Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet
orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgning 2. for 2023 samt
forventninger til forventet resultat og budgetudfordringer for 2023.
Byrådet skal
på baggrund af indstillinger fra Økonomiudvalget godkende
bevillingsansøgninger samt budgetomplaceringer mellem udvalg.
Indstilling
Økonomi- og
Digitaliseringschefen indstiller,
1. at
Byrådet
på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget tager forventet regnskab for 2023 til orientering.
2. at
Byrådet
på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkender bevillingsansøgninger
i 2023 jf. sagens pkt. 1.a til 5.c
at Byrådet på baggrund af
indstilling fra Økonomiudvalget godkender redisponeirng
af anlægsrammen for 2023 og budgetomplacering til 2024 samt budgetomplacering
af indtægtsbudget fra 2024 til 2023 jf. bilag 3.
3. at
tillægsbevillinger
i 2023 på i alt -124,7 mio.kr. tilføres kassen og at tillægsbevillinger på 22,2
mio.kr. i 2024 finansieres i kassen.
4. at Byrådet på
baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkender følgende anlægsbevilling på 1,2 mio.kr. til
anlægsprojekt PFAS Renseanlæg, 0,270 mio.kr. på Daginstitutionen Kildebakken og
0,250 mio.kr. på Slots Bjergby Daginstitution.
Sagens
indhold
Konklusion
Resultatet
af det skattefinansierede område viser et forventet driftsoverskud for 2023
på 45,1 mio.kr. Sammenholdes resultatet med det vedtagne budget, har der været en positiv udvikling på 16,7 mio.kr.
Ses
resultatet i forhold til budgetopfølgning 1 2023 er resultatet
på det skattefinansierede område forbedret med 150,2 mio.kr., som følge af et fald i forventede drifts
og anlægsudgifter samt en positiv midtvejsregulering.
Resultatet
betyder også, at servicerammen forventes overskredet med 9,7 mio.kr., samt at der inkl. finansiering forventes en
kassestyrkelse på 18,6 mio.kr.
Den positive
udvikling skyldes hovedsageligt:
- Positiv
midtvejsregulering på 104,2 mio. kr.
- Fald
i forventede udgifter på både drift og anlæg på i alt 47,2
mio.kr.
Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO2 | Forventet
resultat
B01 | Afvigelse
BO2 |
Resultatopgørelse |
Indtægter | -5.941,7 | -5.941,7 | -6.044,1 | -5.940,7 | -102,4 |
Driftsudgifter | 5.823,7 | 5.866,2 | 5.874,2 | 5.896,4 | 8,0 |
Heraf: serviceudgifter | 3.994,7 | 4.051,0 | 4.027,5 | 4.060,7 | -23,5 |
Øvrige driftsudgifter | 1.829,0 | 1.815,2 | 1.846,7 | 1.835,7 | 31,5 |
Renter m.v. | 5,9 | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 0,0 |
Anlæg | 83,8 | 139,7 | 117,7 | 142,7 | -22,0 |
Renovation (brugerfinansieret) | -3,1 | -3,1 | -5,4 | -3,1 | -2,3 |
Resultat i alt | -31,5 | 68,2 | -50,5 | 102,4 | -118,7 |
Finansieringsoversigt
|
Resultat efter renter | -31,5 | 68,2 | -50,5 | 102,4 | -118,7 |
Optagne lån | -63,0 | -72,3 | -74,5 | -72,3 | -2,2 |
Afdrag på lån | 103,2 | 103,2 | 100,9 | 103,2 | -2,3 |
Finansforskydninger | -38,1 | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 0,0 |
Ændring af kassebeholdning | -29,4 | 104,4 | -18,8 | 138,6 | -123,2 |
* positive tal = udgifter eller kasseforbrug
Udgangspunktet
for budgetopfølgning 2.
Alle
fagudvalg har i august behandlet Budgetopfølgning 2. for 2023 med vurdering af
forventet regnskabsresultat for 2023. Fokus har været på, hvorvidt der er
væsentlige ændringer i de forudsætninger, som Budget 2023-2026 bygger på,
herunder implementering af besparelsesforslag.
De
overordnede beløb i budgetopfølgningen er vist i ovenstående opstilling.
