Økonomiudvalget – Referat – 9. maj 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,

1.     at Økonomiudvalget godkender dagsordenen.


2. Valgbus til Folkeafstemningen 1. juni 2022 (B)

Beslutning

At 1: Valgbussen aktiveres ikke i forbindelse med    folkeafstemning 1. juni 2022.

For aktivering af valgbussen stemte 2: (O) og (D)

Imod aktivering af valgbussen stemte 6: (A), (C), (F) og (V)

(O) og (D) bemærker, at nu hvor der er nedlagt en række valgsteder er det vigtigt at lave alternativer for at understøtte demokratiet.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal tage beslutning om valgbussen skal aktiveres i forbindelse med folkeafstemningen 1. juni 2022

Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør indstiller,

1.     at økonomiudvalget beslutter, om valgbussen skal aktiveres i forbindelse med folkeafstemningen.

Sagens indhold

Økonomiudvalget besluttede den 19. april 2022 at nedlægge 5 valgsteder. I den forbindelse ønskede udvalget at få en sag forelagt om aktivering af valgbussen i forhold til brevstemmeafgivning.

Erfaringerne fra brugen af valgbussen til kommunalvalget i november 2021 viser, at det ikke er tilstrækkeligt at være til stede én gang i fx 1 time i ét område. Ved kommunal- og regionsvalget blev der kun indsamlet 164 brevstemmer i valgbussen på dens 18 ture. Dette vurderes blandt andet at hænge sammen med, at borgerne ikke var opmærksomme på at valgbussen var i området.

For at opnå succes vurderes der at være behov for en tilbagevendende tilstedeværelse i mere end 1  time ad gangen i de udvalgte områder. Derudover bør der være et øget fokus på markedsføring af valgbussens tilstedeværelse via bl.a. aviser og lokalradio.

Skal valgbussen ud at køre, lægges der op til at alle 5 områder, hvor der ikke længere er valgsteder, besøges af valgbussen fast én gang om ugen af 2 timers varighed i 2 uger i træk lige op til brevstemmeafgivningen slutter. Der lægges op til, at valgbussen er i de 5 forskellige områder på hver deres ugedag. I denne forbindelse bør der køre målrettede facebookkampagner, annoncering i ugeavisen og i lokalradioen i alle ugerne mens bussen kører samt ugen før.

Borgerservice står for håndtering af brevstemmer, men pga. af det massive pres der lige nu er på Borgerservice, kan opgaven med valgbussen ikke løses af personale fra Borgerservice. Det administrative personale, der skal bemande bussen, vil skulle findes i andre enheder. Dermed vil der også være et behov for oplæring.

Valgbussen vil køre i perioden 16. maj til 28. maj.

Udgiften til en valgbus ud fra ovenstående ramme forventes at være 50.400 kr., hvor 29.000 kr går til markedsføring, 20.000 kr. til bemandingen, og 1.400 kr. til benzin.                                                  

Sagens videre forløb

Beslutter økonomiudvalget at valgbussen skal køre til folkeafstemningen, vil byrådet skulle bevilge de 50.400 kr. på mødet den 30. maj. Da aktiviteten løber i ugerne før byrådsmødet, vil det være nødvendigt med en formandsbeslutning jf. styrelseslovens § 31.

Retligt grundlag

Styrelsesloven § 2

Handlemuligheder

Økonomiudvalget har følgende handlemuligheder:

  1. Vælge ikke at aktivere valgbussen 

  2. Vælge at valgbussen skal køre i 2 uger i de områder, hvor der er blevet nedlagt et valgsted.

Vurdering

Administrationen anfører, at det kan være svært at give en faktuelt baseret vurdering af en indsats hvor valgbussen skal køre i de områder, der har fået nedlagt et afstemningssted. 

Med baggrund i opgørelsen fra kommunalvalget i efteråret 2021 blev der afgivet et relativt beskedent antal brevstemmer. Dette skal dog holdes op imod den aktuelle situation, hvor valgbussen dels skal køre i færre områder, og hvor indsatsen gennemføres med en udvidet og mere målrettet markedsføring. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Beslutter økonomiudvalget at aktivere valgbussen, skal udgiften bevilges ved et kassetræk

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

3. Udpegning af kommunens repræsentant på generalforsamling 2022 i Slagelse Erhvervscenter A/S (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget.

