Rådet for socialt udsatte (2018-2021) – Referat – 19. juni 2019



1. Godkendelse af dagsorden(B)

1.     Godkendelse af dagsorden(B)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-237712                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. juni 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Mogens Lindstrøm, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Godkendt.

2. Præsentationsrunde(O)

2.     Præsentationsrunde(O)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-237719                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Anja Nielsen er blevet udpeget til Rådet for Socialt Udsatte af Boligorganisationerne i Slagelse. Der indledes derfor med en kort præsentationsrunde.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådets medlemmerne kort præsenterer sig.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. juni 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Mogens Lindstrøm, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Anja Nielsen blev budt velkommen og de tilstedværende medlemmer præsenterede sig kort.

3. Tema: Viden om indsats if. til socialt udsatte veteraner og andre borgere ramt af posttraumatisk stresslidels(D)

3.     Tema: Viden om indsats if. til socialt udsatte veteraner og andre borgere ramt af posttraumatisk stresslidels(D)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-237749                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal have en temadrøftelse omkring socialt udsatte veteraner og andre borgere ramt af posttraumatisk stresslidelse(PTSD).
Under punktet deltager får Rådet besøg af Heidi Anita Stentoft, som er veterankoordinator i Slagelse Kommune.
Baggrund
Rådet har ønsket en temadrøftelse omkring socialt udsatte veteraner og andre borgere ramt af posttraumatisk stresslidelse(PTSD).
Veterankoordinatoren i Slagelse Kommune er inviteret til på besøg med henblik på at orientere Rådet for Socialt Udsatte om:
·         Veterankoordinatorens funktion.
·         Status pt. i Slagelse Kommune.
·         Veterankoordinatorens erfaringer fra arbejdet med veteraner.
På baggrund af oplægget drøfter Rådet for Socialt Udsatte situationen for socialt udsatte veteraner og andre borgere ramt af posttraumatisk stresslidelse(PTSD) i Slagelse Kommune.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet for Socialt Udsatte drøfter temaet omkring socialt udsatte veteraner og andre borgere ramt af posttraumatisk stresslidelse(PTSD)
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. juni 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Mogens Lindstrøm, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Rådet modtog en orientering fra Veterankoordinatoren omkring denne virke og erfaring med socialt udsatte veteraner.
Veterankoordinatoren er tænkt til at give veteranerne én indgang til kommunen og give dem et overblik over, hvilke tilbud der er. Veterankoordinatoren hjælper med at skabe kontakt til de rette personer i kommunen samt at vejlede borgerne undervejs.
Veterankoordinatoren oplyste, at der er stigende antal veteraner med forskellige sociale problemer og ofte med psykiske udfordringer som depression, PTSD eller ADHD. De socialt udsatte veteraner er endvidere kendetegnet ved at have intet eller meget lidt netværk.
Veterankoordinatoren oplyste at der på tværs af landet er ca. 112 forskellige typer tilbud særlig målrettet alene veteraner og deres pårørende. De aktiviter, som sker lokalt i Slagelse reklameres der blandt andet for på Veterankoordinatorens Facebook.
Rådet drøftede særligt at der forsat i Slagelse Kommune er behov for at sætte fokus på at styrke samarbejdet omkring indsatserne om socialt udsatte veteraner, herunder at sikre en helhedsorienteret indsats.

4. Dialogmøder vedrørende budget 2020 med diverse fagudvalg (D)

4.     Dialogmøder vedrørende budget 2020 med diverse fagudvalg (D)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-237727                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal have en fælles opsamling og drøftelse på baggrund af deltagelsen i dialogmøder vedrørende budget 2020 hos diverse fagudvalg.
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte har siden sidst været inviteret til dialogmøde vedrørende budget hos:
·         Børne og ungeudvalget den 13. maj
·         Forebyggelses og seniorudvalget den 14. maj
·         Social og Beskæftigelsesudvalget den 22. maj
Rådet for Socialt Udsatte har forsøgt at være repræsenteret ved alle dialogmøderne. Deltagerne i de respektive dialogmøder giver en orientering til det øvrige råd. På baggrund her af tages en fælles drøftelse.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Rådet for Socialt Udsatte drøfter deltagelsen i dialogmøder vedrørende budget 2020
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. juni 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Mogens Lindstrøm, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Rådet drøftede deltagelsen i dialogmøderne. Overordnet var Rådet meget glade for at kommunen nu sætter fokus på tidlig inddragelse af borgerne. Fra deltagerne i de respektive dialogmøder var tilbagemeldingen at det havde været gode møder, hvor der dog til tider blev præsenteret forslag med budgetteknik, som ikke blev formidlet forståeligt.
Rådet oplevede alle steder, at det var vigtigt at Rådet bidrog til oplyse om og tale socialt udsatte borgeres sag.
Rådet vil gerne bede om, at der i bedre tid orienteres om planlægning af dialogmøder.

