Ø-udvalget – Dagsorden – 16. august 2018



1. Godkendelse af dagsorden (G)

1.     Godkendelse af dagsorden (G)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-370533                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.

2. Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

2.     Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-371757                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ø-udvalget har på møde den 27. februar 2018 godkendt kommissorium og forretningsorden for drøftelser af et fast punkt på udvalgets møder om færgerelaterede emner.
Fremsatte emne drøftes:
Opsigelse af administrativ aftale om færgedrift
Korsør Havn, der på vegne af Slagelse Kommune har drevet færgedriften til Agersø og Omø, har opsagt aftalen med ophør den 31. december 2018. Kommunen skal derfor tage stilling til, hvem der skal drive færgedriften, og hvordan det skal foregå.
Der er stillet følgende spørgsmål fra Ø-udvalgets medlemmer:
1. Hvad er begrundelsen for opsigelsen af driftsaftalen fra Korsør Havns side?
2. Hvad forventes af havnebestyrelsen for en forsættelse?
3. Hvordan er gældende udbudsregler og hvad er tidshorisonten for et udbud?
4. Kan Slagelse Kommune hjemtage opgaven uden udbud?
5. Er Havnehuset i den kommunale ejendomsportefølje eller tilhører huset Korsør Havn?
6. Er aftalen om havnedrift også opsagt?
7. Hvad er den tiltænkte politiske proces?
Ø-udvalget orienteres om kommunens håndtering af sagen.
Retligt grundlag
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at færgerelaterede emner drøftes.

3. Høring af Budget 2019 (D)

3.     Høring af Budget 2019 (D)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-370934                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der er udarbejdet forslag til Budget 2019, som er i høring i perioden 15.-22. august 2018.
Der er deadline for indsendelse af høringssvar den 24. august.
Der gennemføres endnu en høringsproces mellem Byrådets 1. og 2. behandling af budgettet. Høringen planlægges gennemført fra den 13.-20. september 2018.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Ø-udvalget drøfter høringssvar til forslag til Budget 2019.

4. Proces for revision af kommunens Ø-politik (D)

4.     Proces for revision af kommunens Ø-politik (D)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-376088                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
På møde den 7. maj 2018 besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, at der skal foretages en revision af kommunens Ø-politik fra 2009, og at opgaven skal løftes i Ø-udvalget. I behandlingen af sagen besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget desuden, at Byrådet skal opfordres til at tage en samlet drøftelse af øernes fremtid, og at udvalget vil anmode Byrådet om input til revision af politikken.
Revisionen af Ø-politikken har været drøftet på en workshop i forbindelse med Ø-udvalgets 12-12 møde den 31. maj-1. juni 2018 på Agersø, hvor deltagerne kom med input til Ø-politikken. Det blev besluttet at:
· Revisionen af Ø-politikken skal tage udgangspunkt i den eksisterende ø-politik, og at der skal tages stilling til, om temaerne skal ændres. Der blev stillet forslag om nye emner som eksempelvis kultur og fritid, offentlig service, formidling/kommunikation/lobbyisme – Øernes Folkemøde, produktion af lokale fødevarer, havmiljø, grundvand, naturparken, netværk og samarbejder m.m.  
· Ø-politikken skal have et handlingsorienteret sigte.
· Der skal nedsættes en fælles styregruppe bestående af Ø-udvalget og repræsentanter valgt af de to beboerforeninger på øerne. Der skal være opstartsmøde i august eller i starten af september.
· Øboerne skal involveres og holdes orienteret om processen. Der blev udtrykt ønske om stormøder på de to øer, hvor øboerne kan komme med input til et udspil til ø-politikken, og at der eventuelt nedsættes arbejdsgrupper, som arbejder med specifikke temaer.
· Den kommende Ø-politik skal formuleres i dialog med politikerne. Det blev foreslået, at politikerne blev inviteret til øerne og/eller, at øboerne tog til Slagelse Rådhus for at mødes med politikerne og drøfte udvikling af øerne. Der var også opfordring til at bruge sit netværk til de enkelte partiorganisationer.
· Der skal ligge en skitse til en Ø-politik ved udgangen af 2018, hvor der tages stilling til en ny tidsplan.
Vision og indsatsområder for den gældende Ø-politik
Den gældende Ø-politik bygger på et overordnet mål om at ”Agersø og Omø skal være bæredygtige helårsbeboede lokalsamfund for mennesker i alle aldre med udgangspunkt i de to øers forskellighed og de to øers befolkningers deltagelse i beslutningsprocesser”.
Målsætninger for den gældende Ø-politik
· Sikre fortsat færgedrift
· Fastholde et velfungerende akutberedskab
· Fremme mulighederne ofr øget bosætning og et varieret udbud af boligmuligheder på øerne for at sikre en aldersmæssig normalfordeling
· Skabe mulighed for varierede erhvervsmuligheder
· Medvirke til udviklingen af økonomisk bæredygtig turisme i samklang med øboernes ønske
· Medvirke til at Agersø og Omø bliver bæredygtige grønne øer
· Sikre, at børn tilbydes plads i et dagtilbud og undervisningstilbud på øerne i fagligt bæredygtige miljøer samt rammer for fritidsmuligheder
· Sikre øboerne indflydelse som medborgere i Slagelse Kommune
Der er formuleret følgende indsatsområder:
· Færgetrafik
· Maritimt Knudepunkt
· Bosætning
· Diger
· Vigtige samarbejdspartnere
· Dialogmøder
Proces
Der er udarbejdet forslag til proces, som bygger på følgende principper (vedlagt som bilag):
· Der skal være input fra politikere og øboerne – sidstnævnte involveres og holdes løbende informeret om status
· Styregruppen fungerer også som projektgruppe og bidrager til løsning af konkrete opgaver
· Der tilbydes facilitering af kommunal medarbejder i det omfang, der er behov for det
Processen har været drøftet med beboerforeningerne på Agersø og Omø. Beboerforeningerne ser Ø-udvalget som primusmotor for revisionen af Ø-politikken. Beboerforeningerne har desuden givet udtryk for, at de planlægger en opdatering af ø-handlingsplanerne, som vil kunne foregå parallelt med revisionens af Ø-politikken. På baggrund af drøftelserne med Beboerforeningerne, er processen tilrettelagt så den indledes med et informationsmøde på begge øer, hvor Ø-udvalgets repræsentanter fortæller om formålet, den foreløbige vision, målsætninger og indsatsområder. 
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at udvalget drøfter styregruppens sammensætning og rolle samt samspil med øernes beboerforeningerne og deres arbejde med revision af ø-handlingsplanerne
2.    at proces for revision af Ø-politikken drøftes herunder forslaget om at holde et indledende møde på øerne.
3.    at udvalget kommenterer på den eksisterende vision, målsætninger og indsatsområder med henblik på en justering set i lyset af det indkomne input fra workshoppen den 1. juni 2018.

