Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 19. oktober 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-593103                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. oktober 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Søren Krainer
Susanne Moos indledte mødet med at præsentere Mathilde Dahlstrøm fra SAND. Mathilde skal følge Susanne som ”føl” i en periode, og vil være ny suppleant for Susanne.
Dagsorden blev herefter godkendt.

2. Godkendelse af referat (B)

2.      Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-593111                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at referat fra møde den 24. august 2016 godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. oktober 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Søren Krainer
Godkendt.

3. Høring vedr. Forebyggende og sundhedsfremmende tilbud (D)

3.      Høring vedr. Forebyggende og sundhedsfremmende tilbud (D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-592149                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Kommune startede med forebyggende og sundhedsfremmende tilbud i 2010.
De første år var tilbuddene finansieret af puljemidler fra Sundhedsministeriet med det formål at styrke indsatsen over for kronisk sygdom via projektet ”Forløbskoordination og diagnoserettede tilbud til borgere med KOL, kronisk hjertesygdom og type 2-diabetes”. Tilbuddene blev fra januar 2013 sat i drift.
Overordnede mål for tilbuddene (besluttet af udvalget juni 2013)
Ø Tilbuddene skal sikre kvalitet og sammenhæng i indsatsen for den enkelte borger med kronisk sygdom, således at borgeren kan mestre livet aktivt med sin sygdom og derigennem styrke egenomsorgen og livskvaliteten.
Ø Tilbuddene skal understøtte arbejdet med at reducere behovet for genindlæggelser.
Målgruppe
Borgere, der har motivation for at ændre livsstil og et behov for et understøttet tilbud kan med en af nedenstående kroniske sygdomme modtage tilbud:
· Type 2 diabetes
· Kronisk hjertesygdom
· Kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL)
· Angst og depression
· Muskel skelet lidelser (artrose, kroniske rygproblemer mm.)
Samt til borgere med risiko for at udvikle kronisk sygdom
· Overvægt
· Rygning
· Nedsat fysisk aktivitetsniveau
Tilgangen af borgere til tilbuddet har siden 2013 været stigende, som angivet i overblikket nedenfor.
 
2013
2014
2015 (10.12.15)
Samlet borgersager (årlig)
412
533
745
Sager med samtaleforløb
303
332
399
Sager uden samtaleforløb
109
154
267
Livsstil cancer
 
47
79
Borgernes vej ind i tilbuddene har primært været ’egen henvisning’. Men vi ser en stigning i henviste borgere fra samarbejdspartnere, herunder jobcentret samt egen læge. Den øgede efterspørgsel til tilbuddet har betydet, at ventetiden er steget.

Borgerne har i stort omfang modtaget individuelt tilpassede tilbud og i mindre grad modtaget forløb, hvor de har haft mulighed for at erfaringsudveksle med borgere i lignende situation. Netop netværksdannelse er et af de centrale parametre, som forløbsprogrammerne peger på er vigtigt for at støtte borgeren i livsstilsforandringer.
Der er foretaget en evaluering af tilbuddene. Evalueringen tager afsæt i erfaringerne med tilbuddene, i relevante forløbsprogrammer samt Region Sjællands Sundhedsaftale (2015-2018).

