Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Dagsorden – 7. januar 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-642509                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-642522                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik.
·         Masterplan
·         Mailliste (følger med den endelige dagsorden)
·         Status lokalplan (følger den endelige dagsorden)
Baggrund
Orientering fra Administrationen:
Orientering fra udvalgsformanden:
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

3. Status - Naturpark langs kommunens sydlige kystområde (O)

3.     Status - Naturpark langs kommunens sydlige kystområde (O)

Sagsnr.: 330-2018-17783               Dok.nr.: 330-2018-660374                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om status på naturparkprojektet.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget ønsker løbende at blive orienteret om status på naturparkprojektet.
Administrationen vil på mødet orientere om tids- og procesplanen, give en status på projektet, herunder status på borgerinddragelsesprocessen samt orientere om de næste skidt i processen. 
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning

4. Formål og rammer for Naturparkråd (O/D)

4.     Formål og rammer for Naturparkråd (O/D)

Sagsnr.: 330-2018-17783               Dok.nr.: 330-2018-592190                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriksudvalget
Beslutningstema

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om administrationens overvejelser om naturparkrådets sammensætning og nedsættelse. Udvalget har mulighed for at drøfte kommissoriets indhold.
Baggrund
Byrådet har besluttet at undersøge muligheden for at etablere en naturpark i det unikke naturområde fra Agersø, Omø og Skælskør langs dobbeltkysten over Glænø til Bisserup. Ønsket er at få området godkendt som Dansk Naturpark efter Friluftsrådets mærkningsordning. Området er i Kommuneplan 2017 udpeget til potentiel kommende naturpark.
Etablering af et naturparkråd er et kriterium for, at et område kan blive godkendt som Dansk Naturpark.

Tidspunktet for, hvornår rådet nedsættes, afhænger af den indledende dialog og proces i interesseområdet for naturparken. Det forventes, at naturparkrådet tidligst kan nedsættes i 4. kvartal af 2019.

Kommissoriet for naturparkrådet skal indeholde formål, rolle og opgaver for rådet samt rammer og sammensætning.
Nedenfor beskriver administrationen de overvejelser, der er gjort om en del af indholdets punkter. De øvrige rammer for udvalget, herunder: mødefrekvens, budget, funktionsperiode, sekretariatsbistand og forhold til pressen skal beskrives på et senere tidspunkt.

Formål med Naturparkrådet
Naturparkrådet skal rådgive Byrådet og administrationen om udviklingen og driften af Naturparken.

Det er rådets overordnede formål at:
·         Sørge for, at naturparken udvikler og sikrer værdifuld natur, friluftsliv, kultur- og landskabsværdier samt skaber bedre muligheder for turisme og lokal erhvervsudvikling.
·         Sikre at alle relevante interesseorganisationer, foreninger, lodsejere og andre borgere bliver hørt og inddraget i udvikling og drift af naturparken.
·         Kvalificere ansøgning til Friluftsrådet om godkendelse af naturpark.
·         Kvalificere udviklingen og driften af naturparken.
·         Sikre, at opgaverne i naturparken planlægges og udføres ud fra et helhedsperspektiv.

Roller og opgaver:
·         Være rådgivende over for Byrådet og administrationen. Rådet kan ikke træffe endelige beslutninger.
·         Bidrage til at beskrive visioner, konkrete mål og projekter i en naturparkplan for området.
·         Samle og koordinere forskellige interesser og aktiviteter.
·         Bidrage til at skabe opbakning og forankring af naturparken i lokalområdet.
·         Bidrage med lokal og faglig viden.
·         Bidrage til at synliggøre og formidle Naturparkrådets arbejde til eget bagland og lokalområdet.
Rådets sammensætning:
Naturparkrådet skal bestå af relevante interessenter, herunder politikere, lodsejerrepræsentanter, interesseorganisationer/foreninger for det grønne område, turisme, erhverv og kulturområdet. Det er Byrådet, der beslutter den endelige sammensætning af rådet. Dog kan Friluftsrådets bestyrelse i forbindelse med godkendelse af naturparkplanen stille krav, der sikrer, at naturparkrådet har en fornuftig sammensætning. Som udgangspunkt kan der ikke sidde enkeltpersoner i naturparkrådet.

Der sidder typisk 15-20 medlemmer i naturparkrådet.
Der skal udpeges en formand for rådet. I andre naturparker er naturparkrådets formand en repræsentant fra Byrådet.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at formanden for naturparkrådet er medlem af Byrådet, da formandsposten indebærer at kunne binde mange interesser sammen.

Friluftsrådets vejledning til mærkningsordningen Danske Naturparker lægger vægt på, at der i naturparkrådet sidder foreninger og interesseorganisationer. Hvis man ønsker at lade enkeltpersoner få plads i naturparkrådet, er det muligt at give dem plads ved at opstille nogle kriterier. I det endelige kommissorium kan man definere og opstille, hvilke kriterier, enkeltpersoner kan optages på.
Administrationen anbefaler, at naturparkrådet får en stærk lokal forankring. Dels kan man sikre den lokale forankring ved at rekruttere medlemmer, der har tilknytning til området. Dels kan man understøtte, at naturparkrådet får et tæt samarbejde med andre lokale interessenter og aktører, der ikke sidder i naturparkrådet. Det kan fx understøttes ved at etablere arbejdsgrupper, der nedsættes om særlige interesser, emner eller geografiske områder i naturparken, og som arbejder ad hoc med konkrete projekter. Det er vigtigt, at den viden, der genereres i arbejdsgrupper, via borgermøder og lignende arrangementer, bringes videre til Naturparkrådet.

Administrationen anbefaler, at der først tages endelig stilling til kommissoriets punkter om periode, budget, sammensætning mv senere i processen, når den indledende dialog i området er færdiggjort. På det tidspunkt vil der tegne sig et tydeligere billede af, hvad der giver mening. I dialogen med interesseorganisationer, lokalråd, lodsejere og andre aktører i området forventer vi at få et klarere billede af, hvordan naturparkrådet kan sammensættes.

Administrationen anbefaler, at naturparkrådet nedsættes efter den indledende dialog i lokalområdet er taget og den første idéudvikling er påbegyndt. I den periode er der også mulighed for at borgere og lodsejere kan finde sammen og danne fællesskaber, som kan supplere naturparkrådets arbejde, eller som kan indgå direkte i naturparkrådet. Det forventes, at naturparkrådet tidligst kan nedsættes i 4. kvartal af 2019.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Naturparkrådet skal spille sammen med andre relevante råd og udvalg, herunder Naturforum, Kultur- og Fritidsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter indhold til kommissoriet
3.    at Administrationen på baggrund af udvalgets bemærkninger og efter den indledende dialog kommer med forslag til kommissorium

5. Behandling af ansønginger om projektstøtte - kommunens landdistriktspulje (B)

5.     Behandling af ansønginger om projektstøtte - kommunens landdistriktspulje  (B)

Sagsnr.: 330-2018-71342               Dok.nr.: 330-2018-610986                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Strand Festival 2019
Foreningen Strand Festivalen søger om 50.000 kr. til afholdelse af Strand Festival 2019 i den første weekend af august. Formålet er at promovere kyststrækningen fra Drøsselbjerg til indsejlingen til Tude Å og fremme turismen i området. Strand Festivalen består af en bred vifte af aktiviteter for sommerhusejere og besøgende, og som organsires i samarbejde mellem erhvervsliv, foreninger og grundejere i området.
Strand Festivalen tilbyder aktiviteter for familier og for alle aldersgrupper. Der er skattejagt, cykelløb, løb, kajakroning, beachvolley, ponyridning m.m. Der er fokus på autentiske oplevelser i naturen. De ansøgte midler skal blandt andet gå til leje af veteranbusser fra Danmarks Busmuseum, markedsføring og afholdelse af konkrete aktiviteter, hvoraf flere er rettet mod børn og unge. 
Foreningen oplyser, at den har kontaktet Skælskør Erhvervsforening for at få sparring i forhold til denne forenings erfaringer med at organisere større events baseret på et frivilligt engagement. SK Forsyning, der netop har færdiggjort et større kloakeringsarbejde i sommerhusområderne langs kysten, har tilkendegivet ønske om at bidrage til afholdelsen af eventuen i 2019.
Mænds Mødested
7 pensionister i Boeslunde, som er organiseret som en undergruppe under Boeslunde Gymnastikforening, har oprettet et Mænds Mødested i det gamle klubhus ved landsbyens boldbaner. Gruppen mødes om forskellige vedligeholdelsesopgaver som af den fælles petanquebane og motionsoasen, og tager del i opførslen af en kommende bålhytte og shelter, som lokalsamfundet skal opføre. Mænds Mødesteder fungerer således som et fællesskab, for de mænd der mødes om at løfte konkrete vedligeholdelsesopgaver i området. Men der ses en udvikling i aktiviteter, idet det også er blevet samlingssted for en litteraturklub i byen.
Der søges om 50.000 kr. til færdiggørelse af istandsættelse af det klubhus, som pensionisterne mødes i. Tanken er at klubhuset skal indrettes til værksted for byens borgere og pensionister, som har brug for redskaber og plads til reparationer eller udførelser af opgaver, som ikke kan foretages i hjemmet. Medlemmerne af Mænds Mødested vil bidrage til istandsættelsen i det omfang det er muligt, som eksempelvis ved at opsætte hylder og etablere lagerfaciliteter.
Retligt grundlag
Kommunens retningslinjer for tildeling af støtte med midler fra Landdistriktspuljen, hvoraf det fremgår, at kommunen kan yde støtte til projekter, der kan skabe udvikling i landdistrikterne, og som gør dem mere attraktive og kan siges at have en positiv effekt på bosætningen. Der stilles også krav om lokal forankring, og om at ansøgeren yder medfinansiering til projektet.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan-, og Landdistriktsudvalget har følgende valgmuligheder:
1. Udvalget kan imødekomme ansøgningen og yde et projekttilskud på 50.000 kr. til Strand Festivalen 2019 ved Stillinge Strand og understøtte et initiativ der er med til at skabe synlighed om kommunens kyststrækning og fremme turismen i området.
2. Udvalget kan vælge ikke at støtte Strand Festival 2019, for at reservere landdistriktsmidler til andre formål.
3. Udvalget kan imødekomme ansøgningen om at yde et projekttilskud til Mænds Mødest i Boeslunde til istandsættelse af bygningen, der fungerer som gruppens mødested.
4. Udvalget kan vælge ikke at støtte Mænds Mødested, for at reservere landdistriktsmidler til andre formål.
Vurdering
Strand Festival 2019
Administrationen vurderer at Strand Festivalen rummer potentiale for at blive en samlende event for sommerhusejere og besøgende, og som kan være med til at brande kysten som turismemål. Administrationen vurderer endvidere at det er positivt, at foreningen Strand Festivalen forsøger at trække på erfaringer fra Skælskør, hvor man har stor succes med at skabe samarbejder mellem erhvervsliv og civilsamfundet om organiseringen af større events.
Mænds Mødesteder
Administrationen vurderer at Mænds Mødested kan bidrage til forebyggelsen af ensomhed bland ældre, og at formålet med at have et mødested som samtidig fungerer som værksted og med mulighed for at låne og dele værktøj bygger på deleøkonomiske principper, som kan være til inspiration for andre lokalsamfund. Det vurderes endvidere, at de vedligeholdelsesopgaver, som de varetager, kan være med til at gøre Boeslunde et mere attraktivt lokalsamfund.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs-, og Arbejdsdirektøren indstiller,
1.    at Strand Festivalen 2019 støttes med 50.000 kr. med midler fra Landdistriktspuljen.
2.    at Mænds Mødesteder støttes med 50.000 kr. med midler fra Landdistriktspuljen, til istandsættelse af bygningen der fungerer som deres mødested.

