Økonomiudvalget – Referat – 2. april 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-1487                   Dok.nr.: 330-2020-149303          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. april 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (B)

2.     Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (B)

Sagsnr.: 330-2020-24688                 Dok.nr.: 330-2020-148085          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal tage stilling til om der skal etableres en lokal hjælpepakke til understørrelse af erhvervs-, kultur- og foreningsliv i Slagelse Kommune.
Baggrund
Økonomiudvalget er enige om, at der som supplement til nationale hjælpepakker etableres en lokal hjælpepakke på 50 mio. kr., der yderligere kan være med til at understøtte vores lokale erhvervsliv, kultur- og foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet.
Ved udvælgelse og prioriteringen af indsatser i det kommunale system skal det tydeligt fremgå, at hjælpen bevilges på grund af Corona-epidemien og tilstødende konsekvenser heraf og ikke for at et område generelt er nødlidende. Det betyder, at der skal være tale om midlertidige indsatser, gerne med hurtige/kortsigtede effekter, idet man må forvente, at økonomien vil normaliseres på sigt.
Skal der prioriteres mellem indsatserne, vil det veje tungest, at der samtidig kan peges på en ”kommunal eller lokal merværdi” for så bred en gruppe som muligt; og det skal sikres, at det kan foregå ubureaukratisk og transparent og så vidt muligt uden forskelsbehandling.
Der er enighed om, at prioritere hurtig og fleksibilitet højt og derfor overlades initiativer, implementering og opfølgning i så høj grad som muligt til chefgruppen, der får til opgave at koordinere og sikre igangsætning af initiativerne og prøvehandlinger.
Det politiske niveau holdes løbende orienteret om igangsatte tiltag; og fagudvalgene spørges allerede i den kommende uge (uge 14) til råds mht. mulige nye tiltag eller fremrykning af allerede vedtage projekter på deres områder.
Der peges på følgende tiltag:
1. Der igangsættes hurtigst muligt allerede vedtagne vedligeholdelsesopgaver og mindre anlægsopgaver med brug af lokale virksomheder, herunder også hvis sådanne opgaver er planlagt til de kommende år.
2. Der afsættes en pulje til nye tiltag på 50 mio. kr., der kan modgå den nuværende krise og skabe aktiviteter i vores kommune, og fagudvalgene bedes snarest muligt drøfte mulige tiltag indenfor deres respektive fagområder.
3. Finansieringen sker med reduktion af ”centrale overførsler uden begrundelse” med 30 mio. kr. og resten finansieres via kassen.
Derudover fremgår det af aftalen mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) om frisættelse af den kommunale anlægsramme, at øget anlægsaktivitet kan lånefinansieres. Der forelægges senere en selvstændig sag om låneoptagelse.
Anbefalinger og indspark fra fagudvalgenes drøftelser samles i ét bilag, der eftersendes hurtigst muligt.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan følge indstillingen eller afvise sagen.
Vurdering
Administrationen anbefaler at vedtage indstillingen for at understøtte erhvervs-, kultur- og foreningsliv i Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Med henvisning til byrådets beslutning den 23. marts vedrørende overførsler finansieres de 30 mio. kr. af midler overført fra 2019 til 2020.
De 30 mio. kr. kommer bevillingsmæssigt på plads i forbindelse med budgetopfølgning 2.
De resterende 20 mio. kr. finansieres af kassen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget drøfter og beslutter om der som følge af Covid-19 skal etableres en lokal hjælpepakke til understørrelse af erhvervs-, kultur- og foreningsliv i Slagelse Kommune
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. april 2020:
Fraværende: 
At 1 - Hjælpepakker Slagelse kommune drøftet og godkendt:
Økonomiudvalget er enige om, at der som supplement til nationale hjælpepakker etableres en lokal hjælpepakke på 50 mio. kr., der yderligere kan være med til at understøtte vores lokale erhvervsliv, kultur- og foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet.
Ved udvælgelse og prioriteringen af indsatser i det kommunale system skal det tydeligt fremgå, at hjælpen bevilges på grund af Corona-epidemien og tilstødende konsekvenser heraf og ikke for at et område generelt er nødlidende. Det betyder, at der skal være tale om midlertidige indsatser, gerne med hurtige/kortsigtede effekter, idet man må forvente at økonomien vil normaliseres på sigt.
