Økonomiudvalget – Referat – 7. september 2020



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2020-1487                 Dok.nr.: 330-2020-338989                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Budget 2021-2024 1. behandling (B)

2.     Budget 2021-2024 1. behandling (B)

Sagsnr.: 330-2020-130269             Dok.nr.: 330-2020-343300                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal godkende, at det administrative budgetforslag danner grundlag for Byrådets 1. behandling.
Samtidig skal Økonomiudvalget godkende, at sagens bilag indgår som høringsmateriale til den kommende høringsrunde.
Baggrund
Ved sagens udarbejdelse var budgetforhandlingerne endnu ikke afsluttet, og derfor indstilles det administrative budgetoplæg til Byrådets 1. behandling af kommunens budget. Foreligger der en budgetaftale til mødet vil denne indgå som Økonomiudvalgets budgetforslag. 
Det administrative budgetoplæg tager udgangspunkt i det Administrative budgetoplæg forelagt for Økonomiudvalget d. 17.  og 24. august 2020. Administrationens forslag til ændringer er opdelt i følgende 2 kategorier:
A. Korrektioner efter godkendte principper samt finans- og indtægtsprognose m.v.
Budgetoplægget indeholder følgende korrektioner (bilag 1+ 2) på det skattefinansierede område:
1.    Bevillinger med konsekvens for 2021-2024
2.    Tekniske korrektioner
3.    Demografiregulering
4.    Pris- og lønudvikling jf. KL´s skøn pr. juni 2020
5.    Korrektioner vedr. finansforhold (renter, lån, og afdrag)
6.    Indtægtsprognose udarbejdet august 2020
7.    Overførselsudgifter
8.    Lov- og Cirkulæreprogram samt øvrige tiltag i aktstykke
9.    Regnskabsværn i 2021 på 1 % af serviceudgifterne
10. Det brugerfinansierede område
11. Øvrige driftsmæssige tilpasninger (Afregning feriefond)
12. Kalkulatoriske ændringer på budgetudfordrede områder 
Den foreløbige resultatopgørelse (bilag 1) viser efter disse korrektioner et kasseforbrug på 89,3 mio. kr. i 2021, og set over hele perioden 2021-2024 en samlet kasseforbrug på ca. 706,1 mio. kr.
Det administrative budgetforslag er udarbejdet med udgangspunkt i uændrede skatteprocenter og statsgaranteret udskrivningsgrundlag.    
B. Forslag til prioriteringsdrøftelse
Som udgangspunkt er der ikke indarbejdet nye drifts- eller anlægsforslag. Der er således i resultatopgørelsen alene indeholdt anlæg i henhold til gældende budgetoverslag. Disse fremgår af bilag 3.
Nye drifts- og anlægsønsker, som udvalg/Byråd har besluttet fremsendt til budgetforhandlingerne fremgår af bilag 4.
Der vedlægges endvidere Finansieringsnotat (bilag 5), herunder vurdering af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i forhold til selvbudgettering, samt bilag 6. med beskrivelse af udvalgenes budgetgrundlag.
Service- og anlægsudgifter
KL har udmeldt en vejledende serviceramme på 3.712 mio. kr. I administrationens budget til 1. behandling udgør serviceudgifterne 3.743 mio. kr. inklusiv budgetreserve på 37 mio.kr.  I den faseopdelte budgetproces for kommunerne under et skal kommunerne samlet set holde sig inden for en ramme på 267,5 mia. kr.
På anlæg er der aftalt en anlægsramme på 21,6 mia.kr. Kommunens bruttoanlægsudgifter udgør i anlægsoversigten 276 mio.kr. 
KL vil frem mod den endelig vedtagelse af kommunernes budgetter koordinere, at kommunerne under et holder sig inden for de aftalte rammer på drift og anlæg.  
Øvrige finansieringsmuligheder
I overensstemmelse med de udmeldte tidsfrister er der endvidere indsendt ansøgninger til Social- og Indenrigsministeriet vedr. tilskuds- og lånepuljer. Svar fra ministeriet forventes i løbet af uge 36.
Retligt grundlag
Lov om kommunernes styrelse samt vedtaget budgetproces.
Økonomiudvalget skal, jfr. Styrelseslovens § 37, over for Byrådet fremsende sit forslag til kommunens årsbudget for det kommende regnskabsår, samt budgetoverslagsårene inden den 15. september. 
Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag skal undergives 2 behandlinger i kommunalbestyrelsen med mindst 3 ugers mellemrum.
Handlemuligheder
Der pågår i øjeblikket budgetforhandlinger imellem de politiske partier.
Vurdering
Der pågår i øjeblikket budgetforhandlinger imellem de politiske partier.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen yderligere bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.    at den foreløbige resultatopgørelse og finansieringsoversigt incl. Bilag 1-6 godkendes som Økonomiudvalgets budgetforslag til Byrådets 1. behandling af Budget 2021-2024
2.    at statsgaranti på udskrivningsgrundlag og generelle tilskud indgår som grundlag for 1.behandlingen af budget 2021-2024
3.    at bilag 1-6 udsendes til høring hos høringsberettigede (brugerbestyrelser, MED-udvalg og andre interessenter) ligesom borgerne via kommunens hjemmeside får mulighed for at afgive kommentarer
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse idet omdelte foreløbig resultatopgørelse og finansieringsoversigt, forslag til budgetaftale 2021-2024, samt bilag 3 til 6 fremsendes til 1. behandling i Byrådet . De reviderede bilag og forslag til budgetaftale knyttes til sagen som bilag. Forslaget til budgetaftale erstatter det administrative budgetforslag.
Jørgen Grüner (F) stemmer imod det udkast til budgetforslag, der ligger til 1. behandling. Forslaget indeholder mange positive elementer, men det er ikke i balance. Og de helt store udfordringer adresseres ikke med andet end gode intentioner. Desuden bryder budgetoplægget med den økonomiske politik, som er vedtaget af økonomiudvalget.
Thomas Clausen (Ø) kunne ikke tilslutte sig at anlæg af Forsorgshistorisk museeum udsættes. Borgmesteren og Thomas Clausen (Ø) udarbejder ændringsforslag.
Pulje til byfornyelse pkt. 4.3.2.0.1. skal indarbejdes i Forslaget til Budgetaftale 2021-2024.
Budgetaftaleteksten udsendes til Pressen.
Knud Vincents (V) ønsker at hele byrådet involveres i de videre drøftelser af budgettet, herunder en nærmere gennemgang af grundlaget. Det bør ske hurtigst muligt.
Borgmesteren konkluderede herpå, at der afholdes budgetmøde for byrådet efter Byrådsmødet den 14. september 2020.
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3 - Reviderede bilag 1 til 2 jfr. At 1 samt bilag 3 til 6 anbefales til høring hos høringsberettigede, ligesom borgere via kommunernens hjemmeside får mulighed for at afgive kommentarer.

