Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 8. juni 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-295352                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. juni 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Mogens Lindstrøm, Solveig Didriksen, Susanne Moos
Godkendt.

2. Godkendelse af referat (B)

2.      Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-295360                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at referat fra møde den 27. april 2016 godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. juni 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Mogens Lindstrøm, Solveig Didriksen, Susanne Moos
Godkendt.

3. Planlægning af temamøde (D)

3.      Planlægning af temamøde (D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-306105                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Rådet har ønsket at afholde et temamøde med fokus på konsekvenser for de borgere der vil få nedsatte ydelser som følge af reglerne om kontanthjælpsloft og integrationsydelse eller som vil blive omfattet af reglerne om 225 timers arbejde.
Rådet har en bekymring for, at antallet af borgere der bliver- eller forbliver hjemløse vil stige, da det ikke vil være muligt at anvise boliger som borgerne har råd til at betale.
Foreløbig har rådet følgende input til et temamøde:
· Fleksreformen og ressourceforløb? Virker det?
· Hvad sker der når loven om kontanthjælpsloft træder i kraft og ændring i boligstøtten udmøntes 1. oktober?
· Hvem er det der vil stå i ”kø” til de billige boliger? unge – unge på lave ydelser svarende til SU- modtagere af integrationsydelse – alm. Kontanthjælpsmodtagere – borgere der bliver omfattet af 225 t reglen?
· Kommunens boligstrategi – hvordan samarbejder kommunen med boligselskaberne om evt. løsninger?
· Hvor mange ledige billige boliger forventes der at være til rådighed/blive ledige om året?
· Hvordan kan/vil kommunen følge op på konsekvenserne af ændringer i forsørgelsesgrundlaget? Registrering statistik over borgere der mister sin bolig?
· Er der i kommunen tiltag i gang der kan afhjælpe de problemer som borgere akut kan befinde sig i?
· Samkvem med børn på et Forsorgshjem?
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet drøfter og konkretiserer formål, indhold og evt. deltagerkreds til temamødet.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. juni 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Mogens Lindstrøm, Solveig Didriksen, Susanne Moos
Formålet med temamødet/dialogmødet er først og fremmest at sætte fokus på de ændringer kontanthjælpsloftet kan medfører for en række borgere, og få skabt dialog om, hvordan Slagelse Kommune har gearet sig til at imødegå-, og eller følge op på evt. konsekvenser.
Rådet ser med stor bekymring på, at nogle borgere vil miste noget af kontanthjælpen eller boligstøtten, og akut kan komme til at stå i den situation, at de ikke har råd til at blive boende i deres nuværende bolig, uden mulighed for at få anvist en billigere bolig.
Hanne Thomsen oplyser, at der er lavet et skøn på at kontanthjælpsloftet vil berører ca. 27.000 borgere i Danmark, og at hvis man skal imødegå konsekvenserne af 225 t reglen vil det betyde at der skal skaffes 650 fuldtidsjob.
Der nedsættes en arbejdsgruppe der på baggrund af rådets drøftelser forbereder oplæg til dialogmøde. Arbejdsgruppen består af Søren Krainer, Hanne Thomsen og Merete Keis Schrøder. Kirsten Nielsen deltager med sekretariatsbetjening. Arbejdsgruppen mødes den 28. juni fra kl. 11.00 – 15.00.
Dialogmødet ønskes afholdt den 24. august. Rådet ønsker at invitere formanden for: Økonomiudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Handicap og Psykiatriudvalget. Herudover ønsker rådet at invitere jobcenterchefen, chefen for Rådgivning og Udbetaling og Handicap og Psykiatrichefen.
Rådet ønsker at holde et ekstraordinært møde den 17. august fra kl. 15.00-17.00, hvor rådet kan forberede sig til dialogmødet.

4. Dialogmøde mellem de lokale udsatteråd (O)

4.      Dialogmøde mellem de lokale udsatteråd (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-302854                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte v/ Jann Sjursen har inviteret til det årlige dialogmøde mellem de lokale udsatteråd den 8. juni i Odense.
Årets tema for dialogmødet er brugernes rolle i udsatterådene og med særlig fokus på en erfaringsudveksling mellem rådene om brugerinddragelse og sammensætning af rådenes medlemmer.
Et af temaerne for rådets arbejde i Slagelse i 2016 er ”Synliggørelse af Udsatterådet og øget dialog med målgruppen”. Rådet forventer at dialogmødet vil inspirere til det fremadrettede arbejde med dette tema.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. juni 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Mogens Lindstrøm, Solveig Didriksen, Susanne Moos
Paul Visby, Bent Jensen og Kirsten Nielsen deltog d.d. i dialogmødet for de lokale udsatteråd i Odense, og orienterede kort fra mødet.
Referat og oplæg fra dagens møde udsendes til rådets medlemmer.

