15. Ny hal i Sørby til E-sport (B)
15.  Ny hal i Sørby til E-sport (B)
Sagsnr.: 330-2021-20156Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-175949Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Kultur- og
Fritidsudvalget samt Økonomiudvalget beslutte en kommunal finansiering og
byggeri af en hal B i Sørby samt en væsentlig renovering af den eksisterende
selvejende hal.
Sagens indhold
Slagelse Byråd har i Budget 2021 punkt 35 skrevet følgende:
Parterne er enige om at afsøge mulighederne for nye
former for finansiering af idrætsfaciliteter med udgangspunkt i de konkrete
ønsker til en ekstra hal i Sørbymagle…. Arbejdet med disse projekter
igangsættes med det samme, og det er en fælles ambition, at der herigennem
skabes modeller for udbygning af idrætsfaciliteterne i Slagelse Kommune.
Økonomiudvalget blev på mødet den 18. januar 2021 orienteret
om en hensigtserklæring underskrevet af Sørby Sport og Event og borgmesteren
vedr. ny hal i Sørby.
Hensigtserklæringen omhandler kommunalt byggeri af idrætshal
i Sørby samt en gennemgribende renovering af den eksisterende selvejende hal
samt andre faciliteter. Anlægsudgiften er vurderet til 25 mio. kr. eksklusiv
moms af Sørby Sport og Event.
Det er en væsentlig del af projektet, at Esport Danmark
flytter deres aktiviteter fra Slagelse Stadion til Sørby.
Det er en væsentlig del af projektet, at events og
arrangementer kan dække driftsudgifterne til det nye anlæg.
Sørbyhallen er en selvejende hal, der får kommunalt
driftstilskud på lige fod med de øvrige selvejende haller i Slagelse Kommune.
Bilag 1: Hensigtserklæring inkl. bilag
Bilag 2: Projektbeskrivelse fra Sørby Sport og Event inkl.
budget, skitser og tilbud
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver hjemmel til at yde kommunalt
tilskud til eksempelvis idrætsfaciliteter, der har et primært folkeoplysende
formål. Kommunen kan ikke yde tilskud til erhverv eller kommercielle formål.
Tilbudsloven og Udbudsloven er dansk lovgivning, og et
byggeprojekt i denne størrelse vil altid skulle udføres jfr. denne gældende
lovgivning.
Handlemuligheder
Byrådet kan på vegne af indstilling fra Kultur- og
Fritidsudvalget og Økonomiudvalget beslutte at:
A.   Igangsætte
udarbejdelse af et projektforslag med en rådgiver, som tager højde for alle
aspekter af byggeriet samt ønskerne fra borgerne til 1 mio. kr.
B.   Igangsætte det
videre arbejde med anlæg af hal B samt renovering i Sørby med Slagelse Kommune
som bygherre indenfor den af Sørby estimerede anlægssum på 25 mio. kr. eksklusiv
moms
C.   Igangsætte det
videre arbejde med anlæg af hal B samt renovering i Sørby med Slagelse Kommune
som bygherre indenfor en anlægssum på 68 mio. kr. eksklusiv moms.
D.  Tildele Sørbyhallen et
anlægstilskud på 25 mio. kr. eksklusiv moms
E.   Indstille, at projektet
ikke støttes, og at Sørbyhallen kan indstille renoveringsdelen som et
budgetønske, ligesom andre selvejende haller gør det.
Vælges løsning A: Projektet kan blive gennemarbejdet og også
set i forhold til det konkrete ønske og området. Hvis alle ønsker, som er nævnt
i hensigtserklæringen, skal opfyldes, vil dette både give et bedre projekt, men
også en mere retvisende økonomisk ramme.
Vælges løsning B: Det endelige projekt indeholder så mange
punkter fra ønskerne som muligt, men med stor sandsynlighed ikke dem alle.
Vælges løsning C: Indfries alle ønsker til en indrettet hal
med faciliteter for blandt andre Esport.
