Ø-udvalget – Referat – 21. november 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

Godkendt. 

Kompetence

Ø-udvalget

Beslutningstema

Ø-udvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Det indstilles,

  1. at Ø-udvalget godkender dagsordenen.

 

 

 

 

2. Drøftelse af færgerelaterede emner (D)

Beslutning

Entreprenør- og Rederichef Peter Johansen og Tine Meyer fra Agersø & Omø Færgerne deltog i behandlingen af dette punkt.

De færgerelaterede emner blev drøftet, herunder:

Ad 1) Status på etableringsplanen for placering af el-ladestandere på Agersø og Omø:

Ø-udvalgets input til etableringsplanen er videregivet til kommunens styregruppe for opstilling af el-ladestandere. Der er udarbejdet en tidslinje, som løbende opdateres af Clever. Den indledende graveaktivitet i forbindelse med opstillingen på Omø er gået i gang. 

Jævnfør tidligere udmeldinger forventes el-ladestanderne opstillet på begge øer inden nytår.     

Ø-udvalget påpegede at processen er uheldig, idet relevante parter ikke er blevet tilstrækkeligt inddraget inden opstillingen er begyndt.

 

Ad 2) Orientering om nye takster jævnfør fremskrivning:

Taksterne er vedtaget i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2024-2027, hvor de er fremskrevet med 4,1 % i henhold til KLs pris- og lønfremskrivning.

 

Ad 3) Mulighed for langsommere sejlads ved bestillingsture for Omøfærgen.

Ø-udvalgets repræsentanter for Omø indstiller, at det skal være muligt at sejle før afgangstid ved de sidste 2 bestillingsture for Omøfærgen for at spare brændstof.

Forslaget drøftes med personalet på Agersø & Omøfærgerne. 

Ø-udvalgets repræsentanter for Agersø tilkendegiver, at de ønsker at sejlplanen for Agersøfærgen fastholdes og ikke fraviges på nogen måde af hensyn til bus og skolebørn med flere.

 

Ad 4) Status på brændstoftillægget set i forhold til prisudvikling og andre faktorer.

Brændstoftillægget har givet en indtægt på ca. 400.000 kr. i 2023.

Brændstoftillægget blev indført på grund af den kraftigt stigende inflation i 2022, som fortsatte ind i 2023 med høje brændstofpriser til følge. Agersø & Omøfærgerne vurderer, at argumentet (ekstraordinært høje brændstofpriser) som lå til grund for brændstoftillæggets indførsel ikke længere er gældende, hvorfor det på den baggrund anbefales, at det skal falde bort fra 1. januar 2024.

Ad 5) Sæderne på Agersøfærgen.

Det er ikke muligt at skaffe den type plastiksæder, som anvendes på færgen i dag. Derfor kan man ikke erstatte de sæder, der er gået - eller vil gå i stykker i fremtiden. I stedet arbejdes der med at udskifte nogle af sæderne med en bænkeløsning.

Ø-udvalget spurgte, om det var muligt at omrokere sæderne, så at sæderne på de mindst anvendte pladser bliver taget ud af drift, indtil der findes en ny løsning. Udvalget spurgte også, om det var muligt at rense de sædebetræk, der er mest snavsede.  

 

Ad 5) Andet: 

Det blev aftalt, at det fremover skal være muligt at købe kort til parkeringsindhegningen gældende fra 1. januar til 30. juni, og fra 1. juli til 31. december.

Ø-udvalget spurgte til status på renovering af toilettet på havnebygningen. Det blev oplyst, at arbejdet skrider frem, og at projektet, der også omfatter en udskiftning af døren, forventes færdig inden jul.

Agersø & Omøfærgerne oplyste, at den nuværende indstilling/tidstyrring af venterummet vil blive ændret, så venterummet kan benyttes frem til kl. 23. 

Ø-udvalget spurgte til status på kaffeautomaterne på færgerne, hvor der p.t. ikke er nogen løsning på vej. Ø-udvalget foreslog, at man undersøgte, om der er lokale aktører, som vil drifte kaffeautomaterne.


Kompetence

 

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

 

Ø-udvalget skal drøfte færgerelaterede emner.

 

Indstilling

Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Ø-udvalget drøfter færgerelaterede emner. 


Sagens indhold

 

Ø-udvalget har på møde den 15. februar 2022 godkendt kommissorium for drøftelse af færgerelaterede emner. 

På dette møde drøftes:

1. Status på etableringsplanen for placering af el-ladestandere på Agersø og Omø. Ø-udvalget har fået oplægget tilsendt og medlemmer af udvalget har kommenteret på det efter fremsendelsen. Hvad er status? Er det muligt at komme med yderligere kommentarer?

