Ø-udvalget – Referat – 16. august 2018



1. Godkendelse af dagsorden (G)

1.     Godkendelse af dagsorden (G)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-370533                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Ø-udvalget den 16. august 2018:
Fraværende:  Ebba Lawaetz
Godkendt.

2. Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

2.     Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-371757                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ø-udvalget har på møde den 27. februar 2018 godkendt kommissorium og forretningsorden for drøftelser af et fast punkt på udvalgets møder om færgerelaterede emner.
Fremsatte emne drøftes:
Opsigelse af administrativ aftale om færgedrift
Korsør Havn, der på vegne af Slagelse Kommune har drevet færgedriften til Agersø og Omø, har opsagt aftalen med ophør den 31. december 2018. Kommunen skal derfor tage stilling til, hvem der skal drive færgedriften, og hvordan det skal foregå.
Der er stillet følgende spørgsmål fra Ø-udvalgets medlemmer:
1. Hvad er begrundelsen for opsigelsen af driftsaftalen fra Korsør Havns side?
2. Hvad forventes af havnebestyrelsen for en forsættelse?
3. Hvordan er gældende udbudsregler og hvad er tidshorisonten for et udbud?
4. Kan Slagelse Kommune hjemtage opgaven uden udbud?
5. Er Havnehuset i den kommunale ejendomsportefølje eller tilhører huset Korsør Havn?
6. Er aftalen om havnedrift også opsagt?
7. Hvad er den tiltænkte politiske proces?
Ø-udvalget orienteres om kommunens håndtering af sagen.
Retligt grundlag
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at færgerelaterede emner drøftes.
Beslutning i Ø-udvalget den 16. august 2018:
Fraværende:  Ebba Lawaetz
Jimmi Jørgensen fra Agersø Omø Færgerne deltog i behandlingen af dette punkt.
Udvalget blev orienteret om Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalgets behandling af opsigelsen af driftsaftalen for færger og havne - herunder Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning om at forskellige løsningsmuligheder skal belyses i forhold til 1) hjemtagelse af driften, 2) kommunen står for driften i samarbejde med andre kommuner eller 3) at driften udliciteres.
Beslutningen om opsigelse af aftalen er truffet af Havnebestyrelsen, hvorfor en begrundelse må søges ved at rette henvendelse til denne.
Ved eventuel udlicitering af færgedriften skal opgaven sendes i EU-udbud, hvilket kan forventes at tage op til et år.
Kommunen kan hjemtage færgedriften uden at sende den i udbud.
Kommunen agter at søge om  forlængelse af den eksisterende aftale for at sikre færgedriften indtil en ny aftale kan træde i kraft.
Der er solgt lidt færre billetter end forventet i forårets skuldersæson, hvilket opvejes af mersalg i sommeren. Der sejles efter den planlagte sejlplan i sensommerens skuldersæsonen i henhold til tidligere beslutning i Ø-udvalget.
Vedrørende færgernes økonomi: Udvalget blev orienteret om, at der forventes et overskud på 2,4 millioner på færgedriften i 2018. Der er afsat 1,1 millioner om året til periodiske syn og vedligehold. Dette efterlader et forventet overskud på 1,3 millioner.
Den begrænsede vintersejlplan starter 1. januar 2019, med mindre der træffes anden beslutning herom.
Der tilstræbes at lave et mere overskueligt og gennemskueligt færgeregnskab.
Det blev påpeget, at billetautomaten endnu ikke er opdateret i forhold til engelsk og tysk. Der er dog rettet henvendelse til leverandøren for at få problemet løst.
Det blev bemærket, at området omkring Havnehuset på Stigsnæs trænger til oprydning.

3. Høring af Budget 2019 (D)

3.     Høring af Budget 2019 (D)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-370934                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der er udarbejdet forslag til Budget 2019, som er i høring i perioden 15.-22. august 2018.
Der er deadline for indsendelse af høringssvar den 24. august.
Der gennemføres endnu en høringsproces mellem Byrådets 1. og 2. behandling af budgettet. Høringen planlægges gennemført fra den 13.-20. september 2018.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Ø-udvalget drøfter høringssvar til forslag til Budget 2019.
Beslutning i Ø-udvalget den 16. august 2018:
Fraværende:  Ebba Lawaetz
Der er foreslået en besparelse på 280.000 kr. på færgedriften i råderumskataloget. Der er ikke lavet konsekvensberegninger af denne besparelse.
Et enigt Ø-udvalg kan ikke anbefale en besparelse på 280.000 kr. på færgedriften af hensyn til de serviceforringelser, som det vil medføre.
Ø-udvalget kan heller ikke anbefale den foreslåede besparelse på Beredskabet af hensyn til de mulige konsekvenser, som det kan få for øerne.

