Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 8. februar 2017



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.      Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-60536                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. februar 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Susanne Moos
Godkendt.

2. Godkendelse af referat(B)

2.      Godkendelse af referat(B)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-60547                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at referatet fra møde den 23. november 2016 godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. februar 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Susanne Moos
Godkendt.

3. Høring: Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sy-gepleje 2017 (D)

3.      Høring: Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sy-gepleje 2017 (D)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-65332                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Udvalget besluttede samtidigt at sende forslaget til Kvalitetsstandard 2017 til høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Rådet skal drøfte forslag til Kvalitetsstandard 2016 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsophold, aflastning, træning og sygepleje, med henblik på at afgive et høringssvar.
Under punktet deltager repræsentant fra Center for Sundhed og Ældre.
Høringsfrist er 20. februar 2017 kl. 12:00.
Baggrund
Mindst en gang årligt skal kommunalbestyrelsen udarbejde kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice efter servicelovens § 83, for rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a samt for genoptræning og vedligeholdende træning efter servicelovens § 86.
Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandard for aflastning efter servicelovens § 84 eller for sygepleje efter sundhedslovens § 138. Både aflastning og sygepleje er indarbejdet i kvalitetsstandarden set ud fra perspektivet om det sammenhængende borgerforløb.
Den lovpligtige kvalitetsstandard skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente at få fra kommunen, hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83, et rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a eller for træning efter servicelovens § 86. Beskrivelsen skal danne grundlag for en sikring af sammenhængen mellem serviceniveau, de resurser, der er afsat og leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skal også indeholde mål for, hvordan dette sikres, og hvordan der følges op på målene. Kravene til den kvalitet, leverandøren skal levere, skal også fremgå af kvalitetsstandarden.
Retligt grundlag
Kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2017 er indholdsmæssigt ikke ændret i forhold til kvalitetsstandarden for 2016, der er principgodkendt af Sundheds – og Seniorudvalget den 2. december 2015. I udgaven for 2017 er der arbejdet med at forbedre sproget jf. Sundheds – og Seniorudvalgets beslutning den 8. april 2016, ligesom tidligere høringssvar rettet mod den generelle indledning i kvalitetsstandarden er indarbejdet. Rettelser er markeret med rød tekst i kvalitetsstandarden 2017.
Generel indledning
Redaktionelle ændringer af skriftsprog, så det er i ”du-form”. Side 5-8.
§ 83a rehabiliteringsforløb
Rettelse så det fremgår at private leverandører i løbet af 2017 også skal kunne levere rehabiliteringsforløb. Side 11 nederst.
§ 84 ophold i midlertidig bolig
Skælskør Plejecenter er slettet som leverandør af midlertidigt ophold på grund af ombygningen af Skælskør Plejecenter. Side 35.
§ 138 sygepleje.
Redaktionel rettelse af sproget. Side 45.
Slagelse Kommune har vedtaget at bruge det nationale ydelseskatalog for sygepleje, udarbejdet af KL i forbindelse med partnerskabsaftalen, som Slagelse Kommune var en del af. På den baggrund er der ikke metodefrihed til at ændre i hverken ydelsesoverskrifterne eller i selve teksten til ydelsesbeskrivelserne, der bygger på Sundhedsstyrelsens retningslinjer for de 12 sygeplejefaglige problemområder.
Handlemuligheder
Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje principgodkendes af Sundheds – og Seniorudvalget og sendes til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Høringssvar indarbejdes herefter i kvalitetsstandarden, der sendes til endelig godkendelse i Sundheds – og Seniorudvalget.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at indholdet i kvalitetsstandarden lever op til lovens krav og kan principgodkendes på den baggrund.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1. at Sundheds – og Seniorudvalget principgodkender Kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp, rehabilitering, aflastning, træning og sygepleje 2017.
2. at Sundheds- og Seniorudvalget sender kvalitetsstandarden til høring i henholdsvis Ældrerådet, Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 7. december 2016:
Fraværende: 
Udvalget tiltræder indstillingen.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Rådet skal drøfter forslag til Kvalitetsstandard 2016 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsophold, aflastning, træning og sygepleje, med henblik på at afgive et høringssvar.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. februar 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Susanne Moos
Rådet drøftede form og indhold af kvalitetstandarden. Rådet besluttede på baggrund af drøftelsen at afgive høringssvar.

