Økonomiudvalget – Referat – 2. oktober 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-3392                 Dok.nr.: 330-2017-589283                                          Åbent
Kompetence: økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

2.     Siden sidst fra udvalgets medlemmer (O)

Sagsnr.: 330-2017-3392                 Dok.nr.: 330-2017-601046                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra udvalgets medlemmer.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Ingen bemærkninger.

3. Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

3.     Orientering fra borgmester og kommunaldirektør (O)

Sagsnr.: 330-2017-3392                 Dok.nr.: 330-2017-601072                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Orientering fra borgmester og kommunaldirektør.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Direktør Vini Lindhardt deltog under punktets behandling og orienterede om, at der forventes et øget merforbrug på Handicap og Psykiatriområdet, primært på virksomhedsniveau. Der afholdes ekstraordniært møde i Handicap og Psykiatriudvalget den 10. oktober 2017, hvor der orienteres nærmere. Der udsendes notat til hele byrådet.
Konst. kommunaldirektør Ole Kristensen orienterede om, at Sekretariatschef Tina Wahl er stoppet.

4. 2. behandling af budget 2018-2021 (B)

4.     2. behandling af budget 2018-2021 (B)

Sagsnr.: 330-2017-67901               Dok.nr.: 330-2017-594994                                          Åbent
Kompetence:
Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal til Byrådets 2. behandling videresende Byrådets 1. behandling af Budget 2018-2021 samt de fremsatte ændringsforslag. Økonomiudvalget skal endvidere beslutte, om teknisk/administrative ændringsforslag indstilles til Byrådets godkendelse.
Baggrund
Resultatopgørelse og bevillingsoversigt (bilag 1 og 2) tager udgangspunkt i Byrådets 1. behandling af budget 2018-2021. Resultatopgørelse og bevillingsoversigt skal tilpasses, såfremt ændringsforslag godkendes af Byrådet.
Serviceudgifter mv.
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.335,7 mio. kr. I budget til 2. behandling udgør serviceudgifterne 3.319,5 mio. kr.
For at sikre overholdelse af servicerammen og derved undgå evt. individuel sanktion foreslås det, at der afsættes et regnskabsværn (generel reserve) i 2018 på 33 mio. kr., svarende til 1 % af serviceudgifterne. Regnskabsværnet modposteres på finansforskydninger og vil derfor ikke have nogen påvirkning på kassen. Serviceudgifterne vil herefter udgøre 3.352,5 mio. kr. (se i øvrigt teknisk/administrative ændringsforslag).
Det oprindelige budgetoverslag 2018 viste en afgang fra kassen på 15,7 mio. kr. Efter indarbejdelse af budget ved 1. behandling er der en tilgang til kassen på 43,7 mio. kr.
På denne baggrund er den gennemsnitlige likviditet beregnet til 129 mio. kr. ved udgangen af 2018
Følgende elementer indgår i budgetforslaget.
1.    Overordnede budgetforudsætninger  
· Udskrivningsprocenten for kommunal indkomstskat fastsættes til 25,1%
· Udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti
· Grundskyldpromillen for kommunal ejendomsskat fastsættes til 25,3 ‰
· Der opkræves ikke dækningsafgift af forretningsejendomme
· Der opkræves dækningsafgift af offentlige statslige og regionale ejendomme. Denne fastsættes til 12,65 ‰ af grundværdien samt 8,75 ‰ af forskelsværdien mellem grundværdi og ejendomsvurdering
· Skatter, tilskud og udligning budgetlægges ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
 2.    Teknisk/administrative ændringsforslag
Der er udarbejdet teknisk-administrative ændringsforslag (bilag 3), som omfatter følgende områder:
· Generel budgetpulje (regnskabsværn)
· Tilskud til nedsættelse af færgetakster
· Omplacering vedr. rammereduktion vedtaget med Budget 2017-2020
Her ud over indarbejdes teknisk tillægsbevillinger, der er givet af Byrådet, for så vidt de har virkning i 2018-2021.
3.    Politiske ændringsforslag
Deadline til fremsendelse af ændringsforslag er fastsat til den 29. september 2017 kl. 12. Underændringsforslag er fastsat til den 2. oktober 2017 kl. 12. Ændringsforslagene vil blive fremsendt den 29. september og underændringsforslag vil foreligge på mødet.
Ændringsforslagene vil blive skrevet ind i dagsorden og fremsendt til Byrådets 2. behandling af budget 2018-2021.
4.    Endelig afbalancering og udmøntning af budget 2018-2021
Det anbefales, at Center for Økonomi bemyndiges til at foretage den endelige afbalancering af budget 2018-2021 via kassebeholdningen (mindre tekniske afrundinger mv.) samt udmøntning af div. puljer mv. 
5.    Takster
Byrådet godkender med budgettet takster for 2018. Forslag til takster fremgår af bilag 4. De fremlagte takster er beregnet administrativt efter uændrede principper.
En række takster vil først kunne beregnes endeligt efter budgetvedtagelsen, og disse fremlægges til Byrådets godkendelse på kommende møder.
6.    Bevillingsniveau
Byrådet skal ved behandling af årsbudgettet også fastlægge bevillingsniveauet for det kommende år.
Det anbefales, at bevillingsniveauet fastholdes uændret, således at der gives en samlet netto bevilling til hvert fagudvalg. Bevillingen pr. udvalg er endvidere opdelt i nettobevillinger på serviceudgifter, overførelsesudgifter, brugerfinansierede udgifter, udgifter til medfinansiering, og udgifter til forsikrede ledige.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37 og 38, hvoraf det blandt andet fremgår, at Økonomiudvalgets forslag til budget for det kommende år, samt budgetoverslagsårene skal behandles 2 gange i Byrådet, og være endelig godkendt senest 15. oktober.
Forretningsorden for Slagelse Byråd fastlægger i § 11 regler for fremsættelse og behandling af ændringsforslag og underændringsforslag for sager, der undergives 2 behandlinger.
Handlemuligheder
Fremgår af sag og bilag.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fremgår af sagen og bilag
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Konst. Kommunaldirektør indstiller:
1.    at Økonomiudvalget videresender byrådets 1. behandling af Budget 2018-2021 til 2. behandling i byrådet.
2.    at Økonomiudvalget anbefaler at udskrivningsprocenten for kirkelige skatter fastsættes til 0,96 %, som er indarbejdet i budget fra Slagelse-Skælskør Provsti