Opfølgningen er baseret på korrigeret budget pr. ultimo juni 2023 på drift og
anlæg.
Resultatet af
Budgetopfølgning 2. er beskrevet nærmere i bilag 1.
Resultat
indtægter
Der forventes
en samlet merindtægt på -102,4 mio.kr. Merindtægten vedrører hovedsageligt midtvejsreguleringen for 2023 samt øvrige justeringer.
Midtvejsregulering
består af følgende reguleringer:
- Stigning
i Priser og lønninger -23,1
mio.kr.
- Stigning
i overførelsesudgifterne -44,7
mio.kr.
- Kompensation
for merudgifter til COVID-19 og Ukrainere i 2022 -19,1 mio.kr.
- Kompensation
for merudgifter til Ukrainere i 2023 -12,1
mio.kr.
- Lov
& Cirkulære og andre reguleringer -5,2
mio.kr.
Øvrige
justeringer
- Særligt
tilskud som følge af høj ledighed (bidrag til ordningen) 1,3 mio.kr.
- Justering
af skatteindtægter og skrå skatteloft i alt 0,4
mio.kr.
Resultat
drift
Økonomiudvalget
Samlet
forventes et mindreforbrug på 10,9 mio.kr. Mindreforbruget fordeler sig med et mindreforbrug
på administration 16. mio.kr., mens de tværgående områder forventer et
merforbrug på 5,1 mio.kr. som relatere sig til merudgifter på
forsikringsordninger. Kommunale Ejendomme forventer et budget i balance og at
stigende energipriser kompenseres ved reduktion af udgifterne til
bygningsvedligeholdelse.
Erhverv-
og Beskæftigelses og Uddannelsesudvalget
Der forventes
et merforbrug på overførelsesudgifter og serviceudgifter på netto på 24,2 mio.
kr. Afvigelsen dækker over forskelle områder, hvor den primære årsag
til afvigelsen skyldes forventninger til højere ledighed, flere på sygedagpenge
og jobafklaringsforløb end budgetlagt. På resurseforløb, fleksjob og
kontanthjælp er der til gengæld et mindreforbrug.
Klima-
og Miljøudvalget
Der
forventes et mindreforbrug på 5,7 mio. kr., som følge af udskydelse af forskellige projekter samt ikke disponerede beløb, som først
forventes anvendt i 2024. Det brugerfinansierede område forventer en stigning i
overskuddet på 2,2 mio.kr. som følge af ekstra indtægter relateret til
2022.
Socialudvalget
Der
forventes et samlet merforbrug 11,5 mio.kr., som fordeler sig hovedsageligt på
følgende områder:
- Lukning
af Rosenkildevej 87-89 forventes at medfører en merudgift på 17,3 mio.kr.
i 2023
- Myndighedsområder
på Handicap og Psykiatri forventer merforbrug på godt 3,0 mio.kr.
- Børn
og Families myndighedsområde forventer mindreforbrug
på 16,7 mio. kr.
- På
virksomhederne Klostermarken, Halseby og Havrebjerg forventes et
merforbrug på omkring 4,4 mio.kr.
- På Førtidspensioner og Boligstøtte forventes på Seniorpension et merforbrug på 6,5 mio.kr.
-
Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget
forventer et merforbrug på 1,0 mio.kr. som primært kan henføres til drift af
svømmehallerne.
Teknik-,
Plan- og Landdistriktsudvalget
Der
forventes et samlet merforbrug på 1,0 mio. kr. På færgedrift forventes et
merforbrug på 0,5 mio.kr. som følge af stigende priser på brændstof. Busdrift
forventer et merforbrug på 8,9 mio.kr som følge en række forskellige faktorer,
generelt højere udgifter til Movia, efterbetaling for regnskab 2022 og øgede
udgifter til flexordning. Merforbruget oppevejes af mindreforbrug
på vejbidrag til SK-forsyningen samt Entreprenørservice.
Seniorudvalget
Udvalget
forventer et merforbruget på 10,6 mio.kr. Merforbruget fordeler sig over
forskellige områder som f.eks. myndighedsområdet, hjemme- og sygeplejen,
plejecentre, mellemkommunale betalinger. Hertil kommer forventet mindreforbrug
på hjælpemidler og elever.
