5. 2015 Regnskabsresultat og overførsel til 2016 på Økonomiudvalgets område (B)
5. 2015 Regnskabsresultat og overførsel til 2016 på Økonomiudvalgets
område (B)
Sagsnr.: 330-2016-16098 Dok.nr.: 330-2016-120762 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres omkring regnskabsresultat for
2015. Samtidig skal udvalget tage stilling til overførsel af mindre-/merforbrug
på drift og anlæg til 2016.
Baggrund
Der foreligger nu regnskabsresultat for 2015 på drift og
anlæg. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper, samt
resultat pr. enhed/virksomhed. Resultat på anlæg fremgår af bilag 2 og er
fordelt på enkelte projekter.
For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager
og ældreboliger) og for Budgetramme 3 (anlæg) overfører virksomheder og centre
mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, jfr. Kasse- og Regnskabsregulativet.
For budgetramme 1 overføres bevillinger til virksomheder og
centre efter følgende hovedprincipper:
· mindreforbrug under 5 % af det korrigerede budget overføres
· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget overføres,
såfremt der er givet overførelsesadgang ved budgetopfølgning pr. ultimo
september 2015
· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget, hvor der
ikke er søgt om overførelsesadgang tilføres kassen
· merforbrug overføres fuldtud (og skal være afviklet inden
udgangen af 2016)
For budgetramme 3 (anlæg) overføres uforbrugte
rådighedsbeløb fuldt ud.
For Budgetramme 2 (øvrige driftsudgifter) er der ikke
overførsel af mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene.
Såfremt en virksomhed ønsker at afvige fra hovedprincipperne
skal det indstilles til godkendelse i Byrådet.
A. Regnskabsresultat drift
Regnskabsresultatet
for 2015 viser for drift et samlet forbrug på 454,6 mio. kr. Ved budgetopfølgningen
ultimo september var det forventede regnskab anslået til 462,1 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat,
drift
Økonomiudvalget
Mio. kr. | Korrigeret budget
2015 | Regnskab 2015 | Afvigelse
(- = mer-
forbrug) | |
|
1.1 Beredskab | | | | |
Serviceudgifter | 15,2 | 12,4 | 2,7 | |
1.2
Administration | | | | |
Serviceudgifter | 469,2 | 444,9 | 24,3 | |
Brugerfinansieret | 0,4 | 0,6 | -0,2 | |
1.3
Tværgående områder og initiativer | | | | |
Serviceudgifter | -6,9 | -2,9 | -4,0 | |
1.5 Køb og salg
af ejendomme | | | | |
Serviceudgifter | -1,3 | -1,3 | 0,0 | |
1.6 Havne | | | | |
Serviceudgifter | 1,9 | 1,0 | 1,0 | |
Total | 478,5 | 454,6 | 23,9 | |
Resultatet viser et samlet mindreforbrug på 23,9 mio. kr. i
forhold til det korrigerede budget.
Beredskab
Mindreforbruget på beredskabsområdet på 2,7 mio. kr. skyldes
bl.a. større indtægter på kursusaktivitet på brand- og redningsskolen, samt en
opbremsning i planlagte udgifter til vedligehold og indkøb hos
redningsberedskabet.
Beredskabet har ikke søgt om overførelsesadgang på
mindreforbrug over 5%, da Beredskabet på ansøgningstidspunktet forventede at
skulle overgå til fælleskommunalt beredskab fra og med 1. januar 2016.
Administration og tværgående initiativer
På området for Administration og tværgående initiativer er
der samlet set et mindreforbrug på 20,1 mio. kr. (inkl. brugerfinansieret
område).
Der er fem centre med mindreforbrug større end 1 mio. kr. –
i alt ca. 9,4 mio. kr. Forklaringen er bl.a. vakante stillinger og økonomisk
tilbageholdenhed som følge af organisationsændringer og besparelser, samt
periodeforskydninger af udgifter til 2016. Tilsvarende er der et mindreforbrug
på drift af administrationsbygninger på 2,4 mio. kr. bl.a. som følge af
udskudte ombygninger mv.
Flere indtægter end forventet i administrationsbidrag ved
salg af ophold/pladser samt færre tjenestemandspensionsudbetalinger bidrager
med hhv. 3,2 mio. kr. og 2,1 mio. kr.