3.    at Økonomiudvalget anbefaler teknisk-administrative ændringsforslag som angivet i bilag 3 til Byrådets godkendelse

4.    at Økonomiudvalget oversender ændringsforslag og underændringsforslag til Byrådets behandling
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
1. at) Videresendes til 2. behandling i byrådet
2. at) Anbefales til byrådets godkendelse
3. at) Økonomiudvalget anbefaler ikke en generel budgetpulje (forslag 1). Øvrige teknisk-administrative ændringsforslag anbefales til byrådets godkendelse.
4. at) Videresendes til 2. behandling i byrådet. På alle ændringsforslag pr. parti tydeliggøres konsekvenser for samlet resultatopgørelse i forhold til totaler for indtægter, driftsudgifter, anlægsudgifter og finansiering, herunder kassetræk/kassestyrkelse.

5. Engangsbeløb til Storebæltskomitéen (B)

5.     Engangsbeløb til Storebæltskomitéen (B)

Sagsnr.: 330-2017-16379               Dok.nr.: 330-2017-594561                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal beslutte, om der skal gives et engangsbeløb på 150.000 kr. til Storebæltskomiteens aktiviteter
Baggrund
Slagelse Kommune har ved borgmesteren støttet oprettelsen af en Storebæltskomité, der på tværs af kommuner og virksomheder skal arbejde for:
at der fremover ikke bliver trukket midler ud af A/S Storebæltsforbindelsen til finansiering af andre formål, ej heller infrastrukturprojekter på Fyn og Vestsjælland
at broafgifterne over Storebælt reduceres med 25% over en 3-årig periode som foreslået i regeringens finanslovsudspil.
Storebæltskomiteen vil blive organiseret som en forening, hvor medlemmerne betaler kontingent. De nuværende medlemmer foreslår en kontingentstørrelse på 12.000 kr. Mht. økonomien etableres en selvstændig bogføringskreds og revision, så der er fuld transparens omkring midlerne.
Fynsk Erhverv har forestået udgifter til den forberedende indsats (en hjemmeside, mødeaktivitet mm.). Fremadrettet er der aftalt honorering af formand, idet der er ganske meget arbejdet forbundet med posten, og der er ikke etableret nogen sekretariatsfunktion, der kan understøtte formandens arbejde. Engangsbeløbet vil derfor skulle dække udgifter i forbindelse med honorering af formand og lobby-aktiviteter, her under kommunikation og tiltag på sociale medier.
Deltagelsen i Storebæltskomitéen placeres hos borgmesteren.
Nyborg Kommune vil ligeledes søge om at bidrage med tilsvarende engangsbeløb til opstartsfasen. Der ud over har Fynsk Erhverv drevet opstartsprocessen og derved lagt en del ressourcer.
Ind til videre er 3 kommuner medlemmer af Storebæltskomiteen. Det er ud over Slagelse Kommune også Nyborg Kommune og Haderslev Kommune. Der til kommer en række større fynske virksomheder, SDU og PostNord.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Beløbet på 150.000 kr. kan finansieres via økonomiudvalgets pulje
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at økonomiudvalget godkender et engangsbeløb på 150.000 kr. til Storebæltskomiteen
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. oktober 2017:
Fraværende: 
Ikke godkendt.
6. Lukket: Salg af del af matr.nr. 24a Slagelse Markjorder (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.