Økonomiudvalget – Referat – 5. september 2022



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Økonomiudvalget godkender dagsordenen

 

2. Antallet af Afstemningssteder i Slagelse Kommune (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

(A) og (O) stemmer imod.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal tage stilling til antallet af afstemningssteder og ændringer i enkelte afstemningssteders placering i Slagelse Kommune.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Økonomiudvalget beslutter fremadrettet at operere med 18 afstemningssteder for alle fremtidige valg i Slagelse Kommune som beskrevet i handlemulighed A.   

Sagens indhold

Det er økonomiudvalgets kompetence at træffe beslutninger omkring afstemningssteder i Slagelse Kommune.

Ved folkeafstemningen den 1. juni, opererede Slagelse Kommune kun med 20 afstemningssteder, fremfor de normale 25. Erfaringerne med et reduceret antal afstemningssteder har været særdeles gode i forhold til den praktiske afvikling af valget, koordinering og praktisk håndtering i såvel planlægningen som afviklingen af valget på selve valgdagen var betydeligt nemmere.

Det logistiske arbejde i forberedelserne var ligeledes mere enkelt og mindre ressourcekrævende. Der sås færre hændelser på selve valgdagen, og det var nemmere at sikre hurtig håndtering af disse hændelser - for eksempel i forbindelse med IT-nedbrud og lignende. Der var et mindre ressourcestærk på organisationens mandskab, og der var behov færre valgtilforordnede. 

På baggrund af de positive erfaringer lægger administrationen op til at afvikle alle fremadrettede valg med 18 afstemningssteder. 

En reduktion til 18 afstemningssteder forventes at give at en reduktion af udgifterne til afvikling af valg på 316.000 kr. pr. valg. 

Forslaget tager udgangspunkt i at eksisterende afstemningsområder slås sammen fremfor at tegne nye afstemningsområder dog med det forbehold at mindre ændringer kan forekomme. Antal vælgere i nedenstående oversigt tager udgangspunkt i et folketingsvalg. Det konkrete antal vælgere på et afstemningssted afhænger dog af valgets type. 

Konkret lægges der op til,

  1. at Flakkebjergs vælgere rykkes til Dalmose og skal stemme i Dalmosehallen, der fremadrettet vil have ca. 2450 vælgere.
  2. Vælgerne fra Havrebjerg skal tilknyttes Stillinge og skal stemme i Stillingehallen, der fremadrettet vil have ca. 2650 vælgere.
  3. Antvorskovs afstemningsområde nedlægges, og vælgerene flyttes som udgangspunkt til Slagelsehallen. Slagelse Hallen vil herefter have op til 10.000 vælgere. Grupper af vælgere fra Antvorskov skole, kan dog blive flyttet til andre valgsteder i Slagelse By, afhængigt af geografiske forhold, hvis dette vurderes hensigtsmæssigt. 
  4. Derudover slås Skælskør Øst og Skælskør Vest sammen med TjærebyMagleby, og Eggeslevmagle til ét afstemningsområde for Skælskør, med afstemningssted i Skælskørhallen. Der vil dermed være ca. 6450 vælgere på et sådant samlet afstemningssted. Der peges på Skælskørhallen grundet parkeringsforhold. 

Retligt grundlag

Lov om kommunale og regionale valg
Folketingsvalgloven

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan:

A. Beslutte at Slagelse Kommune fremadrettet skal have 18 afstemningssteder, og som følge heraf nedlægge Havrebjerg og Flakkebjergs afstemningsområder og rykke vælgerne til hhv. Stillinge og Dalmose, samt nedlægge afstemningsområderne Tjæreby, Eggeslevmagle, Magleby, Skælskør Øst og Skælskør Vest og slå disse sammen i ét fælles afstemningsområde for Skælskør med afstemningssted i Skælskørhallen.

B. Afvise administrationens oplæg til reduktion i antallet af afstemningssteder og i stedet bevare alle 25 valgsteder i Slagelse Kommune. 

