Entreprenør- og Rederichef Peter Johansen og Tine Meyer fra Agersø Omø færgerne deltog i behandlingen af dette punkt.
Ad 1: Orientering fra øerne om sommerens aktiviteter:
Øerne orienterede om de mange aktiviteter på øerne.
På Agersø er der eksempelvis DGI lejr den 8-14 juli, og efterspørger mulighed for, at der sejles ekstra ture ved denne lejlighed, ligesom man tidligere har gjort.
På Omø er der behov for at være på forkant i spidsbelastningsperioder, hvis der er ændringer i fartplanen ved sejlads med nødsejlplan. Det skal formidles, at man bliver prioriteret i den rækkefølge man har booket og ikke ved fremmøde ved opmarchbåsene.
Det skal undersøges om øernes aktiviteter kan synliggøres på InSlag, slagelse.dk samt på pylonerne ved indgangen til Slagelse, Korsør og Skælskør.
Ø-udvalget blev oplyst om, at en bestillingstur koster 3.000 kr. for Agersøfærgen og 4.000 kr. for Omø, jævnfør vedtagne takster.
Ø-udvalget blev informeret om, at der kan være mulighed for ekstrature til Agersø indenfor fartplanen.
Ad 2: Orientering om retrofit af Agersøfærgen:
Projektet er udskudt et år. Det viser sig at blive dyrere end forventet, men der arbejdes videre med udbudsmaterialet.
Ad 3: Opfølgning på opstilling af el-ladestandere:
Opstillingen af el-ladestandere vedrører retrofit af Agersøfærgen og standardfærgen for Omøfærgen. En undersøgelse af el-kapaciteten, som beskrevet i Ea Energianalyses rapport om forhold vedrørende Agersøfærgen og Omøfærgen viser, at der ikke er tilstrækkelig elkapacitet på øerne. Som følge heraf arbejdes der med etablering af el-ladekapictet på Stigsnæs.
Der arbejdes ud fra principperne om at færgerne skal overnatte på øerne af hensyn til beredskabet, og at de eksisterende antal færgeafgange fastholdes. Det undersøges, om der skal være en batteriopladningsperiode midt på dagen på Stigsnæs.
Ø-udvalget bemærkede flere mangler ved Ea Energianalyses rapport - herunder at der ikke er beskrevet behov for ladakapcitet ved trekantssejllads samt mulighed for opladning på øerne.
Ø-udvalget blev orienteret om, at EA Energianalyses rapport er et oplæg og et arbejdsdokument. Rapporten er et input til det videre arbejde med at indfri de krav, som er stillet i forhold til udviklingen af standardfærgen vedrørende etableringen af den tilstrækkelige el-ladekapacitet. I den forbindelse skal der ses på muligheden for at etablere ladeforhold på øerne, så batterierne kan opretholde deres elkapacitet til den nødvendige sejllads.
I forhold til Ø-udvalgets forespørgsel om mulighed for at komme med udtalelse til placering, blev det oplyst, at der tilstræbes åbenhed og transparens om de data og fakta, der indgår i arbejdet med udviklingen af el-ladekapaciteten, og at borgerne har mulighed for at udtale sig og kommentere på forholdene i udarbejdelsen af den.
Ad 4: Status og proces for standardfærgen:
EA Energianalyses rapport indgår i overfartsanalysen, som færdiggøres i midten af maj, og som beskriver forhold omkring elforsyning, sejlplaner, passageranalyse, sejlforhold og vanddybde med mere. Overfartsanalysen fremsendes til Ø-udvalget.
Herefter opstartes designfasen og konceptdesign, som løber til sommerferien, hvor der træffes beslutninger om design og udarbejdes tegninger af færgen. I denne fase indgår input fra møde med Ø-udvalget og Beboerforeninger den 8. november 2022. Ø-udvalget og færgernes personale vil blive inviteret til møde i juni måned for at blive præsenteret for konklusionerne. Ø-udvalget foreslog at mødet holdes en tirsdag.
Når designet af færgen er færdigt (august/september) 2023 opdateres projektbudgettet, hvorefter kommunen har mulighed for at udtræde af projektet mod betaling af projektets omkostninger (ca. 4,1 mio. kr.). Sagen genbehandles politisk.
Udbudsfasen løber fra efteråret 2023, hvor konklusioner fra overfartsanalysen samt designfasen og konceptdesign omsættes til udbudsspecifikationer og udbudsmateriale m.m. som indgår i skibsbygningskontrakt, som bydes ud efter gældende regler.
Efter endt udbud og opgørelse over projektets samlede økonomi vil der igen være mulighed for udtræden, hvilket forventeligt vil kunne ske i foråret 2024 mod betaling af omkostninger (ca. 5 mio. kr.). Projektet genbehandles politisk.
Skibsbygning: Færgen forventes bygget i 2024 og 2025.
Levering forventes i slutningen af 2025 eller i starten af 2026.
Odder, Slagelse, Fåborg Midtfyn, Svendborg og Aalborg Kommuner er med i standardfærgeprojektet. Lolland og Ærø forventes at gå med.
Ø-udvalget foreslår, at kommunen søger uforbrugte midler fra den statslige pulje, som har givet støtte til udviklingen af standardfærgeprojektet.
Ø-udvalget blev orienteret om, at der er udarbejdet et prioriteringsforslag for standardfærgens drift som indgår i processen for Budget 2024.
Opfølgning på emner som behandlet på møde den 21. marts 2023
Opfølgning på mulighed for at tilpasse sejlplan for Kattegat til bus og tog: Dette er imødekommet.
Make-over af Agersø færgerne: Mulighed for at sæderne bliver renset undersøges.
Mulighed for at bytte færger ved blæsevejr: Det er ikke muligt at indføre en praksis hvor der byttes færger ved blæsevejr, da det afhænger af vindretning og vejrforhold. Men muligheden vil blive overvejet, når situationen opstår.
Ø-udvalget foreslår, at der informeres om færgebyt og skift af færgelejer på Stigsnæs af hensyn til passagererne.
Der blev spurgt til beredskab ved ildebrand på øerne i tilfælde af, at der sejles med nødsejlplan (og der kun sejles med én færge og Kattegat) og den færge, der sejler får nedbrud, hvormed det ikke vil være muligt at få beredeskabet til en af øerne. Dette undersøges.
Der blev også spurgt til beredskab ved brand i elbil ombord på en af færgerne. Udvalget blev informeret om, at der er udarbejdet en instruks om dette, og at proceduren er gennemgået på Agersø og Omøfærgerne sammen med Brand og Redning.
Ø-udvalget foreslog, at man på færgernes bookingside henviser til Agersø Omøfærgernes hjemmeside.