1. Godkendelse af dagsorden(B)
1. Godkendelse af dagsorden(B)
Sagsnr.: 330-2017-7720 Dok.nr.: 330-2017-520860 Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller på forvaltningens
vegne,
1.
at dagsorden godkendes.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:
Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Dagsordenen blev godkendt men ændret rækkefølge | punkt 4
sidst. Godkendt.
2. Godkendelse af referat(B)
2. Godkendelse af referat(B)
Sagsnr.: 330-2017-7720 Dok.nr.: 330-2017-520879 Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller på forvaltningens
vegne,
1.
at referatet godkendes.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:
Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Godkendt.
3. Orientering om ændret budgetproces 2018-2019(O)
3. Orientering om ændret budgetproces 2018-2019(O)
Sagsnr.: 330-2017-7720 Dok.nr.: 330-2017-520936 Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte orienteres om ændret høringsproces
vedr. budget 2018-2019.
Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen giver en
orientering fra Center for Handicap og Psykiatri.
Baggrund
Det administrative budgetoplæg for Budget 2018 – 2021 skulle
oprindeligt i høring i perioden 15. august til 28. august.
Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 14. august, at
der skal udarbejdes en række analyser og forslag til handlemuligheder for at
skabe økonomiske balance i Budget 2018-2021.
Forslagene skal beskrives og udsendes sammen med 1.
behandlingsforslaget til Budget 2018-2021 tirsdag den 5. september.
I forlængelse heraf besluttede Økonomiudvalget, at
høringsperioden flyttes, således at 1. behandlingsforslaget, inkl. de nye
analyser og forslag, udgør høringsmaterialet.
Høringsperioden indledes derfor først den 6. september og
løber til og med den 13. september.
Retligt
grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om
kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for
budgetlægningen.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens
vegne,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:
Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Orienteringen blev taget til efterretning. Rådet besluttede
at der skal indkaldes til ekstraordinært møde i Rådet for Socialt udsatte den
7. september 2017 kl. 14.00.
4. Tema: Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune(D)
4. Tema: Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune(D)
Sagsnr.: 330-2017-7720 Dok.nr.: 330-2017-241811 Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte har i 2017 besluttet at have en
temadrøftelse omkring beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos
Slagelse.
Under punktet deltager Arbejdsmarkedschef Jens Højlund.
Baggrund
Rådet for socialt udsatte i
Slagelse Kommune ønsker at blive opdateret på udviklingstendenser, initiativer
samt evt. lovændringer i forhold til beskæftigelsesindsatsen i forhold til
social udsatte hos Slagelse Kommune.
Baggrunden for Rådets interesse
er, at det i regeringens mål for social mobilitet er fremhævet, at det er
regeringens ambition at flere skal være en del af arbejdsfællesskabet. Og at
der i regeringens langsigtede sociale mål hedder:
Flere personer med psykiske vanskeligheder eller sociale
problemer skal i uddannelse og beskæftigelse
Endvidere afholdte Rådet afholdte
sidste år et dialogmøde omkring kontakthjælpsloftet og 225 timers reglen, hvor
arbejdsmarkedsområdet i Slagelse Kommune blandt andet deltog. Rådet er meget
interesseret i hvilke erfaringer arbejdsmarkedsområdet har i forhold til
kontanthjælpsloftet, 225 timers reglen og initiativet med at skabe 100 nye
småjobs.
Rådet ønsker at drøfte hvilke
særlige udfordringer, der er lokalt i Slagelse Kommune.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Rådet drøfter hvilke særlige udfordringer, der
er lokalt i Slagelse Kommune.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 19. april 2017:
Fraværende:
Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder,
Rikke Melau, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Punktet blev udsat og Arbejdsmarkedschefen Jens Højlund
inviteres til kommende møde. Rådet drøftede opmærksomhedsfelter på
arbejdsmarkedsområdet, som kunne tages op på mødet med arbejdsmarkedschefen.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 21. juni 2017:
Fraværende:
Mødet i Rådet måtte aflyses – punktet udsættes til kommende
møde.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:
Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Ud over Arbejdsmarkedschef Jens Højlund deltog også
Områdeleder Birgitte Tribler og Faglig koordinator
Tina Kristiansen med henblik på at orientere om administrationen af kontanthjælpsloftet
og 225 timers reglen.
Rådet fik en godt indblik i status på arbejdet med
kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen samt en interessant opdatering på 2
projekt initiativer i beskæftigelsesindsatsen over for socialt udsatte – ”Flere
skal med” og ”IPS (Individuel Placement and Support). Oplægget fra
Arbejdsmarkedschef Jens Højlund vedlægges referatet.
Rådet besluttede at de anbefaler at gentage et temamøde
omkring beskæftigelsesindsatsen i 2018 – herunder de forsatte erfaringer med
kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen samt resultater og erfaringer fra de 2
projekt initiativer – særligt fra set fra de involverede borgeres perspektiv.
