstå baggrunden for tildeling af midler.

Puljen til kulturelle formål kan søges af foreninger og private til kulturaktiviteter og drift i forbindelse med kulturaktiviteter. Ved vurdering af ansøgningerne lægges der vægt på, om foreningen eller arrangementet bidrager til at udvikle og berige Slagelse Kommunes kulturliv indenfor et eller flere af fokusområderne og dermed kommunens kulturstrategi. Enkelte aktiviteter eller foreninger falder ikke ind under fokusområderne og får derfor ikke bevilget tilskud.

Ved ansøgninger, der falder uden for Puljen til kulturelle formål, inddrager Kulturafdelingen altid øvrige afdelinger i kommunen for at afklare andre tilskudsmuligheder.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagtens principper, der giver mulighed for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    Forlænge retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2021 til også at gælde i 2022.

B.    Forlænge retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2021 til også at gælde i 2022 med ønskede tilføjelser/ændringer fra udvalget.

C.    Ikke at forlænge retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål for 2021 til også at gælde i 2022. Det betyder, at der i stedet skal udformes nye retningslinjer.

Vurdering

Kulturafdelingen vurderer, at en forlængelse af retningslinjerne for 2021 til også at gælde i 2022 vil lette kulturaktørernes arbejde, da de ikke skal forholde sig til nye retningslinjer i en periode med stor usikkerhed og potentielt ekstra planlægningsarbejde. Det er også Kulturafdelingens vurdering, at de nuværende retningslinjer fungerer godt og tilgodeser mange forskellige kulturelle aktiviteter i kommunen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Puljen til kulturelle formål er i perioden 2018-2021 årligt reduceret med 228.500 kr. på baggrund af Byrådets beslutning om udmøntning af besparelser på større puljer d. 18. december 2017. Det betyder, at puljen i 2021 var på 1.895.000 kr.

I 2021-2023 er Puljen til kulturelle formål årligt på 2.395.000 kr., da Kultur- og Fritidsudvalget på udvalgets møde i marts 2020 valgte at overføre 500.000 kr. årligt i 2021-2023 af mindreforbruget på kulturområdet i 2019.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchef en indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender en forlængelse af de nuværende retningslinjer for Puljen til kulturelle formål for 2021 til også at gælde i 2022.

Bilag

330-2021-95250

Bilag 1 - Retningslinjer Puljen til kulturelle formål Akivitetstilskud 2022 udkast

330-2021-95208

Bilag 2 - Retningslinjer Puljen til kulturelle formål Driftstilskud 2022 udkast

4. Maritim Kulturuge og Maritim Folkemusikfestival - Anmodning om, aktivitetstilskud 2021 overføres til 2022 (B)

4.     Maritim Kulturuge og Maritim Folkemusikfestival - Anmodning om, aktivitetstilskud 2021 overføres til 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2020-149272             Dok.nr.: 330-2021-165894                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt Maritim Kulturuge og Maritim Folkemusikfestival kan overføre det bevilgede aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

Sagens indhold

I 2021 modtog Maritim Kulturuge og Maritim Folkemusikfestival 125.000 kr. i aktivitetstilskud. Maritim Kulturuge og Maritim Folkemusikfestival anmoder om at få overført aktivitetstilskuddet i 2021 til 2022 og dermed aflyse arrangementet i år.

Såfremt Maritim Kulturuge og Maritim Folkemusikfestival skal afholde deres arrangement i år, bliver det i en mindre udgave end planlagt på grund af Corona-restriktioner. Yderligere vil det koste Maritim Kulturuge og Maritim Folkemusikfestival ca. 120.000 kr. ekstra til afspærringer og vagter ved indgangen, hvis arrangementet skal afholdes.

Mailen fra Maritim Kulturuge og Maritim Folkemusikfestival er vedhæftet som bilag (Bilag 1).

Retligt grundlag

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    Godkende anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

B.    Give afslag på anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

Vurdering

Kulturafdelingen anbefaler, at anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022 godkendes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender anmodningen om overførsel af aktivitetstilskud i 2021 til 2022.

Bilag

330-2021-166017

Bilag 1 - Aflysning af Maritim kulturuge og folkemusik festival.

5. Aktivitetstilskud 2021 - Live4200 (B)

5.     Aktivitetstilskud 2021 - Live4200 (B)

Sagsnr.: 330-2021-27673               Dok.nr.: 330-2021-170442                                          Åbent

Kompetence:

Kultur– og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt de ønsker at imødekomme Live4200’s ansøgning om aktivitetstilskud på 85.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål 2021.

Sagens indhold

Foreningen Live4200 er en nonprofit organisation, der er drevet af skaberkraft og frivillighed, og som har til formål at skabe en musikfestival i Slagelse Kommune, som både kan samle befolkningen og vise Slagelse frem fra sin bedste side. Festivalen afvikles i 2021 den 20. og 21. august.

Foreningen Live4200 afholdte deres første festival i august 2020 bag den tidligere postterminal ved Slagelse Station med artister som Carpark North, Mattis, Go Go Berlin og Jesper Binzer. Festivalen skal fortsat være placeret op ad Slagelse Station, da Live4200 har et ønske om at bidrage til fortællingen om både festivalens og byens lette adgangsforhold og gode placering på Danmarkskortet.

Festivalen blev en stor succes i 2020 med en overvældende interesse fra frivillige (mere end 50 engagerede) og en altafgørende økonomisk opbakning fra sponsorater, som udgjorde mere end halvdelen af de samlede indtægter.

Med en kulturbegivenhed som denne ønsker Live4200 at bidrage til en ny og positiv fortælling om Slagelse by såvel som kommunen som helhed. Såfremt festivalen igen i år bliver en succes, vil Live4200 se på mulighederne for en tilbagevendende festival.

Live4200 ønsker med deres festival at sætte Slagelse på landkortet og henvender sig både til lokale, regionale og nationale gæster, og så er det hensigten med festivalen, at den også skal skabe merværdi for lokalsamfundet.

Festivalen skal have sit eget DNA, og dens fortælling skal skille sig ud i forhold til regionens andre festivaltilbud. Festivalen skal være en festival, der både har modet til at turde gå nye veje, men som samtidig også omfavner den demografi, som omringer os. Festivalen skal herudover have et renommé, så den er attraktiv for selv de allerstørste nationale navne.

Live4200 søger støtte til festivalen i år, da honorar til artister er steget væsentligt sammenlignet med sidste år.

Foreningens regnskab pr. 31/12 2020 viser et underskud på 38.000 kr.

Retligt grundlag

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    bevilge de ansøgte 85.000 kr. i aktivitetstilskud for 2021.

B.    bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2021.

C.    give afslag på ansøgningen.

Vurdering

Kulturafdelingen vurderer, at Live4200 understøtter fokusområderne i retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål.

Kulturafdelingen skal dog bemærke, at Slagelse Kommune allerede støtter to musikalske arrangementer, nemlig Slagelse Festuge, der afholdes ultimo juni/primo juli, og Sct. Michaels Nat, der afholdes ultimo september.

På nuværende tidspunkt er der 185.289 kr. tilbage i puljen til kulturelle formål 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om, hvorvidt de ønsker at støtte Live4200.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Udsat til næste møde med henblik på nærmere afklaring. Udvalget tilkendegiver et eventuelt bevillingsniveau på 40.000 kr.

Supplerende bemærkninger

Efter seneste behandling af ansøgningen er yderligere indkommet Live4200’s vedtægter (Bilag 5).

Foreningens formål er at skabe og styrke fællesskabet i Slagelse Kommune, herunder at medvirke til at øge befolkningstallet og antallet af arbejdspladser i kommunen samt til innovation og kreativitet til glæde for kommunens borgere og virksomheder.

Dette sker gennem afholdelse af aktiviteter, der i sig selv ligger indenfor foreningens formål, eller aktiviteter med indtjeningsformål med henblik på, at foreningen generelt kan støtte aktiviteter indenfor foreningens formål.

Foreningen er almennyttig, og dens overskud og formue kan kun gå til fremme af almennyttige formål i Slagelse Kommunes geografiske område.

På nuværende tidspunkt er der 165.289 kr. tilbage i puljen til kulturelle formål 2021.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om, hvorvidt de ønsker at støtte Live4200.

Bilag

330-2021-126928

Bilag 1 - Live4200 - Ansøgningsblanket om aktivitetstilskud 2021

330-2021-126930

Bilag 2 - Live4200 - Uddybning til ansøgning kulturudvalget

330-2021-126940

Bilag 3 - Live4200 - Budget 2021

330-2021-134983

Bilag 4 - Live4200 - Regnskab 2020 (pdf)

330-2021-179872

Bilag 5 - Vedtægter Live 4200

6. Skælskør Marinegarde - Anmodning om tilskud (B)

6.     Skælskør Marinegarde - Anmodning om tilskud (B)

Sagsnr.: 330-2021-36767               Dok.nr.: 330-2021-177593                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt de ønsker at imødekomme Skælskør Marinegardes ansøgning om tilskud på 40.500 kr. fra Puljen til kulturelle formål 2021 til en hvervekampagne.

Sagens indhold

Skælskør Marinegarde ønsker at igangsætte en hvervekampagne i perioden juni–august 2021, da de har mistet en del medlemmer den seneste tid.

Skælskør Marinegarde ønsker at leje et lokale i Algade i Skælskør. Lokalet skal bruges til udstilling, og på udvalgte dage vil der være åbent for workshops. Derudover vil det være muligt for andre foreninger og kulturaktører at holde udstillinger i lokalet.

Hvervekampagnen afvikles i en periode, hvor der er skolesommerferie, Familiefestival og andre aktiviteter i Skælskør bymidte.