2. Orientering om de nye takster – jævnfør fremskrivning.

3. Muligheden for at reducere brændstof ved langsommere sejlads ved bestillingsture for Omøfærgen.

4. Status på brændstoftillægget set i forhold til prisudvikling og andre faktorer.

5. Er der noget nyt om renovering af sæderne på Agersøfærgen?

6. Andet.

 

3. Beslutning om fastsættelse af skuldersæson og nedsættelse af takster i 2023 (B)

Beslutning

Entreprenør- og Rederichef Peter Johansen og Tine Meyer fra Agersø & Omø Færgerne deltog i behandlingen af dette punkt.

Ø-udvalget besluttede at nedsætte færgetaksterne fra 15. december til og med den 31. december 2023 for passagerer (børn og voksne) med samme beløb, som i skuldersæsonen.   

På baggrund af det beløb, der er tilbage til nedsættelse af færgetakster for resten af året, vurderes det ikke muligt at nedsætte takster for biler.

Taksterne for ø-boerne nedsættes fra 1. januar 2024 med 20 % indtil videre.


Kompetence

 

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

 

Ø-udvalget skal beslutte periode og eventuelle nedsættelse af færgetakster for resten af 2023. 

 

Indstilling

Chefen for kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Ø-udvalget beslutter periode og eventuelle nedsættelse af færgetakster for resten af 2023.

Sagens indhold

 

Byrådet har på møde den 28. oktober 2019 givet Ø-udvalget kompetence til at beslutte placeringen af skulderperioden samt til at beslutte fordelingen af statstilskuddet til nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet i perioden.

Beslutning på møde den 15. november 2022:

Ad 1: Drøftet. Ø-udvalget fastholder tidligere beslutning om at nedsætte taksterne fra fredag den 16. december til og med den 31. december 2022.

Ad 2: Ø-udvalget besluttede at nedsætte taksterne for øboerne fra 1. januar 2023 til 28. februar 2023, så de svarer til de takster, der var gældende fra 1. juli til 31. oktober 2022.

Perioden for skuldersæsonen 2023 besluttes på Ø-udvalgets møde i januar 2023.

Beslutning på møde den 24. januar 2023:

Ø-udvalget besluttede, at skuldersæsonen overordnet set skal dække samme periode som i 2022, hvilket vil sige perioden fra 31. marts til 1. juli 2023. Fra 1. juli til 31. juli 2023 nedsættes takster for personer, cykler, campingvogne og autocampere. Skuldersæsonen fortsætter fra 1. august til 22. oktober 2023 (dvs. inklusiv efterårsferien i uge 42).

Ø-udvalget vil senere tage stilling til, om der er midler til at nedsætte takster i december.

Beslutning på møde den 21. marts 2023:

Oversigtsarkene blev gennemgået og drøftet. De er ajourført til og med februar 2023.

Beslutning på møde den 11. maj 2023:

Orienteringen taget til efterretning

Beslutning på møde den 12. september 2023: 

Ø-udvalget besluttede at fastholde allerede vedtagne beslutninger om takstnedsættelser til og med uge 42. For øboerne fastholdes takstnedsættelserne til og med udgangen af oktober. 

Punktet genoptages på næste møde den 21. november 2023, hvor Ø-udvalget vil tage stilling til nedsættelse af takster i december i forbindelse med jul og nytår. 

Møde den 21. november 2023:

På baggrund af oversigtsark opfordres Ø-udvalget til at beslutte anvendelsen af de statslige tilskud til nedsættelse af færgetakster for resten af året 2023. 

 

Retligt grundlag

 

Bekendtgørelse nr. 991 af 28.06.2023 om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer.

Bekendtgørelse nr. 992 af 28.06.2023 om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer.

Ifølge kapitel 2. stk. 3 i Bekendtgørelsen om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.t til og fra visse øer, kan kommuner med små øer anvende tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. hele året inden for en samlet tidsramme på maksimalt 46 uger opgjort på ugebasis i det pågældende kalenderår.

I forbindelse med Finansloven for 2024 er der stillet forslag om implementering af det fulde landevejsprincip, hvor prisen for at rejse med færger ligestilles med prisen for at rejse på veje.

Finansloven forventes at blive godkendt inden årets udgang, hvorefter kommunen ifølge Sundheds- og Indenrigsministeriet vil blive orienteret om den videre proces om implementeringen.  

 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

 

Ifølge kommunens økonomicenter vil kommunen i 2023 modtage et tilskud på 1.260.000 kr. til nedsættelse af takster til godstransport og 1.428.000 kr. til nedsættelse af takster til passagerer m.v.

