1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2019-1259 Dok.nr.: 330-2019-6571 Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at dagsorden godkendes.
Beslutning i Ø-udvalget
den 30. januar 2019:
Fraværende:
Renny Rosenlund
Regler for tavshedspligt og habilitet drøftet inden
godkendelse af dagsorden.
Dagsorden godkendt.
2. Drøftelse af færgerelaterede emner (D)
2. Drøftelse af færgerelaterede emner (D)
Sagsnr.: 330-2019-1259 Dok.nr.: 330-2019-15677 Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ø-udvalget har på møde den 27. februar 2018 godkendt
kommissorium og forretningsorden for drøftelser af et fast punkt på udvalgets
møder om færgerelaterede emner.
Fremsatte emner drøftes:
1. Status på
overdragelsen af færgedriften til Slagelse Kommune pr. 31. december 2018. –
herunder kontorets drift og åbningstider
2. Nyt om
organisering og tørn lister.
3. Havari af
Omøfærgen og konsekvenser heraf
4. Sejlads med
Kattegat – sikkerhed og service
5. Ønsker om ændringer
af telefontid og mulighed for telefonisk kontakt ved nødplan
6. Slagelse
Kommunes stillingtagen til spørgsmålet om afløserfærge
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Udvikling indstiller,
1.
at de færgerelaterede emner drøftes.
Beslutning i Ø-udvalget
den 30. januar 2019:
Fraværende:
Renny Rosenlund
Bo Gabe fra Miljø, Plan og Teknik og konstitueret rederichef
Michael Due deltog i behandlingen af dette punkt.
Ad. punkt 1.
Man er ved at ansætte en souschef, der skal assistere rederichefen.
Vedkommende skal arbejde med administration, vedligehold og sejle. Det
administrative personale, rederichef og soucchef skal have arbejdspladser i
Havnebygningen på Stigsnæs. Tidsplan for istandsættelse af bygningen
eftersendes til Ø-udvalget.
Ad. punkt 2.
Der pågår forhandlinger om tørnliste med FOA.
Ad. punkt 3.
Ø-udvalget udtrykte anerkendelse af den store indsats, som
er gjort for at sikre sejlads i starten af 2019. Det oplystes, at der altid vil
være Beredskab, hvis en af færgerne lægges op.
Ad punkt 4.
Ø-udvalget opfordrede til at fokusere på service - herunder
at Kattegat venter på passagerer, der kommer med bussen. Ramperne ønskes
anvendt af sikkerhedsmæssige hensyn. Der indhentes tilbud på ny
landgangsfacilitet. Ø-udvalget anbefaler, at det sendes til MPL-udvalget til
drøftelse af, hvordan udgiftsposten dækkes. Søfartsstyrelsens syn af Omøfærgen
blev drøftet.
Ad. punkt 5.
Der blev udtrykt ønske om at bestillingstiden nedsættes til
en time ved sejlads med nødplan.
Det blev foreslået, at færgekontoret har yderligere åbent
fra 12-12.30 eller 12-15, så ansatte har mulighed for at ringe til
færgekontoret i frokostpausen.
Ø-udvalget genfremsatte ønske om, at man gratis kan få
udskiftet sit Ø-kort, hvis det er slidt, eller man ikke kan genkende personen
på Ø-kortet.
Der ønskes konduite, så passagerer, der har glemt deres
Ø-kort, ikke skal betale bøde, hvis de efterfølgende kan fremvise gyldigt
Ø-kort.
Ad punkt 6.
Der udarbejes i regi af Færgesekretariatet et udbud på en
fælles afløserfærge, som skal anvendes ved planlagt dokning. Lejen anslås at
være 35.000 kr. plus brændstof i døgnet. Ø-udvalget forholder sig positivt, men
ønsker en belysning af økonomiske konsekvenser ved leje af afløserfærgen, set i
forhold til færgernes driftsbudget.
