Økonomiudvalget – Referat – 18. september 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-3392                 Dok.nr.: 330-2017-586826                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. september 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. 1. behandling af budget 2018-2021 (B)

2.     1. behandling af budget 2018-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-62363               Dok.nr.: 330-2017-586861                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative budgetforslag videresendes til 1. behandling i Byrådet. Frister for fremsendelse af ændringsforslag skal godkendes.
Baggrund
Budgetforslaget til 1. behandling tager afsæt i det tekniske administrative budget for 2018-2021 inkl. tilføjelser, som Økonomiudvalget besluttede den 14. august 2017.
På den baggrund er der udarbejdet en foreløbig resultatopgørelse (bilag 1), hvor følgende er indregnet (A-D):
A. Korrektioner efter godkendte principper samt ny finans- og indtægtsprognose
(bilag 2)
1.    Bevillinger, som Byrådet har godkendt siden oktober 2016, og som har konsekvens for 2018-2021
2.    Mindre tekniske korrektioner
3.    Demografiregulering
4.    Pris- og lønudvikling (seneste vurdering pr. ultimo juni 2017 fra KL)
5.    Tekniske korrektioner vedr. lån, renter og afdrag samt finansforskydninger
6.    Indtægtsprognose udarbejdet juli 2017 inkl. særtilskud udmeldt august 2017
7.    Overførselsudgifter
8.    Aktivitetsbestemt medfinansiering af sygehusvæsen
9.    Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i aktstykke
B. områder, hvor nuværende budget ikke er retvisende:
Der er aktuelt store vanskeligheder med at sikre budgetoverholdelse på handicap- og psykiatriområdet og på det specialiserede børn- og ungeområde. Der fremlægges derfor selvstændige notater på disse områder, som redegør for problemstillinger og handlemuligheder (bilag 3)
C. besluttede projekter, der kræver bevillinger i 2018-2021:
Byrådet har i forbindelse med godkendelse af projekter vedr. Tidselbjerget, Halsskov Færgehavn samt Energipark Korsør henvist bevillingsmæssige spørgsmål til budgetforhandlingerne. Endvidere indebærer Affaldsplan 2014-2024 en likviditetsforskydning på det brugerfinansierede område. Der fremlægges kort beskrivelse af de pågældende områder med henblik på stillingtagen i budgetforhandlingerne (bilag 4).
D. områder, hvor udmøntning mangler:
I det eksisterende budget er indarbejdet nogle reduktioner, som det har vist sig vanskeligt for udvalg og Byråd at udmønte konkret. Det gælder bl.a. vejbelysning, vintervedligeholdelse og bygningsoptimering. Der fremlægges skemaer med beskrivelse af de pågældende områder med henblik på stillingtagen i budgetforhandlingerne (bilag 5).
Øvrige bilag
Derudover vedlægges bilag 6 sagen som er forslag, som på fagudvalgenes temamøder er blevet henvist til budgetforhandlingerne. Der er tale om en oversigt på grundlag af de fremsatte ideer og ønsker. Der er ikke for alle emner på listen angivet økonomi.
Til orientering vedlægges endvidere Finansieringsnotat (Bilag 7), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering. Det vurderes at være mest fordelagtigt at vælge statsgaranti.
I Bilag 8 beskrives udvalgenes budgetgrundlag.
Bilag 9 indeholder direktionens notat om forslag til handlemuligheder samt handlemulighedskatalog opdelt på drift, anlæg, finansieringsmuligheder og endelig underliggende notater.
Serviceudgifter mv.
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.335,7 mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne 3.346,7 mio. kr. eksklusiv regnskabsværn på 1% point. I den faseopdelte budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig indenfor en ramme på 246 mia. kr.
Det oprindelige budget 2018 viste en afgang fra kassen på 15,7 mio. kr. Efter indarbejdelse af de beskrevne ændringer (se bilag 2-5) er der en afgang fra kassen på 130 mio. kr.
På denne baggrund er den gennemsnitlige likviditet beregnet til 42 mio. kr. ved udgangen af 2018.
For nærmere beskrivelse af resultatoversigten mv. se bilag 1.
Virkninger af den kirkelige ligning indregnes til 2. behandling af budget 2018-2021.
Jf. økonomiudvalgets beslutning den 14. august 2017, er der ved Økonomi- og indenrigsministeriet søgt om muligheden for at hæve skatten uden sanktion på 1%-point. Svar forventes at foreligge senest den 15. september 2017.
Videre proces
Budgetbehandling
Byrådet har 1. behandling af budgettet d. 18. september 2017. Der er 2. behandling af budgettet d. 9. oktober 2017, hvor justerede takster også skal godkendes.
Høringsrunde
Høringsrunde løber fra den 6. september frem til den 13. september 2017. Høringssvar udsendes til Byrådet d. 15. september. Høringsmaterialet består af bilag til Økonomiudvalgets 1. behandling af budgetforslag herunder direktionens forslag til handlemuligheder, katalog mv. (bilag 9).
Ændringsforslag
Mulighed for at fremsende ændringsforslag til budgettet fastsættes jf. nedenstående tidsfrister:
ü Frist for ændringsforslag er fredag d. 29. september 2017 kl. 12
ü Frist for under-ændringsforslag er mandag d. 2. oktober 2017 kl. 12
Budgetmapper vil blive trykt og fremsendt til Byrådets medlemmer.
Retligt grundlag
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, overfor Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september.
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Direktionen har på baggrund at beslutningen i økonomiudvalget den 14. august 2017 udarbejdet et handlemulighedskatalog herunder økonomiudvalgets ønsker (bilag 9.1):
Drift:
· Effektiviserings- og servicetilpasningerne der som udgangspunkt, tager afsæt i de områder, som har et højt beregnet serviceniveau. Dog er andre muligheder også beskrevet
· Besparelser på den samlede administration og ledelseslag inden for en ramme på 25 mio. kr. i 2018 stigende til 33 mio. kr. fra 2019 og frem