5. Etablering af skæve boliger(O)

5.     Etablering af skæve boliger(O)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-237836                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal orienteres om Udvalget for Specialiserede Borgerindsatsers forslag til placering, anlægsbevilling og videre proces for projekt 6-8 fritliggende skæve boliger til særligt socialt udsatte borgere på en nuværende kommunalt ejet grund i Slagelse byområde.
Baggrund
I den politisk godkendte Udsattepolitik 2013-2015(forlænget) og Strategiplan for Udsatteområdet fremgår det, at Slagelse Kommune ønsker at iværksætte initiativer i forhold til at etablere boliger til socialt udsatte borgere. I budgetaftalen 2019-2022 (pkt. 52,I) bekræftes, at der blandt de anlæg som har særlig fokus de kommende år, er særlige boliger rettet hjemløse.
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser har i samarbejde med Planafdelingen og Kommunale Ejendomme haft fokus på at finde mulige placeringer/kommunale bygninger for de 6-8 skæve boliger. Drøftelserne i udvalget har gjort, at der nu kan fremlægges forslag til placering og videre proces for 6-8 fritliggende skæve boliger på en kommunalt ejet grund i Rosenkildeparken i Slagelse byområde.
Målgruppe og behov
Slagelse Kommune har aktuelt 11 skæve boliger til rådighed i Slagelse by med henholdsvis 6 boliger i Nansensgade og 5 boliger på Klosterbanken. Begge boliggrupper er etableret som almene boliger i et velfungerende samarbejde med Slagelse Boligselskab.
Blandt gruppen af socialt udsatte borgere er der imidlertid en gruppe, der er særligt udsatte. De har svært ved at bo tæt op af naboer samt opbygge og indgå i sociale relationer til andre. På denne baggrund har de mange forliste boliger bag sig og tager ofte ophold på skiftende forsorgshjem rundt om i landet. I perioder er de længerevarende hjemløse. Grupper er karakteriseret ved at have komplekse udfordringer i form af svære psykiske problemer, misbrug, dårlig sundhedstilstand m.m. Dette medfører tillige ofte en kaotisk adfærd.
Der har gennem de seneste år været en konstant efterspørgsel efter billige/skæve boliger til denne gruppe af særligt udsatte borgere. På nationalt plan er der gode erfaringer med, at de skæve boliger er placeret som selvstændige fritliggende boliger til gruppen. Det er f.eks. pavillonlignende boliger på et passende grundareal, hvor der er afstand mellem boligerne med god mulighed for, at kombinere en tilbagetrukket tilværelse. Endvidere giver en social vicevært og et særligt miljø en tryghed, der kan stabilisere og ændre borgerens samlede livssituation i retning mod en mere stabil tilværelse.
De påtænkte boliger løser ikke hele boligudfordringen for de mest belastede udsatte (ACT – bostøttemetode). Se vedhæftede bilag med målgruppebeskrivelse og mulige indsatser.
Placering og plangrundlag
Der fremlægges en forslag om placering af de 6-8 boliger på matrikel 8a i Rosenkildeparken i Slagelse (lige nord for matrikel 8bc). Områdets afgrænsning er markeret med blå, stiplet linje på vedhæftede kortbilag. 
Området er kommunalt ejet og beliggende nord for eksisterende institution. Området er ca. 16.500 m2. Området er i Kommuneplan 2017 udlagt til blandet bolig og erhverv. Området er omfattet af lokalplan 246. Området må anvendes til boliger i op til 2 etager med en bygningshøjde på maks. 11 m. Bebyggelsesprocenten for område A1 må være maks. 35. Der skal etableres vejadgang fra Rosenkildevej. Der løber en gasledning ca. 200 m nord for området og derfor skal Energinet høres før en endelig udstykningsplan kan godkendes.
I forhold til plangrundlaget kan der arbejdes videre med en placering af skæve boliger inden for delområde A1 i lokalplan 246. Der er således ikke behov for at udarbejde ny lokalplan.
Etablering og drift af skæve boliger