4. Høring: Tilsynspolitik 2017 for Frit Valg i.h.t. servicelovens §§ 83 a og 83 (D)

4.      Høring: Tilsynspolitik 2017 for Frit Valg i.h.t. servicelovens §§ 83 a og 83   (D)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-65460                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har den 7. december 2016 principgodkendt forslag til Tilsynspolitik for 2017, vedrørende tilsyn og opfølgning på tilbud efter servicelovens §§ 83 og 83a til borger i eget hjem.
Udvalget besluttede samtidigt at sende forslaget til høring i Rådet for Socialt Udsatte.
Rådet skal drøfte forslag til Kvalitetsstandard 2016 for personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsophold, aflastning, træning og sygepleje, med henblik på at afgive et høringssvar.
Under punktet deltager repræsentant fra Center for Sundhed og Ældre.
Høringsfrist er 20. februar 2017 kl. 12:00.
Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
I forhold til tilsynspolitikken for 2016 er forslaget til tilsynspolitikken for 2017 uændret. 
Tilsynspolitikken danner rammen for kommunens tilsyn og opfølgning af alle tilbud efter § 83 og rehabiliteringstilbud efter § 83 a til borgere i eget hjem.
Den omfatter retningslinjer og procedurer for, hvordan der føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og hvordan, der følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
· At sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende kvalitetsstandard
· At sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den hjælp, der faktisk udføres.
· At sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte tid
· At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
· At styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
· At sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
· At sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
· At fokusere på, at der samarbejdes tværfagligt om en helhedsorienteret borgerrettet indsats.
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor visitator fra Myndighedsafdelingen gennemfører et interview med borgeren. Dette sker ved henholdsvis visitators planlagte besøg i forbindelse med revisitationer eller opfølgende besøg i borgeres hjem. Samtalen tager udgangspunkt i en spørgeguide og kombineres med observation af den udførte hjælp. Metoden med et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren og opsamling af data har tilsvarende været anvendt ved Myndighedsafdelingens tilsyn og opfølgning i de to seneste år.
Resultatet af Myndighedsafdelingen tilsyn og opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem; jfr. Tilsynspolitikken 2017 – vil Udvalget få forelagt til orientering i foråret 2018.
Retligt grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for del den, der vedrører tilbud om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden), der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i Tilsynspolitikken.
Det foreslås, at Udvalget sender forslag til Tilsynspolitik 2017 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Rehabiliteringsforløbet relaterer sig således til den hjælp, der kan gives efter § 83. Som følge heraf er det administrationens vurdering, at tilsynspolitikken også bør omfatte tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser, der iværksættes; jfr. servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de seneste år. Metoden er derfor videreført i forslag til Tilsynspolitik for 2017.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.    at Udvalget principgodkender forslaget til Tilsynspolitik for 2017, hvorefter sagen fremsendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 7. december 2016:
Fraværende: 
Udvalget tiltræder indstillingen.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Rådet drøfter forslag til forslaget til Tilsynspolitik for 2017, med henblik på at afgive et høringssvar.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. februar 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Susanne Moos
Rådet drøftede form og indhold af Tilsynspolitikken. Rådet besluttede på baggrund af drøftelsen at afgive høringssvar.

5. Priotering af temaer til rådets møder(B)

5.      Priotering af temaer til rådets møder(B)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-60520                                            Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte udvalgte på mødet den 23. november 2016 i alt 5 temaer som kunne være aktuelle at sætte fokus på i 2017:
1. Dialog med borgerne i Slagelse Kommune om socialt udsathed.
2. Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune.
3. Forebyggelse/sociale investering på udsatte området generelt.
4. Stofmisbrugs- og alkoholbehandlingen hos Rusmiddelcentret i Slagelse Kommune.
5. Evaluering af rådets sammensætning og virke i den forgangne valgperiode.
Rådet har besluttet følgende mødedatoer for de ordinære rådsmøder i 2017:
Onsdag den 8. februar
Onsdag den 22. marts
Onsdag den 19. april
Onsdag den 21. juni
Onsdag den 23. august
Studietur i uge 37 – 11. – 15. september
Onsdag den 11. oktober
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at rådet træffer endelig beslutning om, hvornår de udvalgte temaer sættes på dagsordenen i 2017.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. februar 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Susanne Moos
Rådet besluttede at fordele temaerne på de resterende mødedatoer for de ordinære rådsmøder i 2017 således:
Onsdag den 22. marts:
Stofmisbrugs- og alkoholbehandlingen hos Rusmiddelcentret i Slagelse Kommune.
Onsdag den 19. april:
Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune
Uge 20 – maj måned
Rådet besluttede at flytte studieturen til maj måned – uge 20. Formanden og rådsmedlemmer begynder at undersøge mulige emner/steder til studieturen.
Onsdag den 21. juni:
Forebyggelse/sociale investering på udsatte området generelt.
Onsdag den 23. august:
Dialog med borgerne i Slagelse Kommune om socialt udsathed, herunder inddragelse af borgere i politikdannelse.
Rådet drøftede særligt om at temaet vedr. inddragelse af borgere kræver at Rådet sætter tid af til forberedelsen deraf.  Mogens orienterede om erfaringer fra processen omkring politikdannelsen
På dette møde behandles også budgetforslaget:
Onsdag den 11. oktober:
Evaluering af rådets sammensætning og virke i den forgangne valgperiode.

6. Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer(O)

6.      Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer(O)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-60555                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Orientering fra forvaltning
Invitation til Handicap og Psykiatriudvalgets dialogmøde
Sekretariatet orienterer om at Rådet for Socialt Udsatte er inviteret til Handicap og Psykiatriudvalgets dialogmøde onsdag den 22. februar 2017 kl. 16 på Torvegade 15 – Auditoriet 3. sal. Invitationen er elektronisk udsend som kalenderreservation.
Orientering rådsmedlemmer
Opsamling på Årsrapporten for 2016
Formanden orientering om status på arbejdet med Årsrapporten for 2016. Formanden foreslår at Årsrapporten behandles på rådets møde den 19. april og at indlæg til Årsrapporten har afleveringsfrist den 22. marts 2017.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 8. februar 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Susanne Moos
Orienteringen blev taget til efterretning.
Under punktet orienterede Søren endvidere kort omkring arbejdet med administrative/organisatoriske ændringer af kommunens støttekontaktpersonsordning efter servicelovens § 99. Rådet besluttede, at formanden skulle rette henvendelse til Centerchef Thomas Knudsen omkring inddragelse af Rådet i processen.