4. Proces for revision af kommunens Ø-politik (D)

4.     Proces for revision af kommunens Ø-politik (D)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-376088                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
På møde den 7. maj 2018 besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, at der skal foretages en revision af kommunens Ø-politik fra 2009, og at opgaven skal løftes i Ø-udvalget. I behandlingen af sagen besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget desuden, at Byrådet skal opfordres til at tage en samlet drøftelse af øernes fremtid, og at udvalget vil anmode Byrådet om input til revision af politikken.
Revisionen af Ø-politikken har været drøftet på en workshop i forbindelse med Ø-udvalgets 12-12 møde den 31. maj-1. juni 2018 på Agersø, hvor deltagerne kom med input til Ø-politikken. Det blev besluttet at:
· Revisionen af Ø-politikken skal tage udgangspunkt i den eksisterende ø-politik, og at der skal tages stilling til, om temaerne skal ændres. Der blev stillet forslag om nye emner som eksempelvis kultur og fritid, offentlig service, formidling/kommunikation/lobbyisme – Øernes Folkemøde, produktion af lokale fødevarer, havmiljø, grundvand, naturparken, netværk og samarbejder m.m.  
· Ø-politikken skal have et handlingsorienteret sigte.
· Der skal nedsættes en fælles styregruppe bestående af Ø-udvalget og repræsentanter valgt af de to beboerforeninger på øerne. Der skal være opstartsmøde i august eller i starten af september.
· Øboerne skal involveres og holdes orienteret om processen. Der blev udtrykt ønske om stormøder på de to øer, hvor øboerne kan komme med input til et udspil til ø-politikken, og at der eventuelt nedsættes arbejdsgrupper, som arbejder med specifikke temaer.
· Den kommende Ø-politik skal formuleres i dialog med politikerne. Det blev foreslået, at politikerne blev inviteret til øerne og/eller, at øboerne tog til Slagelse Rådhus for at mødes med politikerne og drøfte udvikling af øerne. Der var også opfordring til at bruge sit netværk til de enkelte partiorganisationer.
· Der skal ligge en skitse til en Ø-politik ved udgangen af 2018, hvor der tages stilling til en ny tidsplan.
Vision og indsatsområder for den gældende Ø-politik
Den gældende Ø-politik bygger på et overordnet mål om at ”Agersø og Omø skal være bæredygtige helårsbeboede lokalsamfund for mennesker i alle aldre med udgangspunkt i de to øers forskellighed og de to øers befolkningers deltagelse i beslutningsprocesser”.
Målsætninger for den gældende Ø-politik
· Sikre fortsat færgedrift
· Fastholde et velfungerende akutberedskab
· Fremme mulighederne ofr øget bosætning og et varieret udbud af boligmuligheder på øerne for at sikre en aldersmæssig normalfordeling
· Skabe mulighed for varierede erhvervsmuligheder
· Medvirke til udviklingen af økonomisk bæredygtig turisme i samklang med øboernes ønske
· Medvirke til at Agersø og Omø bliver bæredygtige grønne øer
· Sikre, at børn tilbydes plads i et dagtilbud og undervisningstilbud på øerne i fagligt bæredygtige miljøer samt rammer for fritidsmuligheder
· Sikre øboerne indflydelse som medborgere i Slagelse Kommune
Der er formuleret følgende indsatsområder:
· Færgetrafik
· Maritimt Knudepunkt
· Bosætning
· Diger
· Vigtige samarbejdspartnere
· Dialogmøder
Proces
Der er udarbejdet forslag til proces, som bygger på følgende principper (vedlagt som bilag):
· Der skal være input fra politikere og øboerne – sidstnævnte involveres og holdes løbende informeret om status
· Styregruppen fungerer også som projektgruppe og bidrager til løsning af konkrete opgaver
· Der tilbydes facilitering af kommunal medarbejder i det omfang, der er behov for det
Processen har været drøftet med beboerforeningerne på Agersø og Omø. Beboerforeningerne ser Ø-udvalget som primusmotor for revisionen af Ø-politikken. Beboerforeningerne har desuden givet udtryk for, at de planlægger en opdatering af ø-handlingsplanerne, som vil kunne foregå parallelt med revisionens af Ø-politikken. På baggrund af drøftelserne med Beboerforeningerne, er processen tilrettelagt så den indledes med et informationsmøde på begge øer, hvor Ø-udvalgets repræsentanter fortæller om formålet, den foreløbige vision, målsætninger og indsatsområder. 
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at udvalget drøfter styregruppens sammensætning og rolle samt samspil med øernes beboerforeningerne og deres arbejde med revision af ø-handlingsplanerne
2.    at proces for revision af Ø-politikken drøftes herunder forslaget om at holde et indledende møde på øerne.
3.    at udvalget kommenterer på den eksisterende vision, målsætninger og indsatsområder med henblik på en justering set i lyset af det indkomne input fra workshoppen den 1. juni 2018.
Beslutning i Ø-udvalget den 16. august 2018:
Fraværende:  Ebba Lawaetz
Den foreslåede proces blev gennemgået. Den tages op igen på det indledene møde om revision af Ø-politikken den 21. august.
På samme møde ønsker Ø-udvalget en døftelse af sammensætningen af styregruppe og projektgruppe.
Ø-udvalget ser sig selv som tovholder.
Der blev udtrykt bekymring for Beboerforeningernes deltagelse af hensyn til forankringen.

