Ø-udvalget – Referat – 21. august 2019



1. Godkendelse af dagsorden (G)

1.     Godkendelse af dagsorden (G)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-294911                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Ø-udvalget den 21. august 2019:
Fraværende:  Renny Rosenlund
Godkendt.

2. Genoptaget: Takster på færgeområdet (D)

2.     Genoptaget: Takster på færgeområdet (D)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-276022                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Fra dagsordenpunktet behandlet den 18. juni 2019:
Udvalgets behandling af Punkt 6 den 21. maj 2019: Takster for færgeområdet (D)
På dette møde besluttede Ø-udvalget, at skuldersæsonen for 2019 forlænges med 6 uger fra 15. september til 31. oktober, og at der tillige ønskes nedsatte priser fra 20.12.2019-31.12.2019.
Derudover besluttede udvalget, at drøftelserne af følgende 2 at’er skulle genoptages:
2. at det nuværende takstblad bliver fremlagt uændret, ud over almindelig pristalsregulering i forbindelse med godkendelse af takstene for 2020.
4. at næste egentlige regulering af takstbladet ud over almindelig prisregulering sker forud for takstbladet i 2023
På baggrund af disse beslutninger fremlægges takstbladet til drøftelse.
Det foreslås at drøftelserne sigter mod formulering af principper for nedsættelse af takster.
Fra dagsordenpunktet behandlet den 21. maj 2019:
Den 30. januar 2019 blev den nuværende takstbladsstruktur med skuldersæson og rabatter vedtaget. Efterfølgende er der desuden vedtaget en mindre justering i forhold til perioden for nedsatte takster for campingvogne.
De valgte perioder med nedsatte takster giver en mindre indtægt på ca. 800.000 i 2019, som dækkes af statstilskuddet.
Den nye reviderede lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner er vedtaget, og betyder at statens tilskud ny-beregnes med virkning fra 1. januar 2019. Der er to nye bekendtgørelser i høring, én for godsområdet og én for passagerområdet, som angiver hvordan de nye tilskudssatser skal berammes. Vedtagelsen af de tilhørende bekendtgørelser forventes at ske omkring 1. juli.
Med udgangspunkt i forslagene til de nye bekendtgørelser vurderes det at der kommer ca. 600.000 kr. mere til passagerområdet i 2020, som kan bruges til yderligere nedsættelse af taksterne, eller forlængelse af skulderperioden. Med forlængelse af skuldersæsonen på 6 uger i 2019 vil det forventede ekstra statstilskud kunne gøre gavn allerede i 2019.
Den nye lov giver kommunerne mulighed for at fordele skuldersæsonen over 46 uger, så der er ret frie rammer for, hvilke perioder der ønskes med nedsat takst både nu og fremadrettet.
Ovenstående omhandler i det hele passagerområdet. Godsområdet fortsætter uændret.
Som forberedelse til takstbladet for 2020-2022 foreslås det, at de nu vedtagne takster som udgangspunkt fastholdes ud over almindelig pristalsregulering, hvorefter Ø-udvalget alene skal tage stilling til skuldersæsonens varighed.
Retligt grundlag
Lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner samt forslag til bekendtgørelser om samme.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte principper for nedsættelse af takster.
Det nuværende takstblad fastholdes uændret, ud over almindelig pristalsregulering i forbindelse med godkendelse af taksterne for 2020.
Næste egentlig takstbladsændring sker for taksterne i 2030.