5. Orientering til udvalget (O)

5.     Orientering til udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-371835                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
1. Naturpark langs kommunens sydlige kystområde
i Kommuneplan 2017 er der udpeget et område for en potentiel Naturpark, som strækker sig fra Skælskør, Omø og Agersø til Bisserup. På baggrund af udpegningen vil kommunen iværksætte en proces, hvor man skal undersøge grundlaget for at søge om at få området godkendt som naturpark efter Friluftsrådets mærkningsordning. Det udpegede område er det eksisterende Natura-2000 område, som er EU's betegnelse for beskyttede naturområder, hvor naturtyper, vilde plante- og dyrearter skal bevares og beskyttes. Kommunen arbejder allerede for at opfylde en plan, der skal beskytte områdets naturværdier, hvorfor etableringen af en naturpark skal ses som en videreudvikling af den allerede igangværende proces.
Ifølge Friluftsrådets vejledning om naturparker er idéen med naturparken først og fremmest at skabe bedre forhold for og udvikling af naturen samt at styrke befolkningens muligheder for friluftsliv og naturoplevelser i området. Naturparken kan også være med til at skabe en fælles identitet og brande området på en positiv måde. Endelig kan naturparken skabe grundlag for økonomisk og social udvikling i og omkring rådet og kan derfor være med til at skabe synergi om kommunens indsatser for bosætning, sundhed, landdistriktsudvikling samt kyst- og naturturisme. 
Friluftsrådet har opstillet følgende kriterier for at blive godkendt som naturpark:
· Minimum 50 % af naturparkens areal skal være beskyttet natur
· Naturparken skal forankres lokalt gennem borgerinddragelsesprojekter
· Naturparken skal have et naturparkråd
· Naturparken skal have en præcis geografisk afgrænsning
· Naturparken og dens afgrænsning skal være en del af kommuneplanen eller et tillæg til denne
· Der skal foreligge en godkendt naturparkplan og denne skal være politisk vedtaget
· Der skal tilvejebringes den nødvendige økonomi til drift og udvikling af naturparken samt realisering af naturparkplanen
· Naturparken skal have en administrativ ansvarlig medarbejder
· Naturparken skal have mindst én naturvejleder tilknyttet
· Der skal være en koordineret formidling af naturparken for både danske og
udenlandske besøgende
Der skal ansøges om godkendelse, og ansøgningen skal vedlægges en politisk godkendt naturparkplan, som skal beskrive formålet og visionen for naturparken samt hvilke indsatser, man vil arbejde med for at nå de overordnede mål.
En naturpark skal forstås som en ramme, som udfyldes på baggrund af lokale idéer, forslag, interesser og ønsker. Den bygger derfor ikke på et færdigt formuleret koncept, som skal lægges ned over et geografisk område.
Borgerinddragelse er et præmis for etablering af naturparken, og kommunen vil arbejde ud fra følgende principper:
· Frivillighed
· Bred involvering
· Høj grad af kommunikation
· Åbenhed og gennemsigtighed
· Bottom-up processer og samsskabelse med lokale interessenter og aktører for at sikre at deres idéer og input kommer med i arbejdet med at etablere en naturpark.
Tidlig og omfattende borgerinddragelse er en præmis for succesen med at etablere en naturpark. Kommunen vil arbejde efter forskellige inddragelsesmetoder som eksempelvis kaffemøder, arbejdsgrupper, borgermøder i lokalsamfundene og ekskursioner. Borgerinvolveringsprocessen skal blandt andet afdække interessekonflikter og opbakning til projektet, føre til indsamling af idéer og skabe en fælles forståelse af projektet. Det er vigtigt at sikre, at alle berørte bliver informeret om projektet og får mulighed for at involvere og ytre sig om projektet.
Som nævnt i kriterierne skal naturparken have et naturparkråd, der fungerer som rådgiver, og som skal være med til at udarbejde en vision og fastsætte formålet med naturparken samt udarbejde en naturparkplan i samarbejde med borgere og lodsejere. Naturparkrådet kan bestå af interessenter, organisationer og evt. repræsentanter fra Byrådet. Kommunens nedsatte Naturforum og Kulturmiljøråd vil desuden blive inddraget i processen sammen med lokalrådene og andre organisationer i det udpegede område.