Økonomicentret oplyser endvidere, at Slagelse Kommune vil modtage 1.308.000 kr. i tilskud til nedsættelse af godstransport, samt 1.476.000 kr. til nedsættelse af færgetakster for passagerer m. mere i 2024.

 

Tværgående konsekvenser

 

Ingen bemærksninger. 

 

4. Status på projektet om standardfærgen for Omøfærgen (O)

Beslutning

Entreprenør- og Rederichef Peter Johansen deltog i behandlingen af dette punkt.

Orienteringen blev taget til efterretning. 

Ø-udvalget blev desuden orienteret om at projektet med retrofit af Agersøfærgen er udsat til 2027 jævnfør Budget 2024-2027.

Ø-udvalget udtrykte bekymring for den oplyste driftsbesparelse på standardfærgen på 1.8 mio. kr. som oplyst i sagsfremstillingen. 

Agersø & Omø Færgerne oplyste, at driftsbudgettet skal genberegnes, når konkurrenceudsættelsen er ved at være afsluttet og de konkrete komponenter til standardfærgen kendes.

Kommunen har spurgt om mulighed for at søge restmidler fra den statslige pulje til grøn omstilling. Svaret på henvendelsen eftersendes til Ø-udvalget.

Ø-udvalget spurgte, om kommunen har afsøgt mulighed for at få flere EU-midler til projektet. Udvalget blev orienteret om, at det fælles Færgesekretariat undersøger muligheden for at skaffe yderligere finansiering - herunder EU-midler. 

Ø-udvalget påpegede, at det er vigtigt at være opmærksom på koordinering af sejlplanerne for Agersøfærgen og Omøfærgen, når den nye standardfærge indsættes, så færgeafgangene passer med busafgangene fra Stigsnæs - set i lyset af de ændringer, der må komme i sejlplanen for Omøfærgen på grund af opladning.

Der arbejdes for at opnå det tætteste, som man kan komme på en garanti fra Søfartsstyrelsens side, om at standardfærgerne skal kunne betjenes af en to-mandsbesætning. 

Færgepersonalet bliver løbende orienteret om projektet, og er for nyligt blevet tilbudt mulighed for at deltage i et informationsmøde på Stigsnæs med deltagelse af OTM.

Det blev aftalt, at der skal holdes et borgermøde for at give en status på projektet. Borgermødet forventes afholdt i 2. kvartal 2024 forud for den politiske stillingtagen til, hvorvidt kommunen fortsat skal være med i standardfærgeprojektet efter konkurrenceudsættelsen. Det drøftes løbende med Ø-udvalget, hvornår det vil være mest hensigtsmæssigt at holde borgermødet i løbet af foråret.  


Kompetence

 

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

 

Ø-udvalget orienteres om status på projektet om standardfærgen for Omøfærgen. 

 

Indstilling

Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Ø-udvalget orienteres om status på projektet om standardfærgen for Omøfærgen. 

Sagens indhold

 

Slagelse Byråd har på møde den 30. oktober besluttet, at kommunen skal indtræde i  konkurrenceudsættelsesfasen for en eldreven standardfærge til Omø, hvormed kommunen har frasagt sig den første udtrædelsesmulighed i projektet.

Ud over Slagelse har Aalborg, Fåborg-Midtfyn, Svendborg og Odder Kommune indgået lignende
indkøbsaftaler om standardfærger.

Projektet vil gennemgå følgende faser de næste år: 

1. Konkurrenceudsættelsesfasen, som løber fra august 2023 til 3. kvartal 2024. Fasen omfatter 
konkurrenceudsættelse af en række kritiske komponenter samt udbud af en
skibsbygningskontrakt for færgen. Der skal også udarbejdes et endeligt projekt- og
driftsbudget.

2. Efter konkurrenceudsættelsesfasen og præsentationen af et endeligt projekt- og driftsbudget som fremlægges i 3. kvartal 2024 er der igen mulighed for udtræde af projektet (sidste udtrædelsesmulighed). Herefter underskrives skibsbygningskontrakt/værftskontrakt.

3. Bygning og levering af færge samt færdigudvikling af driftssupportsystem (3. kvartal 2024 til
1. halvår 2026)

 

Slagelse Kommune er rådgivet og støttet gennem projektet af en ekspert-/rådgiverteam nedsat af
det statslige Færgesekretariat, som er en sammenslutning for 18 kommuner med småøer.

Kommunen har fra projektets start præciseret at standardfærgen skal kunne betjenes af og
godkendes til en 2-mands besætning, at den skal overnatte på Omø og sejle det nuværende antal
overfarter samt kunne indgå i trekantsejlads, når det er nødvendigt.

