3. Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2017 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (B)
3. Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2017 - Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget (B)
Sagsnr.: 330-2017-495 Dok.nr.: 330-2017-183236 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde ved
udgangen af marts 2017.
Landdistrikt-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkender budgetopfølgning,
som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Det
indstilles endvidere at udvalgene overfor Økonomiudvalg og Byråd anbefaler at
de forventede mindreforbrug på anlæg i 2017 budgetomplaceres bevillingsmæssigt
fra 2017 til 2018.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017
at have et merforbrug for driftsudgifterne på 4,3 mio. kr. og et mindreforbrug
for anlægsudgifterne på 49,7 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af
forbruget. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017,
som blev godkendt af Byrådet den 27. marts 2017, er indeholdt i det korrigerede
budget.
Der er bemærkninger til følgende politikområder:
Landdistriktsudvikling
Drift 2017
På politikområde
Landdistriktsudvikling forventes pr. marts et mindreforbrug på 3,7 mio. kr.
Afvigelsen skyldes ikke disponerede midler vedrørende
landdistriktsudvikling, forskydning på projekter vedrørende skimmelsvamp,
kondemnering og genhusning samt forventet mindreforbrug på låneydelser til
støttet byggeri.
Anlæg 2017
På anlæg under
Landdistriktsudvikling forventes et mindreforbrug på 5,6 mio. kr.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring
forventningen til anlægsprojekterne i 2017.
Drift og Teknik
Drift 2017
På politikområde Drift og Teknik
forventes pr. marts et samlet merforbrug på ca. 11,0 mio. kr. Budgetafvigelserne
omhandler følgende områder:
På vejbelysning forventes et
merforbrug på ca. 4,3 mio. kr. I budget 2017 er der indarbejdet et
effektiviseringskrav på 4,2 mio. kr. vedrørende vejbelysningen. Der er endnu
ikke truffet beslutning om hvordan effektiviseringskravet skal realiseres.
På
busdriften forventes et mindreforbrug på ca. 2,3 mio. kr. Mindreforbrug opnås
under forudsætning af at tilbagebetaling på ca. 4,4 mio. kr. vedrørende
regnskab 2016 fra Movia vil indgå i regnskab 2017.
På vejbidrag og øvrig vejdrift forventes et merforbrug på
1,0 mio. kr. Primært som følge af en forventning om øget anlægsaktivitet fra
SK-Forsyning.
På
Kolonihaveområdet forventes et merforbrug på ca. 1,0 mio. kr. Som tidligere
rapporteret skyldes det at de budgetterede indtægter ikke kan opnås med de
nuværende kontrakter.
På Entreprenørservice
forventes i 2017 et merforbrug på ca. 2,0 mio. kr. Som primært skyldes afledte
driftsudgifter til nye grønne områder, stier, veje og pladser, hvor der ikke er
givet den budgetmæssig dækning
På
vintervedligeholdelsen forventes i 2017 et merforbrug på ca. 5,2 mio. kr.
Budgetafvigelsen skyldes at et
merforbrug på 2,9 mio. kr. fra vintervedligeholdelsen 2016 er overført til 2017
samt at den beregnede udgift for en gennemsnitsvinter at vil ligge ca. 2,3 mio.
kr. højere end forudsat i budgettet til vintervedligeholdelse.
Anlæg 2017
For politikområdet forventes et samlet mindreforbrug på 21,0
mio. kr.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring
forventningen til anlægsprojekterne i 2017.
Kommunale Ejendomme
Drift 2017
For politikområdet forventes der et samlet mindreforbrug på
3,0 mio. kr. Afvigelsen skyldes primært et mindreforbrug vedrørende
Rengøringsservice på 2,0 mio. kr., som skyldes overførslen fra 2016. Det
resterende mindreforbrug vedrører Ejendomsstrategien, idet bygninger, som
husede Klostermarken skole, er solgt, og denne salgsindtægt vil også dække den
driftsbesparelse, som blev lagt ind i forbindelse med budget 2017. Den indlagte
driftsbesparelse fra 2018 og frem vil der stadig være en udfordring med at
indhente.
Mindreforbruget er 0,5 mio. kr. lavere for Ejendomsservice
end forventet ved rapporteringen til Økonomiudvalget i april måned, hvilket
skyldes at der i denne økonomiopfølgning er afsat midler til projekter, som
ikke er igangsat endnu.
Driftsudgifter vedrørende Akaciegården
Som et led i ejendomsstrategien er bygningerne, som
tidligere indeholdt Akaciegården, nu solgt. I forbindelse med vedtagelsen af
ejendomsstrategien blev det vedtaget, at frigjorte bygningsbudgetter skal
indhente de pålagte besparelser på ejendomsstrategien. Det foreslås derfor, at
der budgetomplaceres 0,131 mio. kr. i 2017 og 0,181 mio. kr. i overslagsårene
fra Ejendomsservice til Ejendomsstrategien.