Mindreforbrug på forsikringspuljer, øk-puljer samt
direktion, chefer og udviklingspuljer (i alt 8,8 mio. kr.) opvejes af et
merforbrug på enheden for tværgående puljer på 8,6 mio. kr. Merforbruget kan
henføres til barsels- og langtidssygdomspuljen, hvor der har været et væsentligt
højere sygefravær end forventet. Merforbruget er indregnet i virksomhedernes
betaling til puljen i 2016.
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift
(Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af
mer-/mindreforbrug, drift
Økonomiudvalget
Mio. kr. | Overført
fra
2014 | Overført
til
2016 | Tilføres
kassen | |
|
1.1 Beredskab | 1,1 | 2,7 | 0,0 | |
1.2
Administration og 1.3 Tværgående områder og initiativer | 44,1 | 17,8 | 2,6 | |
1.5 Køb og salg
af ejendomme | 0,1 | 0,0 | 0,0 | |
1.6 Havne | 0,1 | 0,3 | 0,7 | |
Total | 45,3 | 20,8 | 3,3 | |
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i
henhold til Kasse- og Regnskabsregulativet, herunder de dispensationer for 5
%-reglen, som Byrådet godkendte ved budgetopfølgning pr. ultimo september 2015
(Byrådet den 30. november 2015, sag nr. 7).
Der blev overført 45,3 mio. kr. fra 2014 til 2015.
Overførslerne er reduceret til 20,8 mio. kr. fra 2015 til 2016. Dette skyldes
bl.a. at 7,1 mio. kr. af puljerne er blevet lagt i kassen, samt at en del af de
øvrige puljer er blevet overført til andre udvalg.
Flytning af Drift af administrationsbygninger og
Ejendomsstrategien
I forbindelse med den samlede flytning af bygningsdriften
til Kommunale Ejendomme blev det i januar 2016 besluttet at flytte og tilpasse
budgetter i forhold til den nye organisering i Kommunale Ejendomme. På baggrund
heraf blev Drift af administrationsbygninger og Ejendomsstrategien flyttet fra
Økonomiudvalgets område til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets område.
Overskud fra 2015 overføres derfor tilsvarende til Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget for de to enheder.
Tværgående områder og initiativer – Ejendomsstrategien
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller til
Økonomiudvalget, at der søges om dispensation for et mindreforbrug på 0,740
mio. kr. (beløbet er udover 5% grænsen) vedrørende ejendomsstrategien. At det
realiserede mindreforbrug er højere end forventet skyldes, at det ikke altid er
muligt at forudsige i hvilket kalenderår salget af ejendomme bliver
effektueret. Mindreforbruget planlægges derfor anvendt til at indhente en del
af de besparelser, som allerede er indlagt i Ejendomsstrategien for 2016 og
årene frem.
C. Overførsel anlæg (bilag 2)
Regnskabsresultatet for 2015 viser for anlæg samlet
uforbrugte rådighedsbeløb på 36,4 mio. kr. Ved budgetopfølgningen ultimo
september var det forventede uforbrugte rådighedsbeløb anslået til 29,7 mio.
kr.
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på anlæg
overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder. En mere detaljeret
oversigt kan ses i bilag 2.
Overførsel af
uforbrugte rådighedsbeløb, anlæg
Økonomiudvalget
Mio. kr. | Overføres
til
2016 | |
|
1.1 Beredskab | 0,0 | |
1.2 Administration | 22,1 | |
1.3 Tværgående
områder og initiativer | 6,1 | |
1.5 Køb og salg
af ejendomme | 1,1 | |
1.6 Havne | 7,2 | |
Total | 36,4 | |
Administration
De uforbrugte rådighedsbeløb vedrører primært It-teknologi
(4,5 mio. kr.) og anlægsprojekter vedr. Nørrevangsskolen (16,8 mio. kr.), og
overføres til aktiviteter i 2016.
Tværgående områder og initiativer
Mindreforbruget på 6,1 mio. kr. vedrører Campus-projektet,
og midlerne skal anvendes til besluttede investeringer i 2016.
Havne
Der er uforbrugte rådighedsbeløb på 7,2 mio. kr. på
projektet Udvidelse af Omø Havn, bl.a. som følge af forsinkelser i
planlægningsfasen. Renoveringen forventes afsluttet medio 2016.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7
fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen
skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af
Kasse- og Regnskabsregulativets bilag 1.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr.
overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, herunder at der ved
merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplaner.
Ved merforbrug, hvor der ikke via handleplan kan opnås
balance i løbet af 2 år, skal udvalget afklare mulighed for at finansiere
merforbruget på tværs af egne politikområder. Alternativt kan Byrådet ansøges
om finansiering via kassen.
