18. Udnyttelse af stadionanlæg - konkretisering af valgt model (O)
18. Udnyttelse af stadionanlæg - konkretisering af valgt model (O)
Sagsnr.: 330-2016-6635 Dok.nr.: 330-2016-371099 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) orienteres
hermed om administrationens oplæg til gennemførsel af den valgte model for
fremtidig anvendelse af stadion, som Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (KFT)
blev præsenteret for og tog stilling til på mødet den 6. juni 2016.
Baggrund
På mødet den 1. februar 2016
vedtog KFT præmisser, proces og tidsplan for fremtidig udnyttelse af
stadionanlægget i Slagelse. LTE tog orienteringen om præmisser, proces og
tidsplan til efterretning på mødet den 1. februar 2016.
KFT har vedtaget følgende præmisser for fremtidig udnyttelse
af stadion:
· Kommunen vil tilstræbe ikke at anvende flere penge på anlægget,
end den hidtil har gjort, gerne færre
· Anlægget skal kunne bruges både til offentlige og kommercielle
formål
· Tribunerne skal kunne understøtte aktiviteterne på anlægget
· Der er tale om anvendelse af stadion som helhed. Altså både bane,
ny og gammel siddetribune, ståtribuner bag de to mål samt indvendige lokaler i
Ny Tribune.
Ifølge kommunens jurister er det vigtigt, at stadionanlægget
anvendes til at understøtte lovlige kommunale formål, fx som ramme om
sportskampe, koncerter og foreningsaktiviteter. Hvis stadion anvendes til disse
formål, vil det være i overensstemmelse med kommunalfuldmagten, at lokaler i Ny
Tribune udlejes til en virksomhed, hvis de ikke bruges af kommunen.
Driftsudgifter – Slagelse Stadion
Ifølge Kommunale Ejendomme vil det koste 614.985 kr. om året
at drifte Ny Tribune. Dertil skal lægges de 130.000 kr. om året fra det
nuværende indtægtsbudget for stadion.
En del af disse udgifter vil evt. kunne løftes af en/flere
lejere af faciliteterne på Ny Tribune.
Derudover er der også udgifter til pleje og drift af
stadionbanen. De årlige udgifter til drift af stadionbanen var ved seneste
opgørelse fra Entreprenørservice ca. 671.687,01 kr.
Dertil kommer evt. udgifter til banelys og banevarme.
Udgifterne til banelys var 33.419,74 kr., da FCV spillede i Superligaen, mens
udgifterne til banevarme var ca. 694.711,63 kr.
Udgifterne til både drift af stadionbane samt banelys og
banevarme er behæftet med usikkerhed, da stadion ikke længere har en
Superligaklub som fast bruger, og derfor må udgifterne forventes at være mindre
i dag. Derudover vil udgifterne også være afhængige af, hvad banen skal bruges
til fremover, og om banen på et tidspunkt skal omlægges til et andet underlag
og/eller bruges til andet end fodbold.
Såfremt stadionbanen skal omlægges efter den verserende Syn
og Skøn-sag, vil der komme en periode, hvor banen ikke vil kunne anvendes som
ramme om indtægtsskabende sportskampe og store idræts- og kulturevents.
Valg af model
På mødet den 2. maj 2016 blev
KFT præsenteret for de af administrationen udarbejdede modeller for fremtidig
anvendelse af stadion.
KFT besluttede, at der skulle arbejdes videre med Model 2,
der dels bygger på SBI og andres vision om at genetablere elitefodbold i
Vestsjælland. Derudover bygger modellen på ønsket om, at stadion skal drives i
armslængde fra kommunen af en selvejende bestyrelse. I modellen er der desuden
lagt op til, at den kommunale andel af finansieringen af de årlige
driftsomkostninger gradvis skal nedtrappes, så det på sigt bliver andre end
kommunen, som dækker alle/størstedelen af driftsomkostningerne ved stadion.
