3. Budgetopfølgning 2017 (1) - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (B)
3. Budgetopfølgning 2017 (1) - Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-495 Dok.nr.: 330-2017-8407 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg vurderer i 1. budgetopfølgning 2017, hvorvidt
der frem til ultimo januar 2017 er sket væsentlige forskydninger i
budgetgrundlaget i forhold til budgetvedtagelsen i oktober 2016.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkender budgetopfølgningen, som
derefter indgår i samlet budgetopfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og
Byråd.
Baggrund
I årets første fælles
budgetopfølgning gennemgår alle fagudvalg, om der siden budgetvedtagelsen er
sket væsentlige forskydninger i de forudsætninger, som budget 2017 bygger på.
Det kan bl.a. være:
· Tillægsbevillinger, der er bevilget siden budgetvedtagelsen
· Forventet regnskab 2016, herunder overførsel af mer- og
mindreforbrug
· Ændringer i forudsætninger vedr. mængder og priser
· Konsekvenser af finanslov og anden ny lovgivning
· Befolkningsudvikling
· Udmøntning af budgetaftalen
I modsætning til de
traditionelle budgetopfølgninger indeholder Budgetopfølgning 2017 (1) ikke en
gennemgang af de enkelte virksomheders budgetoverholdelse, men har alene fokus
på de nævnte forudsætningsændringer. For virksomhederne forudsættes derfor, at
budgettet er i balance medmindre andet er kendt og af væsentlig betydning.
Landdistriktsudvikling
På politikområde
Landdistriktsudvikling forventes ingen afvigelse i forhold til det vedtagne
budget 2017.
Drift og Teknik
Som det
blev drøftet på udvalgsmødet den 9. januar er der inden for Drift og Teknik
nogle budgetmæssige udfordringer, som kræver handling i 2017.
På
vejbelysningen er der i budget 2017 indarbejdet et effektiviseringskrav på 4,2
mio. kr. Effektiviseringskravet var en del af aftalen for budget 2016 og skulle
findes ved genforhandling af kontrakten med SK-Forsyning eller ved tilbagekøb
af vejbelysningen.
Sagen er
blevet drøftet på byrådsmødet den 30. januar med følgende beslutning – ”A
foreslår, at der ikke sker besparelser på gadebelysningen på nuværende
tidspunkt, men at sagen sendes tilbage til LTE, og at der udarbejdes en
belysningspolitik. Udgangspunktet for en sådan belysningspolitik skal være, at
der sikres mest mulig tryghed, forebyggelse af kriminalitet og trafiksikkerhed.
Når SK Forsyning på det grundlag har mulighed for at investere yderligere i
energibesparende gadelys kan tages initiativ til en ny længerevarende kontrakt,
idet samme forhold søges gennemført i andre udbyderes forsyningsområde i
kommunen”.
Der er
i budgetoverslagsår 2018 indarbejdet et tilsvarende effektiviseringskrav på 4,5
mio. kr. som er stigende til 5,0 mio. kr. i 2019 og frem. Det skal drøftes
hvilke tiltag der skal arbejdes videre med for at sikre balance indenfor
budgettet til vejbelysning.
På
busdriften har Slagelse Kommune i januar som ventet modtaget en negativ
efterregulering fra Movia på 5,1 mio. kr. vedrørende regnskab 2015.
Efterreguleringen betyder at busdriften vil komme ud af 2017 med et merforbrug
på ca. 2,8 mio. kr. Merforbruget kan indhentes i 2018, hvor der, jævnfør Movias
seneste estimat for regnskab 2016, forventes en positiv efterregulering, således
at der som minimum vil være balance på busdriften i 2018. Byrådet godkendte
dette den 30. maj 2016 i sag vedrørende Movia’s regnskab 2015.
Budgettet
til vejbidrag forventes i 2017 at blive udfordret, da der forventes en større
anlægsaktivitet fra SK Spildevand med flere anlægsprojekter i byområder, som er
vejbidragskrævende. Slagelse Kommune betaler 6% af SK Spildevands
anlægsaktivitet.
På
Kolonihaveområdet forventes fortsat merforbrug grundet, som tidligere
rapporteret, at de budgetterede indtægter ikke kan opnås med de nuværende
kontrakter.
Skadedyrsbekæmpelsen
forventer et mindre merforbrug i 2017, hvis den nuværende tendens med stigende
antal rotteanmeldelser fortsætter.
Vintervedligeholdelsen
forventes at komme ud med et merforbrug i 2016 på ca. 2,9 mio. kr., som vil
blive overført til 2017. Der er umiddelbart ikke råderum i
vintervedligeholdelsens budget 2017 til at afholde dette. Det skal drøftes
hvordan merforbruget kan finansieres indenfor udvalgets ramme i 2017.
Færgedriften
forventer i 2017 at holde sig indenfor budgettet. Der forventes overført ca.
2,4 mio. kr. i mindreforbrug fra 2016, som primært skyldes forskydning i den
planlagte vedligeholdelse af færgerne.
