5. Budgetproces 2017-2020 (O)
5. Budgetproces 2017-2020 (O)
Sagsnr.: 330-2012-34341 Dok.nr.: 330-2016-224031 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Økonomiudvalget drøftede på sit møde den 22. februar 2016
principper for den kommende budgetlægning af Budget 2017-2020. Udvalget ønskede
en budgetmodel, hvor Borgmesteren udarbejder et budgetoplæg i balance, der i
august fremlægges til politisk forhandling.
Processen foreslås dermed ændret i forhold til de foregående
år, hvor fagudvalgene i foråret har udarbejdet forslag til forhandling på
Byrådets budgetseminar. Ændringen skal bl.a. ses på baggrund af den 2-årige
budgetaftale, som er indgået for 2016 og 2017.
Forslag til den politiske budgetproces er beskrevet i en overordnet
ramme for budgetlægningen. Rammen er udgangspunkt for det budgetoplæg, som
Borgmesteren fremlægger, herunder råderumskatalog, høring, forhandling samt
tidsplan.
I overensstemmelse med den økonomiske politik indeholder
forslaget et råderumskatalog, der skal give konkrete oplæg til prioritering
inden for en ramme på mindst 2 % af serviceudgifterne i 2017-2020.
Det indgår i processen, at såvel borgere i almindelighed som
medarbejdere, brugerbestyrelser og andre høringsparter får mulighed for at
afgive høringssvar og derigennem bidrage til budgetlægningen.
Retligt
grundlag
Handlemuligheder
Byrådet skal tage stilling til hovedprincipper i
budgetprocessen. Det fremlagte forslag til budgetproces indeholder bl.a.
nedenstående elementer, men Byrådet har mulighed for at vælge andre modeller og
elementer i processen:
1. Budgetteringsmodel
a. Justering af basisbudget og budgetrammer
b. Råderumskatalog
c. Driftsønsker
d. Anlægsønsker
2. Høringsproces
3. Budgetforhandlinger
4. Budgetmateriale og tidsplan
1. Budgetteringsmodel
I henhold til den foreslåede budgetproces udarbejder
Borgmesteren et budgetoplæg i balance, som fremlægges til den politiske
forhandling. I de foregående år har fagudvalgene bidraget til det oplæg, som
Økonomiudvalget har videresendt til forhandling i budgetseminaret.
Budgettet bygger fortsat på en rammebudgettering, hvor
ansvaret for at udmønte budgettet i høj grad er placeret i fagudvalgene.
Byrådet har dog fortsat mulighed for at omdisponere i og mellem udvalgenes
budgetrammer.
1.a. Justering af basisbudget og budgetrammer
Borgmesterens budgetoplæg tager
udgangspunkt i overslagsårene 2017-19 i Budget 2016-19 fremskrevet med KL’s
seneste pris og lønskøn. Endvidere reguleres for demografi i henhold til de
gældende retningslinjer, statens lov- og cirkulæreprogram samt eventuelle tillægsbevillinger
godkendt efter budgetvedtagelsen i oktober 2015.
Overførselsudgifter budgetlægges
på grundlag af forventede antal modtagere og ydelser for såvel budgetåret 2017
som budgetoverslagsårene 2018-2020.
På indtægtssiden træffer Byrådet
beslutning om skatter, særtilskud og lån i forbindelse med
budgetforhandlingerne, herunder også om valg mellem selvbudgetteret eller
statsgaranteret udskrivningsgrundlag.
1. b. Råderumskatalog
Det indgår i oplægget, at der
udarbejdes et katalog over konkrete omprioriteringsmuligheder på mindst 2 % af
serviceudgifterne i 2017 - 2020. Råderumskataloget giver Byrådet nogle omprioriteringsmuligheder
i forbindelse med budgetforhandlingerne, og sikrer samtidig konkret udmøntning
af den overordnede rammereduktion på 1 %, der allerede er indeholdt i
budgetoverslagene for 2018-2020.