Derudover ønsker Skælskør Marinegarde at afholde formiddagsarrangementet Musikalsk rejse for SFO’er i Skælskør og omegn samt Korsør.

Retligt grundlag

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    Bevilge de ansøgte 40.500 kr. i tilskud fra Puljen til kulturelle formål 2021 mod afholdelse af fire gratis optrædener inden årets udgang for daginstitutioner og plejecentre (to i Skælskør og to i Korsør). Skælskør Marinegarde laver selv nærmere aftale med daginstitutionerne og plejecentrene.

B.    Bevilge de ansøgte 40.500 kr. i tilskud fra Puljen til kulturelle formål 2021.

C.    Bevilge 10.500 kr. i tilskud fra Puljen til kulturelle formål 2021 mod afholdelse af fire gratis optrædener inden årets udgang for daginstitutioner og plejecentre (to i Skælskør og to i Korsør). Skælskør Marinegarde laver selv nærmere aftale med daginstitutionerne og plejecentrene.

D.   Bevilge 10.500 kr. i tilskud fra Puljen til kulturelle for mål 2021.

E.    Bevilge et andet beløb i tilskud fra Puljen til kulturelle formål 2021.

F.    Bevilge et andet beløb i tilskud fra Puljen til kulturelle formål 2021 mod afholdelse af x antal gratis optrædener inden årets udgang for daginstitutioner og plejecentre (to i Skælskør og to i Korsør). Skælskør Marinegarde laver selv nærmere aftale med daginstitutionerne og plejecentrene.

G.   Give afslag på ansøgningen.

Vurdering

Kulturafdelingen vurderer, at Skælskør Marinegarde understøtter flere af fokusområderne i retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål.

Kulturafdelingen anbefaler at yde 10.500 kr. i tilskud til Skælskør Marinegarde til hvervekampagne, da Puljen til kulturelle formål ikke dækker udgifter til tryk/print, forplejning og løn. Jf. Skælskør Marinegardes budget er disse udgifter på 30.000 kr.

Da Skælskør Marinegarde allerede har modtaget driftstilskud i 2021 fra Puljen til kulturelle formål, anbefaler Kulturafdelingen, at såfremt Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at bevilge Skælskør Marinegarde tilskud, så skal Skælskør Marinegarde afholde fire gratis optrædener inden årets udgang for daginstitutioner og plejecentre (to i Skælskør og to i Korsør). Skælskør Marinegarde laver selv nærmere aftale med daginstitutionerne og plejecentrene.

Skælskør Marinegarde har modtaget driftstilskud på 132.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål i 2021.

Skælskør Marinegarde har ikke budgetteret med egenfinansiering af projektet.

På nuværende tidspunkt er der 165.289 kr. tilbage i Puljen til kulturelle formål 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.          

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om, hvorvidt de ønsker at støtte Skælskør Marinegarde.

Bilag

330-2021-179079

Bilag 1 - Synlighed, fællesskab og musikalsk rejse

7. Fonden til Agersø Lystbådehavn - Ansøgning om aktivitetstilskud 2021 (B)

7.     Fonden til Agersø Lystbådehavn - Ansøgning om aktivitetstilskud 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-35019               Dok.nr.: 330-2021-169025                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt de ønsker at imødekomme Fonden til Agersø Lystbådehavns ansøgning om aktivitetstilskud på 75.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål 2021 til afholdelse af fire udendørs musikarrangementer.

Sagens indhold

Under normale omstændigheder er der på Agersø flere store events henover sommeren, herunder DGI’s Ø-lejr, Havnefrontens kapsejlads og havnefest, håndboldstævne m.v. Alle arrangementer, der trækker turister til øen, og som gør ø-liv og ø-ophold til en festlig og oplevelsesrig affære. Endvidere understøtter disse events sejlertilstrømningen, færgefarten, de lokale foreninger og butikker, og de er en medvirkende årsag til at tiltrække nye øboere.

Fonden til Agersø Lystbådehavn ønsker at vende den tamme, forudsigelige udvikling sommeren igennem. Fonden til Agersø Lystbådehavn ønsker at afholde fire udendørs lørdags-musikarrangementer henover sommeren på havneområdet til glæde for både turister og øboere.

Der vil være gratis adgang for alle til musikarrangementerne.

Årets resultat for Fonden til Agersø Lystbådehavn viste pr. 31/12 2019 et underskud på 44.000 kr. Og en likvid beholdning på +2.000 kr.

Regnskab 2019 er vedhæftet (bilag 4).

Regnskabet for 2020 er endnu ikke udarbejdet.

Retligt grundlag

Retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål 2021, der bygger på kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

A.    bevilge de ansøgte 75.000 kr. i aktivitetstilskud for 2021.

B.    bevilge et andet beløb i aktivitetstilskud for 2021.

C.    give afslag på ansøgningen.

Vurdering

Kulturafdelingen vurderer, at Fonden til Agersø Lystbådehavn understøtter flere af fokusområderne i retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål.

Dog skal det bemærkes, at Fonden til Agersø Lystbådehavn ikke har budgetteret med egenfinansiering af aktiviteten.

På nuværende tidspunkt er der 165.289 kr. tilbage i Puljen til kulturelle formål 2021.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchef en indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om, hvorvidt de ønsker at støtte Fonde til Agersø Lystbådehavn.

Bilag

330-2021-179038

Bilag 1 - Ansøgningsblanket

330-2021-179039

Bilag 2 - Projektbeskrivelse

330-2021-179040

Bilag 3 - Budget 2021

330-2021-185676

Bilag 4 - Regnskab 2019

8. Finansiering af Børnenes Kulturregion 2022 (B)

8.     Finansiering af Børnenes Kulturregion 2022 (B)

Sagsnr.: 330-2021-21901               Dok.nr.: 330-2021-170441                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte finansiering af Børnenes Kulturregion 2022.

Sagens indhold

På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 6. april 2021 orienterede Kulturafdelingen om, at der er indgået kulturaftale med Kulturregion Midt- og Vestsjælland, bestående af Kalundborg, Lejre, Odsherred, Ringsted, Sorø og Slagelse Kommune, og Kulturministeriet for årene 2021- 2024. I kulturaftalen 2021-2024 arbejdes der målrettet og struktureret med den hidtil største børnekulturelle satsning i form af projektet Børnenes Kulturregion.

På mødet ønskede udvalget Kulturafdelingens forslag til finansiering af projektet på 650.000 kr. i 2022.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at støtte kulturelle aktiviteter.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte finansieringen af projektet Børnenes Kulturregion 2022.

Vurdering

Kulturafdelingen anbefaler, at projektet finansieres via midler fra Udviklingspuljen på det kulturelle område og fra Puljen til kulturelle formål, med 200.000 kr. fra Udviklingspuljen på det kulturelle område (Budget i 2021: 705.580 kr.) og 450.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål (budget i 2021: 2.471.344 kr.).

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter finansieringen af Børnenes Kulturregion 2022.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1: Udvalget får på næste møde forelagt alternative forslag til finansiering af Børnenes Kulturregion 2022-24.

Genoptagelse

Kultur- og Fritidsudvalget ønskede på udvalgsmødet den 4. maj 2021 alternative forslag til finansiering af Børnenes Kulturregion 2022-2024.

På udvalgsmødet den 6. april 2021 blev udvalget orienteret om finansieringsmodellen for 2022, 2023 og 2024, hvor der blev gjort opmærksom på, at der i 2023 og 2024 vil være mulighed for justering af deltagelsesniveau. Dette skal besluttes i 2022. Der vil komme en opfølgning.

Kulturafdelingen har følgende alternative forslag til finansiering af Børnenes Kulturregion 2022:

Forslag 1

650.000 kr. fra Puljen til kulturelle formål (budget 2021: 2.471.344 kr.), da projektet understøtter puljens fokusområder.

Forslag 2

Anmode Byrådet om budget på 650.000 kr. til Børnenes Kulturregion.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan

A.    beslutte et af Kulturafdelingens forslag til finansiering af Børnenes Kulturregion 2022.

B.    beslutte et andet forslag til finansiering af Børnenes Kulturregion 2022.


Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

2.     at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter finansieringen af Børnenes Kulturregion 2022.

9. Forsamlingshuse - Liv i forsamlingshusene (B)

9.     Forsamlingshuse - Liv i forsamlingshusene (B)

Sagsnr.: 330-2017-1600                 Dok.nr.: 330-2021-175426                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget forelægges en opdateret statusevaluering af projektet �Liv i Forsamlingshusene� i Slagelse Kommune som afsæt for beslutning om tiltagets eventuelle videreførelse efter den aktuelle projektperiode 2019-2021.

Sagens indhold

Kultur- og Fritidsudvalget besluttede den 5. marts 2019 at iværksætte projektet �Liv i Forsamlingshusene� i Slagelse Kommune i sæsonen 2019/2020 med det formål at øge de kulturelle aktiviteter i forsamlingshusene for at styrke husenes rolle som lokalt, kulturelt samlingssted. Udførelsen af projektet blev efterfølgende placeret hos Slagelse Biblioteker og Borgerservice.

Foranlediget af en forelagt statusevaluering besluttede Kultur- og Fritidsudvalget den 3. marts 2020 at forlænge tiltaget til og med 2021 indenfor rammerne af den oprindelige bevilling på 300.000 kr. Dette havde rod i, at Corona-restriktionerne kom i vejen for 2020-sæsonen. Ved samme lejlighed besluttede udvalget, at tiltaget skulle evalueres på ny i foråret 2021 med henblik på beslutning om eventuel videreførelse efter projektperioden.