Vurdering

Administrationen vurderer, at sammenlægning af valgsteder medfører en bedre og mere sikker afvikling af valg, der samtidigt reducerer den økonomiske omkostning ved et valg.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En reduktion til 18 valgsteder forventes at medføre en besparelse på 316.000 kr. pr valg. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Valgbestyrelsen skal orienteres om Byrådets beslutning.

Der er ikke afsat budget til afholdelse af et folketingsvalg i 2022. Udskrives der folketingsvalg til afholdelse i 2022, skal byrådet behandle en sag om bevilling til afvikling af valget. 

3. Tilforordnede og honorering i forbindelse med valg (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

At 2: Godkendt.

At 3: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget 

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende, at frivillige tildeles 30 % af pladserne som  tilforordnede ved alle valg i indeværende byrådsperiode.

Derudover skal Økonomiudvalget godkende fordelingen af tilforordnede til et folketingsvalg i nuværende valgperiode. 

Endelig skal Byrådet godkende forvaltningens oplæg til honorering af tilforordnede for hele nuværende Byrådsperiode. 

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Økonomiudvalget godkender, at 30 % af pladserne som tilforordnet til alle valg i den indeværende byrådsperiode tildeles til frivillige som beskrevet i handlemulighed A.

2. at Økonomiudvalget godkender forvaltningens oplæg til fordeling af tilforordnede til folketingsvalg, der afholdes i indeværende valgperiode som beskrevet i handlemulighed C. 

3.     at Økonomiudvalget godkender forvaltningens oplæg til honorering af tilforordnede og frivillige til kommende valg i indeværende byrådsperiode som beskrevet i handlemulighed E. 

Sagens indhold

Det er økonomiudvalgets kompetence at fastlægge fordeling af tilforordnede på afstemningsstederne og honorering af de tilforordnede. Nærværende sag beskriver forslag til honorering og anvendelse af frivillige på valgstederne for alle valg der afholdes i indeværende byrådsperiode.

Derudover gives et forslag til fordelingen af tilforordnede på afstemningsstederne til næste folketingsvalg.

Anvendelse af frivillige og bemanding ud fra forholdsfordeling i byrådet

Det følger af valglovgivningen, at det er vælgerne i kommunen, der styrer og kontrollerer de offentlige valg, der afholdes i Slagelse Kommune. Der skal for hvert afstemningsområde udpeges minimum 5 valgstyrere, herunder en formand, samt et antal tilforordnede. Det er valgstyrernes opgave at føre afstemningsbogen for afstemningsstedet. De tilforordnede skal bistå ved valget.

Det fremgår af valgloven, at udpegningen sker ved forholdstalsvalg medmindre der er enighed om andet. Forholdstallet beregnes i givet fald ud fra de seneste anmeldte valggrupper i byrådet.

Den samlede bemanding på afstemningsstederne har traditionelt været rekrutteret blandt partierne. Det har vist sig svært for partierne at finde tilforordnede til alle pladserne, hvilket har bevirket, at opgaven med rekruttering ved afholdte valg ofte har kørt helt frem til selve valgdagen.

Der lægges derfor op til, at der for resterende valg i indeværende byrådsperiode rekrutteres fra frivillige, og at andelen af frivillige udgør 30 % af pladserne på afstemningsstederne. Pladserne til frivillige vil dog som udgangspunkt ikke inkludere pladser som valgformænd og valgstyrere.
De resterende 70% af pladserne fordeles via de anmeldte valggrupper. 

Koordinationen mellem valggrupper og bemanding af valgstederne går via Ledelsessekretariatet, mens valggrupper hver for sig koordinerer internt, hvor mange tilforordnede de enkelte partier, stiller med.

Forvaltningen lægger op til, at alle tilforordnede og valgstyrere, der møder ind, bliver på afstemningsstedet frem til valget er fuldt afviklet og talt op. Én gruppe møder ind ca. kl. 07.00. Endnu en gruppe møder ind kl. 16.30.

