1. Godkendelse af dagsorden(B)
1. Godkendelse af dagsorden(B)
Sagsnr.: 330-2018-7024 Dok.nr.: 330-2018-152353 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:
Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line
Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
Godkendt.
2. Høring: "Justeret garantitildeling på almenskolerne" samt "Budgettildelingsmodel for specialskolerne"(B)
2. Høring: "Justeret garantitildeling på almenskolerne" samt "Budgettildelingsmodel for specialskolerne"(B)
Sagsnr.: 330-2018-7024 Dok.nr.: 330-2018-136052 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for socialt udsatte skal tage stilling til afgivelse
af høringssvar vedr. ” Justeret garantitildeling på almenskolerne” samt
”Budgettildelingsmodel for specialskolerne”.
Centerchef for Skole Per Kensø deltager under punktet og
præsenterer sag.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget
besluttede på deres møde 5. februar 2018 at sende to elementer fra handleplanen
for specialundervisningsområdet i høring. Efterfølgende har Byrådet på deres
møde den 26. februar 2018 godkendt handleplanen, og høringsperioden kan
begynde.
Beskrivelse af element 1: Justeret
garantitildeling på almenskolerne
I handleplanen for specialundervisningsområdet lægges der op
til en justering af garantitildelingen på almenskolerne. Rent praktisk vil det
udmøntes i form af en ændring af grænsen for garantitildeling i
ressourcemodellen fra 22 til 23 elever.
I beregningen af tildelingen til undervisning i
ressourcemodellen for almenskolerne fører justeringen af garantitildelingen
til:
· At rygsæktaksten for eleverne sættes ned,
· At garantitildelingen for skoler med en gennemsnitlig
klassekvotient på under 23 sættes op.
På de fleste skoler udligner disse to effekter hinanden, og
her vil justeringen således ikke have betydning. Men på skoler, hvor den
gennemsnitlige klassekvotient er forholdsvis høj, eller hvor der er
specialklasserækker, vil justeringen indebære en samlet budgetreduktion.
Den justerede garantitildeling vil have effekt fra og med
skoleåret 2018/19. Justeringen har kun 5/12-effekt i 2018, beløbende til ca.
1,7 mio. kr.
Fra skoleåret 2019/20 og frem vil justeringen fortsat have
effekt, men helårseffekten fra justeringen vil blive tilbageført til
almenskolerne i form af en opskrivning af den eksisterende pulje til inklusion.
I tabellen på næste side ses effekten af justeringen for
hver enkelt skole, angivet ved tildelingen til undervisning og evt.
specialklasser:
Skole | Nuværende | Justeret | Forskel |
Antvorskov Skole | 37.717.110 | 36.232.088 | -1.485.022 |
Baggesenskolen | 18.632.526 | 18.608.162 | -24.364 |
Boeslunde Skole | 2.555.870 | 2.555.918 | 48 |
Broskolen | 15.238.877 | 15.239.075 | 198 |
Dalmose Centralskole | 7.237.520 | 7.237.619 | 99 |
Eggeslevmagle Skole | 20.362.577 | 20.308.802 | -53.775 |
Flakkebjerg Skole | 5.536.628 | 5.536.700 | 72 |
Hashøjskolen | 4.782.266 | 4.782.332 | 66 |
Hvilebjergskolen | 7.113.558 | 7.113.642 | 84 |
Kirkeskovsskolen | 4.868.811 | 4.868.877 | 66 |
Marievangsskolen | 24.465.157 | 23.572.945 | -892.212 |
Nymarkskolen | 19.821.329 | 19.439.162 | -382.167 |
Omø Skole | 1.306.439 | 1.306.457 | 18 |
Skælskør Skole | 13.641.280 | 13.641.452 | 172 |
Stillinge Skole | 12.254.040 | 12.254.208 | 168 |
Søndermarksskolen | 21.629.162 | 21.079.463 | -549.699 |
Tårnborg Skole | 7.321.776 | 7.321.875 | 99 |
Vemmelev Skole | 19.159.823 | 18.703.112 | -456.711 |
X-class | 11.308.619 | 11.056.418 | -252.201 |
254.953.368 | 250.858.307 | -4.095.061 |
Beregningen baserer sig på eksisterende elevtal for
skoleåret 2017/18. For skoleåret 2018/19 vil tallene derfor være anderledes,
men princippet er det samme.
Beskrivelse af element 2:
Budgettildelingsmodel for specialskolerne
I dag foregår budgettildelingen til egne specialskoler på
følgende måde:
Budgettet for 2018 er baseret på elevtallet på hver enkelt
specialskole den 5. september 2017. Dette budget ligger fast for hele 2018 -
dog med det forbehold, at hvis elevtallet ændrer sig med mere end 10 % til den
ene eller anden side, reguleres budgettet for specialskolen.