Det anslås, at ville tage 2-5 år at gennemføre processen som vil lede frem til en ansøgning om naturpark. Det forholdsvis lange tidsperspektiv skyldes den omfattende forberedelsesfase med inddragelse af lodsejere, borgere og interessenter.
Byrådet har på møde den 28. maj 2018 frigivet en anlægsbevilling på 2 mio. kr. til det forberedende arbejde i forbindelse med en ansøgning om at blive godkendt som naturpark. Der er nedsat en projektgruppe, som i løbet af efteråret vil indlede den borgerinddragende proces, hvilket blandt andet vil omfatte Agersø og Omø.

2. Gensidig orientering om sommerens arrangementer og aktiviteter på øerne
Ø-repræsentanterne for de to øer orienterer om deres indtryk af sommerens arrangementer og aktiviteter på Agersø og Omø.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

6. Drøftelse af Velkomstpunkt Stigsnæs Havn (D)

6.     Drøftelse af Velkomstpunkt Stigsnæs Havn (D)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-390113                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Beboerforeningerne på Agersø og Omø har sammen med Korsør Havn og Stigsnæs Kystbatteri drøftet indretning af dele af havnebygningen ved Stigsnæs Færgehavn (herunder blandt andet ’billethullet’) med det formål at skabe et fremskudt og en central placeret fælles markedsføring af Omø, Agersø, Stigsnæs Havneområde og Kystbatteriet samt mulighed for formidling af færgedriften gennem tiden.
I den forbindelse har arbejdsgruppen også drøftet nuværende drift og vedligeholdelse af bygningerne, et emne der flere gange har været nævnt på Ø-udvalgets møder. Arbejdsgruppen har set på mulighederne for en udvendig og sammenhængende renovering, og i den forbindelse set på løsninger udført af andre aktører i samarbejde med Realdania samt undersøgt muligheden for at indgå et samarbejde med fonde om opgaven.
Initiativet ønskes set i samspil med det forestående arbejde med at få området langs kommunens sydkyst godkendt som naturpark samt færgedriften.
På mødet orienteres Ø-udvalget om ejerforholdet af havnebygningen.
Retligt grundlag
Konsekvenser for andre udvalg
Drift af kommunale bygninger er Erhvervs- og Teknikudvalgets ressortområde.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orientering om arbejdsgruppens aktiviteter tages til efterretning.
2.    at Ø-udvalget drøfter perspektiverne i en helhedsløsning, der løfter ’Velkomsten til Stigsnæs Havn’ og udnytter nærområdets potentialer til glæde for borgere og besøgende.  

7. Eventuelt (O)

7.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2018-2909                 Dok.nr.: 330-2018-370561                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.