Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 7. februar 2018



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-59662                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 7. februar 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Flemming Jantzen, Rikke Melau
Godkendt.

2. Præsentationsrunde(O)

2.     Præsentationsrunde(O)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-59681                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Efter kommunalvalget er der udpeget nye medlemmer til Rådet for socialt udsatte. Det konstituerende møde indledes derfor med en kort præsentation af rådets medlemmer.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Rådets medlemmerne kort præsenterer sig for hinanden.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 7. februar 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Flemming Jantzen, Rikke Melau
Rådets medlemmer præsenterede sig kort for hinanden. Thomas Knudsen orienterede kort om Center for Handicap og Psykiatri og Handicap og Psykiatriudvalget.

3. Valg af formand(B)

3.     Valg af formand(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-59698                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ifølge forretningsordnens § 1. for Rådet for Socialt Udsatte i Slagelse Kommune, vælger rådet af sin midte en formand og en næstformand. Rådet vælger først en formand, dernæst en næstformand.
Stk. 2. Vælges formanden for rådet blandt de kommunalt udpegede repræsentanter eller den politisk udpegede repræsentant, vælges næstformanden blandt organisationerne eller borgerrepræsentanterne og omvendt.
Stk. 3. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til hhv. formands- og næstformandsposten, afgøres valget ved lodtrækning.
Stk. 4. Formanden og næstformanden udgør et formandskab.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Rådet vælger formand.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 7. februar 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Flemming Jantzen, Rikke Melau
De fremmødte i Rådet for Socialt udsatte valgte enstemmigt Bent Jensen som formand.

4. Valg af næstformand(B)

4.     Valg af næstformand(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-59861                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet vælger en næstformand. Valget ledes af den nyvalgte formand, og efter samme procedure som formandsvalget.
Baggrund
Ingen bemærkninger.
Retligt grundlag
Ifølge forretningsordnens § 1. for Rådet for Socialt Udsatte i Slagelse Kommune, vælger rådet af sin midte en formand og en næstformand. Rådet vælger først en formand, dernæst en næstformand.
Stk. 2. Vælges formanden for rådet blandt de kommunalt udpegede repræsentanter eller den politisk udpegede repræsentant, vælges næstformanden blandt organisationerne eller borgerrepræsentanterne og omvendt.
Stk. 3. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til hhv. formands- og næstformandsposten, afgøres valget ved lodtrækning.
Stk. 4. Formanden og næstformanden udgør et formandskab.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Rådet vælger en næstformand.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 7. februar 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Flemming Jantzen, Rikke Melau
De fremmødte i Rådet for Socialt udsatte valgte enstemmigt Mogens Lindstrøm som næstformand.

5. Fastlæggelse af forretningsorden(B)

5.     Fastlæggelse af forretningsorden(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-60508                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte skal tage stilling til forretningsorden for rådet.
Baggrund
Jf. de gældende vedtægter for Rådet for socialt udsatte i Slagelse Kommune fastlægger Rådet selv sin forretningsorden.
Den gældende forretningsorden samt gældende vedtægterne for Rådet for socialt udsatte vedlægges som bilag.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Rådet tager stilling til forretningsorden for Handicaprådet i Slagelse Kommune.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 7. februar 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Flemming Jantzen, Rikke Melau
Rådet tiltrådte den hidtil gældende forretningsorden for Rådet for Socialt udsatte.

6. Rådets vision, mission og værdier(B)

6.     Rådets vision, mission og værdier(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-60521                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet skal drøfte og tage stilling til vision, mission og værdier.
Baggrund
Rådet for socialt udsatte formål fremgår af vedtægternes § 1:
Stk. 1 Rådet for socialt udsatte rådgiver Handicap og psykiatriudvalget, som på sin side påtager sig en formidlings og initiativpligt over for andre fagudvalg og Byrådet. Rådet rådgiver Handicap og psykiatriudvalget i forhold til indsatser målrettet socialt udsatte borgere i Slagelse Kommune. Rådet er høringspart og talerør for målgruppen i relevant spørgsmål, samt medvirkende til at styrke det fælles ansvar for socialt udsatte borgere i Slagelse Kommune.
Stk. 2 Rådets målgruppe er hjemløse, samt de mest udsatte blandt stofmisbrugere, sindslidende, prostituerede og alkoholikere. Rådet kan endvidere have fokus p udsatte unge og andre grupper som på grund af komplekse problemstillinger befinder sig i en udsat livssituation. Målgruppen er kendetegnet ved, at være i en livssituation, hvor der ofte er tale om en kombination af udsathedsfaktorer og hvor den sociale eksklusion er ufrivillig.
Som grundlag for rådets virke er der udarbejdet en vision, mission og værdier.
Den gældende udgave vedhæftes som bilag.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Rådet skal drøfte og tage stilling til vision, mission og værdier.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 7. februar 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Flemming Jantzen, Rikke Melau
Rådet tiltrådte den hidtil gældende vision, mission og værdier for Rådet for Socialt udsatte.