Ændringen til budgettildelingsmodellen består grundlæggende
i, at vores egne specialskoler vil blive reguleret på baggrund af elevtallet
pr. 5. september 2018. Hvis der er ændringer i elevtallet i forhold til samme
dato sidste år, vil budgettet blive reguleret.
Dermed ligger budgettet ikke fast for hele 2018, men kun for
7/12 af året. For de sidste 5/12 af året vil budgettet blive reguleret på
baggrund af 5. september-tallene. På denne vis vil budgettildelingsmodellen for
specialskolerne komme til at ligne den tilsvarende for almenskolerne, hvor 5/12
af budgettet ligeledes reguleres på baggrund af 5. september-tallene.
Ændringen skal afspejle, at der forventes færre elever i
egne specialskoler efter sommerferien 2018. For at få gavn af de forventede
færre udgifter allerede i 2018 er en regulering nødvendig. Ellers ville de
færre udgifter først blive effektueret med 2019-budgettet.
· Storebæltskolen (inkl. Solsikken)
· Heldagsskolen på Broskolen
· Slagelse Heldagsskole
· Klostermarken Skole
· Autismetilbuddet på Stillinge Skole (inkl. SFO og klub)
Private og andre kommunale specialtilbud, hvor der afregnes
via dagstakst, vil ikke være omfattet af ændringen.
Ændringen vil have effekt fra 2018 og frem.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Rådet for Socialt Udsatte tager stilling til afgivelsen af høringssvar
vedr. ”Justeret garantitildeling på almenskolerne” samt ”Budgettildelingsmodel
for specialskolerne”.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:
Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line
Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
Rådet besluttede, at der skulle afgives høringssvar.
Høringssvaret udarbejdes umiddelbart efter mødet og rundsendes til orientering
til rådsmedlemmerne.
3. Tema: Udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse Kommune(D)
3. Tema: Udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse Kommune(D)
Sagsnr.: 330-2018-7024 Dok.nr.: 330-2018-152400 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal drøfte udfordringerne lige nu
på socialt udsatte området i Slagelse Kommune.
Teamleder Jonna Andersen fra Center for Handicap og
Psykiatri deltager på mødet.
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte har ønsket at indlede 2018 med en
temadrøftelse om udfordringerne lige nu på socialt udsatte området i Slagelse
Kommune.
Center for Handicap og Psykiatri er derfor blevet inviteret
til at komme med et oplæg om udfordringerne lige nu i Slagelse Kommune, således
at der skabes et fælles overblik.
Rådet for Socialt Udsatte ønsker at have en fælles drøftelse
både af udfordringerne lige nu og af mulige forslag til initiativer til at
løfte udfordringerne.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Rådet for Socialt Udsatte drøfter udfordringerne lige nu på socialt
udsatte området i Slagelse Kommune.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:
Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line
Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
På baggrund af oplægget havde Rådet en drøftelse af de
fremhævede udfordringer. Rådet tilføjede at beskæftigelsesområdet også
indeholder store udfordringer i forhold til socialt udsatte. Rådet mener også
forsat at der er store udfordringer i snitfladerne mellem ældreområdet
(hjemmehjælp efter Servicelovens § 83) og udsatte området (støtte efter
Servicelovens § 85).
Rådet var enige om, at der skal følges op på den stribe af
nationale rapporter fra 2017, som indeholder mange anbefalinger. Rådet ønskede
derfor, at drøftelsen skal genoptages på næst kommende møde med henblik på at
få sat fokus på hvordan Slagelse Kommune kan igangsætte lokale handlinger ud
fra anbefalingerne.
Rådet bad om at oplægget fra Jonna Andersen samt Rapport fra
arbejdsgruppen om presset på § 110 forsorgshjem, som er udarbejdet i regi af
Rammeaftale Sjælland marts 2018, rundsendes med referatet.
4. Orientering om proces om etablering af skæve boliger(O)
4. Orientering om proces om etablering af skæve boliger(O)
Sagsnr.: 330-2018-7024 Dok.nr.: 330-2018-158514 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet orienteres omkring Handicap og psykiatriudvalgets
genoptagelse af sag omkring etablering af skæve boliger, herunder indstilling
og beslutning fra Handicap og Psykiatriudvalgets møde den 7. marts 2018.
Baggrund
Handicap og Psykiatriudvalget har i 2018 genoptaget sin
drøftelse af etablering af skæve boliger.