3. Drøftelse af principper for nedsættelse af færgetakster - øerne (D)
3. Drøftelse af principper for nedsættelse af færgetakster - øerne (D)
Sagsnr.: 330-2016-36984 Dok.nr.: 330-2019-24995 Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
I lighed med praksis for tidligere år opfordres Ø-udvalget
til at komme med forslag til anvendelsen af det statslige tilskud til
nedsættelse af færgetakster.
Mens det tidligere har drejet sig om skulder sæsonen, er
der, som opfølgning på færgeaftalen, fremlagt et nyt lovforslag til høring frem
til 6. februar 2019. Forslaget lægger op til, at tilskuddet til nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet kan anvendes hele året, indenfor en tidsramme
af maksimalt 46 uger i det pågældende kalenderår. Det betyder, at kommunen vil
få større mulighed for at tilpasse ordningen til lokale forhold, og anvende det
i de tidsrum, hvor det har størst effekt i forhold til turistfaciliteterne på
de enkelte øer.
Med aftalen tilføres der yderligere 5,3 mio. kr. på
landsplan ligesom der sker en omfordeling af eksisterende midler på et
tilsvarende beløb. Den ekstra tildeling tilgår de kommuner der vil tabe på
omfordelingen. Slagelse Kommune forventes at vinde på omfordelingen.
Hvis lovforslaget vedtages som det foreligger, forventes det
at tilskuddet til passager-området vil stige fra 744.000 kr./år til anslået 1.1
mio. kr./år. Da lovforslaget ikke forventes i kraft før 1. juli 2019 vil det
forhøjede tilskud ikke slå fuldt igennem før i 2020. Forudsat at det fremlagte
lovforslag vedtages vil tilskuddet i 2019 kunne forventes at blive på ca.
910.000 kr.
På godsområdet vil tilskuddet være uændret på omkring
1.160.000 kr.
Det bemærkes, at regnskabet for 2018 på passager og gods
stort set går i 0. Nedenstående beregning er derfor gennemført på det
statstilskud der forventes i 2019.
I forhold til lovforslaget er størrelsen af det forventede
yderligere tilskud fortsat usikkert, så for nuværende kan et sikkert budget
alene kalkulere med den gældende tilskudssats på 744.000 kr. i 2019, samt at
disse midler skal anvendes i skuldersæsonen, som er fra 15. marts – 23. juni og
fra 7. august – 30. november
Administrationen har udarbejdet et foreløbigt overslag over
økonomi i forhold til det tilskud der er kendt samt et alternativt i forhold
til en mulig nedsættelse af takster i 2019.
Administrationens overslag tager udgangspunkt i den
udmøntning vi havde i 2018 inkl. gratis personbefordring i efterårsferien.
Overslaget viser, at der kan sejles 12,28 uger med
tilskuddet på 744.000 kr. i 2019.
Hvis der satses på at det nye lovforslag bliver gennemført
forventes der at være 910.000 kr. til rådighed i 2019, hvormed der kan sejles med
nedsat takst i 15,80 uger.
En ”hybridmodel” kunne være, at man gennemfører en model
frem til 1. juli, som forudsætter at tilskuddet forhøjes i 2. halvår. Bliver
dette alligevel ikke tilfældet bliver 2. halvår reduceret, så økonomien
alligevel kan gå op. I denne model anvendes der således 455.000 kr. i 1. halvår
og 289.000 kroner i 2. halvår, hvis det viser sig, at det fremlagte lovforslag
forkastes eller udsættes.
Der er blandt Ø-udvalgets medlemmer stillet forslag om at
nedsætte taksten for ejere af sommerhuse hele året, samt eventuelt at gøre det
billigere eller gratis i perioder for ”alt på krogen” herunder særligt
campingvogne.
Retligt
grundlag
Udkast til Lovforslag om opfølgning på
færgeaftale: lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
samt forslag til lov om ændring af samme.