7. Århjul for rådets mødevirksomhed samt mødekalender(B)

7.     Århjul for rådets mødevirksomhed samt mødekalender(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-60529                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Baggrund
Forslag til mødedatoer
Center for Handicap og Psykiatri har følgende forslag til mødedatoer for rådet i den resterende del af 2018:
· Onsdag den 21. marts
· Onsdag den 18. april
· Onsdag den 20. juni
· Onsdag den 29. august
· Onsdag den 10. oktober
· Onsdag den 21. november
Forslag til mødetid
Det foreslås at møderne holdes i tidsrummet fra kl. 14.00 – 17.00.
Forslag til temamøder i 2018
Rådet har foreløbigt opfølgning på:
Rådet drøfter hvilke temaer de ønsker lagt ind i årshjulet for 2018.
Studietur 2018
Rådet for Socialt Udsatte har skabt ”tradition” for at arrangere en årlig studietur, hvor Handicap- og Psykiatriudvalget og kommunale nøglepersoner for udsatteområdet inviteres til at deltage.
Rådet drøfter om de ønsker at fortsætte ”traditionen”. Såfremt rådet beslutter at fortsætte traditionen drøftes forslag til hvor rådet gerne vil hen og hvornår turen skal afholdes.
Tovholdere på udvalg og arbejdsgrupper:
Rådet har arbejdet med tovholdere på udvalg. Hvis rådet ønsker at fortsætte denne model skal der udpeges tovholdere på:
· Økonomiudvalget
· Beskæftigelsesudvalget
· Erhvervs- og Turismeudvalget
· Handicap- og Psykiatriudvalget
· Kultur- og Fritidsudvalget
· Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
· Seniorudvalget
· Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
· Miljø-, Planlægning- og Bæredygtighedsudvalget
· Børne- og Ungeudvalget
Rådet drøfter om de ønsker at fortsætte med tovholderfunktion på de enkelte udvalg, samt evt. fordeling af opgaven.
Herudover har rådet haft to faste arbejdsgrupper:
· Pressearbejdsgruppe
· Budgetarbejdsgruppe
I forhold til planlægning af temadage, studieture m.m. har der herudover løbende været nedsat arbejdsgrupper.
Rådet drøfter om de fortsat ønsker at arbejde med arbejdsgrupper, samt evt. fordeling af opgaven.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Rådet fastlægger mødedatoer, eventuelle temamøder, forslag til studietur, samt rammer for rådets arbejde.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 7. februar 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Flemming Jantzen, Rikke Melau
Rådet tiltrådte forslag til mødedatoer med den ændring at mødet den 20. juni flyttes til 13. juni.
Rådet drøftede temaer til 2018. I drøftelsen var særlig fokus på følgende temaer:
· Tema: Udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse Kommune
· Tema: Opfølgning på initiativer omkring kontanthjælpsloftet/Beskæftigelsesindsatsen i forhold til social udsatte hos Slagelse Kommune.
· Tema: Rådets indspark til formulering af en stærk udsatte politik og dialog med borgerne i Slagelse Kommune om socialt udsathed.
· Tema: Rådets indspark til styrkelse af det tværkommunale samarbejde omkring pleje og omsorg for socialt udsatte i Slagelse Kommune.
Rådet besluttede at på næste mødes tema skal være ”Udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse Kommune”
Rådet besluttede at de forsat vil arrangere studietur med henblik at hente ny viden/gode eksempler hjem til Slagelse Kommune. Frem til næste møde prøver Rådets medlemmer hver især at finde forslag til hvor studieturen kunne gå hen. Et konkret forslag omkring Horsens kommunes nye forløb til socialt udsatte unge undersøges af Bent Jensen.
Rådet besluttede at følgende er ansvarlige for at holde sig orienteret om fagudvalgenes dagsorden:
· Beskæftigelsesudvalget - Solveig
· Handicap- og Psykiatriudvalget - Bent
· Kultur- og Fritidsudvalget - Mogens
· Seniorudvalget - ?
· Sundheds- og Forebyggelsesudvalget - Nina
· Børne- og Ungeudvalget - Merete
Her ud over besluttede at der først tages stilling til evt. faste arbejdsgrupper - pressearbejdsgruppe og budgetarbejdsgruppe - når der er behov for det.

