Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 23. august 2017



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-520860                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Dagsordenen blev godkendt men ændret rækkefølge | punkt 4 sidst. Godkendt.

2. Godkendelse af referat(B)

2.     Godkendelse af referat(B)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-520879                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Godkendt.

3. Orientering om ændret budgetproces 2018-2019(O)

3.     Orientering om ændret budgetproces 2018-2019(O)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-520936                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte orienteres om ændret høringsproces vedr. budget 2018-2019.
Handicap og Psykiatrichef Thomas Knudsen giver en orientering fra Center for Handicap og Psykiatri.
Baggrund
Det administrative budgetoplæg for Budget 2018 – 2021 skulle oprindeligt i høring i perioden 15. august til 28. august.
Økonomiudvalget besluttede på deres møde den 14. august, at der skal udarbejdes en række analyser og forslag til handlemuligheder for at skabe økonomiske balance i Budget 2018-2021.
Forslagene skal beskrives og udsendes sammen med 1. behandlingsforslaget til Budget 2018-2021 tirsdag den 5. september.
I forlængelse heraf besluttede Økonomiudvalget, at høringsperioden flyttes, således at 1. behandlingsforslaget, inkl. de nye analyser og forslag, udgør høringsmaterialet.
Høringsperioden indledes derfor først den 6. september og løber til og med den 13. september.
Retligt grundlag
Den kommunale Styrelseslov samt Bekendtgørelse om kommunernes budgetlægning, regnskab m.v. fastlægger det retlige grundlag for budgetlægningen.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Orienteringen blev taget til efterretning. Rådet besluttede at der skal indkaldes til ekstraordinært møde i Rådet for Socialt udsatte den 7. september 2017 kl. 14.00.

4. Tema: Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune(D)

4.     Tema: Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune(D)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-241811                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte har i 2017 besluttet at have en temadrøftelse omkring beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse.
Under punktet deltager Arbejdsmarkedschef Jens Højlund.
Baggrund
Rådet for socialt udsatte i Slagelse Kommune ønsker at blive opdateret på udviklingstendenser, initiativer samt evt. lovændringer i forhold til beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune.
Baggrunden for Rådets interesse er, at det i regeringens mål for social mobilitet er fremhævet, at det er regeringens ambition at flere skal være en del af arbejdsfællesskabet. Og at der i regeringens langsigtede sociale mål hedder:
 Flere personer med psykiske vanskeligheder eller sociale problemer skal i uddannelse og beskæftigelse
Endvidere afholdte Rådet afholdte sidste år et dialogmøde omkring kontakthjælpsloftet og 225 timers reglen, hvor arbejdsmarkedsområdet i Slagelse Kommune blandt andet deltog. Rådet er meget interesseret i hvilke erfaringer arbejdsmarkedsområdet har i forhold til kontanthjælpsloftet, 225 timers reglen og initiativet med at skabe 100 nye småjobs.
Rådet ønsker at drøfte hvilke særlige udfordringer, der er lokalt i Slagelse Kommune.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet drøfter hvilke særlige udfordringer, der er lokalt i Slagelse Kommune.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. april 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Gorm Hermind, Hanne Thomsen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau, Solveig Didriksen, Susanne Moos, Søren Krainer
Punktet blev udsat og Arbejdsmarkedschefen Jens Højlund inviteres til kommende møde. Rådet drøftede opmærksomhedsfelter på arbejdsmarkedsområdet, som kunne tages op på mødet med arbejdsmarkedschefen.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 21. juni 2017:
Fraværende: 
Mødet i Rådet måtte aflyses – punktet udsættes til kommende møde.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Ud over Arbejdsmarkedschef Jens Højlund deltog også Områdeleder Birgitte Tribler og Faglig koordinator Tina Kristiansen med henblik på at orientere om administrationen af kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen.
Rådet fik en godt indblik i status på arbejdet med kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen samt en interessant opdatering på 2 projekt initiativer i beskæftigelsesindsatsen over for socialt udsatte – ”Flere skal med” og ”IPS (Individuel Placement and Support). Oplægget fra Arbejdsmarkedschef Jens Højlund vedlægges referatet.
Rådet besluttede at de anbefaler at gentage et temamøde omkring beskæftigelsesindsatsen i 2018 – herunder de forsatte erfaringer med kontanthjælpsloftet og 225 timers reglen samt resultater og erfaringer fra de 2 projekt initiativer – særligt fra set fra de involverede borgeres perspektiv.