På baggrund af resultaterne fra design og projekteringsfasen er man kommet frem, til at kommunen skal arbejde videre med en D37-10 færge, som er den samme model som skal leveres til Faaborg Midtfyn, Svendborg og Odder Kommuner. Herudover er der arbejdet med færgens indretning, kapacitet og opbygning samt drøftet og forberedt tiltag, som forventes nødvendige for at efterleve tonnagekrav. Den nye færge vil have kapacitet til 19 biler og 98 passagerer (om sommeren), hvilket svarer til den eksisterende færge. 

Ø-udvalget har gennem hele projektet udtrykt ønske om, at der blev etableret lademulighed for
færgerne på øerne. En undersøgelse og en detaljeret beregning har imidlertid vist, at der ikke er
tilstrækkelig el-kapacitet på øerne til at standardfærgen vil kunne blive opladet på øerne.

I stedet er man på baggrund af tekniske beregninger og analyser kommet frem til at standardfærgen vil kunne sejle det ønskede antal sejladser og samtidig overnatte på Omø ved opladning alene på Stigsnæs færgehavn. Det kræver dog, at færgen holder en pause midt på dagen på Stigsnæs, i stedet for på Omø, hvor den eksisterende Omøfærgen holder pause i dag.

Kommunerne har fortsat en række forbehold af teknisk karakter, som endnu ikke er endelig
afklarede eller godkendt af rådgiverteamet. Der skal desuden træffes en række vigtige valg i forhold til komponenter.

Der skal også udarbejdes et mere detaljeret og gennemregnet driftsbudget, som først vil foreligge
når markedsdialogen, som er en del af konkurrenceudsættelsesfasen er afsluttet, og man har afklaret forhold vedrørende de sidste tekniske specifikationer og komponenter. Tallene vil indgå i det samlede materiale, som vil foreligge ved næste udtrædelsesmulighed.

Inddragelse af Ø-udvalget
Ø-udvalget har løbende været orienteret om processen - senest den 23. august 2023 hvor medarbejdere fra Odense Marine Technology gennemgik færgens design og gav en status på projektet. Ø-udvalget har udarbejdet en udtalelse om projektet, som indgik i Byrådets behandling af sagen. 

Retligt grundlag

 

Bekendtgørelse af Lov om færgefart.
Lov om kommunernes styrelse § 40 stk. 2.
Lånebekendtgørelsens § 2 stk. 1 nr. 17 og 18 m.v.
Udbudsloven af 15. december 2015, med senere ændringer.

 

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger. 

 

Vurdering

 

Kommunens færger står for en stor del af kommunens CO2-aftryk. En omstilling til el eller anden
form for grønt drivmiddel understøtter handling 14 i Bæredygtighedsstrategiens handleplan, hvoraf det fremgår, at kommunen skal arbejde for en mere miljøvenlig færgedrift. Anskaffelse af en eldreven færge, der skal sejle til Omø, er således at betragte som en investering i den grønne omstilling.

Den eksisterende Omøfærge estimeres at have en levetid på maks. 10 år.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser 

 

Kommunen har modtaget tilsagn om 28,7 mio. kr. fra den statslige pulje til grøn omstilling af

indenrigsfærger. Tilskuddet skal anvendes til køb af en standardfærge i henhold til indkøbsaftalen.

Den samlede anskaffelsesomkostninger udgør 77,9 mio. kr. i det opdaterede budget. 

Leasing

Indkøbsaftalen omfatter en leasingaftale, som ifølge det opdaterede projektbudget anslås at være på 7,3 mio. kr. om året. Til dette beløb skal lægges en udgift på 0,3 mio. kr. til et fælles
driftssupportsystem for de kommuner, der er med i projektet. Den samlede årlige udgift
anslås samlet at være ca. 7,6 mio. kr. om året.

Kommunen har - på baggrund af tidligere oplyste tal fra Konsortiet - kalkuleret med en årlig
driftsbesparelse på 1,8 mio. kr. som opnås ved overgang fra diesel til el som drivmiddel og som følge af lavere vedligeholdelsesomkostninger på færgen samt forventede stordriftsfordele i  forbindelse medforhold til indkøb og drift kommunerne imellem.

Beregningen er dog forbundet med en større usikkerhed, da en grundigere driftsberegning først foreligger efter gennemførelsen af næste fase. Når denne besparelse medregnes opnås en årlig udgift til standardfærgen på 5,8 mio. kr.

På Byrådsmøde den 19. december 2022 var der kalkuleret med en samlet årlig udgift på 5,4 mio. kr. Denne udgift er for 2026 og 2027 indarbejdet i servicerammen for Budget 2024-27. Der gøres
opmærksom på at den endelige leasingrate først kendes, når konkurrenceudsættelsesfasen er
gennemført, og der foreligger et samlet projektbudget.

