Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 21. marts 2018



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-152353                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:  Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
Godkendt.

2. Høring: "Justeret garantitildeling på almenskolerne" samt "Budgettildelingsmodel for specialskolerne"(B)

2.     Høring: "Justeret garantitildeling på almenskolerne" samt "Budgettildelingsmodel for specialskolerne"(B)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-136052                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte skal tage stilling til afgivelse af høringssvar vedr. ” Justeret garantitildeling på almenskolerne” samt ”Budgettildelingsmodel for specialskolerne”.
Centerchef for Skole Per Kensø deltager under punktet og præsenterer sag.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget besluttede på deres møde 5. februar 2018 at sende to elementer fra handleplanen for specialundervisningsområdet i høring. Efterfølgende har Byrådet på deres møde den 26. februar 2018 godkendt handleplanen, og høringsperioden kan begynde.
Beskrivelse af element 1: Justeret garantitildeling på almenskolerne
I handleplanen for specialundervisningsområdet lægges der op til en justering af garantitildelingen på almenskolerne. Rent praktisk vil det udmøntes i form af en ændring af grænsen for garantitildeling i ressourcemodellen fra 22 til 23 elever.
I beregningen af tildelingen til undervisning i ressourcemodellen for almenskolerne fører justeringen af garantitildelingen til:
· At rygsæktaksten for eleverne sættes ned,
· At garantitildelingen for skoler med en gennemsnitlig klassekvotient på under 23 sættes op.
På de fleste skoler udligner disse to effekter hinanden, og her vil justeringen således ikke have betydning. Men på skoler, hvor den gennemsnitlige klassekvotient er forholdsvis høj, eller hvor der er specialklasserækker, vil justeringen indebære en samlet budgetreduktion.
Den justerede garantitildeling vil have effekt fra og med skoleåret 2018/19. Justeringen har kun 5/12-effekt i 2018, beløbende til ca. 1,7 mio. kr.
Fra skoleåret 2019/20 og frem vil justeringen fortsat have effekt, men helårseffekten fra justeringen vil blive tilbageført til almenskolerne i form af en opskrivning af den eksisterende pulje til inklusion.
I tabellen på næste side ses effekten af justeringen for hver enkelt skole, angivet ved tildelingen til undervisning og evt. specialklasser:
Skole
Nuværende
Justeret
Forskel
Antvorskov Skole
37.717.110
36.232.088
-1.485.022
Baggesenskolen
18.632.526
18.608.162
-24.364
Boeslunde Skole
2.555.870
2.555.918
48
Broskolen 
15.238.877
15.239.075
198
Dalmose Centralskole
7.237.520
7.237.619
99
Eggeslevmagle Skole
20.362.577
20.308.802
-53.775
Flakkebjerg Skole
5.536.628
5.536.700
72
Hashøjskolen
4.782.266
4.782.332
66
Hvilebjergskolen
7.113.558
7.113.642
84
Kirkeskovsskolen
4.868.811
4.868.877
66
Marievangsskolen
24.465.157
23.572.945
-892.212
Nymarkskolen
19.821.329
19.439.162
-382.167
Omø Skole
1.306.439
1.306.457
18
Skælskør Skole
13.641.280
13.641.452
172
Stillinge Skole
12.254.040
12.254.208
168
Søndermarksskolen
21.629.162
21.079.463
-549.699
Tårnborg Skole
7.321.776
7.321.875
99
Vemmelev Skole
19.159.823
18.703.112
-456.711
X-class
11.308.619
11.056.418
-252.201
254.953.368
250.858.307
-4.095.061
Beregningen baserer sig på eksisterende elevtal for skoleåret 2017/18. For skoleåret 2018/19 vil tallene derfor være anderledes, men princippet er det samme.
Beskrivelse af element 2: Budgettildelingsmodel for specialskolerne
I dag foregår budgettildelingen til egne specialskoler på følgende måde:
Budgettet for 2018 er baseret på elevtallet på hver enkelt specialskole den 5. september 2017. Dette budget ligger fast for hele 2018 - dog med det forbehold, at hvis elevtallet ændrer sig med mere end 10 % til den ene eller anden side, reguleres budgettet for specialskolen.
Ændringen til budgettildelingsmodellen består grundlæggende i, at vores egne specialskoler vil blive reguleret på baggrund af elevtallet pr. 5. september 2018. Hvis der er ændringer i elevtallet i forhold til samme dato sidste år, vil budgettet blive reguleret.
Dermed ligger budgettet ikke fast for hele 2018, men kun for 7/12 af året. For de sidste 5/12 af året vil budgettet blive reguleret på baggrund af 5. september-tallene. På denne vis vil budgettildelingsmodellen for specialskolerne komme til at ligne den tilsvarende for almenskolerne, hvor 5/12 af budgettet ligeledes reguleres på baggrund af 5. september-tallene.
Ændringen skal afspejle, at der forventes færre elever i egne specialskoler efter sommerferien 2018. For at få gavn af de forventede færre udgifter allerede i 2018 er en regulering nødvendig. Ellers ville de færre udgifter først blive effektueret med 2019-budgettet.
Ændringerne gælder kun for egne specialskoler, dvs.:
· Storebæltskolen (inkl. Solsikken)
· Heldagsskolen på Broskolen
· Slagelse Heldagsskole
· Klostermarken Skole
· Autismetilbuddet på Stillinge Skole (inkl. SFO og klub)
Private og andre kommunale specialtilbud, hvor der afregnes via dagstakst, vil ikke være omfattet af ændringen.
Ændringen vil have effekt fra 2018 og frem.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet for Socialt Udsatte tager stilling til afgivelsen af høringssvar vedr. ”Justeret garantitildeling på almenskolerne” samt ”Budgettildelingsmodel for specialskolerne”.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:  Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
Rådet besluttede, at der skulle afgives høringssvar. Høringssvaret udarbejdes umiddelbart efter mødet og rundsendes til orientering til rådsmedlemmerne.