Evaluering viser, at tilbuddene i stort omfang lever op til de krav, der stilles i forløbsprogrammerne. Men på et afgørende punkt, vedrørende netværksdannelse, stod tilbuddene svagt.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Administrationen forslår ændring af tilbuddet af to årsager: dels evalueringens tydeliggørelse af tilbuddenes manglende fokus på netværksdannelse og dels et behov for at nedbringe borgernes ventetid.
Ændringerne har fokus på at der ikke bliver gået på kompromis med, at hver borger skal mødes individuelt og have lagt en individuel plan. De foreslåede ændringer fastholder målene med tilbuddene. Forslagene til ændringer bygger på Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra juni 2016 for forebyggelsestilbud til borgere med kroniske sygdomme.
Overordnet kredser ændringsforslagene omkring borgerens første møde, at tilbuddet i højere grad tilrettelægges som holdtræning, samt at der via etablering af ’åbent hus’ sikres geografisk spredning for at imødekomme borgerne. De enkelte forslag gennemgås nedenfor.
Administrationen foreslår følgende:
· Etablering af ”Åbent Hus”
Åbent hus er et nyt tiltag, hvor der vil være aktiviteter af sundhedsfremmende og forebyggende karakter såsom undervisning, cafemøder og fysisk træning. Det er også her, borgeren første samtale med sundhedskoordinator foregår.
Fordelen med tiltaget er, at borgeren allerede ved første samtale i et sådanne åbent-hus-miljø har mulighed for at møde borgere i lignende situation (styrker netværksdannelsen).
Samtidig giver konceptet mulighed for at differentiere tilbuddene, således at nogle borgere kan fortsætte direkte i det rigtige forløb efter den første samtale. Mens borgere i en mere kompleks situation kan få tid til en længere afklarende samtale i nær tidsmæssig sammenhæng med det åbne hus.
· Borgerens første møde
Nuværende model: borger har samtale med en sundhedskoordinator. Ud fra denne afdækker borger og sundhedskoordinator behovet for et livsstilsforløb. Medarbejder kan også vejlede borger til ikke-kommunale tilbud. Dette særligt i tilfælde, hvor borger falder uden for målgruppen. 
Forslag til ændret model: samtalerne er forsat individuelle, men foregår i høj grad ved ’åbent hus’. Borgerne bevidstgøres om ’åbent hus’ via egen læge, annoncering eller henvisning fra kommunale/regionale samarbejdspartnere.
Målet er forsat, at samtalerne sker i trygge/rolige rammer, men samtalerne ved åbent hus er kortere end tidligere planlagt (hvor der altid var afsat 1 time).
· Holdaktiviteter
Nuværende model: borgere har efter samtalen med sundhedskoordinator startet i forløb hos livsstilskonsulent. Forløbene har primært været individuelle samtaleforløb og senere har borgerne tilgået hold.
Forslag til ændret model: Det er et mål, at 70 procent af borgerne starter direkte op på hold efter første samtale. Hensigten er ikke, at borger skal have færre tider eller kortere forløb, men alene at borgerens forløb bliver planlagt som et holdforløb.
Geografisk spredning
Tilbuddene kan finde sted i hele kommunen. Åbent hus planlægges med dage i Skælskør, Korsør og Slagelse. Holdtilbud planlægges, der hvor flest borgere er tilmeldte.
Særligt omkring ’sårbare borgere’
Tilbuddet planlægges for ’sårbare borgere’ (anslået 30 procent af borgerne) fortsat som et individuelt forløb. For borgere med tilknyttet kontaktperson/mentor/anden støttefunktion tilstræbes det, at aktiviteten sker sammen med øvrigt personale.
Det giver større mulighed for, at borger støttes i livsstilsforandringer, hvor tilbuddet kan tilbydes lokalt. 
Tilbuddet til kræftramte forsætter i tæt samarbejde med lokal aktør. Borgerne kan have første samtale via ’åbent hus’. Men i praksis kommer de fleste henvisninger til tilbuddet for kræftramte via genoptræningen, dermed er deres indgang anderledes end øvrige borgere.
Udvalget kan beslutte, at
1. Principgodkende ændringsforslagene og sende forslagene i høring
2. Fastholde nuværende model
3. Opstille justeringer til de forslåede ændringer
Vurdering
Administrationen anbefaler, at de forslåede ændringer iværksættes med virkning fra 1. januar 2017.