Vurdering
Det anbefales, at bevare den vedtagne takststruktur i nogle år, så der kan genereres oversigter med sammenlignelige data.
Takstniveauerne foreslås evalueret hvert 4. år, hvor 2020 er det andet år i nuværende niveau.
Over- eller underforbrug af statstilskuddet reguleres med længden af skuldersæsonen.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Ø-udvalget den 18. juni 2019:
Fraværende:  Carsten M. Larsen, Renny Rosenlund, Steen Olsen (A)
Ø-udvalget ønsker tiltag der kan forenkle taksstrukturen og ønsker følgende scenarier undersøgt:
1. En beregning der viser, hvad det vil koste at lave takstnedsættelser på persontransport pr. 1. januar til 30. april og fra 1. november til 31. december. Opgørelsen laves pr. uge.
2. En beregning af hvad det vil koste at nedsætte færgetaksterne med 10, 20 og 30 %               for biler, motorcykler og knallerter for øboerne udenfor sommerferieperioden.
Formålet med ad 2 er at se på muligheden for at nærme sig princippet om Den Blå Landevej.
Regneark ønskes fremsendt, så det er muligt for Ø-udvalget at genberegne andre scenarier.
Kommentarer til takstbladet:
Ø-udvalget ønsker at:
1. Afgiften på 100 kr. for erstatning ved ødelagt ø-kort opdateres med kr. 0.
2. De rette perioder fremgår i overskriften.
3. Ordningen om, at det er muligt at få en legekammerat med over på færgen gratis indføres. Ordningen om at det der muligt at få en legekammerat med over på færgen sammen med et øbo-barn skal også fremgå af hjemmesiden.
Hvis man på øerne har ønsker til budgettet - herunder yderligere takstnedsættelser - skal disse fremsendes til partierne.
Sagen genoptages i august.
Genoptaget den 21. august 2019:
På Ø-udvalgets møde den 18. juni 2019 besluttede udvalget at genoptage sagen på møde i august.
Der drøftes:
1.    Takstnedsættelse for øboere
2.    Takstnedsættelse på persontransport pr. 1. januar til 30. april og fra 1. november til 31. december 2019.
Statistik for færgerne for 2018 er vedhæftet som bilag.
Til drøftelserne er der udarbejdet en beregning der viser, hvad det vil koste at lave takstnedsættelser på persontransport pr. 1 januar til 30. april og fra 1. november til 31. december 2019. 
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Ø-udvalget den 21. august 2019:
Fraværende:  Renny Rosenlund
Rederichef Michael Due deltog i behandlingen af dette punkt.
Det anmodes om en kvalitetssikring af fremlagte beregning af, hvad det vil koste at lave en takstnedsættelser for persontransport for Omø og Agersø på 40 % i 46 uger.
Der anmodes om en beregning af, hvad det vil koste at nedsætte færgetaksterne på 10 og 20 % for biler, motorcykler og knallerter for øboerne udenfor sommerferieperioden som fremsat på møde den 18. juni 2019. Nedsættelsen skal slå igennem på månedskort.
Det undersøges, om en del af de uforbrugte midler fra 2019 til takstnedsættelse kan anvendes til en 23-afgang fredag og lørdag til/fra Omø som en serviceforbedring som forsøg i sommerferieperioden.
Der ønskes en forenkling af takstbladet, hvor man tager udgangspunkt i den billigste pris for hver kategori.
Der anmodes om en vurdering af, hvor langt kommunen er med udrulning af landevejsprincippet først i det nye år.
Administrationens forslag til nye takster fremsendes til udvalget.
Punktet genoptages som eneste punkt på et ekstraordinært møde i Ø-udvalget den 23. september 2019.

3. Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

3.     Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-294982                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Ø-udvalget har på møde den 27. februar 2018 godkendt kommissorium og forretningsorden for drøftelser af et fast punkt på udvalgets møder om færgerelaterede emner.
Følgende emner drøftes:
1.    Status på Omø-færgens tilstand
2.    Status på indretning af Stigsnæs Kontoret
3.    Mulighed for registrering af øboere, der sejler med færgerne (genoptaget fra sidste møde den 18. juni 2019).
4.    Afklaring af takst for øboere med erhvervskøretøj – der efterspørges en let forståelig udlægning af Færdselsstyrelsens udmøntningsaftale af 2. november 2000 som uddelt på møde den 18. juni 2019.
5.    Mulighed for at en af færgerne fra Lindholm kommer i spil som afløserfærge?
6.    Interaktionen mellem medarbejdere på Agersø Omø Færgerne og øboere.
Indstilling
Center for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at de færgerelaterede emner drøftes.
Beslutning i Ø-udvalget den 21. august 2019:
Fraværende:  Renny Rosenlund
Rederichef Michael Due deltog i behandlingen af dette punkt.
Ad 1: Status på Omø-færgens tilstand.
Der er udarbejdet en tilstandsrapport for Omøfærgen. Der er en del reperationer i fremtiden. En af bovpropellerne skal skiftes ud.
Der anmodes om, at der ses på sæderne på Omøfærgen.
Ad 2: Status på indretning af Stigsnæs Kontoret.
Det administrative personale er flyttet til Stigsnæs den første uge i juli 2019.
Kommunale Ejendomme har udarbejdet et overslag på 380.000 kr. over forventede udgifter til ombygningen af Stigsnæs Kontoret. Der er indhentet et tilbud på 780.000 kr. Der skal derfor indhentes nye tilbud. Ombygningen forventes færdiggjort i januar 2020.
Midler til ombygningen tages fra færgernes budget.
Der opfordres til at kigge på opmarchbåsene.
Ad 3: Mulighed for registrering for øboere, der sejler med færgerne (genoptaget fra møde den 18. juni 2019).
Mulighed for registrering via det nye billetsystem afventes.
Ad. 4: Afklaring af takst for øboere med erhvervskøretøj idet der efterspørges en let forståelig udlægning af Færdselsstyrelsens udmøntningaftale af den 2. november 2000, som uddelt på møde den 18. juni 2019.
Ø-repræsentanternefra Omø ønsker at praksis fra Holbæk, Langeland, Lolland og Kalundborg kommuner undersøges.
Ad 5: Mulighed for at en af færgerne fra Lindholm kommer i spil som afløserfærge.
Der gives en skriftlig tilbagemelding på forespørgslen.
Ad 6: interaktionen mellem medarbejderne på Agersø Omø Færgerne og øboere.
Ø-udvalget ser med alvor på problematikken, der hovedsageligt angår interaktionen med det administrative færgepersonale og bringer den videre på øerne. Sagen genoptages.

4. Drøftelse af proces for revision af Ø-politik (D)

4.     Drøftelse af proces for revision af Ø-politik (D)

Sagsnr.: 330-2018-18254               Dok.nr.: 330-2019-298360                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Projektgruppen er ved at udarbejde udkast til revision af Ø-politikken. Der arbejdes aktuelt med beskrivelse af temaer, målsætninger og indsatser.
Temaerne er:
Færgedrift,
Offentlig Service,
Digital og fysisk infrastruktur,
Boliger og Bosætning,
Erhverv og Turisme,
Kultur og Fritid,
Natur og Bæredygtighed,
Demokrati,
Proces
Der er holdt projektgruppemøde den 15. juni og den 19. august. På sidstnævnte møde blev der drøftet et udkast til den reviderede Ø-politik.
Projektgruppen foreslår en proces, hvor udkastet til den reviderede Ø-politik sendes i høring på øerne samt i de administrative centre, hvis arbejdsområder vil blive berørt af udmøntningen af Ø-politikken.
Efter denne høring foreslår projektgruppen, at den anmoder om foretræde for Erhvervs-, og Teknikudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget samt Forebyggelses- og Seniorudvalget hvis ressortområder berøres i Ø-politikken, for at præsentere udkastet.
Eventuelle input fra fagudvalgene drøftes og integreres i det reviderede forslag til Ø-politikken som sendes til behandling i Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget.
Der foreslås at der lægges op til en politisk høringsproces, hvor forslaget til den reviderede Ø-politik høres i ovennævnte fagudvalg inden den sendes til behandling i Byrådet.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har bestilt en revision af Ø-politikken og har forankret opgaven i Ø-udvalget.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at processen for færdiggørelse af den reviderede Ø-politik drøftes.
Beslutning i Ø-udvalget den 21. august 2019:
Fraværende:  Renny Rosenlund
Forslag til ø-politikken sendes i høring til øboerne og til medlemmer i Ø-udvalget i september.
Projektgruppen ønsker foretræde for MPL-udvalget den 4. november for at præsentere udkastet til den reviderede Ø-politik. I sagsfremstilling ønskes det indstillet, at udkastet sendes i høring i Erhvervs- og Teknikudvalget, Forebyggelses- og Seniorudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget. Høringen tænkes som et foretræde for udvalgene. Samtidig foretages en administrativ høring.
Den reviderede Ø-politik forventes behandlet i Byrådet i januar.
Udarbejdelse af handleplan blev drøftet.