Leasingaftalen gælder for 20 år og omfatter en standardfærge og én elladestander.

Etablering af el-ladekapacitet
Udgifter til elkabler og transformerstation indgår ikke i projektet, og skal betales særskilt af
kommunen. Der ersåledes afsat 12 mio. kr. i Budget 2024-27 til etablering af elladekapacitet som skal placeres på Stigsnæs. Der er ikke afsat midler til en eventuel mindre elladekapacitet på Omø, som ønsket af Ø-udvalget.

Der skal udarbejdes et rampestudie, der vil vise behovet for ombygning af de eksisterende
færgelejer. Det forventes, at der bliver tale om mindre tilpasninger. Udgifterne til disse kendes ikke
på nuværende tidpunkt.

Udtræden i forbindelse med 2. udtrædelsesmulighed (3. kvartal i 2024) anslås at ville koste kommunen 5,1 mio. kr.

 

Tværgående konsekvenser

 

Ifølge kommunens Ø-politik er det kommunens målsætning at langtidssikre en stabil og hyppig
færgedrift på øerne.

 

Sagens videre forløb

 

Efter konkurrenceudsættelsen skal Byrådet igen tage stilling til om det fortsat ønsker at være med i projektet, eller om kommunen skal udtræde af samarbejdet om anskaffelsen af en eldreven standardfærge for Omøfærgen.

5. Økonomiske udfordringer for færgerne i 2024 (O)

Beslutning

Entreprenør- og Rederichef Peter Johansen deltog i behandlingen af dette punkt.

På grund af periodiske vedligehold, flere uforudsete reparationer, et overført underskud fra 2022 samt en politisk besluttet besparelse, forventes et merforbrug ved udgangen af 2023 på ca. 1,5 mio. kr.

2023 startede således med et overført underskud fra 2022, samtidig med at der skulle gennemføres større vedligeholdelsesopgaver og renoveringer af begge færger. Det opsparede budget til større periodiske vedligehold var samtidig væk, blandt andet som følge af den ekstraordinære brændstofomkostning i 2022.

Agersø & Omøfærgerne er ved at gennemgå behovet for større vedligeholdelsesprojekter og renoveringer på alle 3 færger i de kommende år. Efter gennemgangen udarbejdes en økonomisk oversigt over, hvad det vil koste at udføre de enkelte opgaver. Når gennemgangen af opgaverne for de kommende år er udarbejdet og ajourført, vil der blive udarbejdet en proces for en analyse af færgedriften som besluttet i forbindelse med Budget 2024-2027.  

Gennemgangen af behovet for større periodisk vedligehold med mere vil blive fremlagt på næste møde i Ø-udvalget. 

Ø-udvalget foreslog, at der bliver nedsat en færgegruppe (brugergruppe) som bliver inddraget i den efterfølgende analyse af færgedriften jævnfør den politiske bestilling i forbindelse med Budget 2024-2027. 

Ø-udvalget noterer sig, at der har været et merforbrug på brændstof på ca. 3,5 mio. kr. i 2022, og det er indstillet til Byrådet på møde den 27. november 2023, at færgedriften skal kompenseres for et merforbrug til brændstof på 0,6 mio. kr.


Kompetence

 

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

 

Ø-udvalget orienteres om udfordringer med færgernes økonomi i 2024.

 

Indstilling

Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Ø-udvalget orienteres om økonomiske udfordringer for færgerne i 2024.

 

Sagens indhold

Ø-udvalget orienteres om de økonomiske udfordringer for færgerne i 2024.

Der er afsat 100.000 kr. til en analyse af færgedriften i Budget 2024. Hvad ønsker kommunen at undersøge? Hvordan vil undersøgelsen komme til at forløbe?

 

6. Forhold for skolebørnene på Agersø og Omø (D)

Beslutning

Skoleleder Jimi Willesen fra Solskinsskolen deltog i behandlingen af dette punkt.

Skolelederen for Solskinsskolen fortalte, at der er et politisk ønske om, at man skal tage hensyn til skolebørnene fra øerne og finde gode løsninger, hvor de tilgodeses. 

Ringetiderne for Solskinsskolen har været drøftet grundigt og overvejet inden skolestart.

Busserne, som kører til Solskinsskolen, er en del af et større busnetværk i området. Der skal tages hensyn til skolebørn, der kommer fra et meget stort skoledistrikt. 

Skolebestyrelsen for Solskinsskolen har fokus på kvalitet i skoleundervisningen - hvor en afkortet skoledag er et af de midler, der undersøges. 