Vælges løsning D: Kommunen har pligt til at følge op på, om
både Tilbudsloven og Udbudsloven overholdes, da det er offentlige midler, der
indgår.
Vælges løsning
E, vil hallens renovering blive behandlet som et budgetønske.
Vurdering
Administrationen vurderer, at
materialet, der ligger til grund for projektet, på nuværende tidspunkt er for
usikkert, både i forhold til anlæg og i særdeleshed drift. Der er et stort
udsving i forhold til områdets ønsker og den økonomi, der er sat op i det
indhentede, meget overordnede tilbud.
Det er administrationens
vurdering, at såfremt der skal være kommunal finansiering af en hal i så tæt
nærhed af en selvejende institution, bør der igangsættes udarbejdelse af et
projektforslag, hvor den yderligere halkapacitet og mulighed for dobbelthal til
events i Slagelse Kommune samt placeringen heraf undersøges, da Slagelse
Kommune gerne vil understøtte yderligere Esport-aktiviteter.
Esport er i en god udvikling,
og Sørby Esport er blandt landets førende. Medlemmerne er både fra lokalområdet
og fra resten af Danmark. Foreningen har selv prioriteret at flytte Slagelse
Esports-center til Slagelse Stadion, da de havde svært ved at trække medlemmer
i dagligdagen til Sørby. Aktiviteterne omkring Esport som foreningsaktivitet
er et folkeoplysende formål. Foreningen har tidligere vist sig i stand til at
rejse midler til udvikling. Udviklingen i Sørby jfr. de indberettede medlemstal
samt indbyggertal ses i bilag 3.
Forudsætningerne for en ny hal med kommunal støtte er,
at hallen anvendes til lovlige kommunale formål som folkeoplysende aktiviteter.
Sørbyhallen har beskrevet, at de blandt andet vil anvende hallen til
Sørbymarkedets aktiviteter over året og E-Sport Danmark. Indtægter fra disse
går til driften, hvilket umiddelbart ikke er et kommercielt formål. Dette bør
dog undersøges nærmere i den videre proces.
Kommunale Ejendomme har lavet en vurdering af estimatet
af anlægssummen på 25 mio. kr. eksklusiv moms. jfr. Sørby Sport og Events
budget. Det vurderes, at dette estimat er for lavt i forhold til det ønskede
projekt. Sørby Sport og Event har 1. marts 2021 fremsendt en mere detaljeret
beskrivelse af projektet (Bilag 4). Kommunale Ejendomme har vurderet (Bilag 5),
at det beskrevne anlægsprojekt nærmere vil koste 68 mio. kr. eksklusiv moms.
Budgettet på 25 mio. kr. vil korrekt kunne bekoste selve hallen, men tilbuddet
tager ikke højde for udgifter til udluftning, installationer til Esport,
forberedelse af grunden – herunder kloak mv. Administrationen er klar over den
enorme difference, men står inde for tallene i forhold til det beskrevne
projekt.
Administrationen påpeger desuden, at uanset hvem der er
bygherre på projektet, så er den beskrevne tidsplan ikke realistisk. Bilag 6 er
en revideret tidsplan med udgangspunkt i rådgiverudbud, som anbefales i denne
sag.
DRIFT:
Sørbyhallen får i dag
driftstilskud ligesom de øvrige selvejende haller i Slagelse Kommune. Budgettet
til de selvejende haller er en ramme, der fordeles efter de politisk besluttede
principper, som bl.a. ser på faste driftsudgifter, løn og hallernes størrelse.
Der er lagt op til, at den nye hal B ikke skal modtage driftstilskud.