3. Fremtidig politisk økonomiopfølgning (D)

3.     Fremtidig politisk økonomiopfølgning (D)

Sagsnr.: 330-2020-2025                 Dok.nr.: 330-2020-353280                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal drøfte, hvordan den fremtidige politiske økonomiopfølgning kan tilrettelægges
Baggrund
Økonomiudvalget behandlede på møde den 24. august den samlede budgetopfølgning 3 (punkt 6). I den forbindelse drøftede udvalget budgetafvigelser og den politiske økonomiopfølgning, herunder alternativer til de nuværende overførselsregler.
Økonomiudvalget præsenteres for et mundtligt oplæg til drøftelse. 
Retligt grundlag
Styrelsesloven § 2
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Økonomiudvalget drøfter sagen
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
Drøftet.

4. Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 - genoptaget (B)

4.     Lokal hjælpepakke i forbindelse med Covid19 - genoptaget (B)

Sagsnr.: 330-2020-24688               Dok.nr.: 330-2020-353884                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget orienteres om status på den lokale hjælpepakke vedtaget af byrådet den 27. april 2020. Udvalget bedes ligeledes tage stilling til skæringsdato for ansøgninger til den lokale hjælpepakke samt at bevillinger gives, og hjælpepakken hermed afsluttes.
Baggrund
Byrådet vedtog den 27. april 2020 som supplement til nationale hjælpepakker en lokal hjælpepakke på 50 mio. kr., der skulle være med til at understøtte vores lokale erhvervsliv, kultur- og foreningsliv samt aktiviteter i lokalområdet.
Ved udvælgelse og prioriteringen af indsatser i det kommunale system skal det tydeligt fremgå, at hjælpen bevilges på grund af Corona-epidemien og tilstødende konsekvenser heraf og ikke for at et område generelt er nødlidende. Det betyder, at der skal være tale om midlertidige indsatser, gerne med hurtige/kortsigtede effekter, idet man må forvente, at økonomien vil normaliseres på sigt.
Forvaltningen har ugentlig orienteret Økonomiudvalget om status for hjælpepakkens initiativer. Der er til denne sag vedhæftet ”samlet økonomisk overblik”, der viser forbrug inden for hjælpepakkens initiativer.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens regler om initiativer med almennyttigt interesse for kommunens borgere.
Handlemuligheder
Økonomiudvalget kan følge hele eller dele af indstillingen.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at skæringsdatoen for ansøgninger til den lokale hjælpepakkes initiativer fastholdes til den 1. august 2020, således at udgifterne kan afholdes inden for den afsatte ramme. Ligeledes anbefales, at driftsbevillinger til initiativerne (anlægsbevillingerne er givet) gives, og hjælpepakken hermed afsluttes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De omfattede driftsbevillinger afsættes eller afsluttes således:
Punkt 5 – Beløbet udmøntes i skole/dagtilbud og budget og bevilling indgår i Budgetopfølgning 4.