Ved mindreforbrug udover 5%, som ikke er søgt overført (jf.
bilag 1), er udgangspunktet, at de uforbrugte midler tilgår kassen. Alternativt
kan udvalget anbefale Byrådet, at der gives dispensationer for 5 %-reglen.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler
følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2015 til 2016 under
hensyntagen til 5% reglen som angivet i bilag 1.
I 2016 har kommunen en særlig udfordring med ekstraordinære
udgifter som følge af flygtningesituationen. Der bør derfor være skærpet
opmærksomhed på anvendelsen af mindreforbrug udover 5 %, der ikke er søgt
dispensation for.
Da Beredskabet ikke har haft mulighed for at ansøge om
overførelse af mindreforbrug som overstiger 5 % er der ikke fastsat
begrænsninger i Beredskabet overførelsesadgangen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr.
drift skal overføres merforbrug / mindreforbrug på netto 20,8 mio. kr. fra 2015
til 2016.
Tilsvarende betyder indstillingen, at der samlet overføres
uforbrugte rådighedsbeløb på anlægsprojekter for samlet 36,4 mio. kr.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Bevillingsønske | | | | | |
1. Drift – Beredskabet | 1.01 | 2.726 | | | |
2. Drift – Administration og
tværgående | 1.02+ 1.03 | 17.779 | | | |
3. Drift – Køb og salg
og forpagtning | 1.05 | 3 | | | |
4. Drift – Havne | 1.06 | 250 | | | |
5. Drift – Mindreforbrug
vedr. administrationsbygninger flyttes LTE* | 01.02 | -2.422 | | | |
06.03 | 2.422 | | | |
6. Drift – mindreforbrug
vedr. ejendomsstrategien flyttes til LTE * | 01.03 | -180 | | | |
06.03 | 180 | | | |
7. Anlæg - administrationen | 01.02 | 22.085 | | | |
8. Anlæg - Tværgående | 01.03 | 6.105 | | | |
9. Anlæg – køb/ salg
ejendomme | 01.05 | 1.062 | | | |
10. Anlæg - Havne | 01.06 | 7.175 | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | | -57.185 | | | |
*fra og med 2016 er budget
til drift af administrationsbygninger og Ejendomsstrategi flyttet til Landdistrikts-,
og teknik-, og Ejendomsudvalget.
Konsekvenser for andre
udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Konst. Kommunaldirektør indstiller,
1.
at orientering om regnskabsresultat for 2015 tages til efterretning.
2.
at (1) der på Beredskabet (1.01 - drift)
overføres føres et samlet mindreforbrug på 2,7 mio. kr. til fordeling på Beredskabets
enheder.
3.
at (2) der på Administration og Tværgående områder og initiativer(1.02+1.03 – drift) overføres et samlet
mindreforbrug på i alt 17,8 mio. kr. til fordeling på de forskellige enheder.
4.
at (3) der på Køb og salg af ejendomme m.m. (1.05-
drift) overføres et mindreforbrug på 3.000 kr.
5.
at (4) der på Havne (1.06 – drift)
overføres et mindreforbrug på 0,250 mio. kr.
6.
at (5) mindreforbrug vedr. drift af administrationsbygninger på 2,422
mio.kr. flyttes fra Økonomiudvalget (1.2)
til Landdistrikts-, Teknik, og Ejendomsudvalget (6.3)
7. at (6) mindreforbrug vedr.
Ejendomsstrategien på 0,180 mio.kr. kr. flyttes fra Økonomiudvalget (1.2) til Landdistrikts-, Teknik, og
Ejendomsudvalget (6.3)
8.
at der på Administration og Tværgående områder og Initiativer (1.02+1.03 drift) ikke overføres mindreforbrug
på i alt 2,6 mio. kr.
9.
at der på Havne(1.06 – drift)
ikke overføres mindreforbrug på i alt 0,7 mio. kr.
10.
at (7) der på Administration (1.02- anlæg)
overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb på i alt 22,1 mio.kr.
11.
at (8) der på Tværgående områder og Initiativer (1.03 – anlæg) overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb på i
alt 6,1 mio.kr.
12.
at (9) der på Køb og salg af ejendomme m.m. (1.05-
anlæg) overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb på i alt 1,1 mio.kr.
13.
at (10) der på Havne (1.06 – anlæg)
overføres et samlet uforbrugt rådighedsbeløb på i alt 7,2 mio.kr.