6. Anmodning om opstart af ny lokalplan for et Erhvervsområde ved Nøddebovej, Harrested Mark (B)

6.     Anmodning om opstart af ny lokalplan for et Erhvervsområde ved Nøddebovej, Harrested Mark (B)

Sagsnr.: 330-2018-76000               Dok.nr.: 330-2018-643488                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om en lokalplan for et Erhvervsområde ved Nøddebovej skal sættes i gang.
Baggrund
Fuglebjerg Kistefabrik beliggende på Nøddebovej 4, Harrested Mark oplever stigende efterspørgsel og har derfor behov for at udvide og fremtidssikre virksomheden.
Fuglebjerg Kistefabrik har på den baggrund fremsendt en anmodning om en lokalplan, der skal sikre virksomhedens udvidelsesmuligheder. Udvidelsen omhandler større lagerkapacitet og mere plads til produktionsapparatet. Helt konkret ønsker virksomheden at opføre 2 nye haller på hver ca. 400 m2 med en højde på ca. 6 meter. Hallernes facade og tagkonstruktion forventes opført med stålplader (sandwichplader) i en grå farve.
Vejadgang til virksomheden vil fortsat ske via den eksisterende overkørsel til Nøddebovej. Ubebyggede arealer forventes etableret som kørearealer, parkering samt friarealer med beplantning.
Virksomheden er beliggende indenfor kommuneplanens rammeområde L.BE1 med mulighed for blandet bolig og erhverv. Virksomhedens aktiviteter er således i overensstemmelse med rammeområdets anvendelse. Den ønskede udvidelse kan imidlertid ikke rummes indenfor kommuneplanrammens fastlagte bebyggelsesprocent, som er fastsat til 25 % for den enkelte ejendom. Det er således en forudsætning for lokalplanen, at der udarbejdes et kommuneplantillæg, der hæver rammen for bebyggelsesprocenten.
Virksomheden er beliggende indenfor udpegningen Områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og er omfattet af et udpeget indsatsområde til grundvandsbeskyttelse. Virksomhedens udvidelsesønsker ændrer ikke på virksomhedens aktivitet idet udvidelsesønskerne handler om at udvide lagerkapaciteten samt at få mere plads til produktionsapparatet. Lokalplanen vil sikre, at der ikke må forgå aktiviteter, som f.eks. oplag, der kan udgøre en risiko for grundvandet med mindre aktiviteterne kan foregå under forhold der sikre, at de ikke udgør en væsentlig grundvandsrisiko.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg.
Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at virksomhedens udvidelsesønsker ikke kan realiseres gennem en samlet planlægning, og at virksomhedens udvidelsesmuligheder fortsat vil skulle ske på baggrund af landzonetilladelser såfremt det lovgivningsmæssigt er muligt.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at en lokalplan for et Erhvervsområde ved Nøddebovej sættes i gang. Det vil betyde, at der skabes et samlet plangrundlag for den eksisterende virksomheds udvidelsesmuligheder og dermed udvikling. Den samlede planlægning for virksomheden vil fastsætte en dispositionsplan for området, som tydeligt viser placeringen af bebyggelse, befæstede arealer og friarealer herunder afskærmende beplantning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at lokalplanen sættes i gang.

7. Forslag til Lokalplan 1204, Boligområde "Ved Gadekæret", Slots Bjergby med miljøscreening (B)

7.     Forslag til Lokalplan 1204, Boligområde "Ved Gadekæret", Slots Bjergby med miljøscreening (B)

Sagsnr.: 330-2018-31304               Dok.nr.: 330-2018-627973                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til Lokalplan 1204, Boligområde ”Ved Gadekæret” Slots Bjergby og miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på sit møde den 4. juni 2018 at igangsætte lokalplanlægningen for et nyt boligområde i den ældre del af Slots Bjergby landsby.
Lokalplanlægningen er igangsat på anmodning fra Skel.dk, der på vegne af gårdejer Allan Preben Larsen, ønsker udarbejdet en lokalplan for at kunne opfører en boligbebyggelse med mulighed for at etablere op mod 12 boliger, hvoraf den ene er eksisterende og fortsat vil være ejet af gårdejeren. Den eksisterende bolig vil sammen med en udhusbygning være de eneste bygninger, der bevares på ejendommen, der tidligere var en stor svineproduktion. Alle andre bygninger og anlæg er nedrevet.
Lokalplanområdet ligger indenfor kommuneplanens landsbyafgrænsning og er udlagt som boligområde i kommuneplanen. Lokalplanområdet vil, som den ældre del af landsbyen, forblive i landzone.
Boligbebyggelsen planlægges som åben lav og byggegrundene placeres langs en snoet landsbyvej, der centreres omkring et nyt gadekær.
Lokalplanens bestemmelser skal sikre, at de nye huse indpasses i det eksisterende landsbymiljø og at husene udformes i overensstemmelse med eksisterende landbyshuse karakteristik og tilpasses den lokale byggeskik, herunder som længehuse.
Der er gennemført en miljøscreening af lokalplanforslaget, hvor det konkluderes, at lokalplanlægningen ikke udløser en miljøvurdering.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til Lokalplan 1204 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage lokalplanen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at der ikke kan etableres boliger og en daginstitution på arealet som lokalplanforslaget beskriver.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Lokalplanforslaget er i overensstemmelse med Kommuneplan 2017, ramme 9.B2, der udlægger området som boligområde beliggende i landzone.
Lokalplanområdet vejbetjenes fra Slotsbjergbyvej ad Lundbæksvej. De 11 landsbygrunde på ca. 1200 m2 i gennemsnit bebygges som traditionelle længehuse i 1½ etage, placeret langs en snoet landsbyvej, centreret omkring et gadekær.
Nyt byggeri skal tilpasses den stedlige byggestil og vil blive reguleret stramt med hensyn til de enkelte boligers overordnede udformning (længehuset).
De enkelte boligejere kan dog bygge individuelle huse, med hver deres detaljer. Det er kun i hovedformen, herunder beboelsens form, der reguleres stramt. Den enkelte bygningsejer vil kunne udforme huset med større vinduespartier, karnapper og kviste, således at husene kan udføres i moderne stil.
Lokalplanområdet planlægges desuden med større fælles friarealer, hvor der er rig variation i udearealer. Der er søer, gadekær, skovbevoksning, engområde mv. Desuden ligger området ud til åbne marker mod nord og øst. Området giver rig mulighed for at alle kan færdes på arealerne, der alle er forbundet med stier, der skal sikre, at lokalplanområdet bliver en integreret del af det gode landsbymiljø.
Lokalplanområdet er omfattet af lokalplan 306, Bevaringsplan for Slots Bjergby, der forudsættes aflyst i forbindelse med lokalplanens endelige vedtagelse. Grunden er, at det aktuelle lokalplanområde i Lokalplan 306, Område B er udlagt til jordbrugsformål og bestemmelserne i lokalplanen giver derfor mulighed for større og bredere driftsbygninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at forslag til Lokalplan 1204, Boligområde ”Ved Gadekæret” Slots Bjergby vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes på Slagelse Bibliotek d. 12. eller 13. februar 2019 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.

8. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1201, Lindholm Dagskole, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 18 til Kommuneplan 2017 (B)

8.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1201, Lindholm Dagskole, Slagelse samt Kommuneplantillæg nr. 18 til Kommuneplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2018-16344               Dok.nr.: 330-2018-595816                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1201 og kommuneplantillæg nr. 18 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen
Baggrund
Lindholm Dagskole er et skole- og behandlingstilbud, der henvender sig til børn og unge i alderen 8-18 år, der har vanskeligt ved at indgå i den almindelige folkeskole. Skolen har siden 2009 ligget på Rosenkildevej 46, som tidligere blev anvendt af spejderforeningen FDF.
Lindholm Dagskole købte naboejendommen Rosenkildevej 44 i foråret 2018. Anvendelse af ejendommen til skoleformål forudsætter en ny lokalplan. Byrådet besluttede på deres møde d. 27. august at sende Forslag til Lokalplan 1201 i offentlig høring.
Lokalplan 1201 omfatter Rosenkildevej 44 og 46. Lokalplanen har til formål at skabe mulighed for, at Lindholm Dagskole kan udvide med Rosenkildevej 44 og at sætte rammerne for skolens disponering og arkitektoniske udtryk.
Med udvidelsen vurderer skolen, at antallet af elever vil stige fra 20 til ca. 30, og at antallet af lærere vil stige fra 6 til ca. 10.
Lokalplanområdet omfatter 4 permanente og 1 midlertidig, eksisterende bygninger, som planlægges anvendt til skoleformål. En af bygningerne er en ældre erhvervsbygning, som er beliggende i skel mod to naboer. Lokalplanen giver mulighed for at Lindholm Dagskole kan istandsætte bygningen eller etablere en ny bygning på samme sted.
Bebyggelse skal anlægges i respekt for de eksisterende bygninger og nabolagets udtryk. Facader skal fremstå i teglsten som blank eller pudset mur og må males i jordfarver samt deres blanding med sort og hvid. Der må bygges i op til 1½ etage og 8,5 m, dog kun op til 5,5 m i dele af det udlagte byggefelt mod naboer. Tage kan anlægges som saddeltag eller fladt tag eller med ensidig taghældning. Facader beliggende i skel mod naboer må etableres i op til 4,5 m højde og skal udføres som blank eller pudset mur i teglsten. Der må ikke etableres vinduer eller anvendes andre materialer i facaderne i skel.
Med lokalplanen fastlægges antal parkeringspladser efter Slagelse Kommunes parkerings-normer: 0,5 parkeringspladser pr. ansat. Desuden skal der etableres parkeringspladser til skolens egne køretøjer og være tilstrækkelig vendeplads til afsætning af elever og større køretøjer.
Der planlægges for to fælles friarealer. Det ene er beliggende ud mod Rosenkildevej og skal fremstå som en almindelig forhave. Det andet er beliggende længere tilbage på ejendommen og skal anvendes til leg og ophold for elever og lærere.
Slagelse Kommune har i forbindelse med den offentlige høring modtaget 6 høringssvar, hvoraf det ene er en underskriftsindsamling. Høringssvarene omhandler lokalplanprocessen, ændring af kommuneplanramme, anvendelse, trafik, parkering, belægning, støj, hegn, skolens drift, byggefelt, bebyggelsens omfang og udseende, huspriser, legeplads, servitut, antal elever og forurening. Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog og har givet anledning til følgende ændringer af lokalplanen:
·         Der er knyttet en kommentar til § 3.1 omhandlende lokalplanområdets anvendelse,
·         Byggefeltet er flyttet,
·         Der er tilføjet bestemmelser om bygningshøjde og facadehøjde for bygningen i skel, disse erstatter en bestemmelse om tagkonstruktion,
·         Der er tilføjet en bestemmelse om udseende af facader i skel,
·         Der er tilføjet en bestemmelse om boldnet,
·         Det udlagte parkeringsareal er forøget.
For at sikre en fornuftig tagløsning har administrationen tilføjet til § 8.6, at tage også kan udføres som listet tagpap. Administrationen har desuden ændret § 8.10 omhandlende skiltning, så det er blevet mere tydeligt, hvad skolen må.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5.
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1201 og Kommuneplantillæg nr. 18 med de foreslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for, at Lindholm Dagskole kan udvide skolen med Rosenkildevej 44.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1201 endeligt. Derved vil Lindholm Dagskole ikke kunne anvende Rosenkildevej 44 til skoleformål. Rosenkildevej 44 vil dermed fortsat skulle anvendes til boligformål.
Vurdering
Lindholm Dagskole har ligget på Rosenkildevej 46 siden 2009. Slagelse Kommune har ikke tidligere fået henvendelser fra naboer angående skolen. Som det fremgår af høringssvarene, er der en del modstand i forhold til skolens ønske om at udvide.
Lokalplanen skaber klarhed for naboer og andre interesserede i, hvordan Lindholm Dagskole må udvikle sig. Formålet med lokalplanen er at sikre en hensigtsmæssig udvikling og disponering af skolen, som tager hensyn til lokalområdet og giver mulighed for, at skolen kan udvikles over tid.
Både skolen og naboer har ytret ønske om, at bebyggelse fastholdes på den nuværende placering. Det indtegnede byggefelt er derfor flyttet til skel, hvor der ligger en eksisterende ældre erhvervsbygning, som pt. ikke kan anvendes til undervisning. Der er udarbejdet nye bestemmelser for byggefeltet, der sikrer, at facaderne i skel ikke overstiger eksisterende bygningshøjde, og at de etableres som blank eller pudset mur uden vinduer.
Lokalplanen omfatter ikke ændringer af eksisterende lovlige forhold, da lokalplaner sætter rammerne for fremtidig udvikling.
Administrationen anbefaler, at Lokalplan 1201 samt Kommuneplantillæg nr. 18 vedtages endeligt med de foreslåede ændringer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Lokalplan 1201, Lindholm Dagskole, Slagelse med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 18 vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.

9. Halsskov Færgehavn, nyt boligområde (2018), visionsplan (B)

9.     Halsskov Færgehavn, nyt boligområde (2018), visionsplan (B)

Sagsnr.: 330-2018-69266               Dok.nr.: 330-2018-632587                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte vedhæftede visionsplan for boligudvikling i Halsskov Færgehavn. Udvalget skal efterfølgende træffe principiel beslutning om, hvor vidt visionsplanen kan bruges som overordnet styringsredskab for fremtidig udvikling af de kommunale arealer og som grundlag for fremtidig lokalplanlægning i området.
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på sit møde den 6. august 2018, at et delområde i Halsskov Færgehavn skal sælges til boligformål. Der er i første omgang tale om et ca. 10.000 m2 stort areal bestående af 4 grundstykker længst mod syd, der er en mindre del af den gældende lokalplan 131 for ’Kanalbyen’.
For at underbygge et solidt grundlag for beslutninger om områdets udvikling og efterfølgende planforhold, er der nu udarbejdet en visionsplan for det samlede, potentielle boligområde, der i alt udgør ca. 66.000 m2.
På Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets møde den 3. december 2018 blev udvalget orienteret om arbejdets fremdrift, ligesom udvalget blev præsenteret for potentialeanalysen, der blev udarbejdet for at skabe det bedst mulige grundlag for planlægningen af området. Analysen konkluderede, at der forventes at være behov for 90-100 boliger i området, fortrinsvist som mindre og mellemstore lejligheder, overvejende rettet mod seniorsegmentet. Analysen fastslog, at den primære begrundelse for at bosætte sig i Halsskov Færgehavn er muligheden for at bo i naturen, tæt på vandet og med udsigt. Udvalget tog analysen til efterretning.
Nu er visionsplanen færdig og fremlægges hermed til drøftelse og principiel beslutning. Planen er vedhæftet sagen som bilag. Visionsplanen er udarbejdet af arkitektfirmaet Arkitema i samarbejde med Slagelse Kommunes planafdeling.
Planen lægger op til, at der – i respekt for Erhvervs- og Teknikudvalgets beslutning om grundsalg – udlægges areal til ca. 30-40 boliger (ca. 3.600 etagemeter) i 1. etape, på et grundareal med 4 grundstykker på brutto ca. 14.000 m2 (netto ca. 10.000 m2). Dernæst kan arealet udvides mod nord i en 2. etape med yderligere ca. 100 boliger (ca. 9.000 etagemeter) og til sidst en 3. etape længst mod nord, med plads til anslået 60 boliger (ca. 5.500 etagemeter). Arealer, der ikke er taget i brug, henligger som rekreativt areal, indtil de anvendes til boligudvikling. De vil indtil da kunne bruges som støttefunktioner for vandsportscentret, f.eks. til OCR-track (forhindringsbane).
Visionsplanens hovedidé respekterer beslutningen om, at arealet søges solgt fra syd mod nord, så den nuværende lokalplan kan bruges som et hurtigt afsæt for salg af de 4 sydligste grundstykker. Det samlede behov for boliger (90-100) kan ikke rummes inden for dette areal, hvorfor udvidelser mod nord må påregnes. I etape 1 vil boliger i første række mod hhv. Granskoven og Skovbrynet kun kunne opføres i 1½ etage, jf. gældende lokalplan, hvorfor der ikke kan forventes udsigt herfra. For en fuld realisering af bebyggelse på de 4 grundstykker, skal en del af fredskoven ryddes, lige som princippet om vejadgang fra Skovbrynet udfordres af den gældende lokalplans bestemmelser om vejadgang fra Granskoven, hvilket – ifølge en udtalelse fra Slagelse Kommunes vejafdeling – må forventes at kræve en ’kraftig opgradering af vejprofilet’. Økonomiudvalget får fremlagt en særskilt sag om salg af dette område.
Det er målet, at vandsportscenter og boligområde bindes sammen af små bygninger til fællesfunktioner som klubfaciliteter, kajakskure, grejskure etc. Tanken er, med afsæt i analysens konklusioner, at mest muligt af den eksisterende natur (herunder fredskov) bevares. Der skabes nye vejadgange fra øst (Skovbrynet), hvor man kører gennem skovtykningen for at opleve, at området – og udsigten – gradvist åbner sig mere og mere mod vandet. For etape 1 må der påregnes vejtilslutning fra de fire grundstykker til Granskoven, som foreskrevet i den gældende lokalplan.
Visionsplanen peger på, som en mulighed, at det mest attraktive grundstykke (etape 2) markedsføres og sælges tidligt i processen. Her har grundene en bedre beliggenhed og udsigt, og der kan sælges en større byggeret på én gang, hvilket må forventes at kunne give et større afkast ved grundsalg.
Retligt grundlag
Det er givet af kommunalfuldmagten, at Byrådet kan gennemføre tiltag, der sikrer den generelle udvikling af kommunen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende visionsplanen som princip-grundlag for fremtidig udvikling af området, herunder markedsføring, salg og lokalplanlægning. Herved åbnes mulighed for at udvikle området med op til 200 boliger over tid.
Udvalget kan alternativt vælge at sende visionsplanen retur med bemærkninger, der ønskes indarbejdet til senere godkendelse.
Endeligt kan udvalget vælge ikke at godkende visionsplanen som principielt grundlag for fremtidig udvikling af området. I så fald vil plangrundlaget alene udgøres af den gældende lokalplan 131, og der skal senere tages stilling til, om der skal gennemføres ny planlægning af området.
Vurdering
Administrationen vurderer, at visionsplanen er et solidt bud på, hvordan området kan udvikles over tid. Visionsplanens hovedgreb, hvor man bygger i respekt for den omgivende natur, og så at sige lader skoven og stranden vokse sammen omkring bebyggelsen, vil muliggøre attraktive boliger, der matcher det behov, potentialeanalysen fastlægger. Desuden rummer den etapevise udbygning mulighed for udvikling hen over en længere årrække – uden at man nødvendigvis skal binde store midler i byggemodning, vejanlæg mv., før der er et reelt behov for det.
Det skal understreges, at visionsplanen er en helt overordnet beskrivelse af en mulig udvikling af området. Den er i sig selv ikke byggeretsgivende, men den kan bruges som grundlag for en senere udarbejdelse af et egentligt plangrundlag i form af lokalplan og eventuelt kommuneplantillæg. Visionsplanens bud på etapedeling er ikke bindende for den faktiske realisering af området.
Desuagtet Erhvervs- og Teknikudvalgets beslutning om salg af de fire sydlige grundstykker, skal administrationen pege på det hensigtsmæssige i også at igangsætte et snarligt salg og realisering af visionsplanens etape 2. Ud fra et objektivt synspunkt må dette areal betragtes som det mest attraktive i området, og dermed det mest salgbare – og derfor formodentlig også et område med en større afkastmulighed. Hvis kommunen tøver med også at igangsætte udviklingen af dette delområde, risikerer man, at denne ellers unikke grund kan blive svær at afsætte – fordi markedet for nybyggeri i Korsør (de 90-100 boliger, potentialeanalysen nævner) vil være udtømt gennem boligudvikling andre steder i området eller byen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er ingen økonomiske og personalemæssige konsekvenser ved en vedtagelse af visionsplanen i sig selv. Konsekvenser ses først, når arealer udbydes til salg, og når der skal tages højde for eventuelle kommunale bidrag ifm. byggemodning, f.eks. til udbygning af vej, forsyning mv.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen vedrører Erhvervs- og Teknikudvalget for så vidt angår selve afståelsen af kommunal ejendom. De har tidligere besluttet, at der indledningsvist igangsættes salg af den sydligste del af visionsplanens etape 1. De skal senere beslutte, om der skal sælges yderligere areal til boligformål. Erhvervs- og Teknikudvalget bør orienteres om Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning vedrørende visionsplanen.
Økonomiudvalget skal behandle særskilt sag om salg af kommunale arealer i området.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at visionsplanen vedtages som principgrundlag for udviklingen af Halsskov Færgehavn som boligområde,
2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefaler Erhvervs- og Teknikudvalget at undersøge muligheden for et snarligt salg af etape 2 sammen med eller i umiddelbar forlængelse af etape 1.