Fordeling af tilforordnede blandt valggrupperne

Bilag 1 og 2 viser forslag til fordeling af tilforordnede baseret på valggrupperne (inklusiv rekruttering af frivillige til 30 % af pladserne) ved henholdsvis 18 og 25 afstemningssteder idet økonomiudvalget på punktet før har taget stilling til antal afstemningssteder.  Bilag 1 viser forslag til fordelingen ved 18 afstemningssteder mens bilag 2 tager udgangspunkt i 25 afstemningssteder. 

Honorering af tilforordnede
De tilforordnede honoreres i form af diæter, og der kan gives op til 4 diæter som honorering. En diæt er på 440 kroner og gives som udgangspunktet for 4 timer.

Ved foregående valg er tilforordnede, der deltog hele dagen, blevet honoreret med 3 diæter, mens tilforordnede, der mødte ind 16.30 eller som tæller kl. 20.00, er blevet honoreret med 2 diæter.

Udgiften til honorering med samme model ved 18 afstemningssteder (jf. bilag 1) vil være kr. 272.360  og ved 25 afstemningssteder (jf. bilag 2) vil udgiften være 310.640 kr.

Retligt grundlag

Kommunal- og regionalvalgloven
Folketingsvalgloven

Handlemuligheder

Økonomiudvalget kan:

I forhold til anvendelsen af frivillige på afstemningsstederne: 

A. godkende forvaltningens forslag om at afsætte 30 % af pladserne på alle afstemningssteder til frivillige til alle valg i denne byrådsperiode. Dog undtaget valgstyrere og formænd. 

B. Afvise at anvende 30 % frivillige på afstemningsstederne.

I forhold til fordelingen af tilforordnede på afstemningsstederne: 

C. Godkende forvaltningens oplæg til fordeling af tilforordnede vælgere på afstemningsstederne i forbindelse med et folketingsvalg i denne valgperiode, som beskrevet i bilag 1 - alternativt bilag 2, hvis Økonomiudvalget i sagen omkring afstemningssteder vælger at bevare alle 25 afstemningssteder. 

D. Afvise forvaltningens oplæg til fordeling af tilforordnede, som beskrevet i bilag 1 og 2 - og som følge heraf bede forvaltningen om at komme med et nyt oplæg hertil.

I forhold til honorering: 

E. Godkende forvaltningens oplæg til honorering af tilforordnede til alle valg i denne byrådsperiode, hvor der udbetales tre diæter til tilforordnede, der er til stede ved hele valghandlingen, og der gives to diæter til tilforordnede, der er møder ind 16.30

F. Afvise forvaltningens oplæg til honorering af tilforordnede i forbindelse med valget, og som følge heraf bede forvaltningen om at komme med et nyt oplæg hertil.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det er nødvendigt at åbne rekruttering af tilforordnede via frivillige. Det er en ressourcekrævende opgave at få alle pladser bemandet, og det er hensigtsmæssigt for alle parter, at bemandingen i hovedtræk kan være afsluttet en uge før valgdagen. 30 % af pladserne til frivillige vurderes at være et tilstrækkeligt supplement til valggruppernes rekruttering.

Forvaltningen vurderer, at oplæggene til bemanding og honorering repræsenterer både fordelingsmæssigt korrekte og realistiske bud på bemanding til folketingsvalg.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger. 

Sagens videre forløb

Valgbestyrelsen skal orienteres om Byrådets beslutning.

Der er ikke budget til afholdelse af et folketingsvalg i 2022. Udskrives der folketingsvalg til afholdelse i 2022, skal byrådet godkende bevilling til afvikling af valget. 

4. Godkendelse af referat (B)

Beslutning

At 1: Godkendt.

Kompetence

Økonomiudvalget

Beslutningstema

Økonomiudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.     at Økonomiudvalget godkender referatet.