For Agersø: 

Agersø har skolebørn fra 0.-9 klasse på Solskinsskolen.

Der er udfordringer for skolebørn, der får fri kl. 13.55 og kl. 14.45. Skolebørnene, der får fri kl. 13.55, kan ikke nå bus 907 kl. 13.44 fra Solskinsskolen, hvorfor de skal vente til næste afgang kl. 14.44. Skolebørnene, der har fri kl. 14.45, kan ikke nå 907, der kører fra Solskinsskolen kl. 14.44, hvorfor de skal vente en time for at komme med næste bus kl. 15.44. 

Der efterspørges mulighed for at tilbyde taxakørsel for skolebørnene, der har fri kl. 13.55 og 14.45.  

Der er ikke problemer for skolebørn fra Agersø i udskolingen.   

For Omø:

Udfordringer handler om børn i udskolingen. Omøfærgen sejler fra Stigsnæs kl. 15 og 17. Skolebørn, der har fri kl. 14.45, kan ikke nå bus 907, der kører fra Solskinsskolen kl. 14.44, hvorfor de skal vente to timer til bussen kører kl. 16.44, så de kan komme med færgen kl. 17.  

Der er også udfordringer med skolebørn, som får fri kl. 15.30, og som skal vente til kl. 16.44 for at komme med bus 907.

Forældre til skolebørnene på Omø er i dialog med Solskinsskolen – herunder om mulighed for at afprøve digitale løsninger, der giver mulighed for at lave online undervisning på færgen. Man er meget glad for denne dialog.

Online undervisning for elever på Agersø er ikke relevant.

Ø-udvalget opfordrede Solskinsskolen til at synliggøre problemerne med transport af skolebørnene fra Agersø og Omø i henhold til bekendtgørelsen om befordring af elever i folkeskolen § 5, og at man undersøger mulighed for taxakørsel af skolebørnene.

Lederen af Solskinsskolen oplyste, at skolen ikke selv råder over midler til taxakørsel af skolebørn. 

Ø-udvalget opfordrede til, at man undersøger muligheden for at bussen kører ind og vender på skolens grund. 

Solskinsskolen oplyste, at spørgsmålet om hvorvidt skolebussen kan køre ind og vende på skolens grund drøftes i regi af et projekt om sikker skolevej.

Skoleleder Jimi Willesen tilkendegav, at han ønsker at fortsætte dialogen med forældre på Agersø og Omø samt Ø-udvalget, og at han gerne deltager i fremtidige møder sammen med medlemmer af skolebestyrelsen for at drøfte aktuelle problemstillinger for skolebørnene på øerne.


Kompetence

 

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

 

Ø-udvalget drøfter forhold for skolebørn på Agersø og Omø

 

Indstilling

Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Ø-udvalget drøfter forhold for skolebørn på Agersø og Omø.

 

Sagens indhold

 

I forbindelse med den ændrede skolestruktur og oprettelsen af Solskinsskolen i Skælskør, ønsker Ø-udvalget en drøftelse af forskellige forhold for skolebørnene, der bor på øerne.

Ø-udvalget ønsker blandt andet at drøfte ringetider, ventetid og transport af skolebørn på øerne. Hvilke muligheder er der for at forkorte antallet af timer, som skolebørnene skal bruge på transport og skolegang, så det er muligt at få hverdagen til at hænge sammen?

Hvilke muligheder er der for eksempelvis online undervisning på færgen og skemalægning i forhold til dette?

Skoleleder Jimi Willesen og en repræsentant for skolebestyrelsen er inviteret til at deltage i drøftelsen af dette punkt. 

 

7. Beredskab i situationer med højvande (O)

Beslutning

Entreprenør- og Rederichef Peter Johansen deltog i behandlingen af dette punkt.

Orienteringen blev taget til efterretning.

Ø-udvalget blev desuden orienteret om at Slagelse Brand og Redning tilbyder 'Bo vandsikkert-kurser', hvor der undervises i, hvordan man kan sikre og beskytte sin bolig i situationer, hvor der er varslet højvande. Information om kurserne kan ses på slagelse.dk. Kurserne er gratis og kræver som minimum 10 deltagere.

Ø-udvalget opfordrer til, at der på begge øer udarbejdes en plan for, hvordan man konkret håndterer situationer med risiko ved højvande i koordinering med Slagelse Brand og Redning. 

Forslaget bringes videre til Slagelse Brand og Redning.

Folderen 'Kom godt i gang med at sikre mod oversvømmelser på danske småøer' kan fungerer som inspiration (bilag). 

Ø-udvalget spurgte om det er muligt at få en tragt til brug for fyldning af sandsække.


