Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 1. marts 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-55660                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Genoptaget - Kvægtorvet, Slagelse - helhedsplan (B)

2.     Genoptaget - Kvægtorvet, Slagelse - helhedsplan (B)

Sagsnr.: 330-2020-107980             Dok.nr.: 330-2021-55025                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget får fremlagt vedhæftede helhedsplan for Kvægtorvet i Slagelse til drøftelse og eventuel godkendelse.
Sagens indhold
Kvægtorvet eller Kvægtorvskvarteret er benævnelsen for byudviklingsområdet nord for stationen, mellem Ndr. Stationsvej og Ndr. Ringgade. En del af området benævnes også ’Slagelse Bypark’, der er en reminicens fra et tidligere, ikke realiseret projekt i området.
Området er tidligere industriområde, især præget af to store slagterier, produktionsvirksomheder og et gasværk. Med afviklingen af disse virksomheder opstod muligheden for at skabe ny udvikling i området. Kommuneplanen har derfor udlagt området til boligområde. Grundene i området har ligget uudnyttet hen i nogle år, mens de løbende har skiftet ejere. Men gennem det seneste års tid har der været en tendens i retning af en realisering af nogle af projekterne. I samme periode har Slagelse Byråd udpeget Kvægtorvet som en egnet placering for en sammenlægning af en del af den kommunale administration. Denne beslutning udmøntes dog ikke på nuværende tidspunkt.
Kommunen ejer, ud over vejareal, kun en enkelt grund i området, nemlig den gamle gasværksgrund, der er stærkt forurenet og derfor er fastlagt anvendt til parkeringsplads – dels som supplement for de nye boligbebyggelser, der opføres i området, og dels som aflastningsparkeringsplads for pendlere og studerende. Økonomiudvalget besluttede på sit møde den 4. juni 2020 at beholde arealet til dette formål og efterfølgende igangsætte forberedelse af en parkeringsfond for området. Gasværksgrunden er udlånt til Banedanmark i forbindelse med deres renovering af banelegemet på Slagelse Station i 2021. Gasværksgrunden kan derfor først disponeres til anden anvendelse fra 2022.
Aktuelt er der igangsat lokalplanlægning for en af grundene, to er lokalplanlagt og afventer igangsætning af byggeri, og en grund afventer lokalplanlægning.
Samlet set er der en del tiltag til udvikling af området i gang. Derfor fremlægges her en samlet – men forenklet – helhedsplan for området. Den har til formål at skabe overblik over den igangværende udvikling og samtidig formulere relevante rammer for fremtidige indsatser.
Helhedsplanen skal betragtes som et dialog- og planlægningsværktøj og er som sådan ikke juridisk bindende. Helhedsplanens konklusioner kan efterfølgende indarbejdes i kommune- og lokalplanlægning; først da bliver de bindende. Egentlig høring af interessenter vil af samme grund først ske på dette tidspunkt.

Sagen skal samtidig skabe grundlag for politisk drøftelse af tre konkrete temaer for området:
Bygningshøjde
Byrådet har på et temamøde drøftet, om hele eller en del af Kvægtorvskvarteret kan udpeges som positivområde for højere byggeri. Administrationen har tidligere foreslået en mulighed for at bygge op til 12 etager i dele af området, selvfølgelig efter en konkret vurdering af det enkelte projekts genevirkning. I helhedsplanen anbefales, at eventuelt højere byggeri placeres centralt i området og/eller tættest på Ndr. Stationsvej – typisk som en del af nogle større bygningsvolumener til offentlig eller halvoffentlig anvendelse.

Bebyggelsesprocent
Langs Ndr. Ringgade giver den gældende planlægning mulighed for at bygge med en bebyggelsesprocent på 110 – dog kun 75 for den østligt beliggende grund (Showtech). Det er en relativ stor forskel. For at opnå en større homogenitet i bebyggelserne langs Ndr. Ringgade foreslås, at der gives mulighed for at øge bebyggelsesprocenten på Showtech-grunden til 90. Det vil skabe mulighed for en større ensartethed men dog sådan, at der fortsat vurderes at være en rimelig overgang til nabobebyggelsen mod øst.
Friplejehjem
To af grundejerne ønsker at etablere friplejehjem – med i alt ca. 135 pladser. De to bygherrer har udtrykt, at det ikke er et problem, at der ligger to 'konkurrerende’ friplejehjem tæt på hinanden. De refererer til andre steder, hvor de med fordel kan placeres tæt og dermed udgøre en slags klynge. Bygherrerne peger i stedet på behovet for plejehjemspladser for afgørende og vurderer, at behovet er til stede i Slagelse Kommune. Forebyggelses- og Seniorudvalget har på møder den 4. februar og 3. marts 2020 behandlet spørgsmål om friplejehjem og seniorboliger i Slagelse by og udtrykte i den forbindelse, ’at udvalget ser positivt på etablering af seniorboliger og studieboliger og kommende friplejehjem’. Udtalelsen understøttes af en behovsanalyse, udarbejdet af Center for Sundhed og Ældre i 2020. Af den fremgår det, at antallet af seniorer over 80 år stiger i de kommende år, at Slagelse Kommune havde færre plejehjemspladser og plejeboliger end landsgennemsnittet, og at der samlet set kalkuleres med et behov for en tilvækst på 239 plejeboliger (i hele kommunen), hvis nuværende behov fremskrives til 2029. De 135 friplejehjemspladser bidrager til at opfylde en del af behovet, og der vil fortsat være rummelighed til etablering af yderligere ca. 100 pladser andre steder og evt. som kommunale plejehjemspladser, hvis dette ønskes.

Ud fra et planfagligt synspunkt er det afgørende ikke, at der etableres to friplejehjem tæt på hinanden (det kunne i teorien have været ét større plejehjem i stedet). Derimod skal fokus rettes imod, om placeringen vil betyde en for stor uniformitet i beboersammensætningen i området. Med de øvrige planer for bebyggelser til både studerende, mindre boliger, familieboliger og seniorbofællesskab vurderer Plan, at der vil være en tilstrækkelig blanding af boligtyper til, at man kan opnå en rimelig diversitet i beboersammensætningen. Det bør dog være et opmærksomhedspunkt, at planlægningen fremadrettet skal sikre en sådan balance – ikke mindst for at sikre, at områdets potentiale tæt på stationen og campus udnyttes til gavn for pendlere og studerende.
Retligt grundlag
Det følger af kommunalfuldmagten, at kommunen kan igangsætte initiativer til udvikling af kommunen.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan godkende helhedsplanen som retningsgiver for fremtidig planlægning og konkrete initiativer i området. I så fald indarbejdes konklusionerne i kommune- og lokalplaner efter behov.
Udvalget kan også vælge ikke at godkende helhedsplanen – enten fordi den ikke skønnes relevant på nuværende tidspunkt, eller fordi dele af indholdet skal ændres. I så fald sendes sagen retur til administrationen med bemærkninger om ændringsforslag.
Vurdering
Administrationen vurderer, at helhedsplanen i sin nuværende form danner tilstrækkeligt grundlag for den videre dialog om udviklingen af Kvægtorvskvarteret, og at den derfor kan godkendes og bruges som planlægningsredskab i sammenhæng med konkret kommune- og lokalplanlægning i området.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Godkendelse af helhedsplanen medfører i sig selv ingen økonomiske eller personalemæssige konsekvenser – men den peger på indsatser, der efterfølgende kræver særskilt bevilling, herunder realisering af parkeringsplads på Gasværksgrunden (med tilhørende parkeringsfond) samt eventuel forbedring af den nuværende infrastruktur. Disse vil blive behandlet i særskilte sager.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at helhedsplanen godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende: 
Genoptages.
Udvalget ønskes en beskrivelse af sammenhængen mellem højde (etager), bebyggelsesprocenter, grønne områder, hensyntagen til tilstødende byggeri, parkeringsnorm og omgivelser.
Udvalget mener at 12 etager er for højt.
Knud Vincents (V) og Pernille Ivalo Frandsen (V) kunne tilslutte sig planen, der giver gode udviklingsmuligheder og som giver variation af byggehøjder og sammenhæng mellem bebyggelsesprocenter og grønne områder.
Genoptaget.
Administrationens bemærkninger:
Administrationen har udarbejdet sit planfaglige svar på udvalgets bemærkninger. Det er beskrevet samlet som et tillæg til den oprindelige helhedsplan, der blev fremlagt på mødet den 1. februar 2021. Tillægget findes bagest i bilaget, der er vedlagt denne sag.
Den væsentligste ændring i forhold til den oprindelige helhedsplan findes på side 11. Her er beskrivelsen af en ramme for etagehøjder på 12 etager ændret til et princip om, at man centralt i området kan bygge 8 etager eller højere, efter en nærmere vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender helhedsplanen med tillæg.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Godkendt.
Anne Bjergvang (A) og Steen Olsen (A) ønsker ikke byggeri højere end 8 etager, og at p- pladser etableres på egen grund eller at der betales til evt. p-fond.

