Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 24. august 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-465546                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 24. august 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Susanne Moos
Rådet byder velkommen til Leif Vestergaard som er ny repræsentant i Udsatterådet fra Rusmiddelcenter Slagelse. Leif er opsøgende gademedarbejder og har afløst Martin Freitag.
Dagsordenen blev herefter godkendt.

2. Godkendelse af referat (B)

2.      Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-465558                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at referat fra møde den 8. juni 2016 godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 24. august 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Susanne Moos
Godkendt.

3. Forslag til drejebog for dialogmøde vedr. kontanthjælpsloftet (B)

3.      Forslag til drejebog for dialogmøde vedr. kontanthjælpsloftet (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-467663                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Rådet har ønsket at afholde et temamøde med fokus på konsekvenser for de borgere der vil få nedsatte ydelser som følge af reglerne om kontanthjælpsloftet eller som vil blive omfattet af reglerne om 225 timers arbejde.
Samtidig ønsker rådet at der på dialogmødet sættes fokus på kommunens initiativer til veje ud af kontanthjælpen, samt planer for hvordan Slagelse Kommune vil overvåge udviklingen som følge af kontanthjælpsreformen.
Rådet ser med stor bekymring på, at konsekvenserne kan blive:
· En stigning i antallet af borgere der udsættes af deres bolig
· Mangel på billige boliger som borgerne har råd til at betale
· Øget pres på hjemløseområdet
· Afsavn i forbindelse med livet på de mindste ydelser og deraf følgende konsekvenser
Rådet nedsatte på mødet den 8. juni 2016 en arbejdsgruppe bestående af: Søren Krainer, Hanne Thomsen og Merete Keis Schrøder. Kirsten Nielsen deltager med sekretariatsbetjening.
Arbejdsgruppen har udarbejdet et forslag til rammer og indhold for hvordan dialogmødet kan afvikles. Forslaget er vedhæftet som bilag.
Arbejdsgruppen foreslår at rådet drøfter forslaget, samt træffer endelig beslutning om arbejdsfordeling, mødedato, tidsramme og deltagerkreds.
Arbejdsgruppen foreslår desuden at Udsatterådets møde den 14. september aflyses, og at der i stedet holdes dialogmøde den 21. september evt. i tidsrummet 15.00 – 16.30.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet drøfter arbejdsgruppens forslag til rammer og indhold for dialogmødet.
2.    at rådet træffer beslutning om arbejdsfordeling, mødedato, tidsramme og deltagerkreds til dialogmødet.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 24. august 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Susanne Moos
Arbejdsgruppens forslag til drejebog for dialogmødet blev godkendt.
Dialogmødet holdes den 21. september fra kl. 16.00 – 18.00.
Kirsten Nielsen reserverer mødelokale og tager kontakt til cheferne og udvalgsformændene for Handicap og Psykiatri området og for Beskæftigelses og Integrations området, samt chefen for Rådgivning og Udbetaling.
I forhold til dialogen på mødet, ønsker rådet ikke at benytte sig af paneldebat. Hanne Thomsen og Kirsten Nielsen drøfter forslag til en model for dialogen på mødet senest d. 25. august, og rådets medlemmer vil hurtigst muligt herefter få udkast til invitation sendt ud.
Til dialogmødet ønsker Udsatterådet at invitere:
· Udvalgsformændene for de to udvalg – evt. hele udvalget.
· Chefer for Jobcentret, Handicap og Psykiatri, Rådgivning og Udbetaling
· Teamledere og rådgivere fra de tre centre max. 5
· Repræsentanter fra Rusmiddelcentret, Socialpsykiatrisk Center og Toften
· Mette Bjarnt (i forhold til boligstrategi)
· Økonomirådgivningen Sekstanten og KFUM
· Kirkens Korshær – ledere af varmestuerne
· Stedet – leder Carsten Larsen
Det planlagte møde i Udsatterådet den 14. september aflyses.