5. Orientering om Rammeaftale 2018-2019(O)

5.     Orientering om Rammeaftale 2018-2019(O)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-521021                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte modtager orientering om forslag til Rammeaftale 2018 og 2019 på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen har været behandlet i Handicap og psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget som begge har anbefalet at den godkendes. Rammeaftalen behandles i Byrådet 28. august 2017.
Baggrund
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest 15. oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen består af to dele – en udviklingsstrategi (behov for tilbud, faglig udvikling og fokusområder) og en styringsaftale (kapacitets- og økonomi-styringsdel).
I forbindelse med rammeaftalen for 2017 besluttede KKR Sjælland en ny proces for rammeaftale 2018 med fokus på tidlig politisk inddragelse og inddragelse af brugere og faglige medarbejdere.
Med rammeaftalen for 2018-19 styrker kommunerne samarbejdet. Mere end 200 brugere, medarbejdere og politikere har været involveret i en ny proces frem mod rammeaftale 2018-19, og behovet for et endnu tættere samarbejde har været gennemgående i processen. Et tættere, forpligtende samarbejde mellem de 17 kommuner og regionen er derfor en hjørnesten i rammeaftale 2018-19.
Processen har været præget af stort engagement fra deltagerne og mange vigtige drøftelser og forslag, som vil blive anvendt i det videre arbejde, og indgår i bilag til rammeaftalen. I processen er fremkommet ønske om en flerårig aftale. Aftalen foreslås derfor at være to-årig med midtvejsstatus og opfølgning efter 1 år. Det ligger i øvrigt fint i tråd med den netop indgåede økonomiaftale, her lægges nemlig op til en forenkling af rammeaftalekonceptet, herunder at rammeaftalerne gøres flerårige m.v.
Målet med rammeaftale 2018 og 2019 er at udvikle socialområdet, så det tager afsæt i borgernes ressourcer og drømme, og at udvikling er muligt for alle, som på et tidspunkt i deres liv, får brug for en social indsats fra en kommune.
Socialområdet er under konstant forandring. Nye målgrupper vokser, mens andre målgrupper bliver mindre – og hele tiden skal der arbejdes med at udvikle og matche tilbuddene (og kapacitet) til borgernes behov. Skal det lykkes kræver det tæt samarbejde, tæt styring og en fokusering på rehabilitering/recovery.
Processen har skabt et klart billede af behovet og ønsket om:
Et styrket og mere forpligtigende samarbejde mellem kommunerne samt en større videndeling
En større inddragelse af borgerne – i tilbuddene og i forhold til den enkelte indsats
Et fortsat fokus på styring.
Fokusområder
Med afsæt i input fra de 4 temamøder i processen foreslås derfor følgende fokusområder for 2018 og 2019:
1. Borgeren først – samarbejde med brugerne og deres pårørende
2. Forpligtende samarbejde om tilbud til udvalgte målgrupper
3. Tilbuddenes viden og kompetencer skal i spil
4. Praksisnær metodeudvikling og vidensdeling om effekt
5. Vidensdeling om styring
6. Styringsdata og information
7. Stigende behov for støtte.
Behov for tilbud
Der skal i udviklingsstrategien indgå et samlet skøn for behov for regulering i antallet af tilbud samt områder, der skal arbejdes med i det pågældende år.
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste områder opleves balance mellem udbud og efterspørgsel og mellem behov og tilbud/ydelser. Der er dog områder og målgrupper, som man bør være opmærksom på og herunder særligt i forhold til plejefamilier og herberg/forsorgshjem.
Opmærksomhedspunkterne vil blive indtænkt i arbejdet med fokusområderne i 2018 og 2019.
Styringsaftalen
Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen samt takster og principper for omkostningsberegning og betalingsmodeller. Som udgangspunkt er tilbud inden for de relevante lovparagraffer, der anvendes af flere kommuner omfattet af styringsaftalen. Det samme gælder regionale tilbud.
Anbefaling fra KKR Sjælland:
KKR Sjælland har på deres møde den 12. juni tiltrådt følgende indstilling:
Tager status på den flerårige strategi til efterretning
At KORA's benchmarkinganalyser tages til efterretning og videreformidles til kommunerne som grundlag for den lokale styring, at
Der til oktobermødet i KKR Sjælland fremlægges en sag om, hvilke styringsinformationer på økonomiområdet, der skal satses på, på baggrund af oplysninger om problemer med datakvalitet, og at
"Takstinstrumentet" i form af henstilling over for sælgerkommunerne om en given procent takstreduktion ikke anvendes i 2018, men at KKR Sjælland i stedet opfordrer alle kommuner til at sikre et målrettet arbejde for konstant driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private udbydere.
Drøftelser i rammeaftalen
I rammeaftalen indgår en status i forhold til børnehus, socialtilsyn, lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede institutioner samt Grønland og Færøerne, da disse områder jf. rammeaftalebekendtgørelsen skal drøftes og koordineres mellem kommuner og regioner.
KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen på sit møde den 12. juni 2017 og anbefaler rammeaftalen til kommunalbestyrelserne og regionsrådet, idet man peger på, at der bør være opmærksomhed på fortsat styring af området.
Rammeaftalen i år består af et kort hoveddokument, som er vedlagt. Herudover er der en række bilag særligt til det administrative niveau med bilag 1 som hovedbilag. Bilag 11 er en dokumentation af processen frem mod ny rammeaftale. Alle bilagene kan ses på hjemmesiden: http://www.rs17.dk/rammeaftalen/rammeaftale-2018-2019.aspx
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler mv. på det sociale område og det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
De 17 kommunalbestyrelser i Region Sjælland og Regionsrådet skal årligt senest 15. oktober indgå en rammeaftale på det specialiserede social- og undervisningsområde. KKR Sjælland har behandlet rammeaftalen 2018-2019 den 12. juni 2017 og anbefaler at den godkendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at rammeaftalen for 2018-2019 godkendes.
Supplerende bemærkninger fra berørte fagområder/fagcentre:
Center for Handicap og Psykiatri fremhæver at processen med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv. Dette års rammeaftale er i forhold til tidligere år er mere fokuseret og handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner m.v. i rammeaftale arbejdet afspejles bl.a. i at der er overensstemmelse mellem såvel fagcentrets samt Handicap og Psykiatriudvalgets politiske pejlemærker omkring recovery/rehabilitering, socialt udsatte og stigende udgiftspres og rammeaftalens faglige mål.
Center for Børn og Familie fremhæver, at processen med dette års forslag til rammeaftale har været særdeles positiv. Processen med rammeaftalen har i forhold til tidligere år været mere fokuseret og handlingsrettet. Den direkte inddragelse af såvel politikere, fagpersoner og brugere har bidraget til en positiv proces, og sat sit aftryk på rammeaftalens indhold.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Handicap og Psykiatriudvalget og Uddannelsesudvalget
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Handicap og psykiatrichef Thomas Knudsen gav en kort orientering om den ny proces, som har haft meget mere involvering af politikere og andre interessenter end tidligere.
Handicap og psykiatrichef Thomas Knudsen fremhævede at rammeaftalen nu er blevet mere klar både politisk og strategisk og dermed meget mere anvendeligt end tidligere. Styregruppen for rammeaftalen er nu i gang med at ser på hvordan kommunerne kan samarbejde om at arbejde videre med de 7 valgte fokusområder.
Handicap og psykiatrichef Thomas Knudsen orienterede endvidere om at Slagelse kommune ved børn og ungedirektør Vini Lindhart har overtaget formandskabet i styregruppe for rammeaftale. Som følge deraf følger sekretariatet for rammeaftalen i region Sjælland til Slagelse Kommune.
Orienteringen blev herefter taget til efterretning.

6. Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer(O)

6.     Orientering fra forvaltning og rådsmedlemmer(O)

Sagsnr.: 330-2017-7720                 Dok.nr.: 330-2017-526232                                          Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Orientering fra forvaltning
Årsrapporten for 2016
Sekretariatet orienterer om Årsrapporten for 2016.
Årsrapport fra det nationale Råd for socialt udsatte
Sekretariatet orienterer om årsrapporten fra det nationale Råd for socialt udsatte.
Orientering om informationsmøde vedr. 6-8 skæve boliger
Sekretariatet orienterer om Handicap og psykiatriudvalget den 7. august 2017 har besluttet at planlægge informationsmøde for naboer og interessenter.
Udsatte punkter fra 21. juni
Sekretariatet oplyser at orienteringer omkring hhv. Housing first og § 99 indsatsen planlægges til næste møde.
Orientering rådsmedlemmer
Det årlige Dialogmøde mellem de lokale udsatteråd
Formanden og rådsmedlemmer orienterer indbyrdes om inputs fra deres deltagelsen i det årlige Dialogmøde mellem de lokale udsatteråd i Odense den 6. juni 2017.
Frivillighed
Formanden orienterer fra deltagelse i møde om frivillighed.
Planlægning af studietur
Formanden orienterer omkring planlægning af studieturen til Esbjerg.
Kommunevalget 2017
Formanden orienterer om overvejelser vedrørende at øge socialt udsatte borgeres deltagelse i Kommunevalget 2017.
Indstilling
Handicap og psykiatrichefen indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 23. august 2017:
Fraværende:  Diana Madsen, Eva Larsen, Søren Krainer
Orienteringerne blev taget til efterretning.
Rådet beder om at sekretariatet retter forespørgsel til Byrådssekretariatet og undersøger om der igen kommer valgbus til værestederne og andre relevant steder eller andre initiativer der understøtter at de socialt udsatte borgere får en stemme til kommunevalget.
Rådets årsrapport for 2016 vedhæftet referatet.
Årsrapporten fra det nationale Råd for socialt udsatte 2017, se link: http://www.slagelse.dk/media/11863890/det-nationale-raads-aarsrapport-2017.pdf
Reportage og det visuelle referat fra Dialogmødet for lokale udsatteråd vedhæftes.