5. 10 nye mål for social mobilitet (O/D)

5.      10 nye mål for social mobilitet (O/D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-295759                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Indenrigsministeriet har i en pressemeddelelse den 16. maj 2016 lanceret regeringens 10 nye mål for social mobilitet, der skal sætte retning for socialpolitikken fremover. Under overskriften ”Fordi alle kan” har regeringen erstattet den tidligere regerings 2020 mål med 10 nye mål. Regeringens ambition er:
· Flere skal være en del af arbejdsfællesskabet
· Færre skal være socialt udsatte
· Social indsats, der virker
Regeringens 10 langsigtede sociale mål er:
· Udsatte børn og unges faglige niveau i folkeskolen skal forbedres
· Flere udsatte unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse
· Flere personer med handicap skal i uddannelse og beskæftigelse
· Flere personer med psykiske vanskeligheder eller sociale problemer skal i uddannelse og beskæftigelse
· Flere personer udsat for vold i nære relationer skal i uddannelse og beskæftigelse
· Færre udsatte unge skal begå kriminalitet
· Færre skal være hjemløse
· Større effekt af stofmisbrugsbehandlingen
· Større effekt af alkoholbehandlingen
· Flere uden for arbejdsfællesskabet skal deltage i den frivillige indsats
Da flere af regeringens mål omfatter rådets målgruppe – socialt udsatte voksne, skal rådet tage stilling til, om rådet ønsker en uddybende drøftelse af regeringens mål som omhandler målgruppen.
Til orientering for rådet er indsat et link til regeringens 10 nye mål for social mobilitet. Kopi vil blive uddelt på mødet.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
2.    at rådet beslutter, om de ønsker et særskilt tema om regeringens mål som omhandler rådets målgruppe.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. juni 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Mogens Lindstrøm, Solveig Didriksen, Susanne Moos
Orienteringen blev taget til efterretning.
Beslutning om særskilt tema om regeringens mål som omhandler rådets målgruppe udsættes til næste møde.