Til etablering af skæve boliger kan Transport-, Bygnings- og Boligministeriet efter ansøgning yde op til kr. 400.000 i tilskud til boligernes og fælleshusets etablering. Det er en forudsætning at boligerne etableres og drives efter lov om almene boliger for at opnå tilskud til etableringen. Ansøgning om tilskud skal sammen med det endelige projekt forelægges til Byrådets godkendelse.
Etablering og drift kan udføres og varetages af enten Slagelse Kommune eller en boligorganisation. Administrationen vil i den videre proces afklares fordele og ulemper ved om det konkrete projekt skal etableres og driftes af Slagelse Kommune eller om der skal tages skridt til indgå et samarbejde med et boligselskab omkring etablering og drift af de skæve boliger.
Information til interessenter
Udvalget skal tage stilling til behovet for dialog med relevante interessenter. Da der ikke er behov for ny lokalplan vil der ikke være nabohøringer omkring udarbejdelse og godkendelse af planforhold. Der er dog fokus på at informere om projektet til alle relevante interessenter.
Retligt grundlag
·         Etablering af boliger til særligt udsatte grupper fremgår af Lov om almene boliger § 5a.
·         Aftale om udlejning og anvisning af boligerne sker efter bekendtgørelse nr. 138 af 17. februar 2009 § 11
·         Kommunal garanti for lånefinansieringen fremgår af Lov om almene boliger § 127
·         Økonomisk støtte på op til kr. 400.000 pr bolig fremgår af Lov om almene boliger § 149a.
·         Den sociale støtte til den enkelte borger i skæve boliger kan ydes efter servicelovens §§ 85 og 110.
Handlemuligheder
Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan beslutte;
·         At der arbejdes videre med etablering af 6-8 skæve boliger på den udpegede placering i Rosenkildeparken samt at Økonomiudvalget ansøges om anlægsbevilling.
·         At der ikke arbejdes videre med projektet.
·         At der udbedes yderligere oplysninger.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at en placering i Rosenkildeparken er velegnet idet der tale om en grund som er placeret i rolige omgivelser og skærmet af levende hegn op til den etablerede Nordskov. Der er adgang til offentlig transport ved Rosenkildevej. Der er ikke en dagligvarebutik i umiddelbar nærhed, hvilket dog opvejes af de rolige omgivelser.
Administrationen vurderer, at den udpegede grund med fordel kan opdeles således at den resterende del af grunden kan udnyttes, af kommunen, til fx en prøvehandling med opsættelse af skurvogne til de mest udsatte borgere.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Vedr. anlæg af boligerne er det udgangspunktet at et tilskud på kr. 400.000 pr. bolig sammen med en lånefinansiering af den resterende anlægsudgifter vil kunne finansiere byggeriet. Lånefinansiering vil være grundlaget for fastsættelse af husleje for boligerne, som ikke bør overstige kr. 3.500 månedligt for borgere hvis indkomst alene er kontanthjælp.
Det vurderes at vil blive tale om kommunal medfinansiering af boligernes anlæg idet der er tale om et ”barmarks” byggeri som vil indeholde væsentlige udgifter til byggemodning, vejanlæg m.m. afhængig af placering på grunden. Der vil yderligere være anlægsudgifter omkring fælleshus inkl. personaleareal der medfører behov for kommunal medfinansiering. Der skal ikke foretages indskud i Landsbyggefonden for denne type boliger.
Til vurdering af anlægsfinansieringen tages udgangspunkt et skitseprojekt til etablering af boligerne som et ”barmarks” byggeri udarbejdet i 2017. Skitseprojektet tog udgangspunkt i, at der etableres op til 8 boliger på maximalt 40 m2 samt et fælleslokale på 50m2 inkl. et personaleareal på ca. 15 m2 udgør det bebyggede areal 370 m2. Med en forudsætning om en bebyggelsesprocent på 10 % udgør arealbehovet 3.700 m2 Hertil kan komme et areal til adgangsvej afhængig af boligernes placering på det samlede grundareal.
Anlægsfinansiering
Anlægsfinansieringen ser på baggrund af skitseprojektet - foreløbigt således ud, hvis kommunen er bygherre.
Statstilskud 8 x 400.000
kr. 3.200.000
 