Kompetence

 

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

 

Ø-udvalget 

 

Indstilling

 

Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Ø-udvalget orienteres om beredskab i situationer med risiko for højvande på Agersø og Omø. 

 

Sagens indhold

Slagelse Brand og Redning oplyser, at de samarbejder med Entreprenørservice i situationer med højvande for at sikre kritisk infrastruktur og kommunens bygninger med videre. Herefter prioriterers ressourcerne, hvor det i den givne situation giver mest mening efter forholdene.

Sikring af huse, bygninger og andre faciliteter påhviler ejeren eller den pågældende virksomhed. Til dette formål udleverer kommunen sandsække. Der køres sanddepoter ud på aftalte adresser i situationer, hvor der er varslet højvande.

På Agersø og Omø er Slagelse Brand og Redning i løbende dialog med brandfogeden på hver ø. Brandfogeden er repræsentant for Slagelse Brand og Redning på øerne og leder af det lokale beredskab. Brandfogeden kan skaffe sandsække som kan afhentes - blandt andet på havnene på øerne. Men man skal selv fylde sækkene og sikre sit hus. 

8. Beslutning om Ø-udvalgets møderække i 2024 (B)

Beslutning

I 2024 holdes møde i Ø-udvalget tirsdag den 23. januar, tirsdag den 19. marts, tirsdag den 27. august, tirsdag den 10. september og tirsdag den 19. november. Alle møder holdes på Stigsnæs fra kl. 12-15.

12-12 mødet holdes den 30.-31. maj 2024 på Agersø under forudsætning af, at der plads til arrangementet og til overnattende deltagere på kroen. Hvis dette ikke er muligt, undersøges mulige alternative løsninger på Agersø. 

Temaer til drøftelse på 12-12 mødet drøftes på næste møde i Ø-udvalget.


Kompetence

 

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

 

Ø-udvalget skal beslutte datoer for møder og øvrige aktiviteter i 2024.

 

Indstilling

Chefen for Kommunal Ejendomme indstiller,

1. at Ø-udvalget beslutter datoer for Ø-udvalgets møder i 2024. 

2. at Ø-udvalget beslutter datoer for 12-12 mødet i 2024. 

3. at Ø-udvalget kommer med forslag til temaer, som drøftes på 12-12 mødet.

 

Sagens indhold

 

Jævnfør Ø-udvalgets forretningsorden, som besluttet på møde den 25. januar 2022, skal der holdes 6 årlige møder, hvoraf det ene finder sted i forbindelse med udvalgets 12-12 møde. 

Det foreslås, at der holdes 5 møder på følgende datoer: 

Tirsdag den 23. januar 2024 kl. 12-15 på Stigsnæs

Tirsdag den 19. marts 2024 kl. 12-15 på Stigsnæs

Torsdag den 1. maj eller torsdag den 29. maj i forbindelse med Ø-udvalgets 12-12 møde, som foreslås holdt den 1.-2. maj eller den 29.-30 maj 2024. 

Tirsdag den 10. september 2024 kl. 12-15 på Stigsnæs (datoen afstemmes med høringsprocessen for Budget 2025)

Tirsdag den 19. november 2024 kl. 12-15 på Stigsnæs.

Derudover afholdes et møde i Ø-udvalget efter behov. Mødedatoen fastsættes senere.

12-12 mødet

Ø-udvalget holder et årligt 12-12 møde for at drøfte temaer med relevans for øerne. I 2024 skal 12-12 mødet jævnfør forretningsordenen holdes på Agersø. Det foreslås holdt den 1.-2. maj eller 29.-30. maj 2024. 

Af hensyn til planlægningen af programmet opfordres Ø-udvalget allerede nu til at komme med forslag til temaer.

 

9. Opfølgning på Ø-politikken (D)

Beslutning

Forslaget til programmet blev drøftet. Det indledende punkt om Ø-politikken droppes for at give mere plads til spørgsmål og refleksion deltagerne imellem.

Mødet foreslås holdt den 23. januar fra kl. 17-18.45 i Magleby Forsamlingshus.

 


Kompetence

 

Ø-udvalget.

 

Beslutningstema

 

Ø-udvalget drøfter tiltag til opfølgning på Ø-politikken.

 

 

Indstilling

Chef for Kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Ø-udvalget drøfter tiltag til opfølgning af Ø-politikken.