Børne-
og Ungeudvalget
Der
forventes et mindreforbrug på 13,6 mio.kr. fordelt
med mindreforbrug på skoler med 8,4 mio.kr. og et mindreforbrug på 5,2 mio.kr. på Dagtilbud.
Sundhedsudvalget
Der
forventes et mindreforbrug på 1,8 mio.kr., som kan
henføres til mindreforbrug på betalinger til
regionen samt mindreforbrug på aktivitetsbestemt
medfinansiering.
Anlægsudgifter
Det forventes
på anlæg efter redisponering afholdt udgifter for
netto 117,7 mio.kr. samt at 0,2 mio.kr. ikke vil blive anvendt i 2023.
Administrationen
har til denne sag udarbejdet forslag til redisponering af
nuværende anlægsramme, som betyder at anlægsrammen i 2023 kan nedjusteres med
16,1 mio.kr. og at der omplaceres til 2024 til senere politisk prioritering. I
forslaget indgår desuden at der overføres budgetlagt indtægtsbudget på
6,1 mio.kr. fra 2024 til 2023. Den samlede anlægsramme for 2023
vil herefter blive nedjusteret med 22,2 mio.kr. (bilag 3.)
Det skal
bemærkes, at forslag til redisponering af
anlægsrammen for 2023 af hensyn til opdateret budgetrammer for budget 2024-2027
på forhånd er indarbejdet i Direktionens budgetforslag for 2024-2027.
Serviceramme
KL´s
vejledende serviceramme udgør efter korrektion for midtvejsreguleringen 4.017,8
mio.kr. Med et forventet forbrug på servicerammen på 4.027,5 mio.kr., er den forventede overskridelse af servicerammen faldet til 9,7 mio.kr.
Forbrugsprocenter
I forhold til
vedtaget budget ligger forbrugsprocenterne på serviceudgifterne pr. ultimo juli
2023 på 60,3 %, dvs. lidt under forbrugsprocenten for 2021. Ses forbrugeprocenten i forhold til 2022, ligger forbrugsprocenten 3,9 % under sidste års niveau. Ses
forbrugsprocenterne i forhold til korrigeret
budget ligger forbrugsprocenten nogenlunde på sidste års niveau.
Udviklingen i
månedlige forbrugsprocenter i henholdsvis 2021 og 2022 har været meget uens, og
det er derfor være svært at komme med en konklusion på baggrund af de 2 sidste
års forbrugs-procenter. Forbrugsprocenten er dog forsat faldende ift. 2022 og
ligger under 2021.
Der er
afrapporteret en forventet overskridelse af den vedtagne serviceramme på
32,8 mio.kr. svarende til en forbrugsprocent på 100,6 % ift. vedtaget budget, som er lavere end både 2021 (103,0 %) og 2022 (103,6 %).
Likviditet
Budgetopfølgningen
estimerer en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 176 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på 215 mio.kr.
ved starten af 2023 og forventes med et fald på omkring 39 mio.kr. i løbet af
2023, blandt andet som følge af tidligere kassetræk i 2021 og 2022. (bilag 1.
afsnit 3)
Langfristet
gæld og forpligtigelser
Den
langfristede gæld og øvrige forpligtigelser er fortsat faldende og forventes,
inkl. forventet optagelse af lån på 74,5 mio.kr. at falde fra 1,456 mia.kr. til
1,417 mia.kr. (bilag 1. afsnit 4.)
Ansøgning
om bevillinger
1. Økonomiudvalget
- I forbindelse med midtvejsreguleringen for 2023 søges en samlet indtægtsbevilling på -104,2 mio. kr.
- Slagelse kommune bidrager på beskæftigelsesområdet til særligt tilskud (Høj ledighed) med 1,3 mio.kr.
- Indtægtsbudgettet på indkomstskat og endelig afregning på det skrå skatteloft justeres med 0,4 mio.kr.
- Anlægsparken Livsparken har modtaget fondsmidler på 0,4 mio.kr. Projektets udgifts- og indtægtsbudget og anlægsbevilling forhøjes med +/- 0,4 mio.kr.
2. Erhvervs-, Beskæftigelses- og uddannelsesudvalget
- På FGU og § 91 forventes mellem kommunale indtægter for 2,1 mio.kr. Der søges en indtægts- og udgiftsbevilling på +/- 2,1 mio.kr.
- På Ungeenheden er der behov for at tilpasse budgettet til administration under Økonomiudvalget. Der søges om at flytte administrationsudgifter på 1,6 mio.kr. budgetlagt på indsatser under EBU til administration under Økonomiudvalget
3. Socialudvalget
- I forbindelse med overførelse af mer-og mindreforbrug på takstvirksomheder har det vist sig, at overførelse skal justeres med 0,1 mio.kr.
4. Seniorudvalget
- Slagelse kommune har modtaget puljetilskud til nedbringelse af sygefravær i perioden 2023-2025. Der søges indtægts- og udgiftsbevilling i 2023 med +/- 1,1 mio. kr., 2024 med +/- 1,1 mio kr. og 2025 med +/- 0,3 mio.kr.
5. Børne- og Ungeudvalget
- Slagelse kommune har modtaget ekstra puljetilskud vedr. indførelse af minimumsmidler i 2023. Der søges indtægts- og udgiftsbevilling i 2023 med +/- 3,2 mio. kr.
- På Daginstitutionen Kildebakken søges anlægsbudget og anlægsbevilling til liggehal på 0,3 mio.kr. Udgiften finansieres ved overførelse af driftsmidler til anlæg.
- På Daginstitutionen Kildebakken søges anlægsbudget og anlægsbevilling til liggehal på 0,270 mio.kr. Udgiften finansieres ved overførelse af driftsmidler til anlæg.
- På Daginstitutionen Slots Bjergby Daginstitution søges anlægsbudget og anlægsbevilling til liggehal på 0,250 mio.kr. Udgiften finansieres ved overførelse af driftsmidler til anlæg
Øvrige
bevillinger
Redisponering af anlægsrammer
På baggrund
af administrationens redisponering (bilag
3) søges
der overført rådighedsbeløb fra 2023 til 2024 på samlet 16,1 mio.kr. Samtidig
søges der overført indtægtsbudget fra 2024 til 2023, som følge af at en række
salgsindtægter allerede forventes i 2023.
Anlægsbevillinger
I sagen søges
også anlægsbevillinger som finansieres af de afsatte rådighedsbeløb og derfor
ikke har nogen kassevirkning det drejer sig om følgende anlægsprojekter:
- PFAS -renseanlæg 1,2 mio.kr.
- Daginstitutionen Kildebakken 0,270 mio.kr.
- Slots Bjergby Daginstitution 0,250 mio.kr.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Styrelseslovens
§ 40 fastsætter, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
I Kasse- og
Regnskabsregulativet for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der
gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni,
og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende
samlet til Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Byrådet har
følgende handlemuligheder:
- Byrådet
kan tage orientering om forventet regnskabsresultat til orientering samt
godkende ansøgninger om bevillinger samt igangsatte handleplaner m.m.
- Byrådet
kan vælge at godkende denne budgetstatus inkl. ansøgning om bevillinger samt allerede igangsatte handleplaner m.m., men samtidig beslutte yderligere
initiativer med henblik på at korrigere det afrapporterede forventede
resultat.
- Byrådet
kan vælge ikke at godkende denne budgetstatus og komme med alternative
forslag og beslutninger om
den økonomiske styring for 2023.
Omkring handleplaner
er der følgende bemærkninger
Fagudvalgene
har på udfordrede budgetområder godkendt handleplaner for 60,4 mio.kr. som på
nuværende tidspunkt forventes overført til 2024. (bilag 1. afsnit 6.) Det
er især Seniorudvalget og Børne- og ungeudvalget som er udfordret på forventet
merforbrug.
I forbindelse
med lukning af Rosenkildevej 87-89 og opstået merforbrug på omkring 17,3
mio.kr. forventes der fremsendt ansøgning på tillægsbevilling. Det
endelige beløb kendes først, når regnskabet for den lukkede institution er
kommet på plads. Omkostningerne fordeles forholdsmæssigt imellem kommuner som
har haft borgere på institutionen og Slagelse kommunes borgere. (fordeling er
pt. ikke opgjort)
Vurdering
Konklusionen
ved budgetstatus primo 2023 var at økonomien fortsat var under stort pres og
der var behov for at igangsætte yderligere tiltag for at få skabt økonomisk
balance. Derfor anbefalede Direktionen Byrådet følgende tiltag som blev
godkendt på mødet i marts 2023.
- Driftsramme
på service nedjusteres generelt med 0,5 % - svarende til 19,9 mio.kr.
- Anlægsramme
gennemgås med henblik på at udskyde anlægsprojekter til 2024 –
anlægsprojekter for 29,3 mio.kr er i april 2023 besluttet udskudt til
2024.
Ved
budgetopfølgning 2. og efter igangsatte tiltag samt midtvejsregulering er
økonomien forbedret
væsentligt i og med at forventede indtægter overstiger forventede
udgifter og finansieringsposter. Det skal dog bemærkes, at en del af
midtvejsreguleringen vedr. COVID19 og Ukrainere relaterer sig til afholdte
udgifter i 2022.
På baggrund
af denne budgetopfølgning vurderes der på nuværende tidspunkt ikke behov for at
udmønte kompensation for stigende priser og lønninger samt merudgifter
forbundet med ukrainske flygtninge. I forbindelse med budgetopfølgning 3. vil
der blive tages stilling til behov for tilpasning af budgetter på
overførelsesudgifter som følge af en stigning i antal borgere på en række
områder, samt tilpasning afledt af Lov- og cirkulæreprogrammet med virkning for
2023.
I forhold til udviklingen i forbrugsprocenter i forhold til 2021 og 2022 ses der en
positiv udvikling, som ligger væsentligt under 2022 på nuværende tidspunkt. Ses
udviklingen i forbrugsprocenterne i sammenhæng med forventet regnskab 2023 er
der indikationer på, at forbrugsprocenten vil komme til at ligge omkring 100 og
100,5 % i forhold til vedtaget budget.
Slagelse kommunes økonomi udvikler sig positivt i forhold til det vedtagene budget 2024-2027. Der er dog forsat risiko for yderligere fald i likviditeten og overskridelse af serviceramme.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er til
denne budgetopfølgning søgt følgende tillægsbevillinger og budgetomplaceringer.
I
hele 1.000 kr. | Politik- område | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
1.a Midtvejsregulering | ØU
1.4 | -104.200 | | | |
1.b tilskud højledighed (bidrag) | ØU
1.4 | 1.272 | | | |
1.c Justering af skatter/skrå skatteloft. | ØU
1.4 | 364 | | | |
2.a Mellemkommunale indtægter på Ungeenheden | 2.3
EBU
2.3 EBU | -2.100 2.100 | | | |
2.b Ungeenheden omplacering af budget | 2.3
EBU 1.2
ØU | -1.600 1.600 | | | |
3.a Justering af overførte takster | 4.1
Social | 100 | | | |
4.a Pulje nedsættelse af sygefravær | 7.1
Senior | 1.142 -1.142 | 1.054 -1.054 | 294 -294 | |
5.a Ekstra tilskud minimumsnormeringer | 8.2
BUU | 3.222 -3.222 | | | |
5.b
Finansiering af liggehal Daginstitution Kildebakken | 8.2
BUU | -270 | | | |
5.c Finansiering af liggehal
Daginstitution Slots Bjergby daginstitution | 8.2
BUU | -250 | | | |
Anlæg
| | | | | |
5.b
Anlægsprojekt vedr. Daginstitution Kildebakken (liggehal) | 8.2
BUU | 270 | | | |
5.c Anlægsprojekt vedr.
Daginstitution Slots Bjergby daginstitution (liggehal) | 8.2
BUU | 250 | | | |
Rediponering af anlægsramme
(bilag 3.) | Flere
udvalg | -6.169 -16.050 | 6.169 16.050 | | |
Kassen | | 124.683 | -22.200 | 0 | |
Tværgående
konsekvenser
Ingen
bemærkninger
Sagens
videre forløb
Ingen
bemærkninger