8. Udpegning af medlemmer til kommunale dialoggrupper mv.(B)

8.     Udpegning af medlemmer til kommunale dialoggrupper mv.(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-60542                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
Rådet skal tage stilling til udpegningen af medlemmer til kommunale dialoggrupper mv.
Baggrund
Rådet har plads i følgende kommunale dialoggrupper mv.
Busborgergruppen
Busborgergruppen er nedsat af Slagelse Kommunes Byråd som et rådgivende organ (§ 20, stk. 4) for at styrke borgerinddragelse i forbindelse med trafikbestillingen til den kollektive bustrafik. Kommissoriet vedlægges som bilag.
Rådet for socialt udsatte har 1 repræsentant i busborgergruppen. I sidste periode har bl.a. Gorm Hermind siddet i busborgergruppen. Næste møde i busborgergruppen er den 15. februar 2018.
Indstillingsgruppen vedr. § 18 midler.
Servicelovens § 18 angiver, at kommunen er forpligtet til at samarbejde med foreninger, virksomheder, organisationer og enkeltpersoner, som ønsker at tage et medansvar for, på frivillig basis, at løse sociale opgaver i kommunerne.
Servicelovens § 18-pulje har til formål at skabe gode rammer for den frivillige sociale indsats og sikre et udbytterigt samspil og samarbejde mellem kommunen og de frivillige foreninger, organisationer og grupperinger til gavn for borgerne.
Slagelse Kommune udmønter midler fra § 18 puljen til støtte af frivilligt socialt arbejde en gang årligt.
Rådet for socialt udsatte har 1 repræsentant i indstillingsgruppen vedr. § 18 midler. I sidste periode har bl.a. Mogens Lindstrøm siddet i indstillingsgruppen. Inden sommerferien indkaldes til første møde.
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Rådet vælger repræsentanter til hhv. busborgergruppen og Indstillingsgruppen vedr. §18 midler.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 7. februar 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Flemming Jantzen, Rikke Melau
Rådet for Socialt udsatte udpegede følgende:
Til Busborgergruppen: Gorm Hermind
Til Indstillingsgruppen vedr. § 18 midler: Mogens Lindstrøm

9. Meddelelser(O)

9.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-60546                                            Åbent
Kompetence: Rådet for socialt udsatte
Beslutningstema
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
2: Orienteringer fra forvaltningen
Invitation til høring af vision for klubområdet – Center for Skole.
Børne- og Ungeudvalget behandler i udvalgsmødet den 5. februar udkast til vision for klubområdet samt forventes, at sende visionen i høring.
Under forudsætning af udvalgets beslutning inviteres 2 repræsentanter fra Rådet til en høring den 8. februar kl. 16.30 – 19. Stedet er: Slagelse, Antvorskov Hallen i VIP rummet.
Høringen er planlagt som en workshop, hvor deltagerne i grupper, har mulighed for at komme med input og bemærkninger til udkastet til visionen.
Høring fra Center for Skole
Varsling omkommende høring vedr. ressourcetildeling til skolerne. Varslingen sker for at give jer mulighed for at afsætte tid til høringen, da høringsperioden er kort. Det forventes at Børne- og Ungeudvalget udsender høringsmateriale ud efter deres møde primo februar, med en høringsperiode fra 6. februar til 21. februar 2018.
Høring fra Center for Sundhed og Ældre
Følgende sager vil komme i høring på kommende møde:
- Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018
3: Orientering fra sekretariatet
Indstilling
Det indstilles,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 7. februar 2018:
Fraværende:  Carsten Larsen, Flemming Jantzen, Rikke Melau
Vedr.: Orientering fra Rådsmedlemmer
Rådet drøftede at de ønsker at få en orientering omkring processen på Cafe Backstage.
Vedr.: Orienteringer fra forvaltningen
Høring af vision for klubområdet – Center for Skole.
Sekretariatet orienterede om invitation til høring af vision for klubområdet – Center for Skole.
Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2018 besluttet at sende udkast til vision for klubområdet i høring. Bent Jensen deltager fra Rådet for Socialt udsatte i høringsworkshoppen.
Høring fra Center for Skole
Sekretariatet orienterede at Børne- og Ungeudvalget udsendte høringsmateriale vedr. 2 sager den 6. februar 2018:
· Tildelingsmodel almenskoler
· Omlægning af midler til enkeltintegration
Høringsperiode fra 6. februar til 21. februar 2018.
Materialet blev udleveret. Rådet besluttede, at rådsmedlemmernes evt. kommentarer sendes senest den 15. februar 2018 til formanden Bent Jensen. Ud fra evt. modtagne kommentarer tager formanden stilling til udarbejdelse af høringssvar, som rundsendes til rådets medlemmer.
Høring fra Center for Sundhed og Ældre
Sekretariatet orienterede om, at der kommer 2 sager som kommer i høring på kommende møde.
Orienteringerne tages til efterretning.