Ø-udvalget – Dagsorden – 18. juni 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-246621                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.

2. Genoptaget: Takster på færgeområdet (D)

2.     Genoptaget: Takster på færgeområdet (D)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-247537                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalgets behandling af Punkt 6 den 21. maj 2019: Takster for færgeområdet (D)
På dette møde besluttede Ø-udvalget, at skuldersæsonen for 2019 forlænges med 6 uger fra 15. september til 31. oktober, og at der tillige ønskes nedsatte priser fra 20.12.2019-31.12.2019.
Derudover besluttede udvalget, at drøftelserne af følgende 2 at’er skulle genoptages:
2. at det nuværende takstblad bliver fremlagt uændret, ud over almindelig pristalsregulering i forbindelse med godkendelse af takstene for 2020.
4. at næste egentlige regulering af takstbladet ud over almindelig prisregulering sker forud for takstbladet i 2023
På baggrund af disse beslutninger fremlægges takstbladet til drøftelse.
Det foreslås at drøftelserne sigter mod formulering af principper for nedsættelse af takster.
Fra dagsordenpunktet behandlet den 21. maj 2019:
Den 30. januar 2019 blev den nuværende takstbladsstruktur med skuldersæson og rabatter vedtaget. Efterfølgende er der desuden vedtaget en mindre justering i forhold til perioden for nedsatte takster for campingvogne.
De valgte perioder med nedsatte takster giver en mindre indtægt på ca. 800.000 i 2019, som dækkes af statstilskuddet.
Den nye reviderede lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner er vedtaget, og betyder at statens tilskud ny-beregnes med virkning fra 1. januar 2019. Der er to nye bekendtgørelser i høring, én for godsområdet og én for passagerområdet, som angiver hvordan de nye tilskudssatser skal berammes. Vedtagelsen af de tilhørende bekendtgørelser forventes at ske omkring 1. juli.
Med udgangspunkt i forslagene til de nye bekendtgørelser vurderes det at der kommer ca. 600.000 kr. mere til passagerområdet i 2020, som kan bruges til yderligere nedsættelse af taksterne, eller forlængelse af skulderperioden. Med forlængelse af skuldersæsonen på 6 uger i 2019 vil det forventede ekstra statstilskud kunne gøre gavn allerede i 2019.
Den nye lov giver kommunerne mulighed for at fordele skuldersæsonen over 46 uger, så der er ret frie rammer for, hvilke perioder der ønskes med nedsat takst både nu og fremadrettet.
Ovenstående omhandler i det hele passagerområdet. Godsområdet fortsætter uændret.
Som forberedelse til takstbladet for 2020-2022 foreslås det, at de nu vedtagne takster som udgangspunkt fastholdes ud over almindelig pristalsregulering, hvorefter Ø-udvalget alene skal tage stilling til skuldersæsonens varighed.
Retligt grundlag
Lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner samt forslag til bekendtgørelser om samme.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte principper for nedsættelse af takster.
Det nuværende takstblad fastholdes uændret, ud over almindelig pristalsregulering i forbindelse med godkendelse af taksterne for 2020.
Næste egentlig takstbladsændring sker for taksterne i 2030.
Vurdering
Det anbefales, at bevare den vedtagne takststruktur i nogle år, så der kan genereres oversigter med sammenlignelige data.
Takstniveauerne foreslås evalueret hvert 4. år, hvor 2020 er det andet år i nuværende niveau.
Over- eller underforbrug af statstilskuddet reguleres med længden af skuldersæsonen.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at sagen drøftes.

3. Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

3.     Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-247106                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ø-udvalget har på møde den 27. februar 2018 godkendt kommissorium og forretningsorden for drøftelser af et fast punkt på udvalgets møder om færgerelaterede emner.
Fremsatte emner drøftes:
  • Mulighed for registrering af biler med gule plader som anvendes til besøg i sommerhuse
  • Bolig til færgepersonalet på Omø
  • Skælskør V´s fremtid
  • Indretning og tidplan for Stigsnæs-kontoret
  • Mulighed for en 23-afgang til Omø
  • Afklaring af takst for øboere som driver erhverv
  • Mulighed for at Kattegat og færge skifte plads, når der er stærk blæst? (Kattegat til Agersø og færge til Omø)
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at de færgerelaterede emner drøftes.