5. Orientering om indsatsen for grundvandsbeskyttelse på øerne (O)

5.     Orientering om indsatsen for grundvandsbeskyttelse på øerne (O)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-295001                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
Der er holdt møde på Agersø den 27. juni 2019 med deltagelse af Agersø Vandværk, Region Sjælland og Slagelse Kommune. Mødet var kommet i stand, fordi Agersø Vandværk har måttet tage en boring ud af drift pga. pesticidforurening, og fordi Regionen var ved at afslutte sine undersøgelser af pesticidpunktkilder på Agersø. På baggrund af drøftelser på mødet, blev det aftalt, at Regionen vil udføre yderligere undersøgelser for at øge kendskabet til forureningen i det område, hvor vandværket overvejer at etablere en ny boring til erstatning for den boring, som er taget ud af drift på grund af forurening. Ifølge planen skal man mødes igen i slutningen af august eller i starten af september for at fortsætte drøftelserne om den nye boring.
På Omø har kommunen holdt møde med Omø Vandværk i foråret for at drøfte grundvandsbeskyttelse på øen. Det blev aftalt, at der skulle holdes et borgermøde den 5. juli 2019. På dette møde blev de fremmødte orienteret om kommunens indsats for grundvandsbeskyttelse samt hvad man kan gøre for at sikre grundvand på øen. Forud for mødet havde landmænd som kunne blive berørt af eventuelle grundvandsindsatser mulighed for at mødes med kommunens medarbejdere.
Proces
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 13. august 2019 behandlet overordnede principper for beskyttelse af grundvandet i kommunen mod pesticider og nitrat. Disse principper vil danne grundlag for det videre arbejde på fastlandet – og for Agersø og Omø. Af sagsfremstillingen fremgår det, at SK Forsyning opfordrer kommunen til at arbejde for, at anvendelsen af pesticider ophører i de mest sårbare områder nær vandværksboringer. SK Forsyning opfordrer endvidere til, at anvendelsen af kvælstofgødning reduceres i oplandet til en af deres kildepladser.
På mødet besluttede Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget blandt andet, at prioriterede områder i oplandet til Agersø og Omø vandværker skal udpeges som områder i indsatsatsplanerne, hvor kommunen skal arbejde for, at udvaskningen af nitrat skal reduceres. Udvalget besluttede endvidere, at indsatsplanerne Agersø og Omø skal ligestilles med indsatsplanerne for Slagelse Kommune.
Administrationen vil gerne inddrage Ø-udvalget i processen omkring grundvandsbeskyttelse på øerne, hvis udvalget ønsker det.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget den 21. august 2019:
Fraværende:  Renny Rosenlund
Orienteringen taget til efterretning.
Ø-udvalget ønsker en løbende orientering om processen.

