Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende om der skal meddeles et forhåndstilsagn til Slagelse Boligselskab om opførsel af maksimal 60 almene familieboliger på Sverigesvej 15, Slagelse og om Slagelse Kommune skal afholde estimerede omkostninger på ca. 8,8 mio. kr. til ned-og oprydning på grunden.
Indstilling
Chef for Økonomi, Digitalisering og HR indstiller,
1. at Byrådet godkender opførsel af maksimalt 60 almene familieboliger på Sverigesvej 15, Slagelse med en samlet anskaffelsespris på mellem 100-120 mio. kr.
2. at Byrådet stiller grundkapitallån til rådighed overfor Slagelse Boligselskab svarende til 8 % af anskaffelsessummen.
3. at Byrådet godkender, at grunden på Sverigesvej 15, Slagelse sælges til Slagelse Boligselskab for værdien svarende til grundkapitallånet.
4. at Byrådet godkender, at Slagelse Kommune afholder omkostningen på 8,8 mio. kr. til ned rivning og oprydning af grunden på Sverigesvej 15, Slagelse via en kassefinansieret tillægsbevilling i 2024.
Sagens indhold
Sagen har en historik, der går tilbage til 2018, hvor Byrådet den 18. juni besluttede, at grunden på Sverigesvej 15, Slagelse skulle afstås som grundkapital til et almenbyggeri. Efter forhandlinger med Slagelse Boligselskab besluttede Økonomiudvalget den 20. august 2018, at grunden skulle sælges til Slagelse Boligselskab, hvor der skulle opføres op til 200 blandede almene boliger. Boligerne var tiltænkt sygehuspersonale på Slagelse Sygehus via en fleksibel udlejningsaftale efter dialog med Regionen. Den samlede anlægssum var estimeret til 291,7 mio. kr. og Slagelse Boligselskab skulle afholde omkostningerne til nedrivning og oprydning af forureningen på ejendommen.
Projektet bestod af 7 kuber på 4-6 etager og blev døbt Teglkuberne. Teglkuberne blev af forskellige årsager aldrig realiseret.
Slagelse Boligselskab søger nu om forhåndsgodkendelse til etablering af maksimal 60 nye boliger på Sverigesvej i et nyt projekt kaldet Trækuberne. Boligerne er stadig målrettet udlejning til Region Sjællands personale. Fordelingen og størrelserne er drøftet med Slagelse sygehus i forhold til deres behov, og der arbejdes med 3 typer af boliger på henholdsvis 75, 95 og 115 m2 og med en samlet gennemsnitsstørrelse for byggeriet på under 90 m2. Sidstnævnte har betydning for grundkapitalens størrelse.
Boligerne på Sverigesvej planlægges opført som rækkehuse i træ med lav CO2-udledning og med det udgangspunkt, at det eksisterende fundament genanvendes. Genbrug af de eksisterende betonfundamenter skaber merværdi set fra et bæredygtighedsperspektiv. Projektet taler hermed ind i Slagelse Kommunes nye bæredygtighedsstrategi, hvor kommunen i de kommende år, vil have et særligt fokus på at fremme de bæredygtige tiltag.
De eksisterende bygninger er både PCB og asbest forurenede og vil derfor ikke kunne genanvendes. Det er en forudsætning for projektets gennemførsel, at Slagelse Kommune afholder omkostningerne til nedrivning og oprydning på ejendommen.
Visionen for projektet er at udearealer skal kunne benyttes af både afdelingens egne beboere, men også af andre borgere i de omkringliggende områder.
Projektdata
Projektet indeholder maksimalt 60 almene familie boliger med en samlet bygningsmæssig volumen på op til 4.800 m2.
Anskaffelsessummen
Den forventede samlede projektøkonomi er af boligselskabet opgjort til mellem 100-120 mio. kr. Den kommunale grundkapital udgør 8 % for familieboliger med en gennemsnitsstørrelse på under 90 m2.
Projektet skal efter gældende regler i EU-udbud og forventes påbegyndt i april 2025.
Finansiering
Den endelige finansiering fastlægges når projektet godkendes i forbindelse med Skema A og B, men efter almenboligloven udgør realkreditlån 90 % af anskaffelsessummen og kræver kommunal garanti, 8 % er grundkapitallån og 2 % er beboerindskud.
Ejendommen på Sverigesvej 15, Slagelse.
Grunden på Sverigesvej har været anvendt til losseplads (1926-1952), hvor der er deponeret husholdningsaffald, slagger, støbesand m.v., hvilket giver risiko for afdampning og chlorerede kulbrinter og lossepladsgas. Desuden vil der være kontaktrisiko vedrørende tungmetaller, tjærestoffer og kulbrinter m.v. Derudover indeholder ejendommens bygningsdele både asbest og PCB. På de prøver, der er taget af bygningens bestanddele er grænsen for farligt affald overskredet i 27 ud af 64 materialeprøver. Det er især fuger, vinylgulvbelægninger og maling der indeholder meget PBC. Dette har bevirket at næsten alle oprindelige overflader er forurenet med PBC - svarende til farligt affald.
Slagelse kommune overtog ejendommen fra det tidligere Vestsjællands Amt ved kommune sammenlægningen og blev anvendt af den tidligere Hellig Anders skole. Ejendommen har stået tom i flere år og er i sin nuværende form uegnet til brug.
Slagelse kommune har indhentet et overslag fra Dansk Miljørådgivning A/S over omkostninger ved miljøsanering, nedrivning og bortskaffelse inkl. deponi m.v. og udgør 7.750.000 kr. (uden moms), hertil kommer der omkostninger til opfyldning af kælder, rydning af bevoksning byggeherrerådgivning m.v. - der udgør 1.022.400 kr. De samlede estimerede omkostninger udgør 8.772.400 kr. Overslaget er givet ud fra de kendte faktorer ved nedrivningen m.v. man erfaringsmæssigt kender til, men der kan dukke forhold op ingen kender til. Overslaget tager et forbehold herfor.
Lokalplan
Trækuberne er omfattet af Forslag til lokalplan 1294 der er godkendt af Teknik, Plan og Landdistriktsudvalget 4. december 2023 og behandles på Byrådets møde den 18. december 2023.
Forudsætninger for projektets gennemførsel
Fra boligselskabet er det en forudsætning, at grunden overtages til værdien af grundkapitalen og at Slagelse kommune afholder omkostningerne til ned- og oprydning af grunden.
Det er ligeledes en forudsætning, at nybyggeriet opføres på det eksisterende fundament, da det vil betyde, at salget er momsfrit, og at lokalplan og øvrige myndighedstilladelser kan udstedes.
Retligt grundlag
Ifølge den kommunale styrelseslov § 68 skal kommunens salg af fast ejendom i udbud. Undtagelsen findes i § 68 stk. 2, som fastslår, at udbudsreglerne ikke gælder ved salg af fast ejendom, når det er til gennemførsel af offentligt støttet byggeri.
Almenboliglovens § 115 stk. 1 nr. 1, stk. 2 nr. 1, stk. 10, § 118 a stk. 2 og § 120.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ved en bygningsmæssig volumen på 4.800 m2 og 60 boliger udgør det lovbestemte maksimumbeløb i 2023-satser i alt 117.727.800 kr. og grundkapitalen udgør hermed 9.418.224 kr.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Bevillingsønske | | | | | |
Anlæg - oprydning på grund | 1.05 | 8.772,4 | | | |
Anlæg - grundsalg | 1.05 | -9.418,2 | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | 1.04 | 9.418,2 | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | 1.04 | -8.772,4 | | | |
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
A. Byrådet kan vælge at give et forhåndstilsagn til Slagelse Boligskab om opførsel af ca. 60 almene familieboliger på betingelse af,
- at grunden sælges til værdien af grundkapitalen ca. 9,5 mio. kr.
- at Slagelse kommune bevilger grundkapital efter gældende regler, og
- at Slagelse kommune afholder omkostningerne på ca. 8,8 mio. kr. til oprydning og nedrivning, så grund og fundament kan stå klar til gennemførsel af projektet for Slagelse Boligselskab.
B. Byrådet kan vælge at give afslag på ansøgningen om et forhåndstilsagn.
Et afslag vil betyde, at projektet ikke kan gennemføres og ejendommen på Sverigesvej 15 vil stå og forfalde yderligere til gene for områdets borgere.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at projektet skaber meget værdi for Slagelse by, bl.a. ved at imødekomme et særligt behov for sygepleje- og lægeboliger mv. tæt på sygehuset, samt at aktivere og forskønne en større ejendom, der ellers risikerer at forfalde yderligere.
På sigt vil kommunen formentlig komme til afholde udgifterne til nedrivning/oprydning alligevel for at højne områdets værdi og få ryddet op i den skete forurening.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens videre forløb
Skema A forventes fremlagt for Økonomiudvalg og Byråd i 2. halvår 2024 og Skema B omkring årsskiftet 2024/2025.