Corona-restriktioner har efterfølgende også stillet sig i vejen for store dele af 2021-sæsonen, så der er ikke sket nogen nævneværdig tilkomst af nye erfaringer. En aktuel vurdering må derfor fortsat basere sig på konklusionen fra foråret 2020 (citat):

�Deltagerantal og tilfredshed

Deltagerantallet ved de afviklede arrangementer har fordelt sig fra �som forventet� til �over forventning og meget tilfredsstillende� ved de indtil nu afholdte aktiviteter. Et enkelt foredrag havde 20 deltagere (Omø Forsamlingshus) og de øvrige et gennemsnit på 65-70 deltagere.

Blandt de deltagende forsamlingshuse har der været udtalt tilfredshed både med deltagerantallet, forløbet og PR-indsatsen�.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten tillader tilskud til kulturelle aktiviteter for borgerne.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan vælge:

a)    At fastholde projektperioden, dvs. tiltaget afsluttes til nytår, uagtet at det som følge af Corona-nedlukningerne ikke er gået som håbet.

b)    At tiltaget forlænges til og med 2022 indenfor rammerne af den oprindelige bevilling på 300.000 kr. Spørgsmålet om langsigtet videreførelse kan da afklares af et nyt Kultur- og Fritidsudvalg ved en forelæggelse i foråret 2022.

Vurdering

Kulturafdelingen vurderer, at forsamlingshusene har potentiale til at spille en vigtig rolle som lokale samlingssteder og ramme om kulturelle aktiviteter. Aktivitetsniveauet er forskelligt for de enkelte huse. Nogle har allerede stor aktivitet og lyst til mere. Andre har qua deltagelse i projekt �Liv i Forsamlingshusene� kastet sig ud på ukendt grund og fået en succesoplevelse, der måske kan give mod på mere. Men erfaringerne er spæde.

Det vurderes derfor, at en forlængelse af projektperioden til og med 2022 (handlemulighed b) vil være hensigtsmæssig, da både projektet og forsamlingshusene skal genstartes på ny efter Corona-stilstand, og da forsamlingshusene herved gives tid til at opnå nogle succeser forud for endelig stillingtagen til projektets videreførelse på den lange bane.

Det vurderes, at en ét-årig forlængelse af projektperioden kan ske indenfor rammerne af de 300.000 kr., som udvalget oprindeligt afsatte til initiativet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Økonomien i tiltaget ligger indenfor rammen af det allerede disponerede beløb, jf. vurderingen ovenfor.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget forlænger tiltaget om Liv i forsamlingshusene til og med 2022 indenfor rammerne af det allerede afsatte beløb.

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget forelægges sagen på ny i foråret 2022 med henblik på afklaring af tiltagets eventuelle videreførelse efter 2022.

10. Udviklingspuljen 1. halvår 2021 (O)

10.   Udviklingspuljen 1. halvår 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2021-36095               Dok.nr.: 330-2021-173830                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

 

 

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om den seneste ½-årlige administrative behandling af ansøgninger til Udviklingspuljen.

Sagens indhold

Lokale godkendte folkeoplysende foreninger, frivillige organisationer, enkeltpersoner m.fl. kan ansøge puljen om tilskud til bl.a. udviklingsarbejde, rekvisitter, arrangementer og nye initiativer med et folkeoplysende sigte.

Der er i 2021 afsat 157.362 kr. til Udviklingspuljen, der deles ligeligt mellem de to ansøgningsperioder.

Inden for det seneste år har puljen bl.a. støttet:

·         Indkøb af Air Track (Ørslev Bjerge IF Gymnastik)

·         Indkøb af Team Track-kile (Eggeslevmagle SG&IF)

·         Indkøb af udstyr til MTB-orientering (MTBO)

·         Indkøb af patruljetelte (DDS Solskinstroppen)

·         Igangsættelse af projekt �Den Gode Skole� (Korsør Amatør Bokseklub)

Ved behandling og prioritering af ansøgningerne bliver der taget udgangspunkt i de syv bærende principper, som udvalget tidligere har vedtaget, og de politisk vedtagne retningslinjer for puljen.

Administrationen fik i forlængelse af det seneste kommunalvalg, og dermed valget af en anden type Folkeoplysningsudvalg, delegeret kompetencen til at administrere og træffe beslutning omkring ansøgninger til Udviklingspuljen.

Der har senest været ansøgningsfrist den 20. april 2021. Administrationen har behandlet de 19 modtagne ansøgninger:

Ansøger:

Projekt/rekvisit mv:

Ansøgt:

Bevilget:

Eggeslevmagle SG&IF

Familiefitness, rekvisitter

6.950

5.000

FS Hashøj

4x3-mandsmål

24.470

0

Jump, Dance & Fitness

Trampoliner m.v.

90.000

12.000

Korsør Tennisklub

4 stk. bænke

10.000

2.500

Korsør Tennisklub

Udlånsketsjere mv

6.000

4.000

Kultur- og Fritidsforening Omø

2x3-mandsmål og 2x5-mandsmål

28.464

0

Skelskør Roklub

Våddragter til udlån

10.000

5.000

Skælskør Amatør Sejlklub

E-jolle til junior

45.000

7.500

Slagelse HÃ¥ndboldklub

Skadesforebyggende rekvisitter

4.827

3.000

Slagelse HÃ¥ndboldklub

Bolde til voksne

21.250

7.500

Slagelse Rideklub

Springstøtter

8.475

5.000

Slagelse Tennisklub

Tennisfitness

29.859

5.000

Stillinge IF Fodbold

2x5-mandsmål

13.750

0

Svøm Slagelse Korsør

Svømmeudstyr

37.078

10.000

Sørby IF Fitness

Spinningcykler

20.000

0

Sørby IF Fodbold

Motionsfodbold for drenge

14.200

3.000

Trelleborg Golfklub

Junior-golfudstyr til udlån

20.925

5.000

TÃ¥rnborg IF

Lokal digital kommunikation

31.000

0

Vemmelev Rideklub

Rekvisitter til O-løb

5.200

4.100

I alt

    427.448    

  78.600    

Der har på det folkeoplysende område tidligere været 3 puljer; Partnerskabspuljen på 300.000 kr., Diverse tilskud på 357.567 kr. og Udviklingspuljen på 150.000 kr. tilbage i 2015. Der blev for 2016-budgettet truffet beslutning om store besparelser på området, så kun Udviklingspuljen på omkring 150.000 kr. blev bevaret, hvilket har bevirket, at området ikke har kunnet imødekomme de mange ansøgninger der har været til denne pulje.

Ifølge Folkeoplysningslovens § 6 skal der være en Udviklingspulje på det folkeoplysende område, som bl.a. tilgodeser de selvorganiserede, der tilbyder folkeoplysende aktiviteter, udvikling af nye organisationsformer, nye foreninger m.v.

Udvalget orienteres om, at de 3 foreninger, som har søgt til fodboldmål er blevet taget ud af puljen, da disse mål i denne sammenhæng er vurderet som nødvendigt inventar og dermed er fuldt dækket under driften.

Retligt grundlag

Folkeoplysningsloven og retningslinjerne for puljen.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan tage orienteringen til efterretning.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at ansøgningerne er vurderet på et sagligt grundlag med særligt fokus på de bærende principper for puljen, lighedsprincippet og aktiviteter, der understøtter foreningernes arbejde med at tilbyde alternative aktiviteter afledt af Corona-krisen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.

11. Samarbejdsaftale Aftenskolesamrådet - 2021-2022 (B)

11.   Samarbejdsaftale Aftenskolesamrådet - 2021-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2021-29204               Dok.nr.: 330-2021-175923                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

 

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ny samarbejdsaftale med Aftenskolesamrådet med virkning fra 1. januar 2021 til 31. december 2022.

Sagens indhold

Samarbejdsaftalen mellem Aftenskolesamrådet og Slagelse Kommune er senest revideret på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 13. august 2019.

Slagelse Kommune anerkender den frivillige sammenslutning af folkeoplysende aftenskoler benævnt Samrådet, hvor Samrådet, under hensyntagen til Folkeoplysningsloven, har høringsret om og ret til at komme med forslag til kommunens politik på området.

Det fremgår bl.a. af aftalen, at Samrådet kan inddrages i relevante arbejds- og følgegrupper, hvad angår specifikke indsatser på kultur- og fritidsområdet, samt øvrige forvaltningsområder indenfor f.eks. fysisk og mental sundhed.

Administrationen har bedt Aftenskolesamrådet om at fremsende eventuelle ønsker om ændringer til den hidtidige samarbejdsaftale.

Aftenskolesamrådet synes stadig, at det er en god samarbejdsaftale og har derfor ingen yderligere kommentarer til den, udover at de gerne vil have den forlænget.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

A.    Forlænge den eksisterende aftale frem til den 31.12.2022.

B.    Fremkomme med ændringer til den eksisterende aftale og beslutte disse.

Vurdering

Administrationens vurdering er, at det er en aftale, hvor Samrådet har en stor grad af mulighed for indflydelse på det folkeoplysende område.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at forlænge den eksisterende samarbejdsaftale frem til den 31.12.2022.

Bilag

330-2019-423395

Aftenskolesamrådet Samarbejdsaftale 01.09.2019 - 31.12.2020

12. Samarbejdsaftale Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd Slagelse (BUS) - 2021-2022 (B)

12.   Samarbejdsaftale Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd Slagelse (BUS) - 2021-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2021-29205               Dok.nr.: 330-2021-176028                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

 

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ny samarbejdsaftale med Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd Slagelse (BUS) med virkning fra 01.01.2021 til 31.12.2022.