6. Orientering til udvalget (O)

6.     Orientering til udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-297904                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Baggrund
1. Udgifter på baggrund af døgndækning på Agersø og Omø
På baggrund af henvendelse fra Ø-udvalget har Forebyggelses- og Seniorudvalget på møde den 13. august behandlet en sag med 3 forskellige scenarier, der skal sikre døgndækning af pleje samt dækning af nødkald på Agersø og Omø. Der var beregnet økonomiske konsekvenser af følgende tre scenarier:
Regneeksempel 1
Medarbejdere i hjemmepleje og sygepleje på vagt i døgnets 24 timer på begge øer.
I modellen er beregnet den samlede stigning i omkostninger ved døgndækning af hjemmepleje og sygepleje samt dækning af nødkald på begge øer, såfremt behovet opstår.
Regneeksempel 2
Medarbejdere i hjemmepleje på vagt i alle døgnets 24 timer på begge øer – samt dækning af sygepleje i dag- og aftentimer med bosiddende sygeplejersker.
I modellen er den samlede stigning i omkostninger ved døgndækning af hjemmepleje på begge øer og med ansættelse af fast sygeplejerske på Agersø svarende til den sygeplejerske, der er ansat på Omø beregnet. Denne model forudsætter, at der kan findes en sygeplejerske på Agersø, der ønsker at varetage funktionen.
Regneeksempel 3
Uændret dækning, men anvendelse af færge udenfor sejlplan til nødkald i nattetimer på begge øer
Den nuværende dækning på begge øer forsætter uændret, men færgen benyttes udenfor sejlplanen og i nattetimer i forbindelse med nødkald.
Beregning af eksempel 1
Tabel 1
Område
(beløb i 1.000 kr.)
Nuværende årlig udgift
Årlig udgift ved døgndækning
Stigning i
udgiftsniveau
Sygepleje Agersø
-      Fagpersonale
 
242
 
1.542
 
1.300
Hjemmepleje Agersø
-      Fagpersonale
-      Lokaleudgifter (drift)
 
652
 
2.442
56
 
1.790
56
Sygepleje Omø
-      Fagpersonale
 
400
 
1.642
 
1.242
Hjemmepleje Omø
-      Fagpersonale
 
1.212
 
2.400
 
1.188
I alt
2.506
8.082
5.576
Note: Udover de årlige driftsudgifter i tabel 1 vil der være et indskud til køb af andelsbolig på cirka 300.000 kr.
Beregning af eksempel 2
Tabel 2:
Område
(beløb i 1.000 kr.)
Nuværende årlig udgift
Årlig udgift ved døgndækning
Stigning i udgiftsniveau
Sygepleje Agersø
-      Fagpersonale
 
246
 
400
 
154
Hjemmepleje Agersø
-      Fagpersonale
-      Lokaleudgifter
 
652
 
 
2.442
56
 
1.790
56
Sygepleje Omø
-      Fagpersonale
400
400
0
Hjemmepleje Omø
-      Fagpersonale
 