3. Tema: Udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse Kommune(D)

3.     Tema: Udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse Kommune(D)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-152400                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal drøfte udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse Kommune.
Teamleder Jonna Andersen fra Center for Handicap og Psykiatri deltager på mødet.
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte har ønsket at indlede 2018 med en temadrøftelse om udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse Kommune.
Center for Handicap og Psykiatri er derfor blevet inviteret til at komme med et oplæg om udfordringerne lige nu i Slagelse Kommune, således at der skabes et fælles overblik.
Rådet for Socialt Udsatte ønsker at have en fælles drøftelse både af udfordringerne lige nu og af mulige forslag til initiativer til at løfte udfordringerne.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet for Socialt Udsatte drøfter udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse Kommune.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:  Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
På baggrund af oplægget havde Rådet en drøftelse af de fremhævede udfordringer. Rådet tilføjede at beskæftigelsesområdet også indeholder store udfordringer i forhold til socialt udsatte. Rådet mener også forsat at der er store udfordringer i snitfladerne mellem ældreområdet (hjemmehjælp efter Servicelovens § 83) og udsatte området (støtte efter Servicelovens § 85).
Rådet var enige om, at der skal følges op på den stribe af nationale rapporter fra 2017, som indeholder mange anbefalinger. Rådet ønskede derfor, at drøftelsen skal genoptages på næst kommende møde med henblik på at få sat fokus på hvordan Slagelse Kommune kan igangsætte lokale handlinger ud fra anbefalingerne.
Rådet bad om at oplægget fra Jonna Andersen samt Rapport fra arbejdsgruppen om presset på § 110 forsorgshjem, som er udarbejdet i regi af Rammeaftale Sjælland marts 2018, rundsendes med referatet.