3. Forslag til lokalplan 1231, Boligudvikling i Slagelse Bypark Øst, samt Kommuneplantillæg nr. 53 til Kommuneplan 2017 med tilhørende miljøscreening (B)

3.     Forslag til lokalplan 1231, Boligudvikling i Slagelse Bypark Øst, samt Kommuneplantillæg nr. 53 til Kommuneplan 2017 med tilhørende miljøscreening (B)

Sagsnr.: 330-2019-37816               Dok.nr.: 330-2021-56535                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget, beslutte, om Forslag til lokalplan 1231, Boligudvikling i Slagelse Bypark Øst, samt forslag til tillæg nr. 53 til Kommuneplan 2017 og tilhørende miljøscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Sagens indhold
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 3. juni 2019 igangsætning af lokalplan for boligbyggeri på ejendommen Ndr. Ringgade 20 lige nord for Slagelse Station.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget behandlede på mødet den 8. juni 2020 anmodning fra grundejer om at øge bebyggelsesprocenten fra 75 til 90. Udvalget besluttede at fastholde bebyggelsesprocenten på 75, indtil der var udarbejdet en helhedsplan for hele området nord for Slagelse Station (den gamle slagterigrund).
Helhedsplanen er nu blevet udarbejdet, og den beskriver en mulig fortætning af hele Kvægtorvskvarteret, herunder Showtech-ejendommen, hvor der konkret anbefales byggeri i op til 5 etager og en bebyggelsesprocent på 90. Det er derfor udgangspunktet for lokalplan 1231.

Det er lokalplanens formål at omdanne en erhvervsejendom (Showtech) til et område med boliger i tråd med lokalplan 1145, Boligområdet Slagelse Bypark, som udstikker generelle rammer for ejendommen.
Lokalplanen giver mulighed for at opføre op mod 220 nye boliger i en bebyggelse udformet som en opbrudt karré og bestående af fire bygninger i 4 – 5 etager, som omkranser et attraktivt gårdrum med fælles opholdsarealer, regnvandsbassin og stiforbindelser til omkringliggende områder.
Der tilstræbes en varieret beboersammensætning, hvorfor der etableres omkring 130 ungdomsboliger og 90 boliger til familier og seniorer. Diversiteten i beboersammensætningen underbygges af arkitekturen, så udtrykket mellem bygningerne til familieboliger og ungdomsboliger vil variere, både i materialevalg og forskydninger.
Det primære fælles friareal er placeret i det store fælles gårdrum. Gårdrummet opdeles i mindre opholdszoner, som kan indrettes med forskellige funktioner, så gårdrummet kan bruges af alle aldersgrupper. Der etableres et fælles friareal i den østlige del af området, som har en størrelse, der gør det velegnet til boldspil. Dette opholdsareal vil virke som en forlængelse af det gennemgående grønne strøg, der løber gennem hele kvægtorvskvarteret. I dag benyttes en del af grunden til boldspil for naboområdernes beboere.

Området vejbetjenes fra Ndr. Ringgade med overkørsel i områdets nordvestlige hjørne. Parkeringspladserne er placeret i lokalplanområdets nordlige del langs Ndr. Ringgade, langs bygningerne og lokalplanområdets østlige del samt i den vestlige del, som en integreret del af gårdrummet. Det er hermed muligt at parkere tæt på sin bolig, uanset hvor man bor.
Med det ønskede antal boliger, skal der, i henhold til de reviderede parkeringsnormer (1,2 til etageboliger og 0,7 for ungdomsboliger, hvoraf henholdsvis 0,4 og 0,3 kan henlægges til senere etablering), skabes plads til 201 p-pladser. Inden for lokalplanområdet anlægges 126 p-pladser, og der udlægges yderligere 58 p-pladser, der skal etableres, hvis Slagelse Kommune kræver det. Det giver i alt 184 p-pladser, hvorfor der skal indgås aftale, mellem bygherre og kommunen, om at reservere et udlæg til 17 p-pladser på den kommunale parkeringsplads på gasværksgrunden.
Eftersom det samlet vurderes, at miljøpåvirkningen fra planforslaget ikke vil være væsentlig, er der ikke krav om udarbejdelse af en miljøvurdering iht. Lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget, vælge at vedtage Forslag til lokalplan 1231, Boligudvikling i Slagelse Bypark Øst, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 53 og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget, vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at der ikke vil kunne opføres boliger på ejendommen.
Byrådet har også mulighed for, evt. med afsæt i bemærkninger fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget, at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Lokalplanområdet ligger tæt på stationen, campusområdet syd for jernbanen og bymidten.
En realisering af lokalplanen vil derfor tilbyde nye, attraktive boliger centralt beliggende i Slagelse by. Her vil der være plads til boliger til familier, studerende og pendlere. Og med Slagelses position som studieby er det positivt, at der opføres en større koncentration af ungdomsboliger 5 minutter fra Campus Slagelse. 
En relativ tæt boligbebyggelse inden for området byder desuden på flere fordele, herunder en fortætning af byen med kortere afstand mellem bopæl, arbejde, uddannelse og fritid, hvilket kan være med til at fremme den bløde trafik.

Lokalplanen lægger op til en bebyggelse, hvor det primære fælles friareal er koncentreret centralt i bebyggelsen med nem adgang fra alle boligblokke og med en størrelse, der giver mulighed for flere aktiviteter, herunder mulighed for at bruge opsamling af regnvand på en rekreativ måde. Et centralt placeret friareal skaber endvidere synlighed og øger trygheden. Med en boldbane eller en lommepark i områdets østlige del skabes en blød overgang til boligområdet ”Æblehaven”, og det grønne fælles friareal kan blive et samlingspunkt områderne imellem.
Med en placering af størstedelen af parkeringspladserne ud til Ndr. Ringgade friholdes det indre gårdrum for parkering, og lokalplanområdets mest støjplagede områder udnyttes til vejadgang og parkering. Med afsæt i de nye normer vurderer administrationen, at lokalplanen rummer både plads til p-pladser og attraktive og brugbare arealer til ophold og rekreative aktiviteter.
Lokalplanen er i tråd med tankerne i Lokalplan 1145, Slagelse Bypark, der udstikker de overordnede rammer for anvendelsen af området. Området kan ses i forlængelse af kommende byudvikling vest for området, hvor der er plads til at tænke flere funktioner ind, herunder et friplejehjem, med henblik på at skabe en blandet by. Områdets perifere placering i forhold til det centrale område tættest på stationen gør det oplagt til boligformål, herunder tilknytning til eksisterende boligområde mod øst.
Lokalplanen er endvidere i tråd med udviklingsstrategiens fokus på at fremme flere boliger til de studerende og til boligområder med plads til bevægelse, grønne rammer og kobling til omkringliggende byområder. Administrationen anbefaler derfor, at lokalplanen med tilhørende kommuneplantillæg vedtages som forslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
1.    at Forslag til lokalplan 1231, Boligudvikling i Slagelse Bypark Øst, samt forslag til tillæg nr. 53 til Kommuneplan 2017 og tilhørende miljøscreening vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes på ejendommen, Ndr. Ringgade 20, eller digitalt, afhængig af covid-19, 14. eller 15. april 2021 i tidsrummet mellem kl. 18.30 – 20.00.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Anbefales.
Udvalget henleder opmærksomheden på helhedsplanen og hensyntagen til gældende p-norm og etablering evt. af p-fond.
Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) kunne tilslutte sig planen i sin fulde helhed.