Lånefinansiering v/husleje kr. 3.500
 
kr. 4.000.000
Kommunal medfinansiering 
kr. 1.900.000
 
I alt
kr. 9.100.000
 
Såfremt at udvalget vælger at lade et boligselskab være bygherre, så vil der i projektet tilføjes en ekstra udgift til grundkøb svarende til byggeretsprisen. Kommunen får derfor en indtægt fra salg af grunden og denne forudsættes skudt ind i projektet som medfinansiering. Den kommunale medfinansiering vil derfor netto forsat være 1,9 mio. kr. På denne baggrund ansøges om anlægsbevilling til den kommunale medfinansiering.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
4.1
1.900
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-1.900
 
 
 
Den sociale støtte
Der er betydelige driftsøkonomiske fordele for Slagelse Kommune hvis en borgere kan tilbydes en skæv bolig med støtte fra en social vicevært sammenlignet med en borger har ophold på Forsorgshjemmet Toften eller et forsorgshjem i andre kommuner som Slagelse Kommune er forpligtiget til at betale for.
Med en forudsætning om at en forsorgshjems plads koster gennemsnitligt ca. 1.500 kr. i døgnet er den kommunale nettoudgift efter fradrag af 50% statsrefusion 273.750 kr. årligt for én borgers ophold på et forsorgshjem. En særlig socialt udsat borger med ophold i en skæv bolig vurderes at kunne klare sig med mellem gennemsnitligt 10 timers støtte om ugen vil den årlige udgift til social vicevært være ca. kr. 1,6 mio. årligt for alle 8 beboere. Forskellen mellem udgifter til ophold på forsorgshjem og social støtte for 8 borgere vil således være en mindre udgift på ca. 0,6 kr. mio. årligt da der ikke er statsrefusion på udgiften til social vicevært. Den kommunale medfinansiering vil på ovenstående forudsætninger være tilbagebetalt på 3,2 år.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. juni 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Mogens Lindstrøm, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Sekretariatet præsenterede sagen og oplyste at Økonomiudvalget har behandlet sagen og godkendt den. Rådet tog orienteringen til efterretning med bemærkning om at det er meget postivt at der endelig tages skridt til flere skæve boliger. Rådet bemærkede endvidere at der forsat at brug for flere billige boliger i Slagelse Kommune.

6. Planlægning af studietur(O)

6.     Planlægning af studietur(O)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-237841                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Rådet for Socialt Udsatte skal orienteres om planlægning af rådets årlige studietur.
Baggrund
Rådet for Socialt Udsatte har skabt ”tradition” for at arrangere en årlig studietur, hvor Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og kommunale nøglepersoner for udsatteområdet inviteres til at deltage.
Studieturen går til Horsens og foregår den 19. september 2019.
Formanden orienterer omkring status på planlægningen af rådets årlige studietur.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. juni 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Mogens Lindstrøm, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
Rådet tog orienteringen til efterretning.