Skal der prioriteres mellem indsatserne, vil det veje tungest, at der samtidig kan peges på en ”kommunal eller lokal merværdi” for så bred en gruppe som muligt; og det skal sikres, at det kan foregå ubureaukratisk og transparent og så vidt muligt uden forskelsbehandling.
Der er enighed om, at prioritere hurtig og fleksibilitet højt og derfor overlades initiativer, implementering og opfølgning i så høj grad som muligt til chefgruppen, der får til opgave at koordinere og sikre igangsætning af initiativerne og prøvehandlinger.
Det politiske niveau holdes løbende orienteret om igangsatte tiltag; og fagudvalgene spørges til råds mht. mulige nye tiltag eller fremrykning af allerede vedtage projekter på deres områder.
Økonomiudvalget er på den baggrund enige om, at
1.       Der igangsættes hurtigst muligt allerede vedtagne vedligeholdelsesopgaver og mindre anlægsopgaver med brug af lokale virksomheder, herunder også hvis sådanne opgaver er planlagt til de kommende år.
2.       Der afsættes en pulje til nye tiltag på 50 mio. kr., der kan modgå den nuværende krise og skabe aktiviteter i vores kommune, og fagudvalgene inddrages i de videre tiltag indenfor deres respektive fagområder.
3.       Finansieringen sker med reduktion af ”centrale overførsler uden begrundelse” med 30 mio. kr. og resten finansieres via kassen, idet der dog tillige søges lånefinansiering i videst muligt omfang.
I forbindelse med den afsatte pulje er Økonomiudvalget desuden enige om, at en række forslag fra fagudvalgene mv. skal sættes i værk med det samme (fremhævet nedenstående med fed skrift) eller vurderes nærmere, og det betyder at
4.       Renoveringen af Svømmehallerne igangsættes snarest muligt efter forvaltningen vurderinger og med videst muligt brug af lokale firmaer og lokal arbejdskraft, og således at den nuværende lukkeperioden udnyttes optimalt (forslag fra KFU).
5.       Der skal findes utraditionelle løsninger mht. hjælp til kulturinstitutioner, klubber, events og lignende. Gerne via voucher til billetter gennem skoler og daginstitutioner (fx 100 kr. pr. barn) og/eller delvis dækning af dokumenteret mistede billetindtægter. Forvaltningen udarbejder konkret forslag (forslag fra BUU og KFU).
6.       Alle foreninger under folkeoplysningsloven, kulturinstitutioner, uddannelsesinstitutioner, klubber, events og lignende kan søge om hjælp til dækning af dokumenteret nettotab som følge af krisen, og dette meldes bredt ud bl.a. med inddragelse af relevante organisationer såsom SIR og Kulturrådet mv. Ansøgningerne skal være kortfattede og behandles enkeltvis af forvaltningen efter ens retningslinjer. Ansøgninger behandles hurtigt og med svar indenfor ét døgn. Der gennemføres ingen kontrol ved udbetaling, men der afgives tro-og-love-erklæringer, og der udføres stikprøvekontroller og udbetalingerne indgår i den lovmæssige og generelle kontrol herunder den skærpede lovgivning i forbindelse med corona-krisen (forslag fra KFU og USB).
7.       Forvaltningen foreslår en prioritering af de forslag til initiativer, der på foranledning af BUU er indhentet fra skoler og daginstitutioner (forslag fra BUU og de enkelte institutioner). 
8.       Der afsættes 1.500 kr. pr. medarbejder til uddannelsesaktiviteter, læringsprojekter ifm. organisationsændringen m.v., idet midlerne skal bruges via de kommunale enheder og sådan, at aktiviteterne placeres hos virksomheder indenfor kommunegrænsen, og de anvendes inden 1. juli 2021 (forslag fra SBU og borgmesteren).
9.    Det undersøges om, der kan etableres Støjværn som en 50/50 løsning med Vejdirektoratet, underforudsætning af, at det kan ske med meget høj grad af lokal involvering, herunder produktion hos lokal virksomhed (forslag fra ETU).