Derfor er det nødvendigt at kunne
opdele udgifterne til de to haller, så den eksisterende hal fortsat kan få
driftstilskud, samtidig med at den nye hal ikke skal have andel af den
budgetramme, der er til de selvejende haller. Der skal fremover være en
opdeling i Sørbyhallens regnskab både af de almindelige forbrugsudgifter,
hvilket kan ske ved adskilte målere eller beregning vha. m2, og udgifter til
udstyr mv. til den eksisterende og den nye hal. En måde at holde de to haller
helt økonomisk adskilt vil være to separate regnskaber. Såfremt der ikke er en
opdeling af udgifterne, kan driftstilskuddet ikke beregnes korrekt, og der vil
være en risiko for, at den nye hal får andel af budgetrammen, hvilket vil
betyde, at de øvrige selvejende haller får et lavere driftstilskud, end de egentlig
er berettiget til (uden den nye hal).
SÃ¥fremt driften af den nye hal
også skal opnå tilskud fra kommunen, vil et estimeret driftsforbrug være mellem
1,5-2 mio. kr. udover de allerede tildelte midler. Dette bør tilføres
driftsrammen for de selvejende haller for ikke at skære samtlige andre haller
markant ned i deres driftstilskud.
Renoveringerne, der foretages på
hallen, vil normalt skulle indgå i de selvejendes hallers
vedligeholdelsesplaner og indgå som budgetønsker på lige fod med andre selvejende
haller. Udgifterne til disse renoveringer bør fratrækkes det beløb, som
fremtidigt driftstilskud beregnes af, for ikke at påvirke de andre hallers
driftstilskud negativt.
Sørbyhallen har allerede fået tilskud fra kommunens
Idræts- og Fritidspulje til renovering af tag, som må forventes tilbagebetalt,
hvis den nye hal igangsættes.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Afhængig af hvilken handlemulighed der vælges, vil de
økonomiske og personalemæssige konsekvenser i forhold til både anlæg og drift
skulle uddybes nærmere efter beslutning i en senere sag.
·       Â
Handlemulighed A: 1 mio. kr. fra kassen
·       Â
Handlemulighed B: 25 mio. kr. eksklusiv moms fra kassen
·       Â
Handlemulighed C: 68 mio. kr. eksklusiv moms fra kassen
Ovenstående med udgangspunkt i at kommunen ikke skal
finansiere yderligere drift.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
1.  Â
at Kultur- og Fritidsudvalget vælger at indstille den ønskede
handlemulighed til Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Kultur- og
Fritidsudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:Â
At 1: Kultur- og Fritidsudvalget besluttede, at projektet
gennemarbejdes yderligere af forvaltningen med inddragelse af brugerne fra
Sørby Sport og Event, gerne ved dialog på næste udvalgsmøde.
GENOPTAGELSE
Forvaltningen har afholdt møde med
Sørby Sport og Event den 19. april 2021.
På mødet præsenterede den lokale
arbejdsgruppe bestående af Anders Sørensen (formand for Sørby IF), Henning
Frederiksen (halinspektør), Johan Hansen og endnu en repræsentant deres tanker om
det ambitiøse udviklingsprojekt for området. Dette er kort yderligere beskrevet
i det følgende og foldes ud i foreningens præsentation.
Projektbeskrivelsen er fortsat
vedlagt sagen som bilag og beskriver formål og visioner for projektet.
Projektet er beskrevet som et
udviklingsprojekt for en aktiv by i Slagelse Kommune, som ønsker at udvikle
aktiviteten i dagligdagen og i weekenden med nye aktiviteter samt med Sørby
Markedet, som er en omfattende national årlig event, som genererer midler til
det lokale foreningsliv i Slagelse Kommune. Projektet ses som et samlet
projekt, men forvaltningen har for overblikkets skyld opdelt det i 2 dele:
Projekt del A: Renovering og ombygning af eksisterende hal
-Â Â Â Â Â
Ny 1. sal til foreningsfitness ovenpå
eksisterende fitnesscenter
-Â Â Â Â Â
Ny indretning af eksisterende rum på 1.
sal (dette gør foreningen selv)
-Â Â Â Â Â
Generel renovering af rum i
eksisterende bygninger
-Â Â Â Â Â
Nyt tag på eksisterende bebyggelse
-Â Â Â Â Â
Renovering af facader på eksisterende
bebyggelse
-Â Â Â Â Â
Gennemgribende renovering af (evt. nyt)
ventilationsanlæg
-Â Â Â Â Â
Renovering af SIFFEN
Projekt del B: Byggeri af ny hal –
20x40 m hal i klassisk dimension
-Â Â Â Â Â
Kobling til eksisterende hal
-Â Â Â Â Â
Etablering af øvrige arealer, herunder
cafeteria, forsamlingslokaler, multisal, kontorer mm.