Beslutningstema

Slagelse Erhvervscenter afholder generalforsamling den 11. maj 2022. Økonomiudvalget skal udpege, hvem der skal være Slagelse Kommunes repræsentant, og hvordan ejerskabet skal varetages.

 

Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør indstiller,

1.     at Økonomiudvalget udpeger borgmesteren til at være Slagelse Kommunes repræsentant ved Slagelse Erhvervscenters generalforsamling den 11. maj 2022

2. at Økonomiudvalget tilkendegiver overfor ejerrepræsentanten, hvorledes der skal ageres på generalforsamlingen. 


Sagens indhold

Slagelse Erhvervscenter A/S afholder generalforsamling den 11. maj 2022. Slagelse Kommune har modtaget indkaldelse til generalforsamlingen og årsrapport for 2021.

Generalforsamlingen er kommunens mulighed for som ejer at udøve indflydelse på Slagelse Erhvervscenter A/S. Ejerrepræsentantens opgave er at agere i overensstemmelse med kommunens instruks, herunder at påse at generalforsamlingen afvikles i overensstemmelse med vedtægterne.

Økonomiudvalget skal beslutte nærmere om, hvordan kommunen vil forvalte ejerskabet i forbindelse med generalforsamlingen. For det første skal det besluttes, hvem der skal være kommunens ejerrepræsentant på generalforsamlingen. Dernæst skal bemyndigelsen til ejerrepræsentanten besluttes, dvs. hvordan vedkommende SKAL agere på generalforsamlingen.

Dagsorden ifølge vedtægterne er som følger:

  1. Valg af dirigent.
  2. Bestyrelsens beretning.
  3. Forelæggelse af årsrapport til godkendelse.
  4. Valg af bestyrelsesmedlemmer.
  5. Valg af revisor.
  6. Eventuelt.

Ejerrepræsentantens bemyndigelse går på følgende (standard):

  • Punkter som er offentliggjort med dagsordenen som f.eks. valg til hverv, godkendelse af regnskab osv. kan ejerrepræsentanten stemme for. Ejerrepræsentanten bør dog bruge sin stemme på at få afstemningen udsat, hvis der på mødet præsenteres væsentligt nyt i forhold til sådanne rutinepunkter, som væsentligt ændrer billedet. Det vil sige udsættelse, indtil kommunen har haft mulighed for at tage stilling.

     

  • Opstår behovet for at behandle punkter uden for dagsordenen, herunder f.eks. beslutningspunkter under eventuelt, omfatter bemyndigelsen alene, at ejerrepræsentanten tilkendegiver, at behandlingen af punktet må udsættes, således at kommunens stillingtagen kan indhentes. Der kan selvfølgelig være situationer, hvor dette må fraviges, f.eks. hvis en umiddelbar beslutning er påkrævet. I givet fald er ejer-repræsentanten nødt til at agere ud fra sin personlige overbevisning, herunder bør kommunen orienteres umiddelbart efter mødet.

Økonomiudvalget skal beslutte om årsrapporten eller andet gør, at der for de enkelte punkter på dagsordenen skal ske ændringer i forhold til den standardbemyndigelse, som ejerrepræsentanten allerede har.

Udover de punkter, der vil fremgå af dagsorden og årsrapport, kan Økonomiudvalget drøfte spørgsmålet om honorar til bestyrelsesmedlemmerne i Slagelse Erhvervscenter.

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger

Retligt grundlag

Økonomiudvalget varetager ejerskabet omkring Slagelse Erhvervscenter A/S.

Kommunens repræsentant på generalforsamlingen er underlagt kommunens ubegrænsede instruktionsbeføjelse.

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan udpege borgmesteren til at være Slagelse Kommunes repræsentant ved  Slagelse Erhvervscenters generalforsamling den 11. maj 2022

Økonomiudvalget kan tilkendegive overfor ejerrepræsentanten, hvorledes der skal ageres på  generalforsamlingen. 