6. Holdninger til socialt udsatte (O)

6.      Holdninger til socialt udsatte (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-305186                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte fik i oktober 2013 meningsmålingsinstituttet Epinion til at spørge et repræsentativt udsnit af danskerne om deres syn på socialt udsatte. Hvordan ser den danske befolkning egentlig på socialt udsatte – er der socialt udsatte, hvem er socialt udsatte, hvor vigtigt er det at gøre noget for socialt udsatte, og er indsatsen prioriteret højt nok af det danske samfund?
Den undersøgelse har Rådet bedt Epinion om at gentage. I løbet af oktober 2015 spurgte Epinion 1.013 repræsentativt udvalgte danskere om præcis de samme spørgsmål som i 2013.
I introduktionen til undersøgelsen skriver sekretariatet for Rådet for Socialt Udsatte:
Resultatet af undersøgelsen foreligger nu og udvalgte resultater præsenteres i en publikation. Idéen bag, at Epinion har spurgt om præcis de samme spørgsmål, er naturligvis det sammenlignelige potentiale i materialet. Er der sket nogen interessante forskydninger og forandringer i danskernes holdning til og syn på socialt udsatte i samfundet?
I løbet af de seneste to-tre år, har vi både fået en ny regering og oplevet nogle meget markante politiske reformer (fx kontanthjælpsloftet fra 2015 og kontanthjælpsreformen fra 2013), der direkte eller indirekte har indflydelse på socialt udsattes tilværelse samt på spørgsmålet om, hvor mange personer, vi skal regne med i gruppen af socialt udsatte. Vil disse politiske ændringer aftegne sig i danskernes holdninger til socialt udsatte?
I materialet er sammenligningen mellem de to målinger taget med, der hvor man kan observere interessante forskydninger. Andre steder præsenteres sammenligningen på tværs i 2015-målingen mellem de forskellige respondentkategorier, fx alder eller politisk observans.
Og derudover taler 2015-tallene deres eget interessante sprog: 72 % af danskerne synes, at social udsathed er et problem i Danmark. Dét tal repræsenterer faktisk en bemærkelsesværdig uforanderlighed i danskernes holdning set over de to år – i 2013 var tallet 71 procent. I et land, som med rette bryster sig af et bredt og veludviklet velfærdssamfund må det alligevel siges at være overraskende mange, der mener, at socialt udsathed er et problem i Danmark.
Måske drejer det sig om, at mange danskere mener, at vi kunne gøre det bedre for socialt udsatte? At netop fordi, vi er et velhavende samfund med mange ressourcer, så burde socialt udsathed ikke være dét fremtrædende problem, som det øjensynligt er i manges øjne?
Ser man på danskernes opfattelser af årsagerne til, at mennesker er socialt udsatte er det en udbredt opfattelse, at uheld spiller en afgørende rolle i udsattes skæbner og tilværelser. Hele 48 % af danskerne svarer, at uheld er skyld i, at der er nogen her i landet, der lider nød. Det er en stigning fra 39 % i 2013.
Samtidig mener 41 %, at det er fordi, at der er uretfærdighed i vores samfund. Her ser man også en interessant iagttagelse, når man sammenligner respondenternes alder og svar: Jo yngre respondenten er, jo større tendens til at fokusere på uheld som forklaringsfaktor.
Og at der bevægelse blandt yngre menneskers opfattelse af socialt udsatte, kan man forvisse sig om, når man ser på deres syn på hjemløse: Andelen af unge, der angiver at få dårlig samvittighed, når de ser en hjemløse, er steget fra 20 % i 2013 til 44 % i 2015 – en vældig markant udvikling.
Danskernes holdninger til forskellige grupper af udsathed giver et meget klart billede af, at det ikke er alle grupper, der bliver set med milde øjne på af danskerne. Hjemløse har historisk været et meget stærkt symbol, som folk oplever med en overvældende grad af sympati. Mens stofmisbrugere får en anderledes hård medfart, når man spørger danskerne.
Sammenlign fx hvor mange, der oplever at blive ”frastødt”, når de møder helholdsvis en hjemløs og en stofmisbruger på gaden: 11 % mod 38 %. Samtidig bliver 13 % ”utryg”, når de møder en hjemløse på gaden, mens tallet for den samme situation med en stofmisbruger er 53 %. Altså 53 % af danskerne bliver utrygge, når de møder en stofmisbruger på gaden. Pudsigt nok er stigningen i frastødelse og utryghed overfor stofmisbrugere størst blandt de unge grupper – altså dem, vi før så fik meget dårlig samvittighed, når de mødte en hjemløs.
En sidste interessant iagttagelse, man ikke kan undgå at bemærke: I analysen er flygtninge/indvandrere blevet et begreb, som danskerne forbinder med ”socialt udsatte”. 17 % af de adspurgte nævner således flygtninge, når de bliver bedt om at svare på, hvad ”socialt udsatte” får dem til at tænke på. Det er en markant stigning fra 2013, hvor flygtninge/indvandrere slet ikke spillede en rolle i danskernes bevidsthed – når de blev bedt om at forholde sig til ”socialt udsatte”.
Det er selvfølgelig nok en afspejling af de den helt aktuelle europæiske situation og af billeder fra de danske motorveje i august. Men ikke desto mindre understreger det den pointe, at de danske politikere nu har endnu flere udfordringer at forholde sig til, når det fx kommer til boligsituationen og at hjælpe folk ud af fattigdom.
Det er bare et par af de mange interessante iagttagelser, man kan gøre, når man bladrer gennem materialet. Men dyk selv ned i tabellernes univers og find mange flere interessante og tankevækkende syn på socialt udsathed i Danmark i 2015.
På nedenstående link kan rådets medlemmer se den samlede undersøgelse lavet af Epinion for Rådet for Socialt Udsatte.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. juni 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Mogens Lindstrøm, Solveig Didriksen, Susanne Moos
Orienteringen blev taget til efterretning. Undersøgelsen kan være god viden for rådets medlemmer i rådets videre arbejde.

7. Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

7.      Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-295550                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. juni 2016:
Fraværende:  Diana Madsen, Mogens Lindstrøm, Solveig Didriksen, Susanne Moos
Hanne Thomsen foreslår rådet laver et temamøde om ulighed i sundhed, hvor bl.a. Slagelse Kommunes Sundhedspolitik og Sundhedsaftalerne sættes på dagordenen. Forslaget tages op senere.
Bent Jensen har udarbejdet forslag til skrivelse med bemærkninger til Budget 2017-2020 til Handicap og Psykiatriudvalget. Rådets kommentarer indarbejdes inden skrivelsen sendes til udvalget.
Paul Visby orienterede kort om varmestuen i Skælskør som akut flyttede til Præstevangen pga. brand. Umiddelbart stor tilfredshed med lokalerne i Præstevangen. Hvis varmestuen permanent flytter til Præstevangen, stilles der forslag om muligheden for evt. at etablere nogle boliger i forbindelse med varmestuen, da bebyggelsesarealet formodentlig er større end varmestuens behov.
Gorm Hermind orienterede fra Busborgergruppen. Potester fra borgerne i Skælskør har bl.a. betydet, at nogle af de ændringer der er blevet besluttet rulles tilbage. Næste møde i gruppen er den 30. juni 2016.
Martin Freitag stopper i Udsatterådet. Nyt medlem i rådet fra Rusmiddelcenteret er Leif Vestergaard som er opsøgende gademedarbejder. Tak til Martin for indsatsen i rådet.
Hanne Thomsen orienterede kort om Skandia-modellen. Det er en model som kan anvendes til at lave samfundsøkonomiske evalueringer på socialområdet. På Udsatteområdet vil der være flere muligheder for at anvende modellen til beregning af en indsats økonomiske konsekvenser på sigt. Et værktøj som kan være med til at dokumentere, hvorvidt en tidlig og forebyggende indsats kan betale sig.
Kirsten Nielsen orienterede om Brugernes Bazar i år holdes den 30. august 2016 i Odense.
Rødovre Kommune har henvendt sig til Udsatterådet vedr. rådgivning i forhold til opstart af et Udsatteråd. Bent og Kirsten har i fællesskab svaret på henvendelsen.
På mødet d. 27. april fremsatte rådet et ønske om en orientering/status på arbejdet med den tidlige og forebyggende indsats på børn og ungeområdet. Rådet er tidligere blevet orienteret om Slagelse Kommunes planer for den tidlig og forebyggende indsats i forhold til udsatte familier, og flere af rådets medlemmer gav udtryk for, at de ikke ser udviklingen går i den rigtige retning.
Bl.a. oplyses fra ForældreLANDSforeningen at der er sket en fordobling af underretninger i børnesager. Dagen efter - d. 28. april kunne man læse store overskrifter i Sjællandske om at sagerne om sårbare børn hober sig op i kommunen. Revisions og rådgivningsfirmaet BDO har undersøgt området. Det handler om mere end en fordobling af underretninger inden for de sidste 3 år, for få medarbejdere til at løse opgaven, der går for lang tid inden der handles på sager og dyre anbringelser. En alvorlig situation med et merforbrug på 18,1 mio. i 2015. Og et yderligere merforbrug i årets første 4 mdr. i 2016 på 11 mio. I øjeblikket pågår politisk debat om finasiering. Rådet udsætter ønsket om en orientering/status på arbejdet med den tidlige og forebyggende indsats på børn og ungeområdet.
Opfølgning på høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte den 13. januar 2016 – Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp. Sundheds- og Seniorudvalget har den 8.april 2016 behandlet rådets høringssvar.
Som følge af Udsatterådets høringssvar sender udvalget kvalitetsstandarden tilbage til administrationen for at forbedre sproget, men udvalget godkender kvalitetsstandarden for nuværende. Forslaget om at sætte et link til Fælles sprog 2 ind er ikke meningsfyldt, da KL er godt på vej med Fælles Sprog 3. Når det foreligger bør et link hertil indsættes i Kvalitetsstandarden.
Opfølgning på høringssvar vedr. Tilsynspolitik 2016 for Frit Valg i.h.t. §§ 83 a og 83. Sundheds- og Seniorudvalget har den 8. april 2016 behandlet rådets høringssvar.
Vedr. rådets forslag om at sikre borgere anonymitet i forhold til interview m.m. oplyser administrationen, at som udgangspunkt behandles borgernes tilbagemeldinger anonymt. Men der vil være tilfælde, hvor det ikke er muligt at opretholde borgers anonymitet. Dette gælder i de situationer, hvor visitators tilsyn i hjemmet giver anledning til, at visitator må iværksætte konkrete tiltag, der involverer hjemmeplejen/leverandøren. For eksempel hvis visitator vurderer, at borgeren ikke får leveret den hjælp, som er visiteret eller, hvis kvaliteten i den hjælp, som leveres hos den konkrete borger, ikke er tilstrækkelig og derfor giver anledning til en opfølgning med hjemmeplejen/leverandøren. Udvalget tog rådets bemærkninger til efterretning.