Det er administrationens vurdering, at tilbuddet vil medføre kortere ventetid, og at borgerne i højere grad får mulighed for netværksdannelse til gavn for borgernes trivsel, sociale velbefindende og generelle livskvalitet. Det er således administrationens vurdering af ændringerne vil betyde at vi lever op til gældende anbefalinger, samt at vi sikrer, at den øgede tilgang af borgere kan håndteres inden for samme økonomiske ramme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ændringsforslagene i tilbuddene betyder, at Slagelse kommune kan leve op til aftalerne i Region Sjællands sundhedsaftale 2015-18 ”Fælles om bedre sundhed”, herunder også forløbsprogrammerne for KOL, kronisk hjertesygdom, diabetes samt rygforløbsprogrammet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 5. oktober 2016
Udvalget har på mødet principgodkendt ændringen, og besluttet at sende ændringen til høring i Handicaprådet, Rådet for Socialt Udsatte og Ældrerådet
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet drøfter forslag til ændringer for det videre arbejde med forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgere med kronisk sygdom KOL (kronisk obstruktiv lungelidelse), kronisk hjertesygdom, type 2-diabetes, overvægt, angst/depression og kræft
2.    at rådet tager stilling til høringssvar
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. oktober 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Søren Krainer
Sundhedskoordinatorer Marianne Sveistrup Hansen og Ditte Rødgaard præsenterede kort forslaget der er sendt i høring.
Følgende indgik i den efterfølgende debat:
Henvendelserne til sundhedstilbuddene kommer fra jobcentret, lægerne, enkelte fra sygehusene og fra borgerne.
I Udsattepolitikken for Slagelse Kommune og på et af rådets tidligere temamøde om Ulighed i Sundhed, har rådet peget på nødvendigheden af, at sundhedsfremmende tiltag indgår som en del af borgerens plan i jobcentret. Det er selvfølgelig derfor med stor glæde, at rådet kan konstatere, at sundhedskoordinatorerne i dag er med på møderne i rehabiliteringsteamet i jobcentret, og at der er øget fokus på borgerens sundhedstilstand i denne sammenhæng.
Der er ansat 4 sundhedskoordinatorer: deltager i rehabiliteringsteamet, indledende samtaler med borgerne, lægger en plan i samarbejde med borgeren, ”visitation” til sundhedstilbuddene, hjælper videre – bygger bro til andre nødvendige indsatser, står for de korte forløb af sundhedstilbuddene.
Der er ansat 5 livsstilskonsulenter som driver kommunens livsstilstilbud (forløb) og livsstilscafeer.
Yderligere oplysninger findes på kommunens hjemmeside - se nedenstående link:
Sundhedskoordinatorerne kan kontaktes på alle hverdage fra kl. 8.15 - 9.00 på tlf. 58 57 91 11.
Forslaget har 2 formål, at imødekomme et stigende antal henvendelser og skabe mulighed for netværksdannelse mellem deltagerne.
Rådet foreslår at Åbent hus arrangementer spredes ud/planlægges, hvor der er eksisterende naturlige rammer for borgerne for at forsætte i et netværk fx i beboerhuse, cykelklubber m.m.
Samtidig opfordre rådet til at huske særligt ”sårbare borgere” og måske arrangere Åbent hus i varmestuer m.m.
Samtidig foreslår rådet at udsatteområdet også kunne tænkes ind i med tiltag i sundhedsugerne uge 19 og uge 41.
Rådet vil anbefale brochure om tilbuddene uddeles til de aktører der er tættest på kommunens mest udsatte borgere som fx gademedarbejdere, varmestuer, beboerhuse m.m. Her vil også være ressourcer, der kan bidrage til motivationsarbejdet i forhold til borgerne.
Rådet for Socialt Udsatte stiller sig gerne til rådighed for et samarbejde omkring motivation i forhold til de mest udsatte borgere.
Der rejses spørgsmål om der er særlige indsatser i forhold til mænds sundhed? Der har tidligere været afholdt Mens Health Week, men der laves ikke på nuværende tidspunkt noget specifikt for mænd. Der har været drøftelser om der evt. kunne laves noget i samarbejde med andre kommuner i forhold til mænds sundhed.
Rådet ser med tilfredshed på at tilbuddene spredes ud i kommunen og at der er fokus på netværk og fællesskab. Det har stor værdi at møde andre og opleve man ikke er alene i ”verden”.
Stor ros til sundhedstilbuddene fra en der har deltaget i et forløb.
På baggrund af rådets drøftelse udfærdiges et høringssvar, som sendes rundt til godkendelse. Høringsfristen er den 18. november 2016.