10. Fortætning gennem øget bygningshøjde, Slagelse bymidte (B)

10.   Fortætning gennem øget bygningshøjde, Slagelse bymidte (B)

Sagsnr.: 330-2018-81087               Dok.nr.: 330-2018-637514                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal træffe principiel beslutning om, hvor vidt Slagelse Kommune skal søge at fremme, at fortætning med flere boliger i Slagelse bymidte kan ske ved at bygge i højden, enten ved nybyggeri eller ved at bygge oven på eksisterende bygninger.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har bedt administrationen om at beskrive muligheder, fordele og ulemper ved at fortætte Slagelse bymidte gennem højere byggeri. Målet er at kunne vurdere, om udvalget vil træffe principiel beslutning om, at projekter, der imødekommer dette, skal søges fremmet.
Baggrunden kan findes i Budgetaftale 2019-22, hvor det fremgår, at parterne er enige om, at etablering af nye boliger i Slagelse Kommune er et meget højt prioriteret indsatsområde, at Slagelse bymidte udvides til også at omfatte området omkring campus, og at netop bymidten er særligt prioriteret i forhold til etablering af nye boliger.
Forskellige analyser, bl.a. ifm. med bosætningsstrategien, har peget på, at mange gerne vil bo i bymidterne – også i Slagelse. Det er primært seniorer og studerende, der finder det særligt attraktivt, mens familier med børn oftest overvejer at bo i villakvartererne i periferien.
For mange, ikke mindst seniorerne, er det et krav, at der er let adgang til boligen, altså elevator, og lejligheder og udeopholdsarealer skal kræve et absolut minimum af vedligeholdelse. Det er ikke helt så afgørende, om det er ejer- eller lejelejlighed, om end mange seniorer faktisk foretrækker at leje, for derved at frigøre midler til deres otium.
I Slagelse bymidte er der fortsat ledige arealer, hvor der kan bygges nyt, f.eks. Christiansgade, Sericolgrunden/Løvegade, Scalagrunden/Klingeberg og inden så længe Absalongrunden/Ingemannsvej og eventuelt brandstationen/Rytterstaldstræde. Det anslås, at der er planlagt eller kan planlægges for omkring 150-200 boliger.
Derudover resterer enkelte andre byggemuligheder, enten som følge af nedrivninger af f.eks. tiloversblevne erhvervsbygninger eller fortætning på større grunde. Et kvalificeret bud er, at der i fremtiden vil kunne etableres omkring 100 nye boliger disse steder.
Endelig er der en mulighed for at udnytte den nuværende bygningsmasse mere intensivt, enten ved at omdanne uudnyttede arealer, f.eks. loftrum, til boligareal, eller tilsvarende omdanne erhvervsareal, typisk serviceerhverv/kontor (ikke stueetager), til boliger. Og endelig kan man enkelte steder lykkes med at påbygge en ekstra etage. Det er umuligt at vurdere det konkrete omfang af en tilvækst inden for dette område.
I denne sagsfremstilling belyser administrationen forhold omkring nybyggeri og forøgelse af etageantallet på eksisterende ejendomme.
Retligt grundlag
Det følger af kommunalfuldmagten, at byrådet kan træffe beslutninger, der har til formål at sikre byernes udvikling.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan træffe principiel beslutning om, at administrationen, når det er muligt, skal arbejde for en forøgelse af bygningshøjderne i Slagelse bymidte, under skyldig hensyntagen til helhedsopfattelsen af bebyggelsesstrukturen, klimatiske forhold og indbliksgener.
Udvalget kan alternativt vælge at bede administrationen om at udarbejde en nærmere kortlægning af, hvor der specifikt kan bygges højere end i dag.
Endelig kan udvalget beslutte, at der ikke tages yderligere stilling til spørgsmålet om øget etageantal, men at ansøgninger herom behandles administrativt, tilsvarende i dag.
Vurdering
Arealet i byerne er i dag under pres i forhold til tidligere. Vi bliver stadig flere, og som nævnt vil mange gerne bo centralt. Men bymidterne er normalt defineret af bebyggelsesstrukturen, skabt af den historiske udvikling, og er derfor svære eller umulige at udvide. I Slagelse kan vi lade campus-området indgå i den fremtidige definition af bymidten, om end hele Bypark-området nord for banearealet må forventes at ligge uden for bymidten i borgernes bevidsthed, fordi banearealet udgør en fysisk barriere. Når der ikke er en masse ledigt areal at bygge på, er en løsning at bygge højere for at opnå en tilvækst af etagemeter, altså en såkaldt fortætning. Denne tendens ses i mange provinsbyer i dag, f.eks. i byer som Vejle, Horsens og Holbæk, hvor især havne- og erhvervsarealer omdannes med højere bygninger, typisk i op til 8 etager, eller på gamle banearealer, som f.eks. i projektet ’Viborg Baneby’, hvor der også kan bygges i større volumener end normalt i de gamle bydele. Og endelig er der projekter, der omfatter egentlige højhuse, som f.eks. ’Papirtårnet’ på 20 etager centralt i Silkeborg (ved Papirfabrikken). Det bør dog bemærkes, at en undersøgelse fra analysefirmaet Exometric konkluderer, at kun 5% af de adspurgte ønsker at bo i den øverste tredjedel af et højhus (>10 etager). Fælles for de højere byggerier er, at de – også når de ligger relativt centralt i byerne – opføres på grunde, hvor der er tilstrækkeligt areal omkring til f.eks. at tilbyde de fornødne p-arealer (hvis de ikke er bygget ind i konstruktionen) og udeopholdsarealer.
NYBYGGERI
Slagelses ’skyline’ er generelt flad, og den kan godt tåle flere ’fixpunkter’ i form af markante, høje bygninger, der kan ses på længere afstand. Det kan f.eks. være punkthus-byggerier i mere end de for Slagelse typiske 4 etager, som i Slagelse Bypark, hvor der kan bygges op til 6 etager, eller Sverigesvej hvor der også forventes bygget boliger i mere end 4 etager.
Høje bygninger medfører naturligvis, at der kastes længere skygger, lige som de kan bidrage til oplevelsen af mere vind i gadeniveau, fordi vinden har svære ved at slippe væk fra facaden, så der opstår turbulens og højere vindhastigheder nede ved jorden. Desuden peger mange på, at høje bygninger medfører øgede indbliksgener til lavere, omkringliggende huse. Også kig til særlige bygninger i bymidten, først og fremmest kirkerne, skal tilgodeses. Høje bygninger er derfor bedst egnet, hvor der er god plads omkring dem. Administrationen vurderer, at der kan findes enkelte grunde, hvor et højere nybyggeri vil være muligt i fremtiden.