Handlemuligheder
Ø-udvalget kan drøfte skulderperioden for nedsættelse af
takster for 2019 samt forslag til anvendelse af det statslige tilskud.
Vurdering
Det vurderes at sandsynligheden for en ekstra tildeling til
kommunen efter vedtagelsen af det fremlagte forslag er relativ stor, men på den
anden side bør der anlægges en forsigtighed med at anvende midler før man har
dem. Den sikreste model vil derfor være at overføre samme systematik som i 2018
og herefter overføre eventuelle ubrugte midler, som følge af en ekstra
tildeling fra staten til 2020.
For de foreslåede modeller kan tilføjes:
Hvis der planlægges med det kendte tilskud på 744.000 kr. er
der en høj sikkerhed for at kunne holde budgettet. Denne model er den økonomisk
mest sikre.
Hvis der planlægges efter at anvende et forventet ekstra statstilskud
uden forbehold, kan der risikeres et underskud på op til 160-170.000 kr. Denne
model er den økonomisk mest risikobetonede.
Hybridmodellem tager højde for at kunne udnytte et eventuelt
ekstra tilskud allerede i 2019, mens den samtidig lægger en mulighed ind for at
ændre kurs, hvis stats-tilskuddet mod forventning ikke udbetales i 2019.
Forslaget om særlige takster for ejere af sommerhuse vil
være administrativt kompliceret, da administrationen på færgeområdet ikke
umiddelbart har adgang til registre om ejerskab af sommerhuse på øerne.
Mht. campingvogne vil der ikke være tale om nedsættelse af
hverken passagertakst eller godstakst. Statens tilskud kan derfor ikke anvendes
til dette formål. Hvis der ønskes en nedsat takst på campingvogne vil den
mindre indtægten derfor skulle finansieres fra anden side.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ifølge den gældende tilskudsmodel står kommunen til at
modtage 744.000 kr. i tilskud til nedsættelse af færgetakster for biler,
passagerer m.v. og 1.164.000 kr. til nedsættelse af takster for godstransport
for 2019.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at Ø-udvalget kommer med forslag til periode for nedsættelse af
færgetakster
2.
at Ø-Udvalget kommer med forslag til anvendelse af det statslige tilskud.
Beslutning i Ø-udvalget
den 30. januar 2019:
Fraværende:
Renny Rosenlund
Bo Gabe fra Miljø, Plan og Teknik og konstituteret
rederichef Michael Due deltog i behandlingen af dette punkt.
Ø-udvalget fremlagde 3 scenarier til nedsættelse af takster.
Udvalget indstillede scenarie 3, dog med den ændring at, at det skulle gælde
fra 10.05.2019.
Ø-udvalget indstillede endvidere, at persontransport ikke
skal være gratis i uge 42 og ved events som Åben-Ø. Ø-udvalget indstiller, at
der opkræves en enhedspris på 20 kr. pr. person ved events (Åben-Ø) og i uge
42.
4. Fastsættelse af yderligere dato for udvalgets møder i foråret i 2019 (B)
4. Fastsættelse af yderligere dato for udvalgets møder i foråret i 2019 (B)
Sagsnr.: 330-2019-1259 Dok.nr.: 330-2019-6654 Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
På møde den 20. november 2018, besluttede Ø-udvalget at
holde møde den 23. januar 2019 kl. 15-17, og organisere 12-12 møde den 28.-29.
marts på Omø. Udvalget besluttede endvidere, at der skulle fastsættes endnu en
mødedato på næstkommende møde - altså den 23. januar 2019.
Det foreslås, at der holdes endnu et møde i Ø-udvalget den
21. maj kl. 15-17 på Stigsnæs.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Udvikling indstiller,
1.
at udvalget fastsætter endnu en dato for forårets møderække i 2019.