4. Dialogmøde om kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen (D)

4.      Dialogmøde om kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen (D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-590661                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
I forbindelse med rådets planlægning af møderække og temaer for 2016 valgte udsatterådet, at kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og adgang til billige boliger skulle være et særligt fokusområde for rådets arbejde i 2016.
Rådet ser med stor alvor på de forandringer kontanthjælpsloftet m.m. kan medføre for den gruppe borgere som Udsatterådet repræsentere. Til brug for rådets videre arbejde, ønskede rådet derfor gennem et dialogmøde, at opnå en faktuel viden og et kendskab til allerede iværksatte initiativer i Slagelse Kommune.
Rådet nedsatte derfor en arbejdsgruppe, der udarbejdede en drejebog for dialogmødet, samt opsamling af de spørgsmål som rådets medlemmer ønskede, skulle indgå i mødet.
Med mødet ønskede rådet at skabe dialog og fokus på lovændringens konsekvenser for Slagelse Kommune, herunder:
· konsekvenser for de borgere det kommer til at berøre
· opgavens omfang og håndtering i kommunen
· antallet af borgere det vil berøre
· veje ud af kontanthjælpen
· overvågning og opfølgning
Invitation/program, spørgsmål som var udarbejdet på forhånd, samt deltagerliste til dialogmødet er vedhæftet som bilag.
Det var rådets forventning, at den inviterede deltagerkreds ville have en fælles interesse for, at få besvaret så mange af de fremsendte spørgsmål som muligt. Samtidig er det rådets ønske fremadrettet, at følge udviklingen og bidrage til et samarbejde omkring mulige løsninger for borgere og kommune.
Opsamling fra dialogmødet vil blive uddelt på rådets møde.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet evaluerer dialogmødet i forhold til formål, mødeform og deltagerkreds
2.    at  rådet drøfter, hvordan rådet kan anvende den viden der er opnået i forhold til det videre arbejde
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. oktober 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Søren Krainer
Stor ros til arbejdsgruppen, og tilfredshed med mødets form og indhold. Det glæder rådet, at det lykkedes at samle en så stor deltagerkreds af relevante personer, og at det lykkedes at afholde mødet i en ordentlig tone om så vanskeligt tema.
Det var rådets mål:
· at sætte fokus på kontanthjælpsloftets – og 225 t – reglens konsekvenser for den gruppe borgere rådet repræsentere
· at opnå en faktuel viden og kendskab til allerede iværksatte initiativer
· fremadrettet at bidrage til samarbejde omkring mulige løsninger for borgere og kommune
Der er udarbejdet en opsamling fra dialogmødet – rådet skal betragte det som et internt arbejdspapir. Rådet vil nøje følge udviklingen i den nærmeste fremtid og evt. som tema for rådets.

5. Studietur 2016 (D)

5.      Studietur 2016 (D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-592684                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte i Slagelse Kommune har skabt tradition for, at arrangere en årlig studietur, hvor de inviterer medlemmer af Handicap og Psykiatriudvalget og andre kommunale nøglepersoner på udsatteområdet med.
Formålet med studieturen er at få ny viden og inspiration til det videre arbejde på udsatteområdet i Slagelse Kommune.
Rådet vælger hvert år et tema for studieturen som de finder aktuelt. I år var temaet for studieturen den arbejdsmarkedsrelaterede indsats for de mest udsatte borgere og tværgående miljøer, hvor fællesskabet opstår omkring aktiviteten og den enkelte deltagers interesse - og ikke i forhold til en bestemt målgruppeindplacering.
Rådet valgte at arrangere studieturen i samarbejde med Guldborgsundkommune, hvor der er et tæt og udbygget samarbejde med det private erhvervsliv omkring den arbejdsmarkedsrelaterede indsats for de mest udsatte borgere. Og hvor der inden for de kommunale beskæftigelsestilbud er etableret en række tværgående miljøer.
Der var 27 tilmeldte til rådets studietur. Invitation/program for studieturen er vedhæftet som bilag.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet evaluerer studieturen i forhold til formål og program
2.    at rådet drøfter om studieturen har givet inspiration til rådets videre arbejde
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. oktober 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Søren Krainer
Generel tilfredshed med studieturen i rådet, både besøget på Sæbefabrikken, Gartneriet, den Økologiske Gård og Gårdbutikken var meget spændende.
Rådet var særligt optaget af, at tilbuddene afspejlede, at der i Guldborgsund Kommune ikke nødvendigvis var behov for at dele folk op i ”kasser” alt efter diagnose/baggrund. Det kan godt lykkedes, at få flere målgrupper til at arbejde sammen. Paw var et rigtig godt eksempel på det.
Samtidig finder rådet det interessant, at jobcentret målrettet bruger den beskyttede/støttede beskæftigelse i erhversafklaringen af de mest udsatte borgere/kontanthjælpsmodtagere og konstant har 15 borgere under afklaring.
I Slagelse Kommune er der på VASAC også tilbud om både beskyttet og ”støttet” beskæftigelse.
VASAC har for tiden følende tilbud om ”støttet” beskæftigelse:
· Kecon A/S – stålindustri i Skælskør (6 borgere m/ jobcoach)
· Bilka i Slagelse (7 borgere m/ jobcoach)
· Biblioteket i Slagelse (12 borgere m/jobcoach)
· Grønne servicehold (20 borgere m/ jobcoachs) Holdet har base Rosenkildegården, hvor de passer udenomsarealerne og har en køkkenhave. Samtidig har holdet kontrakter med både offentlige og private om vedligeholdelse af haver/grunde.
· Kultur cafeen i Kulturhuset Korsør (4 borgere m/jobcoach)
· Svømmehallens Cafè i Slagelse (4 borgere m/jobcoach) 
VASAC har en Reva afdeling med 2 konsulenter ansat. Der er indgået aftale med Jobcentret om erhvervsafklarende forløb gennem Reva afdelingen. Aftalen skal genforhandles, da den ikke udnyttes optimalt.
Herudover er der i Slagelse Kommune i:
· Hjælpemiddelcentralen der driver Gearbasen, hvor 3 borgere er beskæftiget
· Klar til Start Autismecenter Vestsjælland
· App- værkstedet
· Back Stage
Alle lokalområder i landet er underlagt lokale samarbejdsmuligheder og et historisk perspektiv. Psykiatriområdet og hjemløseområdet har ikke på samme måde som området for udviklingshæmmede haft fokus på beskæftigelsesindsatsen. På VASAC er der begyndt at komme brugere fra psykiatriområdet i beskæftigelse.
Rådet ønsker på et tidpunkt, at få en orientering om tilbuddene på VASAC.