Sagens indhold

Samarbejdsaftalen mellem Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd Slagelse (BUS) er senest revideret på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 6. november 2018.

Slagelse Kommune anerkender den frivillige organisation BUS, hvor BUS under hensyntagen til Folkeoplysningsloven har høringsret om og ret til at komme med forslag til kommunens politik på området.

Det fremgår bl.a. af aftalen, at BUS kan inddrages i relevante arbejds- og følgegrupper, hvad angår specifikke indsatser på kultur- og fritidsområdet, samt øvrige forvaltningsområder, hvad angår specifikke indsatser på det folkeoplysende område.

Administrationen har bedt BUS om at fremsende eventuelle ønsker om ændringer til den hidtidige samarbejdsaftale.

BUS ønsker at beholde den nuværende samarbejdsaftale i sin hidtidige form. BUS oplyser i deres besvarelse, at såfremt der igen kommer et Folkeoplysningsudvalg i den tidligere form, ønsker BUS en plads i dette udvalg.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

A.    Forlænge den eksisterende aftale frem til den 31.12.2022.

B.    Fremkomme med ændringer til den eksisterende aftale og beslutte disse.

Vurdering

Administrationens vurdering er, at det er en aftale, hvor BUS har en stor grad af mulighed for indflydelse på det folkeoplysende område. Og det er en aftale, som BUS selv ønsker at fortsætte i sin hidtidige form.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at forlænge den eksisterende aftale frem til den 31.12.2022.

Bilag

330-2021-135535

BUS - Samarbejdsaftale 2018

13. Samarbejdsaftale Slagelse Idræts Råd (SIR) - 2021-2022 (B)

13.   Samarbejdsaftale Slagelse Idræts Råd (SIR) - 2021-2022 (B)

Sagsnr.: 330-2021-29200               Dok.nr.: 330-2021-175091                                          Åbent

Kompetence:

 

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ny samarbejdsaftale med Slagelse Idræts Råd (SIR) med virkning fra 1. januar 2021 til 31. december 2022.

Sagens indhold

Samarbejdsaftalen mellem Slagelse Idræts Råd og Slagelse Kommune er senest revideret på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 5. marts 2019.

Slagelse Kommune anerkender med aftalen, at Slagelse Idræts Råd er høringspart vedr. principielle spørgsmål og sager på idrætsområdet.

Det fremgår bl.a. af den tidligere aftale, at der årligt skal afholdes 2 dialogmøder, hvor idrætspolitikken og dens affødte handlinger vendes med henblik på at sikre den gensidige og nødvendige opbakning fra relevante interessenter.

Samarbejdsaftalen sikrer desuden SIR’s deltagelse i relevante arbejds- og følgegrupper på specifikke indsatser på idrætsområdet. Derudover er SIR høringspart i forskellige sammenhænge.

Administrationen har bedt Slagelse Idræts Råd om at fremsende eventuelle ønsker om ændringer til den hidtidige samarbejdsaftale.

Administrationen har ikke modtaget nogen kommentarer fra SIR til den eksisterende aftale.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

A.    Forlænge den senest indgåede aftale til den 31.12.2022.

B.    Beslutte ikke at forlænge den eksisterende aftale.

Vurdering

Administrationens vurdering er, at det fortsat er en aftale, hvor SIR har en stor grad af mulighed for indflydelse på mange områder.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at forlænge den senest indgåede aftale til den 31.12.2022.

Bilag

330-2021-175083

Slagelse Idræts Råd - Samarbejdsaftale 01.01.2019 - 31.12.2020

330-2021-191783

Slagelse Idræts Råd - Kommetarer til aftale

14. Evt. etablering af padeltennis i Skælskør (B)

14.   Evt. etablering af padeltennis i Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2021-28433               Dok.nr.: 330-2021-175359                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til, om der kan etableres et kommercielt padeltennisanlæg med 2 baner i Skælskør.

Sagens indhold

Ansøger ønsker at leje et areal til opførelse af 2 padeltennisbaner uden overdækning på hhv. 20 x 11 meter. Det må forventes, at der skal være et frit areal rundt om banerne til rådighed. Ansøger oplyser, at parkering kan foregå på de dertilhørende pladser ved Skælskør Hallen.

Ansøgers forslag til placering markeret i 4 gule felter – forslag 1 (bilag 1)

Arealet bruges i dag af Skælskør Solskinsmotion/krolf. Derudover bruger en hundeklub, efter aftale med krolf, ind imellem arealet til sportræning. Der vil derfor skulle findes andre egnede arealer til klubberne og etableres nye baner. Der er ikke hegn og lys på banerne. Entreprenørservice vedligeholder arealet indenfor Fritidsafdelingens driftsramme.

Forslag fra Fritidsafdelingen, Planafdelingen og Entreprenørservice – Forslag 2 (bilag 2)

På baggrund af ovenstående anser administrationen ikke forslag 1 som en mulighed. Administrationen kan ikke diktere, hvor en kommerciel udbyder skal være henne, men kan anvise, hvor vi finder det hensigtsmæssigt. Derfor forslag 2, som ansøger er orienteret om, og som han finder positivt. Ansøger har oplyst, at han har talt med tennisklubben om muligheden og at de var positive. Arealet bruges ikke i dag og er på 2.300 m2. Entreprenørservice vedligeholder arealet, som ligger i forlængelse af Skælskør Tennisklub.

Adgangsforhold

Ingen af de tilstødende klubber/børnehaven bidrager til vedligeholdelsen af arealerne.

Vejadgang

Der er ligesom for andre foreninger vejadgang via Sorøvej ved Skælskørhallen, hvor der også er mulighed for parkering.

P-plads

Den p-plads, der ligger tæt på arealet, er kun til Børnehaven Hesselgårdens benyttelse.

Sti

I den vestlige del af arealet, tættest på børnehavens p-plads, går der en sti fra nord til syd gennem arealet, som bruges af både gående og cyklende skolebørn til og fra skolen.

Det vurderes, at den del af arealet ikke behøver være omfattet af padeltennis, da en bane måler 20 x 11 meter, og der ønskes opført 2 baner, hvilket svarer til 440 m2 plus evt. areal rundt om banerne. Det fremgår ikke, om der ønskes etableret toilet- og badeforhold.

Byggetilladelse

Ansøger er gjort opmærksom på, at evt. tilladelse er under forudsætning af, at der kan opnås byggetilladelse og at han selv vil skulle søge om byggetilladelse til projektet.

Lejekontrakt/indtægt

Under forudsætning af politisk godkendelse, samt at der kan opnås byggetilladelse, sørger Kommunale Ejendomme for udarbejdelse af lejekontrakt på markedsvilkår og nærmere fastsatte vilkår. Ansøger er derfor indforstået med at leje et areal (fremfor køb) under forudsætning af, at det kan være et længerevarende lejemål.

Kommunale Ejendomme står for lejekontrakterne, og det er aftalt, at lejeindtægten skal indgå i områdets forskønnelse/vedligeholdelse, hvilket understøtter områdets foreninger.

Høring

Efter aftale med ansøger har både Forslag 1 og 2 været i høring hos de tilstødende foreninger samt Børnehaven Hesselgården med frist for svar den 10. maj 2021. Der er modtaget høringssvar fra Skælskør Tennis (bilag 3) og fra Børnehaven Hesselgården (bilag 4).

Høringen er ved en fejl ikke sendt til to selvejende haller Skælskørhallen og Skælskør Badmintoncenter. Disse svar forventes derfor først at foreligge den 8. juni og udleveres til udvalget.

Retligt grundlag

Der er hverken i Folkeoplysningsloven eller Kommunalfuldmagten noget til hinder for, at arealet udlejes til kommerciel padeltennis, så længe det sker til markedspris/markedsleje. Der kan dog være konkurrencemæssige forhold som beskrevet i vurderingen nedenfor.

Handlemuligheder

Kultur- og Fritidsudvalget kan:

a)    Beslutte, at der kan etableres 2 kommercielle padeltennisbaner på arealet i Forslag 1. Ulempen ved forslag 1 er, at arealet allerede benyttes af foreninger.

b)    Beslutte, at der kan etableres 2 kommercielle padeltennisbaner på arealet i Forslag 2. Fordelen ved forslag 2 er, at det pågældende areal pt. ikke bruges af nogen foreninger.

c)    Beslutte, at der ikke kan etableres 2 kommercielle padeltennisbaner på nogen af arealerne.

Vurdering

Normalt vil det ikke være hensigtsmæssigt at placere et privat/kommercielt padeltennis-anlæg midt i et område med frivilligt drevne foreninger, og hvor arealerne driftes af Fritidsafdelingen i et godt samarbejde med Entreprenørservice.

Årsagen hertil er, at der vil være nogle konkurrencemæssige forhold, som betyder, at en tilsvarende frivillig forening ikke vil kunne få anvist et areal eller modtage tilskud fra kommunen, da det vil være konkurrenceforvridende i forhold til den kommercielle udbyder. Eksempelvis en folkeoplysende forening, der vil oprette padeltennis. Tilsvarende kan gælde for selvejende haller, der modtager driftstilskud fra kommunen. Dette vil dog skulle undersøges nærmere.

Kommunen må heller ikke godkende folkeoplysende foreninger, der udelukkende har en aktivitet, der er konkurrerende i forhold til en geografisk nærliggende eksisterende kommerciel udbyder. Her kan f.eks. nævnes fitness og dans, som der af og til stilles spørgsmålstegn ved. Her vil nærhedsprincippet spille ind.

På den anden side bakker projektet fint op om idrætspolitikken og facilitetsplanen og vil være med til at styrke intentionerne heri.