Beslutning i Ø-udvalget
den 30. januar 2019:
Fraværende:
Renny Rosenlund
Der blev fastsat følgende datoer for møder i Ø-udvalget for
foråret 2019:
tirsdag den 23. april og tirsdag den 21. maj.
5. Drøftelse af program for 12-12 møde (D)
5. Drøftelse af program for 12-12 møde (D)
Sagsnr.: 330-2019-1259 Dok.nr.: 330-2019-15327 Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
På møde den 20. november 2018 besluttede Ø-udvalget at det
årlige 12-12 møde skal holdes den 28.-29. marts 2019.
I forbindelse med planlægningen af mødet opfordres udvalget
til at komme med forslag til program både i forhold til emner, deltagere og
fysiske rammer for mødets afholdelse.
Det foreslås at der nedsættes en arbejdsgruppe der
udarbejder det endelige program.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Udvikling indstiller,
1.
at forslag til program for 12-12 mødet drøftes.
Beslutning i Ø-udvalget
den 30. januar 2019:
Fraværende:
Renny Rosenlund
Følgende emner blev foreslået til drøftelse på 12-12 mødet:
Ø-politikken, relationer og netværk mellem landdistrikter og
øer, Naturparken, turisme- og erhvervsudvikling, bosætning og branding af
øerne, IT og Ny Teknologi. Det blev foreslået at Formanden for Skælskør
Erhvervsforening blev inviteret på baggrund af erfaringer med netværk.
Udvalgets formand og administration udarbejder forslag til
program.
Udvalgets medlemmer for Omø undersøger faciliteter til
afholdelse af arrangementet, muligheder for overnatning samt forplejning.
6. Orientering til udvalget (O)
6. Orientering til udvalget (O)
Sagsnr.: 330-2019-1259 Dok.nr.: 330-2019-15544 Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget orienteres om følgende emner:
1. Revision af Ø-politikken
Projektgruppen for Ø-politikken holder oplæg om revision af
Ø-politikken i forbindelse med Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets
udvalgsmøde den 4. februar 2019. Der holdes stormøder på den 7. marts på Agersø
og den 14. marts på Omø med henblik på videreudvikling af oplægget til revision
af Ø-politikken.
2. Naturparken
Der holdes Åbent-Hus møde om
naturparken den 29. januar på Agersø i Hallen. Medlemmer af projektgruppen for
Naturparken mødes med Omø Beboerforening og andre repræsentanter for øen den 6.
februar.
3. Turismeprojekt - Sejerø,
Nekselø, Agersø og Omø
VisitVestsjælland har fået
bevilliget midler til et turismeprojektet, der handler om at udvikle,
gennemføre og evaluere en metode for samarbejde og forretningsudvikling blandt
små og større aktører på øerne Sejerø, Nekselø, Agersø og Omø samt færgerne og
samarbejdende aktører på den sjællandske kyst. Projektet hviler på anbefalinger
i en rapport fra marts 2018 om Sejerøs potentiale og på erfaringer fra LAG
& SaDS-projektet "De små øer - destinationer med kvalitet". Der
ansøges om yderligere finansiering af projektet.
4. Fleks-trafik
Kommunens borgere har mulighed
for at benytte fleks-trafik. Fleks-trafikken omfatter ordninger der tilbydes af
Region Sjælland eller Slagelse Kommune alt efter formålet med rejsen og den
enkelte borgers behov. Kommunen har udarbejdet en folder, der beskriver
retningslinjerne for anvendelse af fleks-trafik, og som uddeles på mødet.
5. Status kollektiv trafik –
rute 460
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget
den 30. januar 2019:
Fraværende:
Renny Rosenlund
Orienteringen fremsendes skrifteligt til udvalgets
medlemmer.
7. Eventuelt (O)
7. Eventuelt (O)
Sagsnr.: 330-2019-1259 Dok.nr.: 330-2019-6576 Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget
den 30. januar 2019:
Fraværende:
Renny Rosenlund
Sagen genoptages.