EKSTRA ETAGER
Bygningsmassen er i Slagelse bymidte karakteriseret af ældre ejendomme, typisk 2-3 etager med saddeltag (udnyttet eller uudnyttet tagetage), sammenbygget med naboejendommene. Enkelte steder stikker en ejendom ud med en etage mindre eller mindre, men større spring i bygningshøjderne ses sjældent.
Det er ikke urealistisk, at der kan påbygges 1 måske endda 2 etager på udvalgte, eksisterende ejendomme. Men for at sikre størst mulig homogenitet i bygningsmassen, bør en tilladelse altid bero på de lokale forhold, som naboejendommenes højde og gaderummets dimensioner, herunder konsekvenser for klimaet omkring ejendommen (skygge/vind) samt forøgede indbliksgener for andre omkringboende.
Det er derfor vanskeligt at fastlægge en generel ramme for højder i bymidten, ud over de nuværende, der er fastlagt i kommuneplanrammer og lokalplanbestemmelser. Dog bør man konkludere, at det visse steder bestemt er muligt og enkelte steder endda ønskværdigt, at bygningshøjden øges. Omvendt er der steder, hvor det bestemt ikke bør forekomme.
Uagtet om man bygger en helt ny ejendom, eller om man bygger nyt, vil flere boliger altid betyde anlæg af flere parkeringspladser. Den gældende parkeringsnorm (fra 2017) fastslår, at der skal etableres 1,5 plads per etagebolig.
Samlet set vurderer administrationen, at nybyggeri, der er højere end sædvanligt, samt etablering af ekstra etager på eksisterende ejendomme må bero på en konkret vurdering af forhold og omgivelserne i hvert enkelt tilfælde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at fortætning af boligmassen i Slagelse bymidte i muligt omfang skal søges fremmet, beroende på en konkret vurdering af sagen i hvert enkelt tilfælde.

11. Godkendelse af SK-Forsynings takster for drikkevand 2019 (B)

11.   Godkendelse af SK-Forsynings takster for drikkevand 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-79327               Dok.nr.: 330-2018-630955                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om 2019 taksterne for SK-vand A/S kan godkendes.
Baggrund
Almene vandforsyninger skal fastsætte takster en gang årligt. Taksterne skal godkendes af Byrådet. Taksterne består af et anlægs- og driftsbidrag. Anlægsbidraget er et engangsbidrag, der opkræves, når en ejendom tilsluttes til vandforsyningen. Driftsbidraget opkræves hvert år og består af en fast afgift samt en kubikmeterpris. Vandforsyningen fastsætter taksterne i et takstblad, der gælder for levering af drikkevand i hele vandforsyningens forsyningsområde.
Byrådet skal i vurderingen sikre overholdelsen af følgende principper:
·         at taksterne opfylder ”hvile i sig selv princippet” – pengene skal bruges til lovlige formål i henhold til lovgivningen, og der må ikke opsamles u proportionelt store formuer.
·         at taksterne opfylder ”ligebehandlingsgrundsætningen” - at ens borgere behandles lige.
·         at taksterne er i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder at SK overholder det prisloft, der er fastsat af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udmeldinger om økonomiske rammer.
Taksterne for 2019 er uændrede i forhold til taksterne for 2018.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens indtægtsramme for 2019 overskrides med ca. 2,5 mio. kr. Dette er regulering af opkrævningen inden for den af vandsektorlovens fastsatte regulerings- og kontrolperiode, hvor eventuelle afvigelser vedrørende 2017 skal opkræves senest i den tilhørende kontrolperiode omfattende 2019. Vandsektorlovens muligheder for udjævning af taksterne inden for en reguleringsperiode er hermed udnyttet til at sikre stabile takster.
Den nuværende vandsektorlov tager udgangspunkt i en totaløkonomisk regulering, hvorfor der ikke, som efter den tidligere lovgivning, er krav om overholdelse af de enkelte elementer i den økonomiske ramme. SK-Vand A/S overholder derved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens krav til overholdelse af den økonomiske ramme i 2019.
Retligt grundlag
Vandforsyningslovens § 53.
Handlemuligheder
Byrådet kan enten godkende eller ikke godkende taksterne.
Hvis taksterne ikke godkendes, skal det begrundes, og kommune og forsyning må herefter indgå en forhandling, så der kan blive godkendt et takstblad. Byrådet kan ikke selv fastsætte andre takster, end de, der er foreslået af SK-Vand A/S.
Vurdering
Det vurderes, at takstbladet kan godkendes, da SK-Vand A/S overholder ovenstående principper, som kommunen skal tilse i forbindelse med godkendelse af takstbladet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Takstændringer har betydning for kommunens udgifter til vand. 
Konsekvenser for andre udvalg
Se pkt. ”økonomiske og personalemæssige konsekvenser”.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Takstbladet 2019 for SK-Vand A/S godkendes.

12. Fællesregulativ for private almene vandforsyninger 2019 (B)

12.   Fællesregulativ for private almene vandforsyninger 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-81070               Dok.nr.: 330-2018-637751                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Almene vandforsyningsanlæg skal udarbejde et regulativ med de nærmere regler om retten til forsyning med vand og om de forpligtelser, der påhviler forbrugerne henholdsvis vandforsyningen. Regulativet skal godkendes af Byrådet.
Baggrund
Vandrådet, som er et samarbejdsorgan for de private, almene vandforsyninger i Slagelse Kommune, har udarbejdet et nyt forslag til et fælles regulativ for de private vandforsyninger i Slagelse Kommune.
Regulativet er fremsendt til kommunens godkendelse på vegne af samtlige 18 private, almene vandværker i kommunen. Regulativet erstatter det nuværende fællesregulativ, der blev godkendt i 2012.
Da Ørslev Vandværk leverer vand til mange forbrugere i Kalundborg Kommune, er det aftalt med Kalundborg Kommune, at Slagelse Kommune godkender regulativet, hvorefter det sendes til orientering til Kalundborg Kommune.
Regulativet gælder ikke for SK Vand A/S samt for Frølunde og Slots Bjergby forsyningsselskaber, der har deres egne regulativer. 
Et regulativ beskriver forholdet mellem forbrugerne og vandforsyningen. Det handler bl.a. om retten til forsyning med vand, bestemmelser om forsynings- og stikledninger, opsætning af vandinstallationer, betaling af vand, anlægs- og driftsbidrag samt forholdsregler ved uheld, vandspild m.m.
Regulativet er udarbejdet på grundlag af Miljøstyrelsens ”Normalregulativ for almene vandværker” fra 2014 med de ændringer og tilføjelser som vandværkerne i Slagelse og Danske Vandværker, (som er en brancheorganisation for vandforsyninger) har foreslået.
Retligt grundlag
Regulativet er udarbejdet i henhold til § 55 i vandforsyningsloven. Ved godkendelsen får regulativet retsvirkning, herunder som grundlag for at udarbejde takstblad og opkræve anlægs- og driftsbidrag, gebyrer m.v. fra forbrugerne. Godkendelsen af regulativet kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Handlemuligheder
Byrådet har mulighed for at ændre bestemmelser i regulativet, f.eks. ved at præcisere i hvilke situationer, afgørelser skal træffes af kommunalbestyrelsen, eller undlade at overlade kompetencer til vandforsyningen.
Vurdering
Det vurderes, at regulativet er udarbejdet i overensstemmelse med vejledningen fra Miljøministeriet.
Ændringerne består i en opdatering af love og bekendtgørelser samt en præcisering af, hvad der er omfattet af jordledning og stikledning, at målerbrønden ikke er en del af distributionsnettet, at første gangs montering af afregningsmåler er for ejers regning samt, at ejer ved om- eller tilbygninger er forpligtet til at betale den eventuelle forøgelse af anlægsbidraget, der svarer til ændringen.
Administrationen vil indlede en dialog med de private vandforsyninger, forsyningsselskaber samt SK-Forsyning med henblik på, at der udarbejdes et samlet fælles regulativ for samtlige vandforsyninger i kommunen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at fællesregulativet for de private almene vandværker i Slagelse Kommune godkendes.

13. Godkendelse af takster for spildevand 2019 (B)

13.   Godkendelse af takster for spildevand 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-79327               Dok.nr.: 330-2018-624227                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Der skal tages stilling til, om 2019 taksterne for SK-Spildevand A/S kan godkendes.
Baggrund
Den 22. november 2018 godkendte bestyrelsen i SK Forsyning A/S taksterne for 2019, som herefter er sendt til godkendelse af Byrådet.
Byrådet skal i vurderingen sikre overholdelsen af følgende principper:
·         at taksterne opfylder ”hvile i sig selv princippet” – pengene skal bruges til lovlige formål i henhold til lovgivningen, og der må ikke opsamles uproportionelt store formuer.

·         at taksterne opfylder ”ligebehandlingsgrundsætningen” - at ens borgere behandles lige.

