4. Høring: Tilsynspolitik 2017 for Frit Valg i.h.t. servicelovens §§ 83 a og 83 (D)
4. Høring: Tilsynspolitik 2017 for Frit Valg i.h.t. servicelovens §§
83 a og 83 (D)
Sagsnr.: 330-2017-7720 Dok.nr.: 330-2017-65460 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget har den 7. december 2016
principgodkendt forslag til Tilsynspolitik for 2017, vedrørende tilsyn og
opfølgning på tilbud efter servicelovens §§ 83 og 83a til borger i eget hjem.
Udvalget besluttede samtidigt at sende forslaget til høring
i Rådet for Socialt Udsatte.
Rådet skal drøfte forslag til Kvalitetsstandard 2016 for
personlig og praktisk hjælp, madservice, rehabiliteringsophold, aflastning,
træning og sygepleje, med henblik på at afgive et høringssvar.
Under punktet deltager repræsentant fra Center for Sundhed
og Ældre.
Høringsfrist er 20. februar 2017 kl. 12:00.
Baggrund
Loven siger, at kommunerne skal udarbejde en tilsynspolitik
for alle tilbud efter § 83 - personlig og praktisk hjælp samt madservice, som
er omfattet af reglerne om frit valg af leverandør efter servicelovens § 91.
I forhold til tilsynspolitikken for 2016 er forslaget til
tilsynspolitikken for 2017 uændret.
Tilsynspolitikken danner rammen for kommunens tilsyn og
opfølgning af alle tilbud efter § 83 og rehabiliteringstilbud efter § 83 a til
borgere i eget hjem.
Den omfatter retningslinjer og procedurer for, hvordan der
føres tilsyn med kommunens leverandører, med hjælpens udførelse og hvordan, der
følges op på tilsynsresultaterne.
Tilsynets konkrete mål og fokus er:
I forhold til servicelovens § 83,
· At sikre at hjælpen udføres efter retningslinjerne i den gældende
kvalitetsstandard
· At sikre overensstemmelse mellem de visiterede indsatser og den
hjælp, der faktisk udføres.
· At sikre at de visiterede indsatser leveres indenfor den aftalte
tid
· At sikre opfølgning, når hjælpen ændrer sig
· At styrke den ledelsesmæssige opfølgning i hjemmeplejen
I forhold til servicelovens § 83 a,
· At sikre borgernes medinddragelse i eget rehabiliteringsforløb
· At sikre et målrettet arbejde ud fra borgers mål
· At fokusere på, at der samarbejdes tværfagligt om en
helhedsorienteret borgerrettet indsats.
Tilsynet er baseret på besøg i udvalgte borgeres hjem, hvor
visitator fra Myndighedsafdelingen gennemfører et interview med borgeren. Dette
sker ved henholdsvis visitators planlagte besøg i forbindelse med
revisitationer eller opfølgende besøg i borgeres hjem. Samtalen tager udgangspunkt
i en spørgeguide og kombineres med observation af den udførte hjælp. Metoden
med et spørgeskema til brug for visitators dialog med borgeren og opsamling af
data har tilsvarende været anvendt ved Myndighedsafdelingens tilsyn og
opfølgning i de to seneste år.
Resultatet af
Myndighedsafdelingen tilsyn og opfølgning ved besøg hos borgere i eget hjem;
jfr. Tilsynspolitikken 2017 – vil Udvalget få forelagt til orientering i
foråret 2018.
Retligt
grundlag
Lov om social service § 151 c.
Handlemuligheder
Kommunen er ikke i henhold til servicelovens § 151 c
forpligtet til at udarbejde en tilsynspolitik for del den, der vedrører tilbud
om rehabilitering efter servicelovens § 83 a.
Men Kommunen har i henhold servicelovens § 151 pligt til at
føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter § 83 a løses i overensstemmelse
med de afgørelser, der er truffet og det serviceniveau (kvalitetsstandarden),
der er politisk vedtaget. Som følge heraf er § 83 a indarbejdet i
Tilsynspolitikken.
Det foreslås, at Udvalget sender forslag til Tilsynspolitik
2017 til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og Udsatterådet.
Vurdering
Målgruppen for rehabiliteringsforløb efter § 83 a er de
borgere, der er omfattet af målgruppen for hjælp efter servicelovens § 83, og
hvor et rehabiliteringsforløb vurderes at kunne forbedre borgerens
funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp efter § 83. Rehabiliteringsforløbet
relaterer sig således til den hjælp, der kan gives efter § 83. Som følge heraf
er det administrationens vurdering, at tilsynspolitikken også bør omfatte
tilsyn og opfølgning på støtte og indsatser, der iværksættes; jfr.
servicelovens § 83 a, til borgere i eget hjem.
Metoden med at anvende et spørgeskema til brug for
visitators dialog med borgeren og opsamling af data har fungeret godt i de
seneste år. Metoden er derfor videreført i forslag til Tilsynspolitik for 2017.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget principgodkender forslaget til Tilsynspolitik for 2017,
hvorefter sagen fremsendes til høring i Ældrerådet, Handicaprådet og
Udsatterådet.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 7. december 2016:
Fraværende:
Udvalget tiltræder indstillingen.
Indstilling
Centerchefen for Handicap og Psykiatri indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Rådet drøfter forslag til forslaget til Tilsynspolitik for 2017, med
henblik på at afgive et høringssvar.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 8. februar 2017:
Fraværende:
Diana Madsen, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Susanne Moos
Rådet drøftede form og
indhold af Tilsynspolitikken. Rådet besluttede på baggrund af drøftelsen at
afgive høringssvar.