10. Handicaptoilettet ved Magasinet Strandgade samt toilettet ved Egerup strand renoveres og de sidste arbejder med badebroen ved Kobæk Strand færdiggøres (forslag fra ETU).
11. Det undersøges om restarealerne på Hjemmet ved Noret kan udnyttes yderligere og om den udvendig renovering af Administrationsbygningen ved Stigsnæs kan fremskyndes (forslag fra ETU).
12. Anlægsmidler til Korsør Lystbådehavn fremrykkes fra 2021 til 2020, og istandsættelse af fortove, jf. forslag fra forvaltningen igangsættes (forslag fra ETU).
13. Det undersøges om konkrete trafiksikkerhedsprojekter kan fremmes og igangsættes snarest muligt fx bedre sikkerhed på skoleveje, asfaltering af vejbump i Skælskør ved Højskolen og ved Slagelse Landevej mv. (forslag fra BUU, MPL, FSU og ETU).
14.    Initiativer, der allerede er besluttet i forhold til strande, iværksættes så hurtigt som muligt (forslag fra MPL).
15.    Det undersøges, om der kan igangsættes renovering af forsamlingshuse i landdistrikterne, fx ved at overførte Landdistriktsmidler kan afsættes til lokalrådene og forsamlingshuse, som kan benytte dem til istandsættelsesarbejder med det samme (forslag fra MPL).
16.    Der udarbejdes forslag til, hvordan overførte midler fra Naturområdet kan bringes i spil snarest muligt, herunder om biodiversiteten kan fremmes, jf. kommende bæredygtighedsstrategi (forslag fra MPL).
17.    Planlagte byfornyelsesarbejder iværksættes snarest muligt, herunder etableres strøm og vand på Nytorv i Slagelse (forslag fra MPL).
18.    Renovering af faglokaler på skoler, renovering af legepladser, og renovering af toiletter på dagtilbudsområdet iværksættes hurtigst muligt for allerede vedtagne projekter (forslag fra BUU)
19.    Det undersøges, om der kan etableres arbejdspladser indenfor områder, hvor der er behov fx sundhed, grønne områder, rengøring eller andre relevante områder, idet der politisk er meget stor fokus på at skabe beskæftigelse, herunder et særligt fokus på at skabe beskæftigelse for unge (forslag fra SBU).
20.    Der udarbejdes forslag til ekstra uddannelsesmæssige indsatser til de borgere, der forventes ikke at vende tilbage til deres tidligere job (forslag fra SBU, udvalget peger særligt på uddannelser indenfor social og sundhed samt det pædagogiske område).
21.    Det undersøges, om der kan laves aftaler om lokale virksomheders omstilling af produktionen til værnemidler, som kommune kan aftage, herunder om aktiveringstilbud kan være en del af sådanne aftaler (forslag fra SBU og USB).
22. Det er aftalt, at kommunen så vidt muligt skal undgå lange udbudsprocesser. Især ifm. de mange småopgaver, hvor loven giver mulighed for at gå direkte til de enkelte håndværkere, entreprenører og rådgivere, når man kender prisniveauet. Det pointeres, at tidsfaktoren er vigtig og, at vi politisk ønsker, at man har mod til at udfordre rutinerne (forslag fra erhvervslivet).
23. Der afsættes 1 mio. kr. til fordeling mellem de tre erhvervsforeninger med henblik på, at de i fællesskab gennemføre en ”køb lokalt” kampagne for den lokale detailhandel. Desuden fremrykkes den kommunale betaling af årets tilskud til erhvervsforeningerne og en hel eller delvis dækning af foreningernes medlemskontingenter drøftes med foreningerne. Desuden undersøges om der kan skabes større muligheder for aktiviteter og salg på torvene i købstæderne både for nuværende torvesælgere, men også forretningerne omkring torvene for at tiltrække flere kunder til bymidten (forslag fra erhvervsforeningerne).
24. Det undersøges om følgende kan igangsættes snarest muligt samt prisen på: Lydisolering af Kulturhuset (VASAC) på Rosenkildevej, musiklokale i kælderen, som i forvejen er et Arbejdstilsynspåbud, VASAC Rosenkildevej 83, Aktivitets- og samværsbygningen, nyt indgangsparti renoveres og forbedres, VASAC Korsør etablering af ekstra toiletter og 2 brusekabiner, VASAC Korsør, Bag Stadion 11, samt VASAC Slagelse Erhverv etablering af en varelift/elevator på Industrivej 7, Slagelse for at skabe adgang imellem stueetagen og et lokale i kælderen (forslag fra SBU).