·         at taksterne er i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder at SK overholder det prisloft, der er fastsat af Konkurrencestyrelsen.
Takster for spildevand
Spildevandstaksten for 2019 er reduceret med 10 % i forhold til 2018. For den normale forbruger svarer det til 4,00 kr./m3. Det faste bidrag indeksreguleres og stiger fra 567 kr. til 601 kr., hvilket er en stigning på 34 kr., svarende til 6 %. Tilslutningsbidragene stiger alene med den centralt fastsatte inflationsregulering, hvilket udgør 3,8 %.
Særbidrag (opkræves for særligt forurenet spildevand) opkræves a conto og fastsættes ud fra realiserede omkostninger i 2018. Beløbet opkræves kun en gang i slutningen af året. Taksterne vil derfor være tilrettet før næste opkrævning.
Vejbidraget for kommune- og statsveje opkræves iht. Betalingsvedtægten. Den forventede omsætning afhænger her af de realiserede anlæg. Vejbidragene er fordelt med 400.000 kr. fra Vejdirektoratet henholdsvis 2.000.000 kr. fra Slagelse Kommune.
Takster for Tømningsordningen
Tømningsordningen gælder for ejendomme i det åbne land og sommerhusområder, som ikke er kloakeret. Disse ejendomme skal én gang om året have tømt deres samletank eller bundfældningstank. Endvidere gælder tømningsordningen for fedtudskillere. Taksterne under tømningsordningen indeksreguleres i 2019 i forhold til slamsugning, hvilket medfører en stigning i taksterne 2,7 % i forhold til 2018.
SK Spildevand A/S opkræver med de nye takster i 2019 ca. 1,4 mio. kr. mindre end den indtægtsramme, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fastsat i prisloftet.
Retligt grundlag
Den 1. juli 2009 trådte Vandsektorloven i kraft (Lov nr. 469 af 12. juni 2009). Med loven blev Forsyningssekretariat under Konkurrencestyrelsen oprettet. Forsyningssekretariatet fastsætter hvert år en indtægtsramme for, hvor mange penge SK Spildevand A/S må opkræve fra forbrugerne.
Kommunens godkendelse af kubikmetertakst og faste bidrag for spildevand sker efter betalingslovens § 3 (LBK nr. 633 af 7. juni 2010). Kubikmetertakster og faste bidrag skal godkendes hvert år.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge enten at godkende, eller ikke at godkende 2019 taksterne for anlægs- og driftsbidragene for spildevand og tømningsordningen.
Hvis Byrådet ikke kan godkende taksterne, skal beslutningen begrundes. Slagelse Kommune skal herefter indgå i en forhandling med SK-Forsyning A/S om at nå til enighed om taksterne.
Byrådet kan ikke selv fastsætte taksterne.
Vurdering
De fremlagte takster vurderes ikke at stride imod de ovenfor anførte principper, som Byrådet skal tilse i forbindelse med godkendelsen af takstbladet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Takstændringer har betydning for kommunens udgifter til afledning af spildevand. 
Konsekvenser for andre udvalg
Se pkt. ”økonomiske og personalemæssige konsekvenser”.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at takstblad 2019 for SK-Spildevand A/S godkendes.

14. Status på revision af vandløbsregulativerne (B)

14.   Status på revision af vandløbsregulativerne (B)

Sagsnr.: 330-2018-74871               Dok.nr.: 330-2018-626934                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om status på revisionen af vandløbsregulativerne, samt omklassificering af vandløb. Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til rækkefølgeplanen for regulativrevisionen i forbindelse med en genoptagelse i 2019.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget igangsatte den 4. maj 2015 en revision af vandløbsregulativerne, se bilag 1. Regulativerne udgør administrationsgrundlaget for det enkelte vandløb og kan betragtes som en kontrakt imellem vandløbsmyndigheden og bredejerne. Regulativerne skal indeholde bestemmelser om en lang række forhold, herunder vandløbets skikkelse eller vandføringsevne, samt vedligeholdelsen af vandløbet.
Slagelse Kommune er som vandløbsmyndighed forpligtiget til at udarbejde og revidere regulativer for de offentlige vandløb. Regulativerne skal ifølge vandløbsloven revideres, når grundlaget for regulativerne er ændret betydeligt, eller når regulativerne på anden måde er utidssvarende.
Formålet med revisionen er at opdatere regulativerne, så de lever op til vandløbslovens krav om afledning af vand og de miljømæssige krav, som er fastlagt i vandområdeplanerne. Målet er bl.a., at:
·         få harmoniseret serviceniveauet for vandløbsvedligeholdelsen i kommunen,
·         få opdateret regulativerne efter nyeste viden og erfaringer med hensyn til vandløbsvedligeholdelse,
·         sikre at vandløbene kan opfylde miljømålene
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget vedtog en række overordnede principper for revisionen. Heriblandt at sikre en tidlig lodsejerinvolvering, at udarbejde korte og præcise regulativer, tilpasset det enkelte vandløb/vandløbsstrækning, ændre de sidste skikkelses-regulativer til vandførings-regulativer og føre bedre kontrol af aflejringer på vandløbsbunden.
Særligt grødeskæringsbestemmelserne vil blive ændret i forbindelse med revisionen. De fleste af vandløbene har i dag to grødeskæringer, hvor vandløbene mere eller mindre får skåret alt grøden væk i hele vandløbsbunden. For at opnå gode økologiske forhold i vandløbene, er der behov for at skære en smallere strømrende og dermed efterlade noget mere grøde i vandløbet. Til gengæld vil der i mange vandløb blive indført en ekstra grødeskæring og foretages en hårdere bekæmpelse af den stivstænglede vegetation. Derudover indføres en brinkskæring af den ene brink, for at skabe mere volumen i vandløbene til de store vinter-vandføringer, samt sommerens skybrudshændelser.
Planen var at igangsætte revisionen af et nyt regulativ hver måned og dermed få udarbejdet 10-12 nye regulativer hvert år. Udvalget vedtog endvidere en rækkefølgeplan, se bilag 2.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget vedtog samtidig, at få screenet vandløbene for potentiel omklassifikation.
Vandløb kan enten være klassificeret som private eller som offentlige. Klassifikationen er udelukkende et udtryk for hvem, der afholder vedligeholdelsen i vandløbene. Det vil sige, at offentlige vandløb ejes af lodsejerne, men vedligeholdes af kommunen. Kommunen skal så vidt muligt tilstræbe, at sammenlignelige vandløb er ens klassificeret, så serviceniveauet er ens indenfor kommunens grænser.
Slagelse Kommune har ca. 256 km offentlige vandløb. Derudover vedligeholder kommunen en række private vandløb. C
Center for Miljø, Plan og Teknik har screenet vandløbene og udpeget 24 offentlige vandløb, på i alt ca. 34 km, samt 9 private vandløb på i alt ca. 3 km, som primært tjener nogle få lodsejere og som har ringe naturmæssig værdi, der er derfor ikke umiddelbart nogen offentlige interesser forbundet med disse vandløb. Derimod er der i Slagelse Kommune en række private vandløb, der er målsat i vandområdeplanen. Det kan være hensigtsmæssigt at opklassificeres disse vandløb, da de målsatte vandløb har brug for en særlig indsats og skånsom vedligeholdelse.
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget vedtog den 11. januar 2016 (bilag 3), at indlede en proces med partshøring af de berørte lodsejere med henblik på, at:
·         24 offentlige vandløb nedklassificeres til private vandløb,
·         Vedligeholdelsen af 9 private vandløb overdrages til lodsejerne,
·         9 private, målsatte vandløb opklassificeres til offentlige vandløb.
Status
Der er vedtaget nye regulativer for Hesselbyrenden, Maglemose Å, Jernbjerg Å (Skidenrenden), Lillevangsrenden og Vestermose Å. Regulativerne for Maglemose Å og Vestermose Å er dog påklaget og derfor ikke trådt i kraft.
Processen med henblik på en omklassifikation er ikke igangsat for de enkelte vandløb.
Regulativrevisionen og processen for omklassificering er blevet nedprioriteret i forbindelse med en opprioritering af andre opgaver.
Center for Miljø, Plan og Teknik vil prioritere at få sat gang i revisionen igen i 2019. I den forbindelse er der behov for at opslå en midlertidig projektstilling.
Vandløbslavet for Nedre Tude Å har et ønske om, at der bliver udarbejdet et nyt regulativ for denne del af Tude Å. Baggrunden herfor er, at der er strækninger på vandløbet, hvor der i regulativet ikke er beskrevet nogen vedligeholdelsesbestemmelser. Det drejer sig om strækningen fra Øster Stillingerenden (st. 25392) til udløbet (st. 32755+) i havet.
Retligt grundlag
Vandløbsloven og bekendtgørelse nr. 919 af 27/06/2016 om regulativer for offentlige vandløb, samt bekendtgørelse nr. 1235 af 24/11/2004 om klassifikation og registrering af vandløb.
Handlemuligheder
Udvalget tager orienteringen om status på regulativrevisionen om omklassificeringen til efterretning.
Udvalget skal beslutte om rækkefølgeplanen for regulativrevisionen skal ændres i forhold til tidligere beslutning, således at et nyt regulativ for nedre del af Tude Å fremmes.
Vurdering
Administrationen har indtil nu anbefalet, at lade revisionen af regulativet for Tude Å afvente Tude Ådal-projektet, hvor Tude Ås forløb omlægges. Tude Å er endvidere grænsevandløb til både Kalundborg og Sorø kommuner og en revision af hele regulativet for hele vandløbet kræver et tæt samarbejde og koordinering med disse kommuner.
Administrationen anbefaler, at der i stedet bliver udarbejdet et tillægsregulativ for Tude Å i begyndelsen af 2019 med vedligeholdelsesbestemmelser for de strækninger, hvor der ikke er beskrevet en vedligeholdelse i gældende regulativ.
Administrationen anbefaler at den rækkefølgeplan for regulativrevisionen, der tidligere er vedtaget i øvrigt følges.
For at opprioritere arbejdet med regulativer og omklassificering, vil administrationen tilføre en projektmedarbejder finansieret af driftskontoen for vandløb.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Overførsel af driftsmidler til myndighedsområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Orienteringen om status på regulativrevision og omklassificering af vandløb tages til efterretning.
2.    at Der udarbejdes et tillægsregulativ for Tude Å med vedligeholdelsesbestemmelser.
3.    at Den rækkefølgeplan der tidligere er vedtaget følges.