Endelig er der lagt op til, at driften af stadion skal sendes i udbud, så alle
får mulighed for at byde ind på opgaven.
KFT besluttede dog, at der skulle være en bredere sammensat
styregruppe og bad samtidig administrationen om at udarbejde et oplæg til
modellens gennemførsel til brug for udvalgsmødet den 6. juni 2016.
Konkretisering af valgt model
(administrationens oplæg)
Administrationen havde forud for udarbejdelsen af oplægget
til gennemførsel af modellen sparret med Erhvervsakademi Sjælland og dermed
fået indblik i relevant viden om og erfaringer med forskellige modeller for
drift af stadions, multihaller mv.
Erfaringerne fra Globen (Stockholm), Brøndby Stadion, Valby
Idrætspark m.fl. viser, at det er meget svært at få driften til at hænge
sammen, hvis man primært fokuserer på store koncerter og idrætsevents. Globen
har fx fuld belægning, men stadig underskud.
Omvendt har både Malmö Arena og Boxen i Herning haft succes
med at fokusere på mange forskellige små, nære aktiviteter, fx messer,
konferencer, møder mv. Disse aktiviteter lægger fundamentet for økonomien og
sikrer finansiering af basisdriften. I Lausanne i Schweiz har man et
succesfuldt multicampus med forskellige tæt forbundne faciliteter (dog ikke en
multihal), så der kan afvikles flere aktiviteter tæt på hinanden, og man kan
udnytte faciliteternes respektive styrker.
Hvis man kigger på området omkring Slagelse Stadion, ligger
der også her mange forskellige brugbare faciliteter udover dem på stadion, fx
Slagelse Hallen, Sportscollege, UV Hallen, Slagelse Tenniscenter og SBIs
klubhus, som man med fordel kan tænke sammen, ligesom de har gjort det i
Lausanne, så det vil være muligt at trække mange forskellige indtægtsskabende
arrangementer til området og ikke kun traditionelle stadionarrangementer
(fodboldkampe og koncerter). Det er nemlig få andre steder i landet, hvor man
har så mange faciliteter samlet samme sted, og derfor er der et stort uforløst
potentiale ved at koble disse sammen.
Administrationen foreslog derfor i oplægget, at man løfter
Slagelse Stadion ud af fodboldstadion-tankegangen og i stedet skaber et
fællesområde (Multipark & Event Slagelse), hvor man inddrager, udnytter og
markedsfører de mange forskellige faciliteter, der ligger både på Slagelse
Stadion og tæt herpå. Og at man fokuserer på at tiltrække mange forskellige
aktiviteter, ligesom de har gjort det i Malmö og Herning. Dette skal være
udgangspunktet for økonomien.
Et Multipark & Event Slagelse vil have mange styrker og
kunne huse mange forskellige typer af arrangementer og aktiviteter i kraft af
faciliteternes forskellige indhold (fx turneringer, træningssamlinger mv). Det
vil også være muligt at have flere arrangementer på samme tid, idet man ikke er
afhængig af fx en tidskrævende tilpasning af multihal til andre aktiviteter.
Der er således flere steder, hvor en bestemt aktivitet kan placeres, idet flere
af faciliteterne i et Multipark & Event Slagelse fx har mødelokaler,
caféområde/køkkenfaciliteter, omklædningsrum, halgulv/baneareal og potentiale
for overnatning.
Og på grund af faciliteternes geografiske nærhed vil aktiviteterne ligge i
gåafstand fra hinanden, så gæster vil kunne deltage i flere aktiviteter.
Et Multipark & Event Slagelse lægger desuden op til et
tæt og værdiskabende samarbejde mellem mange forskellige aktører (foreninger,
selvejende hal, tenniscenter mv.) i form af fælles logo og markedsføring samt
brug af hinandens frivillige i forbindelse med arrangementer.
Som eksempel på et samarbejde kan nævnes
SønderjyskE-modellen, hvor man har skabt et fælles kommercielt samarbejde
klubberne imellem (håndbold, fodbold og ishockey) under konceptet SØNDERJYSKE,
mens man har holdt fast i hver sin sportslige selvstændighed.