Flytning af bygningsdrift
Byrådet godkendte i januar og august 2016 at flytte
bygningsdriften på hovedparten af kommunens bygninger. Det har dog været
nødvendigt at foretage enkelte budgettilpasninger i forhold til de budgetbeløb,
som blev godkendt i 2016, jf. tidligere sagsfremstillingers bemyndigelse til
Center for Økonomi til at foretage eventuelle aftalte budgettilpasninger af
beløb. Der er derfor flyttet ca. 5,0 mio. kr. mindre i budget for bygningsdrift
i forhold til de tidligere godkendte beløb. Det vedrører især Center for
Sundhed og Omsorg, idet specielt budgetter vedrørende aflastningsboliger ikke
er flyttet til Center for Kommunale Ejendomme, da administrationen af disse
bedst varetages af Center for Sundhed og Omsorg. En oversigt over
budgettilpasningerne kan ses i bilag 2.
Herudover er der klarlagt nye områder, som ikke har været
med i tidligere oversigter, og som nu også foreslås flyttet til Center for
Kommunale Ejendomme. Der foreslås, at der flyttes yderligere 1,4 mio. kr. i
2017 og overslagsårene. En oversigt over yderligere flytninger kan også ses i
bilag 2.
Som det sidste udestår nu kun de takstfinansierede områder,
som først kan flyttes, når der er udarbejdet en budget- og økonomistyringsmodel
for disse. Dette forventes at være klar pr. 1. januar 2018.
Anlæg 2017
For politikområdet forventes der et samlet mindreforbrug på
23,1 mio. kr., hvilket primært skyldes at anlægsprojektet til opnåelse af
driftsbesparelser, som blev vedtaget i forbindelse med budget 2017 ikke kan
realiseres.
Der henvises til bilag 1a for yderligere detaljer omkring
forventningen til anlægsprojekterne i 2017.
Udskydelse af anlægsprojekter
Byrådet besluttede i marts måned en gennemgang af alle anlæg
i 2017 for at vurdere, hvilke anlæg, der kan udskydes til 2018. De igangværende
anlæg er gennemgået, og det vurderes, at der kan udskydes i alt 46,5 mio. kr.
til 2018. De anlæg, som kan udskydes, fremgår af bilag 1b. De øvrige anlæg er
alle enten i deres afsluttende fase eller der kan forventes afvigelser på under
0,1 mio. for 2017, og derfor anbefales det ikke at udskyde disse anlæg.
Herudover har Byrådet i april måned besluttet en gennemgang
af alle anlægsprojekter med henblik på at vurdere effekten af et anlægsstop
resten af 2017. Denne gennemgang fremgår af bilag 1b, hvor disponeringerne for
resten af 2017 er vurderet i forhold til, hvorvidt de kan stoppes og hvad
konsekvenser ved et sådan stop vil være. Det er vurderet, at 17,1 mio. kr. af
disponeringerne kan stoppes i 2017 og udskydes til 2018.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ bilag 2 er der
fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ult.
marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Handleplaner
Udvalget behandler
handlemuligheder for de budgetmæssige driftsudfordringer under Drift og Teknik
i en særskilt proces vedrørende budgetudfordringer i 2017 og 2018-21 samt i
verserende sag vedrørende gadebelysningen. Der skal træffes beslutning om,
hvordan enkelte års budgetudfordringer (f.eks. i form
af overførte merforbrug) skal håndteres samt hvilke tiltag der skal imødegå de
mere varige (strukturelle) budgetudfordringer, som f.eks. vejbelysning,
vintervedligeholdelse og kolonihaver.
Vurdering
Centerchef for Teknik og Miljø og konstitueret Centerchef
for Kommunale Ejendomme anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige
konsekvenser:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift, Ejd. service | LTE 06.03 | -131 | -181 | -181 | -181 |
Drift, Ejd. strategi | LTE 06.03 | 131 | 181 | 181 | 181 |
Bygningsdrift | ØU 01.01 | -400 | -400 | -400 | -400 |
Bygningsdrift | SSU 07.02 | -585 | -585 | -585 | -585 |
Bygningsdrift | UU 08.02/08.04 | -437 | -437 | -437 | -437 |
Bygningsdrift | LTE 06.03 | 1.422 | 1.422 | 1.422 | 1.422 |
Anlæg | LTE | -46.513 | 46.513 | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | LTE | 46.513 | -46.513 | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Budgetomplaceringen af yderligere bygningsdrift, vil betyde
at driftsbudgettet for de 3 nævnte udvalg vil blive 1,422 mio. kr. lavere i
2017 og overslagsårene.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og
Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Budgetopfølgningen ultimo marts 2017 godkendes og videresendes til
orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
2.
at Udvalget godkender, at der budgetomplaceres 0,131 mio. kr. i 2017 og
0,181 mio. kr. i 2018 og overslagsårene vedrørende bygningsbudget på
Akaciegården fra Ejendomsservice og til Ejendomsstrategien.
3.
at Udvalget, Økonomiudvalget og Byrådet tager til efterretning, at der er
flyttet 5,0 mio. kr. mindre i budget for bygningsdrift i forhold til de
tidligere godkendte beløb.
4.
at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der
budgetomplaceres 1,422 mio. kr. i 2017 og overslagsårene vedrørende
bygningsdrift til Ejendomsservice fra øvrige udvalg.
5.
at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet at forventede
mindreforbrug på 46,5 mio. kr. på anlæg i 2017 bevillingsmæssigt flyttes til
afholdes i 2018.
6.
at Udvalget drøfter muligheden for anlægsstop, jf. bilag 1b.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 8. maj 2017:
Fraværende:
Ad 1 og 2) Godkendt.
Ad 3) Taget til efterretning.
Ad 4 og 5) Anbefales.
Ad 6) Drøftet.