2. Gasværksgrunden - principiel stillingtagen til anvendelse (B)
2. Gasværksgrunden - principiel stillingtagen til anvendelse (B)
Sagsnr.: 330-2020-107980 Dok.nr.: 330-2020-232930 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal på baggrund af en drøftelse om den
fremtidige, samlede udvikling af området omkring Kvægtorvsvej i Slagelse træffe
principiel beslutning om, hvordan det kommunale areal ’Gasværksgrunden’ ønskes
anvendt.
Baggrund
Indledningsvist skal det oplyses, at spørgsmål om
Gasværksgrundens fremtid har været behandlet på møde i hhv. Erhvervs- og
Teknikudvalget og Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 4. maj 2020 og
efterfølgende i Økonomiudvalget den 18. maj 2020. Sagen var i alle tre tilfælde
lukket af hensyn til en anonymisering af de forhandlingsparter, der nævnes i
sagen. Denne sag omtaler ikke konkrete investorer eller andre parter, hvorfor
sagen behandles som et åbent punkt.
Området omkring Kvægtorvsvej i Slagelse, i dag kaldet
Slagelse Bypark, er i begyndende udvikling. Dels er der et konkret byggeprojekt
på vej, dels er der dialog med investorer om en mulig, større udvikling af
området – og samtidig har byrådet besluttet at undersøge mulighederne for at
etablere et nyt, samlet rådhus her.
Kommunen råder over én grund i området, og det er
væsentligt, at der tidligt træffes beslutning om, hvordan dette areal kan
bidrage til udviklingen.
Der er tale om ’Gasværksgrunden’, der udgør 9.676 m2.
Arealet er forurenet, og det har hidtil været en forudsætning for planlægningen
i området, at grunden berøres så lidt som muligt. Området bruges til hhv.
lastbilparkering og til kommunalt saltlager. I den gældende lokalplan 1145,
Slagelse Bypark, er Gasværksgrunden udlagt til parkeringsplads, hvor 148
pladser reserveres til fælles parkeringsplads for nabobebyggelsen øst for
Kvægtorvsvej. En ny helhedsplan for området foreslås at respektere dette,
således at arealet i fremtiden anlægges som parkeringsplads.
Et oversigtskort over området er vedlagt sagen som bilag.
Helhedsplanen vurderer, at der kan anlægges op til ca. 340
pladser på det nuværende areal. Hvis arealet udvides, f.eks. i forbindelse med
byggeri i området, vil kapaciteten kunne øges. En af udviklingsmodellerne
anslår, at der kan etableres i alt op til 480-500 pladser som fladeparkering.
Dermed vil arealet kunne opfylde parkeringsbehovet, både som
supplementsparkering for nabobebyggelsen (148 pladser, jf. lokalplan) og som
gæste- og medarbejderparkeringsplads for et eventuelt rådhus (foreløbigt
beregnet til 220 pladser). Dermed vil der være et overskud af pladser på ca.
110-130 pladser. Selv om der ikke opføres et rådhus i området, vil der fortsat
være et markant overskud af pladser, op til ca. 190 pladser. I begge tilfælde
altså et tilstrækkeligt antal til, at parkeringspladsen kan få en rolle som
supplementsparkering for stations- og campusområdet og i forbindelse med større
events i bymidten.
Det er væsentligt, at parkeringsarealet udnyttes bedst
muligt, både i forhold til indretning og kapacitet. Derfor er alle pladser, der
etableres på kommunalt ejet/drevet areal, som udgangspunkt offentlige. De er
dermed tilgængelige for alle på alle tider af døgnet. I praksis anvendes
parkeringspladserne til et eventuelt rådhus primært i dagtimerne, mens
størstedelen af parkeringspladserne til boligerne i området overvejende
anvendes i aften- og nattetimerne. Derved opnås en høj udnyttelsesgrad,
sammenlignet med at hver enkel bebyggelse råder over sine egne, reserverede
pladser, der så vil stå tomme en stor del af tiden.
På den baggrund foreslås Gasværksgrunden således anlagt som
offentlig parkeringsplads. I praksis anbefales en model, hvor Slagelse Kommune
etablerer en lokal parkeringsfond, der indestår for etablering af mindst 250
pladser mod tilsvarende indbetaling fra de grundejere inden for området, som
ønsker at reducere parkeringsantallet på egen grund. Det skal dog understreges,
at en centralt anlagt parkeringsplads altid skal opfattes som en sekundær
løsning sammenlignet med kvaliteten i at kunne parkere tæt på egen bolig.
Derfor bør parkeringsfonden først tages i brug, når bygherre og kommune sammen
vurderer, at det ikke er muligt at skabe en hensigtsmæssig udvikling, hvis
parkeringsnormen skal opfyldes på egen grund.
Det skal præciseres, at bestemmelsen i lokalplan 1145 ikke
fastlægger en finansierings- eller konkret udviklingsmodel for de 148 pladser,
der er forhåndsreserveret til nabobebyggelsen. Det åbner planloven reelt ikke
mulighed for, og det er heller ikke tilfældet i den aktuelle lokalplan.
