3. Rammeaftale på det specialiserede social og undervisningsområde 2019-2022(O)
3. Rammeaftale på det specialiserede social og undervisningsområde
2019-2022(O)
Sagsnr.: 330-2018-7024 Dok.nr.: 330-2018-506678 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet skal orienteres om at kommunerne i region Sjælland
skal godkende forlængelse af rammeaftalen (inkl. allonge 2019) fra 2018-2019
til 2018-2020 senest primo december.
Baggrund
Kommunalbestyrelserne i regionen og Regionsrådet indgår
rammeaftale om faglig udvikling, styring og koordinering af kommunale og
regionale tilbud på det specialiserede social- og undervisningsområde.
Rammeaftalen består af en udviklingsstrategi (behov for tilbud, faglig
udvikling og fokusområder) og en styringsaftale (kapacitets- og
økonomistyringsdel).
Den seneste rammeaftale er godkendt af KKR Sjælland i juni
2017 og af kommunerne i efteråret 2017 og gælder for 2018 - 2019. Rammeaftalen
2018 - 2019 er opdateret med allonge 2019, der indeholder udvalgte oplysninger
for 2019, så kravet til indhold af rammeaftaler overholdes.
Socialministeriet har via Socialstyrelsen ultimo juni 2018
meddelt at rammeaftalen skal være gældende for perioden 2019 - 2020 som følge
af ændring af Servicelovens § 6 vedrørende 2-årige rammeaftaler, der trådte i
kraft den 1. januar 2018.
Allonge(tillæg) 2019 til rammeaftalen:
Allonge 2019 til Rammeaftale 2018-2019, vedlagt som bilag,
indeholder opdaterede oplysninger om:
a. Behov for tilbud og sammenhæng mellem udbud og
efterspørgsel efter pladser
b. Takstudviklingen for Børnehus Sjælland
c. Foreløbige anbefalinger fra Socialtilsyn Øst
d. Tendenser for lands- og landsdelsdækkende tilbud og
sikrede afdelinger på tværs af de 5 regioner
e. Takstanbefaling for 2019.
Det overordnede billede af det ajourførte datagrundlag er,
at grundlaget for den indgåede Rammeaftale 2018-19 forsat er tilstede og
aftalen kan genbekræftes ved godkendelse af den foreliggende allonge. I forhold
til de enkelte hovedpunkter kan fremhæves:
a. Behov for tilbud og sammenhæng mellem udbud og
efterspørgsel på pladser til borgere.
Det opdaterede datagrundlag for sammenhænge mellem udbud og
efterspørgsel på pladser er tilvejebragt via indmeldinger på henholdsvis børne-
og voksenområdet fra kommunerne i regionen.
Det generelle billede i kommunerne er, at der på de fleste
områder opleves sammenhæng mellem udbud og tilbud i forhold til behov og
efterspørgsel. Der er dog områder og målgrupper, som kommunerne vil have særlig
opmærksomhed på og arbejde med. Det gælder særligt i forhold til børn og voksne
med psykiske vanskeligheder, hjemløshed og mangel på plejefamilier. Sidst
nævnte indgår også i anbefaling fra Socialtilsyn Øst.
b. Takstudviklingen for Børnehus Sjælland
KKR opfordrede i 2017 Næstved Kommune til at bringe taksterne for
Børnehus Sjælland i 2018 på niveau med gennemsnittet for de fire øvrige
børnehuse. Gennemsnittet for de fire øvrige børnehuse er i 2018 12.279,50 kr.
Taksten for Børnehus Sjælland er i 2018 12.526,00 kr. Taksten for 2019
forventes at udgøre 13.343 kr. pga. forventet stigning i antal sager og
besøgende.
c. Foreløbige anbefalinger fra
Socialtilsyn Øst
Taksterne for Socialtilsyn Øst er
drøftet i KKR i foråret 2017, og det er besluttet, at taksterne bringes ned på
niveau med de andre socialtilsyns takster i 2019. Ift. taksterne for 2019
forventer Socialtilsyn Øst en yderligere takstreduktion for 2019 som følge af
allerede igangsatte omkostningsreduktioner.
Årsrapport 2017 fra Socialtilsyn
Øst retter særlig fokus på plejefamilieområdet og problematikken omkring
rekruttering og kompetenceudvikling af plejefamilier, hvis antal er faldende.
d. Tendenser for lands –og landsdelsdækkende tilbud og
sikrede afdelinger
Kommunalbestyrelser og regionsråd skal sikre indbyrdes
koordinering regionerne imellem om den sikrede boform Kofoedsminde, for
domfældte udviklingshæmmede og sikrede afdelinger til unge.
Kofoedsminde, der er beliggende i Region Sjælland, havde i
2017 en budgetlagt kapacitet på 44 pladser, men en belægning på 130 procent.
Fremadrettet vil der blive budgetteret med forventeligt 70 pladser. Den øgede
tilgang er problematisk idet pladserne finansieres ved objektiv finansiering og
den nuværende visitationsprocedurer kun i begrænset omfang muliggør afvisning
af borgere. Det er aftalt i det tværregionale Forum for koordination på det
specialiserede social- og specialundervisningsområde at tage denne
problemstilling op, særligt finansieringsmodellen.
e. Takstanbefaling 2019
KKR Sjælland tiltrådte den 13. juni 2016 en bredere flerårig
strategi i forhold til at arbejde med styring af takst- og udgiftsudvikling.
KKR Sjælland har på møde den 12. juni 2017 tiltrådt, at der ikke henstilles til
en procentvis takstreduktion over for sælgerkommunerne i 2018, men at alle
kommuner opfordres til at sikre et målrettet arbejde for konstant
driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt
institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private
udbydere. Denne takstanbefaling er indarbejdet i Rammeaftalen for 2018-19.
Beslutningen er fulgt op af efterfølgende beslutning i KKR
om, at kommunerne og regionen i forbindelse med offentliggørelse af taksterne,
skal komme med en redegørelse for takstudviklingen.
KKR Sjælland har 22. juni 2018 besluttet en tilsvarende
takstanbefaling vedrørende 2019 med følgende formulering: KKR Sjælland
opfordrer alle kommuner til for 2019 at sikre et målrettet arbejde for konstant
driftsoptimering med den hensigt at reducere taksterne på de takstbelagt
institutioner og stram udgiftsstyring generelt, herunder ved køb hos private
udbydere. Der lægges ikke op til en henstilling over for sælgerkommunerne om en
given procentreduktion i taksterne for 2019.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse om rammeaftaler
mv. på det sociale område og det almene ældrebolig område.
Handlemuligheder
Forlængelse af rammeaftalen
KKR Sjælland godkendte på møde den 22. juni 2018 allonge
2019 til rammeaftale 2018-19 for det specialiserede social- og
undervisningsområde.
KKR har 12. september 2018 godkendt forlængelse af
rammeaftalen (incl. allonge for 2019) fra 2018-2019 til 2018-2020 med
efterfølgende udsendelse til behandling i kommunerne.
Rammeaftalen skal formelt være godkendt senest 15. oktober
året før ikrafttræden. Det anbefales, at kommunerne behandler rammeaftalen 2018
- 2020 ved førstkommende lejlighed i forbindelse med deres almindelige
mødekadence senest primo december. Når alle kommuner har godkendt rammeaftalen
inkl. allongen, fremsendes den godkendte aftale til Socialstyrelsen, senest
primo december. Allonge for 2020 forelægges kommunerne efter behandling i KKR i
juni 2019 med tilhørende opdateret datagrundlag vedrørende behov for tilbud og
sammenhænge mellem udbud og efterspørgsel af pladser i 2020.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at forlængelsen af rammeaftalen
(inkl. allonge for 2019) fra 2018-2019 til 2018-2020 godkendes.
Allonge 2019 til rammeaftale 2018-2019 er vedlagt som bilag.
Øvrigt materiale kan ses på:
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Rammeaftalen berører fagudvalgene: Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser og Børne og Ungeudvalget.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 3. oktober 2018:
Fraværende:
Carsten Larsen, Merete Keis Schrøder, Mogens Lindstrøm, Solveig
Didriksen
Orienteringen blev taget til efterretning.