-Â Â Â Â Â
Ny parkeringsplads
-Â Â Â Â Â
Særlige tekniske installationer, der er
nødvendige for den fremtidige målsætning om brug af Sørbyhallen.
Begge projekter skal ifølge den
lokale arbejdsgruppe efterfølgende benyttes til følgende:
-Â Â Â Â Â
Yderligere foreningsaktivitet – herunder
Esports-aktiviteter
-Â Â Â Â Â
Yderligere foreningsrelaterede
arrangementer (stort potentiale)
-Â Â Â Â Â
Yderligere arrangementer – messer
-Â Â Â Â Â
Konferencevirksomhed (her har vi en
opmærksomhed på, at dette kan være konkurrenceforvridende i forhold til andre
aktører i området)
Vedrørende finansiering ønsker den
lokale arbejdsgruppe følgende:
-Â Â Â Â Â
Fuld finansiering af den nye hal
-Â Â Â Â Â
Finansiering af renoveringen
-Â Â Â Â Â
Forøget driftstilskud, der dækker
afdrag og renter (vedr. drift fremgår det af hensigtserklæringen, at kommunen i
en kort indkøringsperiode bidrager til driften, men ellers forventes den dækket
af de øgede indtægtsmuligheder).
Supplement til Økonomiske
konsekvenser:
·       Â
Grundet den generelle markante stigning
på byggemarkedet tages yderligere forbehold for prisoverslag.
·       Â
SÃ¥fremt udvalget tildeler midlerne,
gøres der opmærksom på, at for, at man kan tildele efterfølgende driftstilskud
– skal hallen bruges til lovligt kommunalt formål for at opnå tilskud til
dette.
·       Â
Der gøres opmærksom på, at de kommunale
haller har et indtjeningsbudget på omkring 1 mio. til driften, som kan blive
udfordret i konkurrencen. Dette kan betyde et behov for yderligere driftsmidler
til de kommunale haller.
·       Â
Jfr. Hensigtserklæringen nævnes en
udfasende trappemodel for yderligere driftstilskud til den nye hal. Denne er
jfr. Bilag 1A beregnet til 1 mio. kr. årligt, og en nærmere anbefaling af
trappemodel for drift vil blive præsenteret på en eventuel senere sag om
frigørelse af midler til byggeri, såfremt dette bliver aktuelt.
·       Â
Der gøres opmærksom på, at driftsrammen
til de selvejende haller bliver svært belastet af både den forøgede udgift til
den eksisterende hal og en evt. ny hal.
·       Â
Bilag 7 beskriver økonomien i
projektets projekt A (renovering og ombygning) og B (nybyg) i en sammenligning
mellem forvaltningens budget og den lokale arbejdsgruppes.
Indstilling
Kultur og Fritid indstiller,
2.   at Kultur- og
Fritidsudvalget vælger at indstille den ønskede handlemulighed til
Økonomiudvalget og Byrådet.
Bilag
330-2021-112614 | Bilag 1 Hensigtserklæring med bilag |
330-2021-112612 | Bilag 2 Projektbeskrivelse Sørby Sport og Event |
330-2021-94032 | Bilag 3 Tal fra Sørbymagle |
330-2021-108184 | Bilag 4 Sørbyhallen - Budget for udvidelse og renovering
KE |
330-2021-92336 | Bilag 5 - Sørby sport og event byggeprogram 01-03-2021 |
330-2021-112479 | Bilag 6 Sørbyhallen - Tidsplan for udvidelse og renovering |
330-2021-175940 | Bilag 7 - Sørbyhallen - Budget for tilbygning samlet |