Såfremt Kultur- og Fritidsudvalget ønsker, at der skal arbejdes videre med planerne, anbefaler administrationen forslag 2, da arealet ikke benyttes til andet formål, dog under forudsætning af en positiv høring af foreninger, børnehave og de to selvejende haller, samt at der kan opnås byggetilladelse.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

For så vidt angår udlejning af arealet, forelægger Kommunale Ejendomme dette til orientering for Erhvervs- og Teknikudvalget.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om der kan etableres et kommercielt padeltennis-anlæg med 2 baner på arealerne i Skælskør.

Bilag

330-2021-175408

Forslag 1 - Ansøgers forslag til Skælskør Padeltennis mulige placeringer

330-2021-175401

Padeltennis Eksempel på projekt

330-2021-193995

Forslag 2 - Fritidsforslag til Padeltennis Skælskør

330-2021-175447

Høringssvar - Skælskør Tennis - VS: Ang høring om evt. Padeltennis

330-2021-175480

Høringssvar - Hesselgården - vedr. Padel tennis i Skælskør

15. Ny hal i Sørby til E-sport (B)

15.   Ny hal i Sørby til E-sport (B)

Sagsnr.: 330-2021-20156               Dok.nr.: 330-2021-175949                                          Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget samt Økonomiudvalget beslutte en kommunal finansiering og byggeri af en hal B i Sørby samt en væsentlig renovering af den eksisterende selvejende hal.

Sagens indhold

Slagelse Byråd har i Budget 2021 punkt 35 skrevet følgende:

Parterne er enige om at afsøge mulighederne for nye former for finansiering af idrætsfaciliteter med udgangspunkt i de konkrete ønsker til en ekstra hal i Sørbymagle…. Arbejdet med disse projekter igangsættes med det samme, og det er en fælles ambition, at der herigennem skabes modeller for udbygning af idrætsfaciliteterne i Slagelse Kommune.

Økonomiudvalget blev på mødet den 18. januar 2021 orienteret om en hensigtserklæring underskrevet af Sørby Sport og Event og borgmesteren vedr. ny hal i Sørby.

Hensigtserklæringen omhandler kommunalt byggeri af idrætshal i Sørby samt en gennemgribende renovering af den eksisterende selvejende hal samt andre faciliteter. Anlægsudgiften er vurderet til 25 mio. kr. eksklusiv moms af Sørby Sport og Event.

Det er en væsentlig del af projektet, at Esport Danmark flytter deres aktiviteter fra Slagelse Stadion til Sørby.

Det er en væsentlig del af projektet, at events og arrangementer kan dække driftsudgifterne til det nye anlæg.

Sørbyhallen er en selvejende hal, der får kommunalt driftstilskud på lige fod med de øvrige selvejende haller i Slagelse Kommune.

Bilag 1: Hensigtserklæring inkl. bilag

Bilag 2: Projektbeskrivelse fra Sørby Sport og Event inkl. budget, skitser og tilbud

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten giver hjemmel til at yde kommunalt tilskud til eksempelvis idrætsfaciliteter, der har et primært folkeoplysende formål. Kommunen kan ikke yde tilskud til erhverv eller kommercielle formål.

Tilbudsloven og Udbudsloven er dansk lovgivning, og et byggeprojekt i denne størrelse vil altid skulle udføres jfr. denne gældende lovgivning.

Handlemuligheder

Byrådet kan på vegne af indstilling fra Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget beslutte at:

A.    Igangsætte udarbejdelse af et projektforslag med en rådgiver, som tager højde for alle aspekter af byggeriet samt ønskerne fra borgerne til 1 mio. kr.

B.    Igangsætte det videre arbejde med anlæg af hal B samt renovering i Sørby med Slagelse Kommune som bygherre indenfor den af Sørby estimerede anlægssum på 25 mio. kr. eksklusiv moms

C.    Igangsætte det videre arbejde med anlæg af hal B samt renovering i Sørby med Slagelse Kommune som bygherre indenfor en anlægssum på 68 mio. kr. eksklusiv moms.

D.   Tildele Sørbyhallen et anlægstilskud på 25 mio. kr. eksklusiv moms

E.    Indstille, at projektet ikke støttes, og at Sørbyhallen kan indstille renoveringsdelen som et budgetønske, ligesom andre selvejende haller gør det.

Vælges løsning A: Projektet kan blive gennemarbejdet og også set i forhold til det konkrete ønske og området. Hvis alle ønsker, som er nævnt i hensigtserklæringen, skal opfyldes, vil dette både give et bedre projekt, men også en mere retvisende økonomisk ramme.

Vælges løsning B: Det endelige projekt indeholder så mange punkter fra ønskerne som muligt, men med stor sandsynlighed ikke dem alle.

Vælges løsning C: Indfries alle ønsker til en indrettet hal med faciliteter for blandt andre Esport.

Vælges løsning D: Kommunen har pligt til at følge op på, om både Tilbudsloven og Udbudsloven overholdes, da det er offentlige midler, der indgår.

Vælges løsning E, vil hallens renovering blive behandlet som et budgetønske.

Vurdering

Administrationen vurderer, at materialet, der ligger til grund for projektet, på nuværende tidspunkt er for usikkert, både i forhold til anlæg og i særdeleshed drift. Der er et stort udsving i forhold til områdets ønsker og den økonomi, der er sat op i det indhentede, meget overordnede tilbud.

Det er administrationens vurdering, at såfremt der skal være kommunal finansiering af en hal i så tæt nærhed af en selvejende institution, bør der igangsættes udarbejdelse af et projektforslag, hvor den yderligere halkapacitet og mulighed for dobbelthal til events i Slagelse Kommune samt placeringen heraf undersøges, da Slagelse Kommune gerne vil understøtte yderligere Esport-aktiviteter.

Esport er i en god udvikling, og Sørby Esport er blandt landets førende. Medlemmerne er både fra lokalområdet og fra resten af Danmark. Foreningen har selv prioriteret at flytte Slagelse Esports-center til Slagelse Stadion, da de havde svært ved at trække medlemmer i dagligdagen til Sørby. Aktiviteterne omkring Esport som foreningsaktivitet er et folkeoplysende formål. Foreningen har tidligere vist sig i stand til at rejse midler til udvikling. Udviklingen i Sørby jfr. de indberettede medlemstal samt indbyggertal ses i bilag 3.

Forudsætningerne for en ny hal med kommunal støtte er, at hallen anvendes til lovlige kommunale formål som folkeoplysende aktiviteter. Sørbyhallen har beskrevet, at de blandt andet vil anvende hallen til Sørbymarkedets aktiviteter over året og E-Sport Danmark. Indtægter fra disse går til driften, hvilket umiddelbart ikke er et kommercielt formål. Dette bør dog undersøges nærmere i den videre proces.

Kommunale Ejendomme har lavet en vurdering af estimatet af anlægssummen på 25 mio. kr. eksklusiv moms. jfr. Sørby Sport og Events budget. Det vurderes, at dette estimat er for lavt i forhold til det ønskede projekt. Sørby Sport og Event har 1. marts 2021 fremsendt en mere detaljeret beskrivelse af projektet (Bilag 4). Kommunale Ejendomme har vurderet (Bilag 5), at det beskrevne anlægsprojekt nærmere vil koste 68 mio. kr. eksklusiv moms. Budgettet på 25 mio. kr. vil korrekt kunne bekoste selve hallen, men tilbuddet tager ikke højde for udgifter til udluftning, installationer til Esport, forberedelse af grunden – herunder kloak mv. Administrationen er klar over den enorme difference, men står inde for tallene i forhold til det beskrevne projekt.

Administrationen påpeger desuden, at uanset hvem der er bygherre på projektet, så er den beskrevne tidsplan ikke realistisk. Bilag 6 er en revideret tidsplan med udgangspunkt i rådgiverudbud, som anbefales i denne sag.

DRIFT:

Sørbyhallen får i dag driftstilskud ligesom de øvrige selvejende haller i Slagelse Kommune. Budgettet til de selvejende haller er en ramme, der fordeles efter de politisk besluttede principper, som bl.a. ser på faste driftsudgifter, løn og hallernes størrelse. Der er lagt op til, at den nye hal B ikke skal modtage driftstilskud.

Derfor er det nødvendigt at kunne opdele udgifterne til de to haller, så den eksisterende hal fortsat kan få driftstilskud, samtidig med at den nye hal ikke skal have andel af den budgetramme, der er til de selvejende haller. Der skal fremover være en opdeling i Sørbyhallens regnskab både af de almindelige forbrugsudgifter, hvilket kan ske ved adskilte målere eller beregning vha. m2, og udgifter til udstyr mv. til den eksisterende og den nye hal. En måde at holde de to haller helt økonomisk adskilt vil være to separate regnskaber. Såfremt der ikke er en opdeling af udgifterne, kan driftstilskuddet ikke beregnes korrekt, og der vil være en risiko for, at den nye hal får andel af budgetrammen, hvilket vil betyde, at de øvrige selvejende haller får et lavere driftstilskud, end de egentlig er berettiget til (uden den nye hal).

Såfremt driften af den nye hal også skal opnå tilskud fra kommunen, vil et estimeret driftsforbrug være mellem 1,5-2 mio. kr. udover de allerede tildelte midler. Dette bør tilføres driftsrammen for de selvejende haller for ikke at skære samtlige andre haller markant ned i deres driftstilskud.

Renoveringerne, der foretages på hallen, vil normalt skulle indgå i de selvejendes hallers vedligeholdelsesplaner og indgå som budgetønsker på lige fod med andre selvejende haller. Udgifterne til disse renoveringer bør fratrækkes det beløb, som fremtidigt driftstilskud beregnes af, for ikke at påvirke de andre hallers driftstilskud negativt.