Handicap og Psykiatriudvalget har i perioden september 2015
– november 2017 arbejdet med mulighederne for etablering af flere skæve
boliger, herunder til realisering af den gældende politik for udsatte borgere –
Udsattepolitik – og den tilknyttede Handleplan for udsatte området.
Arbejdet har omfattet:
· Forslag
til Handleplan
· 4
scenarier for etablering af flere skæve boliger
· Undersøgelse
af mulige anvendelse af kommunale bygninger
· Faglig
vurdering for placering og erfaring
· En
business case for 6-8 borgeres flytning fra forsorgshjem til skæve boliger
· Konkret
placering – Kassebjerggaard
· Forslag
til anlægsbevilling.
Handicap og Psykiatriudvalget har på sit møde den 7. marts
2018 drøftet hvilken muligheder for etablering og placering der ønskes arbejdet
videre med og i forlængelse heraf hvilke fagudvalg der skal inddrages.
Retligt
grundlag
Etablering af boliger til
særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
· Aftale om udlejning og anvisning af
boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11.
· Kommunal garanti for lånefinansieringen
fremgår af Lov om almene boliger § 127
· Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr
bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
· Den sociale støtte til den enkelte borger
i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske elementer der indgår i etablering af skæve
boliger er:
· Sikring
af et nødvendigt finansieringsgrundlag for etablering af skæve boliger, hvori
kan indgå: Beboerindskud, lånefinansiering, statstilskud og kommunal
finansiering.
· Sikring
af et huslejeniveau som de kommende beboere kan betale
· Sikring
af en positiv business case for den kommunale drifts økonomi i
Myndighedsområdet
Konsekvenser
for andre udvalg
Afhængig af de løsninger Handicap og Psykiatriudvalget peger
på vil der være behov for at inddrage Miljø-, Planlægning og
Bæredygtighedsudvalget vedr. planforhold og Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget vedr. arealer eller bygninger.
Indstilling
Handicap og Psykiatrichefen indstiller,
1.
at en model for finansiering af skæve boliger drøftes
2.
at der rettes henvendelse til de(t) relevante fagudvalg for afdækning af
plan, areal eller bygningsforhold
Beslutning i Handicap- og
Psykiatriudvalget den 7. marts 2018:
Fraværende: Jørgen Andersen (A)
Udvalget drøftede etablering af skæve boliger
Med følgende bemærkninger:
-|En model for finansiering af skæve boliger drøftes
yderligere.
-|At der rettes henvendelse til planafdelingen for afdækning
af plan, areal eller bygningsforhold og mulige placeringer.
-|Udvalget ønsker sagen genoptaget på aprilmødet for en
videre drøftelse af mulige alternative modeller for skæve boliger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:
Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line
Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
Orientering blev taget til efterretning.
5. Meddelelser(O)
5. Meddelelser(O)
Sagsnr.: 330-2018-7024 Dok.nr.: 330-2018-152449 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og
Rådets sekretariat.
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Høringsworkshop
Tilbagemelding fra formanden fra
deltagelse i høringsworkshop vedr. vision for klubområdet – Center for Skole.
2: Orientering fra forvaltningen
Høring fra Center for Sundhed
og Ældre
Følgende sager vil komme i høring
på kommende møde:
· Kvalitetsstandard
personlig og praktisk hjælp samt madservice, rehabiliteringsforløb, aflastning,
træning og sygepleje 2018
· Kvalitetsstandard for Omsorgstandpleje
2018
3: Orientering fra sekretariatet
Årsrapport 2017
Sekretariatet orienterer om planlægning
af Årsrapport 2017
Status på udpegning til Rådet
for socialt udsatte
Sekretariatet orienterer om status
på udpegning.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 21. marts 2018:
Fraværende:
Bent Jensen, Carsten Larsen, Dorthe Friis, Flemming Jantzen, Line
Christoffersen, Merete Keis Schrøder, Rikke Melau
Vedr. 1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Orienteringen vedr høringsworkshoppen blev udsat til næst
kommende møde.
Vedr. 2: Orientering fra forvaltningen
Rådet bad om, at høringssagerne bliver suppleret med en
præsentation på mødet.
Vedr. 3: Orientering fra sekretariatet
Sekretariatet oplyste, at Rådet skal udarbejde sin
Årsrapport for 2017. Rådsmedlemmer bedes sende forslag til gode
historier/initiativer i Slagelse i 2017 til sekretariatet.
Sekretariatet oplyste, at der afventes udpegning til Rådet
for socialt udsatte fra boligorganisationerne samt en borgerrepræsentant.
Orienteringerne blev herefter taget til efterretning.