4. Orientering om færgerelaterede emner (O)

4.     Orientering om færgerelaterede emner (O)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-247581                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Ø-udvalget orienteres om sager vedrørende færgedriften.
Baggrund
Organisering af færgedriften (O)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 3. juni 2019 behandlet en sag om organisering af færgedriften. På mødet anbefalede udvalget overfor Byrådet, at færgedriften varetages i en selskabskonstruktion, hvor der opnås et armslængde princip i forhold til driften.
Et mindretal bestående af udvalgsmedlemmer fra Socialdemokratiet (A) ønskede, at færdriften fastholdes som hidtil med mulighed for samarbejde med andre kommuner, og at det igangværende arbejde i Færgesekretariatet kommer som konkret initiativsag til det kommende udvalgsmøde, da konsekvenserne af selskabsdannelse ikke er tilstrækkeligt beskrevet.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har desuden anbefalet overfor Byrådet, at sagen sendes i høring i Ø-udvalget efter Byrådsbehandlingen.
Budget om færgerne (O)
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget blev på møde den 3. juni 2019 orienteret om status og oversigt over budgettet for færgerne. I sagen oplyses det at det oprindelige 10 års budget blev udarbejdet ved anskaffelsen af den nye Agersø Færge i 2011. Budgettet blev udarbejdet med udgangspunkt i færgernes alder og kendskab til slitage på motor og skruer set i forhold til færgernes sejltid og behov for opgradering af teknisk udstyr. Vedligeholdelsesbudgettet blev sat til 1,12 mio, hvilket er blevet overholdt indtil nu. Det vurderes imidlertid ikke at være tilstrækkeligt for perioden 2020-2022, da Omøfærgen bør opgraderes med en forbedret bovpropel, som gør den manøvredygtig i hård vind. Derfor anslås vedligeholdelsesudgiften til Omøfærgen i perioden 2020-2022 at blive på 5-6 mio. Samtidig vurderes det at vedligeholdelsesudgifter på Agersøfærgen vil blive på 3-4 mio kr. i 2021-2022 samt yderligere 4-5 mio. i perioden 2025-2027.
Egentlig udskiftning sker løbende efter behov. Hvis det vurderes, at en motor eller skrue kan holde længere end forventet, så udskydes investeringen et år eller to. Denne ”forsigtige” holdning til at forbruge midlerne til vedligeholdelse betyder, at der siden 2013 er akkumuleret overførte midler på i alt 1,43 mio. kr. Til gengæld forventes et behov for en øget anlægsbevilling i de kommende år, hvis der skal fastholdes en pålidelig færgedrift. Allerede i 2020 begynder budgettet at udvise røde tal på bundlinjen, og herefter går det kun værre, hvis vedligeholdelsesbudgettet alene fremskrives med godt 1 mio. kr. som hidtil. Et mere realistisk budget ville være en årlig vedligeholdelsesomkostning på ca. 2,2 mio. kr. fra 2020 og foreløbigt frem til og med 2027.
I det kommende budgetår udarbejdes en vurdering af levetiden på Omø- og Agersøfærgen, så vedligeholdelsesarbejderne kan planlægges i forhold til, hvornår færgerne skal udskiftes. I den sammenhæng skal der også tages stilling til om ønsker eller krav om energivenlig færgedrift fremskynder behovet for en udskiftning. Til alle omstændigheder skal det påregnes, at Omøfærgen skal udskiftes inden for de næste 7-10 år.
I valget af en ny fremtidig færge bør Færgesekretariatets overvejelser og erfaringer med en afløserfærge indgå herunder overvejelser om miljø og standardisering, så driften af en ny færge bliver effektiv miljørigtig og fleksibel.
Det vurderes desuden, at det ikke vil være muligt at fastholde det nuværende serviceniveau uden at øge bevillingerne til færgedriften i væsentlig forstand.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

5. Orientering til udvalget (O)

5.     Orientering til udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-246781                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget orienteres om følgende emner:
Orientering om indsats for bedre mobildækning
Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 3. juni 2019 besluttet at anbefale Byrådet at frigive 1,13 mio. kr. til etablering af mobilmaster samt at frigive 4 mio. kr. til IT i landdistrikterne. Midlerne skal anvendes til aktiviteter der kan styrke indsatsen for bedre mobil- og bredbåndsdækning i kommunen. Det betyder bl.a. at kommunen har igangsat tiltag til at ansætte en Bredbåndskonsulent i en 2-årig periode.
Som konsekvens af Energistyrelsens auktioner på 700, 900, 1800 og 2300 frekvensbåndene har teleselskab 3 forpligtet sig at til at sikre mobildækning på Omø senest april 2022. Det betyder ikke nødvendigvis, at teleselskabet etablerer en mast, men løsningsmulighederne er ved at blive afsøgt. Teleselskabet 3 har i mail d. 29. april 2019 tilkendegivet, at selskabet har forpligtet sig til at sikre mobildækning på Omø. I kommunikation med kommunen har Energistyrelsen henvist til et offentliggjort kort over områder med dækningskrav fra frekvensauktionen. Af oversigtskortet fremgår det ligeledes, at teleselskabet 3 har forpligtet sig til at sikre bedre mobildækning på Omø. Den orange markering af Omø på kortet indikerer, at det er teleselskabet 3, der skal sikre dækningen. Kortet kan tilgås via følgende link: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1Kmioeun7XBSH9N2WcMLzNoO6WWuRxTUy&ll=55.20952899419225%2C11.246717916714715&z=11
Som udgangspunkt er det markedskræfterne, der gælder. Men der hvor teleselskaberne ikke ser en ”forretning i” at opstille master, er kommunen indstillet på, at investere i ”passiv infrastruktur” og blive masteejer.
Opfølgning på sag om udfordringer med afhentning af medicin på hospital
Som opfølgning på Ø-udvalgets drøftelse den 21. maj 2019 af den uforholdsmæssig lange transporttid i forbindelse med afhentning af sygehus medicin på eksempelvis Roskilde Sygehus er der indledt en dialog med Center for Sundhed og Ældre om mulige løsninger. 
Indsatsplan for oprensning af gadekær
Erhvervs- og Teknikudvalget har på møde den 3. juli 2019 anbefalet overfor Byrådet, at det godkender en anlægsbevilling på 450.000 kr. til oprensning og istandsættelse af ’Forte Gadekær’ i prioriteret rækkefølge. Det fremgår at Agersø er nr. 1 på listen og Omø nr. 30. Sagen behandles i Byrådet den 24. juni 2019.
Procedure for indtrædelse i Ø-udvalget
Annette Holst Due indtræder i Ø-udvalget som repræsentant for Agersø i stedet for Renny Rosenlund, da hun fik 3. flest stemmer ved valg til Ø-udvalget den 21. november 2017 blandt de opstillede på Agersø. Byrådet orienteres om indtrædelsen.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.

6. Eventuelt (O)

6.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-246630                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Teknik, Plan og Miljø indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.