5. Orientering til udvalget (O)

5.     Orientering til udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-371835                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
1. Naturpark langs kommunens sydlige kystområde
i Kommuneplan 2017 er der udpeget et område for en potentiel Naturpark, som strækker sig fra Skælskør, Omø og Agersø til Bisserup. På baggrund af udpegningen vil kommunen iværksætte en proces, hvor man skal undersøge grundlaget for at søge om at få området godkendt som naturpark efter Friluftsrådets mærkningsordning. Det udpegede område er det eksisterende Natura-2000 område, som er EU's betegnelse for beskyttede naturområder, hvor naturtyper, vilde plante- og dyrearter skal bevares og beskyttes. Kommunen arbejder allerede for at opfylde en plan, der skal beskytte områdets naturværdier, hvorfor etableringen af en naturpark skal ses som en videreudvikling af den allerede igangværende proces.
Ifølge Friluftsrådets vejledning om naturparker er idéen med naturparken først og fremmest at skabe bedre forhold for og udvikling af naturen samt at styrke befolkningens muligheder for friluftsliv og naturoplevelser i området. Naturparken kan også være med til at skabe en fælles identitet og brande området på en positiv måde. Endelig kan naturparken skabe grundlag for økonomisk og social udvikling i og omkring rådet og kan derfor være med til at skabe synergi om kommunens indsatser for bosætning, sundhed, landdistriktsudvikling samt kyst- og naturturisme. 
Friluftsrådet har opstillet følgende kriterier for at blive godkendt som naturpark:
· Minimum 50 % af naturparkens areal skal være beskyttet natur
· Naturparken skal forankres lokalt gennem borgerinddragelsesprojekter
· Naturparken skal have et naturparkråd
· Naturparken skal have en præcis geografisk afgrænsning
· Naturparken og dens afgrænsning skal være en del af kommuneplanen eller et tillæg til denne
· Der skal foreligge en godkendt naturparkplan og denne skal være politisk vedtaget
· Der skal tilvejebringes den nødvendige økonomi til drift og udvikling af naturparken samt realisering af naturparkplanen
· Naturparken skal have en administrativ ansvarlig medarbejder
· Naturparken skal have mindst én naturvejleder tilknyttet
· Der skal være en koordineret formidling af naturparken for både danske og
udenlandske besøgende
Der skal ansøges om godkendelse, og ansøgningen skal vedlægges en politisk godkendt naturparkplan, som skal beskrive formålet og visionen for naturparken samt hvilke indsatser, man vil arbejde med for at nå de overordnede mål.
En naturpark skal forstås som en ramme, som udfyldes på baggrund af lokale idéer, forslag, interesser og ønsker. Den bygger derfor ikke på et færdigt formuleret koncept, som skal lægges ned over et geografisk område.
Borgerinddragelse er et præmis for etablering af naturparken, og kommunen vil arbejde ud fra følgende principper:
· Frivillighed
· Bred involvering
· Høj grad af kommunikation
· Åbenhed og gennemsigtighed
· Bottom-up processer og samsskabelse med lokale interessenter og aktører for at sikre at deres idéer og input kommer med i arbejdet med at etablere en naturpark.
Tidlig og omfattende borgerinddragelse er en præmis for succesen med at etablere en naturpark. Kommunen vil arbejde efter forskellige inddragelsesmetoder som eksempelvis kaffemøder, arbejdsgrupper, borgermøder i lokalsamfundene og ekskursioner. Borgerinvolveringsprocessen skal blandt andet afdække interessekonflikter og opbakning til projektet, føre til indsamling af idéer og skabe en fælles forståelse af projektet. Det er vigtigt at sikre, at alle berørte bliver informeret om projektet og får mulighed for at involvere og ytre sig om projektet.
Som nævnt i kriterierne skal naturparken have et naturparkråd, der fungerer som rådgiver, og som skal være med til at udarbejde en vision og fastsætte formålet med naturparken samt udarbejde en naturparkplan i samarbejde med borgere og lodsejere. Naturparkrådet kan bestå af interessenter, organisationer og evt. repræsentanter fra Byrådet. Kommunens nedsatte Naturforum og Kulturmiljøråd vil desuden blive inddraget i processen sammen med lokalrådene og andre organisationer i det udpegede område.