4. Endelig vedtagelse af Bæredygtighedsstrategi og handlingsplan (B)

4.     Endelig vedtagelse af Bæredygtighedsstrategi og handlingsplan (B)

Sagsnr.: 330-2019-37355               Dok.nr.: 330-2021-25712                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte, at bæredygtighedsstrategi og tilhørende handlingsplan godkendes endeligt.
Sagens indhold
Byrådet godkendte den 22. juni 2020, punkt nr. 15 forslag til bæredygtighedsstrategi med tilhørende handlingsplan (i det følgende benævnt bæredygtighedsstrategi/strategi). Bæredygtighedsstrategien har været i offentlig høring frem til den 31. oktober 2020.
I budgetaftalen 2020-2023 og 2021-2024 er der i gennemsnit afsat 6,5 mio. kr. årligt til strategien, hvilket er mindre end forudsat i det oprindelige forslag til strategi.
Administrationen har forholdt sig til høringssvarene, bemærkninger fra byrådsbehandlingen af forslaget i juni 2020 samt den økonomiske ramme for bæredygtighedsstrategien og udarbejdet et revideret forslag til bæredygtighedsstrategi til endelig vedtagelse.
Høringssvar:
Vi har modtaget 8 høringssvar, som er samlet i en hvidbog, jf. bilag 4.
Høringssvarene udtrykker blandt andet ønske om, at strategien udvides med forpligtende mål, tilslutning til Klimakommune Plus+, ophør med brug af pesticider, 100 % økologi, krav til SK Forsyning om øget indsats inden for den grønne omstilling, verdensmål 14 (Livet i Havet) og en øget naturindsats.
Flere af høringssvarene påpeger, at såfremt det af ressourcemæssige årsager er nødvendigt at prioritere mellem indsatser, opfordres til at fokusere på de handlinger, som er mest synlige for den enkelte borger i kommunen.
Kommentarer fra byrådsbehandlingen i juni 2020
I forbindelse med behandlingen af forslaget til bæredygtighedsstrategi i Byrådet i juni 2020 foreslog Dansk Folkeparti og Radikale Venstre en opprioritering af grønne områder i det offentlige rum, flere alternative og bæredygtige boliger samt mere affaldssortering og bedre renholdelse af by, skov og strand.
Administrationens bemærkninger til ovenstående forslag fremgår af anneks i bilag 4.
Drøftelse i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Administrationens overvejelser i forhold til høringssvarene og den økonomiske ramme har været drøftet i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 11. januar 2021, punkt nr. 2.
Udvalget anbefaler, at målet om 2 % årlig CO2 reduktion fra egen drift og Klimakommune Plus+ udtages af bæredygtighedsstrategien grundet økonomien og i stedet behandles som et selvstændig punkt i Byrådet i foråret 2021. Derudover anbefaler udvalget, at der tilføjes et afsnit om verdensmål 14 (Livet i Havet) i bæredygtighedsstrategien, og at der arbejdes med klimabudgetter.
Administrationens forslag til ændringer af bæredygtighedsstrategien
Administrationen foreslår følgende ændringer på baggrund af høringssvarene, anbefalinger fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og den økonomiske ramme:
Under temaet klima:

-      Beslutningen om at gennemføre en forundersøgelse i samarbejde med SK Forsyning om opsætning af solcelleanlæg (jf. budgetaftalen 2021-2024) udvides til også at belyser mulighed for folkeaktier, som kan tilbydes lokale borgere og erhverv.
-      For at synliggøre klimaeffekterne af vores beslutninger, udarbejder vi i 2021 som forsøg et klimabudget for et større byggeprojekt.
-      Det præciseres, at den strategiske energiplan skal indeholde mål og delmål, herunder mål for de kommunale selskaber.
-      Handlingen om indfasning af eldrevne færger ændres til omstilling til miljøvenlig færgefart, og det tilføjes, at de økonomiske konsekvenser ved at omstille færgerne til mere miljøvenlig drift undersøges i 2021
-      En ny handling om el- eller hybriddrift i den kommunale transportydelse (den lukkede kørsel)
-      En ny handling om tilbud om gratis økologitjek til landmænd.
Under temaet biodiversitet:
 
-      En ny handling om mindre forbrug af pesticider i kommunens egen drift, hvor kommunen i 2021 tilmelder sig konceptet ”Giftfri Have” og udarbejder en plan for udfasning af pesticider, som forelægges politisk i første halvår 2021. 
-      Verdensmål 14 (Livet i Havet) medtages som nyt indsatsområde, og der afholdes en konference om bedre havmiljø i 2021.
-      Der udarbejdes en rammeplan for kommunens naturværdier.
Derudover tilføjes, at der en gang årligt gives en status til relevante fagudvalg og Byråd som led i opfølgningen på strategien.
Mål om 2 % årlig CO2 reduktion/klimakommune udtages af bæredygtighedsstrategien, idet vi bibeholder at udarbejde grønt regnskab.  
Alle øvrige handlinger, der er fastsat i forslaget til bæredygtighedsstrategien gennemføres. Dog nedjusteres ambitionsniveauet ved enkelte handlinger, og der sker nogle tidsforskydninger mellem årene for at imødekomme den økonomiske ramme. De væsentligste ændringer er:
-      Færre konsulentmidler til DK2020 klimaplan og strategisk energiplanlægning
-      Færre midler til indsatsen om biodiversitet på grønne områder ved institutioner
-      Færre midler til at sammentænke grundvands-, klima- og naturinteresser
-      Indsatsen om biodiversitet i grønne områder og parker tidsforskydes, således at indsatsen i 2021 reduceres mod til gengæld at blive øget i 2022.
Retligt grundlag
Slagelse Kommune skal i henhold til Planlovens § 33 a udarbejde en strategi for bæredygtig udvikling.
Handlemuligheder
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutte at:
A.    Godkende bæredygtighedsstrategien og handlingsplanen, som vedlagt i bilag.