Punkt 6 – Afsluttes med et samlet forbrug på 2,3 mio.kr. Budgettet omplaceres til Kultur- og Fritidsudvalget, og der afrapporteres fortsat til økonomiudvalget i forhold til opfølgning på de givne tilskud.
Punkt 8 – Budgettet udmøntes i forbindelse med kommende budgetopfølgninger.
Punkt 19 - Budgettet overføres til hhv. Kommunale Ejendomme og Skole og Dagtilbud i forhold til forbrug pr. 1.8. Resten lægges i kassen.

Punkt 20 – De centrale aftaler afledt af COVID-19 krisen har bl.a. omfattet ekstraordinært tilskud fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) på 6,8 mio.kr. til flere elev/uddannelsespladser i kommunerne. Bliver beløbet ikke anvendt skal det tilbagebetales til ordningen. Det foreslås derfor, at de afsatte 5 mio.kr. i den lokale hjælpepakke tilføres kassen, og at de ekstraordinære elev og uddannelsespladser finansieres af AUB midlerne.

Punkt 30 – Det gives en samlet bevilling til ældreområdet på 0,3 mio.kr, der dækker udgifter til etablering af afsnittet og til de bevilligede cykler til hjemmeplejen. Kommer Bjergbyparken i anvendelse til isolationspladser findes finansieringen hertil i de midler kommunen har fået i forbindelse med regeringsaftalen for budget 2021.

Punkt 32 – i forbindelse med budgetopfølgning 4 opgøres og afrapporteres de manglende gebyr indtægter på 2. rate ejendomsskat.
Punkt 33 – der gives bevilling til Børn og Ungeudvalget til dækning af kompensation for forældrebetaling i perioden frem til 15. april.
Det samlede forbrug opgøres og afrapporteres i forbindelse med budgetopfølgning 4
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
2.    at Skæringsdatoen for ansøgninger til den lokale hjælpepakkes initiativer fastholdes til den 1. august 2020
3.    at Driftsbevillinger til initiativer gives
4.    at Hjælpepakken afsluttes og afrapporteres i forbindelse med budgetopfølgning 4
Beslutning i Økonomiudvalget den 24. august 2020:
Fraværende: 
Udsat. Økonomiudvalget revurderer på næste møde, om der er dele af hjælpepakken, der skal forlænges.
Administrativ bemærkning:
Skæringsdatoen for ansøgninger til den lokale hjælpepakkes initiativer er den 31. august 2020.
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning. Den nuværende opgørelse over Hjælpepakken kvalificeres og administrationen fremlægger forventninger til eventuelle yderligere behov. Fremlægges på næste Økonomiudvalgsmøde.
Ann Sibbern (O) efterlyste beskrivelse af effekten af indsatser med små job. Sten Knuth (V) efterlyste oplysninger om serviceuddannelser er sat iværk.
Thomas Clausen (Ø) henviste, i forhold til småjob, til optjening af timer og erhvervelse af indtægtsgrundlaget.
At 2 - Godkendt, med skæringsdatoen den 31. august 2020.
At 3  - Godkendt.
At 4 - Godkendt.

5. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse (O)