Anlæg:

· Ud fra en faglig administrativ indgangsvinkel er de besluttede anlægsprojekter gennemgået og de projekter der endnu ikke er igangsat eller hvor det findes faglig forsvarligt, er foreslået rykket til 2019 eller øvrige overslagsår. Se bilag 9.2

Finansiering:

· Økonomi- og indenrigsministeriet har meddelt at Slagelse Kommune har fået lånedispensationen på 70 mio. kr. vedr. lav likviditet samt 31 mio. til anlægsprojekter på ca. 86 mio.kr. Heraf indgår 15 mio. kr. allerede i budgetforslaget jf. bilag 1. Hvis byrådet ønsker at optage hele eller dele af likviditetslånet skal det ske i 2018 og afdrages over 10 år uden afdragsfrihed.

Der er ansøgt Økonomi- og indenrigsministeriet om muligheden for at hæve skatten uden sanktion på 1% point. Svar forventes at foreligge senest den 15. september 2017. Se bilag 9.3

Øvrige handlemuligheder:

· Endelig er der udarbejdet notater, hvor der er vurderet på effektiviseringspotentialer men endnu ikke fastsat et provenu, bilag 9.4
Ovenstående er ikke indarbejdet i forslaget til 1. behandling af budget 2018-2021 men overgår til de efterfølgende budgetforhandlinger. Handlemulighederne er sendt i høring for at give de høringsberettigede en mulighed for at afgive høringssvar til evt. besparelser mv.
Vurdering
Der er vurderet på selvbudgettering eller statsgaranti af udskrivningsgrundlaget og generelle tilskud og der anbefales statsgaranti.
Da der endnu ikke foreligger svar fra Økonomi- og indenrigsministeriet og da der ved 1. behandling af budget 2018-2021 skal der tages stilling til udskrivningsprocenten mv. indstilles den nuværende udskrivningsprocent på 24,7 til økonomiudvalgets beslutning. En evt. skattestigning mv. skal medtages som ændringsforslag til 2. behandling af budget 2018-2021.
Samlet set er der i budgettet til 1. behandling en budgetubalance på 130 mio. kr. og en faldende gennemsnitlig likviditet. For at skabe budgetbalance samt styrke likviditeten vurderes det, at der er behov for at iværksætte forslag, som beskrevet under handlemuligheder i størrelsesorden 150 mio. kr.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger, fremgår af sagen og bilag
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Den konstituerede kommunaldirektør indstiller på administrationens vegne,
1.    at budgetforslaget til 1. behandling af budget 2018-2021, resultatopgørelse og bevillingsoversigt oversendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af Budget 2018-2021
2.    at der vælges statsgaranti af udskrivningsgrundlag og generelle tilskud
3.    at udskrivningsprocenten fastsættes uændret til 24,7
4.    at udskrivningsgrundlaget fastsættes til 12.001 mio. kr.
5.    at grundskyldspromillen fastsættes til uændret 25,3
6.    at der uændret ikke opkræves dækningsafgift af forretningsejendomme
7.    at der uændret opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme med 12,65 ‰ af grundværdien, samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering
8.    at der indregnes låneoptagelse på 43,2 mio. kr. vedrørende 2018 og 9,5 mio. kr. årligt 2019-2021.
9.    at Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastlægges til 2. behandlingen efter oplæg fra provstierne.
10.    at fristen for ændringsforslag fastsættes til fredag d. 29. september 2017 kl. 12.00
11.    at fristen for ændringer til ændringsforslagene (under-ændringsforslag) fastsættes til mandag d. 2. oktober 2017 kl. 12.00
Beslutning i Økonomiudvalget den 11. september 2017:
Fraværende: 
Administrationen orienterede om, at:
1) Forslag 10.1.1.1 bortfalder, da det allerede er indregnet i forslag 10.1.2.3.
2) Forslag 10.2.1.1 justeres ned med 500 tusinde kr. årligt mens forslag 10.2.1.3 justeres op med 500 tusinde kr. årligt. Baggrunden for omplaceringen af ½ mio. kr. mellem de to forslag er, at det oprindelige forslag 10.2.1.1 ikke tog højde for, at der forsat skal leveres en særlig indsats på ungeområdet for de meste udsatte unge.
3) Forslaget 10.8.1.3 reduceres, således at besparelsen i 2018 er på 1.706 tusinde kr., mens den er på 4.095 tusinde kr. fra 2019 og frem. Ændringen skyldes en fejl i beregningsforudsætningerne i det oprindelige forslag.