B.    Forkaste bæredygtighedsstrategien og handlingsplanen og bede administrationen om at udarbejde et nyt forslag.

C.    Vedtage justeringer af bæredygtighedsstrategien og handlingsplanen som en del af den endelige vedtagelse.

Vurdering
Administrationen anbefaler, at bæredygtighedsstrategien vedtages med de ændringer, der fremgår af sagen.
Høringssvarene og bemærkninger fra byrådsbehandlingen i juni 2020 er gode og relevante indspark til, hvordan vi udvikler kommunen i en mere bæredygtig retning. Derfor har en del af høringssvarene medført, at der er tilføjet nye handlinger og justeringer af strategien. 
En del af høringssvarene giver ikke anledning til at foretage ændringer i strategien, da de vedrører indsatser, som håndteres via allerede igangsatte projekter, miljøtilsyn, kommuneplan eller på anden vis.
I forbindelse med byrådsbehandlingen af forslaget til bæredygtighedsstrategi den 22. juni 2020 blev der protokolleret nogle ønsker til strategien. Administrationen foreslår, at disse ikke indarbejdes i strategien, men håndteres via kommuneplanen og kommende budgetdrøftelser, jf. bilag 4.
Administrationen anbefaler, at der særskilt tages stilling til Klimakommune Plus+, fordi forudsætningen herfor (2 % CO2 reduktion i egen drift årligt) sandsynligvis kræver en investering, som overstiger, hvad der er afsat til bæredygtighedsstrategien.
Bæredygtighedsstrategien har været længe undervejs og administrationen anbefaler, at den vedtages nu, så arbejdet med at udmønte strategien i konkrete handlinger for alvor kan igangsættes. Strategien skal ses som et dynamisk dokument, og den planlagte revision i 2022 vil give mulighed for tilpasning i forhold til udviklingen, politiske ønsker og lokale behov.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er i henhold til budgetaftale 2020-2023 og 2021-2024 afsat i gennemsnit 6,5 mio. kr. årligt til bæredygtighedsstrategien frem til 2024.
Det reviderede forslag til strategi er tilpasset den økonomiske bevillingsramme.
Implementering af strategien vil udgøre et ressourcetræk på organisationen. For at mindske dette og sikre fremdrift afsættes i 2021 og 2022 ca. 3 mio. kr. (ud af de samlede midler til strategien på ca. 15 mio. kr. i 2021 og 2022) til projektansættelser for at understøtte DK2020 klimaprojektet og det tværgående arbejde med biodiversitet og cirkulær økonomi.
Tværgående konsekvenser
Bæredygtighedsstrategien er tværgående og berører flere fagudvalg, dog især Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
1.    at Bæredygtighedsstrategien og den tilhørende handlingsplan godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Anbefales.
Udvalget ønsker at det undersøges, hvordan der kan stilles krav til el-biler i forbindelse med kommunens egne udbud af håndværker og entreprenørydelser, inspireret af Københavns Kommune.
Udvalget ser Entreprenørservice, institutioner og civilsamfundet som en væsentlig del af "turn around" ift. biodiversitet.

5. Parkeringsnormer i Slagelse By (B)

5.     Parkeringsnormer i Slagelse By (B)

Sagsnr.: 330-2020-162587             Dok.nr.: 330-2021-60934                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til retningslinjer for parkeringsnormer i Slagelse by.
Sagens indhold
Byrådet besluttede på mødet den 14.12.2020, at fastsætte nye parkeringsnormer for Slagelse by. Ø stemte imod. O undlod at stemme.
Det blev besluttet, at fastsætte nye parkeringsnormer jævnfør beslutning i ETU-udvalget den 10.8.2020, dog med 3 ændringer. Der skal ikke skelnes mellem almennyttigt og ikke-almennyttigt byggeri. Parkeringsnormen for etagebyggeri fastsættes til 1,2 parkeringsplads pr. boligenhed med mulighed for at henlægge de 0,4 heraf som grønne områder i etableringsfasen. Parkeringsnormen for ungdomsboliger fastsættes til 0,7 parkeringsplads pr. boligenhed med mulighed for at henlægge 0,3 heraf som grønne områder i etableringsfasen. For etagebyggeri og ungdomsboliger gælder, at den del af normen, der henlægges til grønne områder efter anvisning fra Slagelse Kommune relativt hurtigt skal kunne omlægges til parkeringspladser på ejers regning, idet det alene er Slagelse Kommune, der afgør, om der er behov for de ekstra parkeringspladser i tilknytning til bebyggelsen. Bilag 1 oplister de parkeringsnormer, der fremover gælder i Slagelse by.
Som følge af beslutningen skulle Administrationen udarbejde retningslinjer for normreguleringen, herunder med angivelse af praktiske tiltag til sikre, af at normerne overholdes, og aftalegrundlag for at kunne kræve muligheden for de ekstra parkeringspladser udnyttet.
Administrationen forstår de nye parkeringsnormer således, at der i projekter for etagebyggeri og ungdomsboliger skal kunne anvises til henholdsvis 1,2 og 0,7 p-pladser per bolig. Med afsæt i disse normer skal projekter byde på tilstrækkelige p-pladser såvel som attraktive og brugbare arealer til ophold og rekreative aktiviteter. Bygherre skal i første omgang kun anlægge en andel p-pladser (0,8 og 0,4). De øvrige arealer reserveret til parkering skal indrettes som supplerende rekreative-/opholdsarealer, med mulighed for at omlægge dem til parkering efter behov.
Administrationen arbejder i en vis grad med differentieret udlæg/anlæg af parkeringspladser i forbindelse med bolig- og erhvervsprojekter. Parkeringsbehovet opgøres ved enhver byggeansøgning, og det indskrives som vilkår i byggetilladelsen, hvor mange parkeringspladser der henholdsvis skal anlægges og udlægges. De anlagte og udlagte parkeringspladser skal endvidere tydeligt fremgå af en oversigtstegning. Hvis der senere søges om at bygge på det areal, som er udlagt til parkering, vil ansøgeren blive bedt om at anvise et andet areal på ejendommen til den udlagte parkering. 
Der føres som sådan ikke kontrol med om de anlagte parkeringspladser er tilstrækkelige, men en senere øget parkering på den offentlige vej ud for en virksomhed eller bebyggelse, kan være tegn på overbelastning af et parkeringsareal og vil kunne give anledning til at kommunen pålægger den pågældende virksomhed/bebyggelse at etablere de udlagte parkeringspladser. 
Hvis et byggearbejde, som er omfattet af parkeringsnormen, udløser flere parkeringspladser end det er muligt at etablere på ejendommen, kan ejeren søge dispensation og indbetale til parkeringsfonden for de manglende parkeringspladser. Eller ejeren kan søge dispensation til at etablere de manglende parkeringspladser på en anden ejendom i nærheden, som skal sikres i overensstemmelse med en særskilt bekendtgørelse herom.
Der udarbejdes et særskilt sag til de to fagudvalg om en samlet parkeringsplan for Slagelse by.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at godkende eksisterende administrationspraksis. Administrationen vil fremover arbejde med de nye parkeringsnormer.
Byrådet kan vælge ikke at godkende administrationspraksis.
Vurdering
Administration anbefaler, at Administrationens eksisterende praksis i forbindelse med differentieret udlæg/anlæg af parkeringspladser godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Punktet skal behandles af Erhvervs- og Teknikudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
1.    at administrationspraksis godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Anbefales.
Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) ønsker, at der arbejdes for yderligere tilpasning i form af lavere parkeringsnormer.

6. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1233 boliger i Sørbymagle samt tillæg nr. 51 (B)

6.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1233 boliger i Sørbymagle samt tillæg nr. 51 (B)

Sagsnr.: 330-2019-52036               Dok.nr.: 330-2021-15833                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1233 samt Tillæg nr. 51 til Kommuneplan2017 skal vedtages endeligt.
Sagens indhold
Byrådet besluttede den 23. november 2020, at sende Forslag til Lokalplan LP 1233 med tilhørende Tillæg nr. 51 i offentlig høring. 
Forslagene omhandler mulighed for realisering af et boligbyggeri på et ca. 7900 m2 stort areal placeret i den centrale del af Sørbymagle. Bygherre ønsker, at opføre op til 16 boliger i 1,5 etage. Søgårdsvej, syd for lokalplanområdet, vil fungere som den adgangsgivende vej til lokalplanområdet. Der skal etableres friareal for delområdets boligbebyggelse, og der skal anlægges legeplads samt et regnvandsbassin. Endelig sikre lokalplanen, at det ældre, store bøgetræ, som står ud til Søgårdsvej, bevares.
Inden for området findes i dag et ældre gårdanlæg med længer i bindingsværk og en enkelt facade i kampesten. Nedrivningen af bebyggelsen er forudsætningen for, at de fælles friarealer kan etableres, og at en åbenhed og forskønnelse af lokalplanens friarealer kan sikres. Bygningerne er ikke vurderet bevaringsværdige.
Slagelse Kommune har i forbindelse med den offentlige høring modtaget 10 høringssvar der vedrører overfladevand, zonestatus, ubebyggede arealer, beplantning, støj og solcelleanlæg.
Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog og ifølge administrationens vurdering giver de anledning til følgende ændringer:
Bestemmelsen omkring solceller udbygges med krav om, at solcelleanlæg skal være antirefleksbehandlede. Og, regnvandsbassinets bestemmelse præciseres, da der ikke vil ske nedsivning fra bassinet.
Udover ændringerne er der foretaget mindre korrekturmæssige rettelser.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens § 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1233. Det vil betyde, at området overgår til byzone og, at den til en hver tid gældende ejer af lokalplanområdet kan udstykke og opføre op til 16 boliger indenfor lokalplanens område.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1233. Det vil betyde, at ejendommen ikke overgår til byzone og kan byudvikles i tråd med lokalplanens forskrifter.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages.
Med en lokalplan bliver det muligt, at arealet overgår til byzone således der kan etableres en bebyggelse på op til 16 boliger der vil indgå i Sørbymagle by.
I forbindelse med høringen har flere beboere i nærområdet udtrykt bekymring over eventuelle oversvømmelser med regnvand. Bassinet der skal supplere med håndtering af tilbageholdelse samt afledning af regnvand, forsynes med et afløb, der sikre at eventuelt overskydende regnvand ledes via afløb til regnvandsledning.
Det er administrationens vurdering, at de aktuelle forhold forbedres også fordi der separatkloakeres, således regnvand for sin egen ledning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen, da der er tale om en privat bygherre.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
1.    at Lokalplan 1233 samt Tillæg nr. 51 vedtages endeligt.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Anbefales.

7. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1240, Boligområde Kirke Stillinge Nord samt Kommuneplantillæg nr. 45 (B)

7.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1240, Boligområde Kirke Stillinge Nord samt Kommuneplantillæg nr. 45 (B)

Sagsnr.: 330-2020-12431               Dok.nr.: 330-2021-58068                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til om lokalplan 1240, Boligområde Kirke Stillinge Nord samt tilhørende kommuneplantillæg nr. 45 til Kommuneplan 2017 skal vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af hvidbogen.
Sagens indhold
Byrådet besluttede den 26. oktober 2020 at sende forslag til lokalplan og kommuneplantillæg i offentlig høring i perioden 30. oktober 2020 til 25. december 2020.
Lokalplanen omhandler et nyt boligområde på et 3,5 ha stort areal i det nordøstlige Kirke Stillinge i umiddelbar tilknytning til byens plejecenter og børnehave. Indenfor lokalplanområdet ønsker bygherre at opføre ca. 30 boliger i en kombination af rækkehuse og dobbelthuse. Det er forventningen, at en andel af rækkehusene skal etableres som senior-bofællesskab.
Boliger kan opføres i op til 1,5 etage. Der skal udlægges areal til 1,5 parkeringsplads pr. tæt-lav bolig, hvoraf minimum 1. parkeringsplads skal anlægges. Ved åben-lav bebyggelse skal der udlægges areal til 2 p-pladser pr. bolig. Der skal etableres en fælles parkeringsplads med 36 pladser til brug for det nærliggende plejehjem, børnehave og besøgende.
Lokalplanområdet vejforbindes via Stillingevej. Lokalplanens bestemmelser for vejens udlæg, sikrer forhold for områdets bløde trafikanter samt at vejen kan understøtte en sikker afvikling af trafikken.
Slagelse Kommune har i offentlighedsfasen modtaget 5 høringssvar, heriblandt en underskriftsindsamling med 8 underskrifter samt en henvendelse fra Erhvervsstyrelsen, som gjorde opmærksom på, at der manglede en redegørelse for produktionsvirksomheder. De fremkomne høringssvar omhandler:
·         Muligheden for bebyggelse i 1,5 etage.
·         Tab af udsigt
·         Uklarhed om vejforløb
·         Krav om afstand til skel ved tæt-lav boliger ikke kan overholdes
·         Mulighed for opføre mindre sekundære bygninger i skel og på lokalplanens udlagte grønne arealer
·         Tilladte facadematerialer
·         Krav til adgangs og tilkørselsarealer ved åben-lav boligbebyggelse
·         Krav om fælles friareal ved åben-lav boligbebyggelse indenfor Delområde A
·         Præcisering af metode til udregning af befæstelsesgrad
·         Manglende redegørelse for produktionsvirksomheder 
Høringssvarene fra den offentlige høring og Slagelse Kommunes kommentarer ses i hvidbogen som er vedlagt som bilag. Høringssvarene giver anledning til følgende ændringer i lokalplan og kommuneplantillæg:
·         At §5.4 i lokalplanforslaget, angående boligveje i delområder, slettes fra lokalplanen.
·         At kravet om at ny bebyggelse skal placeres mindst 2,5 meter fra skel kun er gældende for åben-lav boliger.
·         At der gives mulighed for, at mindre sekundære bygninger kan opføres i skel og på det grønne areal markeret på bilag 2 indenfor delområderne. Det tilføjes desuden, at der ikke må opføres mindre sekundære bygninger nærmere end 2,5 m af lokalplanområdets vestlige afgrænsning.
·         At bestemmelserne angående bygningers facader justeres således, at der tillades pladebeklædning eller pudsede facader i hvide nuancer, blank mur i teglsten eller i træ.
·         At bestemmelsen vedr. adgangs- og tilkørselsarealer justeres således, at denne ikke er gældende for åben-lav boliger.
·         At der ikke stilles krav til, at 10 % af delområdet udlægges som fælles opholds- og friareal ved åben-lav boliger.
·         At der er indarbejdet et afsnit om produktionsvirksomheder i lokalplanens og kommuneplantillæggets redegørelse.
Den indarbejdede redegørelse for produktionsvirksomheder er forelagt Erhvervsstyrelsen. Styrelsen finder, at Slagelse Kommune, med redegørelsen, har varetaget de nationale hensyn til produktionsvirksomheder der skal varetages i den kommunale planlægning.
Derudover er der foretaget mindre redaktionelle og sproglige rettelser.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter planlovens kapitel 5. Kommuneplantillæg tilvejebringes efter planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1240 og Kommuneplantillæg nr. 45 med de foreslåede ændringer. Derved skabes plangrundlaget for etableringen af et nyt boligområde med mulighed for række-, dobbelt og enfamiliehuse i Kirke Stillinge.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1240 og Kommuneplantillæg nr. 45 endeligt. Etableringen af det nye boligområde vil således ikke kunne lade sig gøre.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Lokalplan 1240 og Kommuneplantillæg 45 endeligt vedtages.
En endelig vedtagelse af Lokalplan 1240 og Kommuneplantillæg nr. 45 vurderes at skabe mulighed for etableringen af et attraktivt boligområde. Området kan byde på varierede boligtyper der særligt kan tilgodese en voksende befolkningsgruppe i Slagelse Kommune – seniorerne.
Med den aktuelle efterspørgsel på boliger, deriblandt seniorboliger, og lokalplanområdets placering nær det eksisterende serviceudbud i Kirke Stillinge og offentlig transport er det administrationens vurdering, at lokalplanens vedtagelse vil understøtte en positiv udvikling i Kirke Stillinge.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den adgangsgivende vej, Stillingevej, er privat-fællesvej. Realiseringen af lokalplanen vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for Slagelse Kommune.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
1.    at Lokalplan 1240, Boligområde Kirke Stillinge Nord med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 45 vedtages endeligt med de foreslåede rettelser.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Anbefales.

