Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 27. april 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-223990                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 27. april 2016:
Fraværende:  Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Mogens Lindstrøm, Rikke Melau
Mødet indledes med at byde Else Karlsson og Susanne Moos velkommen. Herefter en præsentationsrunde af rådets medlemmer.
Rådets medlemmer gør opmærksom på, at dagsordenen er modtaget meget sent. Det beklages naturligvis, men dagsordenen er lagt til udsendelse som A-post onsdag før St. Bededag, så umiddelbart skulle rådets medlemmer have modtaget dagsordenen allerede torsdag.
Herefter blev dagsordenen godkendt.

2. Godkendelse af referat (B)

2.      Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-223999                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at referat fra møde den 9. marts 2016 godkendes
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 27. april 2016:
Fraværende:  Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Mogens Lindstrøm, Rikke Melau
Godkendt.

3. Dialogmøde mellem de lokale udsatteråd (B)

3.      Dialogmøde mellem de lokale udsatteråd (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-224114                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Udsatterådet har modtaget invitation fra Rådet for Socialt Udsatte v/ Jann Sjursen til det årlige dialogmøde mellem de lokale udsatteråd, hvor rådene kan mødes og udveksle erfaringer.
Dialogmødet finder sted den 8. juni 2016 fra kl. 10.00 – 15.00, på Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense C.
Udover erfaringsudveksling mellem de lokale udsatteråd, er temaet for mødet ”Brugernes stemme – brugerundersøgelser af lokale tilbud til socialt udsatte”
Det samlede program og andet mødemateriale vil blive udsendt senere.
Udsatterådet inviteres til at deltage med op ti 3 medlemmer. Tilmeldingsfristen er den 25. maj 2016.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet tager stilling til, hvem der deltager i dialogmødet den. 8. juni 2016
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 27. april 2016:
Fraværende:  Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Mogens Lindstrøm, Rikke Melau
Paul Visby, Renè Køhn og Bent Jensen tilmeldes.

4. Studietur 2016 (B)

4.      Studietur 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-224339                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
I forbindelse med fastlæggelse af årshjulet for udsatterådets mødeaktivitet i 2016, planlagde rådet den årlige studietur skulle afholdes den 25. maj.
Rådet har besluttet at studieturen i 2016 skal gå til Gulborgsund Kommune, og at formålet med studieturen skal være ny viden og inspiration omkring den arbejdsmarkedsrelaterede indsats for de mest udsatte borgere.
Det har vist sig ikke at være muligt, at få aftaler på plads i forhold til den planlagte dato. Center for Handicap og Psykiatri skal derfor anbefale, at rådet finder en ny dato for afholdelse af rådets studietur.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet drøfter forslag til ny dato for afholdelse af studietur 2016.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 27. april 2016:
Fraværende:  Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Mogens Lindstrøm, Rikke Melau
Temaet for studieturen er den arbejdsmarkedsrelaterede indsats for de mest udsatte borgere og tværgående borgermiljøer.
Der stilles forslag om, at temaet for studieturen udvides til også at omfatte Forsorgshjem. I Guldborgsund Kommune er der i forbindelse med forsorgshjemmet også beskæftigelsestilbud. Forslaget undersøges i forbindelse med fastlæggelse af program for studieturen.
Ny dato for rådets studietur er den 5. oktober 2016.