 

Sagens indhold

Kommunens Ø-politik rummer følgende målsætninger:

  • at langtidssikre en stabil og hyppig færgedrift til øerne.
  • at understøtte og sikre Agersø og Omø som aktive helårssamfund med fysisk og digital infrastruktur.
  • at fremme mulighederne for øget bosætning og et varieret udbud af boligmuligheder på øerne, samt tilstræbe at nybyggeri bliver energirigtigt.
  • at sikre et trygt liv for øboere i alle aldre og udvikle løsninger, der er tilpasset øerne uden at der af den grund gås på kompromis med kvaliteten.
  • at fremme nytænkning indenfor økonomisk og bæredygtig erhvervsudvikling på øerne. Der arbejdes for at understøtte etablering og drift af håndværksvirksomheder, kreative og liberale erhverv, turisme samt landbrug og fiskeri.
  • at genoprette og sikre øernes naturmæssige livsgrundlag for mennesker og dyr. at sikre rammer for varierede tilbud indenfor kultur, idræt og aftenskole.
  • at sikre øboerne indflydelse bl.a. via det kommunale ø-udvalg og sikre, at ø-udvalget bliver hørt i alle sager vedrørende øerne.

Mindre fælles varmeløsninger eller fælles energiprojekter

På møde den 12. september 2023 foreslog Ø-udvalget, at der blev lavet et borgermøde i Magleby Forsamlingshus om eventuelle muligheder for fælles varme- og energianlæg på øerne set i hold til planmæssige problemstillinger. 

Administrationen har udarbejdet et oplæg til borgermødet som drøftes på mødet.  

 

10. Gensidig orientering (O)

Beslutning

Ø-udvalget blev orienteret om følgende: 

Ad 1) regler for pop-up caféer på havne og i byer på øerne

Kommunen ser i udgangspunktet positivt på initiativer om at etablere pop-up caféer på havneområderne på Agersø og Omø samt i Agersø By og Omø By.

De tre lokalplaner Omø By, Omø Kirkehavn og Agersø By er rammesættende for, hvorvidt det kan lade sig gøre at oprette pop-up caféer på havneområdet på Omø (Kirkehavn) samt i Omø og Agersø By. Kommunens byggeafdeling, Byggeri, behandler indkomne ansøgninger, da en tilladelse kræver dispensation for lokalplanerne.

En dispensation forudsætter, at en pop-up café ikke vil være til gene for de omkringboende, hvorfor der laves en nabohøring i forbindelse med sagsbehandlingen. Hvis de omkringboende tilkendegiver, at de vil føle sig generet af aktiviteten, vil dette veje tungt i kommunens behandling af ansøgningen.

Ad 2) Opfølgning på Ø-udvalgets drøftelse af sag om flexboligtilladelser på mødet den 12. september 2023:

I forhold til spørgsmålet om ansøgning om flexboligtiladelser hvor der er erhverv, blev Ø-udvalget orienteret om, at der ifølge det gældende administrationsgrundlag gives flexboligtilladelser medmindre at tilladelsen vil stride imod gældende lovgivning (landbrugsloven), eller at boligen er omfattet af tinglyste bestemmelser om, at den skal anvendes til helårsbeboelse, og derfor ikke kan anvendes til flexbolig.

Der skal udarbejdes en sag til Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget med forslag til nyt administrationsgrundlag. Øernes beboerforeninger samt Ø-udvalget har indgivet høringssvar med input til sagen. 

Ad 3) Status på TV-inspektion af kloakledningsnettet på Omø

Envafors oplyser, at der er udført TV-inspektion af kloakledningsnettet på øerne. Tilbagemeldingen er, at der umiddelbart ikke er de store problemer.

Ad 4) Småøernes Kommunekonference den 23. oktober: vigtige emner som blev drøftet.

Der blev ikke orienteret om dette punkt. Genoptages på næste møde. 


Kompetence

 

Ø-udvalget

 

Beslutningstema

 

Ø-udvalget orienteres om emner og forhold med særlig interesse for øerne.

 

Indstilling

 

Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,

1. at Ø-udvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Sagens indhold

 

På dette møde orienteres Ø-udvalget om følgende emner:

1. Regler for pop-up-cafeer på havne og byer på øerne

2. Opfølgning på Ø-udvalgets drøftelse af sag om flexboligtilladelser på møde den 12. september - herunder flexboligtilladelse ved erhverv samt oversigt over boliger på øerne uden flexboligtilladelse og uden registreret folkeregisteradresse. 

3. Status på TV-inspektion af kloakledningsnetett på Omø. 

4. Småøernes Kommunekonference den 23. oktober 2023 - vigtige emner som blev drøftet? 

 

11. Eventuelt (O)

Beslutning

Punktet blev ikke behandlet. Genoptages på næste møde. 

Kompetence

Ø-udvalget.

Beslutningstema

Under dette punkt kan Ø-udvalgets medlemmer fremsætte kommentarer og forslag til punkter til drøftelse på næste møde.

Indstilling

Det indstilles, 

  1. at orienteringen tages til efterretning.