Kompetence
Ø-udvalget
Beslutningstema
Ø-udvalget orienteres om status på projektet om standardfærgen for Omøfærgen.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1. at Ø-udvalget orienteres om status på projektet om standardfærgen for Omøfærgen.
Sagens indhold
Slagelse Byråd har på møde den 30. oktober besluttet, at kommunen skal indtræde i konkurrenceudsættelsesfasen for en eldreven standardfærge til Omø, hvormed kommunen har frasagt sig den første udtrædelsesmulighed i projektet.
Ud over Slagelse har Aalborg, Fåborg-Midtfyn, Svendborg og Odder Kommune indgået lignende
indkøbsaftaler om standardfærger.
Projektet vil gennemgå følgende faser de næste år:
1. Konkurrenceudsættelsesfasen, som løber fra august 2023 til 3. kvartal 2024. Fasen omfatter
konkurrenceudsættelse af en række kritiske komponenter samt udbud af en
skibsbygningskontrakt for færgen. Der skal også udarbejdes et endeligt projekt- og
driftsbudget.
2. Efter konkurrenceudsættelsesfasen og præsentationen af et endeligt projekt- og driftsbudget som fremlægges i 3. kvartal 2024 er der igen mulighed for udtræde af projektet (sidste udtrædelsesmulighed). Herefter underskrives skibsbygningskontrakt/værftskontrakt.
3. Bygning og levering af færge samt færdigudvikling af driftssupportsystem (3. kvartal 2024 til
1. halvår 2026)
Slagelse Kommune er rådgivet og støttet gennem projektet af en ekspert-/rådgiverteam nedsat af
det statslige Færgesekretariat, som er en sammenslutning for 18 kommuner med småøer.
Kommunen har fra projektets start præciseret at standardfærgen skal kunne betjenes af og
godkendes til en 2-mands besætning, at den skal overnatte på Omø og sejle det nuværende antal
overfarter samt kunne indgå i trekantsejlads, når det er nødvendigt.
På baggrund af resultaterne fra design og projekteringsfasen er man kommet frem, til at kommunen skal arbejde videre med en D37-10 færge, som er den samme model som skal leveres til Faaborg Midtfyn, Svendborg og Odder Kommuner. Herudover er der arbejdet med færgens indretning, kapacitet og opbygning samt drøftet og forberedt tiltag, som forventes nødvendige for at efterleve tonnagekrav. Den nye færge vil have kapacitet til 19 biler og 98 passagerer (om sommeren), hvilket svarer til den eksisterende færge.
Ø-udvalget har gennem hele projektet udtrykt ønske om, at der blev etableret lademulighed for
færgerne på øerne. En undersøgelse og en detaljeret beregning har imidlertid vist, at der ikke er
tilstrækkelig el-kapacitet på øerne til at standardfærgen vil kunne blive opladet på øerne.
I stedet er man på baggrund af tekniske beregninger og analyser kommet frem til at standardfærgen vil kunne sejle det ønskede antal sejladser og samtidig overnatte på Omø ved opladning alene på Stigsnæs færgehavn. Det kræver dog, at færgen holder en pause midt på dagen på Stigsnæs, i stedet for på Omø, hvor den eksisterende Omøfærgen holder pause i dag.
Kommunerne har fortsat en række forbehold af teknisk karakter, som endnu ikke er endelig
afklarede eller godkendt af rådgiverteamet. Der skal desuden træffes en række vigtige valg i forhold til komponenter.
Der skal også udarbejdes et mere detaljeret og gennemregnet driftsbudget, som først vil foreligge
når markedsdialogen, som er en del af konkurrenceudsættelsesfasen er afsluttet, og man har afklaret forhold vedrørende de sidste tekniske specifikationer og komponenter. Tallene vil indgå i det samlede materiale, som vil foreligge ved næste udtrædelsesmulighed.