8. Foreløbigt regnskabsresultat for 2020 og overførsel til 2021 - Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (B)

8.     Foreløbigt regnskabsresultat for 2020 og overførsel til 2021 - Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-13219               Dok.nr.: 330-2021-57698                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om foreløbigt regnskabsresultat for 2020. Derudover skal udvalget indstille overførsel af mindre-/merforbrug på drift og anlæg til 2021. 
Sagens indhold
Der foreligger foreløbigt regnskabsresultat 2020 for drift og anlæg. Resultat på drift fremgår af pkt. A. opdelt på udgiftstyper. Resultat pr. enhed/virksomhed på drift fremgår af bilag 1. og resultat på anlæg fremgår af bilag 2 fordelt på de enkelte projekter.
Overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2020 til 2021 tager udgangspunkt i nedenstående opdeling på ”Budgetrammer”:
·         For Budgetramme 1 (serviceudgifter og særligt dyre enkeltsager) overføres mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene. For merforbrug over 5% (eller 1. mio.kr.) udarbejdes handleplan til den efterfølgende budgetopfølgning, for afvikling af merforbruget inden for 2 år. (Godkendt af ØU 7. december 2020)
·         For Budgetramme 2 (overførselsudgifter, forsikrede ledige, aktivitetsbestemt medfinansiering) overføres mer-/mindreforbrug ikke mellem regnskabsårene.
·         For Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, idet uforbrugte anlægsbudgetter overføres fuldt ud.
·         For det brugerfinansierede område og ældreboliger overføres over-/underskud via status og derfor sker der ikke overførsel af drifts- og anlægsbevillinger
Afvigelse fra disse hovedprincipper skal godkendes i Økonomiudvalget og Byråd.
Økonomiudvalget behandler på møde d. 15. marts 2021 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 22. marts 2021.
Det skal bemærkes at der pågår en dialog om behovet for overførsler af uforbrugte midler fra 2020 til 2021, primært på de centrale områder.
A.   Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2020 viser for drift et samlet forbrug på 35,2 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2020, som blev godkendt i november 2020, var det forventede regnskab anslået til 36,3 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2020
Regnskab 2020
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
3.1 Miljø og Natur
 
 
 
Serviceudgifter
18,5
16,4
2,0
Brugerfinansieret
0,0
-2,0
2,0
3.2 Plan og Byggesager
 
 
 
Serviceudgifter
2,4
1,1
1,3
3.3 Landdistriktsudvikling
 
 
 
Serviceudgifter
8,9
6,8
2,0
3.4 Færger
 
 
 
Serviceudgifter
17,4
12,8
4,6
Total
47,1
35,2
12,0
Miljø og Natur
Mindreforbrug på på 2,0 mio. kr. skal blandt andet findes i ikke igangsatte naturprojekter herunder Harrested Sø, og ikke igangsatte tiltag i BNBO områder.
Mindreforbruget er disponeret til en 2 årig tidsbegrænset stilling i naturområdet, og kan disponeres til konkrete opgaver som understøtter Nordskoven, Fodsporet, vandløbsrestaureringer og konsekvensvurderinger i forhold til digeprojekter samt til BNBO indsatsen.
Brugerfinansieret område
På det brugerfinansierede regnskab skyldes overskud på 2,0 mio. kr. primært, at nettoindtægter vedrørende regnskab 2019 først er blevet indtægtsført i regnskab 2020.
Plan og Byggesager
Mindreforbrug på serviceudgifter på 1,3 mio. kr., vedrører primært: igangsat arbejde med kommuneplan, lokalplaner og projektansættelse.
Midlerne ønskes i 2021 disponeret til Lokalplan Skælskør SAVE registrering, Lokalplan Campus parkering, Lokalplan Marsk Stig erhvervsområde, retssag Korsør havn, samt til projektansættelse.
Landdistriktsudvikling
Mindreforbrug på serviceudgifter på 2,0 mio. kr., vedrører:
0,5 mio. kr. på Borgerstyrede budgetter
0,9 mio. kr. på Byfornyelse
0,6 mio. kr. på Landdistriktsmidlerne
Borgerstyrede budgetter: Mindreforbruget skyldes blandt andet, at planlagte processer med Borgerne Bestemmer for et samlet beløb på 250.000 kr. i 2020 ikke har kunnet gennemføres pga. Corona situationen og restriktioner i forbindelse hermed. Hvis midlerne ikke overføres til 2021, vil projekterne kunne gennemføres indenfor budgetrammen for 2021, men hermed vil der ikke være mulighed for at igangsætte nye projekter i 2021.
Byfornyelse: Mindreforbrug skyldes at ikke alle godkendte nedrivnings-, istandsættelses- og covidsager er afsluttet. Med de igangværende og netop afsluttede sager er vurderingen pt., at der vil være et underskud på ca. 560.000 kr., hvis midlerne fra sidste år ikke overføres afhængig af hvorvidt projekter gennemføres og/eller om der kommer uforudsete udgifter (midlerne på ca. 1 mio. kr. fra budget 2021 er indregnet)
Landdistriktsmidler: Mindreforbruget er opstået fordi flere projekter/arrangementer til et samlet beløb på 550.000 kr. ikke er sat i gang og/eller afsluttet. Dette skyldes, at de enten er blevet udsat på grund af Corona, eller endnu ikke er klar til gennemførelse. Hvis midlerne ikke overføres til budget 2021, vil det medføre en begrænsning i mulighederne for at understøtte projekter og aktiviteter på landdistriktsudviklingsområdet i 2021.
Færger
Mindreforbrug på serviceudgifter på 4,6 mio. kr., vedrører primært:
Udsat dokning af Agersøfærgen, udsat vedligehold på Agersø og Omøfærgerne og ekstra ikke helt forbrugt coronatilskud fra staten 
Beløbet ønskes disponeret til større periodisk vedligeholdelse af Agersø og Omøfærgen samt indkøb af et billetsystem.
B.    Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Mio. kr.
Overført
fra 2019
til 2020
Overføres
fra 2020
til 2021
Tilføres
kassen
3.1 Miljø og Natur
3,7
1,6
0,0
3.2 Plan og Byggesager
2,0
1,3
0,0
3.3 Landdistriktsudvikling
1,7
2,0
0,0
3.4 Færger
3,3
4,6
0,0
Total
10,7
9,5
0,0
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune”.
C.    Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2020 viser for anlæg samlet uforbrugte anlægsbudgetter på 4,2 mio. kr.
Ved Budgetopfølgning 4 for 2020 forventedes uforbrugt anlægsbudget på 1,5 mio. kr.
Nedenstående tabel viser hvordan overførsler på anlæg overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg

Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget

Mio. kr.
Overføres
fra 2020
til 2021
3.1 Miljø og Natur
0,1
3.2 Plan og Byggesager
2,6
3.3 Landdistriktsudvikling
1,4
Total
4,2
 
 
Mindreforbrug på anlæg kan primært henføres til projekter vedrørende bæredygtighed, energirenovering, mobilbredbånd etablering af sendemaster og pulje til nedrivning af bygninger.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn” for Slagelse Kommune afsnit 1.3, som er godkendt af Byrådet den 29. marts 2016 med ændring vedr. overførsel af mindreforbrug.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg eller udvalget kan for specifikke områder anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for de nævnte hovedprincipper.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2020 til 2021 som angivet i bilag 1 (drift) og bilag 2 (anlæg).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres et mindreforbrug på netto 9,5 mio. kr. fra 2020 til 2021.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres uforbrugte anlægsbudgetter på anlægsprojekter for samlet 4,2 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift –Miljø og Natur
3.1
1.611
 
 
 
Drift – Plan og Byggesager
3.2
1.253
 
 
 
Drift -  Landdistriktsudvikling
3.3
2.026
 
 
 
Drift – Færger
3.4
4.608
 
 
 
Anlæg – Miljø og Natur
3.1
137
 
 
 
Anlæg – Plan og Byggesager
3.2
2.625
 
 
 
Anlæg – Landdistriktsudvikling
3.3
1.405
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-13.665
 
 
 
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at  Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager orientering om foreløbigt regnskabsresultat for 2020 til efterretning
2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der på drift på de respektive politikområder og enheder jf. bilag 1 overføres et samlet mindreforbrug på i alt 9,5 mio. kr.
3.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der overføres et samlet uforbrugt anlægsbudget jf. bilag 2. til anlæg på i alt 4,2 mio.kr.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Ad 1; taget til efterretning.
Ad 2; anbefalet.
Ad 3; anbefalet.