Ændringerne indarbejdes i det politiske prioriteringsregneark sammen med eventuelle andre justeringer som følge af Økonomiudvalgets beslutninger ved 1. behandlingen af budget 2018-2021. Det opdaterede prioriteringsregneark udsendes til Byrådet. Tilsvarende udsendes rettelsesblade til budgetmappen.
Sagens indstillinger anbefales til byrådets godkendelse. Troels Christensen (I) stemte imod.
Venstre og Fair Balance bemærkede, at forslaget til 1. behandling af Budget 2018-2021 oversendes til byrådet, med henblik på at gennemføre de forestående forhandlinger, der skal bringe budgettet i balance, idet de anerkender og afventer høringssvar fra medarbejderne. I forhold til 3. at) bemærkes det, at det gælder indtil der foreligger svar fra ministeriet, hvorefter svarets muligheder vil indgå i forhandlingerne.
A bemærkede, at der til det fremsendte budgetforslag, inden andenbehandling, skal findes alternativ finansiering, således at det beregnede kassetræk (130 mio. kr.) plus tilskuddet på 13 mio., som særligt vanskeligt stillet kommune, og den af forvaltningen foreslåede likviditetsstyrkelse (30 mio. kr.) - samlet set 173 mio. kr. i 2018 - kan dækkes fuldt ind. A bemærkede på den baggrund, at en evt. tilladelse til en skatteforhøjelse bør udnyttes fuldt ud.
Troels Christensen (I) bemærkede følgende:
Liberal Alliance kan ikke acceptere, at Økonomiudvalget fremsender et budgetforslag til 1.behandling som ikke er politisk forhandlet (og i balance.)
Liberal Alliances overordnede forslag til budget 2018:
pkt.1.
Reduktion af nuværende budget:
Udlicitering i Jobcentret/aktivering på kontanthjælpsområdet                   40 mio. kr.
samt nedlæggelse af mentorer og fleksjobkonsulenter
Udskydelse af anlægsprojekter                                                              20 mio. Kr.
IT udgifter. Teknologibaserede besparelser                                             10 mio. Kr.
Sænkning af administrations-udgifterne¨ (konto 6).                                25 mio. Kr.
Lønreduktion ved vakancer                                                                    50 mio. Kr.
Reduktion i vejbelysning                       1 mio. Kr.
I alt                                                                                                    146 mio. kr.
Udgiftsdrivende forslag:
E sport koordinator
(E sportCenter på 1.salen på Slagelse stadion)                                      1 mio. Kr.
0,2 pct skattenedsættelse                        5 mio. Kr.
I øvrigt:
Decentralisering og større frihed for institutionerne:
- Frihed til kortere skoledage
- Frihed til at vælge egen administration
- Frihed til at indkøbe lokalt
- Frihed til at vælge selvstændig ejendomsservice
Sagen genoptaget
Borgmesteren fremlægger efter drøftelse supplerende forslag som oplæg til byrådets 1. behandling. Med henvisning til nyt Bilag 10 foreslås følgende ændringer:
Beløb i 1.000 kr. (+ = merudgift/ mindreindtægt)
2018
2019
2020
2021
Drift
-46.742
-57.576
-62.568
-70.734
Anlæg
-13.333
8.400
13.500
13.500
Indtægter (indkomstskat hæves med 0,4 %-points)
-45.132
-54.260
-55.910
-57.765
Finansiering (låneoptagelse incl. renter og afdrag)*
-81.973
8.039
7.981
7.922
I alt
-187.180
-95.397
-96.997
-107.077
  *   I henhold til dispensation meddelt af Økonomi- og Indenrigsministeriet optages lån i 2018 på 86 mio. kr. ud over lånebeløb, der er indarbejdet i det forslag, der blev indstillet til 1. behandling af Økonomiudvalget den 11. september.
Resultatopgørelse med de nævnte ændringer fremgår af Bilag 11.
Vedrørende forslag om ”Pulje til den samlede ramme i Sundhed- og Seniorudvalget” foreslår Borgmesteren, at nedenstående reduktionsforslag gennemføres fra 2018 og frem, dog således at det samlede beløb på 9,8 mio. kr. samles i en pulje, der fastholdes inden for udvalgets ramme. Puljen skal bruges til at sikre retvisende budgetgrundlag på Sundhed- og Seniorområdet.
10.7.1.2
Driftsmidler til ikke-etablerede boliger fjernes
-2.000
10.7.1.3
Pulje til særligt plejetunge plejecenterbeboere
-2.000
10.7.1.5
Mellemkommunale betalinger
-3.000
10.7.1.7
SSA- & SOSO-elever, mindreudgift
-2.800
 