6. Strategi for Årsrapport 2016 (B)

6.      Strategi for Årsrapport 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-593060                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Rådet skal ifølge vedtægter for Rådet for Socialt Udsatte i Slagelse Kommune, en gang årligt udarbejde en beretning om rådets arbejde til Handicap og Psykiatriudvalget.
På rådets møde ønskes en generel drøftelse af:
· Hvad vil rådet gerne have beskrevet i Årsrapporten
· Er der temaer der skal vægtes særligt
· Fordeling af indlæg til rapporten
· Tidsplan
Til orientering for rådets medlemmer er indsat et link til rådets Årsrapport 2015.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet drøfter temaer for Årsrapport 2016 og fordeler indlæggene blandt rådets medlemmer.
2.    at rådet fastlægger tidsplan for udarbejdelse af Årsrapporten.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. oktober 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Søren Krainer
Udsættes til næste møde.

7. Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

7.      Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer (O/D)

Sagsnr.: 330-2012-34341               Dok.nr.: 330-2016-593126                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. oktober 2016:
Fraværende:  Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Søren Krainer
Hus Forbi har haft 10 års jubilæum
Hus Forbi udkom første gang i august 1996. Anledningen var FN’s internationale fattigdoms år, og at København var europæisk kulturby ’96.
Hus Forbi tjener et dobbelt formål:
· At være med til at skabe debat og dialog om og med hjemløse og socialt udstødte, som typisk ikke kommer til orde i medierne. Hus Forbi er med andre ord deres talerør og skal sætte deres holdninger, behov og ønsker på dagsordenen over for politikere, myndigheder og resten af danskerne i al almindelighed.
· At give de hjemløse sælgere mulighed for at tjene deres egne penge og have noget at stå op til. For mange er det at sælge Hus Forbi et værdigt alternativ til tiggeri eller kriminalitet, fordi de her tjener penge på ‘lovlig’ vis ved at sælge et produkt – avisen – som de kan stå inde for.
Brugernes Bazar 2016
Brugernes Bazar blev holdt den 30. august i Kongens Have i Odense. Årets tema var ”Diagnoser – hvad betyder det for socialt Udsatte?”
Som et nyt tiltag var der i år også debat ved standene:
· SAND: Unge hjemløse – udfordringer og løsninger
· LAP: Vold på botilbud – er nye institutionstyper svaret?
· LVS: Diagnosen – skygger den for indsatserne?
· Rådet for Socialt Udsatte: Socialpolitiske visioner – hvor blev de af?
Arrangementet er udfordret på det der er formålet med Brugernes Bazar – nemlig det at give udsatte en stemme. Det nye tiltag med debat ved standene gav arrangementet et løft i den rigtige retning.
Åbningsreception i Rådet for Socialt Udsattes nye lokaler
Udsatterådet har modtaget en invitation til åbningsreception i Rådet for Socialt Udsattes nye lokaler. Det er mandag d. 7. november kl. 13.00-15.00 i St. Torvegade 26, 3700 Rønne.
Ansøgning om julehjælp
Det er nu muligt at søge portioner af Fælleslegatet for værdigt trængende i Slagelse
Ansøgningsskema kan afhentes i Borgerservicecentrene i Slagelse, Korsør og Skælskør, eller du kan hente det her på siden på indsatte link. Ansøgningsfristen er onsdag den 16. november 2016.
Julefrokost den 23. november 2016
Udsatterådet ønsker igen i år at holde årets sidste møde på Back Stage, og traditionen tro - bagefter holde julefrokost. Anders Jensen kontakter Back Stage for at høre om det kan lade sig gøre.