5.     Afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse (O)

Sagsnr.: 330-2020-15185               Dok.nr.: 330-2020-334761                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om afrapportering af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse.
Baggrund
Ringparken i Slagelse defineres som et hårdt ghettoområde. For hårde ghettoområder skal boligorganisationen og kommunalbestyrelsen, jf. § 168 a i lov om almene boliger, udarbejde en udviklingsplan, der som sit mål har at nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40 % af alle boliger i det pågældende hårde ghettoområde senest i 2030.
Slagelse Kommune og boligorganisationerne FOB og SAB udarbejdede i foråret 2019 en udviklingsplan for Ringparken, der beskriver, hvilke tiltag der skal gennemføres for at opfylde kravet om de 40 %.
Udviklingsplanen blev godkendt af byrådet den 26. august 2019 og efterfølgende af Boligministeren den 10. september 2019.
Udviklingsplanen tager afsæt i visionsplanen ”Ny Ringby 2025” og har til formål at vise en vej for, hvordan Ringparken omdannes til et mere attraktivt by- og boligområde frem mod 2030.
Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og FOB aflevere en årlig afrapportering til Transport- og Boligministeriet og redegøre for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for Ringparken. Afrapporteringen skal sendes til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen senest den 1. oktober 2020.
Der arbejdes i øjeblikket på en fysisk helhedsplan for Ringparken, der tager afsæt i følgende tiltag, som er fastlagt i udviklingsplanen:
-      Omdannelse af almene familieboliger til almene ungdomsboliger
-      Nedrivning af boliger
-      Fortætning med private boliger, herunder også ungdomsboliger
-      Fortætning med almene ungdomsboliger
-      Etablering af erhverv (udadvendte offentlige/private funktioner der appellerer til et bredt publikum)
På nuværende tidspunkt følger vi indholdet og tidsplanen beskrevet i udviklingsplanen.
Afrapporteringen til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen ses af bilag 1 og bilag 2. 
Retligt grundlag
Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger. Planloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Ringparken er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i august 2020. I forbindelse med den videre udarbejdelse af den fysiske helhedsplan, der mere konkret forholder sig til de forskellige tiltag, og dialog med Landsbyggefonden kan der forekomme ændringer til tidsplan og økonomi.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at orienteringen om afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Ringparken i Slagelse tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med 6 stemmer; (A), (F), (I), (B) og (O)-
2; (V) oversendte sagen til Byrådet.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Troels Brandt (B) bemærkede, at han ikke fandt at nedrivningen af gode boliger er i overensstemmelse med bæredygtighed, og at det var ærgeligt at det er eneste løsning der bringes i anvendelse.

6. Afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør (O)

6.     Afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør (O)

Sagsnr.: 330-2020-15183               Dok.nr.: 330-2020-334930                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør.
Baggrund
Motalavej i Korsør defineres som et hårdt ghettoområde. For hårde ghettoområder skal boligorganisationen og kommunalbestyrelsen, jf. § 168 a i lov om almene boliger, udarbejde en udviklingsplan, der som sit mål har at nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40 % af alle boliger i det pågældende hårde ghettoområde senest i 2030.
Slagelse Kommune og BoligKorsør udarbejdede i foråret 2019 en udviklingsplan for Motalavej, der beskriver, hvilke tiltag der skal gennemføres for at opfylde kravet om de 58 % (Motalavej fik dispensation fra de 40 %).
Udviklingsplanen blev godkendt af byrådet den 27. maj 2019 og efterfølgende af Boligministeren den 10. september 2019.
Udviklingsplanen tager afsæt i Slagelse Kommunes strategi for den almene sektor.
Som følge af lovgivningen skal Slagelse Kommune og BoligKorsør aflevere en årlig afrapportering til Transport- og Boligministeriet og redegøre for status på milepæle og tidsplan angivet i udviklingsplanen for Motalavej. Afrapporteringen skal sendes til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen senest den 1. oktober 2020.
Der arbejdes i øjeblikket på en fysisk helhedsplan for Motalavej, der tager afsæt i, at 164 almene boliger skal nedrives.
På nuværende tidspunkt følger vi indholdet og tidsplanen beskrevet i udviklingsplanen.
Afrapporteringen til Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen ses af bilag 1 og bilag 2.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger. Lov om leje af almene boliger. Planloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Afrapporteringen af status på udviklingsplanen for Motalavej er baseret på den tilgængelig viden og indsigt i august 2020. I forbindelse med den videre udarbejdelse af den fysiske helhedsplan, der mere konkret forholder sig til de forskellige tiltag, og dialog med Landsbyggefonden kan der forekomme ændringer til tidsplan og økonomi.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og projektchefen indstiller,
1.    at orienteringen om afrapportering af status på udviklingsplanen for Motalavej i Korsør tages til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning med 6 stemmer; (A), (F), (I), (B) og (O)
2; (V) oversendte sagen til Byrådet.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.
Troels Brandt (B) bemærkede, at han ikke fandt at nedrivningen af gode boliger er i overensstemmelse med bæredygtighed, og at det var ærgeligt, at det er eneste løsning der bringes i anvendelse.

7. Gensidig orientering (O)

7.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2020-1487                 Dok.nr.: 330-2020-339013                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Gensidig orientering.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
Økonomiudvalget får mulighed for at møde sidste kandidat til stillingen som udviklingschef forud for ansættelse.
Ann Sibbern (O) rykkede for svar på udsættelsen af ibrugtagning af ny bane hos B73.
Stén Knuth (V) spurgte til løsning af kapacitet på busrute 902, herunder i hvilken udstrækning det er løst. Villum Christensen (I) svarede at kapacitetsproblemet er løst, men at der stadig kommer spørgsmål om forholdende.

8. Godkendelse af referat (B)

8.     Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2020-1487                 Dok.nr.: 330-2020-339033                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Borgmesteren indstiller,
1.    at referatet godkendes
Beslutning i Økonomiudvalget den 7. september 2020:
Fraværende: 
Godkendt.