5. Orientering om Rammeaftale 2018-2019(O)
5. Orientering om Rammeaftale 2018-2019(O)
Sagsnr.: 330-2017-7720 Dok.nr.: 330-2017-521021 Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte modtager orientering om forslag til
Rammeaftale 2018 og 2019 på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen har været behandlet i Handicap og
psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget som begge har anbefalet at den
godkendes. Rammeaftalen behandles i Byrådet 28. august 2017.
Baggrund
De
17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest 15.
oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og
undervisningsområde.
Rammeaftalen
består af to dele – en udviklingsstrategi (behov for tilbud, faglig udvikling
og fokusområder) og en styringsaftale (kapacitets- og økonomi-styringsdel).
I
forbindelse med rammeaftalen for 2017 besluttede KKR Sjælland en ny proces for
rammeaftale 2018 med fokus på tidlig politisk inddragelse og inddragelse af
brugere og faglige medarbejdere.
Med rammeaftalen for 2018-19 styrker kommunerne samarbejdet.
Mere end 200 brugere, medarbejdere og politikere har været involveret i en ny
proces frem mod rammeaftale 2018-19, og behovet for et endnu tættere samarbejde
har været gennemgående i processen. Et tættere, forpligtende samarbejde mellem
de 17 kommuner og regionen er derfor en hjørnesten i rammeaftale 2018-19.
Processen har været præget af stort engagement fra deltagerne
og mange vigtige drøftelser og forslag, som vil blive anvendt i det videre
arbejde, og indgår i bilag til rammeaftalen. I processen er fremkommet ønske om
en flerårig aftale. Aftalen foreslås derfor at være to-årig med midtvejsstatus
og opfølgning efter 1 år. Det ligger i øvrigt fint i tråd med den netop
indgåede økonomiaftale, her lægges nemlig op til en forenkling af
rammeaftalekonceptet, herunder at rammeaftalerne gøres flerårige m.v.
Målet med rammeaftale 2018 og 2019 er at udvikle
socialområdet, så det tager afsæt i borgernes ressourcer og drømme, og at
udvikling er muligt for alle, som på et tidspunkt i deres liv, får brug for en
social indsats fra en kommune.
Socialområdet er under konstant forandring. Nye målgrupper
vokser, mens andre målgrupper bliver mindre – og hele tiden skal der arbejdes
med at udvikle og matche tilbuddene (og kapacitet) til borgernes behov. Skal
det lykkes kræver det tæt samarbejde, tæt styring og en fokusering på
rehabilitering/recovery.
Processen har skabt et klart billede af behovet og ønsket om:
– Et
styrket og mere forpligtigende samarbejde mellem kommunerne samt en større
videndeling
– En
større inddragelse af borgerne – i tilbuddene og i forhold til den enkelte
indsats
– Et fortsat fokus på styring.
Fokusområder
Med afsæt i input fra de 4 temamøder i processen foreslås
derfor følgende fokusområder for 2018 og 2019:
1. Borgeren først – samarbejde med brugerne og deres
pårørende
2. Forpligtende samarbejde om tilbud til udvalgte målgrupper
3. Tilbuddenes viden og kompetencer skal i spil
4. Praksisnær metodeudvikling og vidensdeling om effekt
5. Vidensdeling om styring
6. Styringsdata og information
7. Stigende behov for støtte.
Behov for tilbud
Der skal i udviklingsstrategien indgå et samlet skøn for
behov for regulering i antallet af tilbud samt områder, der skal arbejdes med i
det pågældende år.
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste
områder opleves balance mellem udbud og efterspørgsel og mellem behov og
tilbud/ydelser. Der er dog områder og målgrupper, som man bør være opmærksom på
og herunder særligt i forhold til plejefamilier og herberg/forsorgshjem.
Opmærksomhedspunkterne vil blive indtænkt i arbejdet med
fokusområderne i 2018 og 2019.
Styringsaftalen
Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og
prisudviklingen samt takster og principper for omkostningsberegning og
betalingsmodeller. Som udgangspunkt er tilbud inden for de relevante
lovparagraffer, der anvendes af flere kommuner omfattet af styringsaftalen. Det
samme gælder regionale tilbud.
Anbefaling fra KKR Sjælland:
KKR Sjælland har på deres møde den 12. juni tiltrådt
følgende indstilling:
– Tager status på den flerårige strategi til
efterretning
– At KORA's benchmarkinganalyser tages til
efterretning og videreformidles til kommunerne som grundlag for den lokale
styring, at
– Der til oktobermødet i KKR Sjælland
fremlægges en sag om, hvilke styringsinformationer på økonomiområdet, der skal
satses på, på baggrund af oplysninger om problemer med datakvalitet, og at
–
"Takstinstrumentet"
i form af henstilling over for sælgerkommunerne om en given procent
takstreduktion ikke anvendes i 2018, men at KKR Sjælland i stedet opfordrer
alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering
med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt institutioner og stram
udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere.