4. Etablering af skæve boliger (O)

4.      Etablering af skæve boliger (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-465600                                          Åbent
Kompetence: Handicap og Psykiatriudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalgsformanden har ønsket en fornyet drøftelse af mulighederne for at etablere skæve boliger. Udvalget drøftede i oktober 2015 mulige placeringer af skæve boliger. I udvalgets drøftelse i juni 2016 var sagen suppleret med en faglig vurdering vedrørende placering og erfaring fra de allerede anvendte skæve boliger.
Det måtte efterfølgende konstateres, at det til udvalgets drøftelse i juni ikke havde været muligt at finde egnede eksisterende lokaler til brug for etablering af skæve boliger.
Til udvalgets behandling af sagen den 10. august 2016 er sagen derfor nu suppleret med oplysninger om:
· Målgruppen der har behov for en skæv bolig i en pavillon f.eks. i en ”Skurvogns by”
· Eksempel på anlægsøkonomi for skæve boliger som pavillonboliger på en kommunal grund.
· 2015 tal for Slagelse borgere der har haft ophold på et forsorgshjem.
Målgruppen med behov for en pavillonbolig f.eks. i en ”Skurvogns by”
I målgruppen for skæve boliger vil der være en forskellighed i borgernes behov og ønsker og der kan derfor ikke peges på en bestemt boligform f.eks. som boligerne i Nansensgade og Klosterbanken som vil være dækkende for alle borgere i målgruppen.
Gruppen af borgere der har behov for en pavillonbolig er udsatte borgere der aktuelt er hjemløse eller i nærliggende fare for at blive hjemløse, da de ikke kan fungere i deres nuværende bolig. Målgruppen er ofte kendetegnet ved en atypisk social adfærd og/eller psykisk sygdom kombineret med et misbrug. Målgruppen er typisk uden et socialt netværk som f.eks. kan understøtte dem i det daglige liv herunder i at kunne fastholde en bolig. Målgruppen har typisk store vanskeligheder ved selv at benytte støttemulighederne i det øvrige sociale system.
Borgernes sociale og/eller psykiske udfordringer har betydet at de har levet eller er i fare for at måtte leve en ”pendlertilværelse” rent boligmæssigt. De har derigennem fået mange negative erfaringer omkring at kunne bo tæt på andre f.eks. i en opgang i alment boligbyggeri. Perspektiverne omkring etablering af pavillonboliger er derfor at skabe boliger med lidt afstand til naboen hvor en kombination af luft, ro og tilknyttet støtte af en social vicevært kan skabe mulighed for at fastholde borgeren i sin egen bolig.
Aktuelle tal for antal hjemløse 
Der er i 2015 betalt ophold for i alt 104 (85) Slagelse borgere (2014 tal er anført i parentes) heraf havde:
34 (31) Slagelse borgere kun ophold på Toften
7 (9) Slagelse borgere havde ophold både på Toften og andre Forsorgshjem uden for
Slagelse Kommune.
63 (45) Slagelse borgere havde kun ophold på Forsorgshjem uden for Slagelse Kommune.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Anlægsøkonomi for skæve boliger som pavillonboliger på en kommunal grund.
Med et eksempel fra 2013/2014 har en anden kommune etableret 6 skæve boliger på hver 40 m2 samt et fælleshus på 50 m2 incl. 15 m2 kontor for en samlet anlægssum på kr. 4.921.000. Der er opnået tilskud på samlet 2,4 mio. kr. Den resterende anlægssum kr. 2.521.000 er finansieret med realkreditlån med kommunal garanti. Den månedlige husleje for en bolig på 40 m2. var ved projekteringen beregnet til kr. 2.200. I den samlede anlægssum indgår en kommunal grund på 1.890 m2 med en værdi på kr. 340.000.
Det årlige driftsbudget for boligerne er på samlet knap kr. 160.000 årligt incl. afdrag og renter på realkreditlånet som fuldt ud er finansieret af huslejen for boligerne samt borgerenes betaling for forbrug (varme, el og vand).
Det skal bemærkes at ovenstående eksempel på etablering af boliger er sket i form af genanvendelse af fundamenter og de fleste installationer i jorden (vand, kloak og el) til opførelse af de 6 boliger samt ombygningsudgifter til fælleshuset på 50 m2. I et projekt hvor disse forudsætninger ikke er til rådighed må der regnes med en samlet højere anlægssum, som fuldt ud vil påvirke huslejen da denne merudgift fuldt ud skal lånefinansieres.
Til orientering for rådet traf Handicap- og Psykiatriudvalget den 10. august 2016 beslutning om, at administrationen fortsat skal undersøge konkrete muligheder vedr. placering
Kopi af artikel fra Sjællandske den 27. juni med overskriften ”Politisk ønske kan bane vejen for skurvognsbyer som skæve boliger” sendes med ud sammen med dagsordenen.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 24. august 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Susanne Moos
Det er med stor glæde Udsatterådet kan konstatere, at Handicap og Psykiatriudvalget forsøger at skabe mulige løsninger for etablering af flere skæve boliger.
Orienteringen blev taget til efterretning.