Hvis Økonomiudvalget træffer principiel beslutning om, at
Gasværksgrunden skal bruges som parkeringsplads, og at den delvist finansieres
med bidrag fra en lokal parkeringsfond, vil der senere blive fremlagt en
separat sag omkring den formelle etablering af parkeringsfonden, herunder en
fastsættelse af afgiften pr. parkeringsplads. Etablering af en
fladeparkeringsplads anslås at koste 40.000-50.000 kr., hvoraf 50% opkræves hos
de bygherrer, der ønsker at gøre brug af pladsen. Som regneeksempel betyder
det, at de 148 pladser, der tilskrives naboejendommen øst for Kvægtorvsvej, bør
bidrage med 3,7 mio. kr. til parkeringsfonden.
Parkeringsfonden vil – inden for den foreslåede ramme på 250
pladser – sikre, at grundejerne inden for parkeringsfondens afgrænsning stilles
ligeligt i forhold til retten til og muligheden for at købe sig til
parkeringsareal uden for egen matrikel.
En parkeringsfond-model vil samtidig sikre, at byrådet ikke
kan anklages for særlig begunstigelse af enkeltpersoner eller virksomheder, jf.
kommunalfuldmagten. Hvis parkeringspladserne stilles frit til rådighed for
områdets bygherrer, vil andre bygherrer med rette kunne anfægte uligheden –
altså, hvorfor ville nogen skulle betale for både en større grund og dernæst
den fulde anlægsudgift til en parkeringsplads, mens andre får det samme stillet
gratis til rådighed.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten giver Byrådet mulighed for at udvikle
kommunen, mens Planloven fastsætter rammerne herfor.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan træffe principiel beslutning om, at der
arbejdes hen imod en parkeringsfondsløsning for området, som beskrevet. En
konkret sag vil dermed blive fremlagt efter sommerferien.
Økonomiudvalget kan vælge ikke at træffe en beslutning og
sende sagen retur til administrationen for yderligere behandling af sagen, med
henblik på en senere genoptagelse af spørgsmålet i udvalget.
Vurdering
Administrationen vurderer – på baggrund af det nuværende
udkast til en helhedsplan for området – at det er hensigtsmæssigt at beholde Gasværksgrunden
som kommunal ejendom og etablere en større, offentlig parkeringsplads på
arealet. Det skønnes ikke at være rationelt at bygge på grunden på grund af
forurening fra gasværket, hvilket ikke efterlader mange anvendelsesmuligheder.
Derimod vil en central parkering kunne bidrage til udviklingen af området,
fordi den kan aflaste parkeringsarealerne på de omkringliggende
udviklingsarealer samt for et eventuelt rådhus eller tilsvarende
servicefunktioner. Administrationen vurderer samtidig, at en lokal
parkeringsfond er egnet til at sikre legaliteten ved at stille areal til
rådighed for private, lige som den kan bidrage til anlægsomkostningerne. Hvis
arealet sælges, må det forudses at være vanskeligere at opnå et rationelt anlæg
af parkeringspladser til et nyt rådhusbyggeri – dels kan Gasværksgrunden ikke
indgå i beregningen af bebyggelsesprocenten til et rådhus, og dels må det
forventes, at der skal tilkøbes og anlægges det ekstra areal et andet sted i
området. Det har desuden den effekt, at der for området som helhed vil blive
anlagt mere parkeringsareal og man opnår i mindre grad muligheden for
dobbeltanvendelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Denne principielle beslutning rummer i sig selv ikke
økonomiske konsekvenser. Hvis Økonomiudvalget beslutter at arbejde videre med
en lokal parkeringsfond, fremlægges en særskilt sag efter sommerferien. Den vil
belyse økonomien nærmere, både anlægsoverslag og indtægtsestimat. Det skal
bemærkes, at der vil være følgeomkostninger ved at etablere en parkeringsplads,
herunder at det eksisterende saltlager og lastbilparkeringspladsen skal
flyttes, lige som tilkørselsforholdene bør optimeres (det kan betyde en
udvidelse af Kvægtorvsvej). Det skal også bemærkes – som en konsekvens af, at
det er dyrt at grave i den forurenede jord – at det vil være forbundet med
særlige udgifter at etablere belysning på arealet.
Konsekvenser
for andre udvalg
En eventuel efterfølgende konkret sat om en lokal
parkeringsfond vil starte op i Erhvervs- og Teknikudvalget, mens helhedsplanen
for området starter i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget. Begge
sagsaspekter sendes videre til behandling i Økonomiudvalg og Byråd.
Indstilling
Fagchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at Økonomiudvalget træffer principiel beslutning om at beholde
Gasværksgrunden som kommunal ejendom med henblik på at omdanne den til fælles
parkeringsplads for de omkringliggende aktører, administreret via en lokal
parkeringsfond.
2.
at administrationen igangsætter etableringen af parkeringsfonden med
henblik på politisk beslutning i 3. kvartal 2020.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 4. juni 2020:
Fraværende:
Stén Knuth (V)
At 1 - Godkendt.
At 2 - Godkendt.