9. Anlægsbevilling til udviklingstiltag på strande (B)

9.     Anlægsbevilling til udviklingstiltag på strande (B)

Sagsnr.: 330-2019-81546               Dok.nr.: 330-2021-53888                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anbefale, at der meddeles anlægsbevilling for det i budget 2021 afsatte beløb på 1.0 mio. kr. til ”Udviklingstiltag på strande”.
Sagens indhold
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på udvalgsmøde den 1. februar 2021, punkt. 15, at midler til ”Udviklingstiltag på strande” anvendes som beskrevet herunder:
Bisserup Strand
Renovering af stien til stranden og forbedring af parkeringsforholdene (ca. 250.000 kr.).
Kobæk Strand
Ved Kobæk Strand skal arbejdes på en forbedret adgang til vandet for handicappede. Her arbejdes der for etablering af en handicaplift, hvilket imidlertid forudsætter dispensation fra kystbeskyttelsesloven. Hvis det ikke viser sig muligt at etablere en handicaplift, vil der i dialog med Handicaprådet og Kystdirektoratet blive arbejdet på andre løsninger, som fremmer adgangen til vandet for handicappede, samt tilgængeligheden ved Kobæk generelt. Det erfares at der kan være en længere sagsbehandlingstid for dispensation fra kystbeskyttelsesloven (ca. 550.000 kr.).
Kobæk strand (dækning af merforbrug 2020)
I forbindelse med en forbedring af trappenedgangene fra Kobæk badebroen, påløb der i 2020 et merforbrug som her skal finansieres (ca. 200.000 kr.).
Retligt grundlag
Jf. kommunens Kasse- og Regnskabsregulativ, skal Byrådet give anlægsbevillinger, før arbejderne kan igangsættes.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at anbefale anlægsbevillingen på det foreliggende grundlag, eller ønske sagen udsat til der foreligger yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne anvendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler en frigivelse af anlægsmidlerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
3.3 Landdistriktsudvikling
1.000
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
3.3 Landdistriktsudvikling
-1.000
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 1,0 mio. kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2021 for udviklingstiltag på strande (153. Badebroer). 
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Anbefales.

10. Endelig vedtagelse af spildevandstillæg 7 - Kloakering af Frølunde Fed (B)

10.   Endelig vedtagelse af spildevandstillæg 7 - Kloakering af Frølunde Fed (B)

Sagsnr.: 330-2020-18972               Dok.nr.: 330-2021-48028                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte at vedtage tillæg 7 til Spildevandsplan 2019 om kloakering af Frølunde Fed.
Sagens indhold
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på møde den 30. november 2020 at sende tillæg 7 til spildevandsplan 2019 i offentlig høring.
Tillægget omhandler spildevandskloakering af sommerhusområdet Frølunde Fed. Samlet er der 645 ejendomme, hvoraf 290 er privatejet. De resterende 355 ejendomme ligger fordelt på 7 stormatrikler, ejet af Omegnens Fritidshaveforening (OF).
OF har i spildevandsplanlægningen haft to muligheder for kloakering. Enten at SK Forsyning etablerer ét stik, hvor OF selv står for etablering og drift af de interne kloaksystemer fra stikledningen til alle boligenheder eller udmatrikulering af stormatriklerne til 355 matrikler, hvor SK Forsyning lægger stik til hver boligenhed.
Der er sendt høringsbreve ud til samtlige berørte ejendomme, og tillægget er ligeledes offentliggjort på kommunens hjemmeside. Endvidere er der i høringsperioden blevet afholdt to digitale borgermøder, hvor alle berørte grundejere var inviteret.
Slagelse Kommune har modtaget 3 høringssvar, der sammen med bemærkninger hertil, kan læses i hvidbogen (bilag 2).
Første høringssvar er et ønske om at Broholmvej bliver en 2 minus 1 vej. Dette høringssvar behandles internt, da en eventuel ændring af vejudformningen ikke er relevant for kloakeringsprojektet.
Andet høringssvar handler om at OF ønsker at benytte sig af mulighed 2, så SK lægger stik til alle boligenheder, men samtidig ønsker OF at undgå udgifterne til en udmatrikulering ved i stedet at lave et juridisk dokument.
Høringssvaret er i hvidbogen kommenteret af SK Forsyning, der blandt andet nævner, at det fra forsyningens side er et juridisk krav, at alle boligenheder har separate ejendomsnumre, for at de kan lægge stik til hver grund.
Administrationen har som udgangspunkt ingen bemærkninger til, om der kan udarbejdes et juridisk dokument fremfor en udmatrikulering, da det er et mellemværende mellem SK Forsyning og grundejer, som Slagelse Kommune ikke kan afgøre. Der findes umiddelbart ingen retspraksis på problematikken.
Tredje høringssvar omhandler et ønske om, at etapeopdelingen foretages anderledes i forhold til afspærring af områder. SK Forsyning har noteret ønsket, og administrationen har ingen bemærkninger til detaljeplanlægningen.
Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i planen.
Retligt grundlag
Miljøbeskyttelseslovens § 32 om kommunens udarbejdelse af spildevandsplan
Bek. 2292 om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4
Slagelse Kommunes Spildevandsplan 2019
Handlemuligheder
Byrådet kan, på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, vedtage eller afvise tillæg 7 til Spildevandsplan 2019.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at tillæg 7 til Spildevandsplan 2019 vedtages. Kloakeringsprojektet forventes at få en positiv effekt på omkringliggende vandløb og badevandskvaliteten i Storebælt som følge af reduceringen af nedsivning og udledning af spildevand. Endvidere er de forskellige muligheder for kloakering af stormatrikler klarlagt. De to muligheder, som OF er blevet præsenteret for, er praksis for kloakering af sommerhuse på stormatrikler. Slagelse Kommune har haft en god dialog med OF igennem udarbejdelsen af tillægget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Alle udgifter til ledningsanlæg, pumper og skelbrønde afholdes af SK Forsyning A/S, der foreløbigt har budgetteret med 76 mio. kr.  
Ved ny spildevandskloakering skal hver boligenhed betale et tilslutningsbidrag. Taksten for 2021 er inkl. moms kr. 38.873,75 for delvis tilslutning (kun spildevand).
Herudover kommer udgifter til sløjfning af bundfældningstank eller samletank og ledningsarbejder på egen grund. Omegnens Fritidshaveforening vil derudover have udgifter til udmatrikulering af stormatriklerne.
Når tilslutningen er foretaget, skal grundejer fremadrettet betale vandafledningsbidrag mv. efter SK Forsynings gældende takster.
Tværgående konsekvenser
Der er umiddelbart ingen tværgående konsekvenser.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller, at Byrådet på baggrund af indstilling fra Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Økonomiudvalget beslutter,
1.    at Tillæg 7 til Spildevandsplan 2019 om kloakering af Frølunde Fed vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Anbefales.

