3. Drøftelse af principper for nedsættelse af færgetakster - øerne (D)
3. Drøftelse af principper for nedsættelse af færgetakster - øerne (D)
Sagsnr.: 330-2016-36984 Dok.nr.: 330-2019-24995 Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
I lighed med praksis for tidligere år opfordres Ø-udvalget
til at komme med forslag til anvendelsen af det statslige tilskud til
nedsættelse af færgetakster.
Mens det tidligere har drejet sig om skulder sæsonen, er
der, som opfølgning på færgeaftalen, fremlagt et nyt lovforslag til høring frem
til 6. februar 2019. Forslaget lægger op til, at tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet kan anvendes hele året, indenfor en tidsramme
af maksimalt 46 uger i det pågældende kalenderår. Det betyder, at kommunen vil
få større mulighed for at tilpasse ordningen til lokale forhold, og anvende det
i de tidsrum, hvor det har størst effekt i forhold til turistfaciliteterne på
de enkelte øer.
Med aftalen tilføres der yderligere 5,3 mio. kr. på
landsplan ligesom der sker en omfordeling af eksisterende midler på et
tilsvarende beløb. Den ekstra tildeling tilgår de kommuner der vil tabe på
omfordelingen. Slagelse Kommune forventes at vinde på omfordelingen.
Hvis lovforslaget vedtages som det foreligger, forventes det
at tilskuddet til passager-området vil stige fra 744.000 kr./år til anslået 1.1
mio. kr./år. Da lovforslaget ikke forventes i kraft før 1. juli 2019 vil det
forhøjede tilskud ikke slå fuldt igennem før i 2020. Forudsat at det fremlagte
lovforslag vedtages vil tilskuddet i 2019 kunne forventes at blive på ca.
910.000 kr.
På godsområdet vil tilskuddet være uændret på omkring
1.160.000 kr.
Det bemærkes, at regnskabet for 2018 på passager og gods
stort set går i 0. Nedenstående beregning er derfor gennemført på det
statstilskud der forventes i 2019.
I forhold til lovforslaget er størrelsen af det forventede
yderligere tilskud fortsat usikkert, så for nuværende kan et sikkert budget
alene kalkulere med den gældende tilskudssats på 744.000 kr. i 2019, samt at
disse midler skal anvendes i skuldersæsonen, som er fra 15. marts – 23. juni og
fra 7. august – 30. november
Administrationen har udarbejdet et foreløbigt overslag over
økonomi i forhold til det tilskud der er kendt samt et alternativt i forhold
til en mulig nedsættelse af takster i 2019.
Administrationens overslag tager udgangspunkt i den
udmøntning vi havde i 2018 inkl. gratis personbefordring i efterårsferien.
Overslaget viser, at der kan sejles 12,28 uger med
tilskuddet på 744.000 kr. i 2019.
Hvis der satses på at det nye lovforslag bliver gennemført
forventes der at være 910.000 kr. til rådighed i 2019, hvormed der kan sejles med
nedsat takst i 15,80 uger.
En ”hybridmodel” kunne være, at man gennemfører en model
frem til 1. juli, som forudsætter at tilskuddet forhøjes i 2. halvår. Bliver
dette alligevel ikke tilfældet bliver 2. halvår reduceret, så økonomien
alligevel kan gå op. I denne model anvendes der således 455.000 kr. i 1. halvår
og 289.000 kroner i 2. halvår, hvis det viser sig, at det fremlagte lovforslag
forkastes eller udsættes.
Der er blandt Ø-udvalgets medlemmer stillet forslag om at
nedsætte taksten for ejere af sommerhuse hele året, samt eventuelt at gøre det
billigere eller gratis i perioder for ”alt på krogen” herunder særligt
campingvogne.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Ø-udvalget kan drøfte skulderperioden for nedsættelse af
takster for 2019 samt forslag til anvendelse af det statslige tilskud.
Vurdering
Det vurderes at sandsynligheden for en ekstra tildeling til
kommunen efter vedtagelsen af det fremlagte forslag er relativ stor, men på den
anden side bør der anlægges en forsigtighed med at anvende midler før man har
dem. Den sikreste model vil derfor være at overføre samme systematik som i 2018
og herefter overføre eventuelle ubrugte midler, som følge af en ekstra
tildeling fra staten til 2020.
For de foreslåede modeller kan tilføjes:
Hvis der planlægges med det kendte tilskud på 744.000 kr. er
der en høj sikkerhed for at kunne holde budgettet. Denne model er den økonomisk
mest sikre.
Hvis der planlægges efter at anvende et forventet ekstra statstilskud
uden forbehold, kan der risikeres et underskud på op til 160-170.000 kr. Denne
model er den økonomisk mest risikobetonede.
Hybridmodellem tager højde for at kunne udnytte et eventuelt
ekstra tilskud allerede i 2019, mens den samtidig lægger en mulighed ind for at
ændre kurs, hvis stats-tilskuddet mod forventning ikke udbetales i 2019.
Forslaget om særlige takster for ejere af sommerhuse vil
være administrativt kompliceret, da administrationen på færgeområdet ikke
umiddelbart har adgang til registre om ejerskab af sommerhuse på øerne.
Mht. campingvogne vil der ikke være tale om nedsættelse af
hverken passagertakst eller godstakst. Statens tilskud kan derfor ikke anvendes
til dette formål. Hvis der ønskes en nedsat takst på campingvogne vil den
mindre indtægten derfor skulle finansieres fra anden side.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ifølge den gældende tilskudsmodel står kommunen til at
modtage 744.000 kr. i tilskud til nedsættelse af færgetakster for biler,
passagerer m.v. og 1.164.000 kr. til nedsættelse af takster for godstransport
for 2019.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at Ø-udvalget kommer med forslag til periode for nedsættelse af
færgetakster
2.
at Ø-Udvalget kommer med forslag til anvendelse af det statslige tilskud.
Beslutning i Ø-udvalget
den 30. januar 2019:
Fraværende:
Renny Rosenlund
Bo Gabe fra Miljø, Plan og Teknik og konstituteret
rederichef Michael Due deltog i behandlingen af dette punkt.
Ø-udvalget fremlagde 3 scenarier til nedsættelse af takster.
Udvalget indstillede scenarie 3, dog med den ændring at, at det skulle gælde
fra 10.05.2019.
Ø-udvalget indstillede endvidere, at persontransport ikke
skal være gratis i uge 42 og ved events som Åben-Ø. Ø-udvalget indstiller, at
der opkræves en enhedspris på 20 kr. pr. person ved events (Åben-Ø) og i uge
42.