Vurdering

Forvaltningen anbefaler, at Økonomiudvalget udpeger borgmesteren til at repræsentere Slagelse Kommune ved generalforsamlingen.

Forvaltningen anbefaler, at Økonomiudvalget tilkendegiver overfor ejerrepræsentanten hvordan vedkommende skal agere på generalforsamlingen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

4. Udpegning af kommunens repræsentant på generalforsamling 2022 i SK Forsyning (B)

Beslutning

Lis Tribler (A) blev erklæret inhabil og deltog ikke i behandlingen af af punktet.

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt.

At 3: Godkendt.

Forslag til ændringer til honorarpolitik er:

Der betales honorar pr. selskab efter følgende fordeling:

  • Formand 20.000 kr. pr. selskab
  • Næstformand 10.000 kr. pr. selskab
  • Bestyrelsesmedlem    5.000 kr. pr. selskab

At 4: Ændring i selskabets vedtægter vedr. medarbejderrepræsentant godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

SK Forsyning afholder generalforsamling den 19. maj 2022. Økonomiudvalget skal udpege, hvem der skal være Slagelse Kommunes repræsentant, og hvordan ejerskabet skal varetages.

 

Indstilling

Konstitueret kommunaldirektør indstiller,

1.     at Økonomiudvalget udpeger borgmesteren til at være Slagelse Kommunes repræsentant ved SK Forsynings generalforsamling den 19. maj 2022.

2. at Økonomiudvalget tilkendegiver overfor ejerrepræsentanten, hvorledes der skal ageres på generalforsamlingen.

3.  at Økonomiudvalget drøfter SK Forsyning A/S honorarpolitik og beslutter om ejerrepræsentanten fra kommunen skal stille forslag til generalforsamlingen om, at honorar til formand, næstformand og bestyrelsesmedlemmer ændres. Ændringsforslaget indsendes herefter til SK Forsyning A/S bestyrelse, som beslutter om det kan optages på dagsordenen jf. SK Forsyning A/S vedtægter.

4. at Økonomiudvalget drøfter SK Forsyning A/S forslag til vedtægtsændringer vedr. medarbejderrepræsentant i SK Forsyning A/S bestyrelse.

Sagens indhold

SK Forsyning A/S afholder generalforsamling den 19. maj 2022. Slagelse Kommune har modtaget indkaldelse til generalforsamlingen og årsrapport for 2021.

Generalforsamlingen er kommunens mulighed for som ejer at udøve indflydelse på SK Forsyning A/S. Ejerrepræsentantens opgave er at agere i overensstemmelse med kommunens instruks, herunder at påse at generalforsamlingen afvikles i overensstemmelse med vedtægterne.

Økonomiudvalget skal beslutte nærmere om, hvordan kommunen vil forvalte ejerskabet i forbindelse med generalforsamlingen. For det første skal det besluttes, hvem der skal være kommunens ejerrepræsentant på generalforsamlingen. Dernæst skal bemyndigelsen til ejerrepræsentanten besluttes, dvs. hvordan vedkommende SKAL agere på generalforsamlingen.

Dagsorden ifølge vedtægterne er som følger:

  1. Valg af dirigent.
  2. Bestyrelsens beretning.
  3. Forelæggelse af årsrapport til godkendelse herunder fastsættelse af vederlag til bestyrelsesmedlemmer, næstformand og formand.
  4. Beslutning om décharge for direktion og bestyrelse.
  5. Beslutning om anvendelse af overskud eller dækning af tab i henhold til det godkendte regnskab.
  6. Forslag til vedtægtsændring - medarbejderrepræsentantvalg.
  7. Valg af medlemmer til bestyrelsen herunder valg af bestyrelsens formand og næstformand.
  8. Valg af revisor.
  9. Eventuelt.

Ejerrepræsentantens bemyndigelse går på følgende (standard):

  • Punkter som er offentliggjort med dagsordenen som f.eks. valg til hverv, godkendelse af regnskab osv. kan ejerrepræsentanten stemme for. Ejerrepræsentanten bør dog bruge sin stemme på at få afstemningen udsat, hvis der på mødet præsenteres væsentligt nyt i forhold til sådanne rutinepunkter, som væsentligt ændrer billedet. Det vil sige udsættelse, indtil kommunen har haft mulighed for at tage stilling.
  • Opstår behovet for at behandle punkter uden for dagsordenen, herunder f.eks. beslutningspunkter under eventuelt, omfatter bemyndigelsen alene, at ejerrepræsentanten tilkendegiver, at behandlingen af punktet må udsættes, således at kommunens stillingtagen kan indhentes. Der kan selvfølgelig være situationer, hvor dette må fraviges, f.eks. hvis en umiddelbar beslutning er påkrævet. I givet fald er ejer-repræsentanten nødt til at agere ud fra sin personlige overbevisning, herunder bør kommunen orienteres umiddelbart efter mødet.

Økonomiudvalget skal beslutte om årsrapporten eller andet gør, at der for de enkelte punkter på dagsordenen skal ske ændringer i forhold til den standardbemyndigelse, som ejerrepræsentanten allerede har.

Honorar

Økonomiudvalget skal drøfte SK Forsyning A/S honorarpolitik og beslutte om ejerrepræsentanten fra kommunen skal stille forslag til generalforsamlingen om, at honorar til  formand, næstformand og bestyrelsesmedlemmer ændres, da SK Forsyning A/S går fra 8 selskaber til 7 selskaber.

Honorarerne dækker varetagelse af bestyrelsesopgaven i alle koncernens helejede selskaber.

Til generalforsamlingen kan ejerrepræsentanten stille forslag om at ændre formandshonoraret fra 160.000 kr. pr. år pr. selskab til 20.000 kr. pr. år. pr. selskab. Næstformandshonoraret kan ændres fra 80.000 kr. pr. år pr. selskab til 10.000 kr. pr. år. pr. selskab. Menigt bestyrelsesmedlemshonorar kan ændres fra 40.000 kr. pr. år. pr. selskab til 5.000 kr. pr. år. pr. selskab. For varetagelse af og deltagelse i udvalgsarbejde under bestyrelsen kan beløbet ændres fra 10.000 kr. til 5.000 kr. 

Vedtægtsændring

Økonomiudvalget skal endelig drøfte SK Forsyning A/S forslag om vedtægtsændringer. Vedtægtskorrektionen vedrører måden, hvorpå medarbejderrepræsentanter indvælges i bestyrelsen, da der - som bekendt - er tale om en frivillig ordning, indgået med virksomhedens medarbejdere. 

Sagens videre forløb

Ingen bemærkninger.

Retligt grundlag

Økonomiudvalget varetager ejerskabet omkring SK Forsyning A/S.

Kommunens repræsentant på generalforsamlingen er underlagt kommunens ubegrænsede instruktionsbeføjelse. 

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan udpege borgmesteren til at være Slagelse Kommunes repræsentant ved SK Forsynings generalforsamling den 19. maj 2022.

Økonomiudvalget kan tilkendegive overfor ejerrepræsentanten, hvorledes der skal ageres på  generalforsamlingen.

Økonomiudvalget kan drøfte SK Forsyning A/S honorarpolitik og beslutte om ejerrepræsentanten fra kommunen skal stille forslag til generalforsamlingen om, at honorar til  formand, næstformand og bestyrelsesmedlemmer ændres. 

Økonomiudvalget kan drøfte SK Forsyning A/S forslag til vedtægtsændringer vedr.  medarbejderrepræsentant i SK Forsyning A/S bestyrelse.

 

Vurdering

Forvaltningen anbefaler, at Økonomiudvalget udpeger borgmesteren til at repræsentere Slagelse Kommune ved generalforsamlingen.

Forvaltningen anbefaler, at Økonomiudvalget tilkendegiver overfor ejerrepræsentanten, hvordan vedkommende skal agere på generalforsamlingen.

Forvaltningen anbefaler, at ejerrepræsentanten fra kommunen stiller ændringsforslag til honorarpolitikken og drøfter forslag til vedtægtsændringer. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

5. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget.

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende referatet

Indstilling

Den konstituerede kommunaldirektør indstiller,

1.     at referatet godkendes.