1. c. Driftsønsker
Budgetoplægget vil som udgangspunkt
ikke indeholde nye driftsønsker, men alene eventuelle tilpasninger til gældende
aktivitetsniveau eller andre justeringer, der skønnes pligtige. Driftsønsker
fra partierne og Byrådets medlemmer kan indgå i de politiske budgetforhandlinger.
1. d. Anlægsønsker:
Budgetoplægget vil som
udgangspunkt indeholde de anlæg, der allerede er indarbejdet i
budgetoverslagene for 2017-19. Anlægsønsker fra partierne og Byrådets medlemmer
kan indgå i de politiske budgetforhandlinger.
2. Høring
Der lægges i budgetprocessen op til en uændret
høringsproces, hvor borgere, interesseorganisationer, brugerbestyrelser,
MED-udvalg m.v. får mulighed for at give kommentarer til budgetoplæg inden de
politiske forhandlinger.
Høringsmaterielt gøres tilgængeligt via hjemmesiden, ligesom
høringssvarene offentliggøres.
Der gennemføres 2 høringsrunder. 1. høringsrunde gennemføres
medio august, når Borgmesterens budgetoplæg udsendes. 2. høringsrunde
gennemføres medio september inden 2. behandlingen af budgettet.
3. Budgetforhandlinger
Byrådets medlemmer og partier
har mulighed for at fremsende forslag, der forelægges på budgetseminar den 1.
september sammen med Borgmesterens budgetoplæg. Herefter indgår forslagene i de
politiske forhandlinger.
Byrådets medlemmer og partier har
mulighed for at få bistand fra Center for Økonomi i forbindelse med
udarbejdelsen af konkrete forslag.
4. Budgetmateriale og
tidsplan
Borgmesterens budgetoplæg samt forslag fra byrådsmedlemmer
og partier udsendes til alle byrådsmedlemmer i papirform og udgives samtidig
elektronisk på kommunens hjemmeside.
Tidsplan for budgetlægningen fremgår af Bilag 1. Før
sommerferien vil der primært være en administrativ proces, der understøtter
udarbejdelsen af Borgmesterens budgetoplæg. Dog vil der i foråret blive
fremlagt forslag til revision af den økonomiske politik.
I august/september sker en intensiv politisk behandling af
de fremlagte budgetforslag.
Vurdering
Center for Økonomi vurderer, at den 2-årige budgetaftale
giver god mulighed for at vælge en model som skitseret, hvor fagudvalgene ikke
er involveret i udarbejdelsen af budgetoplæg, men hvor der er lagt mere vægt i
den politiske forhandling af forslag fra partier og Byrådets medlemmer.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre
fagudvalg
Ingen bemærkninger
Beslutning
Til orientering for Rådet for Socialt Udsatte har et
flertal i:
Økonomiudvalget den 14. marts 2016 anbefalet den foreslåede
Budgetproces 2017-2020 til Byrådet, og et flertal i Byrådet har den 29. marts
godkendt Budgetproces 2017-2020.
Vedr. høring.
I budget processen lægges op til en uændret høringsproces,
hvor borgere, interesseorganisationer, brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v. får
mulighed for at give kommentarer til budgetoplæg inden de politiske
forhandlinger.
Af proces og tidsplan for Budget 2017-2020 fremgår at de to
høringsrunder er fastlagt i perioden:
1. høring fra den 10. – 18. august
2. høring fra den 13. – 20. september
Rådet for Socialt Udsatte har fastlagt møde den 24. august
og den 14. september. Det foreslås derfor, at rådet drøfter behov for
mødevirksomhed i forbindelse med budgethøringsprocessen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning
2.
at rådet drøfter behov for mødevirksomhed i forbindelse med
budgethøringsprocessen
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 27. april 2016:
Fraværende:
Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Mogens Lindstrøm, Rikke Melau
Orienteringen om budgetproces 2017-2020 blev taget til
efterretning.
I forbindelse med høring vedr. budget 2017-2020, vil Udsatterådet
gerne deltage i fællesmøde med Handicaprådet den 11. august kl. 16.00.
Trods den ændrede rolle for fagudvalgene i forbindelse med
årets budgetproces, fastholdes rådets beslutning om, at sende input til
budgetforhandlingerne vedr. hjemløse og behovet for tilbud på området.