Inddragelse af Ø-udvalget
Ø-udvalget har løbende været orienteret om processen - senest den 23. august 2023 hvor medarbejdere fra Odense Marine Technology gennemgik færgens design og gav en status på projektet. Ø-udvalget har udarbejdet en udtalelse om projektet, som indgik i Byrådets behandling af sagen.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af Lov om færgefart.
Lov om kommunernes styrelse § 40 stk. 2.
Lånebekendtgørelsens § 2 stk. 1 nr. 17 og 18 m.v.
Udbudsloven af 15. december 2015, med senere ændringer.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Kommunens færger står for en stor del af kommunens CO2-aftryk. En omstilling til el eller anden
form for grønt drivmiddel understøtter handling 14 i Bæredygtighedsstrategiens handleplan, hvoraf det fremgår, at kommunen skal arbejde for en mere miljøvenlig færgedrift. Anskaffelse af en eldreven færge, der skal sejle til Omø, er således at betragte som en investering i den grønne omstilling.
Den eksisterende Omøfærge estimeres at have en levetid på maks. 10 år.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kommunen har modtaget tilsagn om 28,7 mio. kr. fra den statslige pulje til grøn omstilling af
indenrigsfærger. Tilskuddet skal anvendes til køb af en standardfærge i henhold til indkøbsaftalen.
Den samlede anskaffelsesomkostninger udgør 77,9 mio. kr. i det opdaterede budget.
Leasing
Indkøbsaftalen omfatter en leasingaftale, som ifølge det opdaterede projektbudget anslås at være på 7,3 mio. kr. om året. Til dette beløb skal lægges en udgift på 0,3 mio. kr. til et fælles
driftssupportsystem for de kommuner, der er med i projektet. Den samlede årlige udgift
anslås samlet at være ca. 7,6 mio. kr. om året.
Kommunen har - på baggrund af tidligere oplyste tal fra Konsortiet - kalkuleret med en årlig
driftsbesparelse på 1,8 mio. kr. som opnås ved overgang fra diesel til el som drivmiddel og som følge af lavere vedligeholdelsesomkostninger på færgen samt forventede stordriftsfordele i forbindelse medforhold til indkøb og drift kommunerne imellem.
Beregningen er dog forbundet med en større usikkerhed, da en grundigere driftsberegning først foreligger efter gennemførelsen af næste fase. Når denne besparelse medregnes opnås en årlig udgift til standardfærgen på 5,8 mio. kr.
På Byrådsmøde den 19. december 2022 var der kalkuleret med en samlet årlig udgift på 5,4 mio. kr. Denne udgift er for 2026 og 2027 indarbejdet i servicerammen for Budget 2024-27. Der gøres
opmærksom på at den endelige leasingrate først kendes, når konkurrenceudsættelsesfasen er
gennemført, og der foreligger et samlet projektbudget.
Leasingaftalen gælder for 20 år og omfatter en standardfærge og én elladestander.
Etablering af el-ladekapacitet
Udgifter til elkabler og transformerstation indgår ikke i projektet, og skal betales særskilt af
kommunen. Der ersåledes afsat 12 mio. kr. i Budget 2024-27 til etablering af elladekapacitet som skal placeres på Stigsnæs. Der er ikke afsat midler til en eventuel mindre elladekapacitet på Omø, som ønsket af Ø-udvalget.
Der skal udarbejdes et rampestudie, der vil vise behovet for ombygning af de eksisterende
færgelejer. Det forventes, at der bliver tale om mindre tilpasninger. Udgifterne til disse kendes ikke
på nuværende tidpunkt.
Udtræden i forbindelse med 2. udtrædelsesmulighed (3. kvartal i 2024) anslås at ville koste kommunen 5,1 mio. kr.
Tværgående konsekvenser
Ifølge kommunens Ø-politik er det kommunens målsætning at langtidssikre en stabil og hyppig
færgedrift på øerne.
Sagens videre forløb
Efter konkurrenceudsættelsen skal Byrådet igen tage stilling til om det fortsat ønsker at være med i projektet, eller om kommunen skal udtræde af samarbejdet om anskaffelsen af en eldreven standardfærge for Omøfærgen.