Sørbyhallen har allerede fået tilskud fra kommunens Idræts- og Fritidspulje til renovering af tag, som må forventes tilbagebetalt, hvis den nye hal igangsættes.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Afhængig af hvilken handlemulighed der vælges, vil de økonomiske og personalemæssige konsekvenser i forhold til både anlæg og drift skulle uddybes nærmere efter beslutning i en senere sag.

·         Handlemulighed A: 1 mio. kr. fra kassen

·         Handlemulighed B: 25 mio. kr. eksklusiv moms fra kassen

·         Handlemulighed C: 68 mio. kr. eksklusiv moms fra kassen

Ovenstående med udgangspunkt i at kommunen ikke skal finansiere yderligere drift.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget vælger at indstille den ønskede handlemulighed til Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. april 2021:

Fraværende: 

At 1: Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, at projektet gennemarbejdes yderligere af forvaltningen med inddragelse af brugerne fra Sørby Sport og Event, gerne ved dialog på næste udvalgsmøde.

GENOPTAGELSE

Forvaltningen har afholdt møde med Sørby Sport og Event den 19. april 2021.

På mødet præsenterede den lokale arbejdsgruppe bestående af Anders Sørensen (formand for Sørby IF), Henning Frederiksen (halinspektør), Johan Hansen og endnu en repræsentant deres tanker om det ambitiøse udviklingsprojekt for området. Dette er kort yderligere beskrevet i det følgende og foldes ud i foreningens præsentation.

Projektbeskrivelsen er fortsat vedlagt sagen som bilag og beskriver formål og visioner for projektet.

Projektet er beskrevet som et udviklingsprojekt for en aktiv by i Slagelse Kommune, som ønsker at udvikle aktiviteten i dagligdagen og i weekenden med nye aktiviteter samt med Sørby Markedet, som er en omfattende national årlig event, som genererer midler til det lokale foreningsliv i Slagelse Kommune. Projektet ses som et samlet projekt, men forvaltningen har for overblikkets skyld opdelt det i 2 dele:

Projekt del A: Renovering og ombygning af eksisterende hal

-      Ny 1. sal til foreningsfitness ovenpå eksisterende fitnesscenter

-      Ny indretning af eksisterende rum på 1. sal (dette gør foreningen selv)

-      Generel renovering af rum i eksisterende bygninger

-      Nyt tag på eksisterende bebyggelse

-      Renovering af facader på eksisterende bebyggelse

-      Gennemgribende renovering af (evt. nyt) ventilationsanlæg

-      Renovering af SIFFEN

Projekt del B: Byggeri af ny hal – 20x40 m hal i klassisk dimension

-      Kobling til eksisterende hal

-      Etablering af øvrige arealer, herunder cafeteria, forsamlingslokaler, multisal, kontorer mm.

-      Ny parkeringsplads

-      Særlige tekniske installationer, der er nødvendige for den fremtidige målsætning om brug af Sørbyhallen.

Begge projekter skal ifølge den lokale arbejdsgruppe efterfølgende benyttes til følgende:

-      Yderligere foreningsaktivitet – herunder Esports-aktiviteter

-      Yderligere foreningsrelaterede arrangementer (stort potentiale)

-      Yderligere arrangementer – messer

-      Konferencevirksomhed (her har vi en opmærksomhed på, at dette kan være konkurrenceforvridende i forhold til andre aktører i området)

Vedrørende finansiering ønsker den lokale arbejdsgruppe følgende:

-      Fuld finansiering af den nye hal

-      Finansiering af renoveringen

-      Forøget driftstilskud, der dækker afdrag og renter (vedr. drift fremgår det af hensigtserklæringen, at kommunen i en kort indkøringsperiode bidrager til driften, men ellers forventes den dækket af de øgede indtægtsmuligheder).

Supplement til Økonomiske konsekvenser:

·         Grundet den generelle markante stigning på byggemarkedet tages yderligere forbehold for prisoverslag.

·         Såfremt udvalget tildeler midlerne, gøres der opmærksom på, at for, at man kan tildele efterfølgende driftstilskud – skal hallen bruges til lovligt kommunalt formål for at opnå tilskud til dette.

·         Der gøres opmærksom på, at de kommunale haller har et indtjeningsbudget på omkring 1 mio. til driften, som kan blive udfordret i konkurrencen. Dette kan betyde et behov for yderligere driftsmidler til de kommunale haller.

·         Jfr. Hensigtserklæringen nævnes en udfasende trappemodel for yderligere driftstilskud til den nye hal. Denne er jfr. Bilag 1A beregnet til 1 mio. kr. årligt, og en nærmere anbefaling af trappemodel for drift vil blive præsenteret på en eventuel senere sag om frigørelse af midler til byggeri, såfremt dette bliver aktuelt.

·         Der gøres opmærksom på, at driftsrammen til de selvejende haller bliver svært belastet af både den forøgede udgift til den eksisterende hal og en evt. ny hal.

·         Bilag 7 beskriver økonomien i projektets projekt A (renovering og ombygning) og B (nybyg) i en sammenligning mellem forvaltningens budget og den lokale arbejdsgruppes.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget vælger at indstille den ønskede handlemulighed til Økonomiudvalget og Byrådet.

Bilag

330-2021-112614

Bilag 1 Hensigtserklæring med bilag

330-2021-112612

Bilag 2 Projektbeskrivelse Sørby Sport og Event

330-2021-94032

Bilag 3 Tal fra Sørbymagle

330-2021-108184

Bilag 4 Sørbyhallen - Budget for udvidelse og renovering KE

330-2021-92336

Bilag 5 - Sørby sport og event byggeprogram 01-03-2021

330-2021-112479

Bilag 6 Sørbyhallen - Tidsplan for udvidelse og renovering

330-2021-175940

Bilag 7 - Sørbyhallen - Budget for tilbygning samlet

16. Medlemssystem - WINkas Air til foreningslivet (B)

16.   Medlemssystem - WINkas Air til foreningslivet (B)

Sagsnr.: 330-2021-37581               Dok.nr.: 330-2021-187477                                          Åbent

Kompetence:

Kultur- og Fritidsudvalget.

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om man ønsker at understøtte implementering af et online foreningssystem til foreninger på kultur- og fritidsområdet.

 Sagens indhold

I 2021 har Fritidsafdelingen implementeret Kommunesystemet WinKAS Pro til at håndtere bookinger og tilskudsudbetalinger. I første omgang på fritidsområdet, men på sigt også biblioteks- og kulturområdet samt andre relevante områder i kommunen, hvor der udbetales tilskud eller udlånes/udlejes lokaler.

Udbyderen har også et foreningssystem kaldet WinKAS Air (bilag 1), som kan hjælpe foreninger med at håndtere fx medlemmer, økonomi, hold og kontingenter. Systemet er det billigste på markedet og taler sammen med Kommunesystemet WinKAS Pro, så foreningerne får lettere kommunikation med forvaltningen og deres dokumenter let deles med bestyrelsen.

For at understøtte, at de foreninger, som ikke i forvejen har et online medlemssystem, som de er tilfredse med, kan komme godt i gang med WinKAS Air, kan kommunen hjælpe med dette ved at dække det opstartsgebyr på godt 1000 kr., som foreningen ellers vil skulle betale. Det kunne til en start være 50 foreninger på tværs af kultur og fritidslivet.

Der er mere end 300 foreninger i Slagelse Kommune, og administrationen vurderer, at der fortsat er en del foreninger, som ikke har et let anvendeligt, samlet medlems- og økonomistyringssystem.

Retligt grundlag

Kommunalfuldmagten.

Handlemuligheder

Udvalget kan:

A.    Afsætte et beløb, eksempelvis 50.000 kr., svarende til 50 foreningers oprettelse i WinKAS Air fra evt. overskydende midler fra Slagelse Guld og/eller Timekøb.

B.    Afsætte et andet beløb / vælge en anden finansiering

C.    Vælge at kommunen ikke skal understøtte foreningers oprettelse i WinKAS Air.

Vurdering

Administrationen vurderer, at understøttelse af foreningers oprettelse i WinKAS Air vil motivere de foreninger, som ikke allerede har et godt onlinesystem til at hjælpe med administrative opgaver.

WinKAS Air-versionen er overskuelig og let at komme i gang med. Der er udviklet gode instruktionsvideoer, som giver et hurtigt indblik i, hvordan man kommer i gang, og der er desuden en hotline for foreningerne.

Administrationen hjælper med 2 opstartsmøder i sommeren / efteråret og samarbejder med Slagelse Idræts Råd om dette.

Systemet vil også sikre, at foreninger, der har svært ved at aflægge regnskaber, få indkrævet kontingenter mv. får et let system til løsning af disse opgaver. Det vil desuden spare/reducere foreningernes udgifter til eks. opkrævninger og NETS.

Administrationen vurderer, at det vil være et godt redskab for foreningernes virke på både kultur- og fritidsområdet. Udbredelsen af systemet vil foregå både direkte til foreningerne, men også via de forskellige råd på området. De 50 �opstartstilskud� vil gå direkte til udbyderen og fordeles efter �først-til-mølle-princippet� til de foreninger, der ligger inden for området.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

På nuværende tidspunkt forventes et mindreforbrug på Slagelse Guld og Timekøb grundet Corona, som vil kunne omprioriteres til formålet. Dog er det usikkert, hvad et evt. mindreforbrug på Slagelse Guld bliver, da de fleste af overrækkelserne, herunder det store arrangement den 22. juni, finder sted efter deadline for dette dagsordenspunkt.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Fritidschefen indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget afsætter et beløb, eksempelvis 50.000 kr., svarende til 50 foreningers oprettelse i WinKAS Air fra evt. overskydende midler fra Slagelse Guld og/eller Timekøb.