15. Høring af ændret afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne 2015-2021 (B)

15.   Høring af ændret afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne 2015-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2018-78658               Dok.nr.: 330-2018-633655                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om der skal sendes et høringssvar til den ændrede afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne 2015-2021.
Baggrund
I medfør af aftalen om Fødevare- og Landbrugspakken af 15. december 2015 skulle alle vandløb i vandområdeplanerne, som har et opland under 10 km2, vurderes i forhold til, om de lever op til de opdaterede faglige kriterier for afgrænsning af vandområdeplanerne.
Kommunerne og vandråd skulle kvalificere afgrænsningen af de vandløb, der indgår i vandområdeplanerne.
På den baggrund udarbejdede kommunens vandsynsråd den 9. oktober 2017 en række bemærkninger og anbefalinger til byrådet vedr. den ændrede afgrænsning af vandløbene i vandområdeplanerne, se bilag 1.
Byrådet godkendte den 18. december 2017, at vandsynsrådets anbefalinger blev indstillet til Miljøstyrelsen.
Miljø- og Fødevareministeriet har den 27. november 2018 fremsendt et udkast til ændret afgrænsning af vandløbene i vandområdeplanerne. Udkastet er i høring frem til 25. januar 2019.
I Miljø- og Fødevareministeriets udkast til ændret afgrænsning af vandløbene i vandområdeplanerne er Bækkeledsrenden og Rokkemoserenden udtaget af vandområdeplanerne.
Vandsynsrådet har på mødet den 6. december 2018 anbefalet, at det oprindelige høringssvar fra 9. oktober 2017 genfremsendes til Miljø- og Fødevareministeriet, idet ministeriet ikke har imødekommet alle anbefalingerne fra vandsynsrådet i det udkast, der er i høring nu. Vandsynsrådet havde bemærkninger til 6 vandløb, herunder Rokkemoserenden. En del af vandsynsrådets bemærkninger går på, at foreslå en ændret segmentering af vandløbene, hvilket ikke var et kriterie som kommuner og vandråd skulle kvalificeres.
Idet Udsætningsforeningen Vestsjælland (UFV95) med tilknyttede foreninger og organisationer har valgt at trække sig ud af vandsynsrådet, er der indhentet særskilte udtalelser fra de tidligere medlemmer af vandsynsrådet.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse nr.  1522 af 15. december 2017 om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster, samt bekendtgørelse nr. 217 om vandråd, vandråds samarbejde med kommunalbestyrelser og samarbejde mellem kommunalbestyrelser i et hovedvandopland om afgrænsning af vandløb og udpegning af kunstige og stærkt modificerede vandløb.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om der skal sendes et høringssvar til den ændrede afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne 2015-2021. Udvalget kan vælge at genfremsende Vandsynsrådet tidligere anbefalinger til ændret afgrænsning af vandløbene.
Vurdering
Vandsynsrådet lavede i efteråret 2017 en grundig gennemgang af vandløbene og et enigt vandsynsråd indstillede en række anbefalinger til udpegningen.
Da ikke alle anbefalingerne er imødekommet i Miljø- og Fødevareministeriet, anbefaler administrationen, at anbefalingerne genfremsendes til ministeriet som et høringssvar til udkast til udpegningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Vandsynsrådets anbefalinger af 9. oktober 2017 indsendes som høringssvar til Miljø- og Fødevareministeriets ændrede afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne.

16. Genoptaget - Indretning af Færgekontor Stigsnæs (B)

16.   Genoptaget - Indretning af Færgekontor Stigsnæs (B)

Sagsnr.: 330-2011-34487               Dok.nr.: 330-2018-645897                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget skal anbefale fremtidig placering af administrationen for Færger og Havne over for Økonomiudvalget, samt eventuel indretning af eksisterende administrationsbygninger på Stigsnæs Færgehavn.
Baggrund
Efter Korsør Havns opsigelse af administrationsaftalen for Færger og Havne, skal de tilknyttede medarbejdere flyttes fra Korsør Havn til et andet sted.
Blandt andet har Ø-udvalget, på deres møde den 16. august 2018, tilkendegivet et ønske om, at administrationen placeres på Stigsnæs Færgehavn.
Havnebygningen er i dag indrettet, så der er plads til 2 fuldtidsarbejdspladser, som benyttes af det administrative personale ca. en dag om ugen. Desuden er der indrettet en mindre frokoststue, der samtidig rummer 1 arbejdsplads, som periodevis anvendes af skibsførerne. Udover disse 3 arbejdspladser har havnedirektøren en arbejdsplads, men den har i praksis aldrig været flyttet til Stigsnæs.
Hvis den samlede administration skal være på Stigsnæs Havn, skal der indrettes 4 arbejdspladser.
Desuden er der brug for et mødelokale.  Mødefacilitet bør være tilstrækkeligt stort til at kunne rumme møder i Ø-udvalget dvs. 8-10 deltagere. Mest optimalt ville være et mødelokale, der kan rumme personalemøder (ca. 20-25 personer). I dag holdes personalemøder på Agersøfærgen, som ikke rummer optimale faciliteter til mødeformål.
De 4 arbejdspladser kan indrettes i de nuværende rum.
Et egnet mødelokale kan indrettes i disponibelt rum, som i givet fald skal sættes i stand.
Hvis mødelokalet skal indrettes til ca. 20-25 personer skal eksisterende udendørs-rum desuden inddrages.
Møderummet kan lægges med selvstændig indgang, og separat fra de øvrige administrationsrum. Det har den fordel, at faciliteten kan benyttes af andre uden for normale åbningstider.
En gruppe arbejder med projekt ”Velkomstpunkt Stigsnæs”, hvor færgehavnens administrationsbygninger ses som et velegnet sted at præsentere øernes og nærområdets, natur- og kulturhistorie, samt historien om færgerne. Hvis det besluttes, at etablere en fast administrativ enhed på færgehavnen bør indretningen af nye faciliteter kunne tage hensyn til en eventuel virkeliggørelse af dette projekt.
Til brug for beslutningen har administrationen udarbejdet et overslag over omkostningerne, til at indrette en egnet arbejdsplads på Stigsnæs. Overslaget omfatter dog ikke projekt ”Velkomstpunkt Stigsnæs”
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Der kan være følgende handlemuligheder:
·         at indrette de fornødne faciliteter på Stigsnæs Færgehavn og fremadrettet placere det administrative personale her
·         at personalet får fast arbejdssted på Dahlsvej i Korsør, hvor der allerede er egnede faciliteter, men er på Stigsnæs mindst én gang om ugen (i princippet som i dag)
·         at placere det administrative personale på Dahlsvej i Korsør, uden at der skal være parallelle administrative arbejdspladser på Stigsnæs.
Vurdering
Stigsnæs permanent:
·         Nemmere at skabe en fælles kultur på arbejdspladsen
·         En administration der er tættere på hverdagen for drift-personalet og færgernes kunder
·         Der skal indrettes mødelokaler
·         Ensomt, når den ene af de faste medarbejdere er syg eller på ferie.
Stigsnæs fx 1 dag om ugen men ellers på Dahlsvej:
·         Tættere tilknytning til kommunens øvrige administrative enheder
·         Adgang til personalefaciliteter som kantine og motionsrum
·         Bedre mulighed for samarbejde/ backup fx på telefon ifm. sygdom, men også i dagligdagen med sidemandshjælp til systemer etc.
·         Ombygning på Stigsnæs kan holdes på et minimum og daglig drift er mindre til opvarmning mv.
Dahlsvej permanent:
·         Sværere at skabe en fælles kultur mellem drift og administration
·         Ingen ekstra omkostninger til faciliteter og drift på Stigsnæs
·         Adgang til kantine og motionsrum
·         Der er ledige lokaler på Dahlsvej
Hvis der indrettes mødelokaler:
·         Lille lokale er lidt billigere, men kan ikke rumme alle behov til personale
·         Stort lokale åbner for en bredere anvendelse
·         Begge indretninger kan anvendes af lokale interessegrupper uden for normal arbejdstid.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Overslag og tegninger er bilagt.
Omkostningerne til ombygning/ udbygning er 300.000 kroner for en løsning med lille møderum og 345.000 kroner med et stort møderum, en udbygning der alene skal tilgodese mellemløsningen hvor eksisterende depotrum inddrages til arbejdspladser koster ca. 15.000 kroner, hvorefter der ikke indrettes egnede mødefaciliteter til fx ø-udvalgsmøder eller personalemøder.
Omkostninger til ombygning og drift afholdes under Færger og Havne inden for Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalgets politikområde.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det over for økonomiudvalget anbefales
1.    at Administrationen placeres på Dahlsvej i Korsør eller
2.    at Administrationen placeres på Stigsnæs Færgehavn eller
3.    at Administrationen placeres på Dahlsvej i Korsør, men med enkelte arbejdsdage på Stigsnæs
4.    at hvis Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget vælger model 1 og Økonomiudvalget efterfølgende model 2 eller 3 anmodes økonomiudvalget desuden om at anvise en anlægsfinansiering på 345.000 kroner
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 3. december 2018:
Fraværende: 
Forslagene sendes til høring i MED udvalg og genoptages på næste udvalgsmøde.
Genoptaget.
Se bilag med Høringssvar.