5. Budgetproces 2017-2020 (O)

5.      Budgetproces 2017-2020 (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-224031                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Økonomiudvalget drøftede på sit møde den 22. februar 2016 principper for den kommende budgetlægning af Budget 2017-2020. Udvalget ønskede en budgetmodel, hvor Borgmesteren udarbejder et budgetoplæg i balance, der i august fremlægges til politisk forhandling.
Processen foreslås dermed ændret i forhold til de foregående år, hvor fagudvalgene i foråret har udarbejdet forslag til forhandling på Byrådets budgetseminar. Ændringen skal bl.a. ses på baggrund af den 2-årige budgetaftale, som er indgået for 2016 og 2017.
Forslag til den politiske budgetproces er beskrevet i en overordnet ramme for budgetlægningen. Rammen er udgangspunkt for det budgetoplæg, som Borgmesteren fremlægger, herunder råderumskatalog, høring, forhandling samt tidsplan.
I overensstemmelse med den økonomiske politik indeholder forslaget et råderumskatalog, der skal give konkrete oplæg til prioritering inden for en ramme på mindst 2 % af serviceudgifterne i 2017-2020.
Det indgår i processen, at såvel borgere i almindelighed som medarbejdere, brugerbestyrelser og andre høringsparter får mulighed for at afgive høringssvar og derigennem bidrage til budgetlægningen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Byrådet skal tage stilling til hovedprincipper i budgetprocessen. Det fremlagte forslag til budgetproces indeholder bl.a. nedenstående elementer, men Byrådet har mulighed for at vælge andre modeller og elementer i processen:
1. Budgetteringsmodel
a. Justering af basisbudget og budgetrammer
b. Råderumskatalog
c. Driftsønsker
d. Anlægsønsker
2. Høringsproces
3. Budgetforhandlinger
4. Budgetmateriale og tidsplan
1. Budgetteringsmodel
I henhold til den foreslåede budgetproces udarbejder Borgmesteren et budgetoplæg i balance, som fremlægges til den politiske forhandling. I de foregående år har fagudvalgene bidraget til det oplæg, som Økonomiudvalget har videresendt til forhandling i budgetseminaret.
Budgettet bygger fortsat på en rammebudgettering, hvor ansvaret for at udmønte budgettet i høj grad er placeret i fagudvalgene. Byrådet har dog fortsat mulighed for at omdisponere i og mellem udvalgenes budgetrammer.
1.a. Justering af basisbudget og budgetrammer
Borgmesterens budgetoplæg tager udgangspunkt i overslagsårene 2017-19 i Budget 2016-19 fremskrevet med KL’s seneste pris og lønskøn. Endvidere reguleres for demografi i henhold til de gældende retningslinjer, statens lov- og cirkulæreprogram samt eventuelle tillægsbevillinger godkendt efter budgetvedtagelsen i oktober 2015.
Overførselsudgifter budgetlægges på grundlag af forventede antal modtagere og ydelser for såvel budgetåret 2017 som budgetoverslagsårene 2018-2020.
På indtægtssiden træffer Byrådet beslutning om skatter, særtilskud og lån i forbindelse med budgetforhandlingerne, herunder også om valg mellem selvbudgetteret eller statsgaranteret udskrivningsgrundlag.
1. b. Råderumskatalog
Det indgår i oplægget, at der udarbejdes et katalog over konkrete omprioriteringsmuligheder på mindst 2 % af serviceudgifterne i 2017 - 2020. Råderumskataloget giver Byrådet nogle omprioriteringsmuligheder i forbindelse med budgetforhandlingerne, og sikrer samtidig konkret udmøntning af den overordnede rammereduktion på 1 %, der allerede er indeholdt i budgetoverslagene for 2018-2020.
1. c. Driftsønsker
Budgetoplægget vil som udgangspunkt ikke indeholde nye driftsønsker, men alene eventuelle tilpasninger til gældende aktivitetsniveau eller andre justeringer, der skønnes pligtige. Driftsønsker fra partierne og Byrådets medlemmer kan indgå i de politiske budgetforhandlinger.
1. d. Anlægsønsker:
Budgetoplægget vil som udgangspunkt indeholde de anlæg, der allerede er indarbejdet i budgetoverslagene for 2017-19. Anlægsønsker fra partierne og Byrådets medlemmer kan indgå i de politiske budgetforhandlinger.
2. Høring
Der lægges i budgetprocessen op til en uændret høringsproces, hvor borgere, interesseorganisationer, brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v. får mulighed for at give kommentarer til budgetoplæg inden de politiske forhandlinger.
Høringsmaterielt gøres tilgængeligt via hjemmesiden, ligesom høringssvarene offentliggøres.
Der gennemføres 2 høringsrunder. 1. høringsrunde gennemføres medio august, når Borgmesterens budgetoplæg udsendes. 2. høringsrunde gennemføres medio september inden 2. behandlingen af budgettet.
3. Budgetforhandlinger
Byrådets medlemmer og partier har mulighed for at fremsende forslag, der forelægges på budgetseminar den 1. september sammen med Borgmesterens budgetoplæg. Herefter indgår forslagene i de politiske forhandlinger.
Byrådets medlemmer og partier har mulighed for at få bistand fra Center for Økonomi i forbindelse med udarbejdelsen af konkrete forslag.
4. Budgetmateriale og tidsplan
Borgmesterens budgetoplæg samt forslag fra byrådsmedlemmer og partier udsendes til alle byrådsmedlemmer i papirform og udgives samtidig elektronisk på kommunens hjemmeside.
Tidsplan for budgetlægningen fremgår af Bilag 1. Før sommerferien vil der primært være en administrativ proces, der understøtter udarbejdelsen af Borgmesterens budgetoplæg. Dog vil der i foråret blive fremlagt forslag til revision af den økonomiske politik.
I august/september sker en intensiv politisk behandling af de fremlagte budgetforslag.
Vurdering
Center for Økonomi vurderer, at den 2-årige budgetaftale giver god mulighed for at vælge en model som skitseret, hvor fagudvalgene ikke er involveret i udarbejdelsen af budgetoplæg, men hvor der er lagt mere vægt i den politiske forhandling af forslag fra partier og Byrådets medlemmer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre fagudvalg
Ingen bemærkninger

Beslutning
Til orientering for Rådet for Socialt Udsatte har et flertal i:
Økonomiudvalget den 14. marts 2016 anbefalet den foreslåede Budgetproces 2017-2020 til Byrådet, og et flertal i Byrådet har den 29. marts godkendt Budgetproces 2017-2020.
Vedr. høring.
I budget processen lægges op til en uændret høringsproces, hvor borgere, interesseorganisationer, brugerbestyrelser, MED-udvalg m.v. får mulighed for at give kommentarer til budgetoplæg inden de politiske forhandlinger.
Af proces og tidsplan for Budget 2017-2020 fremgår at de to høringsrunder er fastlagt i perioden:
1. høring fra den 10. – 18. august
2. høring fra den 13. – 20. september
Rådet for Socialt Udsatte har fastlagt møde den 24. august og den 14. september. Det foreslås derfor, at rådet drøfter behov for mødevirksomhed i forbindelse med budgethøringsprocessen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
2.    at rådet drøfter behov for mødevirksomhed i forbindelse med budgethøringsprocessen
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 27. april 2016:
Fraværende:  Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Mogens Lindstrøm, Rikke Melau
Orienteringen om budgetproces 2017-2020 blev taget til efterretning.
I forbindelse med høring vedr. budget 2017-2020, vil Udsatterådet gerne deltage i fællesmøde med Handicaprådet den 11. august kl. 16.00.
Trods den ændrede rolle for fagudvalgene i forbindelse med årets budgetproces, fastholdes rådets beslutning om, at sende input til budgetforhandlingerne vedr. hjemløse og behovet for tilbud på området.

6. Konference om alkoholbehandling for socialt udsatte (O)

6.      Konference om alkoholbehandling for socialt udsatte (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-224229                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte har fået SFI (Det Nationale Forskningscenter for Velfærd) til at udarbejde en rapport om udsatte borgeres oplevelser med alkoholbehandlingen i Danmark.
Rapporten viser bl.a., at mere end hver fjerde socialt udsatte borger med alkoholmisbrug oplever, at der mangler relevante behandlingstilbud. Mange har brug for at blive hjulpet på gaden, eller der, hvor de bor, fordi de har svært ved at møde op på behandlingssteder.

På baggrund af resultaterne i SFI’s undersøgelse, afholdt Rådet for Socialt Udsatte en konference tirsdag d. 19. april 2016 på Scandic Copenhagen fra kl. 09.30 – 15.30 om god alkoholbehandling til socialt udsatte borgere.
På konferencen var der oplæg om, hvordan organisationer, behandlingssteder og kommuner arbejder med socialt udsatte i forhold til et misbrug af alkohol – og der var også indspark fra brugerne.
Dagen blev afrundet med en paneldebat, hvor politikere og fagfolk drøfter, hvordan vi gør alkoholbehandlingen for socialt udsatte mere rummelig og bedre for målgruppen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 27. april 2016:
Fraværende:  Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Mogens Lindstrøm, Rikke Melau
Orienteringen blev taget til efterretning.
Baggrunden for konferencen var SFI`s rapport om ”Alkoholbehandling til socialt udsatte borgere” – systemets tilbud i borgerperspektiv. Rapporten er udarbejdet af Ditte Andersen, Marie Benkert Holtet, Lisbeth Weisbjerg og Line Lund Eriksen. Centerleder Lena Andersen fra Rusmiddelcenter Slagelse har deltaget i følgegruppen for undersøgelsen. Rapporten kan læses på nedenstående link.

7. Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

7.      Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-224013                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 27. april 2016:
Fraværende:  Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Mogens Lindstrøm, Rikke Melau
Martin Freitag er blevet afdelingsleder i Rusmiddelcentret og syntes ind imellem det kan være svært at forene med at være medlem af Udsatterådet. Martin fortsætter i rådet ind til sommerferien. Ny repræsentant fra Rusmiddelcenter Slagelse i Udsatterådet bliver Leif Vestergaard som er opsøgende gademedarbejder.
Renè Køhn er blevet næstformand i SAND. Renè trækker sig derfor som medlem af Udsatterådet, men fortsætter som suppleant. Susanne Moos er ny repræsentant fra SAND i Udsatterådet.
Til orientering stod SAND oprindeligt for Sammenslutningen Af Nærudvalg i Danmark. Nærudvalg var sammenslutningen af beboerråd på boformer for hjemløse, der lå i samme område.
Nærudvalgene eksisterer ikke mere, men organisationen har beholdt navnet. SAND er de hjemløses egen organisation.
I ForældreLANDSforeningen har de fået virkelig travlt. Da foreningen finder det vigtigt at være repræsenteret i Udsatterådet har de besluttet at udpege en suppleant for Merete Keis Schrøder- Else Karlsson. ForældreLANDSforeningens lokalafdeling dækker nu hele Region Sjælland. I foreningen ses en stigning i antallet af udsatte familier der mister deres bolig og flere får ophold på forsorgshjem. Det betyder at samkvem med børn kan være på forsorgshjem, hvor rammerne for samkvem er bekymrende.  I foreningen ses desuden en klar tendens til, at bisidder rollen flytter sig fra at være bisidder i forhold til et barns anbringelse, til i langt højere grad at være møder med et økonomisk perspektiv.
I Team 99 og i varmestuen i Korsør ses samme udvikling. Flere får afslag på enkeltydelser som kan medfører tab af bolig.
I SAND ses samme tendens. Og SAND har derfor taget initiativ til at etablere et bisidderkorps i samarbejde med socialrådgiverstuderende. Der er behov for bisiddere der har en faglig indsigt og kendskab til lovgivning.
Generelt opfordres medlemmerne til at være opmærksomme på de muligheder der er i forhold til gældsrådgivning. Flere af de frivillige sociale organisationer og sociale boligorganisationer har tilbud om gældsrådgivning.
Rådet er tidligere blevet orienteret om Slagelse Kommunes planer for en tidlig og forebyggende indsats i forhold til udsatte familier. Umiddelbart ser rådets medlemmer ikke, at udviklingen går i den rigtige retning. Fra ForældreLANDSforeningen oplyses, at der er sket en fordobling af underretninger i børnesager. Rådet ønsker en orientering/status på arbejdet med tidlig og forebyggende indsats på børn og ungeområdet i Slagelse Kommune.
I Røde Kors har man etableret et korps til pårørende støtte. Korpset har til formål at aflaste familiemedlemmer til fx demente. Solveig Didriksen er leder af både vågetjenesten som har 18 frivillige og støttekorpset.
TUBA har åbnet en afdeling i Slagelse. TUBA drives af Blå Kors og tilbyder terapi og rådgivning til unge fra misbrugsfamilier. TUBA i Slagelse har til huse i Pranahuset, 2. sal i Vestsjællandscentret. TUBA er finansieret af satspuljemidler og har etableret tilbud i 25 byer med 1400 børn og unge mellem 14 og 25 år behandling.

8. Kirkens Korshærs varmestue i Slagelse (O)

8.      Kirkens Korshærs varmestue i Slagelse (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-224484                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Kirkens Korshær har modtaget 5,2 mio. fra A.P. Møller fonden til indretning af den nye varmestue i Slagelse.
Flemming Jantzen vil på mødet orientere rådet om den nye varmestues indretning og tilbud til borgerne, og rådets møde afsluttes, med et besøg i de nye lokaler på hjørnet af Jernbanegade og Sdr. Stationsvej.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 27. april 2016:
Fraværende:  Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Mogens Lindstrøm, Rikke Melau
Flemming Jantzen orienterede kort om de nuværende tre varmestuers tilbud og forskellighed – Skælskør, Korsør og Slagelse. I Kirkens Korshær(KK) har man ingen intentioner om at varmestuerne skal ligne hinanden.  Det vigtigste er, at indhold og tilbud i varmestuerne matcher behovene i de enkelte lokalområder.
Den nye varmestue i Slagelse indvies officielt d. 18. januar fra kl. 12.00-16.00. I Kirkens Korshær håber man, at varmestuen vil blive et center i bymidten for forskellige sociale indsatser. Et tilbud der rummer fx sundhedstilbud, rådgivning, café, opholdszoner i cafeen, IT mulighed, mulighed for tøjvask, mulighed for et hvil, evt. overnatningsmulighed – rum med klapsenge. Et tilbud der indbyder til et længere ophold end blot at komme og spise.
I kælderen ønskes etableret rum til aktiviteter og beskæftigelse. KK ønsker at styrke deres sociale arbejde gennem flere tilbud om beskæftigelse. På 1. sal er der møderum, som forventes at kunne benyttes af andre fx AA-møder, Slagelse Kommune m.fl.
Herefter viste leder af varmestuen Hanne Pedersen rådet rundt i de nye og meget flotte lokaler.
Tak til Flemming Jantzen og Hanne Pedersen.