Bilag

330-2021-181987

Tilbud WInkas Air

17. Baseline vedr. Bevægelsesindsats i Dagtilbud og Skoler (O)

17.   Baseline vedr. Bevægelsesindsats i Dagtilbud og Skoler (O)

Sagsnr.: 330-2020-132542             Dok.nr.: 330-2021-173936                                          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om involveringen af aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet vedr. arbejdet med bevægelse gennem ’BiDS baseline’.

Sagens indhold

På baggrund af initiativsagen vedr. bevægelse i folkeskolen og drøftelsessagen vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020) godkendte Børne- og Ungeudvalget i august 2020 procesplan for BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 413, den 10. august 2020). Procesplanen er vedhæftet som bilag.

Med afsæt i den politiske beslutning og procesplanen har der i perioden fra september 2020 til april 2021 pågået en bred involveringsproces med relevante aktører fra dagtilbuds- og skoleområdet (processen er blevet forsinket grundet Covid-19). Involveringen er foregået lokalt og digitalt, og der har været fokus på at skabe overblik over igangværende bevægelsesindsatser og -aktiviteter, oplevede udfordringer i forhold til arbejdet med bevægelse samt idéer og ønsker til fremadrettede tiltag. Der har gennemgående været fokus på dialog, sparring og understøttelse sådan, at dagtilbud og skoler løbende har kunne afprøve og igangsætte prøvehandlinger og tiltag med fokus på at få mere bevægelse ind i hverdagen. Som opsamling på involveringsprocessen har administrationen udarbejdet BiDS baseline.

BiDS baseline tilbyder et indblik i national og lokal viden om børn og unges bevægelse, idræts- og fritidsvaner, trivsel, motorik, overvægt og skolefravær. BiDS baseline belyser, hvordan der lokalt arbejdes med bevægelse på henholdsvis dagtil­buds- og skoleområdet, hvilke udfordringer der gør sig gældende samt hvilke idéer og ønsker dagtilbud og skoler har til det frem­adrettede arbejde. Der gives et overblik over igangsatte prøvehandlinger og tiltag. Slutteligt præsenteres en række tværgående opmærksomhedspunkter, som opsummerer de væsentligste pointer for kommunens videre arbejde med bevægelse.

I bilag 1 ses en pixiudgave af BiDS baseline med �onepagers�, hvor følgende præsenteres:

-      Intro til BiDS baseline

-      Viden og fakta - Et nationalt og lokalt indblik i bevægelse, idræts- og fritidsvaner, trivsel, motorik, overvægt og skolefravær

-      Bevægelse på dagtilbudsområdet

-      Bevægelse på skoleområdet

-      Prøvehandlinger og tiltag med fokus på bevægelse

-      Tværgående opmærksomhedspunkter for det fremadrettede arbejde med bevægelse

I bilag 2 ses maxiudgaven af BiDS baseline, hvor der kan søges mere dybdegående information i de underliggende dokumenter til ovennævnte �onepagers�.

BiDS baseline og de udledte, tværgående opmærksomhedspunkter har overordnet til hensigt at skabe retning og danne grundlag for fremadrettede handlinger med fokus på bevægelse:

 

Gennemgående perspektiver fra aktører på dagtilbuds- og skoleområdet

Fremadrettet opmærksomhedspunkt

1

Mange dagtilbud og skoler har forskellige forståel­ser af, hvad bevægelse er, hvilke gavnlige effekter der er ved bevægelse, og hvorfor det er vigtigt at arbejde med bevægelse.

 

Et opmærksomhedspunkt er i højere grad at skabe et fælles sprog om bevægelse. Herunder at understøtte dagtilbud og skoler i forhold til deres viden og bevidsthed om, hvad der forstås ved bevægelse, og hvordan bevægelse kan være et middel til positiv udvikling.

2

Flere dagtilbud og skoler har en oplevelse af, at der gennem tiden har været mange og forskellige fokusområder for dagtilbuds- og skoleområdet. Dette kan være medvirkende til, at bevægelse ikke er forankret i hverdagen alle steder.

Et opmærksomhedspunkt er, at et vedva­rende og bæredygtigt fokus på bevægelse er nødvendigt, hvis de gavnlige effekter for børn og unges udvikling og trivsel skal opnås.

 

3

Bevægelse er i højere grad en integreret del af hverdagen hos de dagtilbud og skoler, som aktivt har taget stilling til og skabt en struktur for arbej­det med bevægelse fx gennem en certificerings­proces/den pædagogiske læreplan.

Et opmærksomhedspunkt er at opfordre til og understøtte dagtilbud og skoler i at arbejde mere struktureret med bevægelse. Herunder skabe rammer og retning for mere bevægelse.

4

Mange dagtilbud og skoler foretrækker lokale og matri­kelnære tiltag, der foregår og tager afsæt i det enkelte dagtilbuds/den enkeltes skoles kontekst fx i forbindelse med sparring og kompetenceud­vikling.

Et opmærksomhedspunkt er, at det løbende bør overvejes, hvordan indsatser og initiativer kan tilrettelægges, så de kan foregå og/eller give mening lokalt og matrikelnært.

5

Der er behov for løbende opfølgning og fokus på forankring, hvis projekter og indsatser, som fx certificeringer og frikvartersindsatser, skal bidrage til, at bevægelse bliver en naturlig del af hverdagen i dagtilbud og skoler.

Et opmærksomhedspunkt er, at det løbende bør overvejes, hvordan indsatser og initiativer kan tilrettelægges, så de kan foregå og/eller give mening lokalt og matrikelnært.

 

6

Kommunens strukturerede og vedvarende indsat­ser som fx Åben Dagtilbud og Åben Skole Idræts­partnerskaber er afgørende for, at alle daginstitutioner og skoler samarbejder med idræts- og fritidslivet om bevægelse.

Et opmærksomhedspunkt er, at det kontinuerligt og fra begyndelsen af bør overvejes, hvordan opfølgning og forankring af indsatser sikres, og hvordan kommunen kan bidrage til dette i samarbejde med interne og eksterne samarbejdspartnere.

7

Udfordringerne relateret til bl.a. motorik og overvægt understreger behovet for en tidlig og forebyggende indsats, hvis flere børn skal komme �godt fra start� i livet.

 

Et opmærksomhedspunkt er at styrke det tværgående og forebyggende samarbejde om motorik og bevægelse mellem forældre, fagpersoner som fx motorikkonsulenter og sundhedsplejersker, dagtilbud og skoler.

8

Mange dagtilbud og skoler har brug for løbende kompe­tenceudvikling, inspiration og sparring fx gennem et bevægelsesnetværk, hvis fokus på bevægelse skal opretholdes i en travl hverdag.

Et opmærksomhedspunkt er at gøre det nemt for dagtilbud og skoler at arbejde med bevægelse gen­nem løbende muligheder for kompetenceudvikling, inspiration og spar­ring.

9

Mange dagtilbud og skoler ønsker mere samarbejde med aktører fra idræts- og fritidslivet fx i form af faste, legende bevægelsestiltag og events.

Et opmærksomhedspunkt er at arbejde med udvikling af lokalt tilpassede samarbejdsmodeller på tværs af idræts- og fritidslivet, dagtilbud, skoler, klub og SFO’er.

10

Adgangen til fysiske rammer som inviterer til leg og bevægelse fx i form af en hal, sal eller moto­rikrum har stor betydning for dagtilbud og skoler.

Et opmærksomhedspunkt er at arbejde med, hvordan kommunen i højere grad kan understøtte dagtilbud og skolers ligelige adgang til idræts- og bevægelsesfaciliteter.

Jf. pkt. 7 i budgetaftalen for 2021–2024 er der afsat 5 mio. kr. af Byrådet til implementering af bevægelse i dagtilbud og skoler med fokus på at sikre processen samt understøtte lærere og pædagoger. BiDS baseline og de tværgående opmærksomhedspunkter danner grundlag for forslag til udmøntning af disse midler i en beslutningssag på Børne- og Ungeudvalgets udvalgsmøde i september 2021.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.

Kultur- og Fritidsudvalget kan tage sagen til orientering.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

På baggrund af BiDS baseline vurderer administrationen, at en fremadrettet, prioriteret, struktureret og helhedsorienteret bevægelsesindsats er afgørende for at øge bevægelse, sundhed og trivsel blandt børn og unge. De tværgående opmærksomhedspunkter giver et godt grundlag for en fokuseret og handlingsorienteret indsats, der tager højde for dagtilbuds- og skoleområdets perspektiver.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

BiDS baseline og den fremadrettede bevægelsesindsats tager afsæt i Børne- og Ungepolitikken, Sundhedspolitikken og Idrætspolitikken, og koordineres med andre tværgående indsatser som fx arbejdet med at forbedre sundhedsprofilen.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

2.    at Kultur- og Fritidsudvalget tager sagen til orientering.

3.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Bilag

330-2021-187248

Bilag 1 - BiDS baseline pixiudgave

330-2021-187249

Bilag 2 - BiDS baseline maxiudgave

330-2021-195545

Bilag 3 - Procesplan

18. Gensidig orientering (O)

18.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-11882               Dok.nr.: 330-2021-50839                                            Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen:

Puljer på kultur- og fritidsområdet:

Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.