25. Det undersøges om isolering af Torvegade for træk og kulde fra vinduer kan igangsættes snarest muligt (forslag fra USB).
26. Mulighed og behov for at etablere en Digital dagbog, som en kommunikationsplatform mellem borgere og sagsbehandlere undersøges (forslag fra USB og FSU).
27. Det undersøges, om der kan tages Initiativer, der kan imødegå krisens effekt på stigende ensomhed og oplevelsen af at være isoleret for ældre og borgere med særlige behov; fx via ringeteams, videobesøg og lignende i Slagelse Kommune eller med hjælp fra forskellige frivillige organisationer (forslag fra USB og FSU).
28. Det undersøges om Beredskabet kan fremrykke brandtiltag, –inspektioner og lignende tiltag samt investering i en udvidet øvelsestunnel (forslag fra FSU og Beredskabet).
29. Det vurderes om der kan etableres anrettekøkken på de plejecentre, som ikke har køkken (forslag fra FSU).
30.   Der i regi af ældreområdet fortages reparationer af cykler i hjemmeplejen, indkøb af 9 dyner, hovedpuder, sengetøj; indkøb af håndklæder; indkøb af personlig plejeartikler, indkøb af 2 køleskabe, reparation af opvaskemaskine og indkøb af afskærmning (forslag fra FSU).
31. Det undersøges, om der under krisen kan afsættes ekstra ressourcer til aflastning af pårørende til demente borgere (forslag fra FSU).
32. Der gives mulighed for, at betalingen af 2. rate af ejendomsskatter for 2020 kan udskydes med op til 6 måneder (forslag fra ØU).
33. Det undersøges, om der kan gives kompensation på 1-2 måneder til børnefamilier, der har indbetalt forældrebetaling for pasning i daginstitutioner, for den tid, hvor der kun er tilbudt nødpasning (forslag fra ØU).
Indledende afsnit i notat om hjælpepakker danner rammen for udførelse og prioritering, og således at i enhver prioritering vægtes hastighed i udførelse, videst mulig brug af lokal erhvervsliv og størst mulig effekt på den lokale beskæftigelse højest.
I punkter med beskrevne forslag, der undersøges eller vurderes nærmere (dvs. 5, 7, 9, 11, 13, 15, 16, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 31 og 33) ønskes yderligere kvalificering fra forvaltningen og efterfølgende træffes politisk beslutning inden igangsættelse, mens øvrige punkter (dvs. 4, 6, 8, 10, 12, 14, 17, 18, 22, 23, 30, og 32 – fremhævet ovenstående) indgår med det samme i samlet udførelse og prioritering af forvaltningen. Ved tvivlsspørgsmål afklares hurtigt politisk i økonomiudvalg og/eller fagudvalg.
Fagudvalgene holdes løbende orienteret og inddrages i prioriteterne på deres udvalgsområder. Der gennemføres som minimum ugentlige tilbagemelding til politisk niveau om status for projektportefølje, økonomi og videre proces - første gang i forbindelse med et virtuelt ekstraordinært Økonomiudvalgsmøde tirsdag 7. april 2020 kl. 16. Der udsendes fælles pressemeddelelse på baggrund af ovenstående.
Med denne hjælpepakke hvor vi investerer 50 mio. kr. nye penge primært til erhvervslivet, med blik for at fastholde og skabe nye arbejdspladser, har Byrådet en klar forventning om, at erhvervslivet vil benytte sig af kommunens Jobcenter for at afsøge mulighederne for kvalificeret arbejdskraft, inden nye stillinger bliver annonceret. Vi har brug for at hjælpe hinanden, samarbejde og vise, at vi i Slagelse kommune kan stå sammen. Derfor denne kraftige opfordring til erhvervslivet om at benytte Jobcenteret.

3. Godkendelse af referat (B)

3.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-1487                   Dok.nr.: 330-2020-149304          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at referatet godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. april 2020:
Fraværende: 
Godkendt.