Anlægsprojekter
Drift og Teknik
Det
foreløbige regnskab 2016 viser et mindreforbrug på ca. 44,0 mio. kr. i 2016 ud
af det afsatte anlægsbudget på 87,0 mio. kr. under Drift og Teknik. Det samlede
mindreforbrug søges overført til 2017 til anvendelse på de igangværende
projekter.
Kommunale Ejendomme
Kommunale ejendomme er siden
budgetvedtagelsen blevet bevilget 4,5 mio. yderligere i afsat rådighedsbeløb på
anlæg, som skyldes en udskydelse af anlægsprojektet Investering i solceller.
Det afsatte rådighedsbeløb i 2016 er tilsvarende nedsat.
Kommunale ejendomme forventer et merforbrug for 2017 på 1,1 mio.
kr. på driftsudgifterne samt et mindreforbrug på 19,8 mio. kr. på
anlægsudgifterne. Afvigelserne skyldes at der i forbindelse med budget
2017 blev lagt en forventet driftsoptimering ind på 1,1 mio.
kr. årligt samt anlægsudgifter på 19,8 mio. kr. i 2017 til
driftsoptimering af bygninger. Et forslag til denne driftsoptimering blev
forelagt politisk i oktober 2016, men blev ikke vedtaget, og derfor er
det ikke muligt at realisere disse budgetposter.
Kommunale ejendomme forventer at
der vil være et lille mindreforbrug for driften for 2016. Dog dækker denne
forventning over et forventet mindreforbrug på rengøringsservice på ca. 3,5
mio. kr., som forventes anvendt fuldt ud i 2017, idet der forventes ekstra
udgifter i forbindelse med overdragelse af medarbejdere ved udbud. Herudover
forventer ejendomsstrategien et merforbrug på ca. 4 mio. kr., idet indtægter
ved salg af de tidligere bygninger for Havrebjerg og Klostermarken skole ikke
er realiseret. Indtægterne forventes at blive realiseret i 2017.
For anlæg forventer kommunale
ejendomme et mindreforbrug på ca. 2,5 mio. kr., som forventes anvendt i 2017.
Orientering
om statstilskud til gods- og persontransport for færgedriften
Økonomi-
og Indenrigsministeriet har med virkning fra regnskabsåret 2017 præciseret
reglerne for, hvordan kommunerne skal registrere de særlige statstilskud som
modtages til nedsættelse af færgetakster for gods- og persontransport til små
øer. Kommunen har hidtil registreret statstilskuddet på de finansielle konti
sammen med de øvrige statstilskud, men tilskuddet skal pr. 1.1.2017 registreres
på færgedriften under funktion 02.32.33 Færgedrift.
Regelpræciseringen
betyder at den indtægtsbevilling på i alt 1,644 mio. kr., som i det vedtagne
budget 2017 er placeret på de finansielle konti under særlige tilskud, skal
omplaceres til færgedriften, hvor statstilskuddet fremadrettet også vil blive
registreret og bogført.
Bevillings-
og registreringsændringen har ingen driftsmæssig konsekvens for færgedriften,
men er alene af regnskabsteknisk karakter. Bevillingsændringen skal dog formelt
godkendes af byrådet i forbindelse med behandling af den samlede
budgetopfølgning.
Finansloven
2017 - færgedriften
Det
skal bemærkes at folketinget med finansloven 2017 har besluttet at øge tilskuddene
til nedsættelse af færgetakster. Der fordeles yderligere 20,0 mio. kr. i 2017,
stigende til 30,0 mio. kr. i 2018 og 40,0 mio. kr. i 2019. Når
lovbekendtgørelse med fordeling af tilskud foreligger, vil der blive søgt om
bevillingsberigtigelse samt fremsendt forslag nedsættelse af færgetakster.
Opfølgning
på 1. budgetopfølgning 2017
På det
kommende udvalgsmøde i marts vil der blive fremlagt forslag til prioritets drøftelse,
for hvordan der kan arbejdes videre med at sikre balance indenfor udvalgets
samlede budgetramme.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni,
og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Grundet ændret registreringspraksis meddelt fra Økonomi- og
Indenrigsministeriet skal indtægtsbevilling vedrørende særlige statstilskud til
færgedriften omplaceres fra de finansielle konti til færgedriften.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | 6.2 | -1.644 | -1.644 | -1.644 | -1.644 |
Anlæg | | | | | |
Finansiering | 1.4 | 1.644 | 1.644 | 1.644 | 1.644 |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og
Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Budgetopfølgningen 2017 (1) godkendes og videresendes til
Økonomiudvalget
2.
at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget overfor Økonomiudvalget og
Byrådet anbefaler at indtægtsbevilling på 1,644 mio. kr. pr. 1.1.2017
budgetomplaceres fra politikområde 1.4 Finansiering til færgedriften under
politikområde 6.2 Drift og Teknik
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende:
Godkendt.