KULTUR:

Pulje

Forbrug

Restbudget

Puljen til kulturelle formål

2.374.574

2.209.285

165.289

Markedsføringspuljen (Kultur)

96.770

34.850

61.920

FRITID:

 

 

 

Idræts- og Fritidspuljen

710.647

483.250

227.397

Markedsføringspuljen

1.396.378

1.322.000

74.378

Puljen til selvorganiseret idræt og bevægelse

239.311

0

239.311

 

Udviklingspuljen (FOU)

157.362

78.600

78.762

Fritidsområdet:

Opstart af projekt Moving Youth i samarbejde med Gerlev

I august 2020 modtog Gerlev – Center for leg og bevægelse den gode nyhed om, at Novo Nordisk Fonden bevilgede 2.989.950 kr. i støtte til projekt ’Moving Youth’. Projektet er et samarbejde mellem Gerlev, Slagelse Kommune, Hashøjskolen, Antvorskov Skole, idrætsforeningen Hashøj IF og 1-2 idrætsforeninger fra Slagelse-området. Formålet med projektet er at udvikle en overførbar metode til samskabelse og forankring af nye, attraktive og sunde bevægelsesformer på tværs af skole og fritid for børn og unge i alderen 11-15 år. Covid-19 har udfordret tidsplanen for projektet, og derfor er projektet nu i en forberedelses- og planlægningsfase, hvor bl.a. de sidste 1-2 idrætsforeninger skal findes. Udviklingsfasen starter til august, hvor projektpartnerne sammen skal udvikle attraktive idræts- og bevægelsestilbud.

Korsør Aqtive Day(s)

Vandsportsfestivalen Korsør Aqtive Day(s) afvikles lørdag den 3. juli, hvor der kommer til at være forskellige aktiviteter på land og i vand.

Åben Skole Idrætspartnerskab med Slagelse Tennis Klub

Der er indgået nyt Åben Skole Idrætspartnerskab med Slagelse Tennis Klub, som i løbet af 2021 afvikler fem undervisningsforløb med fokus på tennis for kommunens skoler.

Korsør Skatepark

Totalentreprenøren afleverer Korsør Skatepark til Slagelse Kommune den 3. juni, hvor ibrugtagningstilladelsen også forventes at være klar. Entreprenørerne og foreningen Korsør Skatepark arbejder i samarbejde med kommunen på at arrangere en indvielsesevent i midten eller slutningen af juni. Når dato og program er fastlagt, modtager udvalget en invitation.

Status på skolesvømning med SVØM Slagelse Korsør

Sidste skoleår overgik skolesvømningen for Slagelse bys skoler fra at blive løst af en lærer tilknyttet Antvorskov Skole til at blive varetaget af svømmeklubben SVØM Slagelse Korsør. Samarbejdet er nu igennem det første skoleår. Administrationen (Fritidsafdelingen og Skoleområdet) er glade for samarbejdet, herunder undervisningen, og oplever også god respons fra skolerne og lærerne.

Svømmeklubben har i svømmeundervisningen af 4. klasserne stort fokus på selvredning, hvilket også fremgår af årsplanen for skolesvømning (fra januar 2021-juni 2021) – se bilaget �Årsplan for Skolesvømning�. Årsplanen er dog blevet revideret en del på grund af Corona-nedlukningen i starten af 2021.

Skoleåret har været meget udfordret af COVID-19 og renovering af Slagelse Svømmehal (efteråret 2020). Skolesvømningen er i løbet af foråret 2021 kommet i gang på flere af skolerne, så nogle 4. klasser har haft lidt skolesvømning i skoleåret 2020/2021.

Flere skoler har ønsket, at 4. klasserne, der bliver de kommende 5. klasser, også får skolesvømning i næste skoleår samtidig med de kommende 4. klasser. Denne mulighed har svømmeklubben og administrationen kigget på, og vi er i gang med at finde løsninger sammen med skolerne, så det passer med vandtider, personale og økonomi.

Trivselsundersøgelse i Slagelse Talent & Elite

I Slagelse Talent & Elite har vi netop gennemført en større trivselsundersøgelse blandt vores atleter. Undersøgelsen blev iværksat for at få et indblik i atleternes hverdag, og hvilke forhold de ønsker forbedret, og hvilke de er glade for.

Vi har udtrukket de væsentligste pointer fra undersøgelsen, og der er generelt god tilfredshed med ordningen. Atleterne har givet os 3,5 ud af 5 i gennemsnit ang. deres generelle tilfredshed. Atleterne har en oplevelse af en god hverdag med en score på 4,04 ud af 5, og atleterne finder også et godt støttende nærnetværk, hvor vi scorer 4,32 ud af 5.

Alt i alt har vi meget få utilfredse atleter, og utilfredsheden går primært på faciliteter, især køkken- og caféområdet på Sportscollege. Køkkenet har fået 3,0, og caféen scorer lidt højere med 3,3 ud af 5.

Dans, Dans, Dans – Sammen i Bevægelse med Danmarks Radio

12. juni arrangerer Fritidsafdelingen i samarbejde med Business Slagelse en danseevent for 200 dansere fra hele kommunen ved Posthuset i Slagelse. Foreningslivet og danseskolerne er budt ind til at deltage. Der sendes live 3-4 gange fra aftenen via DR og deres store danseshow.

Slagelse Festuge på Harboe Arena Slagelse (Slagelse Stadion)

Kultur og Fritid har samarbejdet med Slagelse Festuge om at afprøve koncertafholdelse på Harboe Arena Slagelse. Udviklingspuljen for kultur har bidraget med ca. 40.000 kr. til gulv til stadion (ansøgning er behandlet administrativt), og Fritid har bidraget med leje af stadion.

Fun Fact

I 1952 kom den Olympiske Ild igennem Danmark på vej til Helsinki/Finland. Den blev fragtet over Storebælt på den helt nybyggede Færge �Broen� og kom igennem Slagelse.

Kulturområdet:

Ansøgning om tilskud til Kongegaarden

På udvalgsmødet i oktober 2020 besluttede Kultur- og Fritidsudvalget at imødekomme en af to ansøgninger fra Kongegaarden. Den anden ansøgning sagsfremstilles i 4. kvartal.

Status på Skælskør Gl. Rådhus

Det er Arkitektfirmaet John Veje a/s, der er ekstern rådgiver på projektet. Der er kommet ny rådgiver fra John Veje på projektet, da den oprindelige rådgiver er stoppet i virksomheden.

Der arbejdes fortsat ud fra den oprindelige projektplan om at omdanne fængselsdelen til vandrehjem og hovedhuset til udstillingslokale. Udstillingslokalet skal have en fleksibel indretning, så udstillere let kan udstille deres værker.

Rådgiveren har ligeledes udarbejdet en vedligeholdelsesplan for Skælskør Gl. Rådhus.

Der er udarbejdet et par skitser til, hvordan indretningen kunne se ud i hovedhuset og i fængselsdelen – disse skitser er præsenteret for borger-/brugergruppen. Der var i borger-/brugergruppen enighed om forslagene til indretningen.

Den nye rådgiver har udarbejdet et forslag ud fra projektplanen, der nu skal holdes op imod den økonomi, der er afsat til projektet, og de muligheder, der er i bygningen generelt.

Hele projektet afhænger dog af en godkendelse fra Slots- og Kulturstyrelsen, da bygningen er fredet. Det er Arkitektfirmaet John Veje a/s, der ansøger Slots- og Kulturstyrelsen. Ansøgningen er ikke sendt endnu.

Der arbejdes pt. på en tidsplan for projektet.

Vandkunstværker

På Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 4. maj 2021 ønskede udvalget en orientering om øvrige vandkunstværker, der skal renoveres.

De øvrige vandkunstværker er alene vedligeholdelse af teknik, og der er ikke tale om renovering af synlige dele.

Kulturregionens Projekt VestLÆSland

I projektet �VestLÆSland� samarbejder bibliotekerne i Lejre, Sorø, Slagelse, Ringsted, Kalundborg og Odsherred Kommuner om en særlig læseindsats for de allermindste.

Bibliotekerne i Kulturregion Midt- og Vestsjælland starter i 2021 et strategisk samarbejde om en litteratur- og læseindsats for de mindste børn.

Ælle Bælle MAJ Fortælle er en litteraturfestival for børn i alderen 0-3 år, hvor der i maj måned er fokus på god litteratur med udstillinger, foredrag, teater og højtlæsning. Ved Slagelse Kommunes biblioteker er temaet 'Farver'. ÆllebælleMAJfortælle er en tilbagevendende begivenhed, som skal sikre, at størstedelen af regionens børn i dagtilbud og dagpleje får mulighed for at opleve fortællinger, rim og remser, illustrationer, teater, lydbøger og fysiske bøger.

Initiativet er finansieret af Kulturministeriet, som gennem en fireårig periode sikrer, at de mindste børn og deres familier vil få et helt særligt tilbud fra bibliotekerne i regionen.

http://vestlaesland.dk/# (De 6 kommuners borgmestres videohilsen om tiltaget)

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget orienteres.

Bilag

330-2021-155385

Oversigt over Idræts- og Fritidspuljen Juni 2021

330-2021-174584

Årsplan for Skolesvømning

330-2021-180805

Overblik over markedsføringspuljen juni 2021

330-2021-187832

Evaluering af Kommunale facilitetsstrategier

330-2021-192211

Oversigt over Puljen til kulturelle formål og Markedsføringspuljen juni 2021

19. Pressemeddelelser (B)

19.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2020-422295                                          Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Kultur- og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

20. Godkendelse af referat (B)

20.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-2990                 Dok.nr.: 330-2021-10125                                            Åbent

Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget

Beslutningstema

Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kultur og Fritid indstiller,

1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender referatet.

21. Lukket: Brugsretsaftale for Kabeldepotet mellem Slagelse Kommune og Kunstnerværkstedet (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.