17. Revideret tidsplan for indsatsplan for grundvandsbeskyttelse (O)

17.   Revideret tidsplan for indsatsplan for grundvandsbeskyttelse (O)

Sagsnr.: 330-2016-25256               Dok.nr.: 330-2018-642978                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om ændringer i tidsplanen for færdiggørelse af indsatsplanen for grundvandsbeskyttelse. Ændringerne er en konsekvens af drøftelserne på Udvalgets temamøde om grundvandsbeskyttelse den 30. november 2018.
Baggrund
Grundvandsbeskyttelse var på dagsordenen ved Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets temamøde den 30. november 2018. Repræsentanter for SK Forsynings bestyrelse og ledelse deltog i denne del af temamødet. SK Forsyning har i et høringssvar vedrørende indsatsplanen foreslået, at der indføres zoner, hvor der ikke må anvendes pesticider, omkring nogle af deres drikkevandsboringer (sprøjtefrie zoner). Udvalget tilkendegav på temamødet, at det ønsker at afvente resultatet af forhandlinger i Folketinget om sprøjteforbud nær drikkevandsboringer, før Udvalget tager stilling til forslaget om indførsel af sprøjtefrie zoner.
Udvalgets ønsker om at afholde fælles temamøde med SK Forsyning samt at afvente resultatet af de centrale forhandlinger, har gjort det nødvendigt at revidere tidsplanen for færdiggørelse af indsatsplanen. Den reviderede tidsplan er vedlagt som bilag. Ifølge den nye tidsplan vil Miljø-, Plan, og Landdistriktsudvalget blive forelagt en sag på Udvalgets møde i maj 2019, hvor Udvalget skal tage stilling til indførsel af sprøjtefrie zoner. Beslutningen skal give retning for arbejdet med at færdiggøre indsatsplanen.
Retligt grundlag
Indsatsplaner udarbejdes med hjemmel i vandforsyningslovens § 13.
Sprøjteforbud tæt på boringer kan meddeles med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 24. I udpegede indsatsområder kan sprøjteforbud desuden meddeles med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 26a. I  begge tilfælde sker det mod fuld kompensation til lodsejeren.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgifter til udarbejdelse af indsatsplaner finansieres af DUT-midler
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at tidsplanen tages til efterretning

18. Administrationsgrundlag for bade- og bådebroer (D)

18.   Administrationsgrundlag for bade- og bådebroer (D)

Sagsnr.: 330-2018-73093               Dok.nr.: 330-2018-623633                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med at kommunen ønsker at etablere en række nye bade- og bådebroer, skal Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfte det gældende administrationsgrundlag for bade- og bådebroer.
Baggrund
I budgetaftalen for 2019-22 er der afsat 4 mio. kr. til bedre badebroer ved Stillinge Strand, Bisserup Strand, Kobæk Strand og i Korsør. Det kræver en tilladelse efter bekendtgørelse om bade- og bådebroer, at opføre en badebro.
En bade- og bådebro er en simpel enkeltstående bro, der kan etableres som en pælebro, flydebro eller molelignende konstruktion. I udgangspunktet tillades ikke borde, bænke, omklædningsfaciliteter og lign. På broerne, idet disse anses at være fremmedelementer på havet.
Kystdirektoratet administrerer bade- og bådebroer, der ikke har fri vandgennemstrømning, der udføres som molelignende konstruktion eller er beliggende i en erhvervs- eller lystbådehavn. Kommunerne administrerer bade- og bådebroer med fri vandgennemstrømning. Fortøjningspæle i tilknytning til en bro kræver altid tilladelse fra Kystdirektoratet.
Slagelse Kommune har udarbejdet et administrationsgrundlag for bade- og bådebroer, der er vedtaget i 2009, se bilag 1. Administrationsgrundlaget beskriver de hensyn, der skal varetages og de principper, der ligger til grund for behandlingen af en ansøgningen om en bade- og bådebro. En afgørelse fra kommunen vil altid bero på en konkret vurdering.
Set i lyset af den foreliggende budgetaftale omkring etablering af 4 nye badebroer, vil administrationen gerne fremhæve et par af de principper, der er beskrevet i administrationsgrundlaget:
Som udgangspunkt skal der være et reelt behov for en bade- og bådebro. I vurderingen lægges bl.a. vægt på om en badebro vil gøre det muligt, at nå ud over et sten- eller tangbælte eller nå ud til en rimelig badedybde. Der kigges endvidere på hvad der er af andre badebroer i området.
Natur- og landskabsinteresser vægtes højt i alle afgørelser om bade- og bådebroer. Der gives normalt ikke tilladelse til bade- og bådebroer i områder uden for by- og sommerhusområder, i udpegede beskyttelsesområder i kommuneplanen eller i Natura 2000-områder. Broens placering skal så vidt muligt tage hensyn til kystlandskabet, således det i videst muligt omfang undgås, at broer bliver placeret på en uberørt kyststrækning uden andre anlæg eller konstruktioner. I afgørelserne lægges der vægt på om bade- og bådebroen vil virke dominerende i landskabet og ses på store afstande. Som udgangspunkt gives der ikke tilladelse til badebroer over 50 m i længden eller 1,50 m i bredden. Broen skal udformes som en let konstruktion i enten træ eller metal, holdes i neutrale naturfarver og må ikke være forsynet med brohoved.
Ønskerne om badebroer ved Stillinge Strand, Kobæk Strand, Bisserup Strand og Korsør udfordrer på forskellig vis principperne i administrationsgrundlaget.
Retligt grundlag
Kystbeskyttelsesloven, samt bekendtgørelse nr. 232 af 12/03/2007 om bade- og bådebroer.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal drøfte administrationsgrundlaget i relation til de konkrete ønsker om badebroer, jf. budgetaftalen. Er ønskerne et udtryk for at administrationsgrundlaget skal revideres, så det i højere grad passer til de politiske ønsker? Skal administrationsgrundlaget fraviges i disse konkrete, kommunale projekter? Eller vil udvalget kigge på om andre tiltag end etablering af badebroer de konkrete steder kunne være mere gavnligt for strandenes benyttelse?
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Administrationsgrundlaget drøftes.

19. Anvendelse af anlægsmidler til udbredelse af badebroer på kommunens strande (D)

19.   Anvendelse af anlægsmidler til udbredelse af badebroer på kommunens strande (D)

Sagsnr.: 330-2018-63698               Dok.nr.: 330-2018-612400                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Med udgangspunkt i strandenes potentiale, skal mulighederne for etablering af badebroer på kommunens strande drøftes.
Drøftelsen skal ses i relation til orienteringen om administrationsgrundlaget for bade- og bådebroer, som fremsættes særskilt på samme dagsorden.
Baggrund
Der er på budgetaftalen 2019-22 afsat 4 mio. kr. til bedre badebroer i den prioriterede rækkefølge, Stillinge strand, Bisserup strand, Kobæk (forlængelse af eksisterende bro) og Korsør.
Der er i vedlagte bilag foretaget en vurdering af egnetheden for en badebro på de pågældende strande. Inden der foretages en beslutning om hvilken form for badebro der etableres, er det nødvendigt at drøfte følgende forhold:
-      Hvad er formålet med en badebro på stedet?
-      Hvilke potentialer har stranden?
-      Skal der være tale om en helårs-badebro?
-      Ville andre tiltag end en badebro være mere gavnlige for strandens benyttelse?
Der er slutteligt beskrevet en anbefaling for hvert af de fire steder.
Anbefalingerne og drøftelsen af muligheden for badebroer skal samtidig ses i forhold til kommunens administrationsgrundlag for bade- og bådebroer.
Administrationsgrundlaget foreskriver at der skal være et reelt behov for en bade- og bådebro. I vurderingen lægges bl.a. vægt på om en badebro vil gøre det muligt, at nå ud over et sten- eller tangbælte eller nå ud til en rimelig badedybde. Der kigges endvidere på hvad der er af andre badebroer i området.
Natur- og landskabsinteresser vægtes tillige højt i alle afgørelser om bade- og bådebroer. Der gives normalt ikke tilladelse til bade- og bådebroer i områder uden for by- og sommerhusområder, i udpegede beskyttelsesområder i kommuneplanen eller i Natura 2000-områder. Broens placering skal så vidt muligt tage hensyn til kystlandskabet, således det i videst muligt omfang undgås, at broer bliver placeret på en uberørt kyststrækning uden andre anlæg eller konstruktioner. I afgørelserne lægges der vægt på om bade- og bådebroen vil virke dominerende i landskabet og ses på store afstande. Som udgangspunkt gives der ikke tilladelse til badebroer over 50 m i længden eller 1,50 m i bredden. Broen skal udformes som en let konstruktion i enten træ eller metal, holdes i neutrale naturfarver og må ikke være forsynet med brohoved.
Ønskerne om badebroer ved Stillinge Strand, Kobæk Strand, Bisserup Strand og Korsør udfordrer på forskellig vis principperne i administrationsgrundlaget for bade- og bådebroer.
Retligt grundlag
Bade- og bådebroer må ikke etableres uden en tilladelse efter bekendtgørelse om bade- og bådebroer, jf. kystbeskyttelseslovens § 16 a, stk. 1, nr. 2.
Naturbeskyttelseslovens §3 – forbud mod ændring af tilstanden på strandenge, overdrev m.m.
Naturbeskyttelseslovens §15 – forbud mod ændring af strandbredder eller andre arealer, der ligger mellem strandbredden og strandbeskyttelseslinjen.
Handlemuligheder
Ingen.
Vurdering
Der anbefales en drøftelse ud fra redegørelsen for de fire strandområder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhængigt af hvad der etableres på strandene, og hvordan det etableres, vil der være behov for en endnu ikke definerbar udgift til den afledte drift.
Konsekvenser for andre udvalg
Den daglige drift og varetagelse af strandarealer og badebroer hidrører under Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at sagen drøftes, med henblik på en senere beslutningssag for hver af de fire strandområder.

20. Samarbejde med Handicaprådet (D)

20.   Samarbejde med Handicaprådet (D)

Sagsnr.: 330-2018-83267               Dok.nr.: 330-2018-659751                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Handicaprådet ønsker en drøftelse med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, med henblik på at indgå en samarbejdsaftale.
Baggrund
Handicaprådet er et tværgående råd for Slagelse Kommune.
Rådet ønsker at lægge sporet for et godt samarbejde med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget for valgperioden 2018-2021. 
Formandskab ved formand Ole Andersen og Næstformand Jørgen Andersen vil kort præsentere Handicaprådet, drøfte indhold og muligheder for et samarbejde, samt præsentere Handicaprådets ønske om en samarbejdsaftale.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Handicaprådet og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter sagen, med henblik på at der evt. indgås en samarbejdsaftale mellem Råd og Udvalg.

21. Eventuelt (D)

21.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2018-642800                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget