2. Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (B)
2. Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 (B)
Sagsnr.: 330-2020-24688 Dok.nr.: 330-2020-148085 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal tage stilling til om der skal etableres
en lokal hjælpepakke til understørrelse af erhvervs-, kultur- og foreningsliv i
Slagelse Kommune.
Baggrund
Økonomiudvalget er enige om, at der som supplement til
nationale hjælpepakker etableres en lokal hjælpepakke på 50 mio. kr., der
yderligere kan være med til at understøtte vores lokale erhvervsliv, kultur- og
foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet.
Ved udvælgelse og prioriteringen af indsatser i det
kommunale system skal det tydeligt fremgå, at hjælpen bevilges på grund af
Corona-epidemien og tilstødende konsekvenser heraf og ikke for at et område
generelt er nødlidende. Det betyder, at der skal være tale om midlertidige
indsatser, gerne med hurtige/kortsigtede effekter, idet man må forvente, at
økonomien vil normaliseres på sigt.
Skal der prioriteres mellem indsatserne, vil det veje
tungest, at der samtidig kan peges på en ”kommunal eller lokal merværdi” for så
bred en gruppe som muligt; og det skal sikres, at det kan foregå ubureaukratisk
og transparent og så vidt muligt uden forskelsbehandling.
Der er enighed om, at prioritere hurtig og fleksibilitet
højt og derfor overlades initiativer, implementering og opfølgning i så høj
grad som muligt til chefgruppen, der får til opgave at koordinere og sikre
igangsætning af initiativerne og prøvehandlinger.
Det politiske niveau holdes løbende orienteret om igangsatte
tiltag; og fagudvalgene spørges allerede i den kommende uge (uge 14) til råds
mht. mulige nye tiltag eller fremrykning af allerede vedtage projekter på deres
områder.
Der peges på følgende tiltag:
1.
Der igangsættes hurtigst muligt allerede vedtagne
vedligeholdelsesopgaver og mindre anlægsopgaver med brug af lokale
virksomheder, herunder også hvis sådanne opgaver er planlagt til de kommende år.
2. Der afsættes en pulje til nye
tiltag på 50 mio. kr., der kan modgå den nuværende krise og skabe aktiviteter i
vores kommune, og fagudvalgene bedes snarest muligt drøfte mulige tiltag
indenfor deres respektive fagområder.
3. Finansieringen sker med reduktion
af ”centrale overførsler uden begrundelse” med 30 mio. kr. og resten
finansieres via kassen.
Derudover fremgår det af aftalen mellem regeringen og
Kommunernes Landsforening (KL) om frisættelse af den kommunale anlægsramme, at
øget anlægsaktivitet kan lånefinansieres. Der forelægges senere en selvstændig
sag om låneoptagelse.
Anbefalinger og indspark fra fagudvalgenes drøftelser samles
i ét bilag, der eftersendes hurtigst muligt.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt
interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan følge indstillingen eller afvise sagen.
Vurdering
Administrationen anbefaler at vedtage indstillingen for at
understøtte erhvervs-, kultur- og foreningsliv i Slagelse Kommune.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Med henvisning til byrådets beslutning den 23. marts
vedrørende overførsler finansieres de 30 mio. kr. af midler overført fra 2019
til 2020.
De 30 mio. kr. kommer bevillingsmæssigt på plads i
forbindelse med budgetopfølgning 2.
De resterende 20 mio. kr. finansieres af kassen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Økonomiudvalget drøfter og beslutter om der som følge af Covid-19 skal
etableres en lokal hjælpepakke til understørrelse af erhvervs-, kultur- og
foreningsliv i Slagelse Kommune
Beslutning i Økonomiudvalget
den 2. april 2020:
Fraværende:
At 1 - Hjælpepakker Slagelse kommune drøftet og godkendt:
Økonomiudvalget er enige om, at der som supplement til
nationale hjælpepakker etableres en lokal hjælpepakke på 50 mio. kr., der yderligere
kan være med til at understøtte vores lokale erhvervsliv, kultur- og
foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet.
Ved udvælgelse og prioriteringen af indsatser i det
kommunale system skal det tydeligt fremgå, at hjælpen bevilges på grund af Corona-epidemien
og tilstødende konsekvenser heraf og ikke for at et område generelt er
nødlidende. Det betyder, at der skal være tale om midlertidige indsatser, gerne
med hurtige/kortsigtede effekter, idet man må forvente at økonomien vil
normaliseres på sigt.
Skal der prioriteres mellem indsatserne, vil det veje
tungest, at der samtidig kan peges på en ”kommunal eller lokal merværdi” for så
bred en gruppe som muligt; og det skal sikres, at det kan foregå ubureaukratisk
og transparent og så vidt muligt uden forskelsbehandling.
Der er enighed om, at prioritere hurtig og fleksibilitet
højt og derfor overlades initiativer, implementering og opfølgning i så høj
grad som muligt til chefgruppen, der får til opgave at koordinere og sikre
igangsætning af initiativerne og prøvehandlinger.
Det politiske niveau holdes løbende orienteret om igangsatte
tiltag; og fagudvalgene spørges til råds mht. mulige nye tiltag eller
fremrykning af allerede vedtage projekter på deres områder.
Økonomiudvalget er på den baggrund enige om, at
1.
Der igangsættes
hurtigst muligt allerede vedtagne vedligeholdelsesopgaver og mindre
anlægsopgaver med brug af lokale virksomheder, herunder også hvis sådanne
opgaver er planlagt til de kommende år.
2.
Der afsættes en
pulje til nye tiltag på 50 mio. kr., der kan modgå den nuværende krise og skabe
aktiviteter i vores kommune, og fagudvalgene inddrages i de videre tiltag indenfor
deres respektive fagområder.
3.
Finansieringen
sker med reduktion af ”centrale overførsler uden begrundelse” med 30 mio. kr.
og resten finansieres via kassen, idet der dog tillige søges lånefinansiering i
videst muligt omfang.
I forbindelse med den afsatte pulje er Økonomiudvalget
desuden enige om, at en række forslag fra fagudvalgene mv. skal sættes i værk
med det samme (fremhævet nedenstående med fed skrift) eller vurderes nærmere,
og det betyder at
4.
Renoveringen
af Svømmehallerne igangsættes snarest muligt efter forvaltningen vurderinger og
med videst muligt brug af lokale firmaer og lokal arbejdskraft, og således at
den nuværende lukkeperioden udnyttes optimalt (forslag fra KFU).
5.
Der skal findes
utraditionelle løsninger mht. hjælp til kulturinstitutioner, klubber, events og
lignende. Gerne via voucher til billetter gennem skoler og daginstitutioner (fx
100 kr. pr. barn) og/eller delvis dækning af dokumenteret mistede
billetindtægter. Forvaltningen udarbejder konkret forslag (forslag fra BUU og
KFU).
6.
Alle foreninger under
folkeoplysningsloven, kulturinstitutioner, uddannelsesinstitutioner, klubber,
events og lignende kan søge om hjælp til dækning af dokumenteret nettotab som
følge af krisen, og dette meldes bredt ud bl.a. med inddragelse af relevante
organisationer såsom SIR og Kulturrådet mv. Ansøgningerne skal være kortfattede
og behandles enkeltvis af forvaltningen efter ens retningslinjer. Ansøgninger behandles
hurtigt og med svar indenfor ét døgn. Der gennemføres ingen kontrol ved
udbetaling, men der afgives tro-og-love-erklæringer, og der udføres
stikprøvekontroller og udbetalingerne indgår i den lovmæssige og generelle
kontrol herunder den skærpede lovgivning i forbindelse med corona-krisen
(forslag fra KFU og USB).
7.
Forvaltningen
foreslår en prioritering af de forslag til initiativer, der på foranledning af
BUU er indhentet fra skoler og daginstitutioner (forslag fra BUU og de enkelte
institutioner).
8.
Der
afsættes 1.500 kr. pr. medarbejder til uddannelsesaktiviteter, læringsprojekter
ifm. organisationsændringen m.v., idet midlerne skal bruges via de kommunale
enheder og sådan, at aktiviteterne placeres hos virksomheder indenfor
kommunegrænsen, og de anvendes inden 1. juli 2021 (forslag fra SBU og
borgmesteren).
9.
Det undersøges om, der kan etableres Støjværn som en 50/50 løsning med
Vejdirektoratet, underforudsætning af, at det kan ske med meget høj grad af
lokal involvering, herunder produktion hos lokal virksomhed (forslag fra ETU).
10. Handicaptoilettet
ved Magasinet Strandgade samt toilettet ved Egerup strand renoveres og de
sidste arbejder med badebroen ved Kobæk Strand færdiggøres (forslag fra ETU).
11. Det
undersøges om restarealerne på Hjemmet ved Noret kan udnyttes yderligere og om
den udvendig renovering af Administrationsbygningen ved Stigsnæs kan
fremskyndes (forslag fra ETU).
12. Anlægsmidler
til Korsør Lystbådehavn fremrykkes fra 2021 til 2020, og istandsættelse af
fortove, jf. forslag fra forvaltningen igangsættes (forslag fra ETU).
13. Det
undersøges om konkrete trafiksikkerhedsprojekter kan fremmes og igangsættes
snarest muligt fx bedre sikkerhed på skoleveje, asfaltering af vejbump i
Skælskør ved Højskolen og ved Slagelse Landevej mv. (forslag fra BUU, MPL, FSU
og ETU).
14.
Initiativer,
der allerede er besluttet i forhold til strande, iværksættes så hurtigt som
muligt (forslag fra MPL).
15.
Det undersøges, om
der kan igangsættes renovering af forsamlingshuse i landdistrikterne, fx ved at
overførte Landdistriktsmidler kan afsættes til lokalrådene og forsamlingshuse,
som kan benytte dem til istandsættelsesarbejder med det samme (forslag fra MPL).
16.
Der udarbejdes
forslag til, hvordan overførte midler fra Naturområdet kan bringes i spil snarest
muligt, herunder om biodiversiteten kan fremmes, jf. kommende
bæredygtighedsstrategi (forslag fra MPL).
17.
Planlagte
byfornyelsesarbejder iværksættes snarest muligt, herunder etableres strøm og
vand på Nytorv i Slagelse (forslag fra MPL).
18.
Renovering af
faglokaler på skoler, renovering af legepladser, og renovering af toiletter på
dagtilbudsområdet iværksættes hurtigst muligt for allerede vedtagne projekter
(forslag fra BUU)
19.
Det undersøges, om
der kan etableres arbejdspladser indenfor områder, hvor der er behov fx sundhed,
grønne områder, rengøring eller andre relevante områder, idet der politisk er
meget stor fokus på at skabe beskæftigelse, herunder et særligt fokus på at
skabe beskæftigelse for unge (forslag fra SBU).
20.
Der udarbejdes
forslag til ekstra uddannelsesmæssige indsatser til de borgere, der forventes ikke
at vende tilbage til deres tidligere job (forslag fra SBU, udvalget peger særligt
på uddannelser indenfor social og sundhed samt det pædagogiske område).
21.
Det undersøges, om
der kan laves aftaler om lokale virksomheders omstilling af produktionen til
værnemidler, som kommune kan aftage, herunder om aktiveringstilbud kan være en
del af sådanne aftaler (forslag fra SBU og USB).
22. Det er aftalt, at kommunen
så vidt muligt skal undgå lange udbudsprocesser. Især ifm. de mange småopgaver,
hvor loven giver mulighed for at gå direkte til de enkelte håndværkere,
entreprenører og rådgivere, når man kender prisniveauet. Det pointeres, at
tidsfaktoren er vigtig og, at vi politisk ønsker, at man har mod til at
udfordre rutinerne (forslag fra erhvervslivet).
23. Der afsættes 1 mio. kr. til
fordeling mellem de tre erhvervsforeninger med henblik på, at de i fællesskab
gennemføre en ”køb lokalt” kampagne for den lokale detailhandel. Desuden
fremrykkes den kommunale betaling af årets tilskud til erhvervsforeningerne og
en hel eller delvis dækning af foreningernes medlemskontingenter drøftes med
foreningerne. Desuden undersøges om der kan skabes større muligheder for
aktiviteter og salg på torvene i købstæderne både for nuværende torvesælgere,
men også forretningerne omkring torvene for at tiltrække flere kunder til
bymidten (forslag fra erhvervsforeningerne).
24. Det undersøges om følgende kan
igangsættes snarest muligt samt prisen på: Lydisolering af Kulturhuset (VASAC)
på Rosenkildevej, musiklokale i kælderen, som i forvejen er et
Arbejdstilsynspåbud, VASAC Rosenkildevej 83, Aktivitets- og samværsbygningen,
nyt indgangsparti renoveres og forbedres, VASAC Korsør etablering af ekstra
toiletter og 2 brusekabiner, VASAC Korsør, Bag Stadion 11, samt VASAC Slagelse
Erhverv etablering af en varelift/elevator på Industrivej 7, Slagelse for at
skabe adgang imellem stueetagen og et lokale i kælderen (forslag fra SBU).
25. Det undersøges om isolering af
Torvegade for træk og kulde fra vinduer kan igangsættes snarest muligt (forslag
fra USB).
26. Mulighed og behov for at etablere
en Digital dagbog, som en kommunikationsplatform mellem borgere og
sagsbehandlere undersøges (forslag fra USB og FSU).
27. Det undersøges, om der kan tages Initiativer,
der kan imødegå krisens effekt på stigende ensomhed og oplevelsen af at være
isoleret for ældre og borgere med særlige behov; fx via ringeteams, videobesøg og
lignende i Slagelse Kommune eller med hjælp fra forskellige frivillige
organisationer (forslag fra USB og FSU).
28. Det undersøges om Beredskabet kan
fremrykke brandtiltag, –inspektioner og lignende tiltag samt investering i en
udvidet øvelsestunnel (forslag fra FSU og Beredskabet).
29. Det vurderes om der kan etableres
anrettekøkken på de plejecentre, som ikke har køkken (forslag fra FSU).
30.
Der
i regi af ældreområdet fortages reparationer af cykler i hjemmeplejen, indkøb
af 9 dyner, hovedpuder, sengetøj; indkøb af håndklæder; indkøb af personlig
plejeartikler, indkøb af 2 køleskabe, reparation af opvaskemaskine og indkøb af
afskærmning (forslag fra FSU).
31. Det undersøges, om der under
krisen kan afsættes ekstra ressourcer til aflastning af pårørende til demente
borgere (forslag fra FSU).
32. Der gives mulighed for, at
betalingen af 2. rate af ejendomsskatter for 2020 kan udskydes med op til 6
måneder (forslag fra ØU).
33. Det undersøges, om der kan gives
kompensation på 1-2 måneder til børnefamilier, der har indbetalt
forældrebetaling for pasning i daginstitutioner, for den tid, hvor der kun er
tilbudt nødpasning (forslag fra ØU).
Indledende afsnit i notat om hjælpepakker danner rammen for
udførelse og prioritering, og således at i enhver prioritering vægtes hastighed
i udførelse, videst mulig brug af lokal erhvervsliv og størst mulig effekt på
den lokale beskæftigelse højest.
I punkter med beskrevne forslag, der undersøges eller
vurderes nærmere (dvs. 5, 7, 9, 11, 13, 15, 16, 19, 20, 21, 24, 25, 26, 27, 28,
29, 31 og 33) ønskes yderligere kvalificering fra forvaltningen og
efterfølgende træffes politisk beslutning inden igangsættelse, mens øvrige
punkter (dvs. 4, 6, 8, 10, 12, 14, 17, 18, 22, 23, 30, og 32 – fremhævet
ovenstående) indgår med det samme i samlet udførelse og prioritering af forvaltningen.
Ved tvivlsspørgsmål afklares hurtigt politisk i økonomiudvalg og/eller
fagudvalg.
Fagudvalgene holdes løbende
orienteret og inddrages i prioriteterne på deres udvalgsområder. Der
gennemføres som minimum ugentlige tilbagemelding til politisk niveau om status
for projektportefølje, økonomi og videre proces - første gang i forbindelse med
et virtuelt ekstraordinært Økonomiudvalgsmøde tirsdag 7. april 2020 kl. 16. Der
udsendes fælles pressemeddelelse på baggrund af ovenstående.
Med denne hjælpepakke hvor vi investerer 50 mio. kr. nye
penge primært til erhvervslivet, med blik for at fastholde og skabe nye
arbejdspladser, har Byrådet en klar forventning om, at erhvervslivet vil
benytte sig af kommunens Jobcenter for at afsøge mulighederne for kvalificeret
arbejdskraft, inden nye stillinger bliver annonceret. Vi har brug for at hjælpe
hinanden, samarbejde og vise, at vi i Slagelse kommune kan stå sammen. Derfor
denne kraftige opfordring til erhvervslivet om at benytte Jobcenteret.