Det anslås, at ville tage 2-5 år at gennemføre processen som vil lede frem til en ansøgning om naturpark. Det forholdsvis lange tidsperspektiv skyldes den omfattende forberedelsesfase med inddragelse af lodsejere, borgere og interessenter.
Byrådet har på møde den 28. maj 2018 frigivet en anlægsbevilling på 2 mio. kr. til det forberedende arbejde i forbindelse med en ansøgning om at blive godkendt som naturpark. Der er nedsat en projektgruppe, som i løbet af efteråret vil indlede den borgerinddragende proces, hvilket blandt andet vil omfatte Agersø og Omø.

2. Gensidig orientering om sommerens arrangementer og aktiviteter på øerne
Ø-repræsentanterne for de to øer orienterer om deres indtryk af sommerens arrangementer og aktiviteter på Agersø og Omø.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget den 16. august 2018:
Fraværende:  Ebba Lawaetz
Orienteringen er taget til efterretning.
Vedrørende Naturparken:
Der er nedsat en projektgruppe, der skal arbejde med Naturparken. Projektgruppen skal udarbejde en procesplan, som skal forlægges for Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget på møde i oktober. Der er afsat 2 millioner til den opstartende proces, hvoraf nogle af midlerne forventes anvendt til konkrete projekter, der understøtter etableringen af en Naturpark.
Den foreslåede reduktion i Natura 2000 området anslås ikke at vil have konsekvenser for etableringen af en naturpark.
Gensidig orientering:
Der er lavet reperationer af asfalten på vejene på Agersø.
Kultur- og Fritidsudvalget har holdt møde på Omø.
Sommerens aktiviteter på øerne:
Omø:
Der har været en forrygende sommer på Omø med mange besøgende og stor tilslutning til de store arrangementer som Kapsejladsen og Omø Kulturdage. Der blev dog udtrykt utilfredshed med de begrænsede åbningstider i grilbaren ved havnen, fordi de har betydning for gæsternes oplevelse af 'at der er noget at komme efter'. Det blev foreslået at krav om åbningstider kommer til at indgå i forhandlingerne om ny kontrakt om leje af grilbaren.
Agersø:
Der har været mange turister på Agersø. Kroen har haft mange gæster, og Ankerpladsen ved havnen har været populær og solgt mange is. DGI-lejren har også været en succes med 215 deltagere.
Stor ros til de frivillige, der har været med til at skabe liv på øerne hen over sommeren.