5. 10 nye mål for social mobilitet (B)

5.      10 nye mål for social mobilitet (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-469042                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Indenrigsministeriet har i en pressemeddelelse den 16. maj 2016 lanceret regeringens 10 nye mål for social mobilitet, der skal sætte retning for socialpolitikken fremover. Under overskriften ”Fordi alle kan” har regeringen erstattet den tidligere regerings 2020 mål med 10 nye mål. Regeringens ambition er:
· Flere skal være en del af arbejdsfællesskabet
· Færre skal være socialt udsatte
· Social indsats, der virker
Regeringens 10 langsigtede sociale mål er:
· Udsatte børn og unges faglige niveau i folkeskolen skal forbedres
· Flere udsatte unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse
· Flere personer med handicap skal i uddannelse og beskæftigelse
· Flere personer med psykiske vanskeligheder eller sociale problemer skal i uddannelse og beskæftigelse
· Flere personer udsat for vold i nære relationer skal i uddannelse og beskæftigelse
· Færre udsatte unge skal begå kriminalitet
· Færre skal være hjemløse
· Større effekt af stofmisbrugsbehandlingen
· Større effekt af alkoholbehandlingen
· Flere uden for arbejdsfællesskabet skal deltage i den frivillige indsats
Da flere af regeringens mål omfatter rådets målgruppe – socialt udsatte voksne, skal rådet tage stilling til, om rådet ønsker en uddybende drøftelse af regeringens mål som omhandler målgruppen.
Til orientering for rådet er indsat et link til regeringens 10 nye mål for social mobilitet. Kopi blev uddelt på mødet den 8. juni 2016.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet beslutter, om de ønsker et særskilt tema om regeringens mål som omhandler
       rådets målgruppe.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 24. august 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Susanne Moos
Tema om regeringens mål som omhandler rådets målgruppe, sættes på dagsordenen den 23. november 2016.

6. Borgerrådgiverens årsberetning for 2015 (O)

6.      Borgerrådgiverens årsberetning for 2015 (O)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-469358                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Borgerrådgiverens fjerde årsberetning dækker perioden fra 1. januar til 31. december 2015.
I beretningen beskriver borgerrådgiveren rammerne for sit virke, og Byrådet orienteres om antallet af henvendelser fra borgere, typer af henvendelser og om resultatet af de sager, som behandles. Desuden orienterer borgerrådgiveren om de overordnede forhold, som ikke er tilfredsstillende og kommer med anbefalinger til forbedring af sagsbehandlingen og borgerbetjeningen.
Det fremgår af beretningen, at borgerrådgiveren i 2015 havde i alt 346 henvendelser fra borgere. Det er stort set samme antal som i 2014, hvor 354 borgere henvendte sig.
Selvom antallet af henvendelser til borgerrådgiveren er stort set uændret, er antallet af klager over sagsbehandlingen faldet med 35 procent fra 171 klager i 2014 til 111 klager i 2015.
Der er generelt i forvaltningen iværksat mange tiltag med vægt på kommunikation, opfølgningsprocedurer og faglig kompetenceudvikling. Det er borgerrådgiverens opfattelse, at forvaltningens arbejde med at forbedre sagsbehandlingen og borgerbetjeningen har haft effekt. Færre borgere har klaget over sagsbehandlingen, og særligt klagerne over lang sagsbehandlingstid er faldet.
Selvom klagerne over lang sagsbehandlingstid er faldet, er det fortsat dette område, som de fleste borgere klager over. Klagerne over sagsbehandlingstiden er sammen med klager over vejledningen af borgerne og personalets optræden de tre områder, som genererer flest klager. Borgerrådgiveren påpeger, at borgernes klager viser, at der fortsat er problemer med at leve op til principperne om god forvaltningsskik og kommunens servicemål. Desuden har kommunen i visse tilfælde ikke levet op til lovgivningens krav til sagsbehandling.
Det er borgerrådgiverens konklusion, at der samlet set er tale om en positiv udvikling med et markant fald i det samlede antal klager.
Til orientering for Udsatterådet er Borgerrådgiverens beretning vedhæftet som bilag og vil blive delt ud på rådets møde.
Lone Engly deltager gerne i rådets møde den 19. oktober, hvis rådet ønsker årsberetningen uddybet.
Retligt grundlag
Det fremgår af § 21 i borgerrådgiverens vedtægt, at årsberetningen skal indeholde oversigter over antallet af behandlede sager samt resultatet af behandlingen. Årsberetningen skal også indeholde en beskrivelse af de generelt konstaterede problemer vedrørende sagsbehandlingen og borgerrådgiverens forslag til forbedring af de konstaterede generelle problemer. Årsberetningen skal desuden indeholde forvaltningens beskrivelse af, hvad der i løbet af året har været af tiltag til at imødekomme de problemer, som borgerrådgiveren har påpeget. Borgerrådgiveren skal drøfte årsberetningen med de respektive udvalgsformænd, direktionen samt de respektive forvaltningsledelser.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet tager orienteringen til efterretning
2.    at rådet beslutter om de ønsker borgerrådgiveren deltager på rådets møde den 19.okt.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 24. august 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Susanne Moos
Hvis rådets medlemmer ønsker en uddybning af Borgerrådgiverens årsberetning på mødet den 19. oktober 2016, skal der gives besked til rådets formand senest den 1. oktober 2016.

7. Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

7.      Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-469434                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Orientering fra forvaltningen
Årsrapport fra Rådet for Socialt Udsatte
Årsrapporten som udgives af Rådet for Socialt Udsatte hvert år i juni, er bestilt til rådets medlemmer og vil blive uddelt på mødet.
Nødherberg vinteren 2026/2017
Forsorgshjemmet Toften har i samarbejde med Center for Handicap og Psykiatri igen i år søgt puljen til etablering af nødovernatningspladser for vinteren 2016/2017.
Høringssvar vedr. budget 2017-2020 – 2. høringsrunde
Kopi af rådets 1. høringssvar vedr. Budget 2017-2020 er vedhæftet som bilag.
2. høringsrunde er fastlagt i perioden 13.- 20. september 2016.
Brugernes Bazar 2016
Brugernes Bazar afholdes den 30. august i Kongens Have i Odense. Program for dagen er nu offentliggjort og er vedhæftet som bilag. Rådet beslutter om de ønsker at være repræsenteret på dagen.
Housing First projektet
Housing First projektet blev afsluttet den 31. maj 2016, med et meget flot resultat. 12 tidligere hjemløse borgere er i projektperioden flyttet i egen bolig med støtte fra Toften. Alle 12 borgere er fortsat i deres egen bolig. For at fastholde og videreudvikle indsatsen har Toften og Center for Handicap og Psykiatri har valgt at fortsætte samarbejdet med Socialstyrelsen.
Studietur 5. oktober 2016
Invitation til rådets studietur i 2016 er sendt ud den 30. juni. Af hensyn til arrangementet er det nødvendigt at tilmelde sig. Tilmelding til krnil@slagelse.dk eller tlf. 58 57 40 24. Sidste frist for tilmelding er den 19. september.
Invitation er vedhæftet som bilag.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 24. august 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Susanne Moos
Årsrapport fra Rådet for Socialt Udsatte lægges på rådets hjemmeside.
Bent Jensen deltager i Brugernes Bazar. Susanne Moos deltager sammen med SAND og Hanne Thomsen deltager sammen med Rådet for Socialt Udsatte (det nationale).
Fra Udsatterådet deltager Paul Visby, Hanne Thomsen, Bent Jensen, Mogens Lindstrøm, Søren Krainer og Celinda Bjerring, Leif Vestergaard, Gorm Hermind, Solveig Didriksen og Diana Madsen i studieturen. Kirsten Nielsen laver opsamling på deltager.
Gorm Hermind orienterede fra arbejdet i Busborgergruppen. Gorm overvejer om han har lyst til at fortsætte som repræsentant i gruppen.
Gorm Hermind orienterede om Ferie Camp og Udsatte Legene 2016 som blev afholdt i uge 31 af LVS (Landsforeningen af VæreSteder).  Det er et gratis tilbud til værestedsbrugere og andre socialt udsatte fra hele landet. Det foregår i Bøgeskoven ved Fredericia. Gorm efterlyser hjælp til at reklamere for tilbuddet i Slagelse Kommune. Når arrangementet for 2017 er klar opfordres Gorm til at opslaget deles ud til rådets medlemmer. Reklame for arrangementet kan på denne måde spredes til væresteder, varmestuer m.m.
Hanne Thomsen oplyser der er nedsat en arbejdsgruppe vedr. anvisning til ungdomsboliger.
Paul Visby oplyser, at antallet af borgere der kommer i den nye varmestue i Slagelse er vokset betydeligt. De bedre fysiske rammer har betydet, at flere borgere med psykiske udfordringer nu kan ”holde” ud at være der.
Ansøgningsfristen for § 18-midler 2017 er den 15. september 2016.