5. Det Sociale Frikort(O)
5. Det Sociale Frikort(O)
Sagsnr.: 330-2019-7896 Dok.nr.: 330-2019-46088 Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet orienteres om status hos Slagelse Kommune samt
gensidig orientering fra deltagerne i Det nationale Råd for Socialt Udsattes
kick-off konference vedrørende det socialt frikort.
Baggrund
Folketinget vedtog ved lov om
forsøg med socialt frikort med virkning pr. 1. januar 2019, hvorefter socialt
udsatte borgere kan blive visiteret til socialt frikort.
Formålet med initiativet, er at
borgere med særlige sociale problemer i en forsøgsperiode i 2019 og 2020 har
ret til at modtage socialt frikort. Frikortet skal give udsatte borgere
mulighed for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært
og ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at
indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser.
Formålet med det sociale frikort
er, at give de mest socialt udsatte borgere i samfundet bedre muligheder for at
deltage i samfundets fællesskaber, bidrage og opleve værdi i hverdagen.
Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til at
tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere.
Målgruppen for socialt frikort
er personer med særlige sociale problemer (fx hjemløshed eller misbrug),
herunder psykiske vanskeligheder (fx angst eller depression). Det er en
forudsætning, at personerne i målgruppen skal være langt fra beskæftigelse og
uddannelse, således at man hverken har været under uddannelse eller har haft
arbejdsindkomst over 10.000 kr. indenfor det sidste år.
Visitation til socialt
frikort
Det er kommunerne der skal visitere borgerne til socialt frikort.
Virksomhederne skal indberette borgerens aktivitet, når de har ansat en borger
med et frikort. Borgerne kommer til at kunne identificere sig selv ved hjælp af
et identifikationsnummer på det sociale frikort. Via frikortet vil både borger
og virksomhed kunne få overblik over det optjente beløb.
Loven skal administreres via en fælles kommunal it-løsning.
It-løsningen skal bruges af både borgerne, virksomhederne og de offentlige
virksomheder.
Der er er nedsat en tværgående arbejdsgruppe bestående af medarbejdere
fra Jobcenter og Center for Handicap og Psykiatri. Arbejdsgruppen har til
opgave at afklare og beskrive den præcise målgruppe der vil være berettiget til
socialt frikort samt visitationskriterier/oplysninger til brug for visitation.
På baggrund heraf skal der en træffes administrativ beslutning om, hvilket
center der skal varetage visitationsopgaven.
Det nationale Råd for Socialt
Udsattes kick-off konference vedrørende det sociale frikort.
Flere medlemmer af Rådet for
Socialt Udsatte deltog i Det nationale Råd for Socialt Udsattes kick-off
konference vedrørende det sociale frikort. Medlemmer orienterer gensidigt fra
dagen.
Det nationale Råd for Socialt udsatte har fået udarbejdet en
undersøgelse og inspirationskatalog vedr. det sociale frikort, som kan findes
på Rådets hjemmeside
www.udsatte.dk
under publikationer.
Retligt
grundlag
Lov om forsøg med socialt frikort. Lov om social service
afsnit V. Aktivlovens § 11.
Handlemuligheder
Rådet kan tage orienteringen til efterretning og tage
stilling til at følge op på sagen.
Vurdering
Det er administrationernes
vurdering, at frikortets succes bl.a. vil afhænge af kommunens indsats i
forhold til, at tage kontakt til det lokale erhvervsliv og sociale
organisationer herunder, at virksomheder er villige til at ansætte socialt
udsatte i fleksible stillinger. Desuden vil succesen afhænge af en smidig
ansøgningsprocedure og sagsbehandling. Den foreløbige antagelse er, at det få
socialt udsatte borgere i kommunen der vil ansøge om socialt frikort samt
opfylde kriterierne for visitation frikortet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I økonomiaftalen for 2019 er der afsat 50 mio. kr. til
indførelse af et socialt frikort for hjemløse i 2019 og 2020. Til
forsøgsordningen er Slagelse Kommune tildelt 108.000 kr. i 2019 og 45.000 kr. i
2020. Det er endnu ikke besluttet hvilket center midlerne skal overføres til.
Konsekvenser
for andre udvalg
Social- og Beskæftigelsesudvalget
orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 4. februar 2019.
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser orienteres om socialt frikort på udvalgsmøde d. 6. februar
2019.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Rådet for
socialt udsatte den 6. februar 2019:
Fraværende:
Mogens Lindstrøm
Jonna Andersen deltog under punktet. Jonna orienterede om
hvordan Slagelse Kommune er i gang med at organisere administrationen af Det
Socialt Frikort i Slagelse Kommune.
Rådet understregede at administrationen skal være enkel og
smidig, hvis det skal blive en succes.
Rådet foreslog at Slagelse Kommune laver en indgang/sted,
hvor socialt udsatte borgere blev ansat til at lave information og hjælpe med
jobformidling til andre socialt udsatte.
Rådet kom her ud over med følgende input til det videre
arbejde:
·
Spredning af information
Rådet foreslog, at informationsfoldere og ansøgningsskemaer
fysisk placeres på væresteder og tilbud, som socialt udsatte borgere benytter.
Rådet bidrager gerne til at sprede information til medlemmerne af deres
organisationer/netværk.
Rådet stillede sig til rådighed til at læse
informationsmateriale fra Slagelse Kommune igennem for at bidrage til at
formidlingen blev enkel og forståelig.
·
Adgang til ansøgningsskemaer og udfyldelse
Rådet understregede at de socialt udsatte borgere har brug
for at få støtte til at udfylde ansøgningerne og derfor skal støtte personale
klædes på at til bistå.
·
Finde virksomheder/jobs
Rådet understregede, at der skal findes en måde at komme i
kontakt med og i dialog med virksomhederne om ordningen. Jonna understregede,
at jobcenterets viden om de lokale virksomheder vil blive inddraget.
Rådet tog afslutningsvist orienteringen til efterretning med
bemærkning om, at rådet ønsker at bidrage til ordningen bliver en succes i
Slagelse Kommune. Rådet ønsker at følge sagen tæt og blive inddraget/hørt i
processen.