6. Drøftelse af Velkomstpunkt Stigsnæs Havn (D)

6.     Drøftelse af Velkomstpunkt Stigsnæs Havn (D)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-390113                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Beboerforeningerne på Agersø og Omø har sammen med Korsør Havn og Stigsnæs Kystbatteri drøftet indretning af dele af havnebygningen ved Stigsnæs Færgehavn (herunder blandt andet ’billethullet’) med det formål at skabe et fremskudt og en central placeret fælles markedsføring af Omø, Agersø, Stigsnæs Havneområde og Kystbatteriet samt mulighed for formidling af færgedriften gennem tiden.
I den forbindelse har arbejdsgruppen også drøftet nuværende drift og vedligeholdelse af bygningerne, et emne der flere gange har været nævnt på Ø-udvalgets møder. Arbejdsgruppen har set på mulighederne for en udvendig og sammenhængende renovering, og i den forbindelse set på løsninger udført af andre aktører i samarbejde med Realdania samt undersøgt muligheden for at indgå et samarbejde med fonde om opgaven.
Initiativet ønskes set i samspil med det forestående arbejde med at få området langs kommunens sydkyst godkendt som naturpark samt færgedriften.
På mødet orienteres Ø-udvalget om ejerforholdet af havnebygningen.
Retligt grundlag
Konsekvenser for andre udvalg
Drift af kommunale bygninger er Erhvervs- og Teknikudvalgets ressortområde.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orientering om arbejdsgruppens aktiviteter tages til efterretning.
2.    at Ø-udvalget drøfter perspektiverne i en helhedsløsning, der løfter ’Velkomsten til Stigsnæs Havn’ og udnytter nærområdets potentialer til glæde for borgere og besøgende.  
Beslutning i Ø-udvalget den 16. august 2018:
Fraværende:  Ebba Lawaetz
Sagen genoptages.

7. Eventuelt (O)

7.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-370561                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget den 16. august 2018:
Fraværende:  Ebba Lawaetz
Der efterspørges en grødeskæring af Omø Gadekær, samt en færdiggørelse og oprydning efter grødeskæring af Agersø Gadekær.

8. Høring af Ø-udvalget om den fremtidige drift af færger og havne (D)

8.     Høring af Ø-udvalget om den fremtidige drift af færger og havne (D)

Sagsnr.: 330-2011-34487               Dok.nr.: 330-2018-434606                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Korsør Havn har opsagt administrationsaftalen med kommunen for Havne og Færger med ophør pr. 31. december 2018, idet Korsør Havn gerne vil indgå i forhandlinger om en videre drift af de kommunale havne. Sagen har været behandlet i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. august 2018 og i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. august 2018. Begge udvalg besluttede at Ø-udvalget skulle høres.
I forhold til færgedriften skitseres forskellige muligheder hvor kommunen kan vælge mellem at placere opgaven i egen organisation, arbejde med en fælles færgedrift med en anden kommune, udlicitere opgaven, at indgå i et offentligt privat samarbejde, eller eventuelle mellemløsninger.
I forhold til driften af de kommunale havne foreslås det, at kommunen enten vælger at overtage eller indgå i forhandlinger om den videre drift af kommunale havne.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning af den 7. august 2018:
”Udvalget ønsker, at der overfor Byrådet nærmere redegøres for de forskellige modeller: Kommunen hjemtager driften, Kommunen står for færgedriften i samarbejde med andre kommuner eller driften udliciteres.
Anne Bjergvang (A) og Steen Olsen (A) ønsker, at opgaven hjemtages sammen med kommunale havne, og at administrationen placeres i Stignæs.
Der ønskes en realistisk tidsplan for processen. Der sker en forhandling med Korsør Havn om overdragelsestidspunktet.
Medarbejdere orienteres i forhold til den igangværende proces.
Ø-udvalget høres i sagen.
Der sker en løbende orientering til Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget”.
Erhvervs- og Teknikudvalgets beslutning af den 6. august 2018.
”Udvalget ønsker, at havne- og færgedrift hjemtages.
Anne Bjergvang (A) og Flemming Erichsen (A) ønsker, at administrationen samles på Stignæs.
Ø-udvalget høres på det førstkommende møde”.
Som opfølgning på beslutningerne opfordres Ø-udvalget til at komme med kommentarer til sagen og de skitserede løsningsmodeller.
Vurdering
I forhold til driften af de kommunale havne vurderer administrationen, at det vil være hensigtsmæssigt at overtage driften af de kommunale havne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har færgedrift som ressortområde, mens havne hører under Erhvervs- og Teknikudvalget.  
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Ø-udvalget kommenterer de skitserede løsningsmodeller for den fremtidige drift af færger og havne. 
Beslutning i Ø-udvalget den 16. august 2018:
Fraværende:  Ebba Lawaetz
Et enigt Ø-udvalg anbefaler, at kommunen hjemtager driften af færger og havne.
Udvalget ønsker, at der skal være et særskilt budget for henholdsvis færger og havne af hensyn til gennemskueligheden.
Ø-udvalget anbefaler, at administrationen placeres på Stigsnæs.