4. Orientering om proces om etablering af skæve boliger(O)

4.     Orientering om proces om etablering af skæve boliger(O)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-158514                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet orienteres omkring Handicap og psykiatriudvalgets genoptagelse af sag omkring etablering af skæve boliger, herunder indstilling og beslutning fra Handicap og Psykiatriudvalgets møde den 7. marts 2018.
Baggrund
Handicap og Psykiatriudvalget har i 2018 genoptaget sin drøftelse af etablering af skæve boliger.
Handicap og Psykiatriudvalget har i perioden september 2015 – november 2017 arbejdet med mulighederne for etablering af flere skæve boliger, herunder til realisering af den gældende politik for udsatte borgere – Udsattepolitik – og den tilknyttede Handleplan for udsatte området.
Arbejdet har omfattet:
· Forslag til Handleplan
· 4 scenarier for etablering af flere skæve boliger
· Undersøgelse af mulige anvendelse af kommunale bygninger
· Faglig vurdering for placering og erfaring
· En business case for 6-8 borgeres flytning fra forsorgshjem til skæve boliger
· Konkret placering – Kassebjerggaard
· Forslag til anlægsbevilling.
Handicap og Psykiatriudvalget har på sit møde den 7. marts 2018 drøftet hvilken muligheder for etablering og placering der ønskes arbejdet videre med og i forlængelse heraf hvilke fagudvalg der skal inddrages.
Retligt grundlag
Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
· Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
· Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske elementer der indgår i etablering af skæve boliger er:
· Sikring af et nødvendigt finansieringsgrundlag for etablering af skæve boliger, hvori kan indgå: Beboerindskud, lånefinansiering, statstilskud og kommunal finansiering.
· Sikring af et huslejeniveau som de kommende beboere kan betale
· Sikring af en positiv business case for den kommunale drifts økonomi i Myndighedsområdet
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af de løsninger Handicap og Psykiatriudvalget peger på vil der være behov for at inddrage Miljø-, Planlægning og Bæredygtighedsudvalget vedr. planforhold og Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget vedr. arealer eller bygninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1. at en model for finansiering af skæve boliger drøftes
2. at der rettes henvendelse til de(t) relevante fagudvalg for afdækning af plan, areal eller bygningsforhold
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende: Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede etablering af skæve boliger
Med følgende bemærkninger:
-|En model for finansiering af skæve boliger drøftes yderligere.
-|At der rettes henvendelse til planafdelingen for afdækning af plan, areal eller bygningsforhold og mulige placeringer.
-|Udvalget ønsker sagen genoptaget på aprilmødet for en videre drøftelse af mulige alternative modeller for skæve boliger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:  Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
Orientering blev taget til efterretning.

5. Meddelelser(O)

5.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2018-7024                 Dok.nr.: 330-2018-152449                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og Rådets sekretariat.
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Høringsworkshop
Tilbagemelding fra formanden fra deltagelse i høringsworkshop vedr. vision for klubområdet – Center for Skole.
2: Orientering fra forvaltningen
Høring fra Center for Sundhed og Ældre
Følgende sager vil komme i høring på kommende møde:
· Kvalitetsstandard personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning, træning og sygepleje 2018
· Kvalitetsstandard for Omsorgstandpleje 2018
3: Orientering fra sekretariatet
Årsrapport 2017
Sekretariatet orienterer om planlægning af Årsrapport 2017
Status på udpegning til Rådet for socialt udsatte
Sekretariatet orienterer om status på udpegning.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:  Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
Vedr. 1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Orienteringen vedr høringsworkshoppen blev udsat til næst kommende møde.
Vedr. 2: Orientering fra forvaltningen
Rådet bad om, at høringssagerne bliver suppleret med en præsentation på mødet.
Vedr. 3: Orientering fra sekretariatet
Sekretariatet oplyste, at Rådet skal udarbejde sin Årsrapport for 2017. Rådsmedlemmer bedes sende forslag til gode historier/initiativer i Slagelse i 2017 til sekretariatet.
Sekretariatet oplyste, at der afventes udpegning til Rådet for socialt udsatte fra boligorganisationerne samt en borgerrepræsentant.
Orienteringerne blev herefter taget til efterretning.