11. Kruusesmindevej 3A 4220 - Regulering af offentlighedens adgang til naturen - Lejodde (B)

11.   Kruusesmindevej 3A 4220 - Regulering af offentlighedens adgang til naturen - Lejodde (B)

Sagsnr.: 330-2017-84890               Dok.nr.: 330-2021-26453                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal beslutte om forbudsperioden for offentlig adgang på Lejodde skal ændres fra nugældende periode 15. marts - 15. juli til perioden 15. marts - 31.juli.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal desuden beslutte, om adgangsforbuddet skal udvides geografisk til også at omfatte strandengen mod øst.
Sagens indhold
Den 4. november 2013 besluttede det daværende Teknik- og Miljøudvalg, at strandbred og strandenge på Lejodde blev lukket for offentlighedens adgang i perioden 1. marts – 30. juni for at beskytte områdets ynglende fugle. Med en administrativ afgørelse den 21. december 2017 blev perioden justeret til 15. marts – 15. juli for yderligere at beskytte sent ynglende fugle. Afgørelserne skulle bidrage til at realisere handleplanen for Natura 2000-område nr. 116 ”Centrale Storebælt og Vresen”, som stiller krav til en indsats for at forbedre levesteder for ynglende dværgterne og splitterne.  Arealet, som er omfattet af adgangsforbuddet, er vist med rød skravering på kortbilag 1. Den østligste del af strandengen, som vist med blå skravering, er ikke omfattet af forbuddet, idet der var et ønske om at bibeholde forbindelsen for gående imellem stisystemet på Musholmsiden og stisystemet omkring Lejsø og Kruusesminde. Stierne er vist med grøn linje på kortet. Man kan således gå 370 meter hen over strandengen mellem en låge A og en kreaturrist B som vist på kortet. Der er placeret informationsskilte om adgangsreglerne ved alle indgange til Lejodde (røde prikker på kortet) herunder ved A og B.
Om forbudsperioden
Ynglefuglene på Lejodde bliver hvert år overvåget af en ornitolog fra Aarhus Universitet og lokale ornitologer. I flere år har det vist sig, at flere af fuglearterne f.eks. dværgterne og klyde omlægger deres kuld en eller flere gange, og ungerne først fremkommer medio juli. Dvs. på et tidspunkt, hvor der er offentlig adgang, og fuglene derfor udsættes for forstyrrelser. Der er en stor trussel forbundet med, at gående skræmmer forældrefugle væk fra ungerne, og disse dermed er et nemt bytte for rovdyr, ikke mindst kragefugle. Ornitologerne har derfor anbefalet, at lukkeperioden forlænges til 15. august eller alternativt 1. august.
Om forbindelsen mod øst
Både lodsejeren på Lejodde og de ornitologer, der løbende har foretaget fugleovervågningen, har jævnligt konstateret, at adgangsforbuddet på Lejodde ikke bliver overholdt. Særligt har det været et problem, at de besøgende, som er kommet ind på strandengen i ”blå zone” via A eller B, har bevæget sig vestpå ind i forbudszonen, hvor fuglene er i færd med at yngle.
Diskussion i Naturforum
De to problemstillinger har være diskuteret i Naturforum for Slagelse Kommune den 2. juli og 30. september 2020. I forummet sidder repræsentanter for Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk Forening, Jagtforeningernes Kommunale Fællesråd, Gefion, Dansk Skovforening, Bevaringsforeningerne, Naturstyrelsen, Friluftsrådet, Sports- og lystfiskerne samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget. Der var i Naturforum bred enighed om, at forbudsperioden for offentlig adgang bør forlænges, uden konklusion om en konkret dato.
Angående forbindelsen mod øst, blev forskellige løsningsmuligheder diskuteret. Enten at udvide adgangsforbuddet for Lejodde til også at omfatte den østlige strandeng, eller alternativt at sikre en ”guidning” via markeringspæle på strandengen mellem A og B. Naturforum bakkede op om en løsning, som inddrager den østlige strandeng i adgangsforbuddet.
Henvendelse fra Grundejerforeningen Musholmparken
Grundejerforeningen Musholmparken har i december 2020 henvendt sig til administrationen, og bemærket, at det har stor værdi for medlemmerne, at kunne gå fra Musholmsiden til markvejene mod vest (dvs. mellem A og B). De ønsker derfor ikke, at der lukkes for adgangen i øst i fuglenes yngleperiode, men at man finder en alternativ løsning f.eks. hegning, pæleguidning eller andet.
Retligt grundlag
Handlepligten i de kommunale Natura 2000-handleplaner er hjemlet i Miljømålsloven. Efter naturbeskyttelsesloven § 27 kan kommunen helt eller delvist lukke for offentlighedens adgang på strande og udyrkede arealer, hvis særlige forhold taler for dette. Afgørelsen kan påklages af klageberettigede inden for 4 uger.
Handlemuligheder
1. Forbudsperioden
A.    Forbudsperioden bevares uændret 15. marts – 15. juli: Dette medfører en fortsat usikker beskyttelse af ynglefuglene, men tilgodeser offentlighedens adgang til området.
B.    Forbudsperioden ændres til 15. marts – 31. juli: Dette medfører en god beskyttelse af ynglefuglene, men begrænser offentlighedens adgang.
C.    Forbudsperioden ændres til 15. marts – 15. august: Dette medfører en potentiel ekstra beskyttelse af ynglefuglene, men begrænser offentlighedens adgang yderligere.
2. Forbindelsen mod øst
A.  Strandengen mod øst bevares åben for offentlig adgang, med en guidning f.eks. ved opsætning af markeringspæle:  Dette vil bevare forbindelsen mellem stisystemerne i øst og vest, men yde en usikker beskyttelse af ynglefuglene. Forudsætter desuden aftale med lodsejer.
B:  Strandengen mod øst medtages i det adgangsforbud, der gælder for resten af Lejodde: Dette vil effektivt sikre imod forstyrrelser fra gående fra østsiden, men afskære forbindelsen mellem stisystemerne i øst og vest. Forudsætter ikke aftale med lodsejer.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en realisering af Natura 2000-handleplanen forudsætter, at der iværksættes tiltag, som nedsætter graden af forstyrrelser fra offentlighedens færdsel.
1. Forbudsperioden
Administrationen vurderer, at der med en uændret forbudsperiode sandsynligvis ikke leves op til den handlepligt, som er formuleret i Natura 2000-handleplanen. Vurderingen er, at en forlængelse af forbudsperioden til 31. juli vil medføre en nødvendig ekstra beskyttelse af ynglefuglene. Vurderingen er, at en lukning frem til 15. august, vil kunne give en yderligere beskyttelse, som dog umiddelbart vil være beskeden, og betyde en lukning for offentligheden i en uforholdsmæssig lang periode. Administrationen anbefaler derfor, at forbudsperioden for offentlig adgang ændres fra perioden 15. marts – 15. juli til perioden 15. marts – 31. juli.
2. Forbindelsen mod øst
Administrationen vurderer, at der er et reelt behov for at mindske forstyrrelser fra gående fra østsiden af Lejodde. Muligheden for at lægge en trampesti på markerne syd for strandengene har været vendt med lodsejer, der dog ikke ønsker forstyrrelser i dette område bl.a. på grund af ynglende agerhøns.
Administrationen vurderer, at den mest effektive beskyttelse opnås ved at udvide adgangsforbuddet (rød skravering) til også at omfatte den østlige ende (blå skravering). Dermed afskæres den korte forbindelse mellem stisystemerne i øst og vest beklageligvis. Områderne er dog stadigvæk forbundet via markveje, men forudsætter en omvej på ca. 3 km (til fods eller på cykel). Der findes dog generelt gode muligheder for at færdes af strand, stier og markveje i området omkring Musholm og Lejodde.
Vurderingen er, at effekten af alternative løsninger som forbedret guidning mellem A og B er meget usikre. Ikke mindst fordi en sådan løsning ikke nødvendigvis respekteres af alle.
Fysiske anlæg, som pælesætning m.v., forudsætter desuden lodsejers accept, og kan ikke påbydes af kommunen. Ejer ønsker ikke umiddelbart en sådan løsning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter at forbudsperioden for offentlig adgang på Lejodde ændres fra nuværende periode 15. marts – 15. juli til perioden 15. marts -31. juli
2.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter at strandengen mod øst (blå skravering) medtages i adgangsforbuddet.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Ad 1; Godkendt.
Ad 2; Strandengen mod øst (blå skraveret) medtages i adgangsforbuddet.
Udvalget ønsker øget oplysning for at skabe forståelse for forbuddet.

12. Gensidig orientering (O)

12.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2020-160645             Dok.nr.: 330-2021-55650                                            Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.
Sagens indhold
1.    Orientering fra udvalgsformand (føres til referat på mødet)
2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer (føres til referat på mødet)
3.    Orientering fra administrationen:
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 1. marts 2021:
Fraværende: 
Bosætningskampagne blev drøftet.
Motorcrossbanen blev drøftet.
Anne Bjergvang (A) orienterede om ø-udvalgets nedsættelse af takster fra 26. marts til 30. juni. Der kommer yderligere takstnedsættelser.
Kompetenceplanen genoptages inden sommerferien.
Tude Å genoptages på udvalgsmøde den 6. april.
13. Lukket: Beslutning om kondemnering af ejendom (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
14. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.