I alt
-9.800
Borgmesteren indstiller følgende ændringer som indgår i oplægget til Byrådets 1. behandling:
At  driftsudgifterne nedsættes med samlet 46,742 mio. kr. i 2018, med 57,576 mio. kr. i 2019, med 62,568 mio. kr. i 2020 og med 70,734 mio. kr. i 2021.
At  Anlægsudgifterne nedsættes med 13,333 mio. kr. i 2018, og hæves med 8,4 mio. kr. i 2019, og hæves med 13,5 mio. kr. i såvel 2020 som 2021.
At  Indkomstskatteprocenten øges med 0,4 %-points fra 24,7 % til 25,1 %. Derved øges indtægterne med 45,132 mio. kr. i 2018, med 54,026 mio. kr. i 2019, med 55,91 mio. kr. i 2020 og med 57,765 mio. kr. i 2021.
At  Der optages yderligere lån i 2018 på 86 mio. kr. Fratrukket renter og afdrag af disse lån øges finansieringen med 81,973 mio. kr. i 2018, og nedsætter finansieringen med 8,039 mio. kr. i 2019, med 7,981 mio. kr. i 2020 og med 7,922 mil. Kr. i 2021
Beslutning i Økonomiudvalget den 18. september 2017:
Fraværende: 
12. at) Følgende forslag tages ud:
- 10.1.3.5: Ændret indkøbsadfærd - Model A
- 10.2.1.3: Besparelse på aktivering
- 10.8.1.6: Ledelsesreduktion i UngSlagelse
I øvrigt godkendt.
Niels O. Pedersen (A) foreslog, at punkterne 10.6.3.1: Arealoptimering på Kultur- og Fritidsområdet, og 10.8.1.13: Fælles ledelse - Klostermarken Skole og Slagelse Heldagsskole blev taget ud. Der var ikke flertal herfor.
Niels O. Pedersen (A) og Troels Christensen (I) stemte imod.
13. at) Godkendt.
14. at ) Godkendt, hvorefter "3. at" udgår.
A ønsker forsat at hele tilsagnet om mulighed for skatteforhøjelse udnyttes.
15. at) Godkendt.