1.212
 
2.400
 
1.188
I alt
2.510
5.698
3.188
Note: Modellen inkluderer ikke dækning af sygepleje i nattetimerne.
Beregning af eksempel 3
Tabel 3:
Nødkald Agersø og Omø
(beløb i 1.000 kr.)
Årlig udgift
Fagpersonale
1.000
Lokaleudgifter (Agersø)
56
Færge Agersø (anslået 2 nødkald pr. måned)
125
Færge Omø (anslået 2 nødkald pr. måned
165
I alt
1.346
Det indstilles, at der skulle arbejdes videre med eksempel 2.
Ø-udvalget orienteres om Forebyggelses- og Seniorudvalgets behandling af sagen.
2. Opfølgning på sag om afhentning af medicin på hospital
På baggrund af Ø-udvalgets drøftelse den 21. maj 2019 af den uforholdsmæssige lange transporttid for øboere, som skal hente sygehusmedicin, har Center for Sundhed og Ældre kontaktet Regionen for at undersøge forskellige løsningsmuligheder.
Regionen oplyser, at man blandt andet er udfordret på, at apotekernes system ikke er opsat til at kunne levere andet end fra det sted/den afdeling, som den enkelte borger er tilknyttet. Alternativt kan man under særlige omstændigheder udarbejde en håndbåret arbejdsgang rundt i systemet med ’medicin-flyt’, hvilket kræver velvilje og samarbejder mellem sygehusafdelinger på forskellige sygehuse. Denne løsning udfordres af, at der er flere leverandører, hvilket ifølge erfaringerne kan medføre, at medicinen ’bliver væk’, hvorfor man er tilbageholdende med at arbejde videre med denne løsning.
Regionen oplyser, at man er ved at starte et projekt om opstilling af medicin-døgnbokse, hvor man kan hente medicin uden for den normale åbningstid. Opstilling af en medicin-døgnboks anslås at ville koste omkring 80.000 kr.
Som følge af Regionens tilbagemelding ønsker Center for Sundhed og Ældre at kvalificere behovet for afhentning af sygehusmedicin. Centret beder i den forbindelse Ø-udvalget om at undersøge hvor mange øboere, der reelt har udfordringer med afhentning af sygehusmedicin.  
3. Proces for Budget 2020-2030
·         På Byrådsmøde den 16. september 2019 er der første behandling af budgetforslag for 2020-2023
·         Høring af budgettet er i udgangspunktet fastsat til 11.-25. september. Datoerne afhænger dog af, hvornår der indgås aftale om budgettet.
·         På Byrådsmøde den 7. oktober er der anden behandling af Budget 2020-2023 – inklusiv godkendelse af takster.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget den 21. august 2019:
Fraværende:  Renny Rosenlund
Orienteringen taget til efterretning.
Derudover bemærkede udvalget:
Ad. Udgifter på baggrund af døgndækning af Agersø og Omø:
Fra mødet i Forebyggelse og Seniorudvalget den 13. august blev følgende protokolleret:
Det er fejlagtigt at sagen er sat på som beslutningssag, den skal rettes til en orienteringssag. På mødet den 4/6 2019 finder udvalget det vigtigt, at både Omø og Agersø har den nødvendige dækning i forhold til pleje og nødkald. Som udgangspunkt foreslås, at der arbejdes med at oprette et frivilligt korps til nødkald på Agersø i lighed med Omø. Derudover ønskes scenarierne vedrørende eventuelle ekstraudgifter overført til brug ved budgetforhandlingerne.
Til dette bemærker Ø-udvalget, at det ikke er enig i, at der skal være et frivilligt korps på Agersø og Omø, da den pågældende opgave bør varetages af professionelle. Agersøs repræsentanter i Ø-udvalget indstiller, at akuthjælperne ikke indkaldes ved nødkald.
En af repræsentanterne fra Agersø oplyste at AKUT 112 på Agersø tidligere er blevet spurgt om at indtræde i et frivilligt korps. AKUT 112 oplyste i den forbindelse, at de ydede livredende førstehjælp og ikke hjemmepleje.
Ad. Opfølgning på sag om afhentning af medicin på hospital.
Der foreslås, at der opstilles medicinboks på Slagelse Sygehus til glæde for alle borgerne i kommunen.
Ø-udvalget ønsker ikke at undersøge, hvor mange øboere der har udfordringer med afhentning af sygehusmedicin, da udvalget er af den opfattelse, at det ikke er Ø-udvalgets opgave at spørge Ø-boerne om deres medicinbehov.
Ad Proces for Budget 2020-2023:
Rettelser til datoer:
Der er første behandling af Bugettet på Byrådsmøde den 7. oktober 2019.
Der er anden behandling af Budgettet på Byrådsmøde den 28. oktober 2019.
Høring forventes fra 8.-16. oktober.

7. Eventuelt (O)

7.     Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2019-1259                 Dok.nr.: 330-2019-294966                                          Åbent
Kompetence: Ø-udvalget
Beslutningstema
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Ø-udvalget den 21. august 2019:
Fraværende:  Renny Rosenlund
Der holdes ekstraordinært møde i Ø-udvalget den 23. september kl. 15-17 på Skælskør Bibliotek, lokale 1.