7. Meddelelser(O)

7.     Meddelelser(O)

Sagsnr.: 330-2019-7896                 Dok.nr.: 330-2019-237909                                          Åbent
Kompetence: Rådet for Socialt Udsatte
Beslutningstema
Gensidig orientering fra rådsmedlemmer, forvaltninger og Rådets sekretariat.
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering fra deltagelsen i konferencer mv.
Orientering fra:
·         Regionalt netværksmøde for lokale udsatteråd 4. april
·         Konference om socialt udsattes møde med sundhedssystemet den 30. april.
·         Årligt dialogmøde for lokale udsatteråd den. 6. juni
2: Orientering fra forvaltningen
Socialt Frikort
Orientering om Socialt Frikort i Slagelse Kommune
Medborgerpolitik
Kort status fra processen. 
3: Orientering fra sekretariatet
Planlægning af temadrøftelser i efteråret
Sekretariatet orienterer om planlægning temadrøftelser i efteråret.
På mødet i august får Rådet besøg af Borgerrådgiveren.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Rådet for socialt udsatte den 19. juni 2019:
Fraværende:  Ann Mandrup Møller, Gert Maclean, Gorm Hermind, Merete Keis Schrøder, Mogens Lindstrøm, Peter Thomas Raagaard, Solveig Didriksen
1: Orientering fra Rådsmedlemmer
Gensidig orientering fra deltagelsen i konferencer mv.
John orienterede fra det regionale netværksmøde for lokale udsatteråd 4. april, hvor der var særlig fokus på bisidderordninger i kommunerne. John bemærkede desuden, at det er meget forskelligt hvordan de lokale udsatteråd er sammensat og arbejder.
Nina og Susanne orienterede fra konference om socialt udsattes møde med sundhedssystemet den 30. april. Her var blandt andet en præsentation af rapport fra VIVE, som viste de store udfordringer for socialt udsatte på sundhedsområdet samt hvordan særligt hele Vest og Sydsjælland har særligt mange socialt udsatte med sundhedsproblemer.
John, Anders og Dorte havde deltaget i det årligt dialogmøde for lokale udsatteråd den. 6. juni. Her var særlig fokus på hvad der sket siden sidst og det kunne have været mere spændende med flere oplæg om hvad der arbejdes på centralt fra samt nye initiativer. Der var dog et spændende indlæg om Skrænten i Århus, som er et brugerdrevet sted med midlertidig boliger i form af campingvogne på en udviklingsgrund stillet til rådighed af kommunen.
Hepatitis screening
Nina orienterede at hun på ovennævnte sundhedskonference fik talt med Brugernes Akademi og deres arbejde hepatitis screening. De arbejder ikke længere kun i København og det er derfor aftalt at de kommer forbi og lave screening for hepatitis torsdag den 20. juni. Fra kl. 10-12 er de på Toften og fra 13-15 Kirkens Korshærs varmestue. Det er endvidere aftalt at de kommer tilbage og besøger varmestuerne i Korsør og Skælskør efter sommerferien.
Udtræden af Rådet for Socialt Udsatte
Line Christoffersen, som er udpeget af Rusmiddelcentret, udtræder af Rådet. Line oplyser at ny repræsentant udpeges fra Rusmiddelcentret.
Tusind tak for indsatsen til Line!
2: Orientering fra forvaltningen
Socialt Frikort
Sekretariatet orienterede om status. Der er aktuelt 6 borgere der har ansøgt om socialt fri kort. 4 borgere har opfyldt forsøgsordningens kriterier for udstedelse af socialt frikort og 2 har fået afslag. Ud af de 4 borgere har 1 fået job. 
Der informeres til borgere og virksomheder om det sociale frikort på kommunens hjemmeside på hhv.: Slagelse.dk/socialtfrikort og SocialtFrikortErhverv. Derudover informeres der om ordningen via postkort og plakater i varmestuer, forsorgshjem, borgerservice m.
Medborgerpolitik
Sekretariatet orienterede om, at Medborgerpolitikken har været på temamøde i Byrådet. Det forventes, at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal behandle en godkendelse af Medborgerpolitikken på deres møde i august samt at den forelægges Byrådet til september.
Sekretariatet orienterede endvidere om, at direktionen har besluttet at alle dele af kommunen skal møde borgeren på samme måde og derfor skal Medborgerpolitikken implementeres i alle dele af kommunen. Johannes Patursson vil være ansvarlig for implementeringen. Endvidere arbejdes der på at udvide arbejdsgruppen, hvor Rådet for Socialt Udsatte er repræsenteret ved formand John Eriksen.
3: Orientering fra sekretariatet
Planlægning af temadrøftelser i efteråret
Sekretariatet orienterede om, at på mødet i august får Rådet besøg af Borgerrådgiveren og der ud er budgettet tema.
I september har Rådet sin studietur og derfor skal det på augustmødet drøftes hvilket tema som ønskes til oktober mødet.
Rådet tog herefter orienteringerne til efterretning.