Drift af stadion mv.
Administrationen foreslog desuden i sit oplæg, at man udliciterer den del af
driften, som erfaringerne viser, at private virksomheder typisk varetager
bedst. Det kan fx være catering/cafédrift og kursusvirksomhed. Derudover blev
det foreslået, at et erhvervsnetværk står for at skaffe investorer/sponsorer.
Derimod foreslog kommunen, at kommunen får en overordnet,
koordinerende rolle, og at opgaverne forbundet med stadionbanen og
aktiviteterne på denne (fx fordeling af tider, tiltrækning af arrangementer,
kontakt med foreninger, kunder mv.) forbliver i Fritidsafdelingen. Dermed
sikres det, at SBI kan gøre brug af stadion til deres førsteholdskampe.
Forslag til videre proces
Et Multipark & Event Slagelse vil som nævnt ovenfor
bestå af mange forskellige aktører ud over kommunen (selvejende hal, SBI,
Slagelse Tennisklub, Slagelse Badmintonklub, erhvervsnetværk,
cateringvirksomhed osv.), og hvis modellen skal blive en succes, er både en
bred og hurtig involvering og et tæt indbyrdes samarbejde afgørende.
Såfremt oplægget godkendes, anbefaler administrationen
derfor, at der igangsættes en proces med deltagelse af fx de store foreninger i
området samt SBIs erhvervsnetværk, og at der foretages en interessentanalyse.
Derudover skal det kortlægges, hvilke faciliteter en Multipark & Event
Slagelse allerede har, og hvad der mangler/skal udvikles.
Erhvervsakademi Sjælland vurderer, at processen med møder
med interessenter samt afholdelse af arrangement vil tage ca. 3 måneder, mens
det efterfølgende vil tage ca. en måned at færdiggøre projektet/modellen med
henblik på præsentation.
Administrationen forventer derfor, at KFT kan få forelagt en
færdig model inklusiv indgåede partnerskabsaftaler på mødet i november.
Udvalget vil løbende blive orienteret om fremdriften i projektet. Administrationen
anbefalede endvidere, at booking-opgaver relateret til Slagelse Stadion kommer
til at ligge i Fritidsafdelingen i den mellemliggende periode.
KFT godkendte på mødet den 6. juni 2016 administrationens
oplæg til gennemførsel af modellen samt forslaget til videre proces.
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan:
a)
Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at etableringen af et Multipark &
Event Slagelse vil være den løsning, der - på sigt - bedst sikrer en bæredygtig
drift af stadionanlægget samt udnytter de mange brugbare faciliteter, som
findes både på stadion og i de nærliggende faciliteter, så der kan tiltrækkes
og afvikles mange forskellige aktiviteter og arrangementer på stadion og i
området omkring det.
Den overordnede vision for anlægget bør dog være større end
blot drift af et idrætsanlæg. Man kan forestille sig en vision, der går ud på
at skabe et fundament, som gør det attraktivt for unge at uddanne og bosætte
sig i Slagelse Kommune og skaber et nyt image for kommunen. Dermed bliver det
også attraktivt for erhvervslivet at engagere sig. En vision bør dog formuleres
i et partnerskab mellem interessenterne. Det stærke samarbejde på tværs af
interesser er afgørende for, om ideen kan udføres med succes.
Multipark & Event Slagelse vil være i god tråd med målet
i idrætspolitikken om at understøtte og fokusere på større, samlede, moderne,
fleksible og vedligeholdte idrætscentre og anlæg. Man kan forestille sig, at et
evt. overskud går til vedligehold og udvikling af hele anlægget.
Administrationen anbefaler derfor, at LTE tager
orienteringen til efterretning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice og centerchef
for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.
at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget tager orienteringen til
efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 8. august 2016:
Fraværende:
Taget til efterretning.