Drøftelser i rammeaftalen
I rammeaftalen indgår en status i forhold til børnehus,
socialtilsyn, lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede institutioner samt
Grønland og Færøerne, da disse områder jf. rammeaftalebekendtgørelsen skal
drøftes og koordineres mellem kommuner og regioner.
KKR
Sjælland har behandlet rammeaftalen på sit møde den 12. juni 2017 og anbefaler
rammeaftalen til kommunalbestyrelserne og regionsrådet, idet man peger på, at
der bør være opmærksomhed på fortsat styring af området.
Rammeaftalen i år består af et kort hoveddokument, som er
vedlagt. Herudover er der en række bilag særligt til det administrative niveau
med bilag 1 som hovedbilag. Bilag 11 er en dokumentation af processen frem mod
ny rammeaftale. Alle bilagene kan ses på
hjemmesiden: http://www.rs17.dk/rammeaftalen/rammeaftale-2018-2019.aspx
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler mv. på det sociale område og
det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet
skal årligt senest 15. oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede
social- og undervisningsområde. KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen
2018-2019 den 12. juni 2017 og anbefaler at den godkendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at rammeaftalen for 2018-2019
godkendes.
Supplerende bemærkninger fra berørte
fagområder/fagcentre:
Center for Handicap og Psykiatri fremhæver at
processen med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv.
Dette års rammeaftale er i forhold til tidligere år er mere fokuseret og
handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner m.v.
i rammeaftale arbejdet afspejles bl.a. i at der er overensstemmelse mellem
såvel fagcentrets samt Handicap og Psykiatriudvalgets politiske pejlemærker
omkring recovery/rehabilitering, socialt udsatte og stigende udgiftspres og
rammeaftalens faglige mål.
Center for Børn og Familie fremhæver, at processen
med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv. Processen med
rammeaftalen har i forhold til tidligere år været mere fokuseret og
handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner og
brugere har bidraget til en positiv proces, og sat sit aftryk på rammeaftalens
indhold.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Handicap og
Psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:
Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Handicap
og psykiatrichef Thomas Knudsen gav en kort orientering om den ny proces, som
har haft meget mere involvering af politikere og andre interessenter end
tidligere.
Handicap
og psykiatrichef Thomas Knudsen fremhævede at rammeaftalen nu er blevet mere
klar både politisk og strategisk og dermed meget mere anvendeligt end
tidligere. Styregruppen for rammeaftalen er nu i gang med at ser på hvordan
kommunerne kan samarbejde om at arbejde videre med de 7 valgte fokusområder.
Handicap
og psykiatrichef Thomas Knudsen orienterede endvidere om at Slagelse kommune
ved børn og ungedirektør Vini Lindhart har overtaget formandskabet i
styregruppe for rammeaftale. Som følge deraf følger sekretariatet for
rammeaftalen i region Sjælland til Slagelse Kommune.
Orienteringen blev herefter taget til efterretning.
6. Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer(O)
6. Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer(O)
Sagsnr.: 330-2017-7720 Dok.nr.: 330-2017-526232 Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Orientering fra forvaltning
Årsrapporten for 2016
Sekretariatet orienterer om Årsrapporten for 2016.
Årsrapport fra det nationale Råd for socialt udsatte
Sekretariatet orienterer om årsrapporten fra det nationale Råd
for socialt udsatte.
Orientering om informationsmøde vedr. 6-8 skæve boliger
Sekretariatet orienterer om Handicap og psykiatriudvalget den
7. august 2017 har besluttet at planlægge informationsmøde for naboer og
interessenter.
Udsatte punkter fra 21. juni
Sekretariatet oplyser at orienteringer omkring hhv. Housing
first og § 99 indsatsen planlægges til næste møde.
Orientering rådsmedlemmer
Det årlige Dialogmøde mellem de lokale udsatteråd
Formanden og rådsmedlemmer orienterer indbyrdes om inputs fra
deres deltagelsen i det årlige Dialogmøde mellem de lokale udsatteråd i Odense
den 6. juni 2017.
Frivillighed
Formanden orienterer fra deltagelse i møde om frivillighed.
Planlægning af studietur
Formanden orienterer omkring
planlægning af studieturen til Esbjerg.
Kommunevalget 2017
Formanden orienterer om
overvejelser vedrørende at øge socialt udsatte borgeres deltagelse i
Kommunevalget 2017.
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens
vegne,
1.
at Orienteringerne tages til efterretning
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:
Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Orienteringerne blev taget til efterretning.
Rådet beder om at sekretariatet retter forespørgsel til
Byrådssekretariatet og undersøger om der igen kommer valgbus til værestederne
og andre relevant steder eller andre initiativer der understøtter at de socialt
udsatte borgere får en stemme til kommunevalget.
Rådets årsrapport for 2016 vedhæftet referatet.
Årsrapporten fra det nationale Råd for socialt udsatte 2017,
se link: http://www.slagelse.dk/media/11863890/det-nationale-raads-aarsrapport-2017.pdf
Reportage og det